Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12884
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 12. 11. 2015, 09:34

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nemo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu (seznam vespodu stránky)
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12884
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 28. 9. 2020, 09:16

Marky, velmi trefné postřehy a dávám ti za pravdu. Akorát si všimni, že mluvíš o kvalitách systému, nikoli o kvalitách dobrodružství.

Myšlenkové cvičení: Představ si, že to jednou hraješ v DrD II a jednou v Dračí Hlídce. Jak se obě hry budou lišit? Je dost možné, že tě hraní v DrD II bude bavit víc, ale za to logicky vděčíš jen a jen systému, protože v textu dobrodružství se nic nezměnilo. Když mám recenzovat dobroružství, snažím se ten systém odmyslet a zaměřit se jen na samotné dobrodružství.

Ale ano, přesnější než říct "dobrodružství neobsahuje rozhodování" by bylo "dobrodružství neobsahuje rozhodování na úrovni dobrodružství, ale můžete to kompenzovat třeba přidáním rozhodování na úrovni vyhodnocovací mechaniky".

Problém scény třeba se zmiňovaným zarážáním hory je ten, že v ní jde o to, že "nikdo nesmí vzít flašku z kůlu" a hráči v ní nemají prostor být iniciativní, něco aktivně řešit a vlastně ani jakkoli tou scénou ovlivnit děj dobrodružství. Je to pasivní scéna, kolorit. Ano, když si vezmeš dostatečně crunchy vyhodnocovací systém, který tě baví hrát, můžeš se krásně zabavit hraním vyhodnocovacího systému bez ohledu na to, že ti chybí nějaká celková iniciativa nebo motivace.

Něco podobného je třeba i ten oběd se starostou. Tam hráčům taky chybí iniciativa a motivace jiná než „poslechnout si starostu“. Přesto se ta situace dá herně vyplnit „mikrorozhodováním“ na úrovni hereckého roleplayingu (jaká budu volit slova? jak ztvárním svou postavu?), což může spoustu herecky zaměřených hráčů bavit tak, že si ani nějaké absence iniciativy/motivace moc nevšimnou.

Akorát si myslím, že kdybys se stejným důrazem na vyhodnocovací systém nebo na hereckou akci hrál něco, co bude mít i tu rovinu inciativy/motivace na úrovni celkového dobrodružství, tak tě to bude bavit ještě víc.

Jiné, extrémní myšlenkové cvičení: Dejme tomu, že hraju D&D 4e, což je vlastně taktická bojovka. Připravím dobrodružství tím stylem, že nakreslím čtyři lineární místnosti a bez jakéhokoli děje, zápletky nebo motivace je zaplním úplně náhodnými příšerami z bestiáře. Je možné, že hráči se budou přesto náramně bavit, prostě protože je baví pravidla té hry a vystačí si s taktickým bojem s náhodnými příšerami. Ale i když takové sezení může být zábavné, nic to nemění na tom, že moje náhodně splácané dobrodružství je shit.

Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 470
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Korhul » 28. 9. 2020, 09:34

Vzniká mi z toho představa „povídacího hraní“, kdy společně načneme vínko, pustíme cimbálku a s pusama plného sýra a oliv tak nějak rozprávíme o jedné moravské dědině.
Hej, přesně takhle to vypadá u našeho stolu, bez sýru a vína by to nešlo! Víc zkusím napsat večer.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3441
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle » 28. 9. 2020, 10:35

Já si nemyslím, že by tam nebylo dostatečně rozhodování a voleb. Každá interakce s NPC v sobě inherentně nese spoustu voleb - jak budu k danému NPC přistupovat, abych z něj vytahal do nejvíc informací a získal si co největší jeho důvěru? Co všechno mu o sobě řeknu a co naopak zatajím? Odkryju mu v určitý moment více karet? Tohle rozhodně nejsou triviální volby a rozhodně to nepovažuju za "mikrorozhodování", které nijak nemůže ovlivnit průběh dobrodružství.

Na obědě se starostou můžou mít postavy mnohem víc druhů motivací než "poslechnout si starostu". Prvně, hráči nečetli modul a tak nevědí "kdo je pachatel", takže je pro ně každý z vesnice podezřelý, včetně starosty. Takže motivace může být "vytahat ze starosty co nejvíc informací, zároveň ho nenaštvat, a pokud možno ho při tom vyprovokovat k něčemu, čím se prozradí, pokud by byl pachatel". Jiný druh motivace může být "vybudovat si dlouhodobý vztah se starostou" - hráči můžou chtít v té vesnici nějakou dobu zůstat, nebo tam rozjet kšefty s vínem... tohle fakt není mikrorozhodování na úrovni flavoru, budování vztahů s NPC je pro mnoho hráčů důležitá součást hraní.

Totéž u zarážání hory v kůlu. Motivace postav je vyšetřit případ a proto zde vyvstává zajímavé dilema - jak bychom mohli využít event zarážení hory v kůlu na to, abychom si získali do nejvíc důvěry vesničanů, poodhalili co nejvíc z toho, co se tu děje a pokud možno si vytipovali, kdo je pachatel? Takže opět, nejde jen o color, ale potenciálně o podstatnou věc, která by mohla posunout případ. A je tu prostor pro hráčskou kreativitu. Mág umí nějaké cool kouzlo, předvede ho při té hře, aby si o něm vesničani řekli, že je hustej a cool? Nebo naopak nepředvede nic, aby vesničani netušili, co jsou dobrodruzi zač? Budeme chytat všechny soutěžící se stejnou vervou, nebo budeme drsnější k přespolním, aby to vyhrál někdo z místních a měli z toho radost? Co když je mezi postavami někdo, kdo fakt má chuť na tu flašku, o kterou se hraje - zvládne ji čórnout sám, aby se na to nepřišlo?

Mraky voleb, mraky motivací, mraky toho, co se tu dá hrát.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12884
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 28. 9. 2020, 10:49

Sparkle: Ty z toho děláš vyšetřovací hru, kdy vesničani postavám něco tají a je nutné různými triky oslabit jejich obranu a tahat z nich informace. Jenomže takové to dobrodružství vůbec není, respektive tak není psané. Není tu žádná tajná konspirace, kterou by bylo možné po kouscích odhalovat. Ty informace jsou všechny popsané na jednom odstavci s poznámkou, doslova: „každý z vesnice bude schopný říct asi toto“. Všechno podstatné se tím pádem dozvíš už první den, pak ti nezbývá než čekat.

Souhlasím s tím, že pojmout to jako vyšetřování s tím, že jsou porůznu roztroušené různé stopy, informace, dílčí zápletky, konflikty atd., které nedostáváš automaticky, ale musíš je z lidí různými fígly tahat, by bylo zajímavé. Protože tím bys to hry dostala iniciativu hráčů a zmotivovala bys jejich jednání. Ale to už se dostáváme k tomu, že by tam muselo být víc připraveného obsahu. Především by bylo nutné rozpracovat, kdo teda co ví, a naopak kdo co tají a proč.

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3441
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle » 28. 9. 2020, 11:10

Markus píše:
28. 9. 2020, 10:49
Sparkle: Ty z toho děláš vyšetřovací hru, kdy vesničani postavám něco tají a je nutné různými triky oslabit jejich obranu a tahat z nich informace. Jenomže takové to dobrodružství vůbec není, respektive tak není psané. Není tu žádná tajná konspirace, kterou by bylo možné po kouscích odhalovat.
Ale to hráči nevědí. Hráči vědí, že ve vesnici je nějaký problém, tím pádem pro ně tam v ten moment potenciální konspirace je. Pro ně v ten moment je každý vesničan podezřelý, včetně starosty, a každý event (včetně kradení flašky z kůlu) je potenciálně podstatný a nebezpečný. Každá interakce musí být opatrná a je ji potřeba promyslet. Ty sis přečetl modul, takže víš, že vesničani s tím nemají nic společného a že oběd se starostou byl fakt v pohodě, ale hráči to tak v ten moment nevnímají. Hráči mají v hlavě haldu potenciálních teorií, jako například, že duch ludka udeří právě při té hře a když nebudou dobře hlídat, najdou na tom kůlu naraženého vesničana místo flašky. Nebo že vesnice jsou ve skutečnosti lidožrouti a v jejich vínu je nějaký oblbovák a proto je potřeba si velmi rozmyslet, jestli se necháme u starosty doma pohostit a podobně.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12884
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 28. 9. 2020, 14:03

Sparkle: Vlastně pořádně nevím, co ti na to říct. Popisuješ situaci, kde si hráči najdou nějakou zábavu a motivaci tam, kde z logiky modulu žádná nevyplývá. Že hráči můžou hledat konspiraci i tam, kde není, a vyšetřovat i tam, kde není co vyšetřovat. To asi těžko můžu rozporovat a chápu, že to je zábava, jen si myslím, že to opět nic neříká o kvalitách modulu. Spíš o kvalitách hráčů, PJe atd...

Druhá, praktičtějí věc je, že kdyby se hráči rozhodli pojmout hru jako konspirativní vyšetřování, tak modul mi nijak nepomůže to jako PJ uchopit a odehrát. Neslouží v tu chvíli jako nástroj, který by mi usnadňoval práci.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14406
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York » 28. 9. 2020, 14:14

Markus píše:
28. 9. 2020, 14:03
Druhá, praktičtějí věc je, že kdyby se hráči rozhodli pojmout hru jako konspirativní vyšetřování, tak modul mi nijak nepomůže to jako PJ uchopit a odehrát. Neslouží v tu chvíli jako nástroj, který by mi usnadňoval práci.
Což ale ničemu nevadí, pokud hra, podle který to hraješ, danou věc řeší jinak a přípravu na to nepotřebuje.

Nevim, no, taky mi moc nedává smysl hodnotit moduly nehledě na to, pro jakou hru (a styl hry) jsou určený. Může to bejt užitečný, pokud někdo hraje oldschool a chce vědět, jak jsou pro to různý moduly použitelný, ale třeba pro hráče DrD II je přínos takový recenze dost diskutabilní.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12884
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 28. 9. 2020, 14:24

York píše:
28. 9. 2020, 14:14
Nevim, no, taky mi moc nedává smysl hodnotit moduly nehledě na to, pro jakou hru (a styl hry) jsou určený. Může to bejt užitečný, pokud někdo hraje oldschool a chce vědět, jak jsou pro to různý moduly použitelný, ale třeba pro hráče DrD II je přínos takový recenze dost diskutabilní.
To je téma, ke kterému se pravidelně vracíme.

Je to recenze na mém blogu, psaná optikou „tradičního dobrodružného hraní“. Moje biasy a herní preference jsou veřejně přiznané. Nevěřím na „objektivní“ recenze, to je podle mě nesmysl. Věřím na to, že recenzent má vlastní názor a svoje měřítka, který je připravený vyargumentovat (navíc věřím, že i ta měřítka jsou do jisté míry objektivní, ale to už se dostáváme do dost filozofické roviny). Pokud se s mými názory na hru a kvalitu dobrodružství shoduješ a hraješ v podobném duchu, můžou pro tebe můj blog a moje (ne)doporučení být cenné. Pokud nehraješ tradiční dobrodružné hry a hraješ třeba nějakou sociálně orientovanou storygame, tak samozřejmě můžeš zjistit, že si na hře ceníš něčeho jiného a moje postřehy pro tebe tak podnětné nejsou. To nemá řešení jiné, než že budeš psát vlastní recenze nebo číst jiné recenzenty.

Ale tady bych si nad tím teda s dovolením umyl ruce, protože:

- DrD II je pořád hra v dobrodružném žánru, takže trvání na dobrodružnosti dobrodružství a existenci problémů k řešení by mělo být relevantní i pro DrD
- Dobrodružství je i pro Dračí hlídku, což je teda "tradiční dobrodružná hra" jak sviňa

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3441
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle » 28. 9. 2020, 14:24

Markus píše:
28. 9. 2020, 14:03
Popisuješ situaci, kde si hráči najdou nějakou zábavu a motivaci tam, kde z logiky modulu žádná nevyplývá.
Jak, že nevyplývá? Četl jsi ten modul pořádně?

Družina přijde do vesnice a hned na začátku se dozví, že
- došlo tam k vraždě hlídače, je z toho podezírán duch
- došlo tam k ubití hobita a pak se to snažili ututlat, hobiti se můžou potenciálně mstít, zrovna za pár dní má být výročí té smrti
- ve vinohradu v noci straší
- po nalezení mrtvého hlídače byli vesničané poměrně laxní k vyšetřování, nekonal se tam žádný hon na hobity ani pročesávačka lesů, což je podezřelé
- je tam kněz, který zjevně má know-how o tom, jak vinici chránit (přes den je bezpečná), přesto nechce pomoct ani družině, ani té vdově, což je podezřelé
- vinice chátrají, protože místní se bojí kletby, takže kdyby se někomu podařilo to odkletbit a obnovit péči o vinice, mohl by z toho kápnout nějaký kontrakt či zisk části vinohradu

Jestli v tomhle nevidíš solidní drama a spoustu nakopávadel pro zábavu, tak už nevím.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12884
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 28. 9. 2020, 14:33

Což o to, já tam potenciál pro solidní drama vidím, jen si myslím, že tam není dostatečně zpracované a většina práce by zůstala na mně. Dokonce o tom potenciálu sám píšu. Mým postřehům k tomu, jak z toho to drama vykřesat, se věnuje poslední třetina recenze.

My nevedeme spor o tom, že na té zápletce není nic zábavného a že se z toho nedá dostat zábavná hra. Určitě dá. Ta zásadní otázka ale je, jak užitečně ten modul své téma zpracoval a jak užitečný je to nástroj pro mě jako PJe. A já tvrdím, že moc užitečný nástroj to není. Je to takový obecný nástřel, ale většina práce zbude na mně.

EDIT: Navíc některé z těch věcí, které zmiňuješ, jsou dost hluboce pohřbené v nepřehledném textu - pokud tam vůbec jsou - a nic dalšího se k nim nevztahuje. Konkrétně "vinice chátrají, protože místní se bojí kletby, takže kdyby se někomu podařilo to odkletbit..." To v tom mám skutečně problém vyčíst a ještě větší problém bych měl to rozehrát, protože pro to v modulu není moc opora. Odkledbit to nemůžeš jinak než počkat do devátého dne a pomoct hobitům s rituálem.

Což nás vrací k problému se základní „čekací“ strukturou. I když si hráči nakrásně vymyslí nějakou aktivitu, tak je to zase vrátí k tomu, že musejí čekat a vrátit se do koleje.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14406
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York » 28. 9. 2020, 14:44

Markus píše:
28. 9. 2020, 14:24
- Dobrodružství je i pro Dračí hlídku, což je teda "tradiční dobrodružná hra" jak sviňa
No, jejich strategie je podle všeho "dát tomu hezkou obálku a pověsit to na web", takže tomu bych moc velkou váhu nepřikládal.

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3441
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle » 28. 9. 2020, 15:25

Markus píše:
28. 9. 2020, 14:33
Ta zásadní otázka ale je, jak užitečně ten modul své téma zpracoval a jak užitečný je to nástroj pro mě jako PJe.
Podle mě to zpracoval uspokojivě. Třeba jen po přečtení tohoto úryvku

Loni sa stalo, že v noci na službě hotařé uslyšeli z vinohradu hlasy a kroky. Tož sa tam vydali a načapali tam třéch ludků, jak řežú hrozny a dávajú jich do noše. Tož vzali kolky a vyběhli na nich. Enomže ti malí pazgřivci sa proplétli pod hlavama a zdrhli. Kromě teho jedného, co si tu nošu zapomněl zdělat, a tak sa mezi slúpkama zasékl. Tož na něho chlapi vletěli a kolkama ho mydlili. Enomže to jaksi přehnali, to víte ludkové sú spíš jak děcko, to nemožete take řezat moc. No zkrátka z něho dušu vytlúkli. Tož vykopali pod ořechem jamu a tam ho hodili, enomže to neměli ti kopáli dělat. Každý ví, že aj když je to ludka, je to mrtvý a do země sa mosí dat s požehnáním, zvlášť dyž umře takto, že ho někdo zabije, bar aj po právu. No zkrátka jak sa to dozvěděl starosta, tož poslal do Suchého Pola pro kňaza. Dyž dojel, šli na to místo, ale ať kopali, jak kopali, už teho mrňúsa nenašli. No to bylo druhý deň po tem, co ho zabili. Kňaz aspoň na tem místě dal oběť Žírnovi, ať vinohrad před zlým ochraňuje. Ale asi už bylo pozdě. Další noc šli totiž hotařé zase hlídat. No a ráno jich pod tým ořechem našli dobitých a Bořiš, ten to nepřežil vůbec. Ostatní byli dolámaní, jako by jich někdo kolkem mlátiu celú noc, ale přežili to. Akorát si nepamatovali, co sa jim v noci stalo. No jasné, že duch teho ludky sa jim pomstil. No a oni sa bójá, že na nich letos dojde znova. Šak celý rok ani do svojého vinohrada nešli. Neokopané to majú, zálistky neudělané, eště jim to fčil oidium zežere a nemosá letos ani sklep otevírat.

by mi jako hráčovi začal v hlavě šrotovat bambilion nápadů:
- pokud celý rok do vinohradu nešli a vinohrad zchátral, tak bychom mohli nabídnout starostovi, že kletbu vyřešíme, a za to dostaneme část vinice. To by se mu mělo furt vyplatit. Pojďme za ním mu to navrhnout!
- víme, kde ti ludkové žijí? Mají někde nějakou osadu? Chtělo by ji to navštívit a zjistit, co vědí. Je potřeba pracovat i s variantou, že ty týpky fakt zmlátili, ale pak toho chudáka dorazil někdo jiný, kdo je tam našel. Jak tyhle informace šikovně dostat z těch hobitů?
- celé je to silně podezřelé. Že si ti hotaři nic nepamatovali, to smrdí. Co když oni zabili druha a pak to narafičili tak, že dostali taky po čuni? Chtělo by to se vyptat nenápadně na vztahy mezi nimi, ale tak, aby nepojali podezření, že po nich jdem.
- měl ten zabitý hotař nějaké nepřátele ve vsi? Profitovali by z jeho smrti jeho pozůstalí? Ti dva kolegové mohli mít okno proto, že je někdo předtím omámil nějakým upraveným vínem. Měli bychom z nich vyrazit informaci, jestli ten večer chlastali a s kým.
- vykopání hrobu je závažná věc. Měli bychom prošetřit místního hrobníka.
- furt je potřeba pracovat s možností, že do toho je zapletená celá ves. Pokud vesničani vědí, kde hobiti žijí, pokoušeli se je kontaktovat a nějak se s nimi usmířit? Pokud ne, je to podezřelé. Chátrající vinice je vážná věc, očekávala bych, že by se to snažili intenzivně řešit.

To mi přijde jako poměrně dost zajímavých vodítek a možností a voleb na tak krátký odstavec. Družinu zabaví na slušnou dobu jen dohadování o tomto, rozvíjení teorií, koumání zda se rozdělit a nenápadně začít pátrat každý jinde, domluva jak přistoupit k vyjednávání s vesničany atd.
Markus píše:
28. 9. 2020, 14:33
Odkledbit to nemůžeš jinak než počkat do devátého dne a pomoct hobitům s rituálem.
Tohle je strašně zjednodušující a nefér. Ve skutečnosti těch 9 dní máš co dělat, pokud chceš dosáhnout "ideálního" řešení. Je potřeba najít ty hobity pokud možno s předstihem, získat si jejich důvěru a přimět je přiznat, o co jim jde a na co se chystají. Následně zajít za starostou a zkusit ho ukecat, aby hobitům povolil ten rituál a pokud možno při něm asistovali vesničani. Pak, pokud se toto povede, zajistit, aby drábi nepřijeli včas, protože ti by to jenom komplikovali - takže vyslat někoho, aby je zdržel, aby přijeli až následující den.
Pokud by družina skutečně čekala do 9. dne, hodně si to tím zkomplikuje, protože na místě budou ti drábi, kteří by mohli celou vesnici obvinit z kolaborace s tuláky nebo kdoví čím, a vyřešit to uspokojivě bude výrazně těžší, než kdyby se družina celých těch 9 dní aktivně snažila ten případ rozlousknout.
Proto ani rozhodnutí, jestli ze sebe udělat hotaře, není úplně jednoznačné, protože to družinu na 9 dní uváže k vinici.

Ano, samozřejmě se to dá ještě víc vytunit. Dá se tam přidat další možnost, jak to odkletbit, třeba pomocí toho tvrdohlavého kněze, který na to taky zná nějaké triky, ale nechce se z nějakého důvodu o ně podělit. Ano, dají se tam přidat další postavy, zejména ten hrobník, kterého bych jako hráč chtěla vyslechnout. Ano, dá se vytunit linie se vdovou po zavražděném, která to bude komplikovat tím, že se pokusí rituál sabotovat, protože bude chtít, aby duch manžela ty hobity pozabíjel.
Ale tímhle způsobem můžeš zdrbat každé dobrodružství, že by se do něj dalo přidat víc voleb a víc popisů. Vždycky se do všeho dá přidat víc voleb a popisů. Je to o míře, kde už je to dostačující, aby se z toho dala vykřesat zábavná hra. A podle mě v tomto dobrodružství ta míra dostačující je.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12884
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 28. 9. 2020, 16:06

Sparkle: Nevím, jestli si to uvědomuješ, ale říkáš teď prakticky totéž, co já v závěru recenze. :) Konkrétně: dobrodružství je koncipované jako lineární sekvence událostí. Tahle sekvence potřebuje úplně vyhodit a od základu to překopat, aby to nejelo po předem dané koleji. Koncipovat to jako vyšetřovací sandbox, zdůraznit cíle jednotlivých aktérů – pravděpodobně i nějaké další aktéry přidat (tvůj hrobník, dědicové po mrtvém), další aktéry zpřesnit a dát jim jasnou motivaci (kněz). Doplnit další háčky, tajemství, rozmístit stopy, udělat z hráčů aktivní jednatele místo pasivních pozorovatelů, nechat je volně se pohybovat a objevovat věci v libovolném pořadí tak, aby to mělo pro děj význam. Potíž je v tom, že modul pro tenhle způsob hry není psaný a nijak s ním nepomáhá, takže je to práce, kterou všechnu budeš muset udělat ty. Vyžadovalo by to ten text víceméně celý smazat a napsat znova, s diametrálně odlišným přístupem.

Ono to tam schované je, ano. Potíž je, že je to schované.

Vlastně oba vidíme stejnou cestu a stejné řešení, akorát ty jsi hodnější a bereš skutečnost, že si to celé můžeš předělat, jako pozitivum. Já jsem přísnější a beru skutečnost, že si to celé musím předělat, jako negativum. :wink:

Protože v tuhle chvíli vlastně vymýšlím vlastní dobrodružství a nehraju něco předpřipraveného. Tím předpřipraveným jsem se inspiroval, ale reálně si to vytvářím sám a stojí mě to dost práce.

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3441
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle » 28. 9. 2020, 16:57

Markus píše:
28. 9. 2020, 16:06
dobrodružství je koncipované jako lineární sekvence událostí.
Ne, žádnou lineární sekvenci v tom nevidím. To, že tam je oddíl s "předpokládanou sekvencí eventů" neznamená, že to je lineární. Je to pouze jeden z možných scénářů, který se stane, pokud družina zůstane pasivní. Ta kapitola má přímo nadpis "Předpokládaný průběh questu (jedna z možností)". Už nevím, jak víc by autoři měli zdůraznit, že to není lineární sekvence.
Markus píše:
28. 9. 2020, 16:06
nechat je volně se pohybovat a objevovat věci v libovolném pořadí tak, aby to mělo pro děj význam. Potíž je v tom, že modul pro tenhle způsob hry není psaný
Z čeho vycházíš, že není pro tento způsob hry psaný? Je tam popis vesnice a vinice, seznam důležitých NPC a odstavec o každém z nich, plus nějaké volitelné branche pokud se družina stane hotaři. Nevidím tam nic, co by bránilo objevování v libovolném pořadí.
S čím souhlasím je, že se tam až příliš klade důraz na linii, kdy se družina stane hotaři, když ve skutečnosti to není příliš výhodné pro optimální vyřešení questu - výhodnější je rozptýlit se na těch 9 dnů po okolí a pročesávat to a hledat hobity, případně chlastat s vesničany a šmírovat je, jestli do toho někdo taky není zapletený. Dále mi tam chybí dost zásadní informace, a to, zda vesničané vědí o existenci ludčího kempu a pokud ano, proč se už nepokusili s těmi ludky spojit a zjistit od nich, jak kletbu zrušit.
Tohle mi ale přijde jako spíš drobnosti, které by strhly maximálně jednu hvězdičku z celkového hodnocení, a navíc to jsou věci, které si většina GMů dokáže sama celkem bez problémů odimprovizovat. Rozhodně to nevidím jako fundamentální chyby, kvůli kterým by sis to musel celé předělat.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14406
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York » 28. 9. 2020, 17:03

Sparkle píše:
28. 9. 2020, 16:57
Rozhodně to nevidím jako fundamentální chyby, kvůli kterým by sis to musel celé předělat.
Opět narážíte na to, že na dobrodružství pro různý hry (a tedy různý styly hry) jsou různý požadavky. Pokud hraješ stylem, pro kterej je určený, nic předělávat nemusíš. Pokud hraješ jinym, předělávat musíš.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 hostů