Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nebo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Diskuze s doporučeními konkrétních skvělých modulů
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu
:arrow? A něco podobného ve zvukové podobě jako podcast Dinosaurium obskurních světů
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů pro D&D a podobné hry - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

To sice jo, ale taky tam máš doporučenou družinu:
- Pokud je hráčů aspoň 6, každý má jednu postavu
- Pokud je jich míň, mají mít "maximálně dvě postavy".
Předpokládejme tedy minimum 6 hráčských postav.

To bude podle doporučení třeba:
1. Mág 14. level
2. Klerik 14. level
3. Bojovník 12. level
4. Multiclass bojovník/zloděj 7./8.level
5. Multiclass klerik/hraničář/mág 5./7./6. level
6. Paladin 7. level

14levelový klerik má dohromady 28 kouzel na den, z toho 3 páté úrovně (například commune – bůh ti odpoví na libovolnou otázku ano/ne –, nebo true seeing – vidíš všechno neviditelné a tajné) a 2 šesté úrovně (například find the path – kouzlo ti ukáže nejkratší cestu na zvolené místo – nebo stone tell – můžeš mluvit s kamenem a pokládat mu otázky).

14levelový mág má dohromady 26 kouzel na den, z toho 4 páté úrovně (např. contact other plane – další ano/ne otázky –, passwall – procházení stěnami (!) nebo teleport), 2 šesté úrovně (např. reincarnation nebo globe of invulnerability) a 1 sedmé úrovně (např. reverse gravity nebo phase door – ještě lepší procházení stěnami).

Na 4. úrovni – takových kouzel má náš mág 4 na den – je dimension door (teleport s krátkým dosahem), dig (kopání tunelů). Na 3. úrovni (5 na den) je clairvoyance (pozorování na dálku, např. místnost za stěnou), létání nebo dýchání pod vodou.

Detekčních kouzel nižších úrovní (detect evil, detect invisibility nebo detect magic!) mají společně ohromnou zásobu.

A když ti tahle zásoba kouzel dojde, tak z té hrobky prostě odejdeš ven (což zrovna tady jde), vyspíš se a vrátíš se tam druhý den s novou zásobou, uzpůsobenou tomu, jaké překážky jsi tam včera viděl.

Vysokolevelové AD&D je totální úlet! S těmi třístopými tyčemi a lany s kotvičkou jste se zamýšlenému stylu hru nepřiblížili ani z rychlíku.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16259
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

S těmi třístopými tyčemi a lany s kotvičkou jste se zamýšlenému stylu hru nepřiblížili ani z rychlíku.
Čím jsme z toho úplného zoufalství na festivalu frustrace vykřesali alespoň trochu zábavy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

No já bych tenhle spell-fest taky nechtěl hrát. :) Jen říkám, že je to pro něj psané a těžko se to soudí v úplně jiném kontextu. Je to v návaznosti na Karla: vysokolevelová dobrodružství se podle mě špatně přenášejí do jiných her, protože často nevyřčeně předpokládají dost specifické schopnosti a výbavu družiny. Je to strašně záludný.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin »

Markus: Tip na recenzi, ať vím, jestli to mám taky číst :-)
http://www.d20.cz/clanky/pravidla/5433.html
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Já jsem to konzultoval a měl jsem k tomu připomínky. :) Bylo to tehdy "nenadchne, ani neurazí", prostě your average dungeon. Pak na tom Lacrot ještě pracoval, novou verzi jsem nečetl.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin »

Jestli jsem tu špatně, tak mě přehoďte do vhodnějšího tématu.
Markus píše: 20. 8. 2021, 09:06Ale můj hlavní dotaz – hrál jsi v poslední době nějaké připravené dobrodružství? Nějaké dobré, které ti přišlo povedené a chceš ho napodobit? Nápodobou se člověk nejlíp naučí. Nejenom v tvém případě mám dojem, že lidi tady vytvářejí dobrodružství, aniž by sami hráli připravená dobrodružství. Jenomže to je problém – takovému člověku se strašně blbě vysvětluje, co je na dobrodružstvích dobré a co špatné.

Fakt si to musíš vyzkoušet. Fakt si potřebuješ vzít nějaké cizí dobrodružství a zkusit ho hrát. A vážně nestačí podívat se, musíš to fakt hrát! V tu chvíli teprve zjistíš, co funguje a co ne. Zjistíš, jaká podoba materiálů ti vyhovovala a pomohla s vedením hry. Zjistíš, co ti naopak překáželo a štvalo tě to. Ale bez osobní zkušenosti se nikam nepohneš.

Osobní zkušenost bych povinně naordinoval všem zdejším tvůrcům dobrodružství i jiných herních materiálů. IMHO ji 90 % z vás nemá, a tak se pořád tak bezradně plácáte.
Guilty as charged.

Ale tvoje rada není tak praktická, jak se zdá. Prakticky všechno, co tu na RPGf doporučujete (nebo tvoříte) je absurdně dlouhé. I ta mrňavá Noc Krve má 8 hustě popsaných A4 (+dvě mapy na oddělených stránkách).

Přijde mi, že moc jiných možností, než napsat si svoje, nezbývá (vyjma prohrabávání se ročníkama One Page Dungeon costestu).

Chápu, že je to moje vina. Kdybych nezabíjel čas ostatníma koníčkama a mezi hrama poctivě studoval dobrodružství, tak je asi použít dokážu, ale vždycky jsem nakonec došel k tomu, že je snazší uplácat si něco na koleni.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Hustě psaná dobrodružství taky nejsou moje preference. Přesněji řečeno: hustě psaný text vzniká především tím, že dobrodružství obsahuje nějaký příběh. A k předání příběhu prostě potřebuješ dost textu.

Já mám radši dobrodružství bezpříběhová, v zásadě jenom popis lokace. To umožňuje psát to dost minimalisticky. A co se v ní odehraje, to už je na tobě. Třeba tohle je pěkný zápis (město plné dobrodružství):

město.jpg

Jenomže dej tohle někomu, kdo žádné dobrodružství nikdy nehrál a není zvyklý na OSR bezpříběhovost, a podle mě nebude vědět, co si s tím má počít.

Mimochodem, já furt dokola doporučuju svůj překlad Zkázy divošských králů, což je sice DCC (= taky celkem obsáhlý text), ale všimni si, že na celý "vesnický sandbox", kterým vyplníš tak dvě tři sezení, tomu stačí jenom 12 stránek textu! V éře D&D 5e je to nevídaná úspornost a efektivita.

Srovnej: Nedávné české dobrodružství Mistrova nepřítomnost je menší dungeon, a má to 16 stran na jedno sezení.

Anebo: Noc goblinů, začátečnické dobrodružství z d20, 37 stran na jedno sezení (max dvě?).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Jo a zapomněl jsem, proč jsem to vlastně psal. :D

Ty se svou láskou k minimalismu, Quentine, bys měl totálně ignorovat cokoli pro DCC, 5e a jiné "moderní" hry a fakt se dívat jenom na dobrodružství pro retroklony. Viz můj seznam. Já mám třeba rád tvorbu Gábora Luxe** (příklad je ten obrázek nahoře). Někdy to bývají dlouhé věci – ale když jsou dlouhé, je to proto, že ten dungeon má desítky a desítky místností, ne jako ty tvoji zaskrlíci. 8)


EDIT: Ty staré věci z let 2002+ vypadají ještě dost nevytříbeně. Znám až ty nové a ty jsou dobré – zine Echoes From the Fomalhaut (EMDT)
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Korhul »

Požadavek na to hrát víc je tak trochu hraběcí rada, když má člověk malé dítě a spíš si sem tam najde chvilku pro sebe, aby něco sepsal, ale svolat herní skupinu podobně "postižených" lidí je vážný problém. Na hraní teď prostě čas nezbývá. Samozřejmě nejde než litovat dříve promarněný čas, kdy se člověk pachtil s domácí přípravou vlastních dobrodružstvíček, namísto toho aby využíval hotové práce jiných. V mém okolí to tak třeba dělali všichni, nebylo od koho zjistit, že exituje jiná cesta.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 20. 8. 2021, 10:29 A k předání příběhu prostě potřebuješ dost textu.
IMHO nepotřebuješ. Napsat časovou osu nebo pbta-like frontu stručně není zase tak obtížné.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 639
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Ota »

Lamí okénko :).
Pokud jsem správně hledal na Googlu, pak PBTA = Powered by the Apocalypse.
Časovou osu znám, ale dala by se tu, prosím, uvést jako příklad velmi stručná PBTA-like fronta?
Nechci hned někde stahovat PDF a číst si pravidla.
Díky
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17402
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York »

Quentin píše: 20. 8. 2021, 10:17Kdybych nezabíjel čas ostatníma koníčkama a mezi hrama poctivě studoval dobrodružství.
Můžeš vyzkoušet, jestli se nějakej z mejch dungeonů opravdu dá odehrát bez předchozího pročítání.

Zatopený důl
Mapa pro PJe

Jsou k tomu ještě nějaký texty pro hráče, karty a tak. Kdybys to chtěl hrát, udělám z toho stáhnutelnej balík.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16259
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

York: BTW, považuješ Zatopený důl a Opuštěnou pevnost za hotová a publikova(tel)ná dílka?

Jestli jo, šup s nimi do databáze!
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17402
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York »

MarkyParky píše: 20. 8. 2021, 14:50BTW, považuješ Zatopený důl a Opuštěnou pevnost za hotová a publikova(tel)ná dílka?
Dost hotová na to, abych s nima mohl jezdit na Gamecon, Žižcon a tak. Pokud ale procne vydání Dračáku podle staré školy coby novýho DrD, budu je skoro určitě přepracovávat. Každopádně to zatím nejsou zabalený balíky ke stažení, na githubu jsou komplet zdrojový soubory.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Selhan »

Korhul - neurveš si ani jeden večer s místním sirotčincem? :)

Ota - myslím že pomůže tohle: https://www.dungeonworldsrd.com/gamemastering/fronts/
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: MaMaHaJ, Vitus a 9 hostů