Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20840
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nebo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Diskuze s doporučeními konkrétních skvělých modulů
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu
:arrow? A něco podobného ve zvukové podobě jako podcast Dinosaurium obskurních světů
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů pro D&D a podobné hry - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vandalicus »

Moje osobni nechut k agnostickym vecem neprameni ani tak z lenosti, jako spis z toho, ze nemam rad pristup one-size-fits-all, ve smyslu, ze ruzne hry resi ruzne veci jinak a jsou dobre k jinym vecem. Tj. pokud se autor soustredi na jednu hru, tak v idealnim pripade (zduraznim slovo "idealnim") se muze soustredit na jeji implementaci v plne sile. Co to znamena je uz na dane hre: v DnD5e to muzou byt souboje a promysleny vyber schopnosti a kouzel monster (lair actions etc), v DCC Mercurial efekty, paleni stesti etc., v B/X na dungeoncrawl. Ciste proto, ze treba B/X dungeoncrawl v 5e nebude poradne fungovat a vysledkem bude podstatne jina hra a atmosfera.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin »

Vandalicus: Obecně souhlas, ale za sebe to beru tak, že v OSR balancování moc nehraje roli, takže to bude fungovat v OSE, WoDu, Black Hacku i Maze Rats, protože underlying playstyle je podobný.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vandalicus »

Jasne. Ale tam je podstatna ta cast, ze "underlying playstyle je podobny". Tohle me moc nevadi, drhnout mi to zacina u "tohle muzes hrat ve Fate, 5e nebo v Monopolech".
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 748
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Nordoslav »

Vandalicus píše: 1. 9. 2021, 09:16 Moje osobni nechut k agnostickym vecem neprameni ani tak z lenosti, jako spis z toho, ze nemam rad pristup one-size-fits-all...
Problém v našem malém rybníčku je, že buď to děláš pro Dnd, pro DH nebo s lehkou nadsázkou pro nikoho.... (možná ještě by se chytly příběhy Impéria nebo Zapovězené země)

A vnímám to za sebe kdy mi fakt nedělá problém dodělávat staty a upravovat hru pro svůj systém za běhu - bez problému jsem jel WoD i DnD věci v GURPSech i Fate a vždycky bez nějaké přípravy jen po lehkém pročtění
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vitus »

Mám na druhou stranu pocit, že i moduly s aplikacemi na určitý systém nakonec musí vypravěč za chodu upravovat, co se statů týče, protože by jinak nastal nějaký nechtěný overkill / megadeath efekt. :think:

EDIT: Tedy vlastně prakticky vyjde skoro nastejno, zda je to modul "obecný" či "na konkrétní hru".
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson »

Některé moduly psané obecně nemusí fungovat ne kvůli statům protivníků/překážek, ale kvůli možnostem postav v daném settingu. Typicky pevné magické dveře zamčené sedmi magickými zámky, se kterým má klíče sedm lidí roztroušených po celém království, za kterými se skrývá svatá relikvie, by v ZZ byla obtížně aplikovatelná, protože v ní moc zamykacích kouzel není (ale to by šlo reflufovat), nicméně by byla naprosto triviální překážkou pro prvolevelového kouzelníka v DrD/DH* s hyprerprostorem. A vůbec by nezáleželo na tom, jak silnou magií jsou ty dveře zajištěné.

*) Pominu, že moduly psané "pro DH" nejsou vůbec pro DH, protože neobsahují ani jeden číselný parametr, který by se dal použít, a často ani nereflektují fikční a pravidlové možnosti postav v DH.

Takže úplně jedno to není.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

Já jsem zase v nesu ten rozdíl mezi modulem a dobrodružstvím z debaty vedle.

Uzavřené dobrodružství se zpravidla blbě portuje do jiného modulu, protože ho může rozbít absence nebo naopak existence nějakého prvku cílového systému. Jersonovy příklady a kouzly na otevírání zámku a hyperprostorem jsou dobré příklady. Dobrodružství pak nejde odehrát způsobem, který autor připravil a zábavnost klesá.

Otevřené moduly je naopak možné přenášet snadno. Že má zombie úplně jiný power level i vlastnosti v oDnD, DrDII, CallOfCthulhu, DnD5E nebo W4kRP?

No a co?

Význam modulu dává až kontext. Pravidla jsou taky kontext. Tak holt Quentonova Strážní věž (když už si půjčuji téma odvedle) bude v každé z těch her vyžadovat jiný přístup a nageneruje jiný zážitek z hraní a jiný příběh. V DnD5E budou ty zombie rychlá rubačka, v oDnD smrtící nebezpečí, kterému se chceš vyhnout, v CoCth hororová scéna a v DrDII třeba scéna s sostupným prečůraváním a chytáním tupých mrtvol.

A to je správně.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20840
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Z jiného tématu, ale o designu modulů:
MarkyParky píše: 22. 9. 2021, 17:22 Někdy mám pocit, že sem chodí dva až tři Markusové, co mají hrozně různé standardy
Možná vím, proč ten pocit máš. Protože asi předpokládáš, že můj způsob vedení hry nebo přípravy na hru (který popisuju na blogu nebo diskuzích) se musí shodovat s preferovanou formou zápisu dobrodružství. Tj. asi předpokládáš, že se nějakým způsobem připravuju na hru a přesně tím způsobem chci mít zpracované dobrodružství.

Ale to tak fakt není!

Dobrodružství rozhodně nesmí být zpracované jako můj způsob přípravy nebo můj způsob vedení hry. Proboha! Můj způsob přípravy je neskutečně vágní a způsob vedení hry dost chaotický, chraň bůh, aby tak byla dělaná dobrodružství. Dám ti příklad.

Ve své přípravě třeba nemám problém s tím, že si připravím nějakou "scénku" nebo třeba "setkání" s cizí postavou a nechám si to jenom jako nápad v přípravě bez jasné představy, kdy ho využiju. Prostě to do hry hodím, až se mi to pocitově bude hodit.

Přitom kdyby mi někdo v dobrodružství napsal scénku nebo postavu a k tomu instrukci "vlož to do hry, až se ti to pocitově bude hodit", tak budu vraždit!

Stejně tak můžu mít nějaké úplně náhodné setkání s příšerou, aniž bych měl vymyšleno, jaké má poklady. A když ji hráči porazí, hodím si na nějakou náhodnou tabulku nebo si vycucám z prstu, jaké u sebe měla poklady.

Ale když mi v připraveném dobrodružství někdo dá příšeru a k tomu poznámku "poklady si nahoď náhodně nebo vycucej z prstu", tak vyskakuju jako čertík z krabičky!!!

Přijde ti to matoucí a nekonzistentní? Mně to přijde naprosto přirozené. Prostě od připraveného dobrodružství předpokládám, že bude připravené. Že tyhle vágnosti a neurčitost, které sám používám ve vlastní přípravě, obsahovat nebude. Protože – sakra – v tom je přece hodnota připraveného dobrodružství. Že je připravenější víc, než jak bych se běžně připravoval já! Pokud bude připravené na stejné úrovni neurčitosti jako moje domácí příprava, tak k čemu je mi dobré?

A samozřejmě věčná poučka: konkrétně připravené věci jsou snadné, protože změnit nebo vypustit je můžu velmi snadno. Ale nekonkrétní věci se za běhu dotvářejí mnohem hůř.

EDIT: S tím samozřejmě souvisí to, že s věcmi, které si připravím sám, se „pocitově“ pracuje mnohem snáz, než by se mi „pocitově“ pracovalo s věcmi, které mi připravil někdo jiný. Prostě z vlastními nápady zvládnu mnohem snáz improvizovat a domýšlet je za běhu než u těch cizích - ty musejí být dopracovanější, protože nejsou moje a nezvládám je tak snadno haluzit.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

No, nepřesvědčil jsi mě. Podle mě se všechny tyhle ty případy (zdánlivé?) nekonzistence vesměs týkají předpřipravených modulů.

Později se k tomu vrátím večer, je dost dobře možné že přeci jen něco míjím ale nebude to tohle.

Jen krátká noticka k tomu náhodnému pokladu.

Kdy se neshodneme určitě, už jsem to vysvětloval několikrát. Ale teď to bude hezky názorné a praktické.

Když modulu najdu informací, že příšera má v pokladu dvě náhodné cetky, a mám si je domyslet tak je to v pohodě. Mám hned tři možnosti jak to udělat:
- improvizuji něco opravdu náhodného
- vložím si link na nějaké jiné dobrodružství, háček do budoucí kampaně
- nebo, když už jako fakt nevím, tak otevřu první Random tabulku pokladu co mě napadne klidně třeba tabulku cetek z DMG a hodím kostkou. Nebo řeknu že tam bylo 1k6 stříbrných.
A víš proč je všechno tohle v pohodě? Protože mi módu řekl, že na obsahu téhle věci nezáleží.

Zatímco když si přečtu, že je tam onyxová soška žirafy, a malá výšivka zobrazující výjev na pomezí kamasutry a snu rybářovy ženy, tak je to možná sice strašně Cool že to někdo vymyslel za mě, ale já nevím jestli to o 20 místností dál budu potřebovat protože je to součást back Story nebo klíč k tajným dveřím nebo zda to můžu bez výčitek vyhodit a nic s tím hráčům (ani sobě) nerozbiji.

Ano, slušné moduly tomu druhému předchází důsledným Crosslinkováním. Ale ruku na srdce, kolik takových opravdu najdeš? Případně, je fér takovou míru technické zdatnosti a produkční kvality (a tedy i stráveného času), kterou důsledné crostlinky vyžadují, žádat od amatérské tvorby, jen kvůli tomu aby ti ušetřili 1 hod na náhodnou tabulku?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20840
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

MarkyParky píše: 22. 9. 2021, 18:48 Zatímco když si přečtu, že je tam onyxová soška žirafy, a malá výšivka zobrazující výjev na pomezí kamasutry a snu rybářovy ženy, tak je to možná sice strašně Cool že to někdo vymyslel za mě, ale já nevím jestli to o 20 místností dál budu potřebovat
Jak nevíš? Snad to dobrodružství máš přečtené - takže víš.

Jestli hraješ bez přečtení předem, tak v tom případě nehovořím jazykem tvého kmene.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

No, nemám.

Pokud to není extra zajímavé čtení, tak hodne dopředu si načítám maximálně nějaká shrnutí. A před sezením pak obsah, který očekávám, že se do hry dostane, s nějakou rezervou - řekneme 2 sezení před hráči max.

Není mi dvacet, abych mohl trávit dní a noci čtením stostránkových bichlí, které nikdy do hry nedostanu.

A i když je to ten případ, že načtu víc, tak s frekvencí hraní 1-2x za měsíc stejně neudržím v paměti, takže jako bych nečetl. Příští týden půjdou hráči v Dětech mraků dorazit People of the Pit, který jsem si minule kvůli té zkratce musel načíst celý - hráči mohli v prvním sezení vlézt kamkoliv. Kolik myslíš, že si pamatuji o třetím patře?

Možná to, že tam jsou nějaké random teleporty a a má tvar osmičky. Jinak to budu načítat znovu, tak dva tři dny předem, abych to nestihl zapomenout.

To je jazyk mého kmene zaměstnaných tatíků čtyřicátníků :)
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 22. 9. 2021, 18:57Jak nevíš? Snad to dobrodružství máš přečtené - takže víš.

Jestli hraješ bez přečtení předem, tak v tom případě nehovořím jazykem tvého kmene.
Jsem na tom asi jako Marky.

Mít modul přečtený předem nezvládám, a i kdybych ho přečetl, tak bych ho neudržel mezi sezeními v hlavě. Z toho pramení moje zdrženlivost, když jde o obrovské dungeony, které nám tu pořád doporučuješ. Hraju jednou týdně dvě až tři hodiny. Víc než minidungeon stejně nestihnu. Skřetí jeskyni jsme, včetně nějakého běhání po lesích kolem, hráli tři sezení :D

Tím teda nechci tvrdit, že se budu velkým věcem bránit vždy, ale ty nároky, že musí být převážně hratelné z textu bez předchozího studia, určitě zůstanou. Ta technická "dokonalost" v přehledných mapách, jasných shrnutí, stručném evokativním textu, crosslinkování etc. pro mě není luxus navíc, ale minimální požadavek.

A jak říká Marky; po amatérech těžko chtít perfektní modul, tak je tlačím alespoň do krátkých a přehledných. Proto nakonec asi doporučujeme rozdílné přístupy k tvorbě.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od KDolecek »

Podle čeho se rozhodujete, jestli to vůbec chcete hrát, když si to nepřečtete? Nemluvím (a skoro určitě ani Markus) o tom, že si má kdokoliv celý modul zapamatovat.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin »

Myslím, že kecám, že si ho nakonec vždycky přečtu :D Ale je to spíš orientační prolétnutí.

Jen musím uvést do záznamu, abyste mě nebrali příliš vážně, že používám jen krátké jedno až několika stránkové věci. "Pořádný" modul jsem nikdy nehrál. Možná Asterion, ale to nebylo dobrodružství, jen regionální mapa s 300 stránkovým popisem.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

KDolecek píše: 22. 9. 2021, 20:01 Podle čeho se rozhodujete, jestli to vůbec chcete hrát, když si to nepřečtete?
Dřív to bylo vyloženě podle recenzí/anotací.
A čtení toho, co jsem se nerozhodl hrát, jsem se vyhýbal, abych si to nevyspoiloval.
EDIT: Třeba odolat nepřečíst si Ravenloft, po Markusově a Vandalově podcastu, bylo hrozně těžké. Ale jsem rád, že jsem vydržel a teď hraju Strada jako postava! A ve stejné "klatbě" mám teď UVG. Je stažené na disku, letmo jsem prolétl, abych nasál atmošku, ale čeká to na svou chvíli a nečtu.

U Dětí mraků dělá předvýběr kostka a finální výběr hráči 😇.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: MarkyParky a 6 hostů