Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3177
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od ShadoWWW » 17. 11. 2019, 21:42

V zahraničí to tak bývá. Jsou Old-School sajty, co recenzují 5E dobrodružství, jsou 3E hráči, co recenzují 5E dobrodružství apod. Každý si může najít recenzenta, jehož styl mu vyhovuje.

Další věcí ale je, že většina recenzí i ve světě je "po přečtení modulu". Odehrání toho modulu trvá často rok i déle, takže skutečně relevantní ohlas bývá se značným zpožděním. U nás je to, žekl bych, dost podobné. My jsme hráli těch dobrodružství už několik a můžu ti říct, jaké se mi líbilo víc a jaké míň, možná si vzpomenu i proč nebo co se mi na jakém dobrodružství nelíbilo, ale dle toho, jak čtu různé recenze, jsou ty pocity často dost osobní a nepřenositelné. Myslím, že i v mých skupinách by ti každý řekl něco trochu jiného a každý má jiného favorita. Pak jsou některé věci, na kterých se třeba shodneme jako skupina, že se nám asi nejméně líbilo dobrodružství Out of the Abyss, ale zas znám lidi, kterým se líbilo hodně, a dokonce znám jednoho člověka, který řekl, že to bylo jeho nejoblíbenější dobrodružství. Takže to máš těžký.

Pro mě je takový modul zárukou, že dokážu vést dobrodružství celý rok, aniž bych vyhořel. Vím, že kdybych vedl vlastní dobrodružství, tak bych prostě každotýdenní hraní nedával. Naše skupina hrála ta dobrodružství chronologicky, podle toho, jak vycházela. Ale my jsme docela geeci.

Kdybych měl poradit něco současným nováčkům, tak toto: "Začněte s Úvodní sadou (viz zde). Jak z hlediska pravidel, tak dobrodružství. Odehrání Draka z Ledového štítu vám zabere pár měsíců. Jako druhé bych vám doporučil zahrát si Ztracený důl ze Začátečnické krabice. Pak už byste měli mít dost zkušeností, abyste se rozhodli, jestli PJ chce dál tvořit svůj vlastní herní svět a dobrodružství, nebo chcete zase sáhnout po nějakém vydaném dobrodružství. Hráči by už nejspíš měli vědět, jestli chtějí dál pokračovat jen s pravidly z Úvodní sady, nebo chtějí sáhnout po Příručce hráče. Pokud se skupina dohodne pokračovat na vydaném dobrodružství, ať si přečte krátká shrnutí jednotlivých dobrodružství a zvolí si to, které je nejvíc nadchne." V tom je celé kouzlo. Tech 5E modulů už je dnes dost, aby se dalo vybrat. A i mezi českými překlady už je z čeho vybírat.

Pamatuji si dobu, jak jsem dostával prosebné vzkazy a emaily, ať přeložíme nějaké dobrodružství, ale nebyl na to čas ani zdroje. Ta doba je naštěstí pryč. Osobně si ale myslím, že je to unikátní doba, která nebude trvat věčně a jednou zase přijde chvíle, kdy si hráči budou muset vybrat, jestli chtějí hrát novou edici DnD v angličtině, nebo sáhnout po nějakém dobrodružství přeloženém z éry 5E. Co vím, tak Jeskyně a draci sice budou poskytovat pravidla, k velkým dobrodružným modulům se ale nechystá (z pochopitelných důvodů).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10401
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 13. 12. 2019, 00:44

Pokračuju v recenzování. Tenrokrát jsem zabloudil tady na Fóru do sekce Neviditelná kniha.

Obrázek

:arrow? Recenze: Válka neskončila
V panství Braddock v odlehlé části Thurenského království neznámá síla během několika dnů téměř vyhubila místní obyvatele. Družina je tam vyslána, aby zjistila, o co jde, a zabránila opakování tragédie. Na místě bude moci zjistit, že šlo o důmyslnou otravu vody magicky vylepšeným jedem, který vyrobil mstivý šlechtic Tibalt Malster, a je to součástí šíleného plánu na destabilizaci království. Dokáže to družina zastavit, nebo se stane vědomě či nechtěně nástrojem pomsty? V průběhu dobrodružství bude družina pravděpodobně postavena před několik silných dilemat.

V roce 2017 vyšel nový český herní svět Neviditelná kniha, známý podle názvu první vydané příručky taky jako Tauril. Autoři ho dál podporují vydáváním volně dostupných dobrodružství a jedním z nich je i Válka neskončila. Ačkoli je nominálně určené pro Tauril, reálně je dost generické a použitelné víceméně kdekoli. Sparkle o Taurilu napsala, že „se silně soustředí na nehráčské postavy a práci s nimi“ a na Válce neskončile (jak se to skloňuje?) je to vidět. Je to dobrodružství z žánru vesnického fantasy, kdy si hráči povídají s cizími postavami a postupně zjišťují, jaká to záhada se tady odehrála. Je tu i náznak něčeho dobrodružnějšího, třeba pár pastí a možná i boj, ale reálně je Válka neskončila primárně sociální, roleplayingový „příběh“.

Přijímám návrhy na to, co mám recenzovat. Jsem ve fázi, kdy náhodně lovím na internetu, takže jestli máte tipy, co by vás zajímaly, sem s nimi. Bubák po mě chtěl, ať se podívám na kolektivní tvorbu z Drakkaru, to odkládám, protože si nejsem jistý, jaký zvolit formát. Pak zazněly i ty šíleně velké kampaně pro 5e, ty přijdou ale až někdy zadlouho, až se natrénuju na krátkých věcech. A hlavně až na těch krátkých věcech rozepíšu problémy, abych na ně potom mohl jen odkazovat. :) Protože jestli s takovouhle podrobností budu recenzovat třístrastánkovou knížku, tak se zblázníme všichni.

TLDR: Navrhujte něco.

Uživatelský avatar
Pret
Příspěvky: 5
Registrován: 23. 8. 2019, 09:10

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Pret » 13. 12. 2019, 03:35

Hallo Marcusi, oòò Vrchní Krutovládče!

Přednastavený systém upozorňování na nové příspěvky zdejšího RPG Fóra mě vzbudil uprostřed noci.
Doposud příjemně dobrodružný sen, přivolaný včerejším čtením (A.C.Clarke - Měsíční prach), se rozplynul při pokusu o únik z trajektu pohřbeného v pasti pár stop pod povrchem Sinus Roris.

Já pitomec! Dobře mi tak!
Půlhodina jedovatých výčitek a dalších odkazů na striktní kritéria (T)vého hodnocení.
Četl jsem je minule a určitě se k nim vrátím abych je POZORNĚ prostudoval zas.
Kéž bych v nich našel více inspirace a povzbuzení.

V mysli mi klíčí myšlenka na budoucí osobní schůzku. Stačila by i krátká. (Bez obav, baseballovou pálku s sebou brát nebudu.)


Dokážu jistý čas (ne)klidně posedět u herního stolu, ale dávám přednost setkáním v přírodě. Žiji na okraji Moravského Krasu, v krajině volně přístupných jeskyní, v krajině zajímavých lokací. Umím připravit/zajistit přístřešek s ohništěm a umím je po sobě uklidit.
Velmi rád bych uviděl, uslyšel, zažil - hru vedenou podle tvého gusta - krátkou epizodu. Velmi rád bych si zahrál v situaci, kterou (V)ypravěč SPOLEČNĚ S (H)hráči "zbastlí".


Jsem zvědavý, jaké vyjadřovací prostředky budou použity.
Jsem zvědavý, jaký dojem ve mně samotném taková hra zanechá.
Jsem zvědavý na případně sdílené dojmy dalších zúčastněných hráčů.
Carpe Diem!

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17092
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson » 13. 12. 2019, 06:25

Markusi, hodláš recrnzovat jen fantasy moduly, nebo by mohlo jít i o nějaký jiný setting?

ext_
Příspěvky: 3
Registrován: 14. 9. 2017, 11:51

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od ext_ » 13. 12. 2019, 10:27

Markus: Můžeš se podívat na Rudou ruku zkázy. Když to očešeš na čistě "příběh", je to nějakých 80 stran. Jde o konverzi do 5e od nějakýho random týpka z internetu, takže setkání můžou být občas dost nevybalancovaný a budou potřeba zásahy PJ, ale jinak byl tenhle modul považovaný za jeden z nejlepších pro 3. edici, co se zpracování týká. A to může být hezký srovnání, jak si dneska stojí takhle starší modul (rok 2006) v porovnání s moderními.

Kód: Vybrat vše

http://www.d20.cz/clanky/pravidla/ruda-ruka-zkazy.html

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5527
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od boubaque » 13. 12. 2019, 14:30

K recenzi, i když mi většina nedokážu a nemám důvod rozporovat, mám několik připomínek a vlastně mě teď dost mrzí, že jsem nakonec neměl čas sepsat poznámky k článku "Jak vypadá dobrý modul" (mj. i proto, že už jsem je většinou stihl zapomenout), protože tady to trochu naráží a myslím si, že užs, Markusi, začal recenzovat podle nějakých formálních měřítek a zapomínáš, proč jsou vlastně důležitá.

Konkrétně:
článek píše:Schválně se podívejte na obrázek vpravo a představte si, že tuhle stránku nalistujete při hře a máte to odehrát. To je pro mě nereálný úkol – jediný způsob, jak tohle můžu zvládnout, je mít to to kompletně namemorované, jako školáček básničku. Ale jako pomůcka k hernímu stolu je stránka hutného textu k ničemu. Nemůžu na deset minut zastavit hru, než to přečtu a vstřebám. Pomohla by stručnost, promazání zbytečných vokeců, formátování, odrážky a vůbec zamyšlení se nad tím, jak z toho udělat herní nástroj. A to navíc ta stránka neobsahuje všechny informace o dané postavě, spousta dalších je různě poschovávaná v historii nebo u jednotlivých míst.
(zvýraznění původní, ale velmi příhodné)
Chápu, co chceš říct, ale tohle je rána mimo. Ty ten text pro vedení hry potřebuješ. Mohl být jinak strukturovaný a formátovaný, případně mohlo být líp promyšlené, co je a co není podstané (a to pak nezmiňovat). Ale bez toho textu budeš v loji a budeš si to muset zase celé vymyslet sám. Co potřebuješ (navíc) k tomuhle vysvětlení, je nějaký handout ke hře, stručné shrnutí, které ti připomene, co ses dočetl.

Ani zahraniční dobrodružství, která v textu tolik adoruješ, ale tohle moc nedělají: Buď ti dají podobný text, jen třeba líp formátovaný, anebo naopak jen ten handout, kde nějaké hlubší motivace – o které v tomhle dobrodružství jde především – chybí (a který na handout často není moc dobře formátovaný). Navíc se počítá s tím, že si to dobrodružství jako GM přečteš předem, takže tyhle texty ti dávají potřebný kontext. Ano, ty pak musíš ve Válce, co neskočila, vzít zvýrazňovač a označit si ty důležité informace (když v tom textu jsou), abys je při hře rychle našel. Ale ta zahraniční dobrodružství ti často pomůžou jen tím, že tohle zvýraznění udělají za tebe. Můj ideál by byl takovýhle vysvětlující text a z něj extrahovaný ryhlý přehled pro hru (resp. v samotném dokumentu řazený asi obráceně, tj. shrnutí nejdřív).
článek píše:Myšlenkové cvičení: Představte si, že jste Pán jeskyně a vaši hráči právě přišli do nové lokace, do nové situace. Co potřebujete k tomu, abyste ji odehráli?

Tak předně jim musíte situaci popsat. Kde se nacházejí, kdo je tam s nimi, co vidí, co slyší, co cítí. Jak to tam vypadá, co se děje. PJ je očima a ušima hráčů. Tím nejzákladnějším úkolem každého předpřipraveného dobrodružství je proto popisovat konkrétní místa nebo situace. PJ by měl dostat nějaký úvodní odstavec s popisem hlavních vjemů – co je nejvýraznější, čeho si hráči všimnou jako první? Na dalších odstavcích jsou potom rozepsané doplňující informace, třeba co se odhalí při podrobnějším zkoumání nebo jak se může situace vyvinout. Zní to banálně, ale čeští tvůrci dobrodružství takhle prostě nepíšou.
Zas když to sklouzne k textu typu "tohle přečtěte hráčům", tak taky nejsem šťastný, a pokud se dobře pamatuju, brojil jsi proti tomu i ty.
článek píše:Válka neskončila je mnohde psána tímhle neurčitým, vágním způsobem, jako seznam nápadů. V konečném důsledku působí jako propracovaná zápletka se seznamem několika promyšlených cizích postav, to vše doplněné o sbírku někdy podrobnějších, jindy vágnějších střípků a návrhů.

Tuším, že za touhle neurčitostí se asi skrývá záměr „dát PJům volnost“. Jenomže já bych tu volnost měl, i kdybyste všechny tyhle věci důsledně dopracovali, rozmístili je na konkrétní místa a připravili mi je na stříbrném podnose. Měl bych volnost si je změnit nebo je nechat tak, jak jsou. Kdybych chtěl být kreativní, mohl bych celé dobrodružství překopat. Kdybych chtěl být líný, pořád bych měl kompletní hratelné dobrodružství bez práce. Takhle mám jenom… polotovar. Tohle bohužel není podoba, ve které je pro mě předpřipravené dobrodružství užitečné. Kouzlo předpřipravených dobrodružství je přece v tom, že se snaží maximum práce udělat za mě. Pokud si je musím způlky dopracovat sám, pak jaký to má smysl?
Na jednu stranu v obecné rovině souhlasím, na druhou stranu míjíš dvě důležité věci.

První je vůbec pojetí Taurilu (settingové příručky), kdy celé prostředí (svět) je především souborem nápadů a inspirací pro tvorbu hry. Není to sandboxový svět, kde si mají zápletky hledat sami hráči, a není to ani kampaň (nebo soubor několika kampaní), která tě provede nějakým prostředím a příběhem od začátku do konce (i kdyby ne úplně lineárně). (EDIT: Tauril je spší taková příběhová stavebnice.) Válka neskončila na mě z tvého popisu působí trochu podobně. Ano, nedá se to vzít a rovnou začít hrát, vyžaduje to nějakou vypravěčskou přípravu.

Druhá podstatná věc je, že to hodnotíš z hlediska "chci modul, který prdnu na mapu, a až k němu hráči dojdou, tak ho otevřu a rozehraju". Což neděláš ani u těch "hotových" modulů. I ty musíš pročíst, i ty musíš reskinovat na svůj svět, i těm musíš doplnit minimálně háčky a povídačky (ve svém stylu hry). Žádný z těch modulů, které bys dal za příklad, se nedá vzít, jak leží a běží, a pochybuju, že by sis lajznul nějaký vzít a odehrát, aniž by sis ho pročetl nebo nabral reference v textech/videích jiných recenzentů. Vždycky tam buď budou (taky) takovéhle bloky vysvětlujícího textu, anebo to bude stručné, ale ty souvislosti v tom budeš muset odhalit sám.

Čímž nechci říct, že je Válka neskončila stejně dobrý modul jako, plácnu, Keep on the Borderlands, protože ani jeden pořádně neznám. Ale myslím si, že by sis měl i u recenzování uvědomovat, že tvůj způsob přípravy hexclawlu, kam z velké většiny umísťuješ hotové moduly, je pořád poměrně velká práce, jakkoli tě to baví a přijde ti to snadné. (Mně třeba přijde mnohem snadnější a na čas výrazně míň náročné nenačítat dlouhé moduly a radši si něco vymyslet sám, nebo úplně ideálně něco odimprovizovat na základě předem vybraných motivů.)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10401
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 14. 12. 2019, 12:17

Diskuze k poslední recenzi běží ve vláknu dobrodružství Válka neskončila a už je tam toho dost, tak na to koukněte. :wink: Tady ty obecnější věci.

Pret: Vážím si zájmu, ale nepovažuju se za kdovíjakého mistrného Vypravěče, abych si troufl jezdit po krajích a oblažovat veřejnost svým inspirativním vedením hry. :) Pořád se to vlastně učím a jsem v lecčem nejistý. Ostatně, na mém blogu máš zápisy, z toho si můžeš udělat nějakou představu o tom, jak moje hry vypadají a co v nich řeším.

Trochu separátní problém je pak, že jednorázové hraní a kampaňové hraní vypadá dost jinak. Sezení, kdy bych se snažil za 4hodiny odehrát komplet dobrodružství, by bylo dost jiné (střihovější, míň volné) než běžná hra s mými hráči, kde tak nějak sedíme u stolu, kecáme a plácáme se v otevřeném protředí. Zkušenosti s aplikováním běžného kampaňového stylu na jednorázovku napovídají, že to většinou končí neuspokojivě, protože se sotva stihne rozehrát dobrodružství a už se musí končit.

Každopádně... jednou za půl roku se pořádá Slezina RPG Fóra, mívá samostatnou sekci na hlavní stránce Fóra. Na posledních dvou jsem byl, když vyjde čas, pojedu i na další. To je asi nejlepší příležitost se potkat a něco si společně zahrát.

Jerson: Máš na mysli nějaké konkrétní dobrodružství, nebo jde o obecný dotaz? Ale odpověď je spíš ne. Nejde ani tak o setting, jako spíš o herní styl. Já si myslím, že se jakžtakž vyznám ve fantasy dobrodruhování, ale jiné styly mi unikají a nedokážu si představit, že bych měl hodnotit dobrodružství psaná pro ně. A co vím, tak nefantasy hry se většinou právě tím stylem dost liší, navíc to bývá už dost navázané na systém.

Jakože dokážu si teoreticky představit dobrodružství třeba pro Vampire nebo nějakou moderní Cthulhu věc, co se budou hrát podobně jako DnD, ale prakticky to spíš nehrozí.

===

BBQ: Vlastně nevím, jestli s tebou nesouhlasím. Zní to všechno rozumně :) Tak spíš jen pár upřesnění.

Nadávání na ukecanost je součástí mého koloritu, je to takový obligátní prvek, který si nikdy neodpustím. Ale vlastně za něj nedávám pomyslné negativní body (protože něco smazat a odignorovat je celkem snadné). Že se musím připravovat se zvýrazňovačem, to beru jako (smutnou) normu, takže spíš jen dávám pozitivní za to, když si někdo dá tu snahu to učesat do nějaké použitelnější podoby.

Nejsem úplně minimalista, ostatně Quentinovu Trossu jsem vytknul právě to, že je až moc minimalistický, takže se v něm špatně orientuju. Podle mě je ideálem to, co sám popisuješ. U těch NPC by to bylo nějaké obecné povídání (ale stručné, prosím) doplněné o přehledný, třeba odrážkový přehled toho podstatného.

Když dojde na lámání chleba já si v dobrodružství přečtu jednostránkový hutný popis nějaké postavy, musím si to v rámci přípravy předělat do nějaké podoby, ve které to budu schopný odehrát. Proč tuhle práci neudělají autoři za mě?
boubaque píše:
13. 12. 2019, 14:30
Druhá podstatná věc je, že to hodnotíš z hlediska "chci modul, který prdnu na mapu, a až k němu hráči dojdou, tak ho otevřu a rozehraju".
Není to tak. U všech dobrodružství předpokládám, že si je musím předem přečíst, nějak vstřebat a promyslet. Třeba trochu poupravit pro svůj svět nebo promyslet, jak do nich zaháčkovat moji družinu. To všechno beru jako nedílnou součást hraní s dobrodružstvími. Rozhodně nečekám bezpřípravová dobrodružství, to je podle mě nemožné a vlastně nutně bude taková hra neuspokojivá – protože nebude mít provázaní s mojí kampaní. Ale ani bezpřípravový oneshot si nedokážu moc představit.

Ale v ideálním případě by po úvodní přípravě nemělo zbývat moc práce navíc. Zrovna u Válka neskončila by té práce navíc bylo hodně.

V konečném důsledku jsou moje recenze především o tomhle – máte jako autor nějaké nápady, ale jak je teď vzít a realizovat je ve formě, která pro mě jako Vypravěče bude co nejužitečnější? To je to umění.

Víc jsem se o tom rozepsal v tématu k vláknu dobrodružství Válka neskončila.
boubaque píše:
13. 12. 2019, 14:30
Čímž nechci říct, že je Válka neskončila stejně dobrý modul jako, plácnu, Keep on the Borderlands,
Keep on the Borderlands by ode mě dostala tři hvězdičky, víc ani náhodou. 8) Pěkná nelineární mapa a sandboxové prostředí, ale brutální minimalismus, který mi moc nepomáhá tu hru pojmout.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10401
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 14. 12. 2019, 12:21

Jo a ještě
ext_ píše:
13. 12. 2019, 10:27
Markus: Můžeš se podívat na Rudou ruku zkázy. [/code]
Díky za tip. 80 stránek to ale řadí do kategorie "někdy později". :)

Je to fakt praktické opatření. Potřebuju se nějak „zaučit“ na těch kratších dobrodružstvích a především vypsat ze sebe obecná moudra o častých neduzích dobrodružství, abych na ně potom při pozdějších recenzích mohl odkázat a nemusel je podrobně vyargumentovávat. Protože u takového 80stránkového dobrodružství jich může být hodně.

Otevřel jsem Ruku zkázy a je to teda brutálně ukecané, to je můj první dojem. :)

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7395
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin » 15. 12. 2019, 00:12

Markus píše:
14. 12. 2019, 12:17
boubaque píše:
13. 12. 2019, 14:30
Druhá podstatná věc je, že to hodnotíš z hlediska "chci modul, který prdnu na mapu, a až k němu hráči dojdou, tak ho otevřu a rozehraju".
Není to tak. U všech dobrodružství předpokládám, že si je musím předem přečíst, nějak vstřebat a promyslet. Třeba trochu poupravit pro svůj svět nebo promyslet, jak do nich zaháčkovat moji družinu. To všechno beru jako nedílnou součást hraní s dobrodružstvími. Rozhodně nečekám bezpřípravová dobrodružství, to je podle mě nemožné a vlastně nutně bude taková hra neuspokojivá – protože nebude mít provázaní s mojí kampaní. Ale ani bezpřípravový oneshot si nedokážu moc představit.
I call bullshit. Bezpřípravové moduly jsou standard (nebo možná ideal), ke kterému bychom se měli snazit dopracovat.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7395
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin » 15. 12. 2019, 00:14

A provázaní s kampaní je taky imho kravina (alespoň pro me). Tim, zes ten modul placnul na mapu, se stal tvoji kampaní.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3100
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle » 15. 12. 2019, 00:25

Quentin píše:
15. 12. 2019, 00:12
I call bullshit. Bezpřípravové moduly jsou standard (nebo možná ideal), ke kterému bychom se měli snazit dopracovat.

*fňuk*

mě příprava baví, neber mi hračku :wink:

*fňuk*
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Otevřená hraní RPG v Praze všichni jste srdečně zváni
RPG pro děti ve vývoji

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7395
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin » 15. 12. 2019, 01:07

Me příprava taky bavi, ale pouze mych věcí. Moduly hledam prave, když nemam cas na pripravu.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10401
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 15. 12. 2019, 10:59

Quentin píše:
15. 12. 2019, 00:12
I call bullshit. Bezpřípravové moduly jsou standard (nebo možná ideal), ke kterému bychom se měli snazit dopracovat.
I call this bulshit! :D

Naprostou bezpřípravovost si dokážu představit maximálně u nějaké hrobky nemrtvých, kde není nic inteligentního a s ničím se nedá mluvit. Jakmile do toho vstoupí sociální rovina, tak jsem bez přípravy v háji, protože nebudu vědět, co mám říct. I v jeskyni s inteligentními frakcemi například potřebuju vědět, kam budou skřeti tahat zajaté postavy a jestli vůbec mají nějakého náčelníka, což vyžaduje minimálně to, abych to měl předem přečtené. U sociálnějších zápletek s různými protichůdnými cíli NPC je hraní bez přípravy nemyslitelné.

I tobě jsem v Trossu vyčítal, že máš třeba v jeskyni gobliny, alchymistu a mága a já netuším, co tam kdo z nich dělá, o co mu jde a jaký je jejich vzájemný vztah. Což by začal být problém, jakmile by s nimi postavy začaly mluvit. Jasně, promyslet si tohle třeba cestou na sezení v šalině je celkem triviální, ale to už je ta příprava. Musím to mít přečtené a musím mít čas se nad tím zamyslet.

Jinak jsem ale spíš na tvojí straně nepřípravového spektra. Ideál je pro mě, že si dobrodružství jednou přečtu, zamyslím se nad ním (a třeba rozmístím do kampaně nějaké háčky) a pak ho můžu vytáhnout třeba o půl rohu později a rovnou ho hrát. Nepotřebuju domýšlet žádné situace, protože jsou domyšlené. Nepotřebuju si dělat výpisky a kreslit mapu vztahů, protože už je to v použitelném formátu.

Musím ale podotknout, že jsem takový ideál snad neviděl. 8) Některé OSR produkty z posledních let experimentují s formátem a mají k němu hodně blízko.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7395
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin » 15. 12. 2019, 13:50

Markus píše:
15. 12. 2019, 10:59
Ideál je pro mě, že si dobrodružství jednou přečtu, zamyslím se nad ním (a třeba rozmístím do kampaně nějaké háčky) a pak ho můžu vytáhnout třeba o půl rohu později a rovnou ho hrát.
Nebudu se hádat, protože podle modulů nehraju, a jedenkrát přečíst zní v pohodě. Vždycky ale přejedu očima ta kvanta textu a zase to odložím. Jediné, které jsem reálně použil u stolu, byly one-page dungeony, které jsem přečetl (právě jednou), když jsem je vybíral.

Ozývám se, protože mě vyděsilo, že nejenže modul přečteš, ale ještě ho procházíš s highlighterem. To mi přijde overkill. V modulu by měl být buď jen ten text, co by sis highlightoval, NEBO bys v rámci přípravy před hrou měl přečíst pouze ten text, co by sis jinak higlightoval (mohl by být v modulu třeba tučný) a zbytek bys dočetl při hře.

Nadávání na ukecanost je součástí mého koloritu, je to takový obligátní prvek, který si nikdy neodpustím. Ale vlastně za něj nedávám pomyslné negativní body (protože něco smazat a odignorovat je celkem snadné). Že se musím připravovat se zvýrazňovačem, to beru jako (smutnou) normu, takže spíš jen dávám pozitivní za to, když si někdo dá tu snahu to učesat do nějaké použitelnější podoby.
Tohle je IMHO zásadní nedostatek, který to dělá nepoužitelné. Dealbreaker, if you will. Kdokoli tohle nesplní by měl mít hodnocení capnuté na **. Spoléhal jsem na tebe, že budeš použitelnost u hry hlídat!


Obrázek
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12453
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York » 15. 12. 2019, 13:53

Quentin píše:
15. 12. 2019, 13:50
V modulu by měl být buď jen ten text, co by sis highlightoval, NEBO bys v rámci přípravy před hrou měl přečíst pouze ten text, co by sis jinak higlightoval (mohl by být v modulu třeba tučný) a zbytek bys dočetl při hře.
Quentine, tohle nedává smysl.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host