DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Oficiální diskuze věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Co byste v DrD 1.7 rádi viděli ohledně alchymisty a duchovních povolání?

Kněze
21
18%
Paladina
10
9%
Mnicha
7
6%
Žádné duchovní povolání
7
6%
Zachovat alchymistovu původní truhlu
12
11%
Líbí se mi malá transportní truhla
7
6%
Líbí se mi přenosná mimoprostorová kapsa
2
2%
Líbí se mi jiné úložiště (popište jaké)
2
2%
Zachoval bych domácí výrobu
7
6%
Zrušil bych domácí výrobu a přesunul ji do dobrodružství.
13
11%
Nejvíc se mi líbí původní alchymista.
11
10%
Nejvíc se mi líbí alchymista-theurg
8
7%
Nejvíc se mi líbí alchymista-pyrofor
7
6%
 
Celkem hlasů: 114

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od Quentin »

Bifi: Přijde mi, že češi to náboženství tolik neprožívaj. Kdykoli hrajeme hru, kde kněz není vnucenej pravidlama, tak si na něj nikdo ani nevzpomene. Ani teď v dnd, kde už kněze máme jenom jako jeden z buildů fightera, po něm neštěkne ani pes.

Kromě vypravěče, temní bohové a kultisti jsou denní chléb :-)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od Quentin »

Zaškrtul jsme kněze i paladina, ale bohatě by stačilo jedno povolání, které by zvládlo všechno (kněz, paladin, inkvizitor etc.)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
skew
Příspěvky: 2519
Registrován: 30. 1. 2008, 18:25
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od skew »

Quentin:
Vidím to hodně podobně. Akorát jsem zaškrtl "Žádné duchovní povolání" :P... možná bych snesl nějakého paladin-like válečníka, lovce nemrtvých a různých nadpřirozených nestvůr, co by uměl světit vodu a začarovat zbraň tak, že by zraňovala jako kouzelná/stříbrná zbraň (ale to by šlapal do zelí chodci).

A nevím jestli to je tím, že v ČR lidi tolik nežerou náboženství. Já kněze, bohy ani církve ve hrách skoro neměl. Ale kdyby jo, asi by se mi stejně nechtělo redukovat bohy na pravidla a ředit víru pravidelnými zázraky. A církve mi přijdou zajímavější, když si můžou vymýšlet vlastní dogmata, když mezi věřícími může vznikat rozkol a tak. Což se dělá jednodušeji, když po světě nepobíhaj kněží, kterým bůh propůjčuje kouzelnou moc.
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.

I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od PetrH »

tak ja treba kneze hral, de facto dle vzoru krestanstvi, neb v tom svete byl pouze jeden buh....
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od Bifi »

Tvorba panteónov a jednotlivých náboženstiev či cirkví (od symbolov cez dogmy, organizáciu až po prípadné zvláštne schopnosti jeho kňazov) ma pri výstavbe sveta vždy hrozne bavila. Prípadne idea toho, že si ako hráč kňaza môžem vymyslieť vlastné náboženstvo...

Len málo mi sedel typický obrnený DnD klerik (ktorý vznikol pôvodne ako lovec nemŕtvych), ale páčia sa mi inkvizítori, lovci čarodejníc, kultisti, či asketickí mystici s nepríčetnými pohľadmi. Ako základné schopnosti by som videl rôzne formy liečenia, nejaké "community" kúzla, prácu s davmi, vyslovovanie a snímanie kliatieb, exorcizmus, požehnania, kontakt s bytosťami z iných sfér, zázraky viery.

Kňazi často sami nevedia, odkiaľ presne sa ich nadprirodzená moc berie. Možno je jej zdrojom viera samotná, nezávisle od objektu viery. To ponecháva otvorené dvere heréze a schizmám. Aspoň takto sme to zvykli riešiť - je jasné, že ťažko sa popiera existencia nejakého boha, keď sa prechádza po meste, takže priame zásahy bohov sa minimalizovali.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od eerieBaatezu »

Mě se právě vždycky líbilo, že DrD nemá božstva a pantheony. To mají jiná rpg. DrD má theurga a sféry, je to takové středověké duchovno, jako za Rudolfa II., jako z Císařova pekaře. :)

Kdyby se pořádně udělali Mág, Druid a Theurg, tak nejsou kněží a paladini potřeba. Proč dávat do DrD povolání, co jsou všude jinde? Ale takový Chodec, magický střeh, snímání kledeb, mimosmyslové schopnosti, takového hraničáře žádné jiné rpg nemá.
Obrázek
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od PetrH »

Tak s tim se da urcite souhlasit.
Uživatelský avatar
skew
Příspěvky: 2519
Registrován: 30. 1. 2008, 18:25
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od skew »

Bifi píše:Kňazi často sami nevedia, odkiaľ presne sa ich nadprirodzená moc berie. Možno je jej zdrojom viera samotná, nezávisle od objektu viery. To ponecháva otvorené dvere heréze a schizmám. Aspoň takto sme to zvykli riešiť - je jasné, že ťažko sa popiera existencia nejakého boha, keď sa prechádza po meste, takže priame zásahy bohov sa minimalizovali.
Je pravda, že kněžskému povolání se dá celkem jednoduše přizpůsobit svět tím způsobem, že kněží jen využívají jiný druh magie, kterou si předávají jen v rámci církve. Pak mohou mít kněžské povolání i jedinci, kteří nejsou věřícími ani členy církve, ale jedná se o vzácné vyjímky.


Ie. pokud kněžské povolání nebylo moc pevně svázané s náboženstvím a bohy, asi bych ho snesl.
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.

I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od boubaque »

Bifi píše:Mne DrD vždy prišlo trocha "materialistické" v tom zmysle, že nemá (pravidlovo vyjadrenú) vieru, kňazov, bohov, božiu priazeň a pod. Všetko funguje tak nejak mechanicky, predvídateľne.
Vidíš, mně vždycky přišlo, že třeba DnD, které kněze má, je trochu moc "materialistické, právě tím pojetím víry jako "druhé magie". Všechno funguje předvídatelně, oproti kouzelníkům mají kouzla jen přívlastek "(un)holy", případně se tím povoláním supluje "multiclass" válečníka a kouzelníka.

DrD mi přijde především spíš "světské" než "materialistické". (Ostatně to s tou předvídatelností - kouzelníci měli procenta na seslání, některá kouzla dokonce ještě svou vlastní pravděpodobnost, např. zelené blesky, takže o nějaké předvídatelnosti se nedá tak úplně mluvit, i když zrovna pravděpodobnosti jsou jednou z nejotravnějších věcí v DrD; u hraničářů, nebo přinejmenším u druidů, zase příroda mohla odmítnout propůjčit svou sílu, když se jí postava zpronevěřila).

Osobně bych nechal DrD bez duchovních povolání, bez dopředu vymyšlených božstev a bez zázraků víry na počkání, resp. nechal bych to v rámci hraničářových specializací a theurga. Bohy a kněží ať si řeší PJové podle svého uvážení. Duchovní povolání se totiž strašně těžko tvoří tak, aby se neztratila jejich duchovní složka (a nevzniklo systematizované, materialistické pojetí víry), nebo aby neměl schopnosti postavy zcela ve svých rukou PJ, případně aby to nebylo neustálé spoléhání na kostky. Druhá věc je, že duchovní povolání mají narozdíl od ostatních povolání nějak určenou pozici ve struktuře společnosti, měli by mít logicky nějaké povinnosti (kázat, dohlížet na správnost víry) nebo cíle (šířit víru). A všechny hry, kterýh jsem se účastnil, kde se očekávalo nějaké "kázání", dopadly stylem "tak půjdu na náměstí a budu tam chvíli něco povídat hloučku lidí ... už si můžu připsat body boží přízně?" :roll:
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Kain
Příspěvky: 6
Registrován: 22. 4. 2012, 16:38

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od Kain »

Líbí se mi úprava kněze na Asterionu. Do pravdidel bych ho nepřidával, různých povolání je dost. Raději bych nechal tvorbu kněze na konkrétním settingu, protože každý může pojímat náboženství trochu jinak.
Jan Zelený

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od Jan Zelený »

Jsem alchymista.
Za těchto okolností jsem si samozřejmě všiml, že hra Dračí doupě má Alchymistu jako jedno ze základních povolání, čímž se liší prakticky ode všech konkurečních her. Bez alchymisty by to nebylo DrD.

Dračí doupě je hra. Nemá proto asi smysl zdůrazňovat, že "Alchymista" souvisí s reálnou alchymií volně, možná skoro vůbec.
První verze Alchymisty pro začátečníky naplňuje dost věrně lidovou představu o alchymistech, určenou zejména filmem Císařův pekař. Je to člověk, který si spíše hraje na alchymistu, než by jím byl; o pravé alchymii nemá ani ponětí. Mluvit o nějakém "duchovním povolání" je silně nadnesené. Ve hře začátečníků působí docela zábavně a je užitečný, i když dost nekonzistentní.
V tomto případě bylo docela moudré, že tento tvar alchymisty nepokračuje na další levely; mezi mocnějšími postavami působí jako hrdina trochu nepřesvědčivě a podřadně. Alchymista tohoto druhu se nejspíš časem někam zaměří, buď k materiální praxi určitého druhu, nebo najde dveře do alchymické citadely, čímž bude ovšem pro dobrodružství ztracen a pro hru pramálo užitečný. Souhlasím proto s názorem původních autorů, že další vývoj Alchymisty není možný.

Pyrofor je příklad alchymisty, který na Velké dílo rezignoval a alchymii nenašel, pročež došel k pravému opaku, totiž k ničení ve velkém. Zřejmě takoví reálně existovali i v historii. Je krásně stylový a pro družinu náramně užitečný, brzdí ho jen trochu komplikované pasťové mechaniky hry. "Vzdušná torpéda" jsou daleko účinnější a praktičtější, než rachejtle. Nejsem si jist, zda tvůrci pochopili, že Pyroforovi nezabrání nic na světě zvětšovat torpéda a rachejtle ad absurdum, do velikosti Pershingu, kdy odpálí celý nepřátelský hrad. Evoluce raket, v reálu zahájená někdy za nacistů, může v pseudostředověkém settingu silně zamíchat kartami.
Nic také nebrání pyroforovi vynalézt dělo (což se také v reálu přesně stalo, někdy kolem roku 1300).
Rozpracování této postavy je možné a vděčné.

Theurg je zvláštní odbočka do úplně jiné magie, která nemá s alchymií nic společného. Vysvětlit, jak se z Alchymisty pro začátečníky stal na 5. levelu odborník na úplně jinou magii a co ho k tomu vedlo, to se autorům moc nepodařilo.
Krom toho je theurg navíc směsí několika dost nesouvisejících věcí; nahlížení do sfér a přivolávání démonů by šlo označit za určitou herní obdobu reálné theurgie (trošku temné a podezřelé), magie živlů a konstruování golemů s tím naopak nesouvisí a spíš se podobá něčeho na způsob větve pyrofora, tedy alchymisty, co to zabalil s alchymií a dal se na něco jednoduššího, ale praktičtějšího.
Pak je tu třetí podprofese theurga, výroba kouzelných předmětů. Enchanting, řečeno ve stylu Elder scrolls.

Theurg takto zkombinovaný je asi nejmocnější postavou v DrD vůbec; pokud je kouzelník řízená střela, pak theurg je atomovka, schopná bourat celá města.
Krom toho je díky nahlížení sfér nejmoudřejší a potažmo nejduchovnější (kdepak nějaký mág). Budováním teleportů potom může měnit topologický tvar terénu, což je už opravdu božská pravomoc. Jiný problém je nahlížení do budoucnosti, což zavaří snadno Pánovi jeskyně značné potíže.

Pokud se někdo v rámci reforem rozhodne ponechat theurga, IMHO bude muset jeho moc jednak oslabit, jednak zkonkretizovat, aby se vyhnul mlhavostem jako "dokonalá znalost budoucnosti".

Radikálnější a logičtější řešení je odříznout živlovou magii a výrobu golemů do podobné větve povolání alchymisty, jako je pyrofor; je to možné a dává to smysl. V tomto směru by také dávaly smysl kamenné, železné a podobné další sochy, načrtnuté v prvních verzích DrD a opuštěné. Určitě by se to mělo jmenovat nějak úplně jinak, než theurg.

Enchanter, vyrábějící kouzelné předměty, je profese sice mocná, ale dějově trochu problematická (=on si to nakonec může koupit každý, že). Zda to ponechat u nově vzniklé větve alchymistů, či nikoli, to je otázka vkusu a rovnováhy.

Theurg původní, s démony a sférami, je ideální jako NPC profese.
Má mít v DrD své místo i kněz, paladin, mnich a podobná duchovní povolání?

V pojetí fantasy jsou "duchovní povolání" obvykle spíš parodie. Na paladinovi nic duchovního nevidím. "Kněz" je spíš mág léčitel, než co jiného. Mnich je kung fu zápasník, co nemá v evropském pseudostředověku rozumné využití.
Jako fluff lze obalit jakékoli povolání trochou duchovního nátěru, případně může postava komunikovat s oblíbeným bohem, ale zkoušet to řešit mechanicky nebo jako náplň hry nepovede k ničemu dobrému; smysl RPG není dobrat se vyššího duchovna. To je zábava pro jednoho.
DrD učinilo moudře, když oddělilo hru od duchovna určitou zdí.
Léčivé schopnosti archetypu kněze převzal hraničář s alchymistou
\Učinilo tak dost chaoticky a nedůsledně. Ale funguje to a nemám pocit, že by to hráči DrD považovali za nějaký veliký problém.
boj s nemrtvými a neviděnými převzal kouzelník.

Boj s nemrtvými vedou všichni, boj s neviděnými se málokdy koná.
Zatímco bojovník či kouzelník jsou jasně definované archetypy dobrodruhů, s alchymistou je trochu problém. Obecně je alchymista spíše samotář, který destiluje magenergii a v ústraní někde doma vyrábí kouzelní předměty a později vyvolává démony.

Zkušenosti jsou jiné; alchymista je hodně altruistická figura, který slouží podpůrně celé družině, právě jako v jiných modelech hry healer. Svoje hvězdné okamžiky prožije třeba při seslání zemětřesení na tábor nepřátel, nebo při dokončení něčeho hodně složitého (golema). Jeho akce jsou v boji docela zásadní a vrcholné. Je to prostě Pershing.
Dle DrD 1.6 s sebou alchymista stále tahá truhlu.

Mnoho alchymistů ji má doma a vyrábí předměty před akcí do zásoby, aby s tím ve hře neobtěžovali. Jinak koncept truhly není moc dobrý. A ve srovnání s předchozím je to detail.
když postavy okradou, je jediným, kdo přijde o značnou část svých zdrojů a schopností –

prosté nahlédnutí do pravidel odhalí, že to autory napadlo a že to má PJ nějak zalepit. Vskutku systémové řešení.
Nelze uprostřed jeskyně najednou celý den něco vyrábět.
Jak co. Léčivé lektvary Rudého kříže a jiné ptákoviny by šlo klidně povolit, kouzelnou zbraň je naopak dobré komplikovat, kvůli rovnováze hry.
V novém DrD bych rád vyřešil dva základní problémy alchymisty – truhlu a domácí výrobu.

To jsou bagatelní problémy alchymisty začátečníka. Stejně jako nevyváženost některých kouzel - některé alchymistovy ptákoviny jsou neslýchaně mocné (éterický olej, sen každého munchkina).
Opravdové problémy koncepce jsou výše.
Co kdyby měl alchymista jen kompaktní krabičku, která by fungovala jako magický transport?

Určitě by to na drobné věci šlo a pro začátečníka by to bylo ideální. Stejně tak by bylo užitečné doplňování zdrojů magenergie.
Alchymista by tak mohl být flexibilnější.
problém alchymisty není malá flexibilita, ale že je moc silný, a slohově poněkud zbastlený, v kostce řečeno.
Ondra

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od Ondra »

Co se náboženství týče inspiroval jsem se u PC, přesněji u hry Gothic. Magická "povolání" tam totiž fungují zároveň jako kněží.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DrD 1.7 - Alchymista (a duchovní povolání)

Příspěvek od eerieBaatezu »

Jsem od mala myslel, že "Pyrofora" vymyslel Dračák a teď jsem to zkusil googlit a ono je to normální slovo. $D Nejenže je to označení pro samovznětlivé materiály a jméno jednoho druhu brouka, ale koukám, že se tak označoval i Prométheus, který snesl oheň lidem.

Jan Zelený píše: 14. 7. 2015, 09:54 Krom toho je theurg navíc směsí několika dost nesouvisejících věcí; nahlížení do sfér a přivolávání démonů by šlo označit za určitou herní obdobu reálné theurgie (trošku temné a podezřelé), magie živlů a konstruování golemů s tím naopak nesouvisí a spíš se podobá něčeho na způsob větve pyrofora, tedy alchymisty, co to zabalil s alchymií a dal se na něco jednoduššího, ale praktičtějšího.
Ta magie živlů je taková zvláštní. Je to docela Pyrofoří záležitost, prostě práce s elementy, ale na druhou stranu je to duchovní stránka oné věci, totiž komunikace s nějakou inteligencí, elementálové, bhůtové, že se to hodí právě k Theurgovi.

A pokud autoři nějak víc znali staré DnD, tak jak démoni, tak elementální bytosti, jsou z jiných sfér existence, a právě Theurg je ten, kdo do sfér leze. Je ale fakt, že elementálové jsou s primární sférou propojeni přes Ethereální plejn, kdežto démoni, nebo to, co by jim v DnD odpovídalo, přes Astrální plejn a do každýho se leze jinak, ale to je off-topic.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti