RPG experimenty na dětech

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 514
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Korhul » 14. 6. 2021, 13:35

Je blbé, když ti do takového kroužku chodí děcka, které tam možná ani být nechtějí, ale rodiče to zaplatili a oni si něco vybrat museli. Což nevím, jestli je tento případ, ale může být.

Jednou jsem byl v rámci CVVZ na workshopu PJe, co vedl DrD pro děti, ten to všem kombinoval s rukodělnými činnostmi - vyráběli si vlastní dobdrodružné vybavení - torny, křesadla, kostky s kostí apod. Chodil s nima na čundry, aby si líp dokázali představit, jak probíhá dobrodružné putování apod. Bylo to hodně inspirativní, ale muselo ho to stát hromadu volného času bokem. Pointa může být, že to celé nemusí být jen o hře jako takové, ale i o něčem souvisejícím, co by je mohlo bavit. Ale to samozřejmě předpokládá vůbec nějaký aktivní zájem těch dětí. S postojem teď jsem tady, bav mě navzdory mému okázalému nezájmu, je to samozřejmě řešitelné hůř nebo to řešení prostě nemá a jen to směřuje k vyhoření tebe jako vedoucího.

Rozdíl bývá taky v tom, jestli je to parta co se zná a baví i mimo kroužek, nebo jsou to prostě jen náhodné děcka z velkého města, co se sejdou na dvě hodiny a pak se celý týden nevidí. Možná by mohlo pomoct nějak podnítit komunikaci i mimo kroužek a to, aby se nějak víc poznali. Ale to chce zase další čas a energii a záleží teda, jak moc na tom člověku záleží.

Jinak by samozřejmě mohlo pomoct deklarovat jasná pravidla chování při hře a následky jejich nedodržování. Stejně jako kdyby někdo jiný chodil do keramického kroužku a tam ostatním ničil jejich výtvory, určitě by ho tam netrpěli, raději by mu vrátili poplatek a nazdar. To chce ale probrat s vedením DDM a ta pravidla by se měla deklarovat i směrem k rodičům na začátku, aby věděli, že může nastat, že už jejich dítě nebude moct do kroužku chodit. Na druhou stranu ti hráči, kteří jsou aktivní a baví je to, ocení, když se těch rušivých elementů zbavíš a časem třeba přivedou někoho dalšího, když se tam budou cítit sami dobře a budou vědět, že mají zastání. Takhle to zní jednoduše, z vlastní zkušenosti vím, že ty situace samozřejmě bývají složitější a není jednoduché udělat jakýkoli radikálnější krok.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

mrkew
Příspěvky: 172
Registrován: 27. 6. 2010, 15:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od mrkew » 14. 6. 2021, 13:58

Korhul: Co jsem pochopil, do školy spolu nechodí. Každý je z jiné městské části, někdy i 15km daleko - jsme z Brna. Když se ptám? Chodíte spolu do školy? NEEEEE to bych je musel zabít. Jako jenom tipuji je dost možné že se pletu, ale asi mimo kroužek se spolu nebaví. Face to face ven asi nechodí ale možná si napíšou max přes internet. Ale nevypadalo to tak. Fakt nevím no.

Problém toho kroužku je, jeho zaměření nebo to aspoň tak cítím. Je to improvizační divadlo / dramaťák a do toho jsou nově vyprávěcí hry a únikové hry. Trefit se do těch oborů mi možná přijde složité, ale možná to je snazší než vypadá. Pořád je to o hraní role a nějaké spolupráci. Ale jestli všechny 3 věci zajímá jednu osobu těžko říct. Hlavně všechny ty 3 věci vede někdo jiný a má jinou představu a míru pravidel. Což by mě zajímalo jak to vypadá v rámci toho divadla. Jestli to je stejné peklo nebo ne.

K tomu přesahu na vyrábění věci atd. Ano to bych rád zkusil a zažil. Ale pokud o to samí nejeví zájem a jdou tam se způsobem. Hej kámo bav mě. Dělá se to těžko.
skoro-Hrdinové - streamované hraní RPG - https://www.youtube.com/skorohrdinove
Komunitní RPG Discord všech žánrů a systému - https://discord.gg/JCZSG2fMys

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15084
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od York » 14. 6. 2021, 14:33

mrkew píše:
14. 6. 2021, 10:59
To stou sympatickou postavou je super. Ale ne vždy se mi to daří. Někteří hráči prostě chtějí být outsideři a edgy (tragická minulost a kdo ví co ještě), které naprosto nesnáším.
Kdyby to byli standardní hráči, řekl bych jim, že se jejich preference nepotkávají se hrou, kterou hrajou, a měli by hrát rpgčko, který se na to hodí víc...

Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 514
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Korhul » 14. 6. 2021, 15:00

Hrával jsem s dětma, jednu dobu i pravidelně, a některé zkušenosti mám bohužel podobné, některé o něco lepší. Čím větší skupina, tím to šlo zpravidla hůř. Když jsem naposled teoretizoval nad tím, jak bych ty děcka motivoval, aby je to nadchlo a těšili se na hru (dlužno říct, že jsem myslel, že budu hrát s dětma cca 3. - 5. třída ZŠ), měl jsem v hlavně něco v tom smyslu, že by vždycky na začátku sezení proběhl nějaký vstupní rituál, při kterém by se jakože proměnili do své postavy (oblékli si kostým, prošli nějakou bránou) nebo prostě proběhlo nějaké podobné "cvičení" díky kterému by se odpoutali od své všední persony a naopak naladili na hru. Každý by měl v klubovně vlastnoručně vyrobenou truhličku, kam by si ukládal deník a kartičky se získaným vybavením a poklady z dobdrodružství... Taky jsem to okoukal na nějakém workshopu impro divadla na CVVZ. Ten začal právě tím, že jsem vlezl přes závěs do třídy a naráz na mě lektorka narazila klobouk a už jsem hrál svoji postavu, ani jsem nevěděl jak. Trochu šok na začátku, ale nakonec to fungovalo dobře. jestli by o ale fungovalo už jsem neměl nikdy možnost ověřit. Snad někdy v budoucnu...
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 37
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn » 17. 6. 2021, 14:35

Korhul píše:
14. 6. 2021, 15:00
vždycky na začátku sezení proběhl nějaký vstupní rituál, při kterém by se jakože proměnili do své postavy (oblékli si kostým, prošli nějakou bránou) nebo prostě proběhlo nějaké podobné "cvičení" díky kterému by se odpoutali od své všední persony a naopak naladili na hru. Každý by měl v klubovně vlastnoručně vyrobenou truhličku, kam by si ukládal deník a kartičky se získaným vybavením a poklady z dobdrodružství...
Tohle zní fakt skvěle... Ukládám s dovolením jako nápad i pro sebe :D

Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 37
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn » 20. 7. 2021, 09:37

Vrátil jsem se z tábora a tam jsem něco málo s dětmi hrál. Shrnu tedy své zkušenosti. Hráli jsme tři hry, každou cca hodinu a půl až dvě. Vždy bylo šest holek, které hrály. Většina kolem deseti. Jedna holka trochu starší cca 13 let a jedna trochu mladší cca 7 let. Snažil jsem se rozhýbat Omegu junior. (Zkusím to tady psát více obecně a pak k systému možná napíšu něco víc přímo k Jersonovi do vlákna o systému.)
První hra.
Máme na táboře nabídkové aktivity (vedoucí napíší co budou dělat a děti se napíší k tomu co se jim líbí), já svou pojmenoval "Dobrodružství v tajemných světech". Když přišli nastínil jsem jim o co půjde (co je RPG) a nechal je vymyslet svět, kde by chtěli hrát. Některé z nich měli evidentně zkušenost s DrD nebo s DnD, hrozně rychle sklouzli k běžnému fantasy (hlavně aby tam byli elfové). Jedinou věc přidali nad rámec a to piráty a moře. Nechal jsem je vymyslet postavy a každé z nich napsat tři aspekty. To bylo celkem bez problémů. Pak jsme začali. Jak přesně funguje systém zatím moc neměli ponětí, trochu jsem jim to nastínil, ale myslím že to zatím moc nechápali. Probudili se v podpalubí lodi (nesvázané). Tady hned ze začátku byl problém (a táhl se skoro celou první hru) a to bylo mluvení v roli. Pořád sklouzávali do nějakého mimopostavového povídání. (Jejich postavy se na začátku neznali.) Trochu to tam prošmejdili a pak nastal první rozbroj jedna hráčka se chtěla jít podívat po schodech ven a druhá se rozhodla, že jí v tom zabrání silou. Udělali hluk a do cesty se jim postavil otrokář. Vypořádali se s ním, ale nešikovná manipulace se sudy s rumem způsobila, že část lodi vybuchla a začala se potápět. Naštěstí akorát narazili na mělčinu u břehu. Pak jedna z dívek co uměla komunikovat se zvířaty chtěla zvolat delfíny na pomoc, ale místo toho připluly žraloci a tak trochu to celé zkomplikovali. Loď se pořád víc a víc potápěla až nakonec kouzelnice celou loď i s lidmi přemístila na jiné místo (to byla ta mladší holčička). Tam jí všichni vynadali, protože chtěli na ten původní břeh. Tak je přesunula zpátky a na břeh. Nakonec skončili pokousaní a pobodaní na břehu. (A byl čas ukonči program.) Všechny se zapojovali, kromě toho prvního rozbroje, který odstartoval všechny problémy a neobratného kouzlení (které bylo nejspíše trochu mimo pravidla Omegy Junior) myslím, že se hra povedla. Usnesli se na tom, že chtějí hrát příště, ale udělají si nové postavy, protože už vědí jak to má fungovat. Můj poznatek z toho je že jsem nejspíše neobratně začal. Lepší pro děti nejspíše je, pokud se jejich postavy již znají (a při tvorbě si řeknou jak se znají). Snažit se hrát v roli a zároveň se seznamovat je děsný problém, Myslím že stačí když se budou potýkat s hraním rolí (tzn. mluvením ze své postavy na jinou postavu).
Druhá hra.
Sešli se trochu jiné holky (věková skladba zůstala stejná, ale ta starší byla jiná a jedna z těch středních taky.) Trochu jsem doufal, že vymyslíme nějaký více originální svět, ale skončili jsem u toho, že všichni jsou elfové a chtějí se stát dračími jezdci, nebo se umí měnit v draky (nebo křečky), nebo u sebe mají dračí vejce. Ehm... no, doufal jsem v trochu něco jiného. Popsal jsem tedy svět, kde proběhla válka draků mezi ohnivými obry a obři udělali strašlivé kouzlo, které zničilo všechny draky. Respektive jejich těla, část dračích duší splynula s těly jiných tvorů (a ti se teď umí měnit v draky) a část se jich uchytila v krystalech a z nich se stali čekající dračí vejce. (Tím se mi podařilo vysvětlit několik zdánlivě protichůdných aspektů, které si vymysleli.) Začátek příběhu jsem umístil do elfí vesnice a všichni se znali (čímž odpadl problém seznamování). Dobrodružsví jsem otevřel scénou ve které ohnivý obr napůl zničil chrám a ukradl z něj posvátný krystal/dračí vejce. Pak začali všichni jednat a vytahali si samé neúspěchy (fakt do jednoho). Spoustu neúspěchů. Tak obr v klidu utekl a stopa po něm začala chladnout a nikdo ani trochu nezareagoval. Tady se zase stal trochu rozbroj. Jedna z holek měla od začátku dračí vejce a mermomocí se ho snažila vylíhnout (fakt netuším proč si nevzala draka). Nejdříve se snažila tělesným teplem a pak chtěla deku. Nikdo deku neměl, ale jedna z holek uměla vykouzlit předměty. Tak deku vykouzlila. Ale pak se do ní zabalila a nechtěla jí dát. Byla to ta nejmladší pod vlivem (šeptání do ouška) té nejstarší, která se pak potutelně smála. Ta s dračím vejcem uměla udělat iluze. Tak vykouzlila iluzi ještě teplejší deky a díky mechanikám (ona samé úspěchy ta druhá samé neúspěchy) se jí podařilo přesvědčit jí aby je vyměnily. (Z toho fakt nikdo nebyl šťastný a já sám si nebyl jist zda vykládám mechaniky správně). Pak se naštěstí trochu urovnali a někdo vnesl myšlenku, že by bylo super jít a pronásledovat toho obra (mimochodem deka stejně nepomohla a drak se nevylíhl). Začalo pronásledování. Tady mi příjde, že i když se zdánlivě nic nedělo tak je to bavilo. (Myslím že díky mechanikám, které tam vkládali různé situace.) Nakonec se rozdělili a ty rychlejší běželi na před. (Mezitím se ty pomalejší ztratili.) Pak ty rychlejší narazili na dost nasraného a připáleného vlka. Naštěstí díky komunikaci se zvířatama ho uklidnili a přesvědčili aby jim pomohl najít tu ztracenou část družiny. A už jsme museli končit.
Třetí hra.
Pokračovali v předchozí. Tady už musím říci že vše šlapalo pěkně. Už ovládali mechaniky i mluvení v roli a minimálně se stávalo, že se věci řešili mimo roli (jen občas při vyhodnocování). Nakonec se jim podařilo obra dostihnout. Obratně využili magii a nechali ho usnout. Pak ho totálně a brutálně zabili dokonce několikanásobně (probodnutí, useknutí hlavy, rozdrcení obří palicí...). Skoro při tom zničili dračí vejce co nesl. Pak s slavnostně vrátili do vesnice. (Tady ta hra byla trochu kratší než ty dvě předchozí.)
Jaké z toho mám poznatky? Předně mechanika úspěch - říkáš ty, neúspěch - říkám já mi přišlo že fungovala moc pěkně a děti jí skvěle chápali (navíc jasně podpořená kartami, balíčku jsem říkal "Balík osudu" a zamíchat ho po dolízání byla velká věc). Přišlo mi, že se mi pro nehráče osvědčilo připravit si postavy předem mimo hru a pak začít až s nimi. Ideálně když se postavy znají (stejně jako děti) vyhne se těm trapným seznamovacím chvílím a podpoří to mluvení z postavy. (A řešíš věci postupně a neučíš se všechno najednou.) Moc rozbrojů mezi hráči jsem naštěstí neměl, takže v tomto ohledu dobré. (Jen jednou bylo třeba pohrozit našptávající holce, že pokud bude cíleně rozkládat naší hru, tak půjde z kola ven, ale bylo to podle mě způsobené tím, že chtěla sociální zápletku, ale ostatní chtěli spíše epické dobrodružství) Všechny to i tak dost bavilo a chtěli hrát zase a zase (a kdyby tábor neskončil hrají tam dodnes...)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 20006
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson » 20. 7. 2021, 10:48

Skvělý report, díky za něj, a za vyzkoušení pravidel.
O tom co jsi napsal budu meditovat trochu déle, hlavně nad řešením. Teď bych jen připomněl, že tažené karty rozlišují úspěchy a komplikace, nikoliv úspěchy a neúspěchy. Není to to samé. Tedy rozdíl je v tom, že když zavoláš delfíny a vytáhneš úspěch, tak připlavou delfíni. A když vytáhneš komplikaci, tak připlavou delfíni A žraloci. A před či během nasedání na delfíny bude třeba se se žraloky vypořádat.

Podobně s obrem - pokud si všichni vytáhli komplikce, tak to může znamenat to, že obr utekl a nedá se sledovat, ale to nejspíše zasekne hru. Lepší je, že obr utíká, a skupina při pronásledování narazí na jednoho až dva další, kteří mají za úkol je zadržet, nebo alespoň zdržet. Ale potom pořád bude možné jít po stopách.

A pokud jde o líhnutí draků, tak bych příště asi nechal vylíhnout malého dráčka, který bude spíše potřebovat trochu péče, než že by byl už extra užitečným pomocníkem. Tu motivaci mít vejce a dráčka z něj získat až během hry, tedy "doopravdy", celkem chápu.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti