Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Oficiální diskuze věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Markus »

V 16. čísle Drakkaru mi vyšla recenze na Dračí doupě:
Je tomu bezmála dvacet let od dob, kdy byl československý fandom oblažen první domácí hrou na hrdiny, Dračím doupětem. Přestože mnozí z nás od té doby již emigrovali do nových lovišť, Dračí doupě zůstává i po dvou dekádách na pultech obchodů. Jak ale obstojí v porovnání s moderní konkurencí? Podívejme se na Dračí doupě očima dnešního hráče…
Krátce po zveřejnění diskuze se strhl divoký flame na téma: "je vůbec správné hodnotit Dračí doupě? Je morální srovnávat ho s dnešními hrami," prokládaný drobnějšími miniflamy na téma: "existuje vůbec objektivní kritika RPG her" a "Jersonovy otřesné zážitky s hraním". Trvala 13 stran.

Jestli vás flame nezajímá a rádi byste řešili věcné otázky, přečkočte na 13. stranu k tomu příspěvku, kde se pokouším obnovit věcnou linii.
Uživatelský avatar
Aleksandr
Příspěvky: 74
Registrován: 30. 1. 2013, 16:23

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aleksandr »

DrD fakt není hra na Vinetoua, to je naprosto zcestné a strašně zjednodušující.
Je to tak zásadní? Resp. je nějak zásadně skryto, že se jedná o nadsázku?


off topic:
Btw, proč je RPG vyspělejší než hra na Vinetoua? V čem se měří vyspělost hraní si? A na to "si" kladu důraz, prosím.
Ano, hodnota hraní je asi měřitelná, jistě jsou lepší a horší herci, a ti lepší zprostředkují divákovi kvalitnější či "vyspělejší" divadlo, ale jak se měří hraní si?
Je RPG vyspělejší než fotbal? Je kulečník vyspělejší než RPG? A proč, podle jakých kritérií poměřujeme, kdo je soudcem, jakou autoritu má? Není vyspělost hraní si na hrdiny oproti hraní si na Vinetoua jen sebestředným konstatováním, že "hry na hrdiny hraji já, zatímco hry na Vinetoua nikoliv, ergo musí být vyspělejší to, co dělám já"?
"V hospodě ti divný stařík dá úkol, ty jdeš terénem a hledáš místo, kde ho můžeš splnit. Cestou potkáváš nepřátele, zabíjíš je a bereš si jejich věci."

Vykupuji stará pravidla Dračího doupěte.
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aljen »

Btw, proč je RPG vyspělejší než hra na Vinetoua?
To som ani ja nepochopil. Specialne co v tomto

V kazdom pripade si myslim ze poznamka o masculinno vojackomstyle 12+ hracov DrD je zaujimava.
Casto to mohlo byt aj preto ze sa hralo DrD GM vs hraci a tak drzat za jeden povraz - vojackost bolo nutne.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od York »

Aleksandr píše: V čem se měří vyspělost hraní si?
V tom samém, v čem se měří vyspělost čehokoliv jiného.
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aljen »

Hram aspon na 23cm
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Aleksandr
Příspěvky: 74
Registrován: 30. 1. 2013, 16:23

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aleksandr »

Aljen píše:Hram aspon na 23cm
:-)


Aljene, samotná ta vojáckost ale nebyla až tak zásadní, což jste však asi pochopil, píšu to tedy takhle explicitně jen pro to, aby to tady stálo šedé na bílém.

Ve svých příspěvcích jsem vojáckost zdůrazňoval proto, že vynikne maskulinita světa DrD, což může v určité věkové, hráčské a zkušenostní skupině rezonovat. Vojáckost a fungování družinek "jako promazaný stroj", ať také cituji z PPZ, byla skutečně spíše důsledkem antagonismu mezi hráči a PJ. Za tento hloupý a zbytečný antagonismus skutečně nesou vinu tvůrci DrD, tím pádem v přenesené rovině i nesou vinu za problémy, které během hry vznikali, resp. za konflikty způsobené odlišnostmi rolí PJ a hráčů navíc násobenými nesourodými pravidly.


O co mi ale mnohem více šlo, byla mužnost světa DrD, možná ne na první pohled zřejmá, natož nějak převratně zdůrazňovaná, rozhodně však přítomná ve všem - počínaje orientací na mužné stránky či fenomény (boj, odvaha, nezkrotnost, dobrodružný duch, atd.), zároveň ale i v takových zdánlivých podružnostech, jako třeba to, že ve hře se minimálně vyskytovaly ženské postavy. A když si vezmete třeba povolání, (jež zabírají výraznou část PPZ, resp. většinu příčurky hráče), tak zjistíte, že ať už na vědomé či nevědomé úrovni se jednalo o svět maskulinní; vypovídají o tom právě povolání, ježto jsou to vždy povolání mužná a povětšinou se též i mužně nazývají:

válečník
hraničář
kouzelník
alchymista
zlodějka :think:


Koneckonců snad každý zná z vyprávění, či dokonce sám zažil, že ženské postavy, ať už CP nebo i hráčské, fungovaly ve hře poněkud odlišně, než by se od žen očekávalo, nebo jak napovídá každodenní zkušenost, často to byli spíše parťáci a spolubojovníci, jež osud obdařil ňadry, než aby to byly ženy, i kdyby třeba vysněné, archetypální, stereotypní, nazvěte je jak chcete.


DrD tak možná bylo pro mnoho chlapců určitou analogií k pánskému klubu. Tím pochopitelně nemyslím nevěstinec, ale naopak klub gentlemenů, spolek válečných veteránů. Bylo to místo, kde nerušeni ženami (doplňte vše na škále od matky po manželku), resp. feminním principem jako takovým - jenž jim byl (i když třeba nevyřčeně) nepříjemný, neboť odkazoval na sexualitu, u které již začínali chápat, že je pro ně nějak významná, ale nedokázali si s tímto zjištěním poradit - tedy bylo to místo, kde vládli oni, protože to byl výlučně jejich svět. Vojácký, hrdinský... mužný.
Cokoliv, co narušovalo tuto maskulinitu světa, kde oni byli vládce z titulu svého pohlaví, bylo nepříjemné, a bylo nepříjemné několikanásobně, protože je sesazovalo z trůnu, vracelo je do reality (ve které dost dobře možná vůbec neměli 21/+5 na Sílu) a navíc jim i možná bylo trapné, neboť sexualita je přiváděla v úžas a bylo jim stydno. (Což je btw správné a krásné.)


Čili úvahy nad tím, zda by jiná hra (lepší, atmosféričtější, atd.) neměla kromě mnoha jiných pozitivních aspektů také ten, že by přivedla k RPG hráčky, je dle mého názoru lichý. Nic takového totiž nikdo nechtěl. Nikdo nechtěl, aby do našeho maskulinního světa byl vnášen element feminní, tím méně v reálné podobě - s odlišnou mentalitou, s odlišnými cíly, s odlišnými emocemi a s odlišnými ňadry. Naše touha byl svět mužný, nikdo na škále matka-milenka do něj neměla přístup, leda když jednou za čas přinesla thé a chlebíčky.
A to není otázka číchsi komplikovaných vztahů s matku, nebo toho, že jsme se nenarodili jako Peter Steele a neměli pět starších sester. To je otázka toho, že do hospody, kde se ve výroční den příměří scházím se svou četou od Thiaumontu, Prochorovky či Dien Bien Phu, nemohou chodit ženy. A to nikoliv v tom smyslu, že by to bylo nevhodné, prostě do ní nemohou vstoupit.


Což je také věc, pro kterou DrD musí získat uznání, totiž ono až vypjaté udržování mužných stereotypů. Možná přesně tenhle (ano, iluzorní a zkarikovaný) svět chlapci v onom věku hledají a potřebují, obzvlášť pro to, že reálný svět je přesexualizovaný a přespříliš ženský. Každý okamžik jejich školní docházky v prostředí feminizovaného školství a v prostředí, kde jsou obě odlišná pohlaví spojena ve stejných třídách a (přinejmenším v poslední době) se s nimi dokonce nakládá jako by mezi nimi nebyly zásadní rozdíly, každý tento okamžik si potřebují vynahradit pobytem ve světě mužném, přímočarém, nekomplikovaném.


Nezazlívám DrD , že umělo nabídnout jen Valhalu. Zazlívám mu, že to dělalo špatně.
"V hospodě ti divný stařík dá úkol, ty jdeš terénem a hledáš místo, kde ho můžeš splnit. Cestou potkáváš nepřátele, zabíjíš je a bereš si jejich věci."

Vykupuji stará pravidla Dračího doupěte.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od York »

Podle mě jseš úplně mimo. Jerson má sice pravdu v tom, že téma DrD není pro většinu holek moc zajímavé, ale to ještě neznamená, že by žádné holky dračák nehrály. Samozřejmě ho od s náma od samého začátku hrály a bavilo je úplně to samé co nás - vytváření vlastních světů a příběhů, zažívání něčeho neobvyklého, prozkoumávání neznámého.

Ve dvanácti letech mi popravdě byla nějaká sexualita naprosto ukradená, respektive bylo to oblíbené téma těch, kteří chtěli vypadat drsně, ale aktuální to bylo asi jako bavit se o zážitcích z mezihvězdných letů. Pozdeji už to aktuální být začalo, ale i tak nějak nevím o tom, že by někdo měl potřebu před holkama utíkat. U většiny kluků to bylo spíš naopak ;)

Možná to je dneska jinak a školy jsou plné zarytých feministek, které dělají klukům ze života peklo a nutí je utíkat do alternativních světů, ale v době, kdy jsem do školy chodil já, by tohle byla ukázkově absurdní představa.

Aljen:
Dneska už se nepoměruje délka, ale dps :)
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od ShadoWWW »

DPS??? Damage Per Second?
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Pieta »

Moderní sex je moderní sex.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Jerson »

Aleksandr píše:Nic takového totiž nikdo nechtěl. Nikdo nechtěl, aby do našeho maskulinního světa byl vnášen element feminní, tím méně v reálné podobě - s odlišnou mentalitou, s odlišnými cíly, s odlišnými emocemi a s odlišnými ňadry.
Hele, nevím jaké potíže jsi měl v pubertě, ale já měl na základce ve třídě pět holek, na střední ani jednu a slova "nikdo ... nikdy" bych v souvislosti s holkama (notabene s holkama v RPG) rozhodně nevyslovoval.

DrD bylo dost možná napsané geekama pro geeky a často vedené tak, aby všechny ostatní odradilo - nedostatečné geeky, holky, dospělé ... ale o takový názor se hádat nebudu. Stejně tak nějaké "spojenectví v zákopech" je záležitost některých skupin, netroufám si odhadnout jejich poměr, ale vím o dost skupinách, kde se hrdinové - a následně i hráči - během hry hádali, okrádali, podváděli a zabíjeli (to poslední v případě postav). A přitom spolu někteří takhle hráli docela dlouho.

Ta "maskulinita" světa DrD vzniká jednoduše proto, že je to svět psaný klukama pro kluky a často také tak hraný.

Nicméně odkazování na téma RPG pro začátečníky jsem nezmiňoval jen tak pro nic za nic - pro mě totiž není začátečník jen a pouze pubertální kluk, ale kdokoliv kdo uvažuje že by začal hrát RPG, což je mnohem, mnohem širší skupina než ta, o které píšeš. A jsem přesvědčen o tom, že kdyby DrD nebylo právě takové jaké píšeš, možná by hrálo dneska RPG více lidí a nebyla by to v očích téměř neznalých lidí podivínská zábava pro uhrovité puberťáky. To co ty na DrD velebíš já naopak kritizuju.

Btw. ještě jedna věc - máloco mě dokázalo znechutit tak jako když puberťáci popisují znásilnění vesničanky při hraní DrD.
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Alef0 »

Maskulinita vyplýva z historického vývoja: wargaming '70 => protoRPG '73 => D&D '74 => DrD '91. Možno povedať, že tvorcovia DrD sú vinní za kadečo, ale vzhľadom na ich vtedajšiu nevedomú nerozhľadenosť a turboinšpiráciu predošlými dielami to celé padá na plecia D&D. Z opačného konca sword-and-sorcerovky (zmienený Conan vyššie, z interakcie medzi Conanom a Bélit mám doteraz traumu.)
Btw. ještě jedna věc - máloco mě dokázalo znechutit tak jako když puberťáci popisují znásilnění vesničanky při hraní DrD.
Toto je tá črta, čo som spomínal vyššie.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Aleksandr
Příspěvky: 74
Registrován: 30. 1. 2013, 16:23

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aleksandr »

Podle mě jseš úplně mimo.
To není úplně ice-breaker, mladý muži.

Jerson má sice pravdu v tom, že téma DrD není pro většinu holek moc zajímavé, ale to ještě neznamená, že by žádné holky dračák nehrály.
To jsem nepsal a nechápu, kde jste vzal takový dojem. Psal jsem o tom, že určitým hráčům (možná dokonce i hráčkám?) určité věkové skupiny vyhovovala mužnost (nebo přinejmenším ne-ženskost, nebo alespoň asexualita) světa DrD a brali jej jako své výhradní hájemství, nepřístupné ženám; tedy alespoň všem kromě bezva kámošů s ňadry. Prostě do jejich světa byl přístup jen pro některé. A že důvodem proč jim mužnost DrD vyhovovala, mohlo být i to, že to byl protiklad obyčejného světa (tzn. světa základních škol), kde převládá ženský element.

Ve dvanácti letech mi popravdě byla nějaká sexualita naprosto ukradená
A? No vždyť o tom jsem psal. Že nám byla sexualita ukradená, pokud jsme ji dokonce rovnou nevnímali jako něco trapného a proto nepříjemného. A že bychom se tudíž vyhnuli hrám, který tento prvek vnáší, a že nám naopak (třeba nevědomky) vyhovoval asexuální (a tudíž netrapný) svět DrD.
Absence sexuality - příklad za všechny: zcela asexuální bytost Ahura Mazda - či vůbec potlačení feminního elementu - příklad za všechny a rovnou s hádankou: v souboru "válečník, hraničářka, kouzelník, alchymista, zloděj" najděte chybné povolání -, tedy znovu, absence sexuality a potlačení feminního elementu mohly být něčím, co určitým hráčům určité věkové skupiny velmi vyhovovalo, i kdyby jen podvědomě. A že jim byste asi DrD nenahradil jinou hrou, protože jim vyhovovalo prostě DrD mimo jiné i z těchto dvou mnou zmiňovaných důvodů. A že těch hráčů nebylo málo, o tom snad hovoří čisla prodaných výtisků nebo aspoň seznam (re)edic. (Což ale naopak zhola nic neříká o kvalitě DrD.)

Možná to je dneska jinak a školy jsou plné zarytých feministek, které dělají klukům ze života peklo
Nepsal jsem nic o tom, že by feministky dělaly chlapcům ze života peklo. (Předchozí věta mimochodem není tvrzením, že tomu tak nemůže být, ale to teď nechme stranou...) Ale o feminizaci školství jste snad slyšel, a pokud nejste ročník 1915, tak jste snad i feminizované školství sám zažil. Chcete na toto téma nějak dále diskutovat? Třeba jaký vliv má tato skutečnost (spolu s tím, že již nejsou školy oddělené podle pohlaví) na duševní vývoj chlapců, na formování jejich povah, atd. Chcete? Milerád nanosím plnou soví voliéru.

...a nutí je utíkat do alternativních světů, ale v době, kdy jsem do školy chodil já, by tohle byla ukázkově absurdní představa.
Jistěže. Jistěže je to pro vás absurdní představa. Mohu jen vědět, jestli máte osobní zkušenosti s nějakým jiným základním školstvím, než česk(oslovensk)ým, a jestli jsou ty zkušenosti starší čtyřiceti let?
Víte, to jak feminizované školské prostředí ovlivňuje chlapecké zrání, nemusí být zřejmé, dokud se nepodíváte jakoby "zvenčí". Odchovanec feminizovaného československého školství nemusí vnímat jeho zápory, protože prostě nemá srovnání a jiné než právě toto školství nezažil.
Pokud to na Vás bylo moc komplikované, zkusím to takhle: "Když někdo nehrál nic jinýho než dračák, tak neví, že jiný hry sou lepčí."


Ale aby snad nedošlo k mýlce - ani na to školství ani na ten eskapismus neupínejte, především na školství ne, protože to jsem zmiňoval jen v souvislosti s maskulinitou světa DrD, to skutečně nebyl leitmotiv. Mužnost byla zásadní, paní učitelky podružné.
Co se eskapismu týká, nemusí to být vůbec zásadní faktor. Ale neupadněte zase do druhého extrému, kdy se budete domnívat, že eskapismus vůbec není součástí RPG subkultury. To skutečně nedělejte, nebo aspoň takový názor neprezentujte veřejně. Byl byste úplně mimo.
"V hospodě ti divný stařík dá úkol, ty jdeš terénem a hledáš místo, kde ho můžeš splnit. Cestou potkáváš nepřátele, zabíjíš je a bereš si jejich věci."

Vykupuji stará pravidla Dračího doupěte.
Uživatelský avatar
Aleksandr
Příspěvky: 74
Registrován: 30. 1. 2013, 16:23

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aleksandr »

Hele, nevím jaké potíže jsi měl v pubertě, ale já měl na základce ve třídě pět holek, na střední ani jednu a slova "nikdo ... nikdy" bych v souvislosti s holkama (notabene s holkama v RPG) rozhodně nevyslovoval.
Smyslem tohoto Vašeho sdělení bylo co přesně?

DrD bylo dost možná napsané geekama pro geeky a často vedené tak, aby všechny ostatní odradilo - nedostatečné geeky, holky, dospělé ... ale o takový názor se hádat nebudu. Stejně tak nějaké "spojenectví v zákopech" je záležitost některých skupin, netroufám si odhadnout jejich poměr, ale vím o dost skupinách, kde se hrdinové - a následně i hráči - během hry hádali, okrádali, podváděli a zabíjeli (to poslední v případě postav). A přitom spolu někteří takhle hráli docela dlouho.
Vidím, že ani zde jste nic nepochopil. Jistěže se hrdinové (a následně i hráči) "hádali, okrádali, podváděli a zabíjeli", ale pořád ještě sdíleli ten svůj svět, svůj zákop, který byl jejich a který si bránili proti nepřátelům, bylo-li potřeba.

Ta "maskulinita" světa DrD vzniká jednoduše proto, že je to svět psaný klukama pro kluky a často také tak hraný.
A to je podle Vás problém? Nebo Vám by více vyhovoval svět psaný opicemi pro papoušky?

Nicméně odkazování na téma RPG pro začátečníky jsem nezmiňoval jen tak pro nic za nic - pro mě totiž není začátečník jen a pouze pubertální kluk, ale kdokoliv kdo uvažuje že by začal hrát RPG, což je mnohem, mnohem širší skupina než ta, o které píšeš.
A co jako? Máte mě za slaboduchého? Jistě, že každý, kdo začíná, je začátečník, to je snad hotový axiom, ne?

Určité dosud nezmíněné aspekty DrD mohly v určitých hráčích a hráčkách rezonovat, a jeden z těch aspektů by mohl být i ten, že v DrD, jež se absolutně nezatěžovalo sexualitou, odpadaly záležitosti se sexualitou spjaté. Záležitosti, které by mohly pro určité lidi být zdrojem trapného nepohodlí, jež by je od RPG odradilo, jako je např. roleplaying intimit, což nemusí být pro úplně každého to pravé potěšení, především pak ne pro chlapce a děvčata, jež svojí sexualitu teprve překvapeně odhalují.
Odpovědět na to, že "kdyby DrD nebylo právě takové jaké píšeš, možná by hrálo dneska RPG více lidí a nebyla by to v očích téměř neznalých lidí podivínská zábava pro uhrovité puberťáky" nemá význam, podejte argumenty, proč si myslíte, že by více neznalých lidí hrálo RPG hry, protože by u nich mohli svádět či líbat cizí lidi, pokud možno pak nehezké geeky.


A mimochodem, nehledejte v mých příspěvcích, co tam není...
Já přece vůbec neřeším, zda by hrálo více lidí RPG, kdyby DrD vypadalo jinak. To totiž beztak nedokáže nikdo zjistit, leda by se vrátil v čase a to jiné DrD udělal, případně se to snad dá nějak stochasticky nasimulovat. (Ale to po mně nechtějte...)
Já dokonce ani neřeším, zda by to bylo dobře, kdyby více lidí hrálo RPG.
Já jen píšu, že jsou takové a makové důvody, proč makovým a takovým lidem vyhovovalo DrD.

To co ty na DrD velebíš já naopak kritizuju.
A co podle Vás na DrD velebím? Já jen, jestli náhodou v mých řádcích nečtete něco, co tam není...
"V hospodě ti divný stařík dá úkol, ty jdeš terénem a hledáš místo, kde ho můžeš splnit. Cestou potkáváš nepřátele, zabíjíš je a bereš si jejich věci."

Vykupuji stará pravidla Dračího doupěte.
Uživatelský avatar
Aleksandr
Příspěvky: 74
Registrován: 30. 1. 2013, 16:23

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Aleksandr »

Alef0 píše:Maskulinita vyplýva z historického vývoja: wargaming '70 => protoRPG '73 => D&D '74 => DrD '91. Možno povedať, že tvorcovia DrD sú vinní za kadečo, ale vzhľadom na ich vtedajšiu nevedomú nerozhľadenosť a turboinšpiráciu predošlými dielami to celé padá na plecia D&D. Z opačného konca sword-and-sorcerovky (zmienený Conan vyššie, z interakcie medzi Conanom a Bélit mám doteraz traumu.)
No jistě, o tom není sporu. Ale autoři DrD se tomuto mohli vyhnout a také se mohli vyhnout všem těm dalším chybám, které v DrD byly, počínaje inkonzistentními pravidly, přes zcela zabitou atmosféru, po zmršené vzorové dobrodružství.
Jestli by to ovšem mělo nějaký takový či jiný vliv na růst RPG komunity, se neodvažuju odhadovat, protože prostě nemám body, na kterých bych mohl postavit nějakou analýzu, nemám dokonce ani zájem ji stavět a dokonce ani nepovažuji za zajímavé a důležité, jak velká mohla RPG komunita být či nebýt.
"V hospodě ti divný stařík dá úkol, ty jdeš terénem a hledáš místo, kde ho můžeš splnit. Cestou potkáváš nepřátele, zabíjíš je a bereš si jejich věci."

Vykupuji stará pravidla Dračího doupěte.
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Alef0 »

Administrátorská poznámka: Prosím Vás, Aleksandr, namiesto trojitých príspevkov v tesnom závese ich zlučujte do jedného -- strašne zle sa v tom orientuje (nehovoriac o tom, že etiketa...)
Ale autoři DrD se tomuto mohli vyhnout a také se mohli vyhnout všem těm dalším chybám, které v DrD byly, počínaje inkonzistentními pravidly, přes zcela zabitou atmosféru, po zmršené vzorové dobrodružství.
História DrD v jednej rozvitej vete: chlapci a dievčatá* chcel pred revolúciou vydať D&D, začali ho prekladať, kontaktovali amerického vydavateľa o licenciu, ten ich ignoroval, tak ten polovičný preklad zobrali, vehementne doplnili a vypustili na trh ako Dračí doupě. Odtiaľ plynie zvyšok čŕt.

Čo vlastne aktuálne hrávate?

---------------
* minimálne Jarikovo dobrodružstvo je od Vilmy Kadlečkovej
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Jerson »

Aleksandr píše:Smyslem tohoto Vašeho sdělení bylo co přesně?
Vyvrátit tvrzení, že všichni kluci chtěli utíkat od holek do vymyšleného světa.
A netřeba mi vykat, bez ohledu na věk a postavení si tu tykáme, ačkoliv nemám ponětí, jaký je náš vájemný věk.
A to je podle Vás problém? Nebo Vám by více vyhovoval svět psaný opicemi pro papoušky?
Ne, ale hra psaná tak aby zaujala i holky a ne-geeky by mi rozhodně na začátku vyhovovala víc.
A co jako? Máte mě za slaboduchého? Jistě, že každý, kdo začíná, je začátečník, to je snad hotový axiom, ne?
Slaboduchého ne. Hájícího velmi úzký směr, ano.
nemá význam, podejte argumenty, proč si myslíte, že by více neznalých lidí hrálo RPG hry, protože by u nich mohli svádět či líbat cizí lidi, pokud možno pak nehezké geeky.
Jak se tomu říká - sugestivní otázka? O líbání s svádění cizích lidí jsem nic nepsal. Ale když shrnu své argumenty z vedlejší debaty, tak kdykoliv nabízím RPG někomu mimo běžnou komunitu, holkám speciálně, vyslovení "fantasy" je odradí se spolehlivostí 95%. Mnoho lidí nemusí mít vymyšlené světy, a pokud ano, tak ne fantasy, ale něco bližší reálnému světu. Holky speciálně pak chtějí řešit i věci blízké realitě, vztahy a podobně.
A co podle Vás na DrD velebím? Já jen, jestli náhodou v mých řádcích nečtete něco, co tam není...
To že DrD je skvělé právě proto, že je to únik od reality.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů