Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Moderátor: Bouchi
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22595
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
A všiml sis, že bych se opíral do Dračáku? Nebo jsi vidělo slova "DrD" a "Jerson" vedle sebe a rovno ti naskočil scénář diskuse "Jerson opět kritizuje Dračák, tak mu to musím vytmavit a říct mu, že Dračák je v pohodě?"
Raději to znovu zopakuju - považuju za nevhodné tvrdit, že fantasy je dobré pro skoro všechny začínající hráče RPG. Tím neříkám, že by fantasy bylo pro každého začínajícího hráče špatné.
Pokud se někdo dokáže bavit jen v binární logice pro začínajícího hráče je fantasy dobré / pro začínajícího hráče je fantasy špatné, tak ať to řekne rovnou a já z diskuse zase odejdu.
Ano, pochopil jsi to zcela správně. Popsat v rámci jiného paradigmatu a zprasit má k sobě dost blízko. Takže kritizuju přístup, kdy někdo svůj preferovaný styl hry považuje za nejlepší pro všechny začátečníky. Konkrétně jsem tak reagoval na Shadowwwa.Pracující logaritmus píše: ↑13. 12. 2018, 13:59 Pro exaktnost, tys ji "nepopsal v rámci jiného paradigmatu" tys ji "stereotypně sprasil" stejně jako on hraní v reálném světě.
Ve fantasy (sci-fi, historii, whatever) je pro vztahy a hluboké charaktery spousta prostoru. Stejně jako je v reálném světě spousta místa pro dobrodruhy.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Jen pro záznam. Já jsem nikdy netvrdil, že fantasy je nejlepší pro všechny začátečníky a netvrdí to nikdo tady.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Aha, sorry. Já měl pocit, že jsem četl zápis, kde pobíhal protossák a honilo ho gestapo nebo co.
- Vallun
- Příspěvky: 32287
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Pro záznam - podle mne je fantasy nejvhodnější pro největší počet (i když možná ne pro většinu) hráčů-začátečníků...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Vallun: To se shodnem. Tam bylo klíčové to všechny. Já bych se nebál ani té většiny. Ale to spíš kvůli tomu, protože to vychází z veřejně dostupných zdrojů-průzkumů. Jinak mi je docela jedno, kdo na čem začíná.
Taky jsem rozporoval, že v ČR není možná jiná než fantasy varianta pro začátečníky. Mají tu Fate Core, Rozcestí a Střepy snů. A pak je tu krabicovka Příběhů impéria, což je sice taky fantasy, ale rozhodně to není DrD.
Taky jsem rozporoval, že v ČR není možná jiná než fantasy varianta pro začátečníky. Mají tu Fate Core, Rozcestí a Střepy snů. A pak je tu krabicovka Příběhů impéria, což je sice taky fantasy, ale rozhodně to není DrD.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Ahoj,
chvíli jsem přemýšlel, jestli založit nové vlákno, ale zkusím pokračovat v tomhle.
Na foru jsem nový, totéž se ale nená říct o hraní DrD. Tak jako mnoho dalších jsem si prošel Drd 1.5-1.6 někde mezi lety 1998-2001. Pak jsem hrát přestal, ale nezapomněl. Teď se k hraní vracím se svými dětmi. Začali jsme naprosto nečekaně a tak jsem hrábnul po tom, co znám, a jedeme podle původního Dračího doupěte. Mám tříčlennou družinu, hrajeme už rok a půl téměř každý týden a nezdá se, že by to mělo v dohledné době skončit.
Proto jsem se začal rozhlížet, co se s DrD za tu dobu událo. Vyrazilo mi dech, že Altar neuchopil šanci na dotisky nebo e-verzi a staré DrD se dá sehnat už pouze ve skenech. Podle mě promarněná příležitost, ale to je asi jejich věc.
Pak jsem se zahloubal do DrD 2, koupil a jsem na konci pravidel. Doufám, že budu mít šanci si je někdy zahrát a ověřit si tak dojmy, který jsem si zatím odnesl:
- všechno, co je napsáno pro DrD 2, se dá přenést do DrD ve formě pastí, postihů, změn pravěpodobností, případně prostě JEN TAK do příběhu.
- možnost kombinovat povolání mě moc neláká. Rád o tomhle podiskutuju, ale vycházím z představy reálného světa - co je profesně z člověka, který se chvíli věnuje vývoji leteckých motorů, chvíli modernímu tanci, chvíli účetnictví a chvíli filozofii? Podle mého nic. Pokud čtu o mastičkářovi nebo kejklířovi, vedle strašlivého mága nebo zuřivého bojovníka je to podstatně bledší představa. Na DrD mě vždycky lákaly hrdinské skutky, a ty jsem ve Dvojce moc neviděl. Mimochodem, je asi jasné, že i DrD 1 umožňuje kombinaci povolání - prostě mix pravidel.
- je tu jedna věc, kterou jsem v Dvojce nenašel. Tou jsou OPRAVDU silné schopnosti, které časem dostávají hráči Jedničky do ruky. Jak funguje v mechanice Dvojky třeba takový druidův Hněv lesa, který způsobí, že se i velký oddíl vojáků obrátí na útěk, odkazuje zbraně a málem se přitom přizabije? Nebo vědomí toho, že pokud naštvu kouzelníka, možná ze mě zbyde jen mastný škvarek? Žádné Jizvy nebo Vyčerpávání. Pokud nemám magickou ochranu, před třiceti modrými blesky není úniku. V podstatě u všech magických schopností byla podmínka, že nesmějí přímo cíli ublížit, natož aby ho zabily. Celkový dojem je pak takový, že postavy v Jedničce jsou jako dýka - doopravdy ostrá, ale umí jen to, k čemu je určena; postavy ve Dvojce jsou jako modelína - dá se z ní vytvarovat ledacos, ale nic moc to neumí. Možná je herní praxe jiná, ale v tom případě se moc postav, která byla v Jedničce po přečtení pravidel jasně patrná, hodně umně skrývá.
Shrnuto a podtrženo, můj osobní dojem je:
- Jednička je vhodná pro začínající hráče (tj. první 1-3 roky hraní a věk do 15 let), neboť dodává rámec pro představivost. Zkušený PJ může navíc ignorovat jakoukoliv tabulku a tím dodat hře spád nebo příběh, atmosféru.
- Dvojka je dobrá inspirace a prakticky cokoliv se dá přenést do Jedničky, mechanika tam je dostatečná. Vyjímkou jsou souboje - tady je Jednička jasná - Co neubrzdíš, neukecáš.
- Doopravdy vhodná je Dvojka až pro ty hráče, kteří u Jedniček začínají protestovat, že schopnosti jejich postavy by měly být pružnější
Ne, Dračí doupě 1.6 není mrtvá hra.
chvíli jsem přemýšlel, jestli založit nové vlákno, ale zkusím pokračovat v tomhle.
Na foru jsem nový, totéž se ale nená říct o hraní DrD. Tak jako mnoho dalších jsem si prošel Drd 1.5-1.6 někde mezi lety 1998-2001. Pak jsem hrát přestal, ale nezapomněl. Teď se k hraní vracím se svými dětmi. Začali jsme naprosto nečekaně a tak jsem hrábnul po tom, co znám, a jedeme podle původního Dračího doupěte. Mám tříčlennou družinu, hrajeme už rok a půl téměř každý týden a nezdá se, že by to mělo v dohledné době skončit.
Proto jsem se začal rozhlížet, co se s DrD za tu dobu událo. Vyrazilo mi dech, že Altar neuchopil šanci na dotisky nebo e-verzi a staré DrD se dá sehnat už pouze ve skenech. Podle mě promarněná příležitost, ale to je asi jejich věc.
Pak jsem se zahloubal do DrD 2, koupil a jsem na konci pravidel. Doufám, že budu mít šanci si je někdy zahrát a ověřit si tak dojmy, který jsem si zatím odnesl:
- všechno, co je napsáno pro DrD 2, se dá přenést do DrD ve formě pastí, postihů, změn pravěpodobností, případně prostě JEN TAK do příběhu.
- možnost kombinovat povolání mě moc neláká. Rád o tomhle podiskutuju, ale vycházím z představy reálného světa - co je profesně z člověka, který se chvíli věnuje vývoji leteckých motorů, chvíli modernímu tanci, chvíli účetnictví a chvíli filozofii? Podle mého nic. Pokud čtu o mastičkářovi nebo kejklířovi, vedle strašlivého mága nebo zuřivého bojovníka je to podstatně bledší představa. Na DrD mě vždycky lákaly hrdinské skutky, a ty jsem ve Dvojce moc neviděl. Mimochodem, je asi jasné, že i DrD 1 umožňuje kombinaci povolání - prostě mix pravidel.
- je tu jedna věc, kterou jsem v Dvojce nenašel. Tou jsou OPRAVDU silné schopnosti, které časem dostávají hráči Jedničky do ruky. Jak funguje v mechanice Dvojky třeba takový druidův Hněv lesa, který způsobí, že se i velký oddíl vojáků obrátí na útěk, odkazuje zbraně a málem se přitom přizabije? Nebo vědomí toho, že pokud naštvu kouzelníka, možná ze mě zbyde jen mastný škvarek? Žádné Jizvy nebo Vyčerpávání. Pokud nemám magickou ochranu, před třiceti modrými blesky není úniku. V podstatě u všech magických schopností byla podmínka, že nesmějí přímo cíli ublížit, natož aby ho zabily. Celkový dojem je pak takový, že postavy v Jedničce jsou jako dýka - doopravdy ostrá, ale umí jen to, k čemu je určena; postavy ve Dvojce jsou jako modelína - dá se z ní vytvarovat ledacos, ale nic moc to neumí. Možná je herní praxe jiná, ale v tom případě se moc postav, která byla v Jedničce po přečtení pravidel jasně patrná, hodně umně skrývá.
Shrnuto a podtrženo, můj osobní dojem je:
- Jednička je vhodná pro začínající hráče (tj. první 1-3 roky hraní a věk do 15 let), neboť dodává rámec pro představivost. Zkušený PJ může navíc ignorovat jakoukoliv tabulku a tím dodat hře spád nebo příběh, atmosféru.
- Dvojka je dobrá inspirace a prakticky cokoliv se dá přenést do Jedničky, mechanika tam je dostatečná. Vyjímkou jsou souboje - tady je Jednička jasná - Co neubrzdíš, neukecáš.
- Doopravdy vhodná je Dvojka až pro ty hráče, kteří u Jedniček začínají protestovat, že schopnosti jejich postavy by měly být pružnější
Ne, Dračí doupě 1.6 není mrtvá hra.
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3816
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Jenže ta volba dneska není DrD 1 nebo DrD 2, nýbrž DrD1 nebo desítky jiných systémů. Jakkoli mám například proti 5. edici DnD výhrady, rozhodně je při stejném základním konceptu mnohem lepší, než starý dračák. ¯\_(ツ)_/¯
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20880
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Dračák ale rozhodně není mrtvý - z různých odhadů, pozorování a spekulací je to u nás pořád nejhranější hra. Otázka teda je, co dělá správně, že se pořád drží. Asi to nemůže být jen setrvačností.
Podle mě v tom bude kombinace toho, že je dostupný a lidi ho znají a můžou se ho navzájem naučit, potom toho, že je pro něj k dispozici dost světů a materiálů, a zároveň že je ten systém dostatečně volný a upravitelný. Je sice dost špatný, ale nic ti nebrání si ho upravit a vylepšit. Což nám akademikům tady na Fóru možná zní jako podivný argument (proč si brát a upravovat špatný systém, když si můžu vzít rovnou nějaký dobrý?), ale kdykoli vznikne nějaká diskuze s doporučením systému, tak lidi opakovaně zmiňují modifikovatelnost jako dobrou vlastnost.
Bursa taky podle mě narazil na to, že „moderní“ hry jako DrD II jsou sice mechanicky vychytané, ale někdy neintuitivní a hlavně jsou všeobjímající a nemůžeš se v nich snadno vrtat, aniž bys celý systém rozesral.
Mimochodem, Burso, vítej na Fóru! Mohla by tě zaujmou i vedlejší diskuze s kouzelným názvem Poradte novackovy, kde se mimo jiné řešilo, co někdy novým hrám oproti starému DrD chybí. (Vysvětlující texty a hratelný obsah.)
Podle mě v tom bude kombinace toho, že je dostupný a lidi ho znají a můžou se ho navzájem naučit, potom toho, že je pro něj k dispozici dost světů a materiálů, a zároveň že je ten systém dostatečně volný a upravitelný. Je sice dost špatný, ale nic ti nebrání si ho upravit a vylepšit. Což nám akademikům tady na Fóru možná zní jako podivný argument (proč si brát a upravovat špatný systém, když si můžu vzít rovnou nějaký dobrý?), ale kdykoli vznikne nějaká diskuze s doporučením systému, tak lidi opakovaně zmiňují modifikovatelnost jako dobrou vlastnost.
Bursa taky podle mě narazil na to, že „moderní“ hry jako DrD II jsou sice mechanicky vychytané, ale někdy neintuitivní a hlavně jsou všeobjímající a nemůžeš se v nich snadno vrtat, aniž bys celý systém rozesral.
Mimochodem, Burso, vítej na Fóru! Mohla by tě zaujmou i vedlejší diskuze s kouzelným názvem Poradte novackovy, kde se mimo jiné řešilo, co někdy novým hrám oproti starému DrD chybí. (Vysvětlující texty a hratelný obsah.)
???Co neubrzdíš, neukecáš.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22595
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Nemusí dělat nic. Před třiceti lety vyšlo několik edic v desetitisícových nákladech (možná 100 000 výtisků PPZ dohromady? To ví asi jen Bouchi), a tyhle sešity se nikam neztrácí, takže leží v mnoha domácnostech, skautských klubovnách, Domech dětí a čekají na další generace hráčů, kteří je budou používat. Už nastala doba, kdy původní hráči mají děti ve věku, že s nimi můžou hrát Dračák dál, a nebo jejich děti hrajou samy. Navíc tištěná pravidla nejsou software, který by zastaral tím, že ho nepůjde na ničem spustit - můžou takhle ležet a být využívány dalších 30 nebo 60 let pořád dál.
Vedle toho je určitou konkurencí jen DnD, buď originál,. nebo český překlad, které jsou na pohled o dost tlustší, ještě pořád nemají tak velkou hráčskou základnu a začínají je hrát spíše starší hráči, i když ne o moc - místo 8 - 15 to jsou hráči ve věku 12 - 20 let. Takže na to aby DrD začalo skutečně ustupovat ze scény by výtisky DnD (nebo jiného RPG, ale nenapadá mě kterého) krát počty skupin krát roky mezi lidmi musely dosahovat alespoň řádově podobných hodnot, a nevím, zda to hrozí.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
No, DnD jsem nehrál, zatím jsem zkusmo prolistoval ADnD (byla to myslím druhá edice) a to mě úplně nezaujalo - asi by to člověk musel hrát. Zkusím prolistovat to, co říkáš, ať mám k tomu co říct.
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Jestli je něco mrtvé, tak rozhodně ADnD.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Neintuitivnost - to bylo přesné. Po prvním přečtení pravidel bych měl mít pojem o tom, jak se to hraje. Protože jsem dospělý a už jsem RPG hrál, tuším. Ale myslím, že desetiletému čtenáři, který poprvé slyšel o tom, že si může hrát na Aragorna, zůstane v hlavě po přečtení Dvojky velký otazník.Markus píše: ↑27. 5. 2020, 16:27 Dračák ale rozhodně není mrtvý - z různých odhadů, pozorování a spekulací je to u nás pořád nejhranější hra. Otázka teda je, co dělá správně, že se pořád drží. Asi to nemůže být jen setrvačností.
Podle mě v tom bude kombinace toho, že je dostupný a lidi ho znají a můžou se ho navzájem naučit, potom toho, že je pro něj k dispozici dost světů a materiálů, a zároveň že je ten systém dostatečně volný a upravitelný. Je sice dost špatný, ale nic ti nebrání si ho upravit a vylepšit. Což nám akademikům tady na Fóru možná zní jako podivný argument (proč si brát a upravovat špatný systém, když si můžu vzít rovnou nějaký dobrý?), ale kdykoli vznikne nějaká diskuze s doporučením systému, tak lidi opakovaně zmiňují modifikovatelnost jako dobrou vlastnost.
Bursa taky podle mě narazil na to, že „moderní“ hry jako DrD II jsou sice mechanicky vychytané, ale někdy neintuitivní a hlavně jsou všeobjímající a nemůžeš se v nich snadno vrtat, aniž bys celý systém rozesral.
Mimochodem, Burso, vítej na Fóru! Mohla by tě zaujmou i vedlejší diskuze s kouzelným názvem Poradte novackovy, kde se mimo jiné řešilo, co někdy novým hrám oproti starému DrD chybí. (Vysvětlující texty a hratelný obsah.)
???Co neubrzdíš, neukecáš.
Co neubrzdíš, neukecáš. Pokud jsem to dobře pochopil, válečník nesejme skřeta během jednoho drtivého útoku. Pokud ohlásí akci, která by měla za následek smrt, skřet má několik možností, jak tomu najisto zabránit tím, jak bude ukecávat, jak se uhne, odvalí a kdo ví co dál. Barbar Conan by zaplakal a tohle se mi na jedničce líbí. Jasně, můžeš vyjednávat. Ale pokud dojde k boji, slabší se rychle pozná - pokud tu čepel neubrzdíš (hod na obranu), nic neukecáš (jsi zraněný). Co jsem zahlédl po různých diskuzích, právě mechanismus vyčerpání a jizev souboje dost zpomaluje.
Na Poraďte nováčkovi se mrknu.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15032
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Já si teda matně pamatuju, jak v DrD1 skoro žádná rána nebyla smrtelná, sebralo to pár životů a jelo se dál. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Dračí doupě je jako uhelná elektrárna. Energii vyrobí, ale už to umíme mnohem lépe, efektivněji a bez znečištění. Bohužel, pořád se používají a leckde to lidem nevymluvíš.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti