Divné Hornouhorsko - kampaň

Sekce, v níž se věnujeme našemu hraní. Můžete zde poprosit o pomoc s přípravou kampaně nebo dobrodružství, konzultovat svou postavu, a samozřejmě se podělit o zápisy z her, které již máte za sebou.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5127
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Divné Hornouhorsko - kampaň

Příspěvek od Bifi » 24. 10. 2019, 20:12

Markus píše:
16. 10. 2019, 11:39
Líbí se mi článek o německých rytířích a vůbec ten princip odemykání obsahu a získávání drobných bonusů. Zatím to převaluju v hlavě a nevím, jak přesně ty schopnosti uchopit. Koukám, že ty často používáš spíš kosmetické efekty (-1 postih tady, +1 bonus támhle...). Jak to funguje? Neplevelíš si tím hru spoustou bonusů a postihů? Nebo je to naopak něco, od čeho se hráči rádi odpíchnou při svém hraní?

Související dotaz: kolik takovýhle menších schopností má typická postava se základním povoláním? Na začátku hry hádám žádné (pokud jí nepadly na kostkách stejná čísla). Kolik jich mají teď, když jsou na 2. nebo 3. úrovni?
Máme ich málinko, väčšina postáv ani schopnosti typu "+1 na niečo" ani nemá.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5127
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Divné Hornouhorsko - kampaň

Příspěvek od Bifi » 24. 10. 2019, 20:23

Markus píše:
23. 10. 2019, 08:54
Když tak koukám na poslední zápis... jak vznikají ty situace, kdy třeba formace psohlavců čeká venku za barikádou, skrytá v magické mlze? Je to náhodné setkání? Nebo jsi nějak vygeneroval "doplnění jeskyně" (dungeon restocking) mezi hrami? Nebo je to prostě jen improvizovaný nápad a příprava? Ptám se, jestli máš tohle nějak formalizované.
Dungeon restocking som vygeneroval úvahou (snažím sa po každej výprave zvažovať, ako sa rozhoduje Kiši a ako vníma družinu - a zohľadňujem aj uplynulý čas), nemám na to tabuľku. Vymyslel som: zátaras so strelcami a nový zvierací hybrid, ktorý Kiši vyšľachtil (kaňa s okom) plus to, že jedna konkrétna kaňa lieta ponad úbočie.

Čo sa dialo: Postavy kaňu nezostrelili pri výstupe. Neprekvapili stráže. Kaňa sa vrátila, keď chystali pascu (ešte pred zotmením) a strelili ju až po dvoch kolách.

Moje rozhodnutie: Overwhelming counterattack v podobe dvoch patrol. Tie som vyhádzal a ako special padol aj psí brat čarodej. Ten zvyšok som zimprovizoval a na svoj taktický plán som bol pyšný... :) Postavy sa navyše nechovali veľmi rozumne, hráčov tento protiútok dosť prekvapil a nechali sa rozdeliť a málo vzájomne komunikovali. Jasana napríklad mohla vydedukovať, že tie šľapoty čo počuje, sú neviditeľní prieskumníci idúci pred hmlou, a dať ostatným nejaké znamenie (alebo zariskovať a sledovať ich). Ale nie sú na takéto typy akcií ešte pripravení.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5127
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Divné Hornouhorsko - kampaň

Příspěvek od Bifi » 25. 10. 2019, 08:33

Online je aj zápis z už trinásteho sedenia: https://divneuhorsko.blogspot.com/2019/ ... tauri.html

Tiež reflexia po 10. sedení: https://divneuhorsko.blogspot.com/2019/ ... edeni.html
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5434
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Divné Hornouhorsko - kampaň

Příspěvek od boubaque » 26. 10. 2019, 14:43

Bifi píše:
25. 10. 2019, 08:33
Tiež reflexia po 10. sedení: https://divneuhorsko.blogspot.com/2019/ ... edeni.html

"Nepáči sa viacero vecí, ale sú to individuálne „sťažnosti“: napr. príliš veľa opisového riešenia pri hľadaní a odstraňovaní/otváraní pascí a tajných dverí (t.j. namiesto hodu)"
Tohle mě zaujalo, protože se mi tahle "stížnost" taky občas objeví, zvlášť když hraju nějakou trochu rules-heavy nebo "crunchy" hru.
Je to jednotlivý případ hráče? A myslíš, že je to způsobené nechutí hledat fikční řešení; zvykem z jiných her; dojmem, že to příliš zdržuje hru; pocitem, že hráči nemají dost prokreslenou fikci (a že tedy není dost prvkl, s kterými můžou interagovat); ne bo něčím jiným?

Když jsem vedl DnD4, tak zvlášť na vyšších úrovních mé hráče otravovalo, že po nich chci popis toho, jak věci dělají, nebo aspoň způsobem argumentují při vyjednávání, místo aby se jen hodilo kostkou. Jeden ze zajímavých argumentů byl, že když jako hrdinové na vysoké úrovni jednají s vesničany, tak ti už by z nich měli být tak paf, že ani nemá smysl házet na nějaké přesvědčování – a zrovna v DnD4 ty obtížnosti a nárůst hodnot dovedností tomu odpovídá...

...což ale chápu, že není věc, kterou bys v téhle podobě řešil. Tak mě vlastně zajímá, jestli to bylo podpořeno i nějakým dalším argumentem/pocitem, nebo jen někdo nahodil myšlenku, že by raději míň popisoval řešení a raději je zjednodušil hodem kostkou.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5127
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Divné Hornouhorsko - kampaň

Příspěvek od Bifi » 28. 10. 2019, 07:19

Toto bol jednotlivý prípad hráča, konkrétne Antharon za Absolona Straku nevedel otvoriť tajné dvere (ktoré našli) a začínalo ho frustrovať, že to nejde. Aj keď nakoniec som hod, resp. sériu hodov, dovolil (rozhodol sa za dverami zakempovať celú noc a mechanizmus bol relatívne jednoduchý).

V sociálnej oblasti to zažívame trocha podobne ako opisuješ - hráči aj roleplayujú, aj tvrdo vyjednávajú a dávajú dobré argumenty (hlavne keď hrajú vysoko statusové postavy) a nechcú prijať, že dedinčania niekedy vzdorujú.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 3632
Registrován: 24. 10. 2007, 15:33
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Divné Hornouhorsko - kampaň

Příspěvek od Antharon » 30. 10. 2019, 17:14

Skusim tu trochu doplnit, preco som sa na tento problem roleplayovania stazoval. Jednak sa jednalo este len o moje tusim tretie sedenie Divneho hornouhorska a jednak som vo veci trocha tapal, lebo som si pomaly zvykal na old schoolove hranie. V pripade nadmiery rolaplayovych rieseni sa zmyva kontrast medzi postavou a hracom, iste keby hrac hral postavu ktora perfektne pasuje na jeho vlastnosti boli by zamenitelni, v tomto pripade by to fungovalo dokonale - ked si chcem prekazku uzit budem konat v prvej osobe, ak chcem aby sa presla rychlo a nezdrzovala pribeh, necham vsetkych hodit. Problem zacne byt v pripade ze vasa postava tak trocha kontrastuje s tym co dokazete vy sami.

A tento problem nastava hlavne pri inteligencii. Predpokladajme, ze RPG hravaju hlavne vysokointeligentni hraci. Ti su schopni riesit logicke problemy, maju hromadu znalosti a metagamovu vyhodu. Niektori dokonca vedia pouzivat internet. Ich postava vsak moze byt hlupak. Ja napriklad hram Rytiera Helianta. Heliantus je tak trocha nesmrtelny a uz ma uctyhodnych 85 rokov. Poslednych 50 rokov stravil tym, ze sa snazi bojovat proti zlu a odcinit svoje hriechy. Co si budeme hovorit, je zabudlivy, senilny a riadne vytrhnuty z reality. Navyse hovori iba po nemecky co nie je common language.

Tu narazame na zasadny problem. Ja hlupy nie som, mam rad logicke challenge a mam tiez schopnost rozumiet tomu co hovoria ostatne postavy. Oddelit preto postavu od hraca moze byt zasadny problem. Nielen totiz potrebujem oddelovat moje znalosti od znalosti postavy ale potrebujem tiez uvazovat nad tym ci je vobec vhodne aby som nejaky problem riesil ja.

Roll and play styl hrania by to vyriesil. Skus ci by ti to napadlo, padne vysledok a ja mozem zacat opisovat tak ako v testoch na ine vlastnosti (preco napriklad hraci nepouzivaju skutocne lockpicky pre testovanie pacenia zamkov?). V tomto pripade teda mame hybrida Rytiera helianta, ktory je chodiaci lahky tank s myslou mna, ktora tazko zvlada fungovat na urovni zmateneho 85-rocneho pana.

Avsak okrem toho sme tu mali aj Absolona straku. Absolon straka bol fyzicky poslabsia postava, avsak jednalo sa o velmi inteligentny charakter. Urcite ovela inteligentnejsi ako ja. V tomto pripade som teda bol pritazou ja. Absolon by pravdepodobne lahko prisiel na otazku ako funguje mechanizmus dveri, mal dostatok znalosti i praxe, mozno aj nejake vybavenie a vedel si vsetko vyskusat. Ja na druhu stranu som bol pre neho iba taky kamarat na telefone, ktory sa snazil poradit mu co ma robit. Vysledok bol ze som si vyplakal riesenie hodom (a potom zomrel v rohu dungeonu po utoku zakernej lietajucej plesne).

Co sa tu teda snazim povedat je ze kedze roleplayovanie skusok je pouzitelne obvykle iba v pripade testov intelektu, tieto vlastnosti sa u postav stavaju uplne redundantne. To moze lahko sposobit nespravodlivost medzi hracmi a nie som uplne stotozneny s tym ze to je uplne dobry postup.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5127
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Divné Hornouhorsko - kampaň

Příspěvek od Bifi » 31. 10. 2019, 06:22

Antharon, zaprvé prosím Ťa nečítaj toto vlákno, stojí to v prvom príspevku. PM.

Zadruhé, "príliš veľa opisového riešenia pri hľadaní a odstraňovaní/otváraní pascí a tajných dverí (t.j. namiesto hodu)" sa odkazuje na tvoju poznámku v ankete po 10. sedení.

Zatretie, nie je to problém, ktorý treba riešiť. Stotožnenie schopností hráča s postavou je súčasťou old schoolu (tenký klient, pawn stance) a dosahuje sa aj inými spôsobmi, nie je to neželaná črta. (Dokonca mám podozrenie, že to má vplyv aj na estetiku žánru.) Medzi iným, v Hornouhorsku zámerne chýba vlastnosť inteligencia, lebo inteligencia je vlastnosť hráča, nie postavy (stojí to v opise múdrosti v časti vlastnosti pri tvorbe postavy).

A áno, budú - a sú - lepší hráči, aj hráči, ktorí majú na GMa väčší argumentačný vplyv. Aj v stolovkách máš lepších hráčov a kým nezmiešavaš casual hranie s kompetitívnym hraním, nerobí to problém. Je to hra a vyžaduje skill a zároveň je to sociálne hobby.

Having said that, ak chceš hrať Helianta ako senilného, nič ti v tom nebráni. Povedať "to by mi nenapadlo" je OK. Možno zavediem trocha tvrdšie limity na fyzické činnosti (napr. so silou 6 a menej nemôžeš používať ťažké zbrane alebo tak, možno používanie pokročilej technológie vyžaduje nejakú úroveň v múdrosti*) a prípadne budem viac zohľadňovať status a charizmu pri sociálnych činnostiach/reakciách, ale blokovať hráča spôsobom, že jemu to síce môže napadnúť, ale jeho postave nie, je dick move.



* Aj keď tu sa práve začína stotožňovať múdrosť s inteligenciou postavy. Ale možno je rozdiel medzi zaobchádzaním s komplexnými artefaktmi (inteligencia postavy) a formulovaním riešení (inteligencia hráča).
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 3632
Registrován: 24. 10. 2007, 15:33
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Divné Hornouhorsko - kampaň

Příspěvek od Antharon » 31. 10. 2019, 07:36

okej, toto je zaujimava vec, ja som predpokladal, ze kedze tam nie je inteligencia, tak sa za inteligenciu povazuje mudrost, to meni vela veci na tomto pristupe a zrazu to dava celkom zmysel, cize mudrost je skor mudrost vo forme vzdelania?

inak thread necitam (inak by som si precital prvy prispevok) len som zazrel svoje meno :)
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10156
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Divné Hornouhorsko - kampaň

Příspěvek od Markus » 6. 11. 2019, 18:20

Doháním resty a čtu to zpětně, teď jsem u boje s černým králem. Cituju pasáže, které mě hodně pobavily:
Žaba: „Vy k*k*ti, prečo ste ma nechali zhebnúť?!“
Jasana: „Szentpetéri???“
Močom a hnilými zubami páchnuci Grastik: „Žaba, davaj, zjem!“
Žaba spieva: „Každý deň je zo mňa iná žaba...“
Jasana: „Prenasleduje nás ďalšia kamenná socha, nejaký übergolem, skúsiš upriasť pascu?“
Žaba: „Môžeš ma vylízať, budem tvoj princ!“
Prvý prehovorí Pálffy: „Vážená sfinga, prišli sme vyhľadať tvoju pomoc.“
Sfinga: „Vítam vás, smrteľníci – šľachtici a ešte ste aj slušní, to sa mi páči.“ Jej slová všetkým vibrujú v hlave, prekračujúc bariéry zvukom neseného jazyka.
Pálffy: „Chcem sa opýtať–“
Sfinga: „Viem, čo sa chceš opýtať.“
Pálffy: „Ako môžeš– hm.“
Líbí se mi i celá ta situace s králem. Emergentní gameplay v akci. To, že most praskne, ti vyšlo na hodu, nebo GM fiat?

Mám dotaz ohledně celé kampaně: Jakou mají vlastně hráči motivaci do toho podzemí lézt? Mají nějaké cíle, kterých chtějí dosáhnout, nebo prostě jen prozkoumávají? A možná hledají ztracené kamarády (ale proč tam vlastně lezli původně)? Ptám se, protože ve své kampani narážím na to, jak velká práce je zaháčkovávat hráče do různých dobrodružství a otevírat různým postavám různé motivace. Tak by mě zajímalo, jak to mají tví hráči.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5127
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Divné Hornouhorsko - kampaň

Příspěvek od Bifi » 7. 11. 2019, 10:44

Pri každom prechode mostu to bola šanca 1 zo 6. Na druhýkrát to padlo...

Majú ciele (zachrániť nespravodlivo obvinené a unesené dievčatá z Perneku a medzitým aj ďalšie nezvestné postavy), ale neberú to až tak vážne z hľadiska urgency alebo ak sa rozhodujú aj pre iné priority. Je to asi taký dlhodobý cieľ, ku ktorému sa všetci implicitne zaviazali (možno aj na rovine social contractu). Takže práce som mal pravdupovediac len málo.

Rolu hrá ale:
- realistické prostredie, v ktorom prevláda kresťanský étos... a navyše ohrozenie pohanmi
- aj tri ústredné postavy, teda Jasana (stavia sa na stranu žien, utláčaných a slabých), Gašpar (s jeho prístupom k serióznejšiemu stvárneniu postavy) a Rausche (katolícky kňaz)
- baví ich konkrétne tento dungeon a zatiaľ som ich nechcel veľmi odvádzať mimo
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Odpovědět

Zpět na „Vaše hry - příprava, rady, zápisy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host