O zranění

Sekce, v níž se věnujeme našemu hraní. Můžete zde poprosit o pomoc s přípravou kampaně nebo dobrodružství, konzultovat svou postavu, a samozřejmě se podělit o zápisy z her, které již máte za sebou.
Odpovědět
Black Adder
Příspěvky: 51
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

O zranění

Příspěvek od Black Adder » 18. 3. 2018, 09:15

Napadlo mě napsat něco o tom jak si představuji zranění v RPG, což je u mě shodné s několika hráči několika skupin, se kterými mám své RPG zkušenosti. Možná to trochu pomůže i někomu dalšímu s popisem bojů a zranění.

Získal jsem pocit, že někteří hráči si pod zvýšením počtu životů, představují, že postava vydrží těžší zranění. To je téměř nesmysl. Téměř proto, že zkušenější postava asi opravdu lépe snese useknutí ruky, ale bude na tom v podstatě stejně, jako postava nezkušená. Samozřejmě chcete-li hrát, že si hrdina po brutální ráně do břicha, narve vypadnuvší střeva zpět a jde dodělat draka, proč ne, klidně tak hrajte. Já se zaměřím na ty, co by chtěli do hry vnést trochu více reality. A samozřejmě existují extrémní výjimky, kdy jedinec přežil neuvěřitelná zranění a jelikož tohle jsou hry na hrdiny není důvod nepřežít :-)
A když je úplně nejhůř tak máme magii ;-)

Protože existuje mraky systémů, budu vše udávat odhadem v procentech či zlomcích. A určitě se nejedná o žádnou vědeckou práci, jen o pocitové dokreslení pravidel, díky drobným zkušenostem se zraněními.

O zranění obecně:
Sečná zranění jsou méně nebezpečná, tedy když vám nic neoddělí, neboť se dají lépe vydezinfikovat. Bodná/střelná jsou horší, infekční komplikace jsou u nich vždy. Záleží na odolnosti jedince a ošetření krátce po zranění. Infekce, což jistě víte, přestal být velký problém až s nástupem antibiotik, ale malý problém až problém jsou stále. Nebolestivé ošetření hlubších ran a nebolestivá desinfekce je záležitostí až moderní doby.
Podélné seknutí do svalu se zahojí bez většího funkčního následku, příčné seknutí až přeseknutí svalu je vždy problém sníží se rozsah pohybu i síla. Sval se totiž hojí jen jizvou.
Tupá zranění velkého rozsahu vám mohou ucpat ledviny a vy za pár dní umřete, je to max. 20%

Aby to, ale mělo hlavu a patu, začneme od hlavy:
Hlava: sečná zranění za jednotlivé životy, jsou v podstatě škrábance cca 2cm dlouhé a 1cm do hloubky. Bodná zranění v podstatě sjedou a škrábnou též. Rána za 1/2 žt by mohla být přes celou tvář.
Na vyřazení, ale ne stoprocentně by mohly být rány které vám urazí nos či čelist.
Nicméně hlava má dost podstatnou nevýhodu, většinou je v ní mozek. Dojde-li k otřesu mozku, je postižený na nějakou dobu vyřazen, záleží na síle rány. Může to být sekunda, hodina či věčnost. Sek velice ostrou zbraní může paradoxně způsobit menší otřes než klacek a tudíž protivníka nevyřadit. Tréning umožní snášet tyto otřesy a bojovat dál, tedy zkušený bijec má jinou mez vyřazení než zelenáč.
Každopádně jakákoliv rána, která poškodí kost je natolik silná (- 1/2 žt a více), že povede k otřesu mozku (byť velice krátkému a bez následků), většinu postav vyřadí z boje na kolo a více.
Při tupých zraněních často dochází ke krvácení do mozku, které vás může zabít od minut až po dny.
Krásné je zranění, v podstatě moderní doby (ale možné při nekontrolovaných kutáleních z kopce), kdy si při kotrmelcích při autonehodě potrháte spojení mezi mozkovými buňkami - a umřete, na pohled bez zranění.

Krk: docela specifické místo, zranit nesmrtelně do krku je docela umění. V podstatě se zde dají přežít jen škrábance ze životy. Jakýkoliv hlubší sek či bodnutí poškodí životně důležité trubky. Přežít hlubší zranění se dařilo až tuším v devatenáctém století.

Hrudník: do hrudníku se dá nasázet spousta seků a nic se nemusí stát. Nejlépe na něj sedí počítání žt v DnD, DrD, apod. Vodorovný sek by, ale mohl krásně projít dovnitř hrudníku.
Takže jakákoliv rána, která se dostane za žebra poškodí obaly plic a dojde k nasávání vzduchu do hrudníku. Samozřejmě záleží na velikosti díry, ale podle mečů a šípů by zasažená postava mohla dobojovat, v rámci minut, a až po té padnout a začít pomalu umírat. Zásah srdce a plic vás vyřadí vždy. Nicméně jednoduchý šíp může proniknout do srdce a nechat zabitého ještě dobojovat pár kol, ale jen když ho neprostřelí či nepotrhá. Zranění srdce se přežít nedá, zranění plic ano, ale na procenta vám musí padnou 1. Prostřelení aorty vás zabije okamžitě.
Výše zmíněný vzduch v hrudníku se přežít dá, ale postižený s největší pravděpodobností zůstane dýchavičný, ale nemusí. Zranění hrudníku pod ramenním kloubem, lehce směrem do středu, kde ještě nejsou plíce, může být hluboké, ale bezpečné zranění.
Zlomeniny jednotlivých žeber jsou bolestivé, ale dá se s nimi fungovat. Zlomí-li se více žeber nad sebou může to být komplikace do pár minut, ale dobojovat by se s tím dalo.

Břicho: ač se to nezdá, tak stejně smrtelné místo jako hrudník. Na rozdíl od hrudníku není kryto žebry a tudíž snadno zranitelné. Dobře se do něj dostávají rány různé hloubky a délky, což vás připraví o nějaké ty životy, ale vše musí být povrchové.
Sečná rána, která projde až do dutiny břišní může potrhat obaly střev a ty budou mít tendenci vypadávat (opět závisí na velikosti rány). Správný rek to asi ustojí, ale po boji padne. Když se to všechno nacpe zpátky a zavře, skolí onoho reka ošklivá infekce, teoreticky by se to přežít snad dalo. Sečná rána, která proděraví střevo vás zabije. Všechno to bude zase vypadávat, ale navíc dostanete infekci do tenkého střeva nebo z tlustého střeva a na to se dá slušně umřít i dnes.
Bodná/střelná zranění sice nenadělají takovou paseku, ale infekce ze střev se na ně vztahuje stejně a navíc vám můžou propíchnout: Slezinu (ta se dá snadno i seknout nebo potrhat na tupo) - to během minut vykrvácíte, ale vyřadí vás to téměř okamžitě, možná tak kolo či dvě boje by mohlo zbýt.
Slinivku - nekrvácí tak rychle možná by se to dalo i přežít, ale bez slinivky se fakt žít nedá, taky snad kolo či dvě.
Játra (i ty se dají snadno seknout) - ty by se přežít možná dali, ale hrozí vykrvácení a středověké humpolácké zbraně je spíš zdevastujou, elegantní rapír by je zničit nemusel.
Aorta - to samé co v hrudníku.

A málem bych zapomněl, na zádech jsou ledviny, z poloviny kryté posledními žebry. Když vám je někdo propíchne, dokonce stačí jednu, během několika sekund vykrvácíte, což by nějaké to kolo mohlo být.

Ruce, nohy: docela vděčné místo na zranění dle DnD. Nicméně i zde je pár ale. Stehna i paže v sobě ukrývají velkou tepnu, která když se poškodí, vykrvácíte. A tentokrát vás to pošle k zemi okamžitě. Sekem se k nim dá dostat hůře, bodná rána je nebezpečnější. Tepna je schovaná na vnitřní straně kosti (mezi kostí a tělem, ne v kosti), takže ta zranění nejsou až tak častá.
Lýtka a předloktí už tak nebezpečná nejsou. Tepny jsou tam dvě.
Když poškozenou tepnu okamžitě stlačíte dá se to přežít, ale má to jednu nevýhodu - musíte přestat bojovat.
Krásné zranění je přeříznutí tepny na zápěstí nožem, postižený během půl minuty krásně chřadne - až uchřadne. Ale určitě bude mít pár kol vás dodělat.

To je zatím vše, když mě napadne něco dalšího RPG užitečného tak to sem napíšu.
A připomínám: nejedná se o žádnou odbornou práci, aby případní diskutéři věděli
;-)
Naposledy upravil(a) Black Adder dne 18. 3. 2018, 15:43, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2782
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: O zranění

Příspěvek od ShadoWWW » 18. 3. 2018, 10:41

Životy v DnD 5e nejsou jen zranění. Když to převedu na DrD II, tak částečně v sobě snoubí zdroje těla, duše a vlivu a hlavně ohrožení. DrD II jizvy pak odpovídají DnD 5e stavům nebo úrazům. DrD II hranice pak odpovídá DrD 5e maximu životů.
:think:

MarkyParky
Příspěvky: 7118
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: O zranění

Příspěvek od MarkyParky » 18. 3. 2018, 12:20

DrD II hranice pak odpovídá DrD 5e maximu životů.
Zdatnost.

(Hranice to byla ve vanille a jen u hráčských postav a ta dvojakost termínu hráčům vadila, takže vypadla a teď se to jmenuje jinak).

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 997
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: O zranění

Příspěvek od Paul » 18. 3. 2018, 15:35

Životy v DnD 5e nejsou jen zranění. Když to převedu na DrD II, tak částečně v sobě snoubí zdroje těla, duše a vlivu a hlavně ohrožení.
Ehm? Možná jsem to nějak nepochopil, nebo překlédl, ale zatím jsem odečítal HP jen v boji a když se postava nějak zranila...

Zkus to dělat tak, že Životy přejmenuješ na Kondici, která reprezentuje únavu i zranění a zranění popisuj až podle počtu odebraných HP. Nebo zranění nepopisuj vůbec v průběhu boje, ale až na konci, podle velikosti. K růstu HP by šla použít praxe z Lone Wolfa, kde začínáš s třeba s 30 životy (na první úrovni) a nezvyšují se ti, kromě toho, když máš zbroj.

Ale jo, máš recht- RPG na realistická zranění většinou kašlou.
Blog 1. 9.

Show must go on!

Odpovědět

Zpět na „Vaše hry - příprava, rady, zápisy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host