Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Diskuzní fórum věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10791
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Markus » 8. 10. 2009, 13:50

V 16. čísle Drakkaru mi vyšla recenze na Dračí doupě:
Je tomu bezmála dvacet let od dob, kdy byl československý fandom oblažen první domácí hrou na hrdiny, Dračím doupětem. Přestože mnozí z nás od té doby již emigrovali do nových lovišť, Dračí doupě zůstává i po dvou dekádách na pultech obchodů. Jak ale obstojí v porovnání s moderní konkurencí? Podívejme se na Dračí doupě očima dnešního hráče…
Krátce po zveřejnění diskuze se strhl divoký flame na téma: "je vůbec správné hodnotit Dračí doupě? Je morální srovnávat ho s dnešními hrami," prokládaný drobnějšími miniflamy na téma: "existuje vůbec objektivní kritika RPG her" a "Jersonovy otřesné zážitky s hraním". Trvala 13 stran.

Jestli vás flame nezajímá a rádi byste řešili věcné otázky, přečkočte na 13. stranu k tomu příspěvku, kde se pokouším obnovit věcnou linii.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17359
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Jerson » 8. 10. 2009, 16:24

Jedna výtka - linky na diskuse sem do fora přímo v textu jsou dost iritující, stejně je při čtení musím přeskakovat, abych udržel myšlenku, a diskuse nekončí žádným shrnutím, aby měly nějaký přínos k článku.

Kromě toho nemám téhle recenzi co vytknout. Fakt sis dělal výpisky ze všech sedmi příruček?

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10791
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Markus » 8. 10. 2009, 16:55

Tak na ty odkazy neklikej :P

Zápisky jsem si dělal se snižující se frekvencí. Pravidla pro začátečníky jsou A4 popsaná minuaturním písmem v každičkém místě, protože obsahují samý "nový" materiál a protože už jsem si u nich začal formovat osu recenze. Pravidla pro pokročilé jsou A4 popsaná normálním písmem. Pravidla pro experty jsou skoro prázdný papír sem tam se sporadickou poznámkou, protože to už jsem zjistil, že se nedočkám ničeho jiného než výčtu nových schopností, z nichž každá má jiná pravidla, kouzel, a magických předmětů. Nemělo to smysl zapisovat, věděl jsem, že bych to stejně do recenze nenapsal.

Ty největší špeky jsem zmínil v pravidlech, ale pořád mám solidní zásobu :) Třeba sloupeček nadepsaný "zbytečnosti". Tam jsem si psal (dokud mě to nepřestalo bavit) pravidla, která podle mě nemají jiný význam, než že zahusťují příručku čísly.
Na nový meč si chodec zvyká 1k6 + 5 dní.
Destilace je náročný proces. Trvá několik hodin a je k ní zapotřebí klid na práci. Úvodní fáze destilace trvá 3 hodiny. Po uplynutí této doby začne z destilační aparatury vystupovat magenergie. Probíhá vlastní destilace, a sice rychlostí 10 magů (míněno původní magenergie ve zdroji, nikoliv získané) za směnu (...). K destilaci je nutné i určité, i když velmi malé, množství surovin, a sice 1 měďák na každý destilací získaný mag. Suroviny lze dodávat i v průběhu destlace, bude-ji lich ale nadbytek, lze nespotřebované použít později. Naproti tomu dojdou-li suroviny v průběhu destilace a alchymista již nemá, co by přidal, je destilace přerušena a veškerá dosud nevydestilovaná magenergie znehodnocena.
A v takovém duchu je to jedna stránka za druhou. Pravidla, která mě třeba vůbec nezajímají, protože vím, že je v životě nepoužiju (a vsadím se, že počet skupin DrD, které třeba tohle pravidlo použily, se dá spočítat na prstech dvou rukou). Kdyby tam nebyly, ušetří se stovky stránek, na které by se dalo napsat něco užitečného.

EDIT: Věděli jste, že DrD má pravidla pro předávkování lektvary a vyvinutí závislosti? Zařadil bych je zároveň do dvou kategorií. Za prvé: pravidla, která vyžadují podrobné účetnictví (musíte si vést záznamy o tom, kdo kdy vypil kolik lahviček jakého lektvari). Za druhé: pravidla, která slouží k buzeraci hráčů.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17359
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Jerson » 8. 10. 2009, 17:12

Markus píše:Tak na ty odkazy neklikej :P
Zapomínáš, že jsem systematický člověk, který nechce přehlédnout nic podstatného pro pochopení dalšího textu. POřád jsem si myslel, že odkazuješ na nějaký konkrétní příspěvek, který popisuje něco k tématu a nemohl to tam najít.

Proti linkům jako takovým nic nemám, ale rozhodně by bylo praktičtější je mít shrnuté pod článkem, než aby je člověk musel hledat v textu.
Věděli jste, že DrD má pravidla pro předávkování lektvary a vyvinutí závislosti? Zařadil bych je zároveň do dvou kategorií. Za prvé: pravidla, která vyžadují podrobné účetnictví (musíte si vést záznamy o tom, kdo kdy vypil kolik lahviček jakého lektvari). Za druhé: pravidla, která slouží k buzeraci hráčů.
Jasně že jo. Párkrát jsme zkoušeli zapisovat vyprchání účinků lektvarů do kolonky, v které se odškrtával olej do luceren. A taky jsme určitě minimálně jednou čekali směnu, než jsme vtrhli do další místnosti, jen aby se někteří mohli napít lektvaru a byli použitelní.
Navíc jsem do každého deníku kreslil byrevné kolonky pro počítání únavy, abychom ji mohli proškrtávat při cestování, samozřejmě v domnění, že to hru vylepší (když je to v pravidlech, musí to být dobré, jinak by to tam autoři nedávali, ne?) Tyhle kolonky jsme nepoužili nikdy.
Jo, a taky jsme už zahodili pár měďáků / nějakou zbytečnost, abychom se odstali přesně na povolenou nosnost, u které ještě není žádný postih. Jak říkáš, buzerace hráčů (: )

Uživatelský avatar
Bouchi
Příspěvky: 3504
Registrován: 10. 12. 2004, 16:36
Bydliště: Havířov

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Bouchi » 8. 10. 2009, 18:29

Markusi, ja jsem ten posledni, kdo by tvrdil, ze pravidla DrD jsou bez chyb, nicmene uvital bych, kdyby ses ve svych kritikach drzel fakt tak jak jsou uvedena v pravidlech.
Markus píše:Věděli jste, že DrD má pravidla pro předávkování lektvary a vyvinutí závislosti? Zařadil bych je zároveň do dvou kategorií. Za prvé: pravidla, která vyžadují podrobné účetnictví (musíte si vést záznamy o tom, kdo kdy vypil kolik lahviček jakého lektvari).
Staci si delat carky, protoze na druhu lektvaru vubec nezalezi.
Za druhé: pravidla, která slouží k buzeraci hráčů.
Hm, to bych si potreboval trochu ujasnit.
Kdyz jdou postavy vecer chlastat do hospody a PJ jim pak na zaklade sveho uvazeni sdeli, jak moc se opily a jak se citi druhy den rano, je to buzerace hracu? IMHO ne.
Kdyz jim to PJ sdeli na zaklade nejakeho postupu v pravidlech, je to buzerace hracu? IMHO opet ne - nevidim principielni rozdil mezi tim, zda opilost PJ odhadne, vymysli si na to postup sam nebo ho ma napsany v pravidlech.
Takze proc by to mela byt buzerace v pripade, kdy nejde o chlast ale o lektvary?
Markus píše:pravidla, která podle mě nemají jiný význam, než že zahusťují příručku čísly.
Na nový meč si chodec zvyká 1k6 + 5 dní.
Jo, taky by se dalo napsat "Získá-li chodec nový meč, trvá to nějaký čas, než si na něj zvykne a dokáže naplno využít jeho vlastnosti." Ano, neni to tak strohe a suche a ciselne, ale i kdyz pominu, ze by nekteri hraci stejne chteli vedet, jak dlouho to trva, tak by podobne formulace zadne misto neusetrily, ba naopak.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17359
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Jerson » 8. 10. 2009, 19:12

Bouchi píše:Kdyz jdou postavy vecer chlastat do hospody a PJ jim pak na zaklade sveho uvazeni sdeli, jak moc se opily a jak se citi druhy den rano, je to buzerace hracu? IMHO ne.
Kdyz jim to PJ sdeli na zaklade nejakeho postupu v pravidlech, je to buzerace hracu? IMHO opet ne - nevidim principielni rozdil mezi tim, zda opilost PJ odhadne, vymysli si na to postup sam nebo ho ma napsany v pravidlech.
Pohle mého (neskromného) názoru je buzerace hráčů obojí, a je jedno jestli jde o uvážení PJ nebo nějaký vzorec v pravidlech. V prvé řadě by to měli být hráči, kteří řeknou, jak moc se jejich postavy opijí. Až kdyby to mělo mít vliv na nějaké další akce, nastupují pravidla, aby se odlišila třeba odolnost postav a kolik toho vypili, a až na posledním místě je nějaké rozhodnutí PJje.
Takze proc by to mela byt buzerace v pripade, kdy nejde o chlast ale o lektvary?
Proč je tam vůbec pravidlo, které použití lektvarů rychle za sebou omezuje? Já ho zažil pouze použité na vytvoření nátlaku na hráče, kteří chtěli čekat s dalším postupem, než se budou moct pustit dál, a tím dali PJjovi možnost buzerovat je s docházejícím olejem v lucernách, případněj tím, že je (přesžeji nás) nepřátelé najdou dřív a své pracně získané lektvary nebudeme mít ani příležitost použít.

Uživatelský avatar
Bouchi
Příspěvky: 3504
Registrován: 10. 12. 2004, 16:36
Bydliště: Havířov

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Bouchi » 8. 10. 2009, 19:50

Jerson píše:V prvé řadě by to měli být hráči, kteří řeknou, jak moc se jejich postavy opijí.
Jiste. Ale oni to treba nereknou, reknou jen kolik korbelu piva a poharu vina vypijou.
Až kdyby to mělo mít vliv na nějaké další akce, nastupují pravidla, aby se odlišila třeba odolnost postav a kolik toho vypili,
No vidis. A proc je teda v poradku mit takove pravidlo pro chlast a neni v poradku mit ho pro lektvary?
Proč je tam vůbec pravidlo, které použití lektvarů rychle za sebou omezuje?
Neomezuje. Jen popisuje nasledky v pripade nestridmeho piti lektvaru. Fakt nevidim zasadni rozdil mezi pravidlem popisujicim nasledky prilisneho piti alkoholu (ktere jsi ochoten akceptovat, viz citace vyse) a pravidlem popisujicim nasledky prilisneho piti lektvaru.
Jerson píše:Já ho zažil pouze použité na vytvoření nátlaku na hráče, kteří chtěli čekat s dalším postupem, než se budou moct pustit dál, a tím dali PJjovi možnost buzerovat je
Nebudes vinit vyrobce ci prodejce kuchynskych nozu z toho, ze nekteri lide s temo nozi bodaji do jinych lidi, ze ne?

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7454
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Quentin » 8. 10. 2009, 20:10

Jiste. Ale oni to treba nereknou, reknou jen kolik korbelu piva a poharu vina vypijou.
hrac dycky rekne, jak se chce opit. A pokud ne, tak se ho zeptas. On se zamysli, jestli kalil, jak das a oslavoval vitezstvi jak se patri, nebo sedel s korbelem v rohu a uvazoval nad dalsi vypravou. Ty mu az potom das pripadne nejaky postih, na kterem se spolu dohodnete nebo vyctete z pravidel. Osobne sem piti teda nikdy nepostihoval.

Ale zrovna pravidla pro omezeni piti lektvaru chapu.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10791
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Markus » 8. 10. 2009, 20:17

Bouchi: Omlouvám se, zrovna příklad z lektvaty jsem tahal z paměti, protože jsem už nechtěl listovat. Jsem si ale víceméně jistý, že v recenzi je všechno podle pravidel... může se stát, že jsem někde něco přehlédl, bude to ale tím, že nedokážu pojmout celé DrD do hlavy.

Potíž s lektvary je prostě ta, že působí buzeračně. To není objektivní, to je čistě osobní dojem. V žádné jiné hře jsem to pravidlo neviděl, tak proč je v DrD? Napadají mě dvě vysvětlení: (1) podrobná snaha o simulaci; (2) snaha mít páku proti hráčům. Nebýt toho, že podobných pák je v celých pravidlech habaděj, věřil bych jedničce. Ale celé DrD je napsané stylem: "jak chytrý PJ vymetá s hráči podlahu." Pardon - působí na mě tím stylem.

EDIT: Abych to vysvětlit ještě jinak. To pravidlo je v Příručce Pána jeskyně, kam se hráči oficiálně nesmějí podívat. Přeloženo do praxe to znamená, že Pán jeskyně ho na nicnetušící hráče vybalí ve chvíli, kdy to budou nejmíň čekat... "aby je vypekl". A takovýchto vypékacích pravidel, které Pán jeskyně může, ale nemusí proti hráčům použít, je plná PPJ.

Asi bych ho nepovažoval za takovou buzeraci, kdyby bylo napsáno hráčům na očím s jasným varováním: "pozor, můžete pít jen tolik a tolik lektvarů". V tom případě bych ho považoval jenom za zbytečnost. :) To protože nemá žádný pozitivní herní efekt, neudělá hru pro nikoho zábavnější. Je to čistě represivní pravidlo. Do důsledku rozebráno znamená to, že hráči si musejí vést papírování, aby mohli omezovat své chování.

EDIT 2: Opilost je něco jiného. Opilost je sranda. Je zábava mít ji ve hře, je zábava ji odehrávat, je zábavné sledovat nakalenou postavu, jak se marně pokouší přelézt plot. U lektvarů mi ta zábava chybí.

Uživatelský avatar
Bouchi
Příspěvky: 3504
Registrován: 10. 12. 2004, 16:36
Bydliště: Havířov

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Bouchi » 8. 10. 2009, 21:51

Markus píše:Asi bych ho nepovažoval za takovou buzeraci, kdyby bylo napsáno hráčům na očím s jasným varováním: "pozor, můžete pít jen tolik a tolik lektvarů".
No, hraci varovani jsou, i kdyz jen obecneji: "Je rovn쾞 třeba si uvědomit, žže lektvary jsou přece jen magické substance a nic by se nemělo přehánět. Přílišš časté po(u)žžívání lektvarů můžže mít nežžádoucí účinky."

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17359
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Jerson » 8. 10. 2009, 21:58

Bouchi píše:Jiste. Ale oni to treba nereknou, reknou jen kolik korbelu piva a poharu vina vypijou.
To se mi nikdy nestalo - pokud už došlo na otázku okolo pití, tak si hráči bez potíží určili, kolik toho vypijou. Na druhou stranu pokud PJ řekl "Večer jste se ztřískali a teď je vám špatně (máme postihy), tak snad pokaždé došlo ke sporům. A ano, byl jsem první, kdo proti tomu protestoval.
A proc je teda v poradku mit takove pravidlo pro chlast a neni v poradku mit ho pro lektvary?
Neřekl jsem, že je v pořádku mít pravidlo pro chlast. Nicméně to upřesním - je špatné, vysloveně špatné mít speciální pravidlo pro škodlivé účinky lektvarů. Když jsem vymýšlel vedlejší efekty do svých pravidel, tak všechno, od posilující magie přes alkohol až po speciální schopnosti používalo stejné pravidlo.
Nebudes vinit vyrobce ci prodejce kuchynskych nozu z toho, ze nekteri lide s temo nozi bodaji do jinych lidi, ze ne?
Budu vinit výrobce, který řekne "o tomhle noži ostatní neví, ty ho máš tady schovaný a můžeš ho na ně vytáhnout kdy chceš, protože máš vždycky pravdu, a když se budou hádat, odkaž je na tenhle odstavec."

Když mi řekneš, v čem je tohle pravidlo přínosné pro hru, můžu změnit názor. Sám žádný přínos nevidím a vzhledem k tomu, že hraničář může léčit tak rychle, jak rychle dokáže sesílat kouzla i tohle omezení přijde jen jako buzerace, přesně jak říká Markus. A nejde jen o tohle jedno pravidlo, ale o styl. Kdejaká věc se mohla stát a také stávala předmětem hádek. Podle mě DrD tak jak je napsané staví PJje proti hráčům a zavádí hromadu pravidel, které ze hry dělají nezábavné účetnictví.

Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 8781
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od ilgir » 8. 10. 2009, 22:08

Jerson: Na druhu stranu, dějiny znají spoustu lidí, kteří vymysleli báječné lektvary, byli nadšeni jejich účinky, přestali se kontrolovat v jejich používání a nakonec na to šeredně doplatili. Myslím, že tohle byla hlavní myšlenka tvůrců a v tomhle je docela chápu. Mnohem lepší by ovšem bylo, kdyby pravidla vedla k tomu, že PJ se s hráči dohodne, jak vytrestat postavy za nezřízenou konzumaci lektvarů - a užít si přitom zábavu, jako to dělají Střepy snů. Problém je, že DrD hrají powergameři, kterým je tenhle přístup cizí.
Nepoužívat nebo vrátit!
DrD II: Hry Mocných

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10791
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Markus » 8. 10. 2009, 22:18

Dobře, tak jestli vás o duchu "PJ vs. hráči" nepřesvědčily lektvary, přesvědčí vás kopromlaskové. :P
(Červi dlouzí 30-60cm)
Kopromlask se vyskytuje téměř všude, kde se bojuje. Živí se totiž krví a ostatním odpadem z pobitých nestvůr či postav. Objevuje se do 3 směn po bitvě.
Je velmi nesnášenlivý: pokud se tam tou dobou vyskytuje ještě někdo živý, útočí mu na nohy s překvapením a prvním automatickým zásahem za 1 život. Postavy by se v tu chvíli měly rychle vzdálit, neboť kopromlaskové se vyskytují v hejnech o 3-18 kusech a boj s nimi neskýtá postavám nijaké výhody. Chtějí-li se jich postavy zbavit, musí se vzdálit od místa bojiště a někde se důkladně umýt od krve své i cizí. Jinak si nemohou být nikdy jisti, kdy na ně znovu nějaký ten kopromlask zaútočí.
"Hmm... takže jste mi pobili příšery, které jsem měl v téhle místnosti nachystané? A teď tady chcete hledat tajné chodby? Jen počkejte, syčáci, to vám nedaruju. Řekli jste mi, že se umýváte? Neřekli? Hahá, vaše blbost! Tak tady máte kopromlasky. Každý máte automatický zásah za 1 život, hažte si na iniciativu." O-)

Uživatelský avatar
Bouchi
Příspěvky: 3504
Registrován: 10. 12. 2004, 16:36
Bydliště: Havířov

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Bouchi » 8. 10. 2009, 22:23

Quentin, Jerson: Kdyz tak tvrdite, ze si hraci sami reknou, jak se chteji opit, tak by me zajimalo - kolik chlastacek podle vas potrebuje clovek v realu absolvovat, aby dostatecne dobre vedel, jak na nej ten ktery druh alkoholu pusobi a kolik ho snese? A tedy aby si mohl rict "chci se opit tak a tak" a skutecne to dodrzel? IMHO to bude minimalne v radu desitek.
Pricemz na druhe strane si troufnu odhadovat, ze v particce DrD dobrodruhu, kteri rozjarene vyrazi do hospody po uspesnem questu, bude nejedna postava, ktera jeste svoji miru nema zdaleka zmapovanou (a tudiz se muze ozrat jak Dan aniz by to mela v umyslu).
Jerson píše:Budu vinit výrobce, který řekne "o tomhle noži ostatní neví, ty ho máš tady schovaný a můžeš ho na ně vytáhnout kdy chceš, protože máš vždycky pravdu, a když se budou hádat, odkaž je na tenhle odstavec."
Jak jsem demonstroval, o moznych nezadoucich ucincich nestridmeho piti lektvaru hraci vedi.

Markus: Co se kopromlasku tyce, troufnu si tvrdit, ze touhle tvoji metodou bych rozcupoval i znacnou cast bytosti v DrD+ Bestiari, ackoli jsem si naprosto jist, ze je Erric jako nastroj pro pomstychtiveho PJ rozhodne nezamyslel.
EDIT: Neboli - neni tak tezke "vhodne" interpretovat text pravidel, aby vysledek vyhovoval zvolene hypoteze. Dostatecne schopny clovek by IMHO dokazal kazdou (nebo temer kazdou) tvou hypotezu znegovat a pro tuto negaci najit v pravidlech dostatek vhodne interpretovanych casti textu.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10791
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Recenze: Dračí doupě po 20 letech

Příspěvek od Markus » 8. 10. 2009, 22:31

Kopromlask bylo komické zpestření :P Příšery mě tolik netrápí jako pravidla. A pravidla mě pro změnu netrápí jednotlivě, ale teprv jako celek a dojem, který vytvářejí. Každé pravidlo se dá nějak opodstatnit... ale správná otázka není: "je tohle pravidlo špatné?" správná otázka je: "k čemu je tohle pravidlo dobré?".

Jinak jenom drobný disclaimer - bavíme se o tom, zda některá pravidla podporují nevraživost mezi PJ a hráči. To z velké části závisí na osobním chápání, a tak jsem to záměrně nechával až do diskuze. Recenzi jsem se snažil držet na věcné (...nebo aspoň věcnější) úrovni. Doufám, že to, že do diskuze tahám silně subjektivní výtky, už nikomu nevadí.

---
EDIT:
EDIT: Neboli - neni tak tezke "vhodne" interpretovat text pravidel, aby vysledek vyhovoval zvolene hypoteze. Dostatecne schopny clovek by IMHO dokazal kazdou (nebo temer kazdou) tvou hypotezu znegovat a pro tuto negaci najit v pravidlech dostatek vhodne interpretovanych casti textu.
To je pravda. Texty, které prakticky doporučují Vypravěči, aby s hráči pořádně zametl, se nacházejí třeba jen pár stran od textu (asi novějšího), kde se mluví o tom, že všichni by měli být strašní kamarádi $D

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti