Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nebo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Diskuze s doporučeními konkrétních skvělých modulů
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu
:arrow? A něco podobného ve zvukové podobě jako podcast Dinosaurium obskurních světů
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů pro D&D a podobné hry - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od eerieBaatezu »

ShadoWWW píše: 30. 9. 2019, 13:01
ee píše:Křupkoun zní jako někdo, kdo má rád crunchy hry. $D
Na tos přišel jak?
Se mě ptá někdo, kdo překládá? $D
Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od ShadoWWW »

York píše:To, že to je důsledkem nedostatku kvalitních dobrodružství, je sice nepochybně pravda, ale i tak to je důkaz toho, že úspšná hra takhle může fungovat.
Mohla fungovat.

Ale třeba osobně se těším na souboj Zapovězené země vs. Dračí hlídka a kůň, na kterého bych si vsadil, jsou určitě ZZ, protože ačkoliv DH jde přesně ve stopách DrD, tedy amatérsky vyvíjené, amatérsky testované hry, tak ZZ jsou svým designem úplně někde jinde a zcela jistě se to na výsledku projeví. A jsem si téměř jistý, že ZZ si namažou na chleba i DrD II.

Kdyby v příštích letech existovaly jen ZZ a konkurence DrD II a DH (plus DrD 1.6), pak ZZ by měly na růžích ustláno i bez jakékoli další podpory nebo IP. Problém je, že budou bojovat s Lone Wolf RPG, JaD a DnD 5e. A to je úplně jiná liga.

Co se snažím říct, že v následujících 10 letech už nebude rozhodovat jen kvalita designu nebo chabá podpora ve stylu těch amatérských dobrodružství, co jsou na stránkách DH, ale celková kvalita a uchopení IP. To bude to, co bude odlišovat úspěšné od neúspěšných, podobně jako v následujícím roce dvou oddělí profesionálně designované hry od těch amatérsky dělaných.

Otázka samozřejmě je, jak k tomu přistoupí Altar, protože ten se už v první vlně odsouvá se svými RPGčky na druhou kolej.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Pardon, že jsem tak smělý, ale dovolím si citovat sám sebe z článku o recenzování:
Ale kázat česko-slovenskému publiku o modulech je trochu jako kázat slepému o technikách malby. Nedostupnost kvalitních modulů u nás vedla k tomu, že sandboxový styl hraní se tu moc nerozvinul. Oblíbená jsou všelijaká vyšetřování a sociální zápletky, protože nejsou tak náročné na přípravu. Komorní vesnické fantasy („vodník u rybníka“) vítězí nad prozkoumáváním spletitých podzemních komplexů.
Tohle je začarovaný kruh. U nás nikdy kvalitní moduly nevycházely (maximálně světlé výjimky), takže představa, že bys celou kampaň utáhl na postupném hraní publikovaných dobrodružství, vždy byla a je dost nereálná. Proto se naše scéna vyvinula spíš k tvorbě vlastních světů a velice výrazné je, že se u nás moc nehrajou jeskyně, protože ty jsou právě hodně náročné na přípravu. A víc se hrajou sociální zápletky a vůbec sandbox prakticky neexistuje. Tohle všechno je krutá dojmologie, tak mě klidně vyveďte z omylu.

Ale vlastně o to, co je u nás oblíbené a co ne, zas tak moc nejde. Já třeba bloguju o sandboxu a říkám, že pro sandbox je dostupnost kvalitních dobrodružství klíčová (což je zcela nezávislé na tom, kolik lidí u nás ten sandbox hraje).

Což mi připomíná, že mám solidní skluz a měl bych pohnout s další recenzí.

EDIT:
ShadoWWW píše: 30. 9. 2019, 13:31 Ale třeba osobně se těším na souboj Zapovězené země vs. Dračí hlídka a kůň, na kterého bych si vsadil, jsou určitě ZZ,
You and me, baby. O-)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson »

ShadoWWW píše: 30. 9. 2019, 12:55 Tady moc nechápu souvislost s IP navázaným na postavy a příběhy. PI jsou známé svými specifickými kresbami, ale tím to končí. Ikonické postavy jim vyloženě chybí. DrD je na tom jinak.
Než jsem reakci dopsal, objevilo se jiné téma. Moje reakce byla na toto:
ShadoWWW píše:To, co prodává, nejsou pravidla, ale příběhy a postavy.
No já se právě setkávám s opakem tvého tvrzení. Často narážím na dotazy typu: "Proč bychom měli hrát JaD, když máme DnD?" nebo "Proč bychom měli hrát v Asterionu, když máme mnohem propracovanější Forgotten Realms?"
To proto, že se setkáváš primárně s hráči DnD ve svém okolí. Já takové otázky neslyšel, a dokonce hráči DnD v mém okolí je nepokládají, protože podle modulů nehrajou. Prakticky nikdo z nich.
ShadoWWW píše:Ale třeba osobně se těším na souboj Zapovězené země vs. Dračí hlídka a kůň, na kterého bych si vsadil, jsou určitě ZZ, protože ačkoliv DH jde přesně ve stopách DrD, tedy amatérsky vyvíjené, amatérsky testované hry, tak ZZ jsou svým designem úplně někde jinde a zcela jistě se to na výsledku projeví. A jsem si téměř jistý, že ZZ si namažou na chleba i DrD II.
Challenge accepted. Tedy, mně nezáleží na výsledku, protože v tomto střetu nemám žádného favorita, ale už si konečně založím složku s takovými odhady a po pár letech se pobavíme o tom, jak to dopadlo. Bereš?
Markus píše:velice výrazné je, že se u nás moc nehrajou jeskyně, protože ty jsou právě hodně náročné na přípravu.
Eh, cože? Moc se nehrajou jeskyně? Mluvíme o stejné oblasti, tedy fantasy RPG, zejména DrD a DnD? Protože já mám dojem, že jeskyně jsou pořád základ.

Jo, a ty "kvalitní" moduly - četl a prolistoval jsem jen ty, které byly přeložené, a to ještě poměrně rychle, ale když mě u třetího plánku kopne do očí pět nesmyslů při prvním pohledu a dvacet dalších najdu v textech při podrobném zkoumání, tak bych řekl, že tihle profesionální tvůrci jsou "profesionálové" proto, že to dělají jako placenou práci, ale rozhodně to nedělají nijak dobře. Ale rád si nechám nějaké kvalitní doporučit.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od ShadoWWW »

Jerson píše:To proto, že se setkáváš primárně s hráči DnD ve svém okolí. Já takové otázky neslyšel, a dokonce hráči DnD v mém okolí je nepokládají, protože podle modulů nehrajou. Prakticky nikdo z nich.
No jsme v tématu Hraní podle modulů, takže předpokládám hry, které hrají podle modulů, stejně jako herní skupiny, které hrají podle herních modulů. Jinak viz Markusova odpověď na to, proč se nehrají jeskyně podle modulů (protože 1) vesměs nejsou a 2) ty, co jsou, jsou příšerné.)
Jerson píše:Challenge accepted.
Není problém. Pokud v červnu 2020 budou existovat obě hry (a zatím to vypadá, že budou), pak jako cílové vyhodnocení bych viděl červen 2023 a aktuální prodeje v tom roce.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson »

Počkej - to vážně chceš porovnávat prodeje v jednom konkrétním roce? já myslel spíše porovnání počtu skupin, které dané hry hrajou, a celkové prodeje.
To že jsme v tématu hraní podle modulů beru, ale jako základ vidím otázku, jak vypadá hraní RPG i nás celkově a jak moc se podle modulů hraje, případně proč ano či proč ne.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od ShadoWWW »

A jak bys ten počet skupin chtěl průkazně změřit?

Půlroční prodej je změřitelný. U obou her už bude prodej okleštěn o ty, co si to koupí z prvotního nadšení nebo ze sběratelských důvodů. Obě hry už budou mít svou pověst a dá se předpokládat, že si ji budou kupovat jen skuteční hráči té hry, ať už noví, nebo ti, co doposud s nákupem váhali.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Paul »

Tak pak je tady otázka, jak se k těm údajům dostaneme. U Mytaga bych tomu věřil, u Black Tower nevím, jak budou sdílní.

Každopádně sázím na Dračí Hlídku.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Mám další recenzi.

Obrázek

:arrow? Dům smrti
Dům smrti je starý řadový dům stojící ve vesnici Barovie. Dům několikrát do základů vyhořel, ale pokaždé vstal z popela. Ať už svou vlastní, nebo Strádovou vůlí. Místní obyvatelé se mu zdaleka vyhýbají, protože se bojí, že si znepřátelí zlé duchy, kteří v něm podle zvěstí straší. Bohatá rodina, která dům postavila, v něm praktikovala temné rituály. Pomocí svodů a manipulace svou sektu rozšířila o malou, leč zlotřilou skupinu přívrženců. Když se tyto zvěsti roznesly, zbytek vesnice si domu a nočního hýření v něm přestal všímat…

Než se pustíte do recenze, pusťte se do mých kritérií hodnocení.

Krátké dobrodružství popisující strašidelný dům. Na 11 stranách najdete dům zhruba o 40 místnostech, rozdělený do tří obytných poschodí, půdy a dvou sklepních pater. Pěkné a přehledné mapky.

Neurazí ani nenadchne.
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Tady je to řešené tak, že hráče obklopí čarovná mlha, dovede je k domu a nepustí je ven, dokud dům nevyřeší. Ne zrovna nejnápaditější háček, ale aspoň můžete dům snadno fláknout kamkoli do rozjeté kampaně a nahradit háček nějakým vlastním.
Ona to je zmenšenina začátku celého CoS, kde se postavy dostanou tímhle způsobem do Bavorie jako takové. A tam to nepůsobí tak divně, protože se s tím motivem pak na některých místech dál pracuje.
Odbočka: o rollplayingu
Ono to správně (dle PPJ) funguje tak, že oldschoolové řešení ti na takové hody dává autohit. Takže žádné "přišel jsi na to, ale tvoje blbá postava ne" nýbrž "ty, hráč-comonner úplně jinde jsi na to nepřišel, ale tvá postava, zkušený dobrodruh na místě, jo". Případně na to přišli oba (a neházelo se) nebo ani jeden (nepadlo to). Ale to není nic proti ničemu.

Což nemění nic na tom, že některé hody v Domě jsou zbytečné, a ten moment před finálním bossem špatně vymyšlený.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Pracující logaritmus píše: 4. 10. 2019, 11:13 Ono to správně (dle PPJ) funguje tak, že oldschoolové řešení ti na takové hody dává autohit.
Super, já jsem tušil, že to někde v pětce bude - soudě podle různých zdejších diskuzí, kdy mi opakovaně říkáte, že umožňuje různá pojetí a výklady. Takže ten hod je tam spíš jako pojistka pro hráče, kterým to netrkne? To je o trochu lepší, byť pořád nevím, jestli se mi to zamlouvá (tak když to hráče netrkne, tak ho to netrkne, pojďme dál, proč mu všechno servírovat na stříbrném podnose?). Ale chápu, že to už je o tom, jak si to GM sám nastaví.

Jenom mě tyhle nadbytečné hody takhle černé na bílém... béžovém... zarazily. A připomnělo mi to diskuzi o mém hraní v Americe. Je to možná zároveň i jedna z odpovědí na mojí otázku "Odkud se ta tendence házet na všechno bere?" No protože to tvůrci píšou do dobrodružství.

Je to naštěstí celkem snadné ignorovat.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od ShadoWWW »

Markus píše:Neváhal bych ho označit spíš slovem zážitek.
To jsi odhadl naprosto přesně.

Toto dobrodružství je možná i proto tak lineární, že bylo určeno pro začinající PJe nebo ty, co si zatím zkusili jen Starter Set.

Ale jinak obecný příklon k "zážitkovému" hraní a naopak odklon od dungeon crawlu vnímám v mainstreamu už delší dobu (od Storm King's Thunder) a osobně ho vítám.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Já chápu, že je to asi jiná filozofie hry, byť pro mě třeba nezajímavá. Koukám na to optikou sandboxu. Ostatně ve svých kritériích hodnocení několikrát zmiňuju, že dobrodružství by mělo být nelineární, nemělo by předjímat děj a mělo by umožňovat vznik různých "příběhů". Takže pak pochopitelně věci jako Dům smrti neocením. Jako hráč bych se v tom asi nudil, protože bych rychle prokoukl, že na mých rozhodnutích vlastně nezáleží.

Na druhou stranu moje kritéria i samotné recenze by měly být transparentní a mělo by být jasné, jaké to dobrodružství je bez ohledu na to, jestli mě osobně se líbí, nebo ne. Takže vlastně bys měl být schopný tu recenzi přečíst a osobně si dospět k jinému počtu hvězdiček než já. To je aspoň můj cíl.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od ShadoWWW »

Pokud hledáš 5E dobrodružství, která by se líbila OSR hráčům, pak orecenzuj dobrodružství ze Starter Setu a Essentials Kitu. Pak určitě i Tales From The Yawning Portal a Ghosts of Saltmarsh. Mohl by se ti líbit i Tomb of Annihilation (jeho překlad bude na Kostce co nevidět).

Tato dobrodružství mají pro tvou cílovku asi nejlepší uplatnění a recenze těchto dobrodružství největší hodnotu (ať dopadnou jakkoli).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Omezuju se na to, co je česky. Takže překlady na d20 mám v merku, ale zrazuje mě šílený rozsah, to už je na mě dost velký časový závazek. Ale koukám, že třeba čerstvě přeložená Kaple na útesech má kolem 30 stran, to se dá.

Starter set je Fendelver, že?
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Gimli, MarkyParky, Semrush [Bot] a 3 hosti