Stránka 106 z 113

Dračí doupě - obecná megadiskuze

Napsal: 24. 10. 2008, 11:49
od Lemmy
Obrázek
(anotace + seznam příruček a doplňujících modulů)

Pro ty, kterých zde chybí rozličný pokec o starém, dobrém, klasickém Dračím doupěti. Bavte se, diskutujte o čem chcete, ptejte se na co chcete, co se týká Dračího doupěte, nechtěl bych však, aby se téma zvrhlo v diskuze a pření, proč je jaký systém lepší než Dračí doupě, proč se vám Dračí doupě nelíbí apod. Kritiku si jistě můžete užít v jiných tématech do sytosti. $D

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 13:56
od Vallun
Je k dispozici v češtině?

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 13:58
od Pepa
Je. Požádej ShadoWWWa.

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 14:02
od York
Pepa píše:York: Tak ono se třeba říká, že Dungeon Master Guide pro 4e DnD je nejlepší příručka pro GMa, která kdy vyšla ever! (A to dokonce napříč všemi RPG žánry. Ne jenom pro žánry "soubojové".) Tu příručku jsem četl a to tvrzení se opravdu blíží pravdě. Námětů a nápadů, jak tvořit (střetnutí, dobrodružství, kampaně, atmosféru, ...) je tam opravdu mnoho a jsou to opravdu rady "nadsystémové". Povinná četba pro všechny! :)
Ano. A přesto ta hra generuje "dračákisty".

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 14:32
od OnGe
Pepa píše:... kteří se koncentrují kolem ještě podivnějších pravidel.
To jistě jsou! Vzpomeňme třeba na Astrální doupě. Jsem navíc docela přesvědčen, že to nebylo to nejpodivnější, co neviditelné hráčské tlupy mohou nabídnou.

Otázka zní, co z toho vyvozovat? Mě nějak nic moc nenapadá...

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 14:42
od Karotka
Pepo, ty bys furt někoho vychovával. Jak má a nemá hrát, že nemá psát sprostě... Nejseš ty náhodou učitel?

IMO je dobrý lidem ukázat (třeba dobře napsaným manuálem), že se dá hrát i jinak než "zabíjet lidi a brát si jejich věci", ale nakonec ať si každý hraje jak ho/ji baví.

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 14:56
od Argonantus
York píše: Zásadní otázka by tedy měla být, jak vytvořit a zpropagovat hru, která bude dělat dostatečně podobné věci jako DnD/DrD0 (protože to je to, co fakt velkou spoustu hráčů baví), a při tom je naučila hrát trochu jinak.
Já bych viděl jako dobré ukázat lidem, jak se to dá hrát, různými způsoby (a věnovat tomu klidně kapitolu, stylu hry; chcete víc mlátit skřety v jeskyni? Chcete víc vyprávět příběhy a víc rolleplayingu? Chcete víc taktických orgií? Chcete víc prostoru nápadům hráčů?)
S tím, že u jednotlivých stylů je vhodné upozornit, kde to někomu může sežrat kočku a na co si dát bacha (narativismus a indie volný styl žere kočky stejně spolehlivě, jako sklepní mlátička skřetů, pokud chtějí hráči zrovna něco jiného.)

Úplně největší omyl je nutit lidi, aby to hráli jinak, než jak to rádi hrají a kočky jim to zrovna nežere. IMHO přesně tohle vyvolalo největší vášně u všech předchozích pokusů - skrytá a nebo i otevřeně deklarovaná snaha přeškolit hráče na něco jiného.

V tomhle není opravdu mezi DnD a DrD žádný rozdíl.

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 15:36
od Pepa
York: Asi ano. Ale zase: To neznamená, že by i "soubojovitá RPGčka" neměla mít dobrou příručku pro GMa plnou dobrých rad.
Onge píše:Otázka zní, co z toho vyvozovat? Mě nějak nic moc nenapadá...
Otázka zněla, jestli nějak souvisí povaha hráčů s povahou/podobou/kvalitou pravidel. Odpovídám, že nejspíš ano.

Karotka: Ano, říkám totéž. V pravidlech by mělo být obojí: I rozumná pravidla i rozumné rady, jak hrát.

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 15:45
od PetrH
já bych to viděl, ze každý z vas napíše extra materiál, chcete hrát drd,dnd,jad jako mlátička, ideálně takový, chcete vypravěči telenovwlu tak takto, pokud emeraldu s upírem tak onakto a chtetwli rozumné a fajn zábavu tak takto. Speciální verze bude hraní podle yorka, pepy a valluna

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 15:49
od York
Pepa píše:Ale zase: To neznamená, že by i "soubojovitá RPGčka" neměla mít dobrou příručku pro GMa plnou dobrých rad.
Já si tak trochu myslím, že neměla, respektive že to nejde házet jen na GMa. Hráči si musí uvědomit, že dobrou hru zdaleka netvoří vypravěč sám. Měli by mít představu, jak se ta jejich hra hraje a připravuje a co se od nich očekává, aby to fungovalo. Stejně tak by měli mít nějaké ponětí o tom, proč vypravěč dělá věci, které dělá a měli by mu být schopni poradit, pokud si neví rady, nebo s něčím zápasí.

Podtrženo a sečteno, mít samostatnou "GM only" příručku mi nepřijde jako dobrý nápad.

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 17:13
od Pepa
York: Jako ano. To ovšem ano.

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 20:59
od Jerson
gunware píše:Pokud myslíš, jestli jsem s nimi hrál, tak ne. Jestli myslíš, že jsem je viděl - tak jsem se potkal asi tak s třemi na různých oslavách, kde jsem byl varován, že jsou dobří kámoši, ale příšerný GMs. Pokud myslíš, jestli jsem se s nima bavil na fórech a hodně o (a od) nich četl, tak to zase jo. Já jsem je nehledal - neměl jsem nijak potřebu, protože naše skupina fungovala. Na cony jsem nejezdil, kde se jich spousta (podle vyprávění na fórech nebo i tak) vyskytovala. Ale jak říkám, protože jsem měl skupinu, tak se mi na cony jezdit nechtělo, raději jsme hráli vždy u někoho doma. Nám to stačilo.
A kterou hru tedy tihle lidé hráli, když ne DrD? Můj odhad je, že DnD, možná GURPS. Ale třeba mě překvapíš.
Karotka píše:IMO je dobrý lidem ukázat (třeba dobře napsaným manuálem), že se dá hrát i jinak než "zabíjet lidi a brát si jejich věci", ale nakonec ať si každý hraje jak ho/ji baví.
Argonantus píše:Úplně největší omyl je nutit lidi, aby to hráli jinak, než jak to rádi hrají a kočky jim to zrovna nežere. IMHO přesně tohle vyvolalo největší vášně u všech předchozích pokusů - skrytá a nebo i otevřeně deklarovaná snaha přeškolit hráče na něco jiného.
Dovolím si citovat z diskuse s Pajusenkou:
Živě jsme diskutovali o jejich dracaku (výše zmíněné případy) a došli jsme k názoru, že když PJ nebude chtít předat svoji fci někomu jinému, založíme si vlastní tak, aby splňoval podmínky 1.6, 2, nebo +. Takže teď mě akorát čeká rozhovor s jejich PJ. Mam prý plnou podporu ze strany hráčů krom jednoho.
Uznali, že PJ nema fantazii. Jeden hráč mi vykládal, že bojoval s dvěmi lidmi naráz a jednu porazil, následně ta jedna nějak měla v hrsti hráče a toho druhého. Následně se tam teleportoval PJ a zabil naráz obě postavy, proti kterým hráč bojoval. Hodil totiž prý 12.
Vymýšlí questy tak, aby zabíjel postavy.
Přemýšlím, co se v tom dracaku děje. Prej se tam pořád hádali a nakonec odešli po tomto incidentu tři lidi. Ani se nedivím...
Každopádně jsem vůbec nečekala, že budou s mým názorem souhlasit a přemýšlím, proč když mi potvrdili vše, co jsem řekla.... Proč už ten dracak dávno neupravili? :?
Myslím to tak, proč se nepostavili proti jeho slovu: Takhle teda ne?
Tvrdím to už dlouho a doufám, že tenhle příklad jako ilustraci zase nesmetete ze stolu. Hráči hrajou špatný "dračák" dál, i když je vlastně nebaví a žere jim kočky jak na běžícím pásu. Sami nejsou schopni vyjádřit proč, ani na přímou otázku, na kterou se jich zprostředkovaně zeptal zkušený hráč. Část z nich přestala hrál, zbytek (až na jednoho) nechce skupinu opustit i když je hra zjevně špatná a oni si to po diskusi s člověkem zvenčí konečně uvědomí.

Přisuzoval bych to nějaké obdobě Stockholského syndromu, nebo společenskému tlaku "neopustit kámoše", nebo neochotě snášet následnou kritiku PJje, nemožnosti s čímkoliv srovnat jejich současnou hru a tak podobně. A děje se to. Stále.

Nevím, zda jsou některé hry příčinou, nebo jen u nich hráči zůstávají (a upravují si je). Téměř určitě je to i lidech samotných, ale pokud jsou pravidla, podle kterých takto špatní Gamemasteři hry nevedou, nebo je vedou výrazně méně, asi na pravidlech záležet bude. Fakt nevím, jestli je to tím, že je Dračák tak rozšířený - i když pokud jde o dovjku, nemám dostatek dat, abych udělal nějaký závěr, tenhle příklad je jen pro ilustraci.

Prosím zkuste vzít při vaší argumentaci tenhle reálný a velmi čerstvý případ v potaz. Jasně, je to jen jeden příklad, který můžu citovat a to ještě jen zprostředkovaně, ale můžete si sami vyzkoušet, jaké to je navázat kontakt s patnáctiletou holkou (podařil se mi až pátý pokus po čtyř neúspěšných) a ještě se dobrat takových výsledků.
York píše:Já si tak trochu myslím, že neměla, respektive že to nejde házet jen na GMa. Hráči si musí uvědomit, že dobrou hru zdaleka netvoří vypravěč sám. Měli by mít představu, jak se ta jejich hra hraje a připravuje a co se od nich očekává, aby to fungovalo. Stejně tak by měli mít nějaké ponětí o tom, proč vypravěč dělá věci, které dělá a měli by mu být schopni poradit, pokud si neví rady, nebo s něčím zápasí.
Myslím si to taky, i když v tomto případě žádný z hráčů původní pravidla ani neviděl. Nicméně je celkem evidentní, jak jim nedostatek jiný her a způsobů vedení hry zabraňuje v poznání, že jejich hra je špatná a nebaví je, přesněji by je zřejmě mohla bavit mnohem, mnohem víc.

Re: Dračí doupě

Napsal: 25. 2. 2016, 23:15
od gunware
Jerson píše:A kterou hru tedy tihle lidé hráli, když ne DrD? Můj odhad je, že DnD, možná GURPS. Ale třeba mě překvapíš.
Das schwarze Auge. Psáno s radami, jak mají PJoti vychovávat hráče, aby jim nekazili hru a tak podobně.
My jsem hráli Shadowrun a das schwarze Auge, strašně rád bych v té době hrál TORG i GURPS, ale zase tolik času nebylo. Tak jsem si to mohl jenom číst - i dodnes si myslím, že TORG měl nejlepší svět na hraní her na hrdiny. Ale pravidla mi tehdy připadala opravdu sakra zvláštní. (A)D&D jsem hrál jen na počítači.

Re: Dračí doupě

Napsal: 26. 2. 2016, 13:53
od York
Jerson píše:Hráči hrajou špatný "dračák" dál, i když je vlastně nebaví a žere jim kočky jak na běžícím pásu. Sami nejsou schopni vyjádřit proč, ani na přímou otázku, na kterou se jich zprostředkovaně zeptal zkušený hráč. Část z nich přestala hrál, zbytek (až na jednoho) nechce skupinu opustit i když je hra zjevně špatná a oni si to po diskusi s člověkem zvenčí konečně uvědomí.
Tohle je celkem běžný jev i u hráčů onlinovek, rozhodně to není výsadou Dračáku (nebo obecně nešťastně hraných RPGček).

Re: Dračí doupě

Napsal: 26. 2. 2016, 14:03
od Jerson
Rozdíl je v tom, že onlajnovku jako hráč nemůžeš změnit, můžeš ji leda rak přestat hrát, což se po větší časové a případně i finanční investici dělá těžko. Navíc některé onlajnovky jsou záměrně dělané tak, aby běžná hra hráče frustrovala, že není dost dobrý, a tím ho nutila utrácet reálné peníze za vylepšení. Nic z toho u stolních RPG nedává smysl.

Gunware, Schwarze Auge neznám, takže to nedokážu s Dračájem porovnat.

Re: Dračí doupě

Napsal: 26. 2. 2016, 14:12
od ShadoWWW
Aby pravidla tlačila hráče do stylu, který mu není vlastní, a snažila se ho vychovávat, to je jak z dob DrD II, to už jsme snad překonali.

Hráče dnes mnohem víc inspirují k hernímu stylu videa herních skupin na Twitchi a YouTube, jako je Critical Role, Geek & Sundry, PokeYourEyesOutGames apod. A to je dobře.