Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Diskuze o rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti. Včetně d20 a old school renesance.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10777
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus » 17. 12. 2019, 12:44

Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)
(anotace)

Obrázek

DCC RPG dodržiava princípy old school, ale inšpiruje sa aj 3.X-tou edíciou DnD a obsahuje množstvo inovácií. Náhodne generované postavy začínajú na 0-tej úrovni ako bežní dedinčania či mešťania. Po postupe na prvú úroveň si človek vyberá jedno zo štyroch povolaní (bojovník, zlodej, kňaz, mág) a postavy iných rás postupujú ako rasa. Okrem počiatočného povolania nie sú zručnosti (t.j. hraničiar by bol lovec, postupujúci ako bojovník). Body skúsenosti sa prideľujú za prestáty "encounter". Mágia je v zásade slotová, ale kúzla sa mágovi míňajú len v prípade neúspešného zoslania a kňazovi sa s každým zoslaním zvyšuje obťažnosť. Hra využíva plnú sadu Zocchi kociek (t.j. 14 rôznych kociek).

Odkazy
:arrow? Bifiho recenze v 32. čísle Drakkaru.
:arrow? Markusův hack pravidel DCC + DCC Lankhmar

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10777
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Selhan hraje DCC

Příspěvek od Markus » 29. 3. 2020, 19:45

Asi jsem taky trochu přehodnotil názor na funnel. Teď už bych ho nehrál. Protože nepotřebuju.

Vnímám funkci té úvodní vyvražďovačky jako takové stanovení tvůrčího záměru a žánru. Je to adresované primárně asi na lidi, kteří jsou zvyklí na něco jiného (hýčkání si svých nedotknutelýnch) Mary Sue v DnD. Ostatně DCC vycházelo v době 4e a ten funnel je podle mě cílený na hráče 4e, aby jim to zábavnou, odlehčenou formou řeklo: Tahle hra je jiná. Vraždíš hráčům postavy, ke kterým nemají vztah, a je to vtipné, a díky tomu se všichni naladí na systém a způsob vedení hry, který je drsnější a víc gritty než standardní epic fantasy DnD.

Já jsem funnel aplikoval na skupinu začátečníků a taky je to bavilo a mělo to myslím podobný efekt: stanovilo to nějaké principy toho, jak tahle hra funguje, že se v ní fakt umírá, že neopatrnost a nepřemýšlení tě zabije, někdy tě dokonce zabije i náhoda. Vstupovat do kampaně s tímhle je něco trochu jiného, než když si vypipláš postavu s bohatou historií a očekáváš, jak ti ji GM bude hýčkat.

Funkce, kterou pro mě funnel ale nesplnil, je tvorba postav. Nikdo z mých hráčů si ze svého balíka, co přežil funnel, nevyvinul zajímavou postavu. Ty postavy pak byly nijaké. Myslím, že abys něco takového dokázal, musíš už mít leccos odehráno a být schopný tvořit postavy z ničeho a náhody. Ale i tak pracuješ s něčím, co je "Pepa je pěstitel ředkviček, má slepici a přežil funnel", což prostě není vhodný materiál na Swords and Sorcery dobrodruhy.

Od funnelu jsem přešel k tomu, že mám zásobu předvytvořených postav na 1. úrovni a dávám hráčům vybrat. Díky různým tabulkám (hlavně DCC Lankhmar) už tyhle postavy od začátku působí víc jako dobrodruzi a míň jako náhodní balíci.

TLDR: Funnel je dobrý na ustanovení nějakých estetických hodnot a herních principů před plánovanou kampaní v DCC. Když potřebujete hráče odvyknout z různých brain damagů z jiných her. Brál bych ho jako oddělenou jednorázovku a nebral postavy, které z něj vzejdou (leda by byly fakt zajímavé).

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10777
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus » 28. 4. 2020, 19:09

Napravuji dlouholetou křivdu a zakládám téma o DCC, aniž bych k tomu něco chtěl říct. Prostě aby tady bylo. Dovolil jsem si pro ten účel ukrást Selhanovu diskuzi k funnelu a dát jí účel nový, tj. obecně o DCC.

Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 304
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Selhan » 28. 4. 2020, 21:23

Nu, původní příspěvek měl být spíš o tom modulu, než o DCC samotném, ježto jsme to ani nehráli v DCC, ale proč ne :D
Jestli Vincent Baker chce, klidně mu jak se má hrát PbtA vysvětlím.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10777
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus » 28. 4. 2020, 21:34

To říkáš až teď? :D No teď už to měnit nebudu, beztak se pak diskutovalo spíš o DCC a konceptu funnelu.

EDIT: VVVV Aha, a já na to evidentně reagoval. Tak to jsem to prostě zazdil. :roll:

Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 304
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Selhan » 28. 4. 2020, 21:41

Už jsem se jednou ohrazoval proti prvnímu přesunutí do vlákna "Selhan hraje DCC" :D Sakra práce, to snad abych si opravdu zahrál DCC. Mimochodem on je vážně funnel až vynález DCC? V osmdesátejch to nikoho nenapadlo?
Jestli Vincent Baker chce, klidně mu jak se má hrát PbtA vysvětlím.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12821
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od York » 28. 4. 2020, 22:14

Selhan píše:
28. 4. 2020, 21:41
Mimochodem on je vážně funnel až vynález DCC? V osmdesátejch to nikoho nenapadlo?
V DCC to není jen o funnelu, ale o designové filosofii "všechno srovná náhoda". Můžou ti dobře nebo špatně padnout staty, může ti postava umřít na první pasti nebo ne, můžeš získat požehníní nějakýho božstva, který tě boostne, nebo taky prokletí, který tě oslabí. DCC na tebe prostě neustále chrlí spoustu náhodnejch efektů, který postupně formujou postavy.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10777
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus » 28. 4. 2020, 22:26

Nevím, nakolik náhodné efekty formují postavy, ale rozhodně je s nimi hra dost nepředvídatelná.

Už na první úrovni je DCC dost "hrdinské" - v uvozovkách, protože postavy jsou docela drsňáci, ale zároveň dokážou nečekaně rychle umřít (kritický zásah od obra je svině). My jsme teď odehráli 5 sezení v jedné jeskyni a dost mě překvapilo, že mi 4 postavy na 1. úrovni zabili „nezabitelnou“ příšeru (nějaký golem s 6 HD), byť teda jedna z nich zařvala, když ji golem víceméně rozpůlil kritičákem; a potom si kombinací dvou dobře padlých kouzel, backstabu a mocných skutků namazali na chleba 8 HD baziliška se zkameňujícím pohledem. Na 1. levelu!

Trochu mě to přimělo přehodnotit "vyváženost" setkání. :) Nedá se vzít OSR dungeon pro 1. úroveň a doufat, že to bude stačit - postavy mi to rozsekají.

Na druhou stranu pak se ti stane, že postava umře v náhodném setkání s partou divochů nebo - moje oblíbené - že mág kouzlem „zamkni dveře“ omylem podpálí celou družinu.

Baví mě to.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12821
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od York » 28. 4. 2020, 22:31

Markus píše:
28. 4. 2020, 22:26
Nevím, nakolik náhodné efekty formují postavy
No je to napsaný tuším hned v první kapitole DCC jako designérskej záměr. Jak moc to pak hra opravdu dělá, to netuším ;-)

Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 304
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Selhan » 29. 4. 2020, 06:34

Ehm, ok, to je zajímavé, ale mě by fakt zajímal spíš ten funnel. Že je to hodně náhodné podle mě zas tak pionýrské není - to staré hry s házením na to, co můžu hrát za classu a rasu, určitě splňovaly taky.
Jestli Vincent Baker chce, klidně mu jak se má hrát PbtA vysvětlím.

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons, d20 a OSR“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů