DrD 1.7 - Kouzelník

Oficiální diskuze věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Jaký druh kouzelníka preferujete?

- Kouzelník založený na magenergii jako původní DrD kouzelník
16
80%
- Kouzelník založený na magenergii jako původní o DrD hraničář.
1
5%
2. přístup
1
5%
3. přístup
2
10%
 
Celkem hlasů: 20

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15069
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od Pieta »

Vždycky jsem si kouzelníka představoval jako chlápka s mývalem na hlavě, co tančí kozáčka.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od Quentin »

Měl by být jeden tajemný čaroděj nebo by měli existovat různé specializace (necromancer, battlemage, warlock...)?
Měl by čarovat často nebo jen zřídka, ale pořádně?
Měl by mít spíš cool combat spelly nebo utility (neviditelnost, teleport...)?
Měl by bejt ze záčátku slabší a ke konci silnější?
....
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32329
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od Vallun »

Quentin

Měl by být jeden tajemný čaroděj nebo by měli existovat různé specializace (necromancer, battlemage, warlock...)? Podle mne se speicalizaci nevyhneš, ale raději to neřešit pravidlově...
Měl by čarovat často nebo jen zřídka, ale pořádně? Měl by čarovat, jen když je to třeba.
Měl by mít spíš cool combat spelly nebo utility (neviditelnost, teleport...)? spíš cool, použitelné, zábavné, ale s rozumem
Měl by bejt ze záčátku slabší a ke konci silnější?Tak jako ostatní povolání...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od ShadoWWW »

Měl by mít spíš cool combat spelly nebo utility (neviditelnost, teleport...)?
Můj názor je kouzelníka v tomto neomezovat. Dát mu bojová i nebojová kouzla a ať si hráč vybere. Někdo rád hraje útočného kouzelníka, někdo raději raději využívá magii v nebojových situacích a v boji raději podporuje svými kouzly bojové postavy v družině (podpůrnými kouzly jako dým, rychlost, bleší skok apod.)
Měl by čarovat často nebo jen zřídka, ale pořádně?
Zde je hlavní otázka v tom, jaký by měl mít styl boje, když mu dojdou magy. Moje představa je, že by stále měl nějaká (aspoň 1) bojové kouzlo, které by svou účinností bylo někde na úrovni boje něco mezi krátkým mečem a kovanou holí. To by nevedlo k high-fantasy kouzelníkovi (protože na silná kouzla by stále potřeboval magy), ale současně by dělal to, kvůli čemu si hráči berou kouzelníka - kouzlil.

Ano, existují hráči, kteří mají rádi postavu něco mezi kouzelníkem a bojovníkem, ale to by mohl být právě paladin. Navíc si myslím, že to, že kouzelník v DrD 1.6 musel bojovat klasickými zbraněmi, byla spíše znouzectnost, protože autoři nevěděli, jak to zařídit, aby kouzelník nebyl ještě větší superhrdina. Co vím, tak hráči na prvních úrovních "trpěli" a začali si kouzelníka užívat až někdy od 5. úrovně. V mnou popisovaném systému by taky byli na prvních úrovních v boji spíše na ocase, ale aspoň by mohli kouzlit.
Měl by čarovat často nebo jen zřídka, ale pořádně? Měl by čarovat, jen když je to třeba.
Otázka je, co je to potřeba. V souboji je potřeba kouzlit každé kolo. Kouzelník v D&D 4E může kouzlit každé kolo, ale tím se jeho schopnosti sploštily na úroveň ostatních povolání. Na rozdíl má varianta předpokládá, že by byl obecně spíše slabší, ale stále magický, ale jednou za čas by díky magům mohl předvést něco většího (když je skutečně potřeba). A oproti D&D kouzelníkovi by to nebylo omezeno na x-krát za den, ale díky systému magů by to bylo flexibilnější - tak, jak o tom rozhodne samotný hráč.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 666
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od Ota »

Jiný přístup:
1. Každé kouzlo má číselnou hodnotu své obtížnosti
2. Sesilatel použije své k tomu určené číslo (ať už to je inteligence, charisma nebo dovednost "čarování"), přičte hod na past (dejme tomu k10 - starodračákovský způsob) a porovná součet s obtížností kouzla.
3. Vyhodnocení:
- součet je o 3 vyšší než past = kouzlo sesláno bez vedlejších příčin
- součet je alespoň stejný jako hodnota obtížnosti = kouzlo sesláno + sesilatel má postih -3 na kouzlení v příštím kole
- součet je menší než obtížnost = kouzlo nesesláno + sesilatel má postih -3 na kouzlení v příštím kole
- součet je o 3 menší než obtížnost = kouzlo nesesláno + sesilatel má postih -3 na kouzlení v příštím kole + sesilateli se stalo něco nemilého (backfire?)

Co to přinese:
- sesilatel nepotřebuje magenergiii
- sesilatel může kouzlit každé kolo
- sesilatel se musí občas rozhodnout, zda použije "slabší" kouzlo s nižší obtížností, nebo zda bude riskovat a pokusí se celou situaci vyřešit něčím peprnějším
- se vzrůstajícími úrovněmi může sesilatel získávat různé "featy", které mu kouzlení usnadňují (backfire nastane, pokud je součet o 5 menší a ne o 3 a podobně)
- možná, že jednotlivá kouzla by šla sesílat se silou dle sesilatelova přání (jeden modrý blesk má obtížnost 2, dva modré blesky mají obtížnost 4 atd.)

Poznámky:
- použitá čísla jsou jen ilustrativní, neberte je příliš vážně, prosím
- obtížnost seslání kouzla by mohla být zvýšena či snížena okolními vlivy (sesilatel je opilý / sesilatel právě inkasoval ránu za polovinu životů / sesilatel stojí uprostřed nakresléno magického symbolu atd.)
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od ShadoWWW »

Ota: A v tebou navrženém systému by mohl kouzelník seslat libovolné kouzlo v pravidlech (podobně jako hraničář v DrDo), nebo by si musel zapisovat výběr do knihy kouzel?

Další věc je, že tento systém je hodně závislý na hodu kostkou - kouzelník moc nemá možnost, jak si okamžitě (byť na chvíli) vylepšit svůj základní bonus. To, že se mu bonus zvyšuje s úrovní, ale nemusí být taková výhra, protože zase bojuje proti silnějším nepřátelům, takže relativně zůstává stále na stejné pravděpodobnosti, akorát se zvětšuje účinek kouzel (který je ovšem relativní, protože jak jsem napsal, i protivníci jsou silnější). Kouzelník se sám o sobě nemůže rozhodnout: "A teď v nouzi sešlu skutečně silné kouzlo." - O konečné síle kouzla rozhoduje náhodný hod kostkou, ne hráč.

Navíc z ankety vyplývá, že hráči chtějí používat magy a magy znamenají okamžitou variabilitu (na rozdíl od slotové magie, kde je potřeba kouzla připravovat v předstihu). Tím, že má kouzelník omezené množství magenergie musí dobře vážit, kdy je použít, ale zase když je použije, tak to musí být vidět - musí být vidět větší účinek než bez nich. Šlo by to řešit tak, že kouzelník se spotřebovanými magy bude zvyšovat základní bonus k seslání, ale pak je ten systém v podstatě stejný jako ten, co jsem popisoval já.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 666
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od Ota »

ShadoWWW píše:Ota: A v tebou navrženém systému by mohl kouzelník seslat libovolné kouzlo v pravidlech (podobně jako hraničář v DrDo), nebo by si musel zapisovat výběr do knihy kouzel?
Nějaký ekvivalent knihy kouzel se mi zamlouvá víc. Oproti starému DrD bych ovšem dal sesilateli na začátek kouzel víc (minimálně dejme tomu 5).
ShadoWWW píše: Další věc je, že tento systém je hodně závislý na hodu kostkou - kouzelník moc nemá možnost, jak si okamžitě (byť na chvíli) vylepšit svůj základní bonus. To, že se mu bonus zvyšuje s úrovní, ale nemusí být taková výhra, protože zase bojuje proti silnějším nepřátelům, takže relativně zůstává stále na stejné pravděpodobnosti, akorát se zvětšuje účinek kouzel (který je ovšem relativní, protože jak jsem napsal, i protivníci jsou silnější). Kouzelník se sám o sobě nemůže rozhodnout: "A teď v nouzi sešlu skutečně silné kouzlo."
Pokud by si chtěl sesilatel zvýšit svou šanci na podařené seslání, mohl by se třeba soustředit. Plácnu třeba: "Za každé kolo soustředění před sesláním si kouzelník připočte bonus +2 k seslání."
Nebo by dokonce mohlo být možné, aby šel sesilatel takříkajíc "na krev" a prohlásil: "obětuji čtvrtinu svých životů a tím zvyšuji svou schopnost kouzlit v tomto kole o 3". Ve hře by to mělo za následek kouzelníka, který dokončí kouzlo, anihiluje závěrečného bosse a poté se tiše sesune k zemi. Z uší a z nosu mu pomalu vytéká krev = práce pro družinové léčitele.
ShadoWWW píše: O konečné síle kouzla rozhoduje náhodný hod kostkou, ne hráč.
Snažil jsem se právě, aby o konečné síle kouzla rozhodoval hráč (například: "sešlu jeden modrý blesk nebo dva?"). Hod pak rozhodne, zda hráčem zvolené kouzlo hráč sešle, sešle s potížemi nebo nesešle vůbec.
ShadoWWW píše: Navíc z ankety vyplývá, že hráči chtějí používat magy a magy znamenají okamžitou variabilitu (na rozdíl od slotové magie, kde je potřeba kouzla připravovat v předstihu). Tím, že má kouzelník omezené množství magenergie musí dobře vážit, kdy je použít, ale zase když je použije, tak to musí být vidět - musí být vidět větší účinek než bez nich. Šlo by to řešit tak, že kouzelník se spotřebovanými magy bude zvyšovat základní bonus k seslání, ale pak je ten systém v podstatě stejný jako ten, co jsem popisoval já.
Variabilita není v mnou uvedeném systému potlačena. Pokud bychom chtěli zmenšit frustraci sesilatelů z toho, že se jim skoro žádné kouzlo nepovede, není problém posunout všechny hodnoty obtížnosti o něco níž, případně si pohrát s pásmy, ve kterých má sesilatel postihy.

Každopádně berte mé návrhy s rezervou - v žádném případě nemám promyšleny veškeré možné dopady na průběh hry.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32329
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od Vallun »

Obecně bych kouzleníka nechal skoro tak, jak je, zrušil hod na úspěch kouzla a dal mu zadarmo kouzlo astrální tesák, s dosahem 6 sáhů/36 stop, sílou běžného tesáku, ale místo síly inteligence..
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17479
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od York »

Vallun píše:Obecně bych kouzleníka nechal skoro tak, jak je, zrušil hod na úspěch kouzla a dal mu zadarmo kouzlo astrální tesák, s dosahem 6 sáhů/36 stop, sílou běžného tesáku, ale místo síly inteligence..
To ale vycházíš z předpokladu, že jediná zajímavá oblast je boj. Když se bude chtít kouzelník v rozumné míře zapojit i do nebojových činností, stále bude muset za všechno platit.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od ShadoWWW »

Ota: Jasně, ale pak je to jen utrácení jiného zdroje (životů namísto magů). Což je relevantní námět. Z návrhářského hlediska jde jen o to, že (silná) magie by pak nefungovala na zvláštním zdroji, ale také na životech. A pak taky to, že kouzelník by potřeboval zhruba stejný počet celkových životů jako bojovník. Přijde mi to jako relevantní námět na diskuzi a mohlo by to fungovat. Přijde mi to rozhodně lepší než časová prodleva, protože když kouzelník kouzlí více kol a kvůli tomu se na něj nepřátelé zaměří a sesílání mu nějak překazí, pak kouzelníkův zdroj (čas) vyjde naprázdno a hráče to slušně řečeno akorát naštve. Za vyplýtvané zdroje nic nezíská. Otázka taky je, jestli hráči DrD se chtějí ve hře zbavit jednoho zdroje.

Vallun: Zde je trochu problém, že aby byla astrální dýka relevantní i na vyšších úrovních, pak by se muselo zvyšovat její ÚČ (resp. útočnost) - což je trochu přímočaré a herně ne úplně zajímavé a "magické", nebo by s ní musel mít kouzelník nějaké zvláštní schopnosti (manévry, více útoků za kolo apod.), což je sice herně zajímavější, ale pak by trochu splýval s bojovými povoláními.

York: Se zapojením do nebojových situací obvykle nebývá u kouzelníka problém. Větší problém je právě boj, proto se tu víc řeší. U bojovníka se zase bude asi víc řešit jeho zapojení do nebojových situací.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od Quentin »

York: Proč je to placení tak špatný? V drd to bylo dycky takhle, ne?
Válečník bojuje
Rogue řeší věci mimo boj
Čaroděj dělá všechno, ale může se vyšťavit
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32329
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od Vallun »

York píše:To ale vycházíš z předpokladu, že jediná zajímavá oblast je boj. Když se bude chtít kouzelník v rozumné míře zapojit i do nebojových činností, stále bude muset za všechno platit.
Nikoliv, rozhodně nevycházím z předpokladu, že jediná zajímavá oblast je boj, jen jsem sám poznal, že boj je jeidná oblast, kde nedostatek magů skutečně pocítíš...mimo boj si kouzleník poradí jinak:)
Vallun: Zde je trochu problém, že aby byla astrální dýka relevantní i na vyšších úrovních, pak by se muselo zvyšovat její ÚČ (resp. útočnost) - což je trochu přímočaré a herně ne úplně zajímavé a "magické", nebo by s ní musel mít kouzelník nějaké zvláštní schopnosti (manévry, více útoků za kolo apod.), což je sice herně zajímavější, ale pak by trochu splýval s bojovými povoláními.
Nemylsím si to. Obecně povoláním nerostou útočná čísla nijak příliš, navíc je na kouzleníkovi, jak dovedně to kouzlo využije. Kouzleníkovi roste bonus na ini k čaropvání, tkerý by využil i na magický tesák...
Ano, rozdíl by byl zejména pocitový, ale o to nám jde, ne?

V DrD je amgenergie, kombinování s životy nevidím vůbec rád.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
skew
Příspěvky: 2519
Registrován: 30. 1. 2008, 18:25
Kontaktovat uživatele:

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od skew »

Ok, zkusím taky jeden výstřel naslepo:

-kouzelník má magenergii a skill
-kouzla mají náročnost na seslání
-kouzlení probíhá podle nějaké globální mechaniky (asi skill + 1k10+)
-pokud uspěje, okuzlo sešle zadarmo, pokud ne, může ho seslat stejně ale doplatit rozdíl

Příklad:
Počáteční skill je roven 0
Kouzelník má INT +2 a 10 magů
Modré blesky mají náročnost 4 za každej blesk

Může se rozhodnout seslat 1 blesk (90% úspěch, 10% doplatí 1 mag), 2 blesky (50% úspěch, 50% doplatí 1-5 magů), nebo když je situace zoufalá třeba i 4 blesky (asi 1.6% úspěch, 68.4% doplácí 1-10 magů, 30% neúspěch).

Je to trochu náchylné k tomu, že když si vybere svůj podíl smůly na začátku dobrodružství, po zbytek hry se asi bude držet při zemi. Nicméně pořád je to o stupeň lepší, než když v DrDo failne ve středně tuhém souboji hod na seslání a vyhodí třetinu magů jen tak oknem.
A zanechává to možnost sesílat kouzla průběžně bez starostí (1 blesk podle příkladu výše je pro pokročilejšího kouzelníka automatickej), navíc i síla těch "free" kouzel roste s kouzelníkovou mocí.

Nicméně by to vyžadovalo, aby kouzla byla škálovatelná (jinak hrozí, že snazší kouzla budou později nepoužitelná). Přinejmenším tedy kouzla, která jsou ve hře víckrát a člověk je používá v podobných situacích (ie. zraňovací).
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.

I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
elf
Příspěvky: 6
Registrován: 25. 2. 2012, 11:01

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od elf »

Kouzelníka bych nechal tak jak je. Jen pravděpodobnot vyvolání kouzla bych změnil na jednotnou mechaniku hodu proti pasti.
Z kouzel bych zdražil hyperprostor. Jako PJ jsem všechny hyperprostory desetinásobně zdražil. Kouzelník se díky němu všude vleze (čímž přidělává PJ horské chvilky) a zároveň nevyužívá další kouzla pro létání, levitaci, procházení zdmi atd. To všechno je oproti hyperprostoru dražsí a má omezené použití.
Boj na blízko by se dal ošetřit holí, kterou by měl čaroděj už od první úrovně a postupně by se v jeho rukách její síla zvyšovala. Své utoky by mohl zvyšovat kouzli, kterými by po zásahu třeba soupeře popálil apod.
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: DrD 1.7 - Kouzelník

Příspěvek od morech11 »

tym sa ale nevyriesi kuzelmik-supernova, preto sa hladaju ine riesenia (alebo o nich minimalne brainstormujeme :))
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů