Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nebo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Diskuze s doporučeními konkrétních skvělých modulů
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu
:arrow? A něco podobného ve zvukové podobě jako podcast Dinosaurium obskurních světů
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů pro D&D a podobné hry - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vallun »

York - konspirační hry se nedají hrát bez přípravy...

Tedy jako..pokud to má být vícevrstevnaté a alespoň trochu zapeklité...:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Nordoslav »

Musím se tady Markuse zastat, že recenzenství je čistě subjektivní forma a tak je jeho hodnocení zcela validní, ať už s ním souhlasíte či nikoliv.

To že pro notnou část zde přítomnýh to hodnocení nebude nijak relevantní je tak nějak riziko podníkání a za mě třeba to dobrodružství popisuje všechno co potřebuju pro hraní perfektní jdnohubky (počáteční situace, nějaké eventy a CP). Dává mi lepší inspiraci než většina placených profi modulů, které jsem kdy viděl.

Velké body k dobru pro mě dobrodružství získává za krásný low fantasy příběh, které já osoběn mám rád. Čím jsem starší, tím je můj suspension of disbelief na všechny možné high fanatsy serepetičky horší.
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Nordoslav píše: 28. 9. 2020, 18:34 Musím se tady Markuse zastat, že recenzenství je čistě subjektivní forma a tak je jeho hodnocení zcela validní, ať už s ním souhlasíte či nikoliv.
Díky. Mojí zodpovědností coby recenzenta je jasně pojmenovat, co od dobrodružných her a dobrodružství očekávám, svědomitě podle nastavených kritérií rozebrat recenzovaná dobrodružství a umět si svoji pozici vyargumentovat. V takovém transparentním a předvídatelném přístupu si pak může každý říct "s Markusem souzním, jeho recenzemi se můžu řídit" nebo naopak "Markus má od hry přesně opačná očekávání než já, takže bych měl hrát primárně věci, kterým dá jednu hvězdičku".

Už se opakuju, ale v ideálním světě by recenzentů působilo víc a vy byste si časem mohli najít toho, se kterým nejvíc souzníte. Projekt RPG Databáze je pokus o něco podobného v menším měřítku. Takže jestli vás moje recenze třeba ponoukne k tomu, že si to dobrodružství přečtete, zformujete si na to vlastní názor a ten potom popíšete v databázi v nějakém komentáři, tak je to win-win pro všechny. A prosím udělejte to. :)

Ono těžko z hlediska náhodného čtenáře posuzovat produkt na základě jednoho recenzenta, pokud ho neznáte. Navíc názory se různí. Jakmile těch hodnocení bude víc, tak začíná dobře fungovat efekt "kolektivní pravdy" - což už teď v databázi funguje u těch více hodnocených her (D&D 5e je podle "kolektivní pravdy" prokazatelně lepší než DrD, byť jednotliví hodnotitelé se rozcházejí).

Sparkle: Dlužím ti reakci, ale asi to chvilku potrvá. Myslím, že narážíme na to, že v češtině existuje minimum příkladů toho, „jak to dělat správně“ (já srovnávám se zahraniční scénou). Ono se pak těžko vysvětlují nedostatky, když nemůžu ukázat na příklad něčeho dobře zpracovaného. A pokud nemáš srovnání, tak možná ty nedostatky ani nemůžeš vidět. I proto, mimochodem, recenzuju a překládám – aby to srovnání bylo. Za mě je perfektní* ukázkou vesnického sociálního a vlastně i low-fantasy dobrodružství je Zkáza divošských králů - klidně si odmysli tu jeskyni a zaměř se jenom na vesnici. Je na pár stránkách, ale obsahuje toho hodně a ve skvělém formátu přímo použitelném při hře. Je tam tuna obsahu, spousta zajímavých charakterů, všichni mají nějaký cíl, často protichůdné, takže to směřuje ke konfliktu. Není to o množství stran, ale o jejich zpracování a o konkrétnosti. Tohle je podle mě ideál toho, jak to "může" vypadat ("může", protože cest je určitě víc). Není to ale vyšetřovací hra, prostě jen sociální. Zkusím najít i něco vyšetřovacího.

* EDIT: No, úplně perfektní není. Mohlo by být míň ukecané, to by mu přidalo na přehlednosti a použitelnosti.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 28. 9. 2020, 18:52 Takže jestli vás moje recenze třeba ponoukne k tomu, že si to dobrodružství přečtete, zformujete si na to vlastní názor a ten potom popíšete v databázi v nějakém komentáři, tak je to win-win pro všechny. A prosím udělejte to. :)
Já ale nechci recenzovat něco, co jsem nehrála. Psala jsem to už v jiné diskusi - jak dobrodružství vypadá na papíře se může silně lišit od toho, jak se to pak reálně chová ve hře. A zrovna toto dobrodružství mi přijde jako zářný příklad - z textu to působí jako odlehčená vesnická řachanda o vínu a vinobraní, ale ve skutečnosti to reálně může dopadnout tak, že to hráči budou hrát spíš jako horor (kvůli té vraždě), duchařské drama (kvůli tomu duchovi) nebo sociální drama (kvůli tomu konfliktu mezi hobity a lidmi) a že reálně se bude víc zajímavých věcí dít v situacích nesouvisejících s vínem a vinicí (například při vyjednávání s ludky v jejich táboře nebo při licitování s vrchností o tom, aby nepopravila vdovu za to, že šla asistovat ludkům na pofiderním rituálu).

Tohle ale z textu nedokážu spolehlivě odhadnout, fakt bych si to musela zahrát. Pak možná zjistím, že to dobrodružství je mnohem víc awesome, než jsem myslela (autorům se povedlo fakt parádně najít sweet spot mezi humorem a závažnou zápletkou) a nebo je naopak mnohem horší, než jsem myslela (humor a závažná zápletka jsou tu zkombinovány tak pitomě, že pořádně nevyznělo ani jedno a hráčům to přišlo jako nezáživný kočkopes). Možná zjistím, že moje obavy o nedodělanou linii pro ne-hotaře byly zbytečné, protože naprostá většina hráčů si bez váhání vybrala, že hotaře dělat chtějí. Možná naopak zjistím, že "očekávaný průběh questu" ve skutečnosti neprošel nikdo, vykolejilo se to hned na začátku (napříkald družiny spíš chtěly řešit ty dráby a jít do druhého města licitovat o spravedlnosti, na vinici dlabali) a příprava byla o ničem. Fakt netuším.

Nechci poškodit autory tím, že někde na netu bude viset recenze, která je úplně mimo, a pak si to dobrodružství někdo kvůli tomu nestáhne, i když by ho ve skutečnosti náramně bavilo.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Sparkle píše: 28. 9. 2020, 19:09 Já ale nechci recenzovat něco, co jsem nehrála. Psala jsem to už v jiné diskusi - jak dobrodružství vypadá na papíře se může silně lišit od toho, jak se to pak reálně chová ve hře.
Já to vidím přesně naopak. Jakmile to vezmu a začnu hrát, začnu to různě proškrtávat a přetvářet - vlastně je nemožné hrát cokoli tak, jak je to napsané. Do toho vletí moji hráči a začnou v tom něco tvořit. Do toho se přidá improvizace, vlastnosti našich postav a specifikace naší kampaně. Navíc to budu hrát v nějakém systému, který se na tom výrazně projeví. A najednou se mi bude hodně těžko odlišovat co je "kvalita PJe," co je "kvalita hráčů", co "kvalita systému" a co "kvalita modulu". Hodnotit to takhle z přečtení mi přijde jaksi... čistší.

Tím nechci říct, že playtest není cenný a že neodhalí nedostatky nebo naopak přednosti, které při přečtení neuvidíš. Protože vždycky se něco najde. Ale taky myslím, že konkrétní kombinace hráči+systém+PJ může ve skutečnosti tvojí představu o kvalitě modulu dost dobře zkreslit, ne ji zpřesnit.

No ale hlavně přání "recenzovat jen odehrané" znamená de facto "recenzovat jen občas a malinko", takže to není schůdná cesta.
Možná naopak zjistím, že "očekávaný průběh questu" ve skutečnosti neprošel nikdo, vykolejilo se to hned na začátku a příprava byla o ničem.
Tohle je v zásadě můj dojem.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York »

Markus píše: 28. 9. 2020, 18:52Už se opakuju, ale v ideálním světě by recenzentů působilo víc a vy byste si časem mohli najít toho, se kterým nejvíc souzníte.
V mym ideálním světě by recenzenti psali o tom, co je zaujalo a co se jim líbí. Hledám zásadně v toplistech - zajímají mě podrobnosti o tom, co podle dotyčnýho má smysl vidět nebo číst, ne o tom, co podle něj za to nestojí. Podle mě to je i celkem vstřícný k dílům a autorům - eliminuje to recenze ve stylu "sice nemám rád akční filmy, ale jdu je recenzovat", případně "tenhle film mi vůbec nesedl do vkusu a mám potřebu o tom psát".

Kritika má imho smysl, jen pokud se k ní autor může dostat a ještě s tím může něco udělat, tj. po vydání obvykle už smysl nemá.

Markus píše: 28. 9. 2020, 18:52D&D 5e je podle "kolektivní pravdy" prokazatelně lepší než DrD
Tím bych si vůbec nebyl tak jistej. DrD u nás dlouho bylo pro drtivou většinu hráčů startovní systém. Hodně z těch, kterým DrD nevyhovovalo, přešlo k DnD 5e, a tudíž ho hodnotěj líp. Naopak hráči, kterým DrD vyhovuje (a hodnotili by ho líp než DnD 5e) nemají potřebu se k DnD 5e vyjadřovat, protože ho nehrajou.
Naposledy upravil(a) York dne 28. 9. 2020, 19:49, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vallun »

Tohle ale z textu nedokážu spolehlivě odhadnout, fakt bych si to musela zahrát.
To Ti nepomůže...:) strašně záleží, v jaké náladě to družinak začne řešit, co kdo předtím četl a uvidí v tom:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York »

Markus píše: 28. 9. 2020, 18:52Ono těžko z hlediska náhodného čtenáře posuzovat produkt na základě jednoho recenzenta, pokud ho neznáte.
Pokud dotyčnej sepsal seznam "Top 100 of Fantasy Books Ever", tak jednak má nejspíš celkem přehled a navíc se můžu podívat na jeho recenze knih, který jsem četl taky, případně se mrknout, jestli jsou v jeho seznamu knihy, který znám a líbily se mi.
Naposledy upravil(a) York dne 28. 9. 2020, 20:06, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 28. 9. 2020, 19:28 Tím nechci říct, že playtest není cenný a že neodhalí nedostatky nebo naopak přednosti, které při přečtení neuvidíš. Protože vždycky se něco najde. Ale taky myslím, že konkrétní kombinace hráči+systém+PJ může ve skutečnosti tvojí představu o kvalitě modulu dost dobře zkreslit, ne ji zpřesnit.
Právě proto tu je ještě možnost nepsat recenze vůbec. Dokud si to nezahraješ, můžeš mít o tom modulu zkreslenou představu. Jakmile si to zahraješ, máš zase jiným způsobem zkreslenou představu. V obou případech je tu příliš velké riziko, že recenze bude k modulu nespravedlivá a poškodí autory. Já bych s tím měla třeba morální problém, proto žádné recenze psát nehodlám (a ozývám se proti argumentaci "když se ti nelíbí moje recenze, napiš protirecenzi").
Vallun píše: 28. 9. 2020, 19:49 To Ti nepomůže... strašně záleží, v jaké náladě to družinak začne řešit, co kdo předtím četl a uvidí v tom:)
Proto je potřeba víc playtestů :)
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od ShadoWWW »

Sparkle píše:Proto je potřeba víc playtestů :)
Když máš fakt hafo playtestů, respektive jejich feedbacků, tak občas narazíš na paradox, že "většina" chce něco, co ty jako autor/ka odmítáš. Pak babo raď. Devět autorů heartbreakerů z deseti si to vždycky udělá po svým a ve výsledku vlastně ani ty playtestery nepotřebují.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Uff, tak snad konečně nějaké komplexnější vysvětlení. Korhulovi se tímto upřímně omlouvám, že si jeho osm let staré dílo vzniklé bez ambicí prostě tím, že se chtěl o svou herní přípravu podělit s ostatními, beru za nedobrovolný příklad. Ale přijde mi, že na tom můžeme rozvinou zajímavou diskuzi o herním designu.

Úvodní teoretická východika:

:arrow? Nesouhlasím s Yorkovou tezí, že dobrodružství jsou principielně nehodnotitelná, protože každé je prostě pro jiný způsob hry. Takovou relativizaci nemám rád. Já například často mluvím o "lineárních zážitcích" a dávám je do kontrastu s "pořádným", nelineárním dobrodružstvím. Nemyslím si, že je to jen otázka subjektivního vkusu, ale objektivních herně-designových principů. A tvrdím, že skutečně dokážeme dobrodružství rozlišit nejen na škále "ne/vhodné pro tenhle způsob hry", ale i na škále "objektivně lepší/horší". Souvisí to s teorií player agency, ale to je námět na dlooooohou diskuzi...

:arrow? POZOR! Tím neříkám, že „lineární zážitek“ není zábavný nebo plnohodnotný způsob hry, naopak vím, že i jím se dá náramně bavit. Navíc kdo jsem já, abych nějaké jiné skupině kázal o tom, jak má hrát. Ať si každý hraje tak, jak ho to baví. Ale pokud se bavíme o tom, že mám hodnotit a doporučovat dobrodružství, tak jsem přesvědčený, že existují nějaké objektivní kvality i objektivní problémy. Že, polopatě, existují dobrodružství horší a lepší. (Lepší například dávají větší prostor pro player agency, tedy iniciativu hráčů, aktivní jednání atd.)

:arrow? Druhé zásadní kritérium kvality dobrodružství, možná ještě důležitější než player agency, je použitelnost ve hře. Tj.: můžu si to vytisknout a vést podle toho hru, aby mi text dělal oporu?

Konec filozofie.
Sparkle píše: 28. 9. 2020, 16:57 Z čeho vycházíš, že není pro tento způsob hry psaný?
Dobrodružství je psaný pro způsob hry, kterému ty říkáš moc pěkně „odlehčený vesnický pastoral“, já bych mu řekl třeba „lineární zážitek“. Způsob hraní, kdy PJ nalistuje událost, přečte jí, společně jí nějak odehrajeme, pak se přesuneme hezky po koleji k další události na další stránce. Pro tenhle účel ho můžeš vzít, vytisknout, položit si „příručku“ před sebe a hrát podle toho.

Zajímavé je, že jak ty, tak já, se shodujeme na tom, že bychom to jako lineární zážitek nehráli, ale že bychom to pojali jinak – vlastně jako „sociální sandbox“, ve kterém by se hráči pohybovali samovolně a nebyli by pasivní čekatelé, ale aktivní jednatelé. A otázka teď zní: nakolik mi tenhle „produkt“ pomáhá jako PJovi takovou hru vést?

Má to dvě hlediska: formát a obsah.

Formát je to, jak je text uspořádaný a napsaný. Slouží jako nástroj, který si vytisknu a on mi pomáhá? Pokud bych to hrál jako pasivní sekvenci událostí, pak ano, skutečně můžu Dva týdny do vinobraní vytisknout, mít ho na stole a hrát podle něj. Ale jakmile mi hráči vylezou z připravené koleje (a to se nevyhnutelně stane), můžu ten text zmačkat a zahodit. Je psaný a organizovaný tak, že při volném pohybu hráčů se v textu nevyznám, nevím, kde co hledat, informace jsou na nelogických místech nebo pohřbené v nepřehledých a pekelně dlouhých odstavcích. V tomhle režimu hry mě text bude jenom brzdit, to už je lepší hrát to z hlavy. Což znamená buď si to celé namemorovat, nebo si to celé přepsat do vlastních poznámek. Každopádně tady modul - ve smyslu text - selhává v základní funkci, kterou má plnit, a sice být herním nástrojem. Pro mě osobně to mimochodem znamená přísný strop, že mu nedám víc než dvě hvězdičky. (Quentin dokonce doporučoval nedopřát takovým dobrodružstvím víc než jednu hvězdičku. :) )

Jaký je podle mě vhodný formát pro sociální dobrodružství? Primárně musí počítat s tím, že hráči se pohybují libovolně, potkávají postavy v libovolném pořadí a informace získávají v libovolném pořadí. Tomu je nutné podřídit organizaci textu:
:arrow? Základní organizační strukturou budou asi popisy postav, potažmo lokace, potažmo kombinace obojího (postava umístěná do lokace, např. věštkyně v hobitím táboře)
:arrow? U každé z postav viditelně a primárně zdůrazněné (1) o co jí jde, (2) jaké může sdělit informace, (3) jaké informace naopak tají (4) vazby na jiné postavy a potenciálně konflikty
:arrow? K tomu nějaký přehled informací a drbů, které je možné zjistit při mluvení s nepopsanými postavami. „Přehled“ je od slova „přehledný“, takže by to měla být nějaká tabulka nebo odrážky. Hutný odstavec přímé řeči tuhle funkci neplní, při hře se v něm nevyznám.
:arrow? Je možné, a dokonce žádoucí, mít tam i události a časovou osu, ale jako doplněk, ne jako základní organizační strukturu. Tj. popis události by měl obsahovat jen popis události, nikoli popis postav a základních informací. Ty musí být přehledně shrnuté jinde a popis události na ně bude jenom odkazovat.

Pointa je v tom, že postavy můžou za knězem přijít první den, pátý den, sedmý den, před zarážáním i po něm. Když přijdou ke knězovi, já potřebuju nalistovat stránku, kde bude velký nadpis KNĚZ a pod ním bude všechno, co k odehrání kněze potřebuju. Bohužel v textu organizovaném podle časové souslednosti událostí jsou informace o knězovi (o starostovi, o hobitech...) rozfrcané asi na pěti různých místech, takže je to v zásadě nehratelné.

Tohle myslím tím, že dobrodružství je nebo není psané pro nějaký způsob hry.

===

Obsah

Kdybychom důsledně přepsali dobrodružství do formátu, který navrhuju, ukázalo by se, jak relativně málo obsahu v něm je. Konkrétně je to:
- Starosta, bez jasné motivace a konfliktů
- Kněz, bez jasné motivace a konfiktů
- Cikánská věštkyně, jediná s jasnou motivací a konfliktem (pohřbít kamaráda uspořádáním rituálu) - mimochodem asi nejlíp udělaná postava v dobrodružství, včetně nádherné poznámky, že „většinu času bafá z dýmky, kterou si strká do
štěrbiny po vypadlých předních zubech“. Nádhera! :)
- Drábové, kteří mají motivaci i konflikt (vyhnat hobity), ale přijdou až poslední den, což je, jako kdyby tam vůbec nebyli
- Vesničani obecně, kteří mají jakous takous vágní motivaci, ale vlastně ne (vyřešit ty duchy, rozbít hubu hobitům)
- A pak je tam několik popsaných událostí. Některé z nich přežijou zboření chronologické struktury a budou použitelné i bez ní (zarážání hory), jiné to nepřežijou a bez railroadu jich v zásadě není možné docílit (závěrečné střetnutí všech s přesným timingem na 9. den, aby se všichni potkali na jednom místě).

Na tomhle není nic špatně a základ je to dobrý, jenom si myslím, že je to ještě málo komplexní situace na to, aby to utáhlo pořádné sociální dobrodružství. Minimálně je potřeba jasně pojmenovat motivace starosty a kněze a nastavit tam potenciál pro nějaké drama, konflikt. Což pravděpodobně nedokážeš bez toho, abys přidala další postavy, protože ve třech postavách se komplexita dělá blbě. Ty velmi pěkně vymýšlíš například hrobníka, který zfušoval práci, dědice zemřelého hotaře, kteří ve věci mají osobní zájmy, atakdále. Všimni si ale, že je vymýšlíš ty, v tom dobrodružství nejsou – nebo je nějak horko těžko doluješ z pátého slova na sedmém řádku šestnáctého odstavce, což není úplně dobrá vizitka. Takhle schované prvky nepočítám, jako že tam jsou - potřeboval bych je mít poctivě popsané a přiznané.

(EDIT: Taky by to chtělo vzít ty koloritové scény (moc pěkné!) bez motivace - zarážání hory, oběd u starosty - a narvat do nich něco, co má vazbu na vyšetřování/děj/konflikty, aby hráči v té scéně měli i nějakou širší motivaci řešit něco jiného než "ubránit flašku".)

Důležitý postřeh: Kdyby se nepřidalo vůbec nic navíc, jenom se vzalo to, co už tam je teď a přepsalo se to do použitelného formátu, hned by to bylo v mém hodnocení na tři hvězdičky ("pohodové spotřební dobrodružství). A přidáváním dalších postav, konfliktů, motivací, obsahu by se to dalo dál zlepšovat.

Takže ano, shodneme se na tom, že to dobrodružství má potenciál! A samotného mě baví vymýšlet, co dalšího by se tam dalo doplnit. Jenom je prostě napsané v hrozně nepoužitelné podobě a já jsem na použitelnost dost ras.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 28. 9. 2020, 21:58 Bohužel v textu organizovaném podle časové souslednosti událostí jsou informace o knězovi (o starostovi, o hobitech...) rozfrcané asi na pěti různých místech, takže je to v zásadě nehratelné.
What?
Whaaat?
What what whaaaat?

Jen kvůli tomu, že jsou informace o postavách rozfrcané na různých místech, je to v zásadě nehratelné?

Uf.
Na tohle už nemám slov. Tento závěr je absolutně nad moje chápání.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Jo a challenge accepted, tímto slibuji, že najdu a přeložím nějaké sociální vyšetřovací dobrodružství, které považuju za dobré. :) Aby tohle mělo aspoň nějaký praktický výstup. Jenom je to výhled na několik měsíců, protože práce.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Sparkle píše: 28. 9. 2020, 22:06 What?
Whaaat?
What what whaaaat?

Jen kvůli tomu, že jsou informace o postavách rozfrcané na různých místech, je to v zásadě nehratelné?
Ano. Ano. A anooooooooo. Stojím si za tím, potvrzuji a zdůrazňuji tohle tvrzení. Tesat do kamene! $D

(S poznámkou, že je to příklad psaný z hlavy, protože zrovna ten kněz je dost možná jenom na jednom místě? Nevím a nechce se mi to hledat. Rozfrcané tam budou spíš jiné informace. Ale základní potíž je v chronologickém řazení, ve kterém se nedokážu orientovat, když hráči chronologicky nepůjdou.)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York »

Markus píše: 28. 9. 2020, 21:58Nesouhlasím s Yorkovou tezí, že dobrodružství jsou principielně nehodnotitelná
Nesouhlasit s tim klidně můžeš, ale nic takovýho jsem netvrdil.

Říkal jsem, že tvoje hodnocení má smysl pouze pro hráče, kteří hrají stejně jako ty a tudíž hodnotí dobrodružství na základě stejnejch kritérií. Ty sice svoje kritéria přikládáš, ale tím z toho automaticky neděláš smysluplný hodnocení - když zhodnotíš dobrodružství psaný pro jiný pravidla a jinej styl hry, tak ten, kdo v něm hraje, se nic užitečnýho nedozví a ten, kdo hraje jako ty, se dozví to, co by mu řekla věta "Tohle fakt není oldschoolový dobrodružství".

Tím se obloukem se vracím ke svýmu předchozímu příspěvku: Jako pro PJe pro mě bude mít smysl, když zrecenzuješ dobrodružství, který ti fungujou ve tvym herním stylu a doporučuješ je ostatním hráčům oldschoolu. Tvoje ostatní recenze mě sice zajímaj jako designéra (a to jen díky tomu, že se taky hlásím k některym myšlenkám oldschoolu), ale jako PJovi mi nijak nepomůžou.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 10 hostů