Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)
Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)
Tohle není tak vypravěčská metoda, spíš snad jen to, co jsem tak postřehl, že se děje, a jak jsem se proti tomu pokoušel bojovat:
Nezkušení nebo jaksi "špatně vychovaní" hráči š často dopouštějí takovýho zlozvyku. Tím jest, že předváďějí.. Věta "A takhle udělám tim mečem!" doprovázená ziřivou gestikulací a naznačováním úderu mě irituje. A moje řešení? Nu, nijak světoborné, vcelku stupidní a jednoduché (když o tom přemýšlím, napadají mne lepší, ale nejdříve je ozkouším). Dotyčného hráče na to upozorním a řeknu mu, že to má popsat. Pokud se to děje víckrát, klidně i vynechám jeho tah, ale to se stává jen vyjímečně Začíná to fungovat a moje stádo oveček už se pomalu učí mluvit
Nezkušení nebo jaksi "špatně vychovaní" hráči š často dopouštějí takovýho zlozvyku. Tím jest, že předváďějí.. Věta "A takhle udělám tim mečem!" doprovázená ziřivou gestikulací a naznačováním úderu mě irituje. A moje řešení? Nu, nijak světoborné, vcelku stupidní a jednoduché (když o tom přemýšlím, napadají mne lepší, ale nejdříve je ozkouším). Dotyčného hráče na to upozorním a řeknu mu, že to má popsat. Pokud se to děje víckrát, klidně i vynechám jeho tah, ale to se stává jen vyjímečně Začíná to fungovat a moje stádo oveček už se pomalu učí mluvit
Cesta mrazem[/color]
Nová Rpg hra z prostředí Vikingů
Odvážíš se postavit proti bájným tvorům?
Chceš se podívat na dálný sever a podívat se do očí osudu?
Brzy k dispozici demo
Nová Rpg hra z prostředí Vikingů
Odvážíš se postavit proti bájným tvorům?
Chceš se podívat na dálný sever a podívat se do očí osudu?
Brzy k dispozici demo
Re: Vypravečské techniky
Čeče to možná není úplně nejlepší nápad. Různí lidé se vyjadřují různým způsobem a pokud někomu vyhovuje spíš něco předvést, tak to nejspíš znamená, že je to pro něj přirozenější forma komunikace. Pokud tě to opravdu štve, tak je to samozřejmě blbý, protože to je jejich preference proti tvé a obojí najednou zjevně splnit nepůjde. Rozhodně bych tomu ale neříkal "zlozvyk" a nenaznačoval nic ve stylu, že je třeba se to odnaučit!Howky píše:Tím jest, že předváďějí.. Věta "A takhle udělám tim mečem!" doprovázená ziřivou gestikulací a naznačováním úderu mě irituje. A moje řešení? Nu, nijak světoborné, vcelku stupidní a jednoduché (když o tom přemýšlím, napadají mne lepší, ale nejdříve je ozkouším). Dotyčného hráče na to upozorním a řeknu mu, že to má popsat. Pokud se to děje víckrát, klidně i vynechám jeho tah, ale to se stává jen vyjímečně Začíná to fungovat a moje stádo oveček už se pomalu učí mluvit
Re: Vypravečské techniky
Tak podle mne je mnohem lepší rozvinout slovní zásobu a schopnost vyjadřování, to je něco jako gestikulace při normální mluvě, většinou je zbytečná a akorát ruší, v obou případech jsou samozřejmě vyjímky, někdy se při projevu gesta hoděj, stejně tak něco prostě nejde jednoduše popsat, ale dle mě je to prostě tak nějak amatérský.. A protože vím, že by moji hráči dokázali hrát dobře i bez toho, snažim se je toho zbavit
Cesta mrazem[/color]
Nová Rpg hra z prostředí Vikingů
Odvážíš se postavit proti bájným tvorům?
Chceš se podívat na dálný sever a podívat se do očí osudu?
Brzy k dispozici demo
Nová Rpg hra z prostředí Vikingů
Odvážíš se postavit proti bájným tvorům?
Chceš se podívat na dálný sever a podívat se do očí osudu?
Brzy k dispozici demo
Re: Vypravečské techniky
Na předvádění není nic patologického a za zlozvyk bych to určitě neoznačil...
Je to úplně legitimní styl vyjadřování a sjednocování společné imaginace (koneckonců, říká se, že jeden obrázek vydá za tisíc slov, tak co teprve demonstrace...).
Samozřejmě, jako jiný druh vyjadřování i hraní pomocí předvádění může mít u různých hráčů různou kvalitu, ale určitě bych to nezatracoval. Může to mnohem rychleji a efektivněji předat informace a přitom být imerzivní.
Sám tady v topicu "hráčské techniky" (alternativní topic) doporučuju pravý opak - tedy "hrát postavu celým tělem"...
Říkalo se tomu, tuším, jeepforma, a může to být skoro až přechod mezi RPG a LARPem...
Je to úplně legitimní styl vyjadřování a sjednocování společné imaginace (koneckonců, říká se, že jeden obrázek vydá za tisíc slov, tak co teprve demonstrace...).
Samozřejmě, jako jiný druh vyjadřování i hraní pomocí předvádění může mít u různých hráčů různou kvalitu, ale určitě bych to nezatracoval. Může to mnohem rychleji a efektivněji předat informace a přitom být imerzivní.
Sám tady v topicu "hráčské techniky" (alternativní topic) doporučuju pravý opak - tedy "hrát postavu celým tělem"...
Říkalo se tomu, tuším, jeepforma, a může to být skoro až přechod mezi RPG a LARPem...
Re: Vypravečské techniky
Mě se naopak předvádění zdá super, rozhodně bych proti němu nebojoval, naopak bych ho podporoval. Jako největší problém hraní přes skype/roll20 vidím právě to, že hráči mohou pouze popisovat a nemohou si pomáhat gesty, mimikou atd.
A že gestikulace v normální mluvě ruší? Neverbální komunikace tvoří 80% sdělené zprávy. V normální mluvě málokdy popisuješ, jak někdo mává mečem, ale pokud už popisuješ, tak se rozhodně lépe předá informace, pokud úder i naznačíš, než pokud bys jen mluvil. Ještě jsem neviděl žádného trenéra, který by svému svěřenci jen popisoval, jak se má hýbat, naopak, každý pohyb předvede. Také si nedovedu představit například taneční, kdy by mistr jen popsal tanec. A popis souboje se velice podobá právě tanci nebo bojovému sportu. Řekl bych, že se snažíš své hráče odnaučit naprosto přirozenou a ve spoustě případů i nejvhodnější formu komunikace. Spíš se zkus zamyslet, proč je pro tebe právě tato forma komunikace problém...
A že gestikulace v normální mluvě ruší? Neverbální komunikace tvoří 80% sdělené zprávy. V normální mluvě málokdy popisuješ, jak někdo mává mečem, ale pokud už popisuješ, tak se rozhodně lépe předá informace, pokud úder i naznačíš, než pokud bys jen mluvil. Ještě jsem neviděl žádného trenéra, který by svému svěřenci jen popisoval, jak se má hýbat, naopak, každý pohyb předvede. Také si nedovedu představit například taneční, kdy by mistr jen popsal tanec. A popis souboje se velice podobá právě tanci nebo bojovému sportu. Řekl bych, že se snažíš své hráče odnaučit naprosto přirozenou a ve spoustě případů i nejvhodnější formu komunikace. Spíš se zkus zamyslet, proč je pro tebe právě tato forma komunikace problém...
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vypravečské techniky
Netvoří, je to jen špatně interpretovaný výsledek dvou malých pokusů, nicméně taky souhlasím s tím, že jednoduše ukázat je lepší než složitě popisovat. To sice neplatí o případu "udělám takhle mečem", tady by se pár slov navíc hodilo, ale takové věci jako "chytnu ho pod krkem" je dobré doplnit ukázkou, jak že takové chycení má vypadat, protože se pak lépe vymýšlí navazující popisy, případně se dá hráči vysvětlit, že jeho zamýšlená akce není dost dobře možná.Arten_CZ píše:A že gestikulace v normální mluvě ruší? Neverbální komunikace tvoří 80% sdělené zprávy.
__________________
Mám jinou otázku - je tu někde popsáno, jakým způsobem hrát hry bez vypravěče, kde každý hráč ovládá prakticky jen svou postavu? Po několika pokusech jsem zjistil, že to hráči (přesněji hráčky) dost nezvládají a prakticky výhradně mají tendence ignorovat nebo přímo sabotovat pokusy o navázání kontaktu mezi postavami (a to i v případě, že má jít o seznámení těchto dvou postav.)
hraju: Ω Projekt Omega
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vypravečské techniky
Založ téma, tady je to mimo.Mám jinou otázku - je tu někde popsáno, jakým způsobem hrát hry bez vypravěče, kde každý hráč ovládá prakticky jen svou postavu?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Re: Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)
Pro mě jsou gestikulace a pohyby behěm hry často důležité, používám je několika způsoby.
1) V případě, že je názorná ukázka potřeba pro sladění představy o situaci. V našem případě krok s nožem nebo tak něco, u Jersona to cpaní samopalu do báglu...vydá to za tisíc slov a hráči jsou pak spokojenější, než když se o tom jen diskutuje. Ale použila jsem to jen párkrát.
2) Jako zdůraznění okamžiku. Smlouvu hráči ručně podepíšou, podají si ruku s důležitým cpkem...používám to jen jako koření, nesmí se to okoukat, žejo.
3) Při hraní postav si občas pomáhám tím jako moc se hrbím nebo jak mám složené ruce, jestli si v rukou s něčím hraju. Samozřejmě, že to nedělám pořád! Nesmí to být kýč...ale když se tak občas pozoruji, asi by se mi bez toho hrálo dost špatně.
Rušivé by pro mě výše uvedené věci byly, kdyby byly přehrávány, popřípadě nadužívány. Neustálé vyskakování od stolu, každé cpko s nějakou výraznou neverbální činností...hm, ne.
1) V případě, že je názorná ukázka potřeba pro sladění představy o situaci. V našem případě krok s nožem nebo tak něco, u Jersona to cpaní samopalu do báglu...vydá to za tisíc slov a hráči jsou pak spokojenější, než když se o tom jen diskutuje. Ale použila jsem to jen párkrát.
2) Jako zdůraznění okamžiku. Smlouvu hráči ručně podepíšou, podají si ruku s důležitým cpkem...používám to jen jako koření, nesmí se to okoukat, žejo.
3) Při hraní postav si občas pomáhám tím jako moc se hrbím nebo jak mám složené ruce, jestli si v rukou s něčím hraju. Samozřejmě, že to nedělám pořád! Nesmí to být kýč...ale když se tak občas pozoruji, asi by se mi bez toho hrálo dost špatně.
Rušivé by pro mě výše uvedené věci byly, kdyby byly přehrávány, popřípadě nadužívány. Neustálé vyskakování od stolu, každé cpko s nějakou výraznou neverbální činností...hm, ne.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Re: Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)
Hm, nevím, no. Někde výš tady bylo zmíněno doprovázení věty, která dává smysl, popíše situaci dobŕe atd. nějakým gestem. To je OK, občas tak taky jednám, právě aby si ostatní dokázali lépe představit, co tím mám na mysli, já mám problém spíš s tím, že ona věta je spíš "Udělám tohle!" Nebo tak něco, a páč hrajeme většinou, obzvlášť se skupinou, o které tady asi tak nejvíc mluvím v prostorách, nebo spíš při činnosti, u kteŕý na sebe moc nevidíme, tak se nemůžu poŕád otáčet a sledovat je. Ale stejně dávám pŕednost slovnímu popisu i když na hráče vidím.
Co se týče doprovázení normální řeči, tak jo, jak tady někdo psal, když se s někým domlouváte používáte gesta. Ale tady to je něco jiného, je to spíš forma projevu, posání věci několika lidem a já nevím, tam prostě člověk nemůže tolik máchat rukama, poněvaďž to například mimo jiné odtajňuje pozornost od zprávy samotný. Minimálně takhle mě to od dětství učili
Co se týče doprovázení normální řeči, tak jo, jak tady někdo psal, když se s někým domlouváte používáte gesta. Ale tady to je něco jiného, je to spíš forma projevu, posání věci několika lidem a já nevím, tam prostě člověk nemůže tolik máchat rukama, poněvaďž to například mimo jiné odtajňuje pozornost od zprávy samotný. Minimálně takhle mě to od dětství učili
Cesta mrazem[/color]
Nová Rpg hra z prostředí Vikingů
Odvážíš se postavit proti bájným tvorům?
Chceš se podívat na dálný sever a podívat se do očí osudu?
Brzy k dispozici demo
Nová Rpg hra z prostředí Vikingů
Odvážíš se postavit proti bájným tvorům?
Chceš se podívat na dálný sever a podívat se do očí osudu?
Brzy k dispozici demo
Re: Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)
Myslím, že někteří lidé jsou víc vizuální a někteří víc textově - abstraktní. To je celá věda.
Tlačit někoho do opačného pólu, kde se necítí dobře, mi připadá zbytečné.
jde nakonec o zážitek, který každému nakonec uvízne v hlavě, ne?
Tlačit někoho do opačného pólu, kde se necítí dobře, mi připadá zbytečné.
jde nakonec o zážitek, který každému nakonec uvízne v hlavě, ne?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů