Novelizované DrD - Dovednosti

Diskuzní fórum věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26001
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Vallun » 7. 2. 2016, 09:45

Tady bych byl rád, kdyby se diskuse věnovala (pouze) tomu, jak sestavit systém dovedností pro novelizované DrD. Vycházím z předpokladu, že právě tato mechanika umožní sjednotit vyhodnocování přehršle různých schopností, které měly skoro každá sovu vlastní mechaniku.

Je potřeba si podle mého zodpovědět následující otázky (a řadu dalších, které sám ani nevymyslím):

Kolik schopností přibližně má být?

Mají mít všechny postavy přístup ke všem?

Mají být schopnosti členěny podle vlastností?

Má být umožněno využití jiné vlastnosti, pokud to na základě fikce dává smysl?

Mají být schopnosti členěny podle povolání?

Nemohl by výběr schopností z nabídky povolání nahradit specializace?

Má být postava omezena v tom, kolik schopností maximálně má?

Má být omezen maximální stupeň schopnosti?

Mají celkové schopnosti růst s úrovní postavy?

Mají dovednosti růst každou kolikátou úroveň?

Mají zvláštní schopnosti rasy a povolání umožňovat mimořádný růst dovedností?

Má být omezen počet schopností, jimiž postava disponuje?

Mají být i dovednosti, které dávají bonus v boji (zvyšují OČ nebo ÚČ)?
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26001
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Vallun » 7. 2. 2016, 10:14

Nejprve představím svou (již naznačenou) představu mechaniky růstu:
Postava si na začátku vybere asi tak tři dovednosti, každou další úroveň získá možnost si buď přibrat jednu další dovednost, nebo jednu z jichž vybraných zlepšit na další stupeň. Maximální stupeň je 3.
Postava na prvních 12*ti úrovních v případě použití dovednosti bude mít za každý stupeň dovednosti bonus +1, tedy max +3.
Od 13. do 24. úrovně bude mít za každý stupeň +2
Od 25. dále pak +3.

Ano, dovednost nakonec převáží vše. Jenže já to vidím tak,že postava s úrovní 25, která celý život honí zvěř, lotry a zachraňuje zbloudilce v divočině nemusí ověřovat, zda přeskočí potok doma za vesnicí, ale potřebuje mít šanci překonat v běhu rozvodněnou horskou říčku.

____________________________________________________________________________________________
* Vycházím z pracovního předpokladu,že zůstane zachováno 36 úrovní, což se samozřejmě může změnit.


Kolik schopností přibližně má být?
Teď to vidím na cca 40-50.

Mají mít všechny postavy přístup ke všem?
Nikoliv.

Mají být schopnosti členěny podle vlastností?
Obecně členění věc komplikuje, ale asi bude vhodné pro další práci s dovednostmi.

Má být umožněno využití jiné vlastnosti, pokud to na základě fikce dává smysl?
Ano.

Mají být schopnosti členěny podle povolání?
Obecně členění věc komplikuje, ale asi bude vhodné pro další práci s dovednostmi.

Nemohl by výběr schopností z nabídky povolání nahradit specializace?
Mohl, otázka je, zda moc neoslabíme class and level princip?

Má být postava omezena v tom, kolik schopností maximálně má?
Nikoliv, to by bylo zbytečné pravidlo

Má být omezen maximální stupeň schopnosti?
Ano, pro mne na 3.

Mají celkové schopnosti růst s úrovní postavy?
Ano, chceme class and level:)

Mají dovednosti růst každou kolikátou úroveň?
Každou úroveň by měla postava dostat něco, co určitě není profibod a za ten koupit novou nebo zvýšit stupeň stávající.

Mají zvláštní schopnosti rasy a povolání umožňovat mimořádný růst dovedností?
Ano, ale nesmí se to přehnat

Má být omezen počet schopností, jimiž postava disponuje?
Nikoliv.

Mají být i dovednosti, které dávají bonus v boji (zvyšují OČ nebo ÚČ)?
Ano.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26001
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Vallun » 7. 2. 2016, 10:17

Prosím prosím, lze sem nadhodit list dovedností z DnD 5e? případně i z jiných?
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11926
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od York » 7. 2. 2016, 10:24

Vallun píše:Prosím prosím, lze sem nadhodit list dovedností z DnD 5e? případně i z jiných?
Here you are.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26001
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Vallun » 7. 2. 2016, 10:29

York píše:
Vallun píše:Prosím prosím, lze sem nadhodit list dovedností z DnD 5e? případně i z jiných?
Here you are.
Dík za snahu, ale mne to nedají...:(
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 900
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Cor » 7. 2. 2016, 10:30

Moje názory a pocity (nemusí být finální, snažímse vybalancovat "tradici" a "to co se mi líbí")

Kolik schopností přibližně má být?
- tolik, kolik dává smysl
- rád bych oddělil "schopnosti povolání" (něco, co by mělo být doménou) a "dovednosti" (něco, co by měl mít možnost naučit se každý)
- hodně teoreticky by se dalo říct, že jediné, co se nenaučí každý jsou kouzla, ale to by bylo špatně, berme to víc ze široka - mít povolání znamená být na to specializovaný, mít k nějaké činnosti dlouhodobý výcvik a předpoklady, nemít povolání znamená, že se to postava učí jako "vedlejšák", "volitelný předmět" etc., něco jako student práv, který si jako volitelný předmět vezme "právo a film" a nebo "tělocvik". Tělocvik rozhodně nebude na takové úrovni jako u toho, kdo ho studuje na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK. A v "právo a film" určitě nebude film rozebírat jako to dělají na FAMU.

Mají mít všechny postavy přístup ke všem?
- ke "schopnostem" ne, k "dovednostem" ano

Mají být schopnosti členěny podle vlastností?
- opatrný souhlas, možná spíš u každé dovednosti napsané s jakými vlastnostmi souvisí?

Má být umožněno využití jiné vlastnosti, pokud to na základě fikce dává smysl?
- určitě

Mají být schopnosti členěny podle povolání?
- "schopnosti" ano, "dovednosti" ne (ale některá povolání mohou zdarma dostat některé dovednosti, jiná se je musí naučit extra - např. kouzelník nosit zbroje bez postihu nebo efektivně bojovat mečem)

Nemohl by výběr schopností z nabídky povolání nahradit specializace?
- mohl, ale přijde m ito jako příliš velký zásah, navíc by si munchkini vyzobával ito nejlepší z obou specek
- takže vlastně raději ne

Má být postava omezena v tom, kolik schopností maximálně má?
- ne kolik jich má, ale vzhledem k omezenému počtu úrovní je omezené kolik "bodů" celkově se naučí, jestli hafo dovedností málo nebo méně dovedností hafo dobře, "schopnosti" bych rozvíjel vedle a asi bych to vedl tím směrem, že na 36 umíš stejně všechno

Má být omezen maximální stupeň schopnosti?
- opatrné ano, u "schopností" asi úrovní (snad budu mít brzo nástřel), u "dovedností" bych neomezoval

Mají celkové schopnosti růst s úrovní postavy?
- ano

Mají dovednosti růst každou kolikátou úroveň?
- nevím, asi generování x bodů na úroveň, možnost utratit za slabší nebo pošetřit víc úrovní na silnější
(ještě nevím, jestli dovednosti nějak škálovat, nebo rozdělovat na těžké/střední/lehké apod.)

Mají zvláštní schopnosti rasy a povolání umožňovat mimořádný růst dovedností?
- asi ano, některá povolání by tak mohla mít částečnou kompenzaci (např. kouzelník a hraničář má hromadu kouzel, válečník a zloděj toho mají méně, mhoou mít o špetku dovedností více)

Má být omezen počet schopností, jimiž postava disponuje?
- ne (viz. výše)

Mají být i dovednosti, které dávají bonus v boji (zvyšují OČ nebo ÚČ)?
- viděl bych to spíš na "schopnosti" povolání než na "dovednosti"

Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 900
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Cor » 7. 2. 2016, 10:33

Vallun píše:Prosím prosím, lze sem nadhodit list dovedností z DnD 5e? případně i z jiných?
On tam v té příručce není vyloženě žádný seznam, nebo jsem ho alespoň nenašel. :think:

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11926
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od York » 7. 2. 2016, 10:33

Cor píše: - hodně teoreticky by se dalo říct, že jediné, co se nenaučí každý jsou kouzla, ale to by bylo špatně, berme to víc ze široka - mít povolání znamená být na to specializovaný, mít k nějaké činnosti dlouhodobý výcvik a předpoklady, nemít povolání znamená, že se to postava učí jako "vedlejšák", "volitelný předmět" etc.
Jsi si vědom toho, že absence multiclassu je taky jednou ze svatých krav Dračáku?
Cor píše:On tam v té příručce není vyloženě žádný seznam, nebo jsem ho alespoň nenašel. :think:
Není? To jsou věci...

No každopádně ho dáš dohromady, když projdeš jednotlivá povolání na začátku příručky. Každé tam má krátký seznam dovedností, které se postava daného povolání může naučit (většinou třeba dvě nebo tři z toho seznamu).

Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 900
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Cor » 7. 2. 2016, 10:37

York: Jsem a taky bych to nerad přehnal, bylo by tovolitelné pravidlo a opravdu by neumožňovalo naučit se zvláštní schopnosti povolání, jen něčemu obecnému a základnímu, co té "schopnosti povolání" nesahá po kolena.

Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 900
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Cor » 7. 2. 2016, 10:44

K tomu seznamu dovedností...
- "dovednosti" jsou v DnD 5e hozeny bez skrupulí pod jednotlivé atributy, předpokládá se, že je má defacto každý, hážeš na dovednost = hážeš na atribut.

Seznam je tady:
Síla
Atletika
Obratnost
Akrobacie
Čachry
Nenápadnost
Inteligence
Historie
Mystika
Náboženství
Pátrání
Příroda
Moudrost
Lékařství
Ovládání zvířat
Přežití
Vhled
Vnímání
Charisma
Klamání
Přesvědčování
Umění
Zastrašování

- potom jsou "zdatnosti", tj. to, k čemu si postava přičítá "zdatnostní bonus" (daný úrovní postavy)
- a ty jsou vypsané u jednotlivých povolání a potom ještě u zázemí a u ras, musel bych to postupně vykopírovávat, uvidím, jestli na to bduu mít chuť...

- a aby toho nebylo málo, jsou tam optional "odbornosti", které si lze dát místo zvýšení atributu a které často postavě přidají "zdatnost" a nebo nějaké jiné bonusy k něčemu

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11926
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od York » 7. 2. 2016, 10:47

Cor píše: - potom jsou "zdatnosti", tj. to, k čemu si postava přičítá "zdatnostní bonus" (daný úrovní postavy)
- a ty jsou vypsané u jednotlivých povolání a potom ještě u zázemí a u ras, musel bych to postupně vykopírovávat, uvidím, jestli na to bduu mít chuť...
"Zdatnostní bonusy" se AFAIK vztahují k dovednostem. Tj. třeba na atletiku se hází atributem, plus když ji máš naučenou, tak si přičteš svůj "zdatnostní bonus". (Minimálně teda alespoň některé dovednosti a zdatnostní bonusy se překrývají, ShadoWWW mě kdyžtak určitě opraví ;-))

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26001
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Vallun » 7. 2. 2016, 10:47

- hodně teoreticky by se dalo říct, že jediné, co se nenaučí každý jsou kouzla, ale to by bylo špatně, berme to víc ze široka - mít povolání znamená být na to specializovaný, mít k nějaké činnosti dlouhodobý výcvik a předpoklady, nemít povolání znamená, že se to postava učí jako "vedlejšák", "volitelný předmět" etc., něco jako student práv, který si jako volitelný předmět vezme "právo a film" a nebo "tělocvik". Tělocvik rozhodně nebude na takové úrovni jako u toho, kdo ho studuje na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK. A v "právo a film" určitě nebude film rozebírat jako to dělají na FAMU.
Tohoto se bojím, že povede ke komplikovanosti:( I když to dává smysl...
dovednosti, jiná se je musí naučit extra - např. kouzelník nosit zbroje bez postihu
No...Dovednost má dávat číselný bonus...musel bys tedy zavést to, že zbroj dává postih na kouzlení a pak ho přes dovednost odstraňovat... Navíc upřímně, mne nijak nevadí to, že kouzelníci nemají brnění...
navíc by si munchkini vyzobával ito nejlepší z obou specek
V DrD nejsou munchkini nepřátelé, ale parta náročných zákazníků;)
jestli hafo dovedností málo nebo méně dovedností hafo dobře
+1
schopnosti" bych rozvíjel vedle a asi bych to vedl tím směrem, že na 36 umíš stejně všechno
To se mi nelíbí, ať si vybere kam investuje...Když chce někdo být slabší válečník, ale solidní dobrodruh survivalista, prosím...
(ještě nevím, jestli dovednosti nějak škálovat, nebo rozdělovat na těžké/střední/lehké apod.)
K tomu bych se spíš nepřikláněl...Jeden bod za úroveň, nacpi ho kam chceš:)
York: Jsem a taky bych to nerad přehnal, bylo by tovolitelné pravidlo a opravdu by neumožňovalo naučit se zvláštní schopnosti povolání, jen něčemu obecnému a základnímu, co té "schopnosti povolání" nesahá po kolena.
Šlo by to vyřešit tak, že z cizích povolání se může naučit schopnost maximálně do stupně 1/2, pokud budou tři...asi nejlehčeji vyjádřitelné pravidlo....
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 900
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Cor » 7. 2. 2016, 11:03

Vallun píše:
dovednosti, jiná se je musí naučit extra - např. kouzelník nosit zbroje bez postihu
No...Dovednost má dávat číselný bonus...musel bys tedy zavést to, že zbroj dává postih na kouzlení a pak ho přes dovednost odstraňovat... Navíc upřímně, mne nijak nevadí to, že kouzelníci nemají brnění...
No, mě vadí, že je to prohibitivně zakázáno...jako kdyby to byl ofyzicky nemožné. A pak jsou ještě dementní rady v příručce PJ co dělat, když na tom bude hráč trvat - znepříjemňovat mu hru, házet klacky pod nohy apod.
Já jsem všema deseti pro, aby nošení brnění bylo nevýhodou v kouzlení...ale podobně jak jsi napsal dále...jestli si někdo vybere, že bude mít radši zbroj a bude mít těžší/dražší kouzlení, tak jen do toho. (výhoda+nevýhoda ruku v ruce)
Vallun píše:
navíc by si munchkini vyzobával ito nejlepší z obou specek
V DrD nejsou munchkini nepřátelé, ale parta náročných zákazníků;)
Jako jo, ale to neznamená, že jim to uděláme moc jednoduché, ne? I munchkini mají rádi výzvu v tom jak nabrat to nejlepší co nejlépe! :)
Vallun píše:
jestli hafo dovedností málo nebo méně dovedností hafo dobře
+1
Vallun píše:
schopnosti" bych rozvíjel vedle a asi bych to vedl tím směrem, že na 36 umíš stejně všechno
To se mi nelíbí, ať si vybere kam investuje...Když chce někdo být slabší válečník, ale solidní dobrodruh survivalista, prosím...
Jo, jako takhle...dát třeba alternativu "zvyš si jednu ze zvláštních schopností nebo se nauč novou obecnou dovednost"...to by asi šlo.
Vallun píše:
(ještě nevím, jestli dovednosti nějak škálovat, nebo rozdělovat na těžké/střední/lehké apod.)
K tomu bych se spíš nepřikláněl...Jeden bod za úroveň, nacpi ho kam chceš:)
Asi. :think:
Vallun píše:
York: Jsem a taky bych to nerad přehnal, bylo by tovolitelné pravidlo a opravdu by neumožňovalo naučit se zvláštní schopnosti povolání, jen něčemu obecnému a základnímu, co té "schopnosti povolání" nesahá po kolena.
Šlo by to vyřešit tak, že z cizích povolání se může naučit schopnost maximálně do stupně 1/2, pokud budou tři...asi nejlehčeji vyjádřitelné pravidlo....
[/quote]

Jako, přemýšlím o něčem takovém...úplně debilní příklad vycucaný z prstu a nedomyšlený:
Dovednost "Plížení".
- zloděj jí dostane na 1. úrovni zdarma na stupni I.

I. stupeň se může naučit každý za extra body
II. stupeň má požadavek: povolání zloděj nebo hraničář s obratností minimálně +2
III. stupeň má požadavek: povolání zloděj

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26001
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Vallun » 7. 2. 2016, 11:21

No, mě vadí, že je to prohibitivně zakázáno...jako kdyby to byl ofyzicky nemožné. A pak jsou ještě dementní rady v příručce PJ co dělat, když na tom bude hráč trvat - znepříjemňovat mu hru, házet klacky pod nohy apod.
Já jsem všema deseti pro, aby nošení brnění bylo nevýhodou v kouzlení...ale podobně jak jsi napsal dále...jestli si někdo vybere, že bude mít radši zbroj a bude mít těžší/dražší kouzlení, tak jen do toho. (výhoda+nevýhoda ruku v ruce)
Rozum a cit - rozumem s Tebou souhlasím, citem se mi kouzelníci v plátovce příčí:)
Jo, jako takhle...dát třeba alternativu "zvyš si jednu ze zvláštních schopností nebo se nauč novou obecnou dovednost"...to by asi šlo.
Ještě volněji, nový level = jeden neprofibod a je na Tobě, kam ho vrazíš!:)
Dovednost "Plížení".
- zloděj jí dostane na 1. úrovni zdarma na stupni I.

I. stupeň se může naučit každý za extra body
II. stupeň má požadavek: povolání zloděj nebo hraničář s obratností minimálně +2
III. stupeň má požadavek: povolání zloděj
Plížení mi evokuje spíš otevřený terén, takže hraničář, ne zloděj:) To je další otázka - jak moc konkrétní či obecné dovednosti?

I. stupeň se může naučit každý (normální mechanikou)
II. stupeň má požadavek:zloděj, hraničář nebo obratnost min. +2 (zase plížení často potřebuje celá parta...)
III. stupeň má požadavek: zloděj (použitelné jen ve městě) v hraničář (použitelné jen v přírodě) - to je moc složité:(

Jinak mám fakultativní komplikace ke svému systému - na 13. a 25. úrovni se zlepši jen dovednosti již naučené:) nebude to platit pro nové....:) Tím se vyjádří, že postava je již delší dobu užívá, proto je v nich tak brutálně dobrá:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 900
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Novelizované DrD - Dovednosti

Příspěvek od Cor » 7. 2. 2016, 11:32

Já si myslím, že většina kouzelníků si to rozmyslí, když např. v plátovce místo 10 magů bude kouzlo stát 30 a místo 1 kola ho bude vyvolávat 5. Ale pořád to může být zcela validní option pro kouzelníka, co se chystá do bitvy a spíš, než na smažení nepřátel ve velkém se chystá na slabší podpůrná kouzla sesílaná na obyč. vojáky.

A spíš by tam měl být pocit "hej proč tahat těžkou zbroj a mršit si kouzlení, když si můžu vyvolat magický štít".
Dobrodružnějšího bojvoějšího kouzelníka si představím stejně spíš v prošívanici nebo kožené zbroji, maximálně s kyrysem, ale ne v kroužkovce nebo plných plátech (ono, co si budeme povídat, chce to nejen být zvyklý, ale i fyzičku tahat to na sobě delší dob).

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host