Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Diskuzní fórum věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13541
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od Pieta » 6. 5. 2009, 21:08

Argonantus píše:To je geniální otázka. Já, co mi na té debatě od počátku mátlo.

Jak to, že když Dračí doupě vytvořili matfyzáci, tak že to není scifi?
A jak víš, že to není scifi?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Argonantus
.
Příspěvky: 16598
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od Argonantus » 6. 5. 2009, 21:30

Pravidla o tření kosmonautů přilbami navzájem ve snaze snížit statický náboj nejsou v sadě základních pravidel, a je nutno je dopracovat jako houserule.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10814
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od Markus » 31. 5. 2009, 21:36

Dobrá panstvo, váč čas slávy v Rozličném vypršel. Přesouvám diskuzi do sekce Dračí doupě.

Aquila
Příspěvky: 23
Registrován: 25. 1. 2009, 18:43
Bydliště: Praha

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od Aquila » 9. 6. 2009, 18:18

Markus píše:Dobrá panstvo, váč čas slávy v Rozličném vypršel. Přesouvám diskuzi do sekce Dračí doupě.
A díky tomu jsem se k ní dostala i já.
Takže pár slov pamětníka, který seděl s Martinem Klímou hezkých pár let v jednom altařím kanclu.

Bouchi, Bouchi, ty opravdu nevíš, že i já jsem matfyzák rodem ? :)

DnD vyškemral Martin na svých rodičích, aby mu ho koupili za tehdy nekřesťanské peníze (v přepočtu západní měny na Kčs).
Je třeba si uvědomit jednu věc - výdělečně nečinná mládež (rozuměj potenciální zájemce o herní novinky) se na Západ dostala pouze v doprovodu rodičů a neměla žádné vlastní finanční zdroje. I zdroje těch dospělých, co se valut týče, byly zoufale omezené - jednak neúměrně drahé, jednak na příděl. I já jsem před revolucí párkrát s rodiči byla (ať už jako výdělečně nečinná nebo čerstvě výdělečně činná) venku - v Řecku (transit přes Rakousko), v Jugoslávii. Dokážete si představit, že jsme chodili tři kiláky pěšky z města nebo pláže do penzionu, abychom ušetřili peníze za autobus a mohli si místo toho koupit pohlednici na památku? Že v Dubrovníku znám jedno zašité místečko pod schodama na hradby, kam jsem chodila čůrat, protože kdybych obětovala patřičný finanční obnos za vstup na WC, nezbyly by už peníze na vstupné na věž? Takže pokud pamatujete lidi, kteří jezdili do zahraničí, neznamená to, že mohli koupit s odpuštěním kdejakou blbost - z jejich hlediska.

DrD skutečně vyšlo na Vánoce 1990. Poté, co Martin Klíma několikrát kontaktoval tehdejší TSR se žádostí o licenci na překlad (tehdy se myslím jednalo už o ADnD) - ani na jeden z dopisů mu neodpověděli. Což tedy bylo důvodem, že si ta skupinka studentů, kteří dotyčné RPG hráli v předvečer oné významné demonstrace, kterou začala sametová revoluce, řekli, že si vytvoří a vydají pravidla vlastní. Takže takhle vzniklo DrD.

Vilma je skutečně autorkou Jarikova dobrodružství a možná pár nestvůr, přinejmenším goblocha.

Ten Benda ze zakladatelů DrD je skutečně členem oné známé Bendovic rodiny (měli snad tři nebo čtyři kluky).

První oficiální gamebook toho slova je skutečně Lone Wolf, vydávaný AFSF, ostatní vydavatelé pak nesměli slovo gamebook používat, protože ho měli patentované oni, takže to museli opisovat slovy jako kniha-hra, textová hra a podobnými paskvily. Nicméně předchůdci gamebooků - i když jim tak tehdy samozřejmě nikdo neříkal - vycházeli už před revolucí jako dětské knížky, či spíš sešitky (ala Čtyřlístek). Ovšem nebyly to fantasy věci, ale spíše logicky zaměřené hry (tzv. hry pro chytré děti), zpravidla doprovázené obrázky, v nichž byl skryt návod k řešení. Ale ten princip - stalo se to a to, co uděláš? Půjdeš doleva - jdi na stranu 13, půjdeš doprava - jdi na stranu 22 - ten už v nich byl.

Fantasy jako žánr tu opravdu před revolucí nebyl, přinejmenším ne oficiálně. Ovšem první scifi klub podle oficiální fandomové historie vznikl 31. dubna 1979 (Villoidus právě na matfyzu - ano, ČS fandom letos v noci z 30. dubna na 1. května oslavil své třicátiny) a
koncem osmdesátých let (a pokračovalo to začátkem devadesátých let) už vycházely četné klubové samizdaty, takže takhle Laser (tehdy ne nakladatelství, ale plzeňský scifi klub) vydal mimo jiné sborník Howardových povídek, Dickova Muže z vysokého zámku, v AF167 vyšla Nadace a ve Villoidu jsem přišla ke Clarkovým Odysseím.
Jinak Conana k nám opravdu dotáhl Honza Kantůrek z Klubu Julese Vernea. Aspoň to všude na conech tvrdí a nesetkala jsem se s tím, že by mu někdo někdy oponoval.

A pokud chcete ještě nějaké pamětnické perličky na to, jak scifi býval pojem téměř tabu, tak banskobystrický klub se jmenuje KPVPVF = Klub priateľov vedy, prognostiky a vedeckej fantastiky, první Parcony na VŠCHT v Pardubicích nebyly nazývány cony ani náhodou a sborník povídek nebyl vydáván ve fanzinu, ale v Kočasu = Kolejním časopisu (pod hlavičkou SSM :)

Konec exkursu do minulosti. Drobné nepřesnosti způsobené zastaralým HW, zejména pak RAM, nejsou vyloučeny.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3230
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od ShadoWWW » 13. 6. 2009, 20:37

DrD skutečně vyšlo na Vánoce 1990. Poté, co Martin Klíma několikrát kontaktoval tehdejší TSR se žádostí o licenci na překlad (tehdy se myslím jednalo už o ADnD) - ani na jeden z dopisů mu neodpověděli. Což tedy bylo důvodem, že si ta skupinka studentů, kteří dotyčné RPG hráli v předvečer oné významné demonstrace, kterou začala sametová revoluce, řekli, že si vytvoří a vydají pravidla vlastní. Takže takhle vzniklo DrD.
A proto si myslím, že DrD 2 by se opět mělo vrátit ke kořenům a inspirovat se úspěšným DnD 4E.

Jinak díky za moc zajímavé okénko do historie.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5466
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od Fritzs » 13. 6. 2009, 20:39

ShadoWWW: ...to by nebyl moc dobrý nápad, můžu li soudit dle hráčů, se kterými hraji plusko.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3230
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od ShadoWWW » 13. 6. 2009, 21:00

Fritzs Nedivím se tvému názoru. Hráči Pluska opravdu DnD 4E neocení. Ale je spousta hráčů DrD, kteří Plusko vidí jako krok někam jinam. DnD 4E je DrD mnohem blíže než Plusko. Plusko není špatná hra, ale staví na úplně jiných principech než DrD nebo DnD 4E. A protože DnD 4E je obecně velmi populární a DrD je velmi populární a obě hry staví na stejném základě, vidím inspiraci do nového DrD 2 právě v DnD 4E jako velmi logický krok.

Jasně, DnD 4E není oblíbené mezi všemi. Ale to není žádná hra. Proto je jich tu tolik a proto si každý může vybrat. Jsou ale principy, které baví mainstrream obecně. Něco jako fantasy RPG je obecně úspěšnější než sci-fi RPG. A nedá se říct, že by sci-fi byl horší žánr než fantasy. Jen prostě pokud chceš vydat mainstream RPG, musíš vydat fantasy RPG. Je jasný, co tím myslím, ne?
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5466
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od Fritzs » 14. 6. 2009, 07:01

ShadoWWW: Stále nesouhlasím. Většina lidí, co má zájem hrát 4E už 4E hraje. Nevidím důvod konkurovat 4E stajným produktem, který bude navíc velkým množství potenciálních hráčů předem odsouzena jako špatný, jelikož je to DrD.

Každopádně pokud by nové DrD mělo být výrazně soubojově orientováno, zaměřil bych se více na kvalitu samotného souboje, nad jejich kvantitou. Ve výsledku méně bitek per sešna, ale zato zajímavějších a hlavně s větším dopadem an hru. Díky tomu by mohlo DrD 2 nabídnout, něco jiného než 4E.

Otázka je, jak něco takového udělat... napadlo mě, že dobrou myšlenkou by mohlo být vykradení některých nápadů z wargamingu, jako například mechaniku krytu proti střelným zbraním z warhammeru 40K (s abstraktním terénem, by to mělo taky fungovat), což je zrovna jedna z věcí, které v 4E IMHO moc nefungují .
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3230
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od ShadoWWW » 14. 6. 2009, 14:00

Fritzs:
Většina lidí, co má zájem hrát 4E už 4E hraje.
A stále je tu velká skupina lidí, co neumí anglicky a taky by i rádi zahráli dobrou RPG podobnou původnímu osvědčenému DrD.
Nevidím důvod konkurovat 4E stajným produktem
Možná tě překvapí, že DnD bude konkurent DrD 2. :-) Nežijeme ve světě monopolů. Ale právě (co největší) kompatibilita s DnD 4E by DrD 2 hodně pomohla. Hráči DrD 2 by mohli využívat dobrodružství a doplňky pro DnD, což by značně zvětšilo možnosti DrD 2. Naopak hráči DrD 2 by svými postřehy, nápady a dobrodružstvími obohacovali čerskou herní scénu kolem DnD. To, že se po úpravách daly pro původní DrD použít věci pro AD&D (tedy DnD 2E) považuji dodnes za geniální tah tvůrců DrD.

Ad tvůj druhý odstavec: Možná tě překvapí, že i v DnD 4E mohou být dobrodružství zcela bez soubojů nebo jen s jejich minimálním počtem. Počet soubojů v dobrodružství je vždy na preferencích konkrétních hráčů a PJ. Hlavně: pravidla pro boj by měla být rozmanitá, ale jednoduchá. Tedy nabízet dostatek voleb, ale jednoduchou mechaniku zohledňující všechny dané volby. V tomto ohledu se mi líbí, jak je to zvládnuto v rozšířeném soubojovém systému DrD 1.6 nebo DnD 4E. Naopak souboj v DrD+ je docela utrpení.
napadlo mě, že dobrou myšlenkou by mohlo být vykradení některých nápadů z wargamingu
Stěžuješ si na přílišné souboje, nelíbí se ti DnD 4E a pak navrhuješ obšlehnout pravidla wargamingu. K tomu nemám co říct. Snad jen: DnD 4E nebo DrD jsou pro mě maximální hranice, kam by RPG mělo zajít ve směru k wargamingu. Chtít po RPG víc wargamingu, už bych se na RPG vykašlal a šel rovnou hrát WG.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10814
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od Markus » 14. 6. 2009, 14:08

Nejsem velkým příznivcem toho, když se dělá produkt záměrně tak, aby byl podobný jinému existujícímu produktu. Jaký to pak má smysl? Kdybys udělal DrD 2 podobné DnD 4e, tak bys tím paradoxně snížil chuť lidí hrál DrD 2. Proč by přecházeli na Dračák, když už pro ně existuje jiná, zahraniční a "kvalitnější" (barevnější, s více příručkami, víc kchůl) hra?

Marketingově je rozhodně lepší udělat nový produkt tak, aby podchytil skupinu zákazníků, kterou neoslovují konkurenční produkty. Pokud taková skupina je, samozřejmě...

Ale hlavně mám dojem, že česká tradice DrD je dnes někde jinde než tradice DnD. DnD se vyvinulo v cool akční rubačku, zatímco Dračák a jeho hráčská základna se spontánně vyvíjela spíš k roleplayingu, simulaci, imerzi a míň cool prostředí podobnému reálnému středověku. Velké části hráčů DrD by DnD přišlo asi příliš přitažené za vlasy a příliš hack-n-slash. To jsou moje dojmy, ale někde tu na toto téma byla diskuze.

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10665
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od Ecthelion » 14. 6. 2009, 15:03

ShadoWWW: Souhlasím s Markusem. Česká herní tradice je úplně jiná než DnD. Stejně tak i mentalita. Amík sáhne po barevné příručce, po věcech, které může neustále dokupovat a sbírat.
To typický Čech si radši koupí jednu cool příručku, ke které si může neustále vymýšlet houserules a po domácku si ji upravovat, hlavně aby ho to moc nestálo.

Navíc na tom DrD je docela jasný focus (Markus to formuloval pěkně, takže to nebudu rozepisovat).
Jinými slovy - ty systémy vyšly z jednoho místa, ale nakonec došly někam úplně jinam. Nemyslím si, že zahodit tu cestu, říct si - celou dobu jsme šli blbě, takže zase budeme muset kopnout DnD4E - je správně.

Jinak, k té nepřístupnosti DnD v češtině - tak ta se IMHO rychle brzo změní - pokud se nemýlím, tak něco už k dispozici je (starter? nebo minimálně starší edice) a zbytek brzo bude...
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3230
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od ShadoWWW » 14. 6. 2009, 16:54

Ok. Respektuji váš názor. Je to jedna z možných cest.
Ale DnD opravdu v češtině není. Co vím, tak se BlackFire připravoval Starter k 3. edici, ale nakonec od toho upustil. Nic jiného se neplánovalo ani neplánuje přeložit.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 22038
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od Sosacek » 14. 6. 2009, 17:02

Ale je fakt, ze na realiticnost a brutosimulaci je tu spis drd+, takze drd2 klidne muze byt rubacka 8)
A riot is the language of the unheard.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7457
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od Quentin » 14. 6. 2009, 17:25

sos +1
bud neci easy a vypraveciho, nebo HnS

dalsi drd+ uz by rpg mladez odepsalo uplne :D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10665
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytvorili Draci doupe matfyzaci?

Příspěvek od Ecthelion » 14. 6. 2009, 17:27

ShadoWWW píše:Ale DnD opravdu v češtině není.
?
DnD:
Příručka hráče, Bestiář, Průvodce Dějmistra

ADnD:
Příručka hráče

4E starter je IMHO k nalezení na D20 (ale ta nyní nejede).
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti