Rady pro Pány Jeskyně
Moderátor: Bouchi
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
2 Patrajz1.:
- Odmenuj hrace za dobrou hru, jakkoliv (klidne i slovne, nejlepe pribehove)
- Mluv s hraci o tom, co se jim pri hre libi/nelibi a co by chteli
- Kazda postava je v necem dobra, dej behem hrani kazdemu prostor, at zazari
- Pokud je nekdo v necem opravdu dobry (nebo specializovany) mel by mit moznost to nejak nadstandartne vyuzit (aspon cas od casu).
- Pokud ti hraci napisi minulost, pracuj s ni a pouzivej je pri hre
- Pokud budes nejdrive delat pribeh a potom poostavy s hracema, dej hracum instrukce dle tema pribehu, at se postavy do pribehu co nejvice hodi. Pokud to budes delat obracene, delej pribeh podle postav. Podle me je velka chyba delat pribeh a postavy oddelene a nezavisle
- Ziskej si duveru hracu. Snaz se moc nepodvadet (i kdyz si myslis ze je to v zajmu pribehu). Pokud hraci prijdou na dobre a rychle reseni, ktere je pro tebe necekane netrestej je tim, ze jim nevyjde. Ale neopak, odmene je za to. Snaz se co nejmene s hrou a hraci manipulovat.
- V pribehu se nejvice pripravuj na to, co hrace bavi a co bavi tebe. Pokud je bavi boje, delej zajimave soubojove sceny a protivniky. Pokud je bavy hrat postavy, vytvarej jim zajimave situace, kde svou postavu mohou ztvarnit, zajimave cizi postavy, s nimiz mohou rozvijet ruzne vztahy, apod...
- Mysli na to, ze zabava prestane byt zabavou, pokud se z ni stane povinnost
- Odmenuj hrace za dobrou hru, jakkoliv (klidne i slovne, nejlepe pribehove)
- Mluv s hraci o tom, co se jim pri hre libi/nelibi a co by chteli
- Kazda postava je v necem dobra, dej behem hrani kazdemu prostor, at zazari
- Pokud je nekdo v necem opravdu dobry (nebo specializovany) mel by mit moznost to nejak nadstandartne vyuzit (aspon cas od casu).
- Pokud ti hraci napisi minulost, pracuj s ni a pouzivej je pri hre
- Pokud budes nejdrive delat pribeh a potom poostavy s hracema, dej hracum instrukce dle tema pribehu, at se postavy do pribehu co nejvice hodi. Pokud to budes delat obracene, delej pribeh podle postav. Podle me je velka chyba delat pribeh a postavy oddelene a nezavisle
- Ziskej si duveru hracu. Snaz se moc nepodvadet (i kdyz si myslis ze je to v zajmu pribehu). Pokud hraci prijdou na dobre a rychle reseni, ktere je pro tebe necekane netrestej je tim, ze jim nevyjde. Ale neopak, odmene je za to. Snaz se co nejmene s hrou a hraci manipulovat.
- V pribehu se nejvice pripravuj na to, co hrace bavi a co bavi tebe. Pokud je bavi boje, delej zajimave soubojove sceny a protivniky. Pokud je bavy hrat postavy, vytvarej jim zajimave situace, kde svou postavu mohou ztvarnit, zajimave cizi postavy, s nimiz mohou rozvijet ruzne vztahy, apod...
- Mysli na to, ze zabava prestane byt zabavou, pokud se z ni stane povinnost
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
-
- Příspěvky: 36
- Registrován: 18. 9. 2006, 22:40
- Bydliště: Masarykova 29, Olomouc - trvalé, ale moc se tam nezdržuju
Jerson: Ono to vypadá jako moc práce, ale v praxi to tak není, to bych nedával (mně dělá problém dokopat se i dělat si přípravy na hodiny ). O přípravě CP (NPC) nebudu diskutovat. Co je důležitější mít nachystané než postavy? A ten příběh bez postav není potřeba mít zpracovaný něja detailně, jen si uvědomit co, kdo a proč, dělá (chce dělat), což souvisí s těmi postavami. Půlroční dobrodružství pochopitelně není třeba rozepsat na minuty, tady jsem asi špatně vyjádřil. Myslel jsem to tak, že pokud máš dobrodružství, které se potáhne půl roku (hledání ztraceného příbuzného), stačí ti rozdělit si to na měsíce, pokud se stane hromada věcí během 24 hodin (přepad vesnice), je lepší být trochu časově přesnější. Právě proto, že hráči většinou jednají úplně jinak, než si PJ představuje, je potřeba nachystat si ty CP včetně jejich pozadí, motivace atd. - jak budou reagovat na všetečné otázky a neočekávané akce postav? A je podle mě důležité vědět, co se kdy stane bez ohledu na postavy (přijedou bandidti za týden zas, když je nikdo nehonil - viz 7 statečných? atd. Teď vařím z vody, ale myslím, že obzvláště začínající PJ by mohl být zaskočen, pokud si tyhle věci nepřipraví.
Jediný rozdíl mezi mnou a bláznem je, že já nejsem blázen.
Salvador Dalí
Salvador Dalí
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Mno, já mám kampař naplánovanou na pár let, ale že bych si to připravoval, to opravdu ne. Kromě několika základních postav, které stejně dopracovávám v průběhu hry s tím, jak reagují přímo ve hře prakticky nemám připraveno ani naplánováno vůbec nic. Ano, mám pár uzlových momentů, ale ty také vkládám docela libovolně, když je příležitost.
Nevím, co se stane za týden - vím, co se asi tak stane zítra, pokud vyjdu z toho, co se stalo dnes. Ale postavy můžou dost zamíchat s kartama, nebo to provedu sám tím, že potkají důležité CPčko, které už nemůže být jinde.
Nebo že krystal obsahující všechny důležité informace o jejich úkolu hodí do záchodu na druhém sezení, a o další přijdou na třetím, takže jejich protivníci od začátku můžou tušit, o co jim jde.
Jakékoliv plány bych mohl házet do koše po každém (druhém) sezení.
A ani jako začínající PJ jsem tohle nepotřeboval, naopak by to pro mě bylo stresující, připravit si tak dlouhý plán a pak ho nevyužít.
Nevím, co se stane za týden - vím, co se asi tak stane zítra, pokud vyjdu z toho, co se stalo dnes. Ale postavy můžou dost zamíchat s kartama, nebo to provedu sám tím, že potkají důležité CPčko, které už nemůže být jinde.
Nebo že krystal obsahující všechny důležité informace o jejich úkolu hodí do záchodu na druhém sezení, a o další přijdou na třetím, takže jejich protivníci od začátku můžou tušit, o co jim jde.
Jakékoliv plány bych mohl házet do koše po každém (druhém) sezení.
A ani jako začínající PJ jsem tohle nepotřeboval, naopak by to pro mě bylo stresující, připravit si tak dlouhý plán a pak ho nevyužít.
hraju: Ω Projekt Omega
Klaghler O´Pilley, Jerson: Vite, tohle je asi na kazdem PJ, co mu nelip vyhovuje... osobne davam prednost Klaghlerovu pojeti, ale jako hrac hraju pod PJ, ktery radeji improvizuje, a podle reakci zbyvajicich hracu nemam pocit, ze by jeden zpusob vedeni hry byl lepsi nez druhy...
Je to asi jako s pripravou na predneseni projevu - nekdo si jej cely napise slovo od slova a pak jej tak take cte, jiny si napise jen zakladni body a mluvi takrikajic "zpatra", ale recnici muzou byt oba stejne dobri...
Je to asi jako s pripravou na predneseni projevu - nekdo si jej cely napise slovo od slova a pak jej tak take cte, jiny si napise jen zakladni body a mluvi takrikajic "zpatra", ale recnici muzou byt oba stejne dobri...
-
- Příspěvky: 36
- Registrován: 18. 9. 2006, 22:40
- Bydliště: Masarykova 29, Olomouc - trvalé, ale moc se tam nezdržuju
Tak to už fakt záleží na tobě. Já většinou dělám mapy spíš přesné než hezké, ale já uznávám, že jsem zdeformovaný tím, že jsem běhal orientační běh. Takže moje mapy vypadají spíš jako turistické než fantasy-like. Prostě co se mapy táče jde mi o praktičnost a nemaluju se s nějakýma kopečkama a stromečkama - pár různobarevných čar, abych si představil, kde co je. Na druhou stranu znám pár lidí, kteří jsou schopni kreslit mapu tuší na papír A2 včetně draků na okraji - to pak může dost pomoci atmosféře.
Pokud se postavy k mapě nedostanou, tak jim většinou nedám žádnou, maximálně jim pomůžu udělat si náčrtek (přece jenom postavy, které okolí vidí na vlastní oči jsou na to trochu líp než hráči, kteří jenom slyší popis).
Pro příšery platí totéž - jak chceš. Já osobně preferuju spíš než nestvůry různé CP (včetně nějakých skřetoidních a obroidních) a zvířata plus sem tam něco magického nebo obecně "divného", ale to jen výjimečně - preferuju spíš méně magický svět, ve kterém žijí zrůdy převážně lidské (elfí, hobití,...).
Jerson: Mám pocit, že mě nechceš pochopit. Co se týče přizpůsobování CP během hry - nevím. Ty to možná zvládáš, ale já bych se bál, že mi budou vznikat účelové postavy pro jedno dobrodružství. Takhle mi přežívají nejen hráčské postavy, ale i CP. Mám pak zásobu postav, které se mohou objevit víckrát (hlavně pokud se další dobrodružství odehrává ve stejné lokalitě nebo poblíž) a ušetřím si práci. Stejné je to s dějovou linkou. Nepíšu si všechno doslova, to bych, přesně jak ty píšeš, musel všechno házet do koše. Ale některé události se prostě stanou bez ohledu na činnost postav, protože postavy nejsou středem světa. Nebo se stanou, protože do nich postavy nezasáhnou - budou se zabývat něčím úplně jiným (tady holt nezbývá než improvizovat) - proč by do činnosti postav nemohlo zasáhnout něco, co s jejich činností prostě nesouvisí? Najednou zjistí, že byly úplně slepé a kdyby se trochu víc dívaly kolem sebe, nemuselo jim jít třeba o krk. Navíc se postavy můžou na to, co jim naservíruju, úplně vybodnout a odjet (zase improvizace). To ale neznamená, že věci, které se měly stát, se nestanou. Jenom se stanou bez postav. Takže až příště budou projíždět touhle vesnicí, budou se asi trchu divit.
Tímhle myslím předpřipravené události, ne to, že budu hráče mermomocí cpát do toho, co jsem si nachystal.
Je mi jasné, že to, co jsem napsal si jako vždy přebereš po svém a převrátíš tak, abych vypadal jako blb, ale s tím se nedá nic dělat. Začínajícímu PJ teda můžeš poradit, aby si nic nechystal ani nekreslil, pokud možno aby ani neotvíral pravidla. To mu určitě pomůže.
Pokud se postavy k mapě nedostanou, tak jim většinou nedám žádnou, maximálně jim pomůžu udělat si náčrtek (přece jenom postavy, které okolí vidí na vlastní oči jsou na to trochu líp než hráči, kteří jenom slyší popis).
Pro příšery platí totéž - jak chceš. Já osobně preferuju spíš než nestvůry různé CP (včetně nějakých skřetoidních a obroidních) a zvířata plus sem tam něco magického nebo obecně "divného", ale to jen výjimečně - preferuju spíš méně magický svět, ve kterém žijí zrůdy převážně lidské (elfí, hobití,...).
Jerson: Mám pocit, že mě nechceš pochopit. Co se týče přizpůsobování CP během hry - nevím. Ty to možná zvládáš, ale já bych se bál, že mi budou vznikat účelové postavy pro jedno dobrodružství. Takhle mi přežívají nejen hráčské postavy, ale i CP. Mám pak zásobu postav, které se mohou objevit víckrát (hlavně pokud se další dobrodružství odehrává ve stejné lokalitě nebo poblíž) a ušetřím si práci. Stejné je to s dějovou linkou. Nepíšu si všechno doslova, to bych, přesně jak ty píšeš, musel všechno házet do koše. Ale některé události se prostě stanou bez ohledu na činnost postav, protože postavy nejsou středem světa. Nebo se stanou, protože do nich postavy nezasáhnou - budou se zabývat něčím úplně jiným (tady holt nezbývá než improvizovat) - proč by do činnosti postav nemohlo zasáhnout něco, co s jejich činností prostě nesouvisí? Najednou zjistí, že byly úplně slepé a kdyby se trochu víc dívaly kolem sebe, nemuselo jim jít třeba o krk. Navíc se postavy můžou na to, co jim naservíruju, úplně vybodnout a odjet (zase improvizace). To ale neznamená, že věci, které se měly stát, se nestanou. Jenom se stanou bez postav. Takže až příště budou projíždět touhle vesnicí, budou se asi trchu divit.
Tímhle myslím předpřipravené události, ne to, že budu hráče mermomocí cpát do toho, co jsem si nachystal.
Je mi jasné, že to, co jsem napsal si jako vždy přebereš po svém a převrátíš tak, abych vypadal jako blb, ale s tím se nedá nic dělat. Začínajícímu PJ teda můžeš poradit, aby si nic nechystal ani nekreslil, pokud možno aby ani neotvíral pravidla. To mu určitě pomůže.
Jediný rozdíl mezi mnou a bláznem je, že já nejsem blázen.
Salvador Dalí
Salvador Dalí
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů