Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3047
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od ShadoWWW » 12. 9. 2019, 08:01

Vzpomínám si, jak jsme hráli DrD v devadesátých letech. Prostě vesnice Mehulka, kolem ní jeskyně, věže a stardávné rozvaliny a chodilo se do nich od 1. do 6. úrovně. Sedmou a vyšší jsme nějak pořád nedokázali uchopit. Chodili jsme klasické jeskyně, putování pod širým nebem pořád ne a ne. Pak vyšel Asterion a jeho super modul Dálavy. Na něm jsem se naučil hrát městská dobrodružství. Ale pořád jsme je hrávali od 1. do 6. úrovně, na vyšších úrovních jsme vždy vyhořeli (jako PJové). Nedalo se to smysluplně utáhnout.

A přitom, jak jsem později zjistil, recept na dlouhodobou kampaň napříč celou zemí či kontinentem (nebo celým světem) je poměrně jednoduchý. Skládá se z několika kroků:

1) Na nultém sezení si hráči nahází své postavy a řeknou Pánovi jeskyně, jak jejich postavy chtějí změnit svět nebo se do něj zapsat. Tyto jejich cíle jsou současně cíli dlouhodobého tažení.
2) PJ postaví hráčům do cesty nestvůry a cizí postavy, které jim v nich budou bránit.
3) Kampaň je připravena, dál už je to jen prostá improvizace. Už nikdy nebudete mít problém motivovat hráče, aby vzali úkol pro další dobrodružství a nebudete se trápit tím, "co dál???"
:think:

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16691
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od Jerson » 12. 9. 2019, 10:11

A kolik hráčů, nejlépe začátečníků, dokáže na začátku hry stanovit ve fantasy světě cíl pro svou postavu, a nejlépe tak, aby se dal naplňovat ve spolupráci s ostatními? Mě se tohle nedaří dostat ani z dospělých a zkušených hráčů.

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 308
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od Vito » 12. 9. 2019, 12:19

Jerson píše:
12. 9. 2019, 10:11
A kolik hráčů, nejlépe začátečníků, dokáže na začátku hry stanovit ve fantasy světě cíl pro svou postavu, a nejlépe tak, aby se dal naplňovat ve spolupráci s ostatními? Mě se tohle nedaří dostat ani z dospělých a zkušených hráčů.
To je dobrý point. Na nulté sezení kde mají hráči jasno o cílech své postavy taky nevěřím. A to ani u hráčů s kterýma hraju třeba 14 let. Většinou to chce tak 4-8 sezení aby se trochu vžili do settingu, postavy, získali pár prvních úrovní a kontaktů na NPC. Pak se z toho dá něco vyvodit.

Jinak k tématu: Vyhoření jako takové se mi moc neděje. Bojuju proti němu asi takhle:
- širokou přípravou, aby jsem nebyl nucen něco chystat na poslední chvíli a pod tlakem
- improvizací tam kde mi příprava kulhá, nebo kde jsem ji zanedbal záměrně
- zavedený systém náhody abych i byl překvapený a natěšený co se bude dít (to jsou ty různé random tabulky, házení HP až těsně před soubojem, náhodná setkání atd.).
- nejasné finále kampaně

Co se mi ale stalo bylo to že nám nesedl systém, rozpadla se družina, nebo z jiného důvodu nás to omrzelo a dali si pauzu. To je ale život, s tím se bojuje těžko.
Naposledy upravil(a) Vito dne 12. 9. 2019, 12:31, celkem upraveno 1 x.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5051
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od Bifi » 12. 9. 2019, 12:20

+1 Jerson.

Ciele hráčov - a postáv - vznikajú až s emocionálnym investmentom, prepojeným na fikčný obsah. Preto príbehové hry dávajú hráčom možnosť spoluvytvárať prostredie (lokácie, NPC-čka) a aby to nebol tzv. "round robin", spolieha sa tam na emergenciu zo skupinovej interakcie (teda že ostatní k tvojim nápadom pridajú a rozvinú ich, a nemáš pocit, že si si sám vymyslel antagonistu, protagonistu, zápletku a lokácie).

V old schoole sa to rieši cez sandbox - hráči si postupne stanovujú čoraz dlhodobejšie ciele, ako svet poznávajú a budujú si k nemu väzby. (Zároveň sa nerobí až tak rozdiel medzi cieľmi postavy a cieľmi hráča, pretože cieľom nie je písať príbeh postavy ale príbeh prostredia.) Ale na začiatku očakávať, že si prečítajú čosi o settingu a hneď si položia nejaké koľajničky, je trocha nadsadené.
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Pracující logaritmus
Příspěvky: 580
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od Pracující logaritmus » 12. 9. 2019, 12:24

No... Schválně, kdo z vás by byl schopen říct své reallife cíle. Tak aby nebyly brutálně vágní ("Zajistit to nejlepší pro svou rodinu" může znamenat cokoliv). A to "se hrajeme" docela dlouho a "setting" známe celkem dobře, tedy většinou.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11531
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od York » 12. 9. 2019, 12:42

Pracující logaritmus píše:
12. 9. 2019, 12:24
No... Schválně, kdo z vás by byl schopen říct své reallife cíle.
Já třeba jo ;-)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16691
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od Jerson » 12. 9. 2019, 13:41

Pracující logaritmus píše:
12. 9. 2019, 12:24
No... Schválně, kdo z vás by byl schopen říct své reallife cíle.
To raději vůbec nezkouším, schopnost hráčů říct, co by v životě chtěli je obecně dost nízká, navíc část cílů je z podstaty věci nesplnitelná, ze zbytku někteří neví, jak by ve své situaci své cíle dokázali splnit (třeba když má někdo za cíl letět na Mars), a další jsou takové dlouhodobé a individuální cíle jako "vychovat děti" nebo "postarat se o rodinu", které jsou spíše hnacím motorem než cílem, kterého by šlo dosáhnout.

Navíc jsem už před časem psal, že ani v dobrodružné literatuře a filmech nemají hladní hrdinové žádný cíl, protože ten jim obvykle definuje cíl nějakého záporáka, takže cíl hrdinů je pak zhatit plán záporáka, zabránit dosažení jeho cíle. Jako vzor pro RPG to není nic moc. Hrdinům spíše jde o návrat k původnímu stavu či jeho zachování.

Když si hráči vymyslí nějaký cíl v Omeze, tak je to obvykle něco vyrobit, někoho konkrétního najít, nebo získat nějakou vyšší moudrost - tedy taky nic extra vhodného pro skupinovou dobrodružnou hru. V horším případě to jsou cíle jako "ochránit rodinu", tedy naprosto nevhodné (navíc to není cíl, ale neustálý nekonečný proces, který může opravdu skončit jedině selháním.)

Tedy bych rád věděl, ShadoWWWe, jakým způsobem takové určování cílů funguje ve tvé skupině, protože já se s úspěšným použitím této metody setkal jen v v několika málo jednotlivých případech.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 10308
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od OnGe » 12. 9. 2019, 15:08

Nemají-li hrdinové žádné vlastní cíle, mimo hatění cizích plánů, jsou to jen reaktivní nekonstruktivní budižkničemové nezasluhující obdiv, slávu a takové ty blbosti co se hrdinům dostávají.
Nežít je jediná životní prohra

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11531
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od York » 12. 9. 2019, 15:13

OnGe píše:
12. 9. 2019, 15:08
Nemají-li hrdinové žádné vlastní cíle, mimo hatění cizích plánů, jsou to jen reaktivní nekonstruktivní budižkničemové nezasluhující obdiv, slávu a takové ty blbosti co se hrdinům dostávají.
Oni obvykle nějaký cíl mají, třeba "Půjdeme vylootovat tenhle dungeon". Jen to málokdy bývá dlouhodobý cíl, na kterém bys mohl postavit celou kampaň. Dlouhodobé cíle mají navíc jeden zádrhel: obvykle se nedají v dohledné době splnit. To u hráčů může vést k celkem pochopitelné frustraci (před pár lety se mi to stalo).

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3047
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od ShadoWWW » 12. 9. 2019, 16:56

Jerson: By ses divil, ale začátečníci obvykle mají docela jasné cíle, co se svou postavou chtějí dosáhnout. Třeba má šestiletá dcera chtěla umět vykouzlit balíček bonbonů.
:think:

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16691
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od Jerson » 12. 9. 2019, 17:07

Myslím, že když do debaty o syndromu vyhoření zavede prvky jako je hraní s vlastními malými dětmi, a cíle kampaně nastavíš na úroveň vykouzlení balíčků bonbónů, posouváš problém vyhoření úplně někam jinam. Tak třeba myslím, že s vlastními dětmi je mnohem těžší vyhořet při zábavě.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3047
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od ShadoWWW » 13. 9. 2019, 11:24

To byl jen příklad toho, že cíle si vymyslí každý, i dítě.

Pokud bys hrál DnD 5E a hráč by měl problém vymyslet své cíle, nějspíš by mu s ním pomohly pomoct tabulky v rámci zázemí, z kterých by si mohl přímo vybrat, nebo by si náhodně hodil. Na DnDčku je v tomto ohledu dobrý, že někteří hráči četli jeho knižní řady nebo znají Zapomenuté říše z počítačových her a díky tomu obvykle mají nápady na mnohem víc věcí, co by chtěli dělat, než kolik toho mohou reálně zvládnout.

V Česku to obdobně fungovalo s Asterionem, kde byly knižní řady a hafo modulů, které hráče inspirovaly a postavy měly hafo věcí na výběr, co lze dělat.

Pokud tvoji hráči mají problém vyjádřit, čeho chtějí dosáhnout, a to i ti zkušení, pak možná mají problém orientovat se ve tvém herním světě nebo pravidlech (nebo obojím) a stálo by za to vydat pro ně - třeba před Google docs - modul s herním světem, aby měli víc věcí na výběr, kterých se mohou chytit.
:think:

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16691
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od Jerson » 13. 9. 2019, 11:38

ShadoWWW píše:
13. 9. 2019, 11:24
To byl jen příklad toho, že cíle si vymyslí každý, i dítě.
Tak jinak - to že dítě je schopné vymyslet si cíl vůbec neznamená, že to dokáže každý hráč. Právě naopak - když po hráčích cíl chci, tak mi ho spíše nedokážou vymyslet. Před hrou ještě méně.

A když říkám "mí hráči", tak myslím hráči, kteří hráli se mnou, ale nikoliv nezbytně jen ti, kteří hráli Omegu.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3047
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od ShadoWWW » 13. 9. 2019, 11:50

No mně se to nestává, tak nevím. Zamyšlel jsem se nad důvody (viz výše) a hledal možná řešení (viz výše). My hráli prve DrD v Asterionu a pak (a stále ještě) DnD v Zapomenutých říších, které toho nabízí ještě víc.

Víc ti asi neporadím. Nebo možná...

Když mrkneš na stream Drakovin nebo S&D, tak vidíš, že ti hráči mají své cíle a královsky se baví. Hlavně u těch Drakovin mají pořád x možností, kam se vydat a co udělat, a často se nemůžou rozhodnout, co dřív. V čem je to jiná hra než tvoje a čím to podle tebe je?
:think:

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11531
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jak bojujete se syndromem vyhoření v RPG?

Příspěvek od York » 13. 9. 2019, 11:59

ShadoWWW: Já mám taky zkušenost, že hráči si odmítají stanovovat dlouhodobé cíle. Ne, že by to nedokázali, když by chtěli, oni prostě nechtějí.

Měl jsem na to sepsaná i pravidla, chtěl jsem za plnění stanovených cílů dávat expy. Hráči si to přečetli a řekli něco ve stylu "tak tohle hrát nebudu". A tím to skončilo.

ShadoWWW píše:
13. 9. 2019, 11:50
hráči mají pořád x možností, kam se vydat a co udělat, a často se nemůžou rozhodnout, co dřív. V čem je to jiná hra než tvoje a čím to podle tebe je?
Tohle je něco jinýho.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: eerieBaatezu a 1 host