Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Moderátor: Bouchi
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Recenze: Dračí doupě po 20 letech
V 16. čísle Drakkaru mi vyšla recenze na Dračí doupě:
Jestli vás flame nezajímá a rádi byste řešili věcné otázky, přečkočte na 13. stranu k tomu příspěvku, kde se pokouším obnovit věcnou linii.
Krátce po zveřejnění diskuze se strhl divoký flame na téma: "je vůbec správné hodnotit Dračí doupě? Je morální srovnávat ho s dnešními hrami," prokládaný drobnějšími miniflamy na téma: "existuje vůbec objektivní kritika RPG her" a "Jersonovy otřesné zážitky s hraním". Trvala 13 stran.Je tomu bezmála dvacet let od dob, kdy byl československý fandom oblažen první domácí hrou na hrdiny, Dračím doupětem. Přestože mnozí z nás od té doby již emigrovali do nových lovišť, Dračí doupě zůstává i po dvou dekádách na pultech obchodů. Jak ale obstojí v porovnání s moderní konkurencí? Podívejme se na Dračí doupě očima dnešního hráče…
Jestli vás flame nezajímá a rádi byste řešili věcné otázky, přečkočte na 13. stranu k tomu příspěvku, kde se pokouším obnovit věcnou linii.
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Taky se nabízí paralela s Pathfinderem. Vydavatel odbočil od svýho nejpopulárnějšího produktu (u Wizardů 3e, u Altaru DrD 1.6) a někdo jinej vydal carbon copy, která převálcovala tu oficiální odbočku. V případě DrH se to teda ještě nestalo, ale imho na to má celkem slušně našlápnuto. Potvrzujou se moje slova, že stačilo vydat "o trochu lepší DrD" a hráči za to autorům trhají ruce.ShadoWWW píše: ↑20. 11. 2020, 04:07To si taky často říkám. Např.Ta podobnost osudů DnD a DrD je až mrazivá.
- Veleúspěšné DrD 1.x PPZ vycházelo z veleúspěšného Basic D&D (jehož konkrétní pravidla byla až do příchodu 5E nejprodávanějším produktem D&D).
- Obě měly své vlajkové settingy jako high-fantasy světy (Forgotten Realms a Asterion)
- Pro obě hry svého času vycházely časopisy, které nepřežily (Dragon a Dech draka)
- U obou běžely paralelně dvě produktové řady (Basic D&D s AD&D, DrD s DrD+)
- Obě udělaly krok stranou, který komunita zavrhovala (DnD 4e a DrD II)
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Tak Argo z toho nadávání na miléniály docela elegantně vybruslil.
Tohle je docela validní pozorování, i když opět platné jen pro část společnosti. Variabilita v rámci jedné generace je obrovská - spousta miléniálů je pracovitějších a posedlejších kariérou než jejich rodiče. A vývoj jedince je taky nezanedbatelný. Před 5 lety jsem byl výrazně pracovitější než dnes.Co chvíli překvapeně zjistím, že pracuji mnohem víc, než moji rodiče, a taky víc, než moje děti.
Rodiče pracovali méně, protože ta práce neměla tak úplně vždy smysl.
My jsme naivně budovali tyhlety kapitalismy a zakládali firmy a kdovíco ještě, aniž jsme postřehli, že jsou na světě i jiné věci.
Děti postřehly, že jsou na světě i jiné věci, svůj čas si dost cení a váží ho mnohem pečlivěji, než my.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Já si nemyslím, že jsou mileniálové horší, než my.
Ostatně jsem se už párkrát jasně vyjádřil, kam by měla naše generace jít nejlépe.
Mileniálové jsou prostě jiní. V lecčems hodně.
V něčem je to lepší - třeba že velká většina z nich umí anglicky - v něčem nevím.
V každém případě jsou too old for DrD and too young to die.
U nás to druhé už není tak jisté.
Ostatně jsem se už párkrát jasně vyjádřil, kam by měla naše generace jít nejlépe.
Mileniálové jsou prostě jiní. V lecčems hodně.
V něčem je to lepší - třeba že velká většina z nich umí anglicky - v něčem nevím.
V každém případě jsou too old for DrD and too young to die.
U nás to druhé už není tak jisté.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Baví se tu někdo o Dračáku?
York to zase stopro trefil. Podle toho, co jsem viděl o Dračí Hlídce ani nemůžu uvěřit, že někdo něco takového vydával. Úplně WTF dávno překonané věci, co jsme tu měli dávno vyřešené, a vlastně co... v DH jsou a lidi to stejně kupují a hrají.
Takže jo, stačilo udělat jen o trochu lepší Dračák a bylo by to zase nejhranější české stolní rpg. Navíc s jménem a tradicí Dračáku, takže o to menší problémy s přijetím a šířením by to mělo.
Ale jo, už slyším kritiku a máte pravdu, stačí se mi podívat do tématu o remaku a neshodli jsme se ani na tom, jakou kostkou házet, takže... tak, no.
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Hele, koho jsme to vyvolali
Ještě neházej flintu do žita. Ta remakovací debata, hlavně ty a Argonantus, má na svědomí to, co poslední dva roky peču. Ještě to pár měsíců sežere, ale už se to blíží.eerieBaatezu píše: ↑20. 11. 2020, 16:39stačí se mi podívat do tématu o remaku a neshodli jsme se ani na tom, jakou kostkou házet, takže... tak, no.
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Ještě Ti vlastně dlužím test soubojáku. Ale to už je na jiné téma v jiné sekci, až se zase trochu zorientuji.
Hele jako já jsem taky nelenil. Mám už asi 7 rozdělaných rpg , 2 ve fázi testování. Né že bych někdy něco vydal, ale teda zkušeností, nápadů a teorií ohledně designu už mám na doktorát.
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Ty si hlavně musíš přečíst Dračí hlídku
Always bring a gun to a puppet fight
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Náročnost na Vypravěče je přesně jedna z věcí, čím DrD+ nakonec shořelo i u nás a v podstatě ukázalo, že to nebyl ten správný směr, kudy se ubírat. Neboj, o to se přít nebudu . A ani nikdy nebudu nikoho uvrtávat do hraní DrD+, to je skutečně too much hard core.Jerson píše: ↑20. 11. 2020, 11:35 Takže se výpočty přesunuly do PC, kde si je můžou užít lidé, kteří ulítávají na matematicky spočtených světech, kdy občas výpočet z fyzikální knihovny vystřelí tank do stratosféry, a RPG jde cestou větší jednoduchosti a přijatelnosti pro hráče, a snižování nároků na Vypravěče, které mělo DrD+ naprosto brutální a nedalo se zvládat, zatímco jiné hry v té době byly "jen" hodně náročné. A o 20 let později jsou pořád náročné, a další generace hráčů bude považovat za normální, že se pětihodinová hra připravuje deset hodin, a koho to nebaví, ten není vhodný materiál na GMma.
Ale zrovna dumám nad tím, proč někteří z těch, co obhajují D&D5e to dělají poukazováním na složitost DrD+ (kde si myslím, že to je relevantní) a na DrDII (kde si myslím, je náročnost Vypravěče z hlediska znalosti pravidel či balancování hry jedna z nejlehčích mezi těmito hrami).
Asi by to bylo do diskuse k D&D5e, ale je tu ještě někdo, kdo má stejný pocit, že je v podstatě se všemi těmi kombinacemi "povolání X proficiency X skilly X featy X traity x spelly", jež se s každým vydaným produktem košatí více a více, náročnost na Vypravěče na udržení vybalancované hry již od začátku vysoká a neustále se zvyšuje ?
(Dokonce mne napadla konspirační teorie, že je to záměrně, aby se v tom vyznali skutečně jen děvčata a hoši z WOTC a byli tedy jedinými, kdo bude umět vytvořit více méně vybalancované moduly, na kterých pak bude hráčská komunita vlastně závislá a tím ještě více přispějí do rostoucí kešeně mámy Hasbro .)
EDIT:
Navzdory převládajícím smíšeným pocitům místní komunity jsem si DH pořídil jako dárek pod stromeček, takže určitě dám do příslušného vlákna během ledna i své postřehy, ale abych trochu ozřejmil důvod, proč jsem si to pořídil, tak to nebylo proto, že bych se chtěl vracet k DrD1.x nebo nějakému podobnému retrokolonu, ale protože:
- mají sympaticky pojatou podporu, kdy na svých stránkách shromažďují a sdílejí dobrodružství (a těch není nikdy dost a mně je vlastně jedno, v jakém fantasy settingu, protože se dají většinou přešupačit do jiného )
- je to český RPG produkt a nějak jsem dospěl k názoru, že bych jej měl podpořit, protože tu o tom hezky mluvilo pár sympatických lidiček (tedy, že to dělají jiní sympatičtí lidičci)
- jsem zvědav, jak si vlastně někdo představuje, kam by se DrD1.x tak nějak komplexně mělo ubírat (na rozdíl od "tu si upravíme" či "tam si poladíme" house rules, jež vycházely postupně ve Zlatém drakovi, Šavlozubé veverce, Dechu draka a nakonec na internetu)
Pro pořádek uvádím, že jsem si pod stromeček pořídil i ZZ, protože o nich hezky mluvil (a stále mluví) Markus, jenž taky patří mezi ty sympatické lidičky, takže pokud bych se k napsání jednoho nebo druhé nebo obojího během ledna nedostal, tak je to tím, že buď:
a) mne z jednoho nebo druhého klepla pepka
nebo
b) mne jedno nebo druhé natolik chytlo, že jsem opustil práci, ženu, děti, psa a kočku a hraji to nonstop
nebo
c) mne zachvátil rozpačitý pocit a nevím si rady, co o tom napsat
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Jen skrze utrpení můžeme dojí poznání
Always bring a gun to a puppet fight
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
York, eerieBaatezu a Dračí Hlídka: Opravdu je už po dvou měsících jasné, že to je takový trhák? Spíš musím říci, že kam přijdu, tam vidím, že s tím lidé mají spousty problémů...
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
6. místo v našem žebříčku popularity není špatné. Jistě, ten žebříček je dost v začátcích a chybí ještě hoooodně hodnocení, aby to dávalo nějaký směrodatný obrázek. Ale i tak je jasné, že Dračí Hlídka má dost silnou skupinu fandů, kteří ji mají fakt rádi. Ostatně viz počet pětihvězdičkových hodnocení, která ji táhnou nahoru navzdory kritickým hodnocením od jiných.
Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech
Ti lidi to musej mít a zkoušet hrát, jinak by s tím problémy neměli. Hratelný to bude přinejhorším stejně jako starý DrD, to stačí.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů