Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Howky
Příspěvky: 43
Registrován: 29. 9. 2014, 15:59
Bydliště: To není jisté...

Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)

Příspěvek od Howky »

Tohle není tak vypravěčská metoda, spíš snad jen to, co jsem tak postřehl, že se děje, a jak jsem se proti tomu pokoušel bojovat:
Nezkušení nebo jaksi "špatně vychovaní" hráči š často dopouštějí takovýho zlozvyku. Tím jest, že předváďějí.. Věta "A takhle udělám tim mečem!" doprovázená ziřivou gestikulací a naznačováním úderu mě irituje. A moje řešení? Nu, nijak světoborné, vcelku stupidní a jednoduché (když o tom přemýšlím, napadají mne lepší, ale nejdříve je ozkouším). Dotyčného hráče na to upozorním a řeknu mu, že to má popsat. Pokud se to děje víckrát, klidně i vynechám jeho tah, ale to se stává jen vyjímečně :D Začíná to fungovat a moje stádo oveček už se pomalu učí mluvit :D
Cesta mrazem[/color]
Nová Rpg hra z prostředí Vikingů
Odvážíš se postavit proti bájným tvorům?
Chceš se podívat na dálný sever a podívat se do očí osudu?
Brzy k dispozici demo
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od York »

Howky píše:Tím jest, že předváďějí.. Věta "A takhle udělám tim mečem!" doprovázená ziřivou gestikulací a naznačováním úderu mě irituje. A moje řešení? Nu, nijak světoborné, vcelku stupidní a jednoduché (když o tom přemýšlím, napadají mne lepší, ale nejdříve je ozkouším). Dotyčného hráče na to upozorním a řeknu mu, že to má popsat. Pokud se to děje víckrát, klidně i vynechám jeho tah, ale to se stává jen vyjímečně :D Začíná to fungovat a moje stádo oveček už se pomalu učí mluvit :D
Čeče to možná není úplně nejlepší nápad. Různí lidé se vyjadřují různým způsobem a pokud někomu vyhovuje spíš něco předvést, tak to nejspíš znamená, že je to pro něj přirozenější forma komunikace. Pokud tě to opravdu štve, tak je to samozřejmě blbý, protože to je jejich preference proti tvé a obojí najednou zjevně splnit nepůjde. Rozhodně bych tomu ale neříkal "zlozvyk" a nenaznačoval nic ve stylu, že je třeba se to odnaučit!
Howky
Příspěvky: 43
Registrován: 29. 9. 2014, 15:59
Bydliště: To není jisté...

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Howky »

Tak podle mne je mnohem lepší rozvinout slovní zásobu a schopnost vyjadřování, to je něco jako gestikulace při normální mluvě, většinou je zbytečná a akorát ruší, v obou případech jsou samozřejmě vyjímky, někdy se při projevu gesta hoděj, stejně tak něco prostě nejde jednoduše popsat, ale dle mě je to prostě tak nějak amatérský.. A protože vím, že by moji hráči dokázali hrát dobře i bez toho, snažim se je toho zbavit ;)
Cesta mrazem[/color]
Nová Rpg hra z prostředí Vikingů
Odvážíš se postavit proti bájným tvorům?
Chceš se podívat na dálný sever a podívat se do očí osudu?
Brzy k dispozici demo
Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 1190
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Cor »

Na předvádění není nic patologického a za zlozvyk bych to určitě neoznačil... :think:
Je to úplně legitimní styl vyjadřování a sjednocování společné imaginace (koneckonců, říká se, že jeden obrázek vydá za tisíc slov, tak co teprve demonstrace...).
Samozřejmě, jako jiný druh vyjadřování i hraní pomocí předvádění může mít u různých hráčů různou kvalitu, ale určitě bych to nezatracoval. Může to mnohem rychleji a efektivněji předat informace a přitom být imerzivní.
Sám tady v topicu "hráčské techniky" (alternativní topic) doporučuju pravý opak - tedy "hrát postavu celým tělem"...
Říkalo se tomu, tuším, jeepforma, a může to být skoro až přechod mezi RPG a LARPem...
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Arten_CZ »

Mě se naopak předvádění zdá super, rozhodně bych proti němu nebojoval, naopak bych ho podporoval. Jako největší problém hraní přes skype/roll20 vidím právě to, že hráči mohou pouze popisovat a nemohou si pomáhat gesty, mimikou atd.

A že gestikulace v normální mluvě ruší? Neverbální komunikace tvoří 80% sdělené zprávy. V normální mluvě málokdy popisuješ, jak někdo mává mečem, ale pokud už popisuješ, tak se rozhodně lépe předá informace, pokud úder i naznačíš, než pokud bys jen mluvil. Ještě jsem neviděl žádného trenéra, který by svému svěřenci jen popisoval, jak se má hýbat, naopak, každý pohyb předvede. Také si nedovedu představit například taneční, kdy by mistr jen popsal tanec. A popis souboje se velice podobá právě tanci nebo bojovému sportu. Řekl bych, že se snažíš své hráče odnaučit naprosto přirozenou a ve spoustě případů i nejvhodnější formu komunikace. Spíš se zkus zamyslet, proč je pro tebe právě tato forma komunikace problém...
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Jerson »

Arten_CZ píše:A že gestikulace v normální mluvě ruší? Neverbální komunikace tvoří 80% sdělené zprávy.
Netvoří, je to jen špatně interpretovaný výsledek dvou malých pokusů, nicméně taky souhlasím s tím, že jednoduše ukázat je lepší než složitě popisovat. To sice neplatí o případu "udělám takhle mečem", tady by se pár slov navíc hodilo, ale takové věci jako "chytnu ho pod krkem" je dobré doplnit ukázkou, jak že takové chycení má vypadat, protože se pak lépe vymýšlí navazující popisy, případně se dá hráči vysvětlit, že jeho zamýšlená akce není dost dobře možná.

__________________

Mám jinou otázku - je tu někde popsáno, jakým způsobem hrát hry bez vypravěče, kde každý hráč ovládá prakticky jen svou postavu? Po několika pokusech jsem zjistil, že to hráči (přesněji hráčky) dost nezvládají a prakticky výhradně mají tendence ignorovat nebo přímo sabotovat pokusy o navázání kontaktu mezi postavami (a to i v případě, že má jít o seznámení těchto dvou postav.)
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Quentin »

Mám jinou otázku - je tu někde popsáno, jakým způsobem hrát hry bez vypravěče, kde každý hráč ovládá prakticky jen svou postavu?
Založ téma, tady je to mimo.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)

Příspěvek od Lorwyn »

Pro mě jsou gestikulace a pohyby behěm hry často důležité, používám je několika způsoby.
1) V případě, že je názorná ukázka potřeba pro sladění představy o situaci. V našem případě krok s nožem nebo tak něco, u Jersona to cpaní samopalu do báglu...vydá to za tisíc slov a hráči jsou pak spokojenější, než když se o tom jen diskutuje. Ale použila jsem to jen párkrát.
2) Jako zdůraznění okamžiku. Smlouvu hráči ručně podepíšou, podají si ruku s důležitým cpkem...používám to jen jako koření, nesmí se to okoukat, žejo.
3) Při hraní postav si občas pomáhám tím jako moc se hrbím nebo jak mám složené ruce, jestli si v rukou s něčím hraju. Samozřejmě, že to nedělám pořád! Nesmí to být kýč...ale když se tak občas pozoruji, asi by se mi bez toho hrálo dost špatně.

Rušivé by pro mě výše uvedené věci byly, kdyby byly přehrávány, popřípadě nadužívány. Neustálé vyskakování od stolu, každé cpko s nějakou výraznou neverbální činností...hm, ne.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Howky
Příspěvky: 43
Registrován: 29. 9. 2014, 15:59
Bydliště: To není jisté...

Re: Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)

Příspěvek od Howky »

Hm, nevím, no. Někde výš tady bylo zmíněno doprovázení věty, která dává smysl, popíše situaci dobŕe atd. nějakým gestem. To je OK, občas tak taky jednám, právě aby si ostatní dokázali lépe představit, co tím mám na mysli, já mám problém spíš s tím, že ona věta je spíš "Udělám tohle!" Nebo tak něco, a páč hrajeme většinou, obzvlášť se skupinou, o které tady asi tak nejvíc mluvím v prostorách, nebo spíš při činnosti, u kteŕý na sebe moc nevidíme, tak se nemůžu poŕád otáčet a sledovat je. Ale stejně dávám pŕednost slovnímu popisu i když na hráče vidím.

Co se týče doprovázení normální řeči, tak jo, jak tady někdo psal, když se s někým domlouváte používáte gesta. Ale tady to je něco jiného, je to spíš forma projevu, posání věci několika lidem a já nevím, tam prostě člověk nemůže tolik máchat rukama, poněvaďž to například mimo jiné odtajňuje pozornost od zprávy samotný. Minimálně takhle mě to od dětství učili :D
Cesta mrazem[/color]
Nová Rpg hra z prostředí Vikingů
Odvážíš se postavit proti bájným tvorům?
Chceš se podívat na dálný sever a podívat se do očí osudu?
Brzy k dispozici demo
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)

Příspěvek od Sosacek »

Obrázek
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Tell don't show (odděleno z Vypravečských technik)

Příspěvek od Argonantus »

Myslím, že někteří lidé jsou víc vizuální a někteří víc textově - abstraktní. To je celá věda.
Tlačit někoho do opačného pólu, kde se necítí dobře, mi připadá zbytečné.
jde nakonec o zážitek, který každému nakonec uvízne v hlavě, ne?
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů