Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Diskuzní fórum věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Odpovědět

Jak to vypadá s DrD

Dračí doupě je v pohodě
4
17%
Dračí doupě mele z posledního
20
83%
 
Celkem hlasů: 24

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3218
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od ShadoWWW » 12. 12. 2018, 13:25

Já se facebook nechodím, tak to jsem asi ze hry.

Hráči, co hrávají v brněnské komunitě, která vzešla z našeho otevřeného hraní, se k nám dostávají:
  • Že o tom hraní četli na Kostce nebo RPG F.
  • Jako kamarád někoho, kdo u nás hraje.
  • Jsou i případy, kdy někdo od vedlejšího stolu slyší, jak hrajeme, a chce se přidat.
Ve svém širším okolí (kolegové, kamarádi, širší rodina) šlyšelo o stolním RPG tak třetina lidí. Nikdo ale ve fantasy problém nevidí. Problém vidí spíš v časové náročnosti. Většina mých vrstevníků má rodiny s malými dětmi a pravidelné scházení pro ně nění možností. Deskovky jsou z tohoto pohledu mnohem oblíbenější, zvlášť ty jako Krycí jména nebo Activity (party hry), kdy se dá pravidelně-nepravidelně odskakovat k dětem, aniž by to mělo dopad na herní zážitek. Když už někam chodí pravidelně, tak spíš na nějaké cvičení nebo sport, kde spálí kalorie. FB hraní je pro ně větší WTF než D&D.

Když to vztáhnu k sobě, tam jsem rád, že hrajeme, na hraní se vždycky těším a nemám problém s nabíráním nových hráčů (spíš naopak - občas se musíme rozpadnout na podskupinky, protože je nás už moc). Že hráči přichází a odchází je normální, hlavně kvůli časovým možnostem (taky jsem měl mnohaleté období, kdy jsem nehrál, nebo jen velmi sporadicky). A je i normální, že lidé odchází hrát jiné stolní hry na hrdiny nebo se k hraní vrací a vůbec to jako problém nevnímám.

Pokud ve tvém okolí nejsou hráči tvé hry, pak ti nezbývá, než ji víc propagovat a doufat, že někoho najdeš.

Co se týče RPG komunit na internetu, tak mně přijde, že celkově oproti třeba devadesátkám jich mnoho zaniklo a jiné buď jen přežívají z archívů, nebo ne-RPG diskuzí. Kostka mi ale přijde docela živá a přijde mi v pohodě, jak to je. (Ano, mohla by se obecně zvýšit kultura, ale to se IMHO časem samo vystříbří, anebo taky ne.)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Karotka
Příspěvky: 1044
Registrován: 21. 9. 2011, 20:42
Bydliště: Praha

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Karotka » 12. 12. 2018, 13:27

York +1 (WTF?!)

Myslím, že klasické Dračí doupě nebude úplně mrtvá hra minimálně do té doby, dokud se v něm bude hrát Myyystrovstvííí svěěětááá, které bude zabírat skoro půlku programu Gameconu.

Tradiční jasnozřivost depresivních, často popisovaná jako radikální nezúčastněnost ve vztahu k lidským starostem, se projevuje v první řadě nezájmem o problémy, které vskutku nejsou příliš zajímavé.
(M. Houellebecq)

Pracující logaritmus
Příspěvky: 723
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Pracující logaritmus » 12. 12. 2018, 14:03

A proč je potom problém jen v jednom směru a ve druhém ne? Proč bych měl přát hráči, co nemá rád fantasy, ať najde skupinu, ale hráči, který má rád fantasy, to přát nemám?
A tohle jsi vyčetl kde? Jenom tu je reflektováno, že ten druhý si tu skupinu najde snáz.
Jerson tady tuhle mantru točí dokola už několik let, takže to začíná bejt docela otravný. Hráči prostě mají různé preference a budiž každému přáno, ať se baví u toho, co ho baví. Dračák nebo DnDčko není o nic lepší nebo horší startovní hra než cokoliv jinýho - kdyby to byli upíři nebo alieni, zaručeně by se taky našel nějakej Jerson, kterej by si stěžoval, že mu upíři nebo alieni kradou hráče. Nějaká hra prostě nejúspěšnější bejt musí, s tím nic nenaděláš.
No jo, ale synonymem celého segmentu by být nemusela.
Ne, není. Jerson tvrdí, že jakmile si jednou zahraješ Dračák, tak pokud zrovna nemáš rád fantasy, tak tě to navždy odradí od hraní rpgček. Tenhle hráč ale neodchází proto, že by vůbec nechtěl hrát rpgčka, ale proto, že má raději jiná než fantasy rpgčka. Což je naprosto v pohodě a až zas budeme hrát něco nefantasy, tak se k nám třeba opět přidá.
To přeháníš i vůči Jersonovu přehánění.
Ve skutečnosti je to celé úplně obráceně, než Jerson tvrdí. DnDčko je nejpopulárnější mimo jiné proto, že velké většině potenciálních hráčů RPGček vyhovuje právě fantasy. Kdyby tedy nejpopulárnější rpgčko nebylo DnDčko, ale třeba Twilight, tak by naopak s největší pravděpodobností odrazovalo mnohem víc potenciálních hráčů.
To bych si nebyl tak jistý tvrdit.
To, že by nejpopulárnější rpgčko nebylo vázané na konkrétní setting je sice hezké přání, ale to je asi tak všechno. Brandy a frančízy holt válcují všechno ostatní, taková je prostě naše společnost.
To je pravda, ale to neznamená, že se nám to musí líbit.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12819
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od York » 12. 12. 2018, 14:15

Pracující logaritmus píše:
12. 12. 2018, 14:03
No jo, ale synonymem celého segmentu by být nemusela.
Pak by nejspíš byla synonymem jiná značka. Kopírce se taky říká xerox.

Každopádně hádat se o tom s lidma, kteří ten rozdíl znají, ničemu nepomůže. Když už to někomu vysvětlovat, tak lidem, kterým to splývá.

Pracující logaritmus píše:
12. 12. 2018, 14:03
To přeháníš i vůči Jersonovu přehánění.
Tím bych si nebyl vůbec jistej.

Pracující logaritmus píše:
12. 12. 2018, 14:03
Twilight by s největší pravděpodobností odrazoval mnohem víc potenciálních hráčů.
To bych si nebyl tak jistý tvrdit.
Tak samozřejmě, je to jen odhad. Nechme to u toho, že by to tak klidně bejt mohlo. Rozhodně by šel najít žánr nebo setting, který by měl výrazně větší "odrazovací potenciál" než DnD.

A hlavně je to beztak jedno, protože to nemáme jak ovlivnit. Vždycky je holt něco první a kdyby to někdo dokázal říct předem, byl by z něj dávno bambilionář.

Pracující logaritmus
Příspěvky: 723
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Pracující logaritmus » 12. 12. 2018, 15:04

Pak by nejspíš byla synonymem jiná značka. Kopírce se taky říká xerox.
To jsem v životě slyšel přesně jednou, na při historickém úvodu přednášky o xerografii.
Každopádně hádat se o tom s lidma, kteří ten rozdíl znají, ničemu nepomůže. Když už to někomu vysvětlovat, tak lidem, kterým to splývá.
To souhlas, ale dělat to po jednom je neefektivní a nevyplatí se to.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3218
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od ShadoWWW » 12. 12. 2018, 15:31

Pak by nejspíš byla synonymem jiná značka. Kopírce se taky říká xerox.
V USA také většina populace říká DnD všem stolním RPG (ne Dungeons and Dragons, ale tou fonetickou zkratkou). Ale není to doména čistě RPG. Další příklady jsou třeba botasky (odvozené od fy Botas), jar (od Jaru fy Rakona), karma (to topení, původně od firmy Karla Macháčka), žiletky (česká zkomolenina gillette), lux (původně od fy Lux), rolba (sněžná, původně of švédské firmy Rolba), mikroten (původně obchodní značka fy Granitol Moravský Beroun), inbus (odvozeno od ochranné známky INBUS fy Bauer a Schaurte). A třeba v USA se českému jaru říká "palmolive", což je taky odvozeno od značky.

A taky všichni chápou, že žiletky můžeš mít od více značek, stejně jako botasky, jar nebo lux. V USA taky ví, že palmolive (jar) je od více firem, nejen od Palmolive.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Jezus
Příspěvky: 296
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Jezus » 12. 12. 2018, 15:43

Je fakt, že když jsme se asi před rokem zase vrátili z jiného systému k DrDII, kamarád si chválil, jak je fajn, že může (zase) říkat, že jde hrát "dračák" a myslet tím opravdu Dračí Doupě :-)

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9142
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od eerieBaatezu » 12. 12. 2018, 21:15

Z hlediska dlouhodobého hraní a zábavnosti neznám moc lepších řešení, než fantasy nebo Shadowrun (což je vlastně taky fantasy). To množství věcí, co se tam dá vsadit, aby to bylo pořád svěží, je ohromné. Od dobrodružství se skřety a orky, přes nemrtvé, obry, draky, džiny a golemy, po cizí sféry s elementály a démony. Elfí hvozdy, trpasličí doly, pirátské ostrovy a oceány s krakenem a mořským hadem, dinosauří džungle, skály s hnízdy gryfů, akademie kouzelníků, guildy zlodějů, hrady, hřbitovy, to je prostě mega bohaté.

Když jsme hráli Fallout, tak tam máte rozmlácené město, ruiny města, vaulty, kemp nájezdníků, americkou prérijní poušť a skoro všude radiaci. A stejně tam jsou fantasijní prvky jako obří škorpióni, super-mutanti a párači, protože prostě aby to bylo víc husté a méně fádní.

Teď ve fantasy jsou tuny různých magií a principů a je to bohaté ve všech možných směrech. Navíc když tam máte povolání a hraní za každé vám dává velmi odlišný feeling ze hry. Budu válečník a nebo alchymista? Teď než prolezete levely, tak tam máte ten aspekt dlouhodobého budování charakteru, jak pravidlově, tak přes věci ve světě jako kdekoliv jinde, to se děje hrou samou.

Taky ten akcent na akční hraní pomáhá zaplnit hraní a navíc je to často nejvíc vzrušující. I v tom Fallout si pamatuji jaká bylo sranda při střetu na motorkách. V DnD 3.5e s lesním nekromantem byla nejvíc prča, když zakouzlil Eward's Black Tentacles a teď ta chapadla začla popadat členy doprovodu výpravy, různě je škrtit a trhat a borec na to kouká a povídá "wau, tak těm na pomoc nejdu". $lol$
Neumím si představit, jak moc času by člověk musel věnovat přípravám čistě příběhových hraní. Když jsme hráli ten free-form, tak všechno, co jsem vymyslel dali asi za 2 hodiny a celý zbytek odpoledne jen improvizoval a vařil z vody, docela masox to byl. Takhle když nekromant poslal na konvoj tři nemrtvé medvědy, tak byla hned sranda a adrenalin a vznikl chaos a jako PJovi mi to zabralo minimum práce ve srovnání...

Prostě obecně je tam hafo věcí co dělat. Nevím jaký jiný styl toho má tolik a je navíc tak intuitivně přístupný. Star Wars jsou taky vlastně fantasy, sci-fi taky čerpá z toho, že jsou tam fantastické věci, i to chuubo co jsem trochu četl místní PbP není o tak úplně obyčejných věcech. Však i ta Omega má paranormální věci a ufouny.

U některých žánrů si fakticky moc neumím představit připravovat delší hraní. I když ono je to taky necvikem. Je jasné, že Jerson vymyslí o milion věcí víc, když bude vést něco z WW II.
Další věc je styl hraní, PJ vypráví, hráči hrají. Kdybychom asi hráli něco víc kolaborativního, třeba by se ty příběhy líp nabalovaly, když to nemusí celé vymýšlet PJ, ale hráči si popisují svět a tak, ale na to jsem své kámoše nikdy neutáhl, oni mají rádi to imerzi (i když o tom takhle explicitně nemluví a asi ani nepřemýšlejí), že jsou postavy v nějakém světě, když si mohou věci popisovat sami, tak to jim to děsně kazí.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17336
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Jerson » 13. 12. 2018, 12:47

York píše:
12. 12. 2018, 12:39
Dračák nebo DnDčko není o nic lepší nebo horší startovní hra než cokoliv jinýho - kdyby to byli upíři nebo alieni, zaručeně by se taky našel nějakej Jerson, kterej by si stěžoval, že mu upíři nebo alieni kradou hráče. Nějaká hra prostě nejúspěšnější bejt musí, s tím nic nenaděláš.
Nejvíc hraná není to samé jako nejvhodnější startovací systém. A pokud myslíš, že třeba DrD1.6 je stejně dobrý startovací systém jako DrD+, nebo InSpecters, nebo Fate, tak já v tom vidím dost zásadní rozdíly v přístupnosti a zajímavosti pro nováčky.
Ne, není. Jerson tvrdí, že jakmile si jednou zahraješ Dračák, tak pokud zrovna nemáš rád fantasy, tak tě to navždy odradí od hraní rpgček.
Ne, to rozhodně netvrdí(m). Já nemám rád fantasy, Dračák jsem hrál kvůli tomu, že kamarád mě lákal do hry, protože neměl s kým jiným hrát, vydržel jsem u něj dva roky, dalších deset let jsem hrál fantasy a až pak přešel na předválečný svět. Zato ale tvrdím, že pokud někdo nemusí fantasy, a k tomu nemá rád hromady bojů, ve kterých se jen háže, hromady čísel a hodů a prolézání jeskyní, a ještě mu hráči tvrdí, že právě tak se RPG hrajou, prorože RPG a Dračák jedno jsou, tak se z něj hráč ani nestane. A tvrdím to několik let proto, že na tyhle lidi pořád narážím - narážel jsem na ně v osmnácti, a o dvacet let později se s nimi pořád setkávám - ať s lidmi, kterým je taky 40, nebo kterým je 15, a ať začali hrát RPG jiným způsobem, nebo ho vůbec nezačali hrát, a ať RPG zkusí hrát se mnou, nebo nezkusí vůbec.
Ve skutečnosti je to celé úplně obráceně, než Jerson tvrdí. DnDčko je nejpopulárnější mimo jiné proto, že velké většině potenciálních hráčů RPGček vyhovuje právě fantasy. Kdyby tedy nejpopulárnější rpgčko nebylo DnDčko, ale třeba Twilight, tak by naopak s největší pravděpodobností odrazovalo mnohem víc potenciálních hráčů.
Nepsal jsi před chvílí, že nezáleží na tom, jaké RPG to je, protože všechna jsou pro začátečníky podobně dobrá? Ano, Twilight by odradil ještě víc lidí než DrD, protože je ještě specifičtější a zajímá ještě menší skupinu lidí. Ale RPG, ve kterém by šlo hrát jak prolézání jeskyní, tak Twilight, tak reálný svět, by těch lidí odradilo méně. A RPG, ve kterém by šlo hrát libovolný svět by neodradilo nikoho na základě neoblíbeného settingu, ale třeba už jen na základě preferencí v rozsahu pravidel. A RPG, které by se dalo hrát stejně zábavně s pravidly na jednu A4 jako s rozšířením v podobě tří knížek by už neodrazovalo ani kvůli rozsahu, a zůstalo by odrazování jen kvůli přístupu spoluhráčů, blbým poznámkám, a dalším věcem, které už se systémem nesouvisí.
York píše:
12. 12. 2018, 12:39
To, že by nejpopulárnější rpgčko nebylo vázané na konkrétní setting je sice hezké přání, ale to je asi tak všechno. Brandy a frančízy holt válcují všechno ostatní, taková je prostě naše společnost.
Jenže brand nemusí být vázán na setting, jak by ti potvrdil každý zastánce GURPSů. Ostatně ani DrD žádný setting nemá a dá se hrát mnoha různými způsoby, jak zase tvrdí jeho zastánci. To že je fantasy nejrozšířenější je dané jen tím, o čem bylo první RPG. Stejně jako deskovky byly ještě před patnácti lety synonymem pro Člověče, nezlob se a šachy pro každého, kdo nikdy jiné deskovky nehrál, a kdo nemohl pochopit, že by někdo jel na con, kde si zahraje deskovky. "To jako budete celý týden hrát Člobrdo a šachy? To je docela otrava, když mě ani jedno nebaví." O tom, že PC hry byly "střílečky" jen proto, že jednou z těch známých (i když ne prvních) byl Doom asi taky nemusím vykládat. A než někdo začne říkat, že jsou oblíbené stále - nejprodávanější hrou v USA byl Deer Hunter a nejvíce hranou hrou bylo Farmville, které hráli i lidé, kteří by o střílečku nezavadili ani pohledem. V roce 2000 by žádný hráč PC her neřekl, že se nejvíc uchytí hra o blbém klikání na políčka. Takže s různými oficiálními statistikami i názory, které hry jsou nejhranější, které nejoblíbenější a které by si našly nejvíc hráčů, kdyby je někdo zkusil udělat bych byl velmi opatrný.
ShadoWWW píše:
12. 12. 2018, 13:25
Já se facebook nechodím, tak to jsem asi ze hry.
Ze hry nejsi, jen se držíš ve své bublině, tak zcela pochopitelně ve svém okolí neznáš nikoho, kdo by měl s fantasy problém. Ostatně se ti daří nevšímat si i lidí, kteří přijdou na RPGF nebo na Kostku a jsou z jiné bubliny - tedy ne že bys v tom byl sám, on si jich nevšimne skoro nikdo a pak s klidem tvrdí, že takové lidi ve svém okolí nemá. (Já si jich taky všímám, jen když se fakt snažím je vidět.)

Ve svém okolí jsem od konce září našel z původních 2 celkem 15 hráčů, kteří projevili zájem o Omegu, nebo ji už hrajou. Ovšem když jsem před rokem zjišťoval, kdo by Omegu hrál, a vyvěšoval inzeráty, nenašel jsem vůbec nikoho. Ti lidé byli okolo mně, ale prostě jsem je neviděl, protože jsem nebyl ve správné bublině. Teď když jsem se do ní dostal, tak se zvětšuje skoro sama, a o hraní Omegy se zajímají i rodiče, příbuzní a kamarádi mé hráčky, kteří hráli jen několikrát Dračák.
ShadoWWW píše:
12. 12. 2018, 13:25
Co se týče RPG komunit na internetu, tak mně přijde, že celkově oproti třeba devadesátkám jich mnoho zaniklo a jiné buď jen přežívají z archívů, nebo ne-RPG diskuzí.
A vedle toho vznikla hromada nových specializovaných herních webů (alespoň v Česku), které tak či onak fungují. V 90. letech jsem na net nechodil, takže ty zahraniční zaniklé nedokážu posoudit.
York píše:
12. 12. 2018, 14:15
A hlavně je to beztak jedno, protože to nemáme jak ovlivnit. Vždycky je holt něco první a kdyby to někdo dokázal říct předem, byl by z něj dávno bambilionář.
Ty ses rozhodl změnit téma, nebo profackovat slaměného panáka? O tom které RPG bylo v Česku první tady nikdo nemluví. Současná diskuse vznikla na základě mého zpochybnění tvrzení, že fantasy je dobrý vstupní setting pro RPG jen proto, že ho hraje nejvíc hráčů.
eerieBaatezu píše:
12. 12. 2018, 21:15
Z hlediska dlouhodobého hraní a zábavnosti neznám moc lepších řešení, než fantasy nebo Shadowrun (což je vlastně taky fantasy). To množství věcí, co se tam dá vsadit, aby to bylo pořád svěží, je ohromné. Od dobrodružství se skřety a orky, přes nemrtvé, obry, draky, džiny a golemy, po cizí sféry s elementály a démony. Elfí hvozdy, trpasličí doly, pirátské ostrovy a oceány s krakenem a mořským hadem, dinosauří džungle, skály s hnízdy gryfů, akademie kouzelníků, guildy zlodějů, hrady, hřbitovy, to je prostě mega bohaté.
Pokud si vytvoříš paradigma, že zábavné = svěží věci = nové prvky, a k tomu paradigma třeba reálný svět = omezené možnosti, tak ti samozřejmě vyjde fantasy jako nejlepší, ale chápeš doufám, že sis výsledek určil už dopředu. Co lidé, kteří chtějí v RPG rozvíjet postavy, prohlubovat vztahy, zkoumat různé mezilidské situace? Těm jsou skřeti i akamedie kouzelníků úplně ukradené, a naopak by o tvém výčtu mohli říct, že je to všechno na jedno brdo, vizuální odlišnosti bez hloubky, stejně se všechny rasy chovají jako lidé a všechny potvory jsou jen balíčky zkušeností v různém balení. A všechna tvá dobrodružství jsou podle jednoho schématu "někam jedeme, něco zvnějšku nám dělá potíže, tak to zabijeme a obereme o poklady". Než vyskočíš s tím, že to tak není, tak se zastav a uvědom si, že jsem jen popsal tvé oblíbené představy pomocí jiného paradigmatu.
Někomu - třeba mně - ve světě Falloutu žádné fantasijní prvky nechybí.

To samé akční hraní - nejvíc vzrušující je to pro tebe a podobný typ hráčů, kdy vlastně říkáš, že vám řešení bojů zaplácne největší část hry, kterou by jinak GM složitě vymýšlel. Přitom jiný GM by ti řekl, že jemu stačí mezi hráče hodit nějaký rozporný prvek, a půl sezení si vystačí sami mezi sebou, přičemž se všichni dobře baví. A asi by tě hodně překvapilo, že se tahle "příběhová hraní" třeba vůbec nepřipravují.
eerieBaatezu píše:
12. 12. 2018, 21:15
Prostě obecně je tam hafo věcí co dělat. Nevím jaký jiný styl toho má tolik a je navíc tak intuitivně přístupný.
Tak třeba "dva lidé s různými pohledy na svět se potkají a zkouší spolu vycházet" je téma, které je v současnosti v netových RPG téměř nejranější, a to nejspíše v podobě dvou kluků (hraných dvěma holkami). A styl hry "z běžného života" je intuitivně naprosto nejpřístupnější, protože s ním hráči mají každodenní osobní zkušenost a nedělá jim problém naladit se na stejnou vlnu i v malých detailech. Tobě to přijde jako nezajímavé a neintuitivní, ale přitom by oponentní názor mohl říct, co jako má být intuitivního na magii, když jsi v reálu žádnou neviděl a když potřebuješ celé knížky pravidel, abys dokázal vyvolat jednotlivé efekty.
eerieBaatezu píše:
12. 12. 2018, 21:15
U některých žánrů si fakticky moc neumím představit připravovat delší hraní. I když ono je to taky necvikem. Je jasné, že Jerson vymyslí o milion věcí víc, když bude vést něco z WW II.
Často se říká, že při hraní RPG jsou hráči omezeni jen svou fantasií. S oblibou k tomu dodávám, že u mnoha hráčů je to dost drastické omezení, protože jim ta představivost prostě chybí, protože jim chybí i zkušenost. Tohle je jeden z případů.
eerieBaatezu píše:
12. 12. 2018, 21:15
Star Wars jsou taky vlastně fantasy, ... Však i ta Omega má paranormální věci a ufouny.
To je pak těžké, když zcela reálné fenomény bereš jako fantasy. :-) Nevím o nikom, pro koho by byl svět Omegy fantasy, zato vím o lidech, kteří ho označovali za "hodně reálný". Ufony ve hře nemám, a paranormální věci se zkoumají už 150 let s různou intenzitou a různými výsledky, takže na tom nevidím nic fantasy. A hlavně to tak hráči ani neberou, takže opět jde o optiku, tedy paradigma, přes které ses rozhodl na svět nahlížet. I když samozřejmě chápu, že by se to jako fantasy dalo brát.
eerieBaatezu píše:
12. 12. 2018, 21:15
Další věc je styl hraní, PJ vypráví, hráči hrají. Kdybychom asi hráli něco víc kolaborativního, třeba by se ty příběhy líp nabalovaly, když to nemusí celé vymýšlet PJ, ale hráči si popisují svět a tak, ale na to jsem své kámoše nikdy neutáhl, oni mají rádi to imerzi (i když o tom takhle explicitně nemluví a asi ani nepřemýšlejí), že jsou postavy v nějakém světě, když si mohou věci popisovat sami, tak to jim to děsně kazí.
Opět stavíš do protikladu věci, které jsou v protikladu jen ve tvém stylu hry. Textové RPG se často hrajou v dost velkém ponoření, i přes zdánlivé rozkouskování a orientaci na slovní popisy jsem v něm třeba zažil tak silný pocit zrady, jaký jsem v klasickém RPG nezažil, a to jsme hráli hru bez vypravěče a prostředí popisovali hráči podle svých záměrů.

Nicméně to jsou jen detaily - jde o to, že (nejen) tvá fascinace a obliba fantasy je pochopitelná, nicméně nikoliv univerzální, a skutečně považuju za nesmysl tvrdit, že je fantasy vhodné pro začínající hráče. Jenže nejde o to, jaký žánr nebo setting by byl vhodnější - to je zavádějící otázka. Jde o to, že různým hráčům vyhovují jiné žánry, a i když je jeden z nich nejrozšířenější, vůbec to neznamená, že vyhovuje většině hráčů - to je výběr přeživších.

MarkyParky
Příspěvky: 9076
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od MarkyParky » 13. 12. 2018, 12:50

To je pak těžké, když zcela reálné fenomény bereš jako fantasy....
Teda, že zrovna tenhle odstavec napíše Jerson, jehož jménem je v RPG komunitě synonymem "biče na realističnost", to jsem teda nečekal...

:think:

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12819
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od York » 13. 12. 2018, 13:09

York píše:Jerson tvrdí, že jakmile si jednou zahraješ Dračák, tak pokud zrovna nemáš rád fantasy, tak tě to navždy odradí od hraní rpgček.
Jerson píše:
13. 12. 2018, 12:47
Ne, to rozhodně netvrdí(m).
Jerson píše:
13. 12. 2018, 12:47
tvrdím, že pokud někdo nemusí fantasy, ... , tak se z něj hráč ani nestane.
:think:

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17336
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Jerson » 13. 12. 2018, 13:24

No, tak jsi dokázal, že když vystřihneš všechny ostatní podmínky, tak se ti podaří ze zbytku složit to, co tvrdíš, že píšu.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12819
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od York » 13. 12. 2018, 13:28

Jerson píše:
13. 12. 2018, 13:24
No, tak jsi dokázal, že když vystřihneš všechny ostatní podmínky, tak se ti podaří ze zbytku složit to, co tvrdíš, že píšu.
Pokud někdo bude novým hráčům dávat mylnou informaci, že existuje jen jedno RPGčko a nejde hrát jinak, tak to je problém, ať už to bude tvrdit o jakékoliv hře. Dračák v tom není nijak výjimečný.

Pracující logaritmus
Příspěvky: 723
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Pracující logaritmus » 13. 12. 2018, 13:59

Než vyskočíš s tím, že to tak není, tak se zastav a uvědom si, že jsem jen popsal tvé oblíbené představy pomocí jiného paradigmatu.
Pro exaktnost, tys ji "nepopsal v rámci jiného paradigmatu" tys ji "stereotypně sprasil" stejně jako on hraní v reálném světě.
Ve fantasy (sci-fi, historii, whatever) je pro vztahy a hluboké charaktery spousta prostoru. Stejně jako je v reálném světě spousta místa pro dobrodruhy.
Btw, když jsem četl ten eeriho blábol, tak se mi při "hraní v reálném světě" vybavili Gawliczková a Přibáň.
paranormální věci se zkoumají už 150 let s různou intenzitou a různými výsledky
Argonantus zkoumá draky a alchymii a není sám.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12819
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od York » 13. 12. 2018, 14:11

Pracující logaritmus píše:
13. 12. 2018, 13:59
Btw, když jsem četl ten eeriho blábol...
Eerieho blábol je psaný z jeho osobního pohledu, je to prostě zpověď fantazáka.

Já bych si asi dokázal představit hru třeba z prostředí KODovek, ale to je prostě tím, že jsem na nich vyrůstal.

Obecně pro každou hru potřebuješ vybudovat nějaké podhoubí a představa o fantasy příbězích se holt v dnešní době buduje hodně snadno, v tom má Eerie nepochybně pravdu.

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti