RPG projekty v ČR
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12357
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
RPG projekty v ČR
Dovolím si ještě zareagovat na Shadowwwa z debaty o Rozcestí. Je již zamčená a navíc by tam tahle debata tématicky neseděla, takže si dovolím odpovědět tady.
Stejně tak nemůžu souhlasit s druhou částí... podle mě česká (a slovenská, nebo jakákoli jiná) RPG komunita potřebuje tolik RPG, kolik jí bude bavit RPG hrát. Pokud někoho bude bavit hrát aDnD, Drakar och Demoner, James Bond 007 RPG, Castle Falkenstein, nebo jakékoli jiné... proč by sakra neměl? Proč by mu měly stačit dva nebo tři "kvalitní" (kdo navíc určí, co je "kvalitní"?) produkty? Proč by si nemohl hrát, co chce? Proč by nemohly vzniknout fanouškovské základny kolem obskurních her? Pokud se jedná jen o propagaci a doplňky, platí stejná otázka...
Jak to vidíte ostatní? Kolik česká/slovenská komunita "potřebuje" RPG produktů?
Domnívám se, že tvůj příměr je dost nepřesný. Steve Jobs si mohl dovolit říct, že chce zjednodušit portfolio firmy (a je to samozřejmě chytrá strategie), protože byl přímý šéf firmy. Česká RPG komunita není hierarchizovaná firma, takže tu nikdo nemůže podobnou strategii spustit. Další (a poměrně podstatný) rozdíl je ten, že Apple je producent, zatímco komunita je konzument. Kolik produktů bude produkovat a podporovat si může nastavit producent, nikdy konzument.ShadoWWW v tématu k Fate: Rozcestí píše:A ještě si dovolím jeden příměr. Apple je nejhodnotnější značka současnosti, hlavně díky Stevu Jobsovi. Když se Steve vracel zpátky do Applu, představili mu celé porfolio. Desítky počítačových řad, co Apple vyráběl. Uprostřed přednášky Steve vstal a prohlásil: "Potřebujem jen čtyři produkty. Notebookovou a desktopovou řadu, pro laiky a profíky. Čtyři produkty." Vzbudilo to tenkrát velký rozruch, protože nikdo si tenkrát nedovolil nenabízet všemožné řady konfigurací, které ale pro laiky byly nepřehledné. Díky zaměření vývoje a marketingu jen na čtyři produkty se Apple opět vyšvihl na leadera byznysu.
Já říkám, že Česko nepotřebuje desítky různých RPGček. Stačí mu dvě nebo tři kvalitní a fanouškovské základny kolem nich. Fate Rozcestí vidím jako jedno z nich.
Stejně tak nemůžu souhlasit s druhou částí... podle mě česká (a slovenská, nebo jakákoli jiná) RPG komunita potřebuje tolik RPG, kolik jí bude bavit RPG hrát. Pokud někoho bude bavit hrát aDnD, Drakar och Demoner, James Bond 007 RPG, Castle Falkenstein, nebo jakékoli jiné... proč by sakra neměl? Proč by mu měly stačit dva nebo tři "kvalitní" (kdo navíc určí, co je "kvalitní"?) produkty? Proč by si nemohl hrát, co chce? Proč by nemohly vzniknout fanouškovské základny kolem obskurních her? Pokud se jedná jen o propagaci a doplňky, platí stejná otázka...
Jak to vidíte ostatní? Kolik česká/slovenská komunita "potřebuje" RPG produktů?
Re: RPG projekty v ČR
Osobně si myslím, že ShadoWWWova úvaha vede trochu v duchu: Představme si, že by se objevil silný investor (bláznivý milionář, který nemá co s penězma), koupil všechna stávající nakladatelství publikující RPGčka a zaměstnal všechny stávající a potenciální tvůrčí týmy - tudíž by skutečně byl v pozici Steva Jobbse.
Pak je vcelku zajímavá otázka: Jaké produkty (případně produktové linie) by zvolil, kdyby chtěl z RPGček na našem trhu udělat komerčně zajímavé odvětví? (Na náklady na reklamu a propagaci nehledě, je to přece bláznivý milionář.)
Nevím, jestli na takovou otázku dokážu dostatečně erudovaně odpovědět, ale ShadoWWWův příměr mi celkem dává smysl. Dodal bych asi jen, že by bylo fajn, kdyby:
:: každý potenciální hráč v nabídce našel hru, která ho bude přiměřeně bavit (tj. aby třeba gamisti nebyli nuceni hrát dvojku).
:: různé settingy šly hrát na pokud možno sjednocených systémech, aby se hráči nemuseli pokaždé učit úplně nová pravidla, když si budou chtít zahrát v jiném prostředí.
Když od téhle hypotetické úvahy odhlédnu, tak pak vcelku dává smysl model market leaderů, tedy řádově jednotek produktů, ideálně pokrývajících různé hráčské preference, a pak specializovaných her "pro fajnšmekry". Na druhou stranu mi pak trochu přijde, že to je alibi pro tvůrce "malých her" k odfkláknutí podpory pro nové hráče, což mi nepřijde jako úplně dobrý nápad. Podle mě je vhodné ke každé hře přistupovat, jako by to byl potenciální market leader - tedy věnovat maximální úsilí k tomu, aby ta hra byla přístupná pro nové hráče a dokázala je oslovit. Rozdíl by měl být jen v nákladech investovaných do propagace - WoTC si pochopitelně může dovolit mnohem masivnější kampaň než třeba Altar.
Když svůj pohled srovnám se stávající situací, tak tu máme celkem širokou (na naše poměry) nabídku pro "příběhové" hráče - Dvojka, Příběhy, Střepy a teď nově Rozcestí, ale pouze doznívající a skomírající nabídku pro gamisty (v podstatě jen DrD+, o které není moc zájem. Ostatní produkty pro hráče s touto preferencí mají buď ukončenou vydavatelskou podporu, nebo nevyšly tiskem, nebo jsou obtížně sehnatelné (Astrální doupě ).
Dává mi smysl dál stavět na Fate enginu - nové doplňky k Příběhům, možná další settingy, dobrodružství pro Rozcestí... Dávala by mi smysl nějaká hra postavená na AW enginu - ten fenomén je prostě tak silný, že ho dost dobře nejde ignorovat a jeho potenciál k motivování vlastní hráčské tvorby je skutečně úctyhodný. Nedává mi moc smysl pokračovat ve vývoji Dvojky, ale zjevně se to bude dít tak jako tak, takže to je už třetí směr v rámci této preference.
No a každopádně bych tu rád viděl dobrou hru pro gamisticky zaměřené hráče.
edit:
Jinak samozřejmě pokud dokážu vytvořit hru, o kterou budou mít hráči zájem, tak mi bude úplně jedno, kolik jiných se povaluje kolem.
Pak je vcelku zajímavá otázka: Jaké produkty (případně produktové linie) by zvolil, kdyby chtěl z RPGček na našem trhu udělat komerčně zajímavé odvětví? (Na náklady na reklamu a propagaci nehledě, je to přece bláznivý milionář.)
Nevím, jestli na takovou otázku dokážu dostatečně erudovaně odpovědět, ale ShadoWWWův příměr mi celkem dává smysl. Dodal bych asi jen, že by bylo fajn, kdyby:
:: každý potenciální hráč v nabídce našel hru, která ho bude přiměřeně bavit (tj. aby třeba gamisti nebyli nuceni hrát dvojku).
:: různé settingy šly hrát na pokud možno sjednocených systémech, aby se hráči nemuseli pokaždé učit úplně nová pravidla, když si budou chtít zahrát v jiném prostředí.
Když od téhle hypotetické úvahy odhlédnu, tak pak vcelku dává smysl model market leaderů, tedy řádově jednotek produktů, ideálně pokrývajících různé hráčské preference, a pak specializovaných her "pro fajnšmekry". Na druhou stranu mi pak trochu přijde, že to je alibi pro tvůrce "malých her" k odfkláknutí podpory pro nové hráče, což mi nepřijde jako úplně dobrý nápad. Podle mě je vhodné ke každé hře přistupovat, jako by to byl potenciální market leader - tedy věnovat maximální úsilí k tomu, aby ta hra byla přístupná pro nové hráče a dokázala je oslovit. Rozdíl by měl být jen v nákladech investovaných do propagace - WoTC si pochopitelně může dovolit mnohem masivnější kampaň než třeba Altar.
Když svůj pohled srovnám se stávající situací, tak tu máme celkem širokou (na naše poměry) nabídku pro "příběhové" hráče - Dvojka, Příběhy, Střepy a teď nově Rozcestí, ale pouze doznívající a skomírající nabídku pro gamisty (v podstatě jen DrD+, o které není moc zájem. Ostatní produkty pro hráče s touto preferencí mají buď ukončenou vydavatelskou podporu, nebo nevyšly tiskem, nebo jsou obtížně sehnatelné (Astrální doupě ).
Dává mi smysl dál stavět na Fate enginu - nové doplňky k Příběhům, možná další settingy, dobrodružství pro Rozcestí... Dávala by mi smysl nějaká hra postavená na AW enginu - ten fenomén je prostě tak silný, že ho dost dobře nejde ignorovat a jeho potenciál k motivování vlastní hráčské tvorby je skutečně úctyhodný. Nedává mi moc smysl pokračovat ve vývoji Dvojky, ale zjevně se to bude dít tak jako tak, takže to je už třetí směr v rámci této preference.
No a každopádně bych tu rád viděl dobrou hru pro gamisticky zaměřené hráče.
edit:
Jinak samozřejmě pokud dokážu vytvořit hru, o kterou budou mít hráči zájem, tak mi bude úplně jedno, kolik jiných se povaluje kolem.
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: RPG projekty v ČR
Úplně amatérský pohled na věc, ale imho:
Je super, když hráči s podobnými požadavky staví na stejném enginu. Sblíží to skupiny a zvětší komunitu, než kdyby se každý šťoural v tom svém rohu.
Kdo má rád vyprávěcí hry, může stavět na Fate, je to mega flexibilní a dá se v tom hrát jakýkoliv setting. Koukněte, kolik věcí vzniklo pro Dvojku. Nebo v zahraničí tuny materiálu a konverzí pro Savage Worlds. Když bude spousta malých her, tak se pořádná obec kolem žádné nevytvoří, koukněte, jaký je stav v Česku/Slovensku teď.
Kdežto když máte nějaké pojítko, jako Fate, DrD II, DnD 5, tak se s tím dá něco dělat. Musí se oželet to, že přistoupit na daný engine je kompromis, ale na druhou stranu to sjednocuje snahy spousty lidí.
Když byl za mých mladých let jen Dračák a Shadowrun, tak všichni dělali materiály do těchto her a když se někam přišlo, tak každý věděl o co jde, byl v tom jako doma a byla spousta lidí, co se tím zabývala. Já nevím, zda to byl fenomén doby, ale fungovalo to.
Dnes má každý svůj systém, žádné rozšiřující materiály k tomu a dohromady kde nic tu nic. Hrají to maximálně oni a nějaký ten návštěvník fóra, který to jako geek do rpg vyzkouší. Tím neříkám, že jsou ty systémy špatné, pouze to, že vzniká jakési fragmentární prostředí, ze kterého moc nevzejde.
Čili poměrně s ShadoWWWem souhlasím.
Teď jde o preference.
Příběhové enginy jsou jasné.
Fantasy klasika... to by tedy chtělo DrD III, co bude DrD a nebo prostě sáhnout po DnD 5 a hotovo.
A gamistický zbytek... Asi Savage Worlds. Nebo kdyby dopadla ta Dakara, která má potenciál být univerzální a York na ní neustále pracuje...
Jenže on má stejně každý kdo do rpg dělá pořád pocit, že je něco na nějakém systému špatně a že musí vzniknout nějaký nový, podívejte na to kvantum rpgéček, co se pořád ve světě rodí... Pro stabilní komunitu lepší táhnout za jeden provaz.
Je super, když hráči s podobnými požadavky staví na stejném enginu. Sblíží to skupiny a zvětší komunitu, než kdyby se každý šťoural v tom svém rohu.
Kdo má rád vyprávěcí hry, může stavět na Fate, je to mega flexibilní a dá se v tom hrát jakýkoliv setting. Koukněte, kolik věcí vzniklo pro Dvojku. Nebo v zahraničí tuny materiálu a konverzí pro Savage Worlds. Když bude spousta malých her, tak se pořádná obec kolem žádné nevytvoří, koukněte, jaký je stav v Česku/Slovensku teď.
Kdežto když máte nějaké pojítko, jako Fate, DrD II, DnD 5, tak se s tím dá něco dělat. Musí se oželet to, že přistoupit na daný engine je kompromis, ale na druhou stranu to sjednocuje snahy spousty lidí.
Když byl za mých mladých let jen Dračák a Shadowrun, tak všichni dělali materiály do těchto her a když se někam přišlo, tak každý věděl o co jde, byl v tom jako doma a byla spousta lidí, co se tím zabývala. Já nevím, zda to byl fenomén doby, ale fungovalo to.
Dnes má každý svůj systém, žádné rozšiřující materiály k tomu a dohromady kde nic tu nic. Hrají to maximálně oni a nějaký ten návštěvník fóra, který to jako geek do rpg vyzkouší. Tím neříkám, že jsou ty systémy špatné, pouze to, že vzniká jakési fragmentární prostředí, ze kterého moc nevzejde.
Čili poměrně s ShadoWWWem souhlasím.
Teď jde o preference.
Příběhové enginy jsou jasné.
Fantasy klasika... to by tedy chtělo DrD III, co bude DrD a nebo prostě sáhnout po DnD 5 a hotovo.
A gamistický zbytek... Asi Savage Worlds. Nebo kdyby dopadla ta Dakara, která má potenciál být univerzální a York na ní neustále pracuje...
Jenže on má stejně každý kdo do rpg dělá pořád pocit, že je něco na nějakém systému špatně a že musí vzniknout nějaký nový, podívejte na to kvantum rpgéček, co se pořád ve světě rodí... Pro stabilní komunitu lepší táhnout za jeden provaz.
Re: RPG projekty v ČR
Není alternativou pro gamistické hráče v dnešní době třeba i Descent? (který vyšel česky)
viz: https://www.youtube.com/watch?v=4pZ-POKs7Ks
citace: "Nejvíce to člověk přiblíží tak, když to přirovná k Dračímu doupěti. ..."
Už jsem se setkal s názorem, proč se hráč starého dračího doupě o nové nezajímá: Protože mu ten zážitek dračáku přináší Descent a je to jednoduché, není třeba vůbec nic připravovat, protože všechna dobrodružství už jsou hotová, jen si je zahrát.
Ale to je jen pohled z vnějšku od hráčů mimo rpg komunitu.
A je otázka, jestli ty staré gamistické hráče dračáku obecně nepohltil přival stále nových a zajímavějších deskovek. Pokud soudím podle sebe, tak by v mém případě byla odpověď ano. I když si DrD II příležitostně zahraji a beru to jako docela povedenou a i inspirativní hru. Ale nové rpgčko nevyhlížím. Vyhlížím jen nové deskovky.
Prosím, berte to jen jako příklad, jak se mohou vyvýjet preference hráčů. Neříkám, že deskovky jsou lepší. To vůbec. Každého baví něco jiného. Jen to tu uvádím jako příklad, který by se třeba mohl do této debaty hodit, protože třeba staré Dračí doupě mám z nostalgie velmi rád a bylo by hezké, kdyby vycházely nové díly. Třeba to DrD III.
viz: https://www.youtube.com/watch?v=4pZ-POKs7Ks
citace: "Nejvíce to člověk přiblíží tak, když to přirovná k Dračímu doupěti. ..."
Už jsem se setkal s názorem, proč se hráč starého dračího doupě o nové nezajímá: Protože mu ten zážitek dračáku přináší Descent a je to jednoduché, není třeba vůbec nic připravovat, protože všechna dobrodružství už jsou hotová, jen si je zahrát.
Ale to je jen pohled z vnějšku od hráčů mimo rpg komunitu.
A je otázka, jestli ty staré gamistické hráče dračáku obecně nepohltil přival stále nových a zajímavějších deskovek. Pokud soudím podle sebe, tak by v mém případě byla odpověď ano. I když si DrD II příležitostně zahraji a beru to jako docela povedenou a i inspirativní hru. Ale nové rpgčko nevyhlížím. Vyhlížím jen nové deskovky.
Prosím, berte to jen jako příklad, jak se mohou vyvýjet preference hráčů. Neříkám, že deskovky jsou lepší. To vůbec. Každého baví něco jiného. Jen to tu uvádím jako příklad, který by se třeba mohl do této debaty hodit, protože třeba staré Dračí doupě mám z nostalgie velmi rád a bylo by hezké, kdyby vycházely nové díly. Třeba to DrD III.
Zahrajte si Královské kostky - strategické fantasy rpg, inspirované hrou Crusader Kings.
Za mořem na vás čekají neznámé končiny. Kudy povede tentokrát cesta do Indie? - Terra incognita
Za mořem na vás čekají neznámé končiny. Kudy povede tentokrát cesta do Indie? - Terra incognita
Re: RPG projekty v ČR
Ne. Stejně jako nejsou alternativou počítačové hry libovolného tvaru a funkce (pokud to teda není jen platforma pro hraní tabletop rpgčka). Prakticky všichni hráči, které osobně znám, hrají jak RPGčka, tak počítačové hry. A většinou i deskovy. Nicméně to, že je všechny tyto žánry oslovují, ještě neznamená, že jsou zástupné.Tindo píše:Není alternativou pro gamistické hráče v dnešní době třeba i Descent?
Může fungovat rpgčko s prvky deskovy, třeba DnD 4e. Ale to je asi tak nejdál, kam se dá zajít. A ani DnD 4e už některým RPGčkárům neposkytuje srovnatelný zážitek.
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: RPG projekty v ČR
Podle mě to tak jednoduché není. Líbí se mi představa zbližování komunit, ale nevěřím že by to opravdu šlo přes 3-5 systémů, které by pokryli preference. Protože nepokryjí. Pokryjí to teoreticky z pohledu toho, co tch nějakých pár systémů vybere. Ale ve skutečnosti to pokryje jen jeho představu o tom co pokrývá dané preference.
Já třeba mám rád vyprávěcí hry, i jsem jednu udělal a myslím že v nich mám dost jasnou představu co chci a jak. Reprezentuje to třeba Střepy Sny, nebo zejména hry kterými byl inspirován. Pokud byl jako reprezentant vybrán Fate tak pro mě jako hráče je to úplně krok mimo, protže to je hra která vůbec nenaplňuje moje vypravěčské preferenc a z mého pohledu to ani vyloženě vyprávěcí hra tak, jak si to představuju. A měl bych jako hráč smůlu. A pro jiné hrače vyprávěcích her by zase mohl být můj výběr nepředstavitelný. Pro některé hráče by bylo třeba DnD/d20 na fantasy nepřijatelné apod. A teď je otázka jaký komptomis je pro hráče přijatelný a kdo ho v produckci/managementu dokáže zohlednit. A jaký komrpomis a poměr uspokojených hráčů by byl přijatelný pro vydavatele (a zdravý pro komunitu). Taky by to mohlo dopadnout tak, že vydavateli přijde Fate jako dobrý kompromis pro vyprávěcí hry a polovině hráčů vyprávěcích her by absolutně nevyhovoval. A teď kde chcete najít tu hranici a co z tou částí trhu kterou neuspokojíte? Kupříkladu dost monžá náročnější hráči můžou být ti, kterých je celkově méně, ale utrácejí více, přitahují nové hráče a můžou být základem té komunity (že je hraní třeba tak rychle neomrzí. apod.). Chtít po hráči coby kupujím, aby se přizpůsobil se nemusí vůbec vyplatit. Taky může RPG úplně přestat hrát, když nebude mít nic zajímavého na výběr. Toto už se v historii stalo v různých formách několikrát stačí se podívat na TSR nebo WotC.
Edit: Oproti applu, alespoň pro mě, je rozdíl zejména v tom, že od RPG mám zcela jiná očekávání něž třeba od notebooku nebo mobilu. První je kreativní zábava do které vlkádám svoji vlastní ktreativitu a její forma je za závislá na systému který používám (a z toho vyplívá i uspokojení). Mobil/Notebook je spíše praktický nástroj na využívání něčeho dalšího (tzn. je to mnohem nepřímější nástroj než RPG), a možnosti konfigurace novlivňují formu kreativity kterou do něj vkládám. Prostě mi stačí aby mi na tom jeli tyhle hry (které sami o sobě mají teprve mnohem větší vliv na to jak se budu bavit)/umělo to takového fotky apod. a z předdefinovaných variant notebooku/telefonu si v tomto smyslu vyberu mnohem snáze a komrpomisi jsou mnohem méně determinující v závsilosti na výsledné uspokojení. Představte si, že bzste měli pět neginů a systému na kterých bzste museli postavit všechny počítačové hry (to je podle mě mnohem adekvátnější paralela).
Toto beru jen jako možný příklad, na čem chci ukázat jak to myslím (je mi jasné že by ty systémy bylo možné určit i jinak).eerieBaatezu píše:Kdo má rád vyprávěcí hry, může stavět na Fate, je to mega flexibilní a dá se v tom hrát jakýkoliv setting. Koukněte, kolik věcí vzniklo pro Dvojku. Nebo v zahraničí tuny materiálu a konverzí pro Savage Worlds. Když bude spousta malých her, tak se pořádná obec kolem žádné nevytvoří, koukněte, jaký je stav v Česku/Slovensku teď.
Kdežto když máte nějaké pojítko, jako Fate, DrD II, DnD 5, tak se s tím dá něco dělat. Musí se oželet to, že přistoupit na daný engine je kompromis, ale na druhou stranu to sjednocuje snahy spousty lidí.
Já třeba mám rád vyprávěcí hry, i jsem jednu udělal a myslím že v nich mám dost jasnou představu co chci a jak. Reprezentuje to třeba Střepy Sny, nebo zejména hry kterými byl inspirován. Pokud byl jako reprezentant vybrán Fate tak pro mě jako hráče je to úplně krok mimo, protže to je hra která vůbec nenaplňuje moje vypravěčské preferenc a z mého pohledu to ani vyloženě vyprávěcí hra tak, jak si to představuju. A měl bych jako hráč smůlu. A pro jiné hrače vyprávěcích her by zase mohl být můj výběr nepředstavitelný. Pro některé hráče by bylo třeba DnD/d20 na fantasy nepřijatelné apod. A teď je otázka jaký komptomis je pro hráče přijatelný a kdo ho v produckci/managementu dokáže zohlednit. A jaký komrpomis a poměr uspokojených hráčů by byl přijatelný pro vydavatele (a zdravý pro komunitu). Taky by to mohlo dopadnout tak, že vydavateli přijde Fate jako dobrý kompromis pro vyprávěcí hry a polovině hráčů vyprávěcích her by absolutně nevyhovoval. A teď kde chcete najít tu hranici a co z tou částí trhu kterou neuspokojíte? Kupříkladu dost monžá náročnější hráči můžou být ti, kterých je celkově méně, ale utrácejí více, přitahují nové hráče a můžou být základem té komunity (že je hraní třeba tak rychle neomrzí. apod.). Chtít po hráči coby kupujím, aby se přizpůsobil se nemusí vůbec vyplatit. Taky může RPG úplně přestat hrát, když nebude mít nic zajímavého na výběr. Toto už se v historii stalo v různých formách několikrát stačí se podívat na TSR nebo WotC.
Edit: Oproti applu, alespoň pro mě, je rozdíl zejména v tom, že od RPG mám zcela jiná očekávání něž třeba od notebooku nebo mobilu. První je kreativní zábava do které vlkádám svoji vlastní ktreativitu a její forma je za závislá na systému který používám (a z toho vyplívá i uspokojení). Mobil/Notebook je spíše praktický nástroj na využívání něčeho dalšího (tzn. je to mnohem nepřímější nástroj než RPG), a možnosti konfigurace novlivňují formu kreativity kterou do něj vkládám. Prostě mi stačí aby mi na tom jeli tyhle hry (které sami o sobě mají teprve mnohem větší vliv na to jak se budu bavit)/umělo to takového fotky apod. a z předdefinovaných variant notebooku/telefonu si v tomto smyslu vyberu mnohem snáze a komrpomisi jsou mnohem méně determinující v závsilosti na výsledné uspokojení. Představte si, že bzste měli pět neginů a systému na kterých bzste museli postavit všechny počítačové hry (to je podle mě mnohem adekvátnější paralela).
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Re: RPG projekty v ČR
Podle mě každý RPG systém, který dokáže přivést k RPG nového člověka, který by při neexistenci dotyčného systému vůbec s RPG nezačal, je dobrý. Jestli se ten nováček vyskytne z důvodu, že systém je něčím originální a zasahuje jinou cílovku než obvykle, nebo je systém úplně neoriginální avšak jeho autor je díky němu motivován shánět ve svém okolí nováčky, což by jinak nedělal, je asi už vcelku jedno.
Samozřejmě je akorát potřeba ohlídat, aby ten systém zase nějaký lidi neodradil. Prostě musí mít plusový skóre.
Samozřejmě je akorát potřeba ohlídat, aby ten systém zase nějaký lidi neodradil. Prostě musí mít plusový skóre.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Re: RPG projekty v ČR
Což zrovna v tomhle případě není vůbec problém, protože Střepy snů už vydány byly a jelikož jsou stejně jako Fate extrémně obecné, tak cokoliv vyjde pro Fate můžeš bez problémů odehrát ve Střepech, pokud bys po tom toužil.Bajo píše:Já třeba mám rád vyprávěcí hry, i jsem jednu udělal a myslím že v nich mám dost jasnou představu co chci a jak. Reprezentuje to třeba Střepy Sny, nebo zejména hry kterými byl inspirován. Pokud byl jako reprezentant vybrán Fate tak pro mě jako hráče je to úplně krok mimo, protže to je hra která vůbec nenaplňuje moje vypravěčské preferenc a z mého pohledu to ani vyloženě vyprávěcí hra tak, jak si to představuju.
Jinak ti ale rozumím, já si teď v postatě mezi vydanými systémy taky nevyberu žádný, který by mi přiměřeně vyhovoval (setting ano). Na druhou stranu si myslím, že to je dost výjimečný stav. Mnohem častější podle mě je, že si hráči vyberou z toho, co je v nabídce, a až když do té nabídky něco přibude, tak zjistí, že to nové jim třeba vyhovuje lépe.
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12357
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: RPG projekty v ČR
To se přiznám je natolik utopická představa, že mi přijde zbytečné o tom přemýšlet.York píše:Osobně si myslím, že ShadoWWWova úvaha vede trochu v duchu: Představme si, že by se objevil silný investor (bláznivý milionář, který nemá co s penězma), koupil všechna stávající nakladatelství publikující RPGčka a zaměstnal všechny stávající a potenciální tvůrčí týmy - tudíž by skutečně byl v pozici Steva Jobbse.
S tímhle musím se říct úplně nesouhlasím - stačí se podívat na situaci s diskuzními servery u nás. Většina těch zaměřených na jediný systém buď postupně utlumuje aktivitu, nebo diverzifikuje protfolio. Kupříkladu na d20 se dneska řeší kromě DnD hromada Fate i trochu dalších systémů. RPG Fórum je od začátku zaměřené jako obecný prostor pro hráče všech možných systémů a ten koncept podle mě funguje dobře... a hráčská obec se kolem něj stejně vytvořila (i bez zaměření na konkrétní systém).eerieBaatezu píše:Když bude spousta malých her, tak se pořádná obec kolem žádné nevytvoří, koukněte, jaký je stav v Česku/Slovensku teď.
Opět úplně nesouhlasím... podle mě vzniká materiálu poměrně dost, jen prostě pro víc her, takže to není ta velká masa, jakou si pamatujeme třeba pro Shadowrun, nebo VtM. Ale když se podíváš, kolik se toho udělalo pro nový Fate (Rozcestí, překlady), tak toho sakra není málo. Ty materiály podle mě vznikají.eerieBaatezu píše:Dnes má každý svůj systém, žádné rozšiřující materiály k tomu a dohromady kde nic tu nic. Hrají to maximálně oni a nějaký ten návštěvník fóra, který to jako geek do rpg vyzkouší. Tím neříkám, že jsou ty systémy špatné, pouze to, že vzniká jakési fragmentární prostředí, ze kterého moc nevzejde.
Další dobrý postřeh. RPG je mnohem víc podobné třeba lukostřelbě, kde každý lučištník potřebuje trochu jiný luk v závislosti na své výšce, levo/pravorukosti, síle, etc. (tedy potřebách). V nabídce jsou desítky luků a každému vyhovuje něco jiného, navíc většina těch, co se tomu věnuje déle si nechává dělat luky na zakázku (domácí úpravy). Kdybys lukostřelcům řekl, že odteď si budou moci koupit jen čtyři druhy luku, tak trhneš rekord v počtu šípů, které se kdy zabodly do jednoho těla.Bajo píše:Oproti applu, alespoň pro mě, je rozdíl zejména v tom, že od RPG mám zcela jiná očekávání něž třeba od notebooku nebo mobilu.
RPG hráči mají taky specifické potřeby a každému sedí něco jiného. Spoustě lidí nevyhovuje hraní nějakého systému natolik, že radši nebudou hrát, než by se u něj měli trápit. Když je nabídka dalších systémů, tak si najdou něco jiného... když nebude, tak nebudou hrát vůbec. Podle mě je velká nabídka systémů výhoda, nikoli nevýhoda. Lidi si najdou, co je bude bavit. Omezovat to shora pro celou komunitu (nikoli jen jako marketingevé rozhodnutí v rámci firmy soustředit se na silné produkty) mi přijde jako magořina.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22580
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: RPG projekty v ČR
Trochu problém je v tom, že když je nabídka hodně široká, některé systémy bude hrát tak málo lidí, že po když dva z nich přestanou hrát, zbylí už nebudou mít kde hledat nové hráče.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 22. 9. 2014, 18:51, celkem upraveno 1 x.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: RPG projekty v ČR
Taky ale můžeš začít vyrábět kompozitový základ luku, na který se dají navěsit různé doplňky podle individuálních potřeb. V případě RPG je to celkem dobré řešení, protože pak se snadno mohou sejít hráči znalí toho samého systémového jádra a zahrát si třeba na conu, přestože doma hrají podle trochu individualizovaných pravidel (což ostatně platilo vždy, kdo nehouseruluje ať hodí kostkou).Ecthelion píše:RPG je mnohem víc podobné třeba lukostřelbě, kde každý lučištník potřebuje trochu jiný luk v závislosti na své výšce, levo/pravorukosti, síle, etc. (tedy potřebách). V nabídce jsou desítky luků a každému vyhovuje něco jiného, navíc většina těch, co se tomu věnuje déle si nechává dělat luky na zakázku (domácí úpravy). Kdybys lukostřelcům řekl, že odteď si budou moci koupit jen čtyři druhy luku, tak trhneš rekord v počtu šípů, které se kdy zabodly do jednoho těla.
RPG hráči mají taky specifické potřeby a každému sedí něco jiného. Spoustě lidí nevyhovuje hraní nějakého systému natolik, že radši nebudou hrát, než by se u něj měli trápit. Když je nabídka dalších systémů, tak si najdou něco jiného... když nebude, tak nebudou hrát vůbec. Podle mě je velká nabídka systémů výhoda, nikoli nevýhoda. Lidi si najdou, co je bude bavit. Omezovat to shora pro celou komunitu (nikoli jen jako marketingevé rozhodnutí v rámci firmy soustředit se na silné produkty) mi přijde jako magořina.
Taky je to podstatné ve chvíli, kdy hledáš spoluhráče. Hrát v jedné skupině jedno dobrodružství podle dvou různých systémů současně moc nejde, ale hrát podle jednoho systému, z nějž jeden hráč rád využívá určitou část a ostatní třeba jen úplný základ, může fungovat docela dobře (pokud je na to ten systém stavěný).
Já si teď třeba můžu v pohodě dovolit mít ve hře hráče, který si chce postavu vytvořit a zcela přesně vypočítat už před hrou a okamžitě investovat každý získaný bod zkušenosti, a současně hráče, kterému stačí mít jen hrubý nástřel a schopnosti si bere až ve chvíli, kdy je potřebuje. A hra se při tom nerozpadne, ani ta první postava není nějak výrazně silnější než ta druhá. Takový přístup imho stojí za to podporovat.
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12357
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: RPG projekty v ČR
Je to problém? Takové systémy se prostě přestanou hrát a přirozeným výběrem se vytřídí... podobně jako se dnes už moc (nebo vůbec) nehrají systémy ze sedmdesátých let. Mě to přijde přirozené.Jerson píše:Trochu problém je v tom, že když je nabídka hodně široká, některé systémy bude hrátř tak málo lidí, že po když dva z nich přestanou hrát, zbylí už nebudou mít kde hledat nové hráče.
Jasně, tak funguje třeba AW a další -word věci (jednoduchý systém, na který lze velmi snadno navěšet settingové adaptaace). Ale je podle mě naprosto v pořádku, když si někdo koupí samostatný systém, který mu tu samou věc dovolí hrát stejně dobře, nebo mnohem lépe. V případě luku máš prostě tu volbu koupit kompozitový základ luku a doplnit ho doplňky, které potřebuješ... nebo si koupit od jiné firmy (pravdpěpodobně menší, která se specializuje jen na užší klientelu) luk, který je přesně nadesignovaný na to, co potřebuješ.York píše:Taky ale můžeš začít vyrábět kompozitový základ luku, na který se dají navěsit různé doplňky podle individuálních potřeb.
Vidím to jako rovnocenné přístupy. To byla podstata mého prvního příspěvku - nemyslím si, že potřebujeme jen tři, čtyři systémy... myslím si, že potřebujeme tolik systémů, kolik lidi budou chtít hrát.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: RPG projekty v ČR
hi, hihipodobně jako se dnes už moc (nebo vůbec) nehrají systémy ze sedmdesátých let
/sry spam
BTW +1 za víc her všeho druhu
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Re: RPG projekty v ČR
Ne tak docela. Pokud budou k dispozici pouze ty úzce specializované hry a systémy, bude extrémní problém najít spoluhráče, nebo si na opengamingu zahrát něco, co všichni znají, a tudíž můžeš hrát něco pravidlově složitějšího, než co můžeš vysvětlit za 10 minut se vším všudy.Ecthelion píše:Vidím to jako rovnocenné přístupy.
Před patnácti lety jsem si prostě mohl připravit conový run s tím, že se mi sejdou hráči, kteří budou mít kompletně vytvořené postavy, budou znát všechna pravidla a využívat ty stovky udělátek, kouzel a možností, které Shadowrun nabízí. Dneska když chci vést svou hru, tak musím použít extrémně zjednodušenou Hru bez přípravy a postavit to úplně jinak, protože pravidla sice spoustu možností nabízí, ale hráči je neznají a není možné jim je všechny v rámci oneshotu vysvětlit.
Mně tady teď prostě chybí ta sjednocující hra (nebo dvě, tři...), kterou skoro všichni znají a rádi si ji zahrají alespoň občas na conu. Jakmile budeme mít tenhle pevný základ, nemám problém s úzce vyhraněnými experimenty. Ale prostě aby každý opengaming byl v úplně jiném systému a úplně jiném herním stylu, to pro mě popírá skoro všechno, co pro mě RPGčka znamenají.
edit:
Nehledě na úplně základní ekonomický faktor: Hra pro 20 zákazníků si prostě nevydělá na tak kvalitní grafiku/papír/vazbu a dostatek členů vývojářského týmu, aby vznikalo přiměřené množství doplňků. Stejně tak nikdy nebude mít srovnatelnou zpětnou vazbu, a tudíž bude velký problém ji dotáhnout a vyladit.
edit2:
Podotýkám, že hra s hráči znalými komplexní hry nevylučuje současné zaškolení nováčka pomocí těch zjednodušených pravidel. Dokonce je to možná lepší než oneshot čistě pro nováčky.
Naposledy upravil(a) York dne 21. 9. 2014, 16:29, celkem upraveno 1 x.
Re: RPG projekty v ČR
Ja osobne mam problem s absenci kvalitniho ceskeho produktu ve stylu drd. Ano muzu sahnout po kam, ale na kratko. Ano muzu sahnout po starem drd, ale vymiraji mi hraci, muzu si stahnout preklad dnd, ale ten sem nikdy nehral a nedokazu si predstavit, muzu stahnout retro klon, ale nevim, zda budu mit dost spoluhracu... Snad mi rozumite.
Nehak nevim po cem mam sahnout pokud chci tento styl hry. Cadici louce, skrety, pasti, honba za diamnty, zlataky , ve zlate zbroji na draka vyrazit. Takovyto tahou nam oo umrti drd proste chybi.
Nehak nevim po cem mam sahnout pokud chci tento styl hry. Cadici louce, skrety, pasti, honba za diamnty, zlataky , ve zlate zbroji na draka vyrazit. Takovyto tahou nam oo umrti drd proste chybi.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů