Co pro vás znamená magie?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Pořád přemýšlím, zda je na hraní magicky nadaných postav vůbec něco zajímavého. (Mluvím teď o hrách jako DrD, DnD. Ale diskuze se na ně vztahovat nemusí.)

Mág vlastně dělá jen ty samé věci jako ostatní jednodušeji, nebo dělá věci, které v settingu jinak nejsou možné. Místo zápalné lahve hází firebally, jasnozřivostí kouká jako dalekohledem, místo argumentace někoho očaruje a nebo létá a činí se neviditelným.
Jenže nebere to zábavu ze hry? Neměly by být mágové jen NPC? Není herně zajímavejší muset jít místo prozkoumat, než se tam podívat z druhé strany království? Není mnohem zajímavější použít představivost k tomu, jak utéct z nějaké situace, než hodit teleport a adios bitches?

Magie vlastně supluje technologii. Fireball místo granátu, létání místo serepetiček od Qého, teleport místo Beam me up, Scotty, neviditelnost místo Predátorova zařízení nebo výstroje z Ghost in the Shell. Jenže není tak zajímavá jako technologie, protože nikdo nevidí "dovnitř" a tak u technologie můžete vymýšlet různé fígle, jak co obejít, jak co nastražit, kdežto u magie máte seznam kouzel a hotovo. Kombení jako velmi jednoduché a navíc je práce s magií pro ostatní než mágy silně omezena.

Pokud nemáte fantasii, hrajte za mága, protože prostě sešlete kouzlo místo toho, abyste vymýšleli, jak situaci vyřešit. $lol$

Ale určitě jsou hry, kde je to mnohem zajímavější. A co třeba takový Shadowrun, je tam stále magie jakousi paralelou, náhražkou technologie, když setting sám je už poměrně technologicky pokročilý? Co by vlastně taková magie měla dělat?
Obrázek
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od Lorwyn »

Magie je pro mě ve hře zajímavá třeba když:

- Je to gamistická hra a můžu si s magií vyhrát, taktizovat, překvapovat ostatní.
- Určuje sociální postavení mága, ať už mu získává respekt, nebo ho mění na škodnou (viz R.Feist a říše Tsuranuanni).
- Je začleněná do světa. Pokud je v něm hodně magicky schopných osob, musí s tím počítat vláda, církev, obyvatelé, armáda...a pochopitelně sami mágové (viz Zaklínač).
- Je možné ji nějak utvářet, vyjadřovat tím roli své postavy (Gandalf).
- Dělá ve světě alespoň tolik problémů, kolik jich řeší.
- Není tak mocná nebo nevyvážená, aby bořila setting, do kterého má patřit (viz třeba teleportace v DrD1.6 vs DrD+, v jednom ji ovládá každý mamlas, ve druhém je výsadou mistrů).
- Má pořád auru mystična, nepochopitelnosti. Pokud ji nemá, mág degraduje na řemeslníka nebo žoldáka.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od Pieta »

eerieBaatezu píše:Mág vlastně dělá jen ty samé věci jako ostatní jednodušeji, nebo dělá věci, které v settingu jinak nejsou možné. Místo zápalné lahve hází firebally, jasnozřivostí kouká jako dalekohledem, místo argumentace někoho očaruje a nebo létá a činí se neviditelným.
Jenže nebere to zábavu ze hry?
Odpověď na tuhle otázku je "naprosto evidentně spoustě lidí ne".
eerieBaatezu píše:Neměly by být mágové jen NPC? Není herně zajímavejší muset jít místo prozkoumat, než se tam podívat z druhé strany království? Není mnohem zajímavější použít představivost k tomu, jak utéct z nějaké situace, než hodit teleport a adios bitches?
Opět, odpověď je "naprosto evidentně pro spoustu lidí ne".
eerieBaatezu píše:Magie vlastně supluje technologii. Fireball místo granátu, létání místo serepetiček od Qého, teleport místo Beam me up, Scotty, neviditelnost místo Predátorova zařízení nebo výstroje z Ghost in the Shell. Jenže není tak zajímavá jako technologie, protože nikdo nevidí "dovnitř" a tak u technologie můžete vymýšlet různé fígle, jak co obejít, jak co nastražit, kdežto u magie máte seznam kouzel a hotovo. Kombení jako velmi jednoduché a navíc je práce s magií pro ostatní než mágy silně omezena.
Tady si ovšem všimni, že aspoň polovina příkladů technologie, které jsi tam uvedl, jsou věci, do kterých taky nikdo nevidí. Jak už řekl jeden moudrý pán, "dostatečně technobabblová technologie je prakticky neodlišitelná od magie".
eerieBaatezu píše:Pokud nemáte fantasii, hrajte za mága, protože prostě sešlete kouzlo místo toho, abyste vymýšleli, jak situaci vyřešit. $lol$
Není debata, která by nešla vylepšit tím, že prohlásíš, že lidé s jiným názorem na věc, než jsi ty, mají evidentní characterové chyby a nedostatky. (-:

===
Tolik stručné reakce, teď něco k celku.

Mám dojem, že jádro tvého argumentu je v tom, že "je přece zajímavější muset ve hře řešit problémy důmyslem, než mít nástroje, které je řeší jednoduše". Což je sentiment, který asi stojí za to prozkoumat do důsledků. Je zajímavější hrát neozbrojenou postavu a muset vymýšlet, jak v boji nepříteli ublížit, než mít zbraň, která dělá zraňování celkem jednoduchým? Je zajímavější hrát postavu, která umře při prvním zásahu, a musí vymýšlet, jak se každé úhoně vyhnout, než postavu, která má životy a tudíž lepší či horší šanci, že nějaké zranění přece jen vydrží? Je zajímavější hrát postavu, která nemá žádné povolání a tudíž ani schopnosti, a musí vymýšlet postup pro úplně cokoliv, čeho chce dosáhnout, než postavu, která má schopnosti a tudíž alespoň nějaké efekty pravidlově zaručené (např. že umí bojovat dýkou)? Je zajímavější hrát rejska, který je strašně malý, hloupý a prakticky bezbranný, než člověka, jehož velikost a schopnost používat nástroje strašně moc věcí úplně trivializuje?

Všeobecně přijatelná odpověď na tyhle otázky by mohla být, že není žádné jednoznačné a objektivní stanovisko, ale že to záleží na tom, jaký druh problémů chtějí hráči ve hře řešit. Pro někoho bude zajímavou výzvou neumět používat nástroje a snažit se dožít dospělosti ve světě, kde vrabec je výrazně větší, než ty, pro druhého být nezranitelný, supersilný a mít lidstvu neznámé smysly a limit sedmi hodin na zastavení hrozící globální termonukleární války.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Lorwyn píše:Magie je pro mě ve hře zajímavá třeba když: (...)
Jaké hry tohle splňují?
Pieta píše:"naprosto evidentně spoustě lidí ne"
To chápu, jenže napsal jsem to proto, že mi to taky nebralo zábavu, než jsem nad tím začal přemýšlet a došel k tomu, že to možná dost zábavu bere. $:) Čili vstřícnost vůči mému pohledu by bylo jej prozkoumat, než říct, že ne. $D
Pieta píše:Mám dojem, že jádro tvého argumentu je v tom, že "je přece zajímavější muset ve hře řešit problémy důmyslem, než mít nástroje, které je řeší jednoduše"
Přesně.

Ale to co píšeš dál je nějaké ad absurdum, které je sice možná hezké z hlediska argumentace, ale z hlediska praktického přece jen trochu vymknuté. Můžu mít bandu bojovníků a tuláků, kteří musí věci řešit důmyslem a nebo mágy, kteří budou luskat prsty a ono se to vyřeší za ně. Takový mág vlastně potřebuje méně inteligence, než kdejaký bojovník a zloděj. $lol$
Obrázek
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od Pieta »

eerieBaatezu píše:Ale to co píšeš dál je nějaké ad absurdum, které je sice možná hezké z hlediska argumentace, ale z hlediska praktického přece jen trochu vymknuté.
Je to stejný argument, jako ten tvůj, jen místo magie nabízím jiné možnosti, které výrazně ulehčují řešení problémů. Že je to absurdní je jasné; asi tak stejně, jako je absurdní ta tvoje původní teze, že lepší nástroje = míň zábavy.
eerieBaatezu píše:Můžu mít bandu bojovníků a tuláků, kteří musí věci řešit důmyslem a nebo mágy, kteří budou luskat prsty a ono se to vyřeší za ně. Takový mág vlastně potřebuje méně inteligence, než kdejaký bojovník a zloděj. $lol$
Tohle je plné skrytých předpokladů: že magie všechno vyřeší bez přemýšlení; že skupina mágů bude řešit stejné problémy, jako skupina bojovníků; že nebudou žádné problémy, které bojovníci a tuláci vyřeší snadno a mágové obtížně. Proč by tohle všechno ale mělo platit?
eerieBaatezu píše:To chápu, jenže napsal jsem to proto, že mi to taky nebralo zábavu, než jsem nad tím začal přemýšlet a došel k tomu, že to možná dost zábavu bere. $:) Čili vstřícnost vůči mému pohledu by bylo jej prozkoumat, než říct, že ne. $D
A tím chceš říct co? Že ta spousta lidí, které to evidentně baví, by se nad sebou měla zamyslet, jestli se náhodou nepletou? Tak tomu říkám vstřícnost. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od Lorwyn »

eerieBaatezu píše:
Lorwyn píše:Magie je pro mě ve hře zajímavá třeba když: (...)
Jaké hry tohle splňují?
Lorwyn píše: - Je to gamistická hra a můžu si s magií vyhrát, taktizovat, překvapovat ostatní.
Zkouším na drd+, uvidí se.
Lorwyn píše:- Určuje sociální postavení mága, ať už mu získává respekt, nebo ho mění na škodnou (viz R.Feist a říše Tsuranuanni).
- Je začleněná do světa. Pokud je v něm hodně magicky schopných osob, musí s tím počítat vláda, církev, obyvatelé, armáda...a pochopitelně sami mágové (viz Zaklínač).
- Je možné ji nějak utvářet, vyjadřovat tím roli své postavy (Gandalf).
- Dělá ve světě alespoň tolik problémů, kolik jich řeší.
- Není tak mocná nebo nevyvážená, aby bořila setting, do kterého má patřit (viz třeba teleportace v DrD1.6 vs DrD+, v jednom ji ovládá každý mamlas, ve druhém je výsadou mistrů).
- Má pořád auru mystična, nepochopitelnosti. Pokud ji nemá, mág degraduje na řemeslníka nebo žoldáka.
Jsou pro mě spíš o pojetí hry, ne o systému.
eerieBaatezu píše: Ale to co píšeš dál je nějaké ad absurdum, které je sice možná hezké z hlediska argumentace, ale z hlediska praktického přece jen trochu vymknuté. Můžu mít bandu bojovníků a tuláků, kteří musí věci řešit důmyslem a nebo mágy, kteří budou luskat prsty a ono se to vyřeší za ně. Takový mág vlastně potřebuje méně inteligence, než kdejaký bojovník a zloděj. $lol$
Magie funguje ve hře jako žoldnéřský meč nebo loupežníkovo lano. Pokud mágové řeší věci lusknutím prstů, jsou to OP mágové a je třeba vyvažovat. Nevím jak u tebe, v mých světech vyžaduje použití magie nápaditost, přesné načasování, odhad kdy to okolí snese...zrovna jako jakákoli jiná akce jiné postavy.

Mimochodem, kde je vlastně u tebe ten propastný rozdíl mezi válečníkem, který si hodí na lezení po laně a mágem, který si hodí na levitaci (když už jsi chtěl mluvit o DrD a DnD).
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Pieta píše:asi tak stejně, jako je absurdní ta tvoje původní teze, že lepší nástroje = míň zábavy.
Co když tak absurdní není, když teď hodím ad absurdum já, tak mít ultimátní "lepší nástroj" typu "zmáčknu tlačítko a je to", je o dost menší zábava, než to muset řešit nějak jinak.
Pieta píše:Tohle je plné skrytých předpokladů
Každá taková věta o nečem herním je plná skrytých předpokladů. Čili nejde o to smést to ze stolu, ale dát příklad, proč to může být jinak, atd.
Pieta píše:A tím chceš říct co? Že ta spousta lidí, které to evidentně baví, by se nad sebou měla zamyslet, jestli se náhodou nepletou? Tak tomu říkám vstřícnost. (:
Ne, mě by zajímala nějaká debata o tom.

Mi přijde, že vlastně útočíš na nějaké metaprincipy té diskuze a k tomu, o čem to má být se vlastně nikdy nedostaneme, protože ty metaproblémy tu budou vždy a vždy budou nevyřešitelné.
Lorwyn píše:Mimochodem, kde je vlastně u tebe ten propastný rozdíl mezi válečníkem, který si hodí na lezení po laně a mágem, který si hodí na levitaci (když už jsi chtěl mluvit o DrD a DnD).
Právě o to mi jde, zda to nevidím nějak moc zkresleně. To vnímám tak, jak jsem psal, kouzelník nějakým věsteckým kouzlem prozkoumá dungeon, není herně zajímavější tam vlézt a projít to? Jsem uprostřed nepřátelského území, není zajímavější muset ho nějak projít, než hodit létání a neviditelnost, nebo teleport a hotovo? Zní mi to jako kdyby kouzelníci potřebovali přímo na ně šitá dobrodružství.
Obrázek
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od Lorwyn »

eerieBaatezu píše:
Lorwyn píše:Mimochodem, kde je vlastně u tebe ten propastný rozdíl mezi válečníkem, který si hodí na lezení po laně a mágem, který si hodí na levitaci (když už jsi chtěl mluvit o DrD a DnD).
Právě o to mi jde, zda to nevidím nějak moc zkresleně. To vnímám tak, jak jsem psal, kouzelník nějakým věsteckým kouzlem prozkoumá dungeon, není herně zajímavější tam vlézt a projít to? Jsem uprostřed nepřátelského území, není zajímavější muset ho nějak projít, než hodit létání a neviditelnost, nebo teleport a hotovo? Zní mi to jako kdyby kouzelníci potřebovali přímo na ně šitá dobrodružství.
Takové věci se ti staly, nebo si je jen teď konstruuješ? Věštecké kouzlo, které mágovi okamžitě a bez další snahy prozradí všechny nástrahy dungu je WTF jak hrom (+ nikdy jsem ho nikde neviděla, taky nevím o hráči, který by ho chtěl).
Kdybych to chtěla převést do méně OP varianty, pak by mág uměl věštit, ale měl by řádsky mlhavou vizi, navíc až poté co by zapálil svíci poprášenou esencí místa. Směl by se zeptat jen na jednu věc (takže by to seslal až na konci dungu při snaze přijít aspoň na něco, co jim dá šanci proti rozhněvanému duchu hraběte). A tak dále.

Pokud máš otevřený systém, kde hráči tvoří kouzla sami skrze popis (drd2, ať zůstaneme u tvé cílové skupiny), pak je mocnost, nemocnost a všemocnost kouzel jen na dohodě. Pokud máš drd+ nebo něco toho typu, pak hodně štěstí, protože tolik magů, abys mohl trollit příběh ti sféry prostě nedají :) No a konečně, pokud máš nějaký systém, kde jsou kouzla hotová k výběru a přesto umožňují kouzelníkovi neviditelně létat dost dlouho na to, aby kreslil mapy táborů, změň systém.

Přijde mi, že jen maluješ Illidany na zeď...
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Jsem v DnD hrál za kouzelníka a páchal strašné věci. $lol$ Otiluke's resilient sphere, která je nezničitelná se dá použít na dost OP věci. Stejně tak třeba Wall of Force. To byla jednou děsně dlouhá debata. Kdysi na nás dělal střemhlavý nálet drak a tak jsem před nás nakouzlil wall of force s tím, že se o to ten drak při takové hybnosti prostě zabije, v plné rychlosti celou svou vahou narazí do překážky, kterou to nechá absolutně nepozměněnou. DMovi to samozřejmě nešlo pod vousy takhle jednoduše zabít draka... Jenže z logiky věci to zase mě přišlo jako jasně funkční řešení. Ledaže by drak měl magic resistance, hodil si na ni (pokud by byl DM spravedlnost sama) a prostě to celé kouzlo odignoroval.

Nejde ani tak o to, že je to OP, ale o to, že místo aby člověk musel něco vymýšlet, tak prostě zacpe cestu nezničitelnou koulí. $lol$

O té jasnozřivosti na děsnou dálku jsem teď někde četl, ale nemůžu si vzpomenout na pravidla, chtěl bych na to kouknout, zda jsem nepřehlédl nějaký háček.

Mě vlastně jde jen o to, abych pochopil, jak se na tuhle problematiku blbě dívám a začal to brát jinak.

:arrow? A ještě tedy, je magie náhražkou technologie?

edit: gramatika
Naposledy upravil(a) eerieBaatezu dne 31. 7. 2014, 11:04, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
fenikso
Příspěvky: 792
Registrován: 11. 10. 2009, 10:58
Bydliště: Brno

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od fenikso »

Pěkné téma, taky jsem nad tím nedávno přemýšlel. Za posledních pár let jsem přešel z preferování magicky silných settingů k pravému opaku.

Kdysi dávno jsem spáchal jedny pravidla pro fantasy RPG, kde magie byla dost drsná. V podstatě dovolovala čarodějovi opravdu drsné kejkle, téměř co vás napadne, od běžných věcí co jsou v každém D&D like systému, až po zastavování času, teleportace, vytváření téměř neprorazitelných bariér a tvorbu ultimátních vraždících zaklínadel. Ale mělo to několik zásadních háčků:
• Žádný čaroděj obvykle nemohl umět více než polovinu magických okruhů, takže mu v repertoáru něco dost citelně chybělo na to, aby byl Jack of All Trades.
• Náročnost silnějších zaklínadel byla dost drsná, a každé nepovedené zaklínadlo znamenalo zranění. Dalo se to vylepšit připraveným magickým obrazcem, runami a tak, ale to bylo zase náročné na čas.
• I povedené zaklínadla čaroděje oslabovaly a činily ho zranitelnějším v případě neúspěchu. A to do takové míry, že pokud to přehnal, mohl chvíli chodit s vědomím, že pokud se mu to teď nepodaří, pravděpodobně se duševně zmrzačí a bude se z toho vzpamatovávat měsíce i roky.
• Silná a nezodpovědně používaná zaklínadla lákala pozornost magických bytostí - elementálů, duchů, víl, démonů...
• Používání temné magie bylo návykové a čaroděje po krůčcích přibližovalo potupnému otroctví démonům. Ale ta moc byla také velmi lákavá.
• Se zbrojí nebo štítem bylo lepší spíše nečarovat. Sice se obrana dala nasuplovat obrannými zaklínadly, ale s problémy zmíněnými výše.

Výsledný efekt byl takový, že čaroděj byl sakra drsnej, ale většinu času kecal, vařil odvary z bylin, radil, kde mají monstra slabiny, přicmrndával s krátkým mečem, vyjednával, dával pozor na magické hrozby, léčil ztráty životní energie po setkání s přízraky, mluvil s duchy, četl neznámou hatmatilku, vyráběl magické serepetičky na jedno použití atd. Šetřil se a když šlo do tuhého, tak nastoupil na scénu a řešil problémy. Což samozřejmě každý protivník věděl, takže bylo na družině zajistit, aby se toho mág dožil.

I když mě tento styl už moc nebere, když na to teď vzpomínám, nebylo to špatné, mělo to svá plus. A některé momenty byly hodně silné.


Dneska mě láká spíše magie, která je více skrytá a nejasná, vyžadující složité rituály a pakty s bytostmi, alchymie, kletby. Manipulace se sny a emocemi, metafyzické rozšíření smyslů, klamy a iluze. Nevím, taková je představa, ještě jsem se k hraní něčeho takového nedostal.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od Sosacek »

Manabolt
But nobody came.
Uživatelský avatar
fenikso
Příspěvky: 792
Registrován: 11. 10. 2009, 10:58
Bydliště: Brno

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od fenikso »

Sosacek píše:Manabolt
:lol:
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od Jerson »

Mága jsem nikdy nehrál. V DrD i Shadowrunu mi přišli divní a ničili zážitek ze hry, viz mé WTF zkušenosti (i když většina nebyla tak extrémních), ale neměl jsem je rád. Hrál jsem hraničáře, kde ta magie tolik nevyčnívala. Totéž ve Stínu meče.

I když jsem si později udělal vlastní pravidla, ze kterých magie nečněla a organicky doplňovala zbytek schopností, stejně jsem v tom systému mága nehrál. Na druhou stranu jsem si všiml, že v porovnání s Dračákem bylo v CPH obecně mágů méně. Nevím zda to mám přičítat tomu, že v něm mágové nebyli chodící ultimátní zbraní, která na jedno vyspání dokáže oddělat libovolnou jinou postavu, (pokud nemá smůlu), i když je potom nepoužitelný.

Každopádně mám raději málo magické settingy a magii takovou, která nevypadá jako magie, a která v sobě organicky nese nebezpečí pro sesilatele, mnohem větší než "nepovedlo se, odečti si magy".
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od York »

Lorwyn píše:- Je to gamistická hra a můžu si s magií vyhrát, taktizovat, překvapovat ostatní.
- Určuje sociální postavení mága, ať už mu získává respekt, nebo ho mění na škodnou (viz R.Feist a říše Tsuranuanni).
- Je začleněná do světa. Pokud je v něm hodně magicky schopných osob, musí s tím počítat vláda, církev, obyvatelé, armáda...a pochopitelně sami mágové (viz Zaklínač).
- Dělá ve světě alespoň tolik problémů, kolik jich řeší.
- Není tak mocná nebo nevyvážená, aby bořila setting, do kterého má patřit (viz třeba teleportace v DrD1.6 vs DrD+, v jednom ji ovládá každý mamlas, ve druhém je výsadou mistrů).
O něco takového se pokouším posledních několik let (tady je to k dispozici k vyzkoušení).
Lorwyn píše:- Má pořád auru mystična, nepochopitelnosti. Pokud ji nemá, mág degraduje na řemeslníka nebo žoldáka.
Tohle je problém, v jistém smyslu to jde proti těm ostatním bodům. Když magii vysvětlíš natolik podrobně, aby se s ní dalo gamisticky vyřádit, aura mystičnosti a nepochopitelna tím z velké části zmizí. Stále je samozřejmě možné říct, že mágové nevědí zdaleka všechno, co je o magii možné vědět. Což po tom znásobuje efekt - není nad to, když vědu "A jak sakra udělal tohle?" řekne mág mistrovské úrovně. Na druhou stranu se to nesmí přehánět, protože když takový mág naráží na podobné situace dnes a denně, tak fakt moc nepůsobí dojmem mistra.
Lorwyn píše:- Je možné ji nějak utvářet, vyjadřovat tím roli své postavy (Gandalf).
Tomuhle nerozumím. Jak to myslíš?
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Co pro vás znamená magie?

Příspěvek od Sosacek »

Jersonuv post ve mne vyvolava dojem, ze magie funguje trochu jak Vincent popisoval battlebabe:
Imagine a table. Lying on the table are ten needles, scattered a little, pointing all different directions but all lying flat on the tabletop. There's an eleventh needle too, though. Someone's stabbed it hard into the tabletop, so it stands up instead of lying down like the rest.

The eleventh needle declares the whole space to be 3-dimensional. Without it, you have the convenient plane: you can describe all the needles and their positions in only x- and y-terms. But that eleventh needle requires the z-axis, and so gives z-positions to all the others too.

The battlebabe violates several otherwise-consistent patterns in the character playbooks. Its value as a character-to-play isn't obvious from a casual reading; it breaks otherwise-evident mechanical standards; it includes apparent self-contradictions. Its sex move is an example of all three, but just an example; the whole character type is like its sex move. It seems aberrant.

It's not! They're all needles, straight, solid and sharp. It's just that the battlebabe declares the 3-dimensionality of the space. Don't try to understand the battlebabe in the other characters' x-y terms, it doesn't fit, it doesn't lie in the plane like that. Instead, try to understand what the battlebabe reveals about them. x-y-z.

-Vincent
Ona vycniva schvalne, ne nahodou. Ona dela nektere veci jednodussi, aby zmenila otazku z "jak" nebo "jak co nejefektivnejsi" na "proc" a "za jakou cenu". Predstavuje esenci RPG v tom, ze s ni clovek muze jeste lip delat neco, co si osobne nevyzkousi, a umoznuje snadno naplnit nektere zajimave archetypy, ktere bez nic nefunguji.

Jo, a v japonskem nebo cinskem stylu se ani neda rict, ze nejaka "magie" je rozlisitelna od zbytku schopnosti postav existuje. Cele tohle je otazka "pseudostredovekeho fantasy", a ta neschopnost se od nej odloucit nevyvolava dobry dojem o "debate".

TL;DR: eerie mele nesmysly, ale treba z toho nakonec udelame zajimavou diskusi, kdyz si ho nebudeme vsimat.
But nobody came.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 9 hostů