Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Diskuzní fórum věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Odpovědět
Uživatelský avatar
Aleksandr
Příspěvky: 74
Registrován: 30. 1. 2013, 16:23

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aleksandr » 1. 2. 2013, 06:39

Alef0 píše:Administrátorská poznámka: Prosím Vás, Aleksandr, namiesto trojitých príspevkov v tesnom závese ich zlučujte do jedného -- strašne zle sa v tom orientuje (nehovoriac o tom, že etiketa...)
Zato v v jednom dlouhatánském příspěvku se orientuje lépe? Ale jo, je to vaše forum, tak ať je po vašem...

Alef0 píše:
Ale autoři DrD se tomuto mohli vyhnout a také se mohli vyhnout všem těm dalším chybám, které v DrD byly, počínaje inkonzistentními pravidly, přes zcela zabitou atmosféru, po zmršené vzorové dobrodružství.
História DrD v jednej rozvitej vete: chlapci a dievčatá* chcel pred revolúciou vydať D&D, začali ho prekladať, kontaktovali amerického vydavateľa o licenciu, ten ich ignoroval, tak ten polovičný preklad zobrali, vehementne doplnili a vypustili na trh ako Dračí doupě. Odtiaľ plynie zvyšok čŕt.
---------------
* minimálne Jarikovo dobrodružstvo je od Vilmy Kadlečkovej
Známe, známe... A je nejspíše škoda, že to bylo zrovna takhle, protože kdyby ne, možná by Jarikovo dobrodružství nebylo snad jedinou skutečně atmosférickou pasáží celých pravidel.

Čo vlastne aktuálne hrávate?
Proč se ptáte?

Vyvrátit tvrzení, že všichni kluci chtěli utíkat od holek do vymyšleného světa.
A netřeba mi vykat, bez ohledu na věk a postavení si tu tykáme, ačkoliv nemám ponětí, jaký je náš vájemný věk.
Gratuluji, vyvrátil jste, co jsem netvrdil.
A netřeba mi tykat, bez ohledu na to, že si tu bez ohledu na věk a postavení tykáte. Tykání je projevem určitého specifického vztahu nebo náklonnosti, obvykle mu předchází určitý stav, určité přípravné rituály, předposledním krokem je explicitní nabídka k tykání a je vyžadován vzájemný souhlas obou stran.

A to je podle Vás problém? Nebo Vám by více vyhovoval svět psaný opicemi pro papoušky?
Ne, ale hra psaná tak aby zaujala i holky a ne-geeky by mi rozhodně na začátku vyhovovala víc.
A? Jiným zase vyhovovalo DrD. Snažím se analyzovat jeden z možných důvodů, který mohl některé hráče a hráčky u DrD držet. Vaše preference jsou naprosto nezajímavé a nedůležité, protože nepatříte do zkoumaného vzorku.

A co jako? Máte mě za slaboduchého? Jistě, že každý, kdo začíná, je začátečník, to je snad hotový axiom, ne?
Slaboduchého ne. Hájícího velmi úzký směr, ano.
Můžete ten velmi úzký směr definovat, abych měl jistotu, že se bavíme o stejné věci?

nemá význam, podejte argumenty, proč si myslíte, že by více neznalých lidí hrálo RPG hry, protože by u nich mohli svádět či líbat cizí lidi, pokud možno pak nehezké geeky.
Jak se tomu říká - sugestivní otázka? O líbání s svádění cizích lidí jsem nic nepsal. Ale když shrnu své argumenty z vedlejší debaty, tak kdykoliv nabízím RPG někomu mimo běžnou komunitu, holkám speciálně, vyslovení "fantasy" je odradí se spolehlivostí 95%. Mnoho lidí nemusí mít vymyšlené světy, a pokud ano, tak ne fantasy, ale něco bližší reálnému světu. Holky speciálně pak chtějí řešit i věci blízké realitě, vztahy a podobně.
Proč mě nečtete? A když už mě nečtete, tak proč se mnou diskutujete?
Moje hypotéza zní, že za úspěchem DrD v určitém hráčském okruhu mohlo být to, že v DrD nejsou vztahy, že se sexualitě a erotice vyhýbá. Vy mi na to odpovíte, že jiným lidem to zase chybělo. Ano, jistě, nepochybně...
Otázka: "Proč některým lidem chutná pivo?"
Odpověď: "Některým lidem chutná chuť piva."
Jerson: "Ale to není vůbec pravda, mně pivo nechutná a piji jiné nápoje! A dívky pivo nepijí takřka vůbec"

kdykoliv nabízím RPG někomu mimo běžnou komunitu, holkám speciálně, vyslovení "fantasy" je odradí se spolehlivostí 95%.
Aha, takže potvrzujete můj názor, že DrD nebylo pro dívky, nebo s ním stále ještě nesouhlasíte?

A co podle Vás na DrD velebím? Já jen, jestli náhodou v mých řádcích nečtete něco, co tam není...
To že DrD je skvělé právě proto, že je to únik od reality.
Ok, řekněme, že ho velebím, i když jste úplně mimo... Ale je tedy DrD únik od reality, nebo není? Nehledě na to, že ho "velebím"...
Pro začátek ale pro jistotu definujte "únik od reality", ať máme jistotu, že se bavíme o stejné věci
"V hospodě ti divný stařík dá úkol, ty jdeš terénem a hledáš místo, kde ho můžeš splnit. Cestou potkáváš nepřátele, zabíjíš je a bereš si jejich věci."

Vykupuji stará pravidla Dračího doupěte.

Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4680
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od PetrH » 1. 2. 2013, 08:32

[ot]proc mam pocit, ze sem zase po dlouhe dobe zavital prudic ? [/ot]
Kouzlem a mečem PbP | Lone Wolf Adventure game PlaybyPost
-----------------------------------------------------------
Lone Wolf: Kai Lord Rudy mec - CS = 19+2(meč)=21, END = 24+2(helma)+2(stit)=28 / aktuálně = 20, WP = 19
-----------------------------------------------------------
http://www.kouzlemamecem.cz

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15949
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Jerson » 1. 2. 2013, 08:41

Jsem moc starý na to, abych učil internetovou etiketu člověka, který je možná starší než já.
Moje hypotéza zní, že za úspěchem DrD v určitém hráčském okruhu mohlo být to, že v DrD nejsou vztahy, že se sexualitě a erotice vyhýbá.
Za úspěchem DrD bylo to, že jiné RPG na trhu nebylo a šlo o nový druh zábavy. Byla v té době nějaká zábava podobného charakteru, ve které se vztahy řešily?

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aljen » 1. 2. 2013, 09:01

osobne sa mi zda myslienka ze spoluucast na uspechu DrD mala aj prislusnust k osobitnemu kultu venujuceho sa cinnosti ktorej okolie absolutne nerozumelo.
v momente ked mala skupina dost clenov z ktorych jeden sa uvolil robit PH bola samostatna.a uzavreta.

Maskulinny princip v pravidlach nevycnieva nijak viac ako v inych hrach tej doby : nijak,zvlast sa.neriesi (na rozdiel od s&s ci pendragona). v tomto duchu by bolo jedno podla akeho systemu by Altar ddd upatlal.
inak napisane pravidla by mali podla mna sancu s vychovanim hracov s aspon ciadtocne inym mindsetom, respektive by ich bolo viac.
ph vs hraci aj za cenu podvodov
oproti
dohoda aby bol kazdy z hracov spokojny pricom aj ph je hrac bez nejakych vysadnych godly pravomoci (stacilo by aj v tej dobe nemoderne odnd s minimalistickymi pravidlami a hightrustom)

je fakt ze v tej dobe nebolo moc z coho tento mindset odkukat.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24688
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Vallun » 1. 2. 2013, 09:48

Za úspěchem DrD stálo to, že RPGčka jsou dobrá, přitažlivá forma zábavy a DrD tu nemělo žádnou reálnou konkurenci. Svou vlastní povahou některé odradilo, jiné přilákalo a beze sporu se podílelo na formování RPG scény v ČR.

V některých kruzích mohlo být DrD hráno asexuálně, což mohlo někoho ke hře přitáhnout, (a jiného odradit) jinde to bylo jinak...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5801
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Alef0 » 1. 2. 2013, 11:00

Známe, známe... A je nejspíše škoda, že to bylo zrovna takhle, protože kdyby ne, možná by Jarikovo dobrodružství nebylo snad jedinou skutečně atmosférickou pasáží celých pravidel.
Iste, ale dnes to chápem už len ako povzdych nad tým, čo by možno mohlo byť, keby si praotcovia nekúpili D&D, ale niečo iné... but wait! Všetky* (až na turboobskúrne výnimky) hry tej dobry boli rovnaká maskulínna škatuľa.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9837
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od York » 1. 2. 2013, 11:21

Aleksandr píše:
Ve dvanácti letech mi popravdě byla nějaká sexualita naprosto ukradená
A? No vždyť o tom jsem psal. Že nám byla sexualita ukradená, pokud jsme ji dokonce rovnou nevnímali jako něco trapného a proto nepříjemného. A že bychom se tudíž vyhnuli hrám, který tento prvek vnáší, a že nám naopak (třeba nevědomky) vyhovoval asexuální (a tudíž netrapný) svět DrD.
Když je mi něco ukradené, tak to prostě neřeším a nevybírám si zábavu podle toho, jestli to v ní je, nebo není.

Je tedy pravda, že kdyby bylo DrD hlavně o balení holek, tak bych ho asi nehrál (ani tehdy ani teď), takže mi to asi není až tak úplně ukradené. Ale stále je to pro mě natolik nezajímavé téma, že nezkoumám, jak na tom jsou "maskulinní aspekty" toho, co hraju, pokud to nepřekračuje rozumné meze a není to hlavním tématem hry.


Ad vykání:
Asi může být docela matoucí, že některé diskuse o RPG (na RPGfóru i jinde) jsou docela hodně odborné. Z části je to asi tím, že jsme v zásadě jediní, kdo tuto tematiku seriózně zkoumá (tedy že neexistuje žádný Ústav teorie her v rámci Akademie věd, neučí se to na školách, atd.). Nicméně stále se jedná především o diskusní prostor inspirovaný hraním společenských her.

Kdybych se měl s někým sejít s tím, že spolu budeme pár let hrát společenskou hru, a po celou dobu si budeme vykat, asi by mi to přišlo nepatřičné. K hraní RPG prostě patří tykání - není třeba ho nabízet, není třeba dělat žádné jiné společenské šarády, protože už tím, že jsme se domluvili, že spolu budeme hrát rpg, si tyhle věci implicitně odbýváme. To samé se týká diskusí o rpg, ať už jsou soukromé či veřejné. Je to zhruba srovnatelné s tím, že si žáci ve škole nevykají, přestože nikdy nepodstoupili rituál "nabízení tykání". Prostě jsme spolužáci, nebo diskutujeme o RPG, tak si tykáme.


A ještě přece jen k tématu maskulinity v DrD:
Myslím, že nejsem sám, kdo to sice vnímá jako podnětnou a zajímavou poznámku, ale ne až tak zajímavou, abychom o tom nutně museli diskutovat pár dní. K reakcím mě vede spíš forma příspěvků, než jejich obsah a asi bych se měl udržet a raději nic nepsat, protože k tématu už nejspíš nemám moc co říct.

Naproti tomu Jersonovo téma "Jak navrhnout RPG tak, aby bylo pro zajímavé i pro holky" je pro mě stále velice aktuální a z větší části neprobádané.

Uživatelský avatar
Aleksandr
Příspěvky: 74
Registrován: 30. 1. 2013, 16:23

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aleksandr » 1. 2. 2013, 19:30

osobne sa mi zda myslienka ze spoluucast na uspechu DrD mala aj prislusnust k osobitnemu kultu venujuceho sa cinnosti ktorej okolie absolutne nerozumelo.
Určitě!

v momente ked mala skupina dost clenov z ktorych jeden sa uvolil robit PH bola samostatna.a uzavreta.
Dobrý postřeh, teď jsem si díky Vám uvědomil, proč jsem vlastně nikdy nesdílele obecnou touhu po to, bay se DrD/RPG nějak převratně šířilo - nebyl důvod, bylo nás přesně akorát dost.

Maskulinny princip v pravidlach nevycnieva nijak viac ako v inych hrach tej doby : nijak,zvlast sa.neriesi (na rozdiel od s&s ci pendragona). v tomto duchu by bolo jedno podla akeho systemu by Altar ddd upatlal.
Ano, navíc tahle pravidla byla v ČJ. Otázkou není, proč DrD uspělo, ale proč se mu dařilo po tak dlouhou dobu. Muselo to být tím, že něčím k sobě komunitu poutalo, já jen přidávám další střípek do skládačky... snad do ní patří.

inak napisane pravidla by mali podla mna sancu s vychovanim hracov s aspon ciadtocne inym mindsetom, respektive by ich bolo viac.
ph vs hraci aj za cenu podvodov
oproti
dohoda aby bol kazdy z hracov spokojny pricom aj ph je hrac bez nejakych vysadnych godly pravomoci (stacilo by aj v tej dobe nemoderne odnd s minimalistickymi pravidlami a hightrustom)
Přesně tak!

je fakt ze v tej dobe nebolo moc z coho tento mindset odkukat.
Určitě! Obzvlášť pokud byla část práce udělána již před převratem či v době těsně po něm, kdy zdroje inspirace byly jistě limitované.

Za úspěchem DrD stálo to, že RPGčka jsou dobrá, přitažlivá forma zábavy a DrD tu nemělo žádnou reálnou konkurenci. Svou vlastní povahou některé odradilo, jiné přilákalo a beze sporu se podílelo na formování RPG scény v ČR.
Stoprocentně. Jak jsem psal výše, jen mě napadl další z důvodů, který mohl stát za dlouhodobostí toho úspěchu.

Iste, ale dnes to chápem už len ako povzdych nad tým, čo by možno mohlo byť, keby si praotcovia nekúpili D&D, ale niečo iné... but wait! Všetky* (až na turboobskúrne výnimky) hry tej dobry boli rovnaká maskulínna škatuľa.
Byly skutečně všechny výjimky turoboobskúrne? Rád se nechám poučit - co třeba bylo v letech 1988-1992 na pomezí mainstreamu, a co z těch neobvyklejších RPG zase mohlo být v ČSSR známo?

Když je mi něco ukradené, tak to prostě neřeším a nevybírám si zábavu podle toho, jestli to v ní je, nebo není.
A když je mi to dokonce nepříjemné, tak si vybírám zábavu podle toho, jestli to v ní určitě není. Je to o lidech.

Je tedy pravda, že kdyby bylo DrD hlavně o balení holek, tak bych ho asi nehrál (ani tehdy ani teď), takže mi to asi není až tak úplně ukradené. Ale stále je to pro mě natolik nezajímavé téma, že nezkoumám, jak na tom jsou "maskulinní aspekty" toho, co hraju, pokud to nepřekračuje rozumné meze a není to hlavním tématem hry.
Tak to nezkoumejte dále... :wink:

Prostě... si tykáme.
:cool:

A ještě přece jen k tématu maskulinity v DrD:
Myslím, že nejsem sám, kdo to sice vnímá jako podnětnou a zajímavou poznámku, ale ne až tak zajímavou, abychom o tom nutně museli diskutovat pár dní. K reakcím mě vede spíš forma příspěvků, než jejich obsah a asi bych se měl udržet a raději nic nepsat, protože k tématu už nejspíš nemám moc co říct.
Nevadí, však už vše důležité bylo nejspíše řečeno, pár věcí jsem pro jistotu i párkrát zopakoval.

Naproti tomu Jersonovo téma "Jak navrhnout RPG tak, aby bylo pro zajímavé i pro holky" je pro mě stále velice aktuální a z větší části neprobádané.
Pro mě je neprobádané a také bude.
"V hospodě ti divný stařík dá úkol, ty jdeš terénem a hledáš místo, kde ho můžeš splnit. Cestou potkáváš nepřátele, zabíjíš je a bereš si jejich věci."

Vykupuji stará pravidla Dračího doupěte.

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aljen » 1. 2. 2013, 19:51

co bolo turboobskurne v tej dobe?
vsetko co neslo vyslapanym chodnikom:
hod si kockou pripocitaj bonus a gm rozhodne podla tabuliek snaziacich sa verne opisat autorovu predstavu o realite. podstatne su meratelne skilly a ciele, motivacie ci oblubene temy hraca su uplne mimo

avsak uz pri vzniku drd existovali rozsirene a obskurne hry ako Pendragon (personal traits a passions) alebo Paranoia.

skugocne prevratne hry dosli az v 90tych to ano

inak k maskulinite drd golden ery sa moc neviem vyjadrit. v tej dobe uz som bol na strednej a sexualita sa ma tykala :-D
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Aleksandr
Příspěvky: 74
Registrován: 30. 1. 2013, 16:23

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aleksandr » 1. 2. 2013, 23:18

Aljen píše:co bolo turboobskurne v tej dobe?
vsetko co neslo vyslapanym chodnikom:
hod si kockou pripocitaj bonus a gm rozhodne podla tabuliek snaziacich sa verne opisat autorovu predstavu o realite. podstatne su meratelne skilly a ciele, motivacie ci oblubene temy hraca su uplne mimo

avsak uz pri vzniku drd existovali rozsirene a obskurne hry ako Pendragon (personal traits a passions) alebo Paranoia.

skugocne prevratne hry dosli az v 90tych to ano

inak k maskulinite drd golden ery sa moc neviem vyjadrit. v tej dobe uz som bol na strednej a sexualita sa ma tykala :-D
Hm, no jo, účetnictví. :roll: :eyecrazy: :
Fakt je, že na DrD bylo kupř. strašně zarážející, jak souboje, u kterých by člověk očekával, že budou nejnapínavější součástí hry, byly naopak bezkonkurenčně nejotravnější. Především tedy uždibování se po životech a neustálé házení: tu na Ini, pak na útok, sčítání bonusů... to bylo hloupé. A samozřjmě zmíním všemožná zbytečná artificiální omezení, kdo smí co s kým a jak se u toho nesmí obléct či vyzbrojit.
Zdaleka nejatmosféričtější boj za celé první mé roky s DrD byl prostě ten v Jarikově dobrodružství.

Příkladů, jak otřesně byla pravidla sflikována, je víc. Ale jasně vede vše, co se týká životů. Otřesné bylo, jak nikdo nikdy nemohl zvednut svoje vlastnosti, takže i po letech studia a vyhýbání se chlastu měla postava stále stejnou Inteligenci. Jediné, kde jakž takž tohle neplatilo bylo tedy v boji, kde vzrůstající S a Obr byla simulována rostoucími životy, ale i to bylo vlastně pitomé, moc se mi líbí jedna z předchozích citací, něco ve stylu "boj na vyšších úrovních je stále stejně otravný, ale nyní trvá třikrát déle".

Zajímavé je, že tohle mělo vliv na vnímání toho, jak má správný soubojový systém vypadat. Namísto, aby Stín meče - vybavuji-li si ho po těch letech správně! - přinesl něco převratně nového, zas jen nabídl stejný koncept - ale teď vážně: opravte mě, pokud si ho pletu s jinou hrou - okořeněný jen o možnost ztrati v souboji úd či přijít k jizvě. (Opět pomocí hodu kostkou, jak jinak, že ano?) Vím, že kamarád hned v první testovacím souboji proti nějakému žabaři přišel o levou nohu, pravou ruku a jedno ucho. Tedy, ne že by to nebyl hezký posun k tomu, aby hráči (nebo aspoň postavy?) začali používat mozek místo svalů, ale co je moc je příliš...

Tenhle kostkově-oždibovací přístup měl obrovský vliv a šířil se jak infekční choroba, dodnes si vzpomínám, že jsem se od něj nedokázal oprostit ani po letech, kdy jsem tvořil svůj vlastní systém, který má jinak velmi jednoduchá pravidla a vše se určuje jedním hodem dvěma kostkami... Tedy vše kromě souboje, který zase nabídl omšelé retro kousky: iniciativu, komplikované výpočty, kolový systém... :roll: Will be fixed in the upcoming patch.

Někdy kolem konce střední školy mi taky přišly velmi žertovná ta naprosto z prstu vycucaná procenta čehokoliv. Hlavně tedy zloděj mě fascinoval, hodně jiných věcí se aspoň dalo okecat, že "je to magie a magie tak funguje". Ale proč má Zl. na 1. úr. zrovna 37 % na schování se ve stínu, 25 % na vybírání kapes, 17 % na ukecání stráží? To jako někdo z týmu DrD skutečně testoval? Jeden týden se chodil schovávat do stínu a sedmatřicet lidí ze stovky si ho všimlo? A jiný týden lezl po zdi a zkoušel, kolikrát ze sta pokusů spadne po pěti sázích? A ještě si u toho nejspíš dělal statistiku ztracených životů.
"V hospodě ti divný stařík dá úkol, ty jdeš terénem a hledáš místo, kde ho můžeš splnit. Cestou potkáváš nepřátele, zabíjíš je a bereš si jejich věci."

Vykupuji stará pravidla Dračího doupěte.

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5801
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Alef0 » 2. 2. 2013, 00:17

Otázkou není, proč DrD uspělo, ale proč se mu dařilo po tak dlouhou dobu.
Lebo jazyková bariéra, lebo nebol internet, lebo malý trh na licencovanie zahraničnej hry. Lebo sme boli vo vývoji a dostupnosti mnoho rokov za svetom: viď časová línia nižšie. Ale neplačme: Maďari mali svojho Magusa, Nemci svoje Schwarze Auge...
Byly skutečně všechny výjimky turoboobskúrne? Rád se nechám poučit - co třeba bylo v letech 1988-1992 na pomezí mainstreamu, a co z těch neobvyklejších RPG zase mohlo být v ČSSR známo?
Výňatok z časovej linky hier (vychádzal som zo zoznamu Zásadných RPG hier tuto na fóre):

1986:
* prvá edícia Warhammer Fantasy Roleplay, ako sputnik wargamingových pravidiel.

1987:
* druhá inkarnácia space opery Traveller
* druhá edícia hry Paranoia, absurdná satirická postpokalyptická vec
* Star Wars Roleplaying Game (alias Star Wars d6)

1988:
* univerzálny GURPS 3e, dominantná edícia až do 2004

1989:
* druhá edícia Ars Magica: zaviedlo rozdelenie zodpovednosti nad mapou. Toto omnoho neskôr znovuvynašli vo Vukogvazdskej družine v DrD.
* vyšlo AD&D 2e, opäť dominantná až do roku 2000 (a tú si už pamätajú aj Česi a Slováci)
* Shadowrun, ale ten si u nás užije slávu až s druhou edíciou
* štvrtá edícia Call of Cthulhu: dominuje pátranie, odhľadovanie vrstiev cibule príbehu

1990:
* Dračí Doupě
* Amber, bezkocková vec
* Pendragon, tretia edícia (v poradí druhá): artušovské legendy

1991:
* Vampire, čo je megamíľnik v ponímaní masového RPG, u nás zrejme známy až po 1996.

1992:
* vychádza Shadowrun 2e, český preklad je tuším z 1996
* vychádza Over the Edge, surrealistická hra konšpirácii na jedinom ostrove
* vychádza Dračí doupě 1.5
-----
* 1995: dizajnéri zisťujú konceptuálne diery v DrD a ich neopraviteľnosť, začína sa robiť na DrD+
* 2000: vychádza D&D 3e, to už naberá na všeobecnom povedomí aj u nás
* 2000: vychádza Sorcerer, prvá lastovička indie scény
* 2003: vychádza D&D 3.5e
* 2004: vychádza DrD+

Kým po roku 2000 už RPG svet zažíval zlatú éru hrania, kde sa žáner vykopal z krízy rokov deväťdesiatych, u nás boli oficiálne vytlačené len DrD, jeho klony (Stín meče, Hrdinové fantasy) a český Shadowrun.

Pozorný čitateľ môže kontemplovať nad tým, ktoré uvedené hry dnes pozná z počutia, ktoré čítal a ktoré mal možnosť hrať -- prípadne to porovnať so znalosťami z onej doby.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
Aleksandr
Příspěvky: 74
Registrován: 30. 1. 2013, 16:23

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aleksandr » 2. 2. 2013, 04:46

Díky!
"V hospodě ti divný stařík dá úkol, ty jdeš terénem a hledáš místo, kde ho můžeš splnit. Cestou potkáváš nepřátele, zabíjíš je a bereš si jejich věci."

Vykupuji stará pravidla Dračího doupěte.

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5801
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Alef0 » 4. 2. 2013, 00:12

Namísto, aby Stín meče - vybavuji-li si ho po těch letech správně! - přinesl něco převratně nového, zas jen nabídl stejný koncept
To je opäť daň za to, že vývojári nepoznali iné systémy, len kopírovali (DrD od D&D, Stín meče od DrD). Ešte teraz je vidieť vyliezať RPG, ktoré sa tohto javu nevedia zbaviť: vývojár pozná DrD, ide ho "opraviť", obvykle preto, že systém nie je zjavne dostatočne realistický / dostatočne simulujúci fyziku, a urobí to nešťastne. Stín meče (a mnohé hordy fanúšikovských systémov) presne takto "opravili" DrD, kde snaha o realistickosť išla na úkor komplexnosti pravidiel.

Celý tento fenomén má dokonca pomenovanie: srdcolamy

Diametrálny zlom v povedomí nastal u nás prakticky až s objavením indie/ Forge hier, cca 2008. (Viď toto fórum), vo svete už od roku 2000.
Ale proč má Zl. na 1. úr. zrovna 37 % na schování se ve stínu, 25 % na vybírání kapes, 17 % na ukecání stráží? To jako někdo z týmu DrD skutečně testoval?
To celé je učebnicový príklad preberania herných elementov. Historicky prvé miesto, kde sa objavil zlodej, bolo Dungeons & Dragons, Supplement 1: Greyhawk (TSR 2003), február 1975, strana 11:

Thief Level 1:
* Open Locks : 15%
* Remove Traps 10%
* Pickpocket/Move Silently: 20%
* Hide in Shadows: 10%
* Hear Noise: -2.

Gygax s Arnesonom rozhodne nepobehovali po Lake Geneva otvárajúc zámky na miestnej benzínpumpe, a okrádaním úbohých dôchodkýň, keď to následne spísali, aby to simulovalo fyzikálny model -- D&D ešte vtedy také nebolo.

Čísla boli odvodené veľmi prosto: každý level si poskočil o 5% v úspešnosti. Na 14. úrovni bol ľudský zlodej Majstrom zlodejom piateho rádu a mal všetko na 100%.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9837
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od York » 4. 2. 2013, 10:35

Alef0:
Tohle je pěkná (a povětšinou trefná) teorie, má to ale jeden háček: indie / Forge hry mají povětšinou tu vlastnost, že zahodily úplně všechno, na čem bylo původní DnD postavené. Takže přestože máme k dispozici hry s moderním a promyšleným designem, tak spousta lidí stále hraje dračák, staré DnDčko, nebo třeba oldschool (revival) hry, protože ty nové sice v mnoha ohledech fungují lépe, ale za to diametrálně jinak a už nenabízí to, co bylo na starých hrách tak zajímavé.

A další spousta lidí hraje DnD 4e, která má v tomhle ohledu stejnou vlastnost jako indie / Forge hry (prakticky vůbec nenavazuje na své vlastní kořeny), ale zato bere v úvahu desítky let vývoje "gamistické" větve, reprezentovaného stovkami počítačových her.

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5801
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Alef0 » 4. 2. 2013, 10:51

Prirodzene, súhlasím: je to rovnaké ako Linux vs Windows.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host