Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12399
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 12. 11. 2015, 09:34

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nemo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu (seznam vespodu stránky)
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám

Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 443
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Korhul » 29. 9. 2020, 14:51

Jerson: no mohl jsem i dopsat, že mě nízká míra zpětné vazby nepřekvapuje. S tímhle je problém v jakékoli sféře lidské činnosti a pokud o to lidi aktivně neuháníš, tak ji nikdy mít nebudeš... Takže si vlastně nemůžu stěžovat, protože pro získání zpětné vazby jsem vlastně nic aktivně neudělal :-)
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18781
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson » 29. 9. 2020, 15:00

Moje výsledky jsou po aktivním shánění zpětné vazby, nicméně efekt je stejný - prostě dostanu jen jednotlivé názory. Teď naposled to bylo super, protože jsem dostal video natočené třemi lidmi, takže tři názory, byť ze společného zdroje a jedné skupiny. Ale to jsou lidé, kteří se mnou hráli - ti kterým své materiály vnutím mi odpovídají právě tak jednou za dvacet pokusů.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7652
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Bajo » 30. 9. 2020, 13:03

Pridam sve dve pence do mlyna, i kdyz se priznam, ze uplne dukladne jsem vas neprectl, skace to moc rychle.

Ja mam za posledni roky jeden postreh ohledne ceske RPG design sceny (lidi, kteri designuji dobrodruzstvi, systemy apod.) a reknu to celkem na placku. Vetsina nema zkusenosti se zahranicni tvorbou, natoz teorii, kritickymy kriterii (reprezentovany prednimi kritickymi recenzenty v zahranici), takze srovnani, ocekavani, standarty apod. jsou nekde jinde nez u lidi, co design RPG dukladne sleduji i pres hranice. Citim potrebu zduraznit, ze jenom hrat zahranicni produkty nemusi byt jeste porad to stejne, jako se studovat design techto produktu.

Osobne jsem do praktickych projevu pronikl, kdyz segra zacala spoluorganizovat gamecon a mistrostvi v DrD, kdyz jsem s ni resil proc ma priprava na DrD dobrodruzstv 100 stran, proc vypada jak vypada a proc se nekter pristupy tolik opakuji, co jsou neprekrocitelne stare navyky apod.

Co podle me obecne ceske scene chyby je v prve rade pochopeni, co to design ve smyslu RPG je a ze neco takoveho existuje (ze jsou tam nejake pricnipy, nejaky vyvoj, nejake poznatky, ruzne pristupy apod.). Bez toho presvlada neco, co bych nazval selskym pristupem k tvorbe: napisu to tak, jak si to predstavuju - thats it.

Long story short - kdybych to vztahl na design dobrodruzstvi, z meho pohledu jsou tam dve roviny (pokud to brutalne zjednodusim), jednou je dramaticka - scenar / namet (o cem to bude, v jakem prostredi to bude, co tam bude za postavy, apod.) a druhou je uzivatelska - design (jake dilky musim vytvorit, jak je musim vytvorit a jak k sobe musim poskladat, jak mohou byt velke, jake mohou mit vztahy apod. - aby to slo pouzit jako nastroj pro nekoho jineho a nejak se to chovalo / nechovalo - vzhledem k me vizi).

A tim ze ceska scna ma asi malou zkusenost s designem ze zahranici, nebo mozna designem obecne, zasekli jsme se jakoby v pristupu, ze resim jen tu prvni rovinu (nebo ji resim neumerne vic nez tu druhou), ze jako to je ten design. A tohle je podle me i pricina toho, proc nekdo povazuje to - jak modul nekdo uchopi veci vypravece a nekdo jako ukol designu. A proto taky muze byt mozna Markusuv pohled tolik jiny od jinych lidi. (samozrejme jsou tam i osobni preference hrace / recenzenta), ale podle me ten rozpor zacina uz na mnohem zakladnejsi urovni. A taky to je podle me duvod tak velkeho kvalitativniho rozdilu zahranicnich a lokalnich dobrodruzstvi. IMHO.

To stejne podle me plati i pro systemy, ale to by bylo na jinou diskuzy.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18781
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson » 30. 9. 2020, 13:13

Bajo, to by mohlo platit, kdyby ty zahraniční moduly byly o tolik lepší než české, ale zatím z nich nemám ten dojem. Rozhodně ne z modulů k DnD, ke kterým jsem se dostal.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7652
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Bajo » 30. 9. 2020, 13:17

Jerson píše:
30. 9. 2020, 13:13
Bajo, to by mohlo platit, kdyby ty zahraniční moduly byly o tolik lepší než české, ale zatím z nich nemám ten dojem. Rozhodně ne z modulů k DnD, ke kterým jsem se dostal.
A muzes nejaky vzit, ktery si myslis ze je obecne povazovany za kvalitni a tobe to tak neprijde a rozebrat alespon v par bodech proc?

Edit: Idealne to i srovnat s nejakym ceskym.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18781
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson » 30. 9. 2020, 13:58

Rozebíral jsem Ve Stradovi dům rychtáře.
Na celého Strada jsem neměl nervy a hlavně čas. A zcela narovinu - když mi lidé říkají, že se hnípám v pitomostech, které se přeci dají snadno přejít, tak mi to za to ani nestojí.

Dobrý český modul jsem asi ještě nečetl.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7652
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Bajo » 30. 9. 2020, 14:13

Jerson píše:
30. 9. 2020, 13:58
Rozebíral jsem Ve Stradovi dům rychtáře.
Na celého Strada jsem neměl nervy a hlavně čas. A zcela narovinu - když mi lidé říkají, že se hnípám v pitomostech, které se přeci dají snadno přejít, tak mi to za to ani nestojí.

Dobrý český modul jsem asi ještě nečetl.
Trochu jsme to proletl, Stradha jsem necetl ani nehral, takze neposoudim, jak moc by mi to prislo dobre. Chapu ze Jerson score tomu vychazi nizko. Pro me to neni uplne klicova rovina, i kdyz netvrdim, ze dulezita neni a hodnotit ji urcite ma smysl. Ale dokazu si predstavit, ze v tomhle muze neobstat hodne modulu.

Na druhou stranu je to jen jedna rovina designu, takze z ni asi nejde vyvest obecne platny zaver pro rozdil celkove kvality designu mezi CR a zahranicim, protoze tech hodnotitelnych rovin je vice. A ja kdyz jsem mluvil o to rozdilu kvality, tak jsem to myslel obecneji, v souctu vsech tech rovin (originalita nametu, originalita jinych prvku, pouzitelnost pri hrani, level design, mira linearity (dopad hracskych rozhodnuti), snadnost pripravy, komplexita, konsitentnost designu, logicka konsistence, apod.).

Obecne 5e kvalitu moc neznam, ale urcite jsem presvedcen, ze v ramci OSR jsou moduly, ktere jsou kvalitativne o nekolik urovni vyse, nez u nas (tvorba od Garbor Lux, Zzarchov Kowolski, Patrick Stuart, The Merciless Merchants, Chainsaw, Jeff Rients, nektere veci od Ragghiho apod.) - disclaimer: nerikam ze jsou bez chyby, nebo ze jim nejde nic vytknout, jen srovnavam s CR tvorbou (a to beru jen jeden zanr / herni styl).

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5463
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Bifi » 30. 9. 2020, 15:58

Možno by sa hodilo dodať, že žiadny modul nebude spĺňať všetky kritériá kvality. Nie je to len otázka času a schopností dizajnéra. Moduly od Patricka Stuarta napr. nebudú "realistické", lebo to proste nepatrí k jeho prioritám, zamýšľanému vyzneniu alebo predpokladanému štýlu hry.
ASE'73 online kampaň vo svete Denethix - Bifiho hack
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 98
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Nordoslav » 1. 10. 2020, 13:32

Hele mě by zajímaly ty obecně uznávané kvalitní moduly. Zkoušel jsem googlit různé dotazy na best RPG adventures a best rpgmodules, top 10 modules for rpg... a přišlo mi že většina těchhle modulů je vyzdvihována na základě nostalgických vzpomínek, ale reálně jde o muzejní relikty jejichž design je dnes už překonán typu Tomb of Horrors nebo Queen of Spiders.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12399
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 1. 10. 2020, 13:47

To zmiňuješ skutečně staré moduly, ty jsou problematické a mě taky nikdy nepřišly tak dobré - musíš k nim přistupovat se specifickou mentalitou a vědomím toho, jak se tehdy hrálo nebo co takový modul od tebe jako GM očekával. Ty staré moduly jsou děsně "suché" a jde vlastně jen o rozmístění prvků do mapy. Veškeré oživení je na tobě. Nehledě na některé aspekty, které dnes vyznívají nudně (třeba katalogové příšery a magické předměty).

Tomb of Horrors je navíc dost specifický případ. To je turnajový modul dělaný speciálně na vykillování hráčů, co machrovali, že mají DnD v malíku. To ani nebylo nikdy myšlené jako "dobrý modul" :)

Googlení ti taky asi vyhodí spíš věci pro 5e, ale ty mi přijdou spíš "OK" než "super". (Zatím mám ale malý vzorek.)

Mně dobré přijdou až moduly z OSR scény, a to ještě spíš ty novější než ty prapůvodní, které se často blížily těm starým. Jestli chceš nějaké náměty a máš moc času, tady je můj seznam těch dobrých. Většinu jsem nečetl, jsou to jen výcucy recenzí. Všechno dobré až výborné, ale to výborné v tom nemám nijak poznamenané, snad až na občasnou poznámku 10/10. :) Další doporučení se dají najít v tomhle tématu. Bajo napsal svůj the best of seznam tady.

Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 98
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Nordoslav » 1. 10. 2020, 14:08

Markus píše:
1. 10. 2020, 13:47
Tomb of Horrors je navíc dost specifický případ. To je turnajový modul dělaný speciálně na vykillování hráčů, co machrovali, že mají DnD v malíku. To ani nebylo nikdy myšlené jako "dobrý modul" :)

Googlení ti taky asi vyhodí spíš věci pro 5e, ale ty mi přijdou spíš "OK" než "super". (Zatím mám ale malý vzorek.)
Možná ToH nebyl myšlen jako dobrý modul, ale z googlení jsem nabral dojem, že pro spoustu lidí je to epitaf dungeon designu v tom správným hardcore old school stylu, než celé to hobby vyměklo kvůli takovým srancům jako příběhy postav.

D&D a pathfinder moduly obecně nepovažuji za nic zajímavého, většina je stavěná v Adventure Path stylu, který věřím že sepohodlně vytváří, ale predefinovanou sekvenci encounterů prostě nemůžu brát za ukázku slušného adventure designu.

Problém ale mám třeba i se spoustou uznávaných OSR věci. Třeba Carcosa: parádní setting, hodně zajímavých prvků, ale ve chvíli kdy dojde na lámání chleba a samotné lokace tak jsem si jenom pořád v duchu opakoval !proč jste se vlastně vůbec namáhali?"

Ostatně to je hlanví důvod proč designuju vlastní modul: prostě nic co mi přišlo pod ruku mi nevyhovuje a než se smolit s předěláváním, tak to radši postavím celé od základu po svém.

Což ve výsledku nemusí znamenat že můj modul bude dobrý, spíš naopak, ale zas už se těším, až ho dodělám a Jerson mi ho totálně sepsuje :D

Ale díky za odkaz hlavně na ten Bajův seznam (ten tvůj seznam je příliš dlouhý :D)

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12399
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 1. 10. 2020, 14:11

Nordoslav píše:
1. 10. 2020, 14:08
Možná ToH nebyl myšlen jako dobrý modul, ale z googlení jsem nabral dojem, že pro spoustu lidí je to epitaf dungeon designu
Ne ne ne ne ne ne ne ne. Ne!

Tomb of Horrors fakt není ukázka dobrého designu. To je záměrná a přiznaná (!) vyjebávka ve stylu: "Tak se ukažte, jestli jste fakt tak dobří, jak říkáte!" Pro hráče, kteří proklepávají každý centimetr chodby holí, všechno stokrát zkoumají atd. V mnoha ohledech je to přesný opak dobrého designu dungeonu.

Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 98
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Nordoslav » 1. 10. 2020, 14:17

Markus píše:
1. 10. 2020, 14:11
Ne ne ne ne ne ne ne ne. Ne!
Mě to vysvětlovat nemusíš :D Já si myslím že jde o příšerný modul.

Ale třeba takový Keep on the Borderlands, míra jeho vychvalování je úměrná moji touze omlátit si hlavu o roh stolu při jeho čtení

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12399
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 1. 10. 2020, 14:25

Sesílám summon Bajo!

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14009
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York » 1. 10. 2020, 14:28

Nordoslav píše:
1. 10. 2020, 14:08
prostě nic co mi přišlo pod ruku mi nevyhovuje a než se smolit s předěláváním, tak to radši postavím celé od základu po svém.
To jsou v zásadě i moje pocity, ale je fakt, že jsem zkoušel jen starý TSR moduly, ne nový z OSR. Problém je, že pořádně vyzkoušet modul (tj. připravit ho a odehrát) je na několik měsíců, takže fakt není v mých silách otestovat jich třeba 10.

edit: Zdaleka nejlepší je zatím Tross. Nemám potřebu ho nějak zásadně předělávat (ok, trochu jsem přeorganizoval random encountery), spíš ho jen dodělávám, protože v Quentinově verzi je to spíš námět na modul než hotovej modul, podle kterýho bych mohl rovnou hrát.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů