gunware píše:Pokud myslíš, jestli jsem s nimi hrál, tak ne. Jestli myslíš, že jsem je viděl - tak jsem se potkal asi tak s třemi na různých oslavách, kde jsem byl varován, že jsou dobří kámoši, ale příšerný GMs. Pokud myslíš, jestli jsem se s nima bavil na fórech a hodně o (a od) nich četl, tak to zase jo. Já jsem je nehledal - neměl jsem nijak potřebu, protože naše skupina fungovala. Na cony jsem nejezdil, kde se jich spousta (podle vyprávění na fórech nebo i tak) vyskytovala. Ale jak říkám, protože jsem měl skupinu, tak se mi na cony jezdit nechtělo, raději jsme hráli vždy u někoho doma. Nám to stačilo.
A kterou hru tedy tihle lidé hráli, když ne DrD? Můj odhad je, že DnD, možná GURPS. Ale třeba mě překvapíš.
Karotka píše:IMO je dobrý lidem ukázat (třeba dobře napsaným manuálem), že se dá hrát i jinak než "zabíjet lidi a brát si jejich věci", ale nakonec ať si každý hraje jak ho/ji baví.
Argonantus píše:Úplně největší omyl je nutit lidi, aby to hráli jinak, než jak to rádi hrají a kočky jim to zrovna nežere. IMHO přesně tohle vyvolalo největší vášně u všech předchozích pokusů - skrytá a nebo i otevřeně deklarovaná snaha přeškolit hráče na něco jiného.
Dovolím si citovat z diskuse s Pajusenkou:
Živě jsme diskutovali o jejich dracaku (výše zmíněné případy) a došli jsme k názoru, že když PJ nebude chtít předat svoji fci někomu jinému, založíme si vlastní tak, aby splňoval podmínky 1.6, 2, nebo +. Takže teď mě akorát čeká rozhovor s jejich PJ. Mam prý plnou podporu ze strany hráčů krom jednoho.
Uznali, že PJ nema fantazii. Jeden hráč mi vykládal, že bojoval s dvěmi lidmi naráz a jednu porazil, následně ta jedna nějak měla v hrsti hráče a toho druhého. Následně se tam teleportoval PJ a zabil naráz obě postavy, proti kterým hráč bojoval. Hodil totiž prý 12.
Vymýšlí questy tak, aby zabíjel postavy.
Přemýšlím, co se v tom dracaku děje. Prej se tam pořád hádali a nakonec odešli po tomto incidentu tři lidi. Ani se nedivím...
Každopádně jsem vůbec nečekala, že budou s mým názorem souhlasit a přemýšlím, proč když mi potvrdili vše, co jsem řekla.... Proč už ten dracak dávno neupravili? :?
Myslím to tak, proč se nepostavili proti jeho slovu: Takhle teda ne?
Tvrdím to už dlouho a doufám, že tenhle příklad jako ilustraci zase nesmetete ze stolu.
Hráči hrajou špatný "dračák" dál, i když je vlastně nebaví a žere jim kočky jak na běžícím pásu. Sami nejsou schopni vyjádřit proč, ani na přímou otázku, na kterou se jich zprostředkovaně zeptal zkušený hráč. Část z nich přestala hrál, zbytek (až na jednoho) nechce skupinu opustit i když je hra zjevně špatná a oni si to po diskusi s člověkem zvenčí konečně uvědomí.
Přisuzoval bych to nějaké obdobě Stockholského syndromu, nebo společenskému tlaku "neopustit kámoše", nebo neochotě snášet následnou kritiku PJje, nemožnosti s čímkoliv srovnat jejich současnou hru a tak podobně. A děje se to. Stále.
Nevím, zda jsou některé hry příčinou, nebo jen u nich hráči zůstávají (a upravují si je). Téměř určitě je to i lidech samotných, ale pokud jsou pravidla, podle kterých takto špatní Gamemasteři hry nevedou, nebo je vedou výrazně méně, asi na pravidlech záležet bude. Fakt nevím, jestli je to tím, že je Dračák tak rozšířený - i když pokud jde o dovjku, nemám dostatek dat, abych udělal nějaký závěr, tenhle příklad je jen pro ilustraci.
Prosím zkuste vzít při vaší argumentaci tenhle reálný a velmi čerstvý případ v potaz. Jasně, je to jen jeden příklad, který můžu citovat a to ještě jen zprostředkovaně, ale můžete si sami vyzkoušet, jaké to je navázat kontakt s patnáctiletou holkou (podařil se mi až pátý pokus po čtyř neúspěšných) a ještě se dobrat takových výsledků.
York píše:Já si tak trochu myslím, že neměla, respektive že to nejde házet jen na GMa. Hráči si musí uvědomit, že dobrou hru zdaleka netvoří vypravěč sám. Měli by mít představu, jak se ta jejich hra hraje a připravuje a co se od nich očekává, aby to fungovalo. Stejně tak by měli mít nějaké ponětí o tom, proč vypravěč dělá věci, které dělá a měli by mu být schopni poradit, pokud si neví rady, nebo s něčím zápasí.
Myslím si to taky, i když v tomto případě žádný z hráčů původní pravidla ani neviděl. Nicméně je celkem evidentní, jak jim nedostatek jiný her a způsobů vedení hry zabraňuje v poznání, že jejich hra je špatná a nebaví je, přesněji by je zřejmě mohla bavit mnohem, mnohem víc.