Úspěch Dračího doupěte

Diskuzní fórum věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3240
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od ShadoWWW » 28. 4. 2015, 16:16

Na stránkách Černého rytíře se píše o (původním) Dračím doupěti:
Přináší zajímavé dark fantasy světy, z nichž například skvělý Asterion se směle může měřit s jakýmkoliv zahraničním projektem. Nečekejte zde zaměření na rozvoj charakteru postav, nebo snad složité herní interakce. Vše je podřízeno jednoduchému fantasy žánru meče a magie, a tak není nouze o archetypální hrdinské příběhy, mocné souboje a děsivá monstra.

Tvůrcům se podařilo něco, co se mnoha zahraničním a velmi zkušeným studiím nepodaří ani po dlouhých zkušenostech s tvorbou RPG her: dokázali stvořit světy, z nichž na vás ona archetypální a klišovitá heroičnost přímo dýchne. Ačkoliv je každý z nich černobílý, stále je plný tajemství, ačkoliv je omezený svou inspirací masovou produkcí klasické fantasy, přináší mnoho originálních nápadů, a ačkoliv je jeho záběr omezený na klasické aspekty svého žánru (magie, království v nesnázích, bohové, desítky nesmyslných stvůr, zlí skřeti…) dává mnoho možností jak překročit jejich stín.
(Zvýrazněno mnou)

Co si myslíte, že způsobilo nesporný úspěch Dračího doupěte v mnou vyznačené pasáži, ale i celkově z hlediska mnou citované části? Jak se píše, původní DrD v oblasti Dark fantasy dokázalo to, co se nepodařilo ani slavnému D&D. Jak je to podle vás možné?
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Pepa
Příspěvky: 2799
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od Pepa » 28. 4. 2015, 16:26

A bavíme se o pravidlech (tj. Dračím Doupěti) nebo o světech (tj. Asterionu či Tarii)?

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3240
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od ShadoWWW » 28. 4. 2015, 16:32

O obou. Světy a pravidla spolu úzce souvisí.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12871
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od York » 28. 4. 2015, 16:34

Já ti nevím. Když srovnám třeba Asterion s Forgotten Realms, tak bych řekl, že nesporný NEÚSPĚCH Asterionu (oproti FR) způsobilo především to, že česky a slovensky mluvící trh je několikanásobně menší než ten anglický.

Úvahy o tom, jak by dopadlo střetnutí v rovných podmínkách, mi přijdou dost akademické.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3240
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od ShadoWWW » 28. 4. 2015, 16:43

Asterion měl při svém startu hodně dobře našlápnuto. Později pro něj dokonce vyšly i nějaké romány. Asterion imho doplatil na to, na co doplatilo původní Dračí doupě. Generační výměna. Původní nadšení autoři 90. let odešli. Po nich to převzal tým, co už neměl takové nadšení a pak už o to vlastně nikdo moc nestál.

Je to vidět na DrD 1.6, Altaru, Asterionu i Tarii. Nadšenecké projekty 90. let, které byly na svou dobu skvělé, ale bohužel autoři zestárli, přišla rodina a reálné splácení hypoték a RPG je neuživilo. A co víc, museli se tak ohánět, že se nevyplatilo ani jako vedlejšák. (Příliš mnoho práce a času za minimum peněz.)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3240
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od ShadoWWW » 28. 4. 2015, 16:47

DrD 1.6 se podle mě liší oproti zahraničním RPG (hlavně DnD) v tom, že kladlo důraz na nenáboženské prostředí a atmosféru evropského středověku. DnD se inspiruje v mytologii celého světa, DrD bylo lokálně omezené (i kvůli komunistické bariéře). Spíš než high fantasy to byl pohádkový svět ve středověkých kulisách.

D&D nikdy nešlo o pohádkovost a evropskost. Jeho světy je multimytologické, včetně silných vlivů jihoamerické a asijské mytologie.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Pepa
Příspěvky: 2799
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od Pepa » 28. 4. 2015, 16:51

ShadoWWW píše:O obou. Světy a pravidla spolu úzce souvisí.
Tak to je otázka. Asterion už také stihl přejít přes DrD+ k DrD II... Takže nevím, jestli úzce souvisí se systémem. (Možná ano, možná ne.)

Každopádně moc nevím, co je účelem tohoto topicu. Jestli autoři (DrD a Asterionu) dokázali vytvořit něco, co nikdo další nedokáže? To je věta spíše nepravdivá, hodně nadnesená a pěkně marketingově laděná. (Jinými slovy: Na stránkách Černého Rytíře je možné narazit i na kdovíjaké blbosti, takže vážně je chceš analyzovat?)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17402
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od Jerson » 28. 4. 2015, 17:59

Když pominu, že Asterion souvisí s DrD jen v tom, že když ho autoři chtěli vydat, tak do něj nějaké napasování na pravidla DrD dát museli, nevidím důvod pro tvrzení, že se DrD nějak extra zasloužilo o tvorbu světů. Taria zase není ani archetypální, ani klišovitá.

Wild West

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od Wild West » 12. 6. 2015, 09:43

Nesporný úspěch DrD byl způsoben strašlivým hladem po fantazy jakožto totálně chybějícím žánru a potažmo RPG jako takové, která na tom byla stejně. Byla to naprostá novinka a naprostá bomba. Jako Tolkien, který se zjevil ve stejně klíčovém okamžiku, prakticky současně.

Kdyby místo toho vzniklo něco trochu jiného, třeba přeložené DnD, mělo by to úspěch naprosto stejný, protože detaily v první fázi nikoho nezajímaly. Byli tam draci, kouzla a elfové!!

Vystřízlivění přišlo, když se ukázalo, že lze i jinak, a pro někoho možná i zajímavěji. Začali jsme se pomalu rozcházet do úplně odlišných světů. Jerson do druhé světové, já do 12. století, jiní do cyberpunku a další k upírům. Zjistili jsme, že plno věcí z "univerzálního fantazy" nepotřebujeme, plno nám vadí a plno nám toho chybí. Tak jsme si udělali světy a systémy vlastní.

DrD je jako Občanské fórum; je to referendum o tom, že nám realismus nestačí, a chceme fantazii.
Pak se ten sjednocený proud začal dělit do různých variant, protože svět je veliký a složitý. A už se asi nikdy nesejde, protože k tomu není žádný důvod.

Poslední zbytky efektu vidím dodnes - plno lidí začíná hrát nebo budovat světy s draky, firebally a elfy, protože se to tak prostě má dělat. A když trochu vyrostou, začínají si vytvářet speciálnější a odlišnější varianty fantazie.
A někteří se zapletou i s realismem.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12871
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od York » 12. 6. 2015, 09:49

Kdo ví, možná to budou mít další generace opačně. Začnou u nudného realismu a vážných témat a postupně znovuobjeví, že ti draci, elfové a kouzelníci jsou vlastně docela fajn ;)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17402
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od Jerson » 12. 6. 2015, 09:58

Z nudného realismu? :>:o/

Pak se mám divit, že lidé potřebují všude nacpat elfy a draky.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13550
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od Pieta » 12. 6. 2015, 10:05

Nezanedbatelná část lidí v realistickém světě žije, takže už se jim trochu okoukal.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Wild West

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od Wild West » 12. 6. 2015, 10:13

Jerson:

Jo, přesně tak. Pokud máš realismus denně na talíři jako jedinou možnost, připadá ti nudný a časem ho začneš docela nenávidět.
Souhlasím s tím, že dnes už realismus připadá mnoha lidem zase cool, neb jsou zmoženi lavinou draků, elfů a upírů. A tajně si studují padesát let staré noviny s okouzlením, že To Se Fakt Stalo.
A z toho pocitu se rodí takové úžasné věci, jako Apollo 13 nebo Zero dark Thirty nebo United 93.

Mimochodem, ten Shadowův odkaz je skvostný, mám dojem, že to zase inovovala, už jsem tam dlouho nebyl a některé kapitoly jsem neznal. Největší česká fantasy spisovatelka, má vlastně lautr stejnou generační zkušenost, ale na rozdíl ode mne byla při tom úplně nejblíže, jak jen je možno.

Historický fakt, na který jsem se ptal vedle - 1988 hráli DnD. To je první prokázaná stopa vzniku RPG.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9142
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od eerieBaatezu » 12. 6. 2015, 12:32

TL:DR, padla na mě totální melancholická nostalgie. $lol$ resumé na konci

To budu psát z pohledu jedince, který nemá od DrDo moc odstup, protože když jsem nedávno přemýšlel o tom, co mě zatím v životě nejvíc bavilo, tak jsem přišel na to, že to bylo hraní dračáku s mýma nejlepšíma kámošema, a to už stěží něco někdy trumfne, protože čím je člověk starší, tím je všechno mnohem složitější, nestále probíhá nějaká reflexe/sebe-reflexe, všechny zážitky jsou tak mnohem méně čisté a veskrze prožité, alespoň v mé hlavě, ve všem najednou paralelně s tím co se děje hledám analogie, paralely, atd., jako děcko jsem tyhle věci neměl ani zdaleka tak vědomě, což je vlastně zásadní věc v prožívání událostí.

Jste to vystihli fakt dobře, za prvé to, že dračák byl fakt generační záležitost. Zapadl do té doby a pak už se ty věci, co tu dobu a danou historickou chvíli konstituovaly, prostě změnily a s tím odešel ten náš starý pravý dračák (pro každého samozřejmě právě ta edice a s právě těmi obrázky a textem, co se mu dostala do rukou,) už jen do vzpomínek. My jsme byli pařani wárkraftu dvojky a hýrousů dvojky a stárkraftu a red alertu a májt end medžik a dyjabla jedničky a znáte to sami... $:) A jak dneska vidím můj první moment, kdy jsem slyšel o dračáku, chodil jsem na nějaký kroužek o programování a týpek, co nás vedl, byl stářím asi tak kolem maturity na střední, jak viděl, že se tam bavíme o těch gamesách a nějakými ostatními kluky, tak povídá, jestli sme už hráli dračí doupě? Že je to jako gamesa na kompu, ale můžete si tam dělat co chcete, můžete si dělat vlastní kouzla a všechno, a já jen s výrazem waaauuuu ve tváři úplně nevěřícně hltal, jak o tom mluvil a hned druhý den jsem běžel si to koupit do místního obchůdku "U Gluma". $:) Jsem přišel domů a začal to číst a od té doby láska na celý život. $D Pařili jsme to kdy se jen dalo, každý si vymýšlel vlastní dobrodružství, úplně to v nás podnítilo tvořivého ducha, každý měl složky plné papírů, nákresů, popisků, osobních deníků, no tyjo, ještě to mám všechno někde schované...
Určitě si umím představit, že dát to do rukou 12 letým dětem teď, mělo by to taky sílu vtáhnout je to do toho mozkového modu operandi, kdy se prostě plavíte na své fantasii a to navíc spolu s vašimi nejlepšími kamarády... to fakt nikdy nic netrumfne... Ale i tam si myslím, že to celé byla dobová věc, děsně jsme to zřali, kupovali příručky, chodili na různé akce a navíc to byla fakt main-streamová věc pro lidi jako my v té době, takže proto ten úspěch, kdo hrál erpégéčko, tak hrál dračáka a někdo i shadowrun druhou edici, nic moc víc nefrčelo.
Jak šly roky, lidi začali stárnout a nastoupily okolnosti dosud nevídané, které vedly k rozpadu skupin, skončila základka, lidi odešli do různých škol, potom na vejšky do různých měst a zase, však to znáte... a dneska už si lidé najdou na hraní asi něco jiného, než ten starý dračák. Pořád ale myslím, že pro děti, co si ve škole v hodinách malují do notýsků vesmírné lodě a architektují vlastní města a pevnosti a tak, je dračák a podobné nejvíc, protože v té době nějaký realismus nikoho absolutně netankuje. Dětská fantasie kámo, tam to leží, tam je oč tu běží.

To prostředí pohádkového středověku bez nějakých božstev a tak, přesně jak to bylo v DrDo vanilla, bylo přesně to, co nám přišlo dobře známé a přesně to zapadlo do naší mentality. DnD jsme začali hrát až o roky později, pod vlivem baldurs gate and icewindu a planescapu, samozřejmě. Tam nám zase ten mind-set nastavily ty hry, takže nám pak ta pravidla zase přišla jako už něco vlastně známého. Ale dračák to bylo to evropské, prostě tolkien/císařův pekař/počeštělé věci z dnd jako moucha zlodějka... Ve výsledku ta zázračná jednoduchost; hrady, lesy, hřbitovy, skřeti, nemrtváci, draci, skloubeno s hromadou tabulek a věcí, kterými lze listovat a pročítat je... Pro nás to byla záživnost na druhou.

Jak to bude dál kdo ví... DrDo je prostě etapa, co někoho zasáhla, něco mu dala a ten prožitek nejde nikomu zprostředkovat. Kdo to nezažil, tak se jen může snažit extrapolovat z vlastních zážitků a zkusit pochopit, proč pro nás byl dračák tak super. Ale tu esenci toho zážitku v dětské mysli nikdy nepozná. A že si kdo chce na ta pravidla nadává, jak jsou hrozná a bůhvíkdeco, who cares... Nám to dalo dobrodružství a okamžiky, na které stále děsně rádi vzpomínáme, když nám to přijde někde při posezení na mysl, přesto, že jsme už čerství třicátníci... Jak se zabrnká na tu nostalgickou strunu, tak je hotovo... Chodec a kudůk Alchymista a modré blesky...
A hlavně dřív dračák fakt znala spousta kluků i co nebyli nějací star trek/tolkien týpci, jako já. Vím že na základce byla v každé třídě našeho ročníku nějaká skupina, co to znala/pařila. Dneska bych si vůbec neuměl tipnout, zda je něco takového v povědomí školáků ze základky. Jenže ten zásadní moment zapojení fantasie na plné obrátky, tvůrčí proces jako blázen, to si myslím byla pro naše dětské mozečky velká věc.

Asterion jsem si koupil, ale vlastně nikdy nehrál. Vždycky jsme jeli vlastní světy. Vůbec nás nenapadlo hrát nějaká předpřipravená dobrodružství.

TL:DR 2, úspěch byl prostě v tom, že se to trefilo obsahem i formou do našeho myšlení v té době základky.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17402
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspěch Dračího doupěte

Příspěvek od Jerson » 13. 6. 2015, 14:54

Pieta píše:Nezanedbatelná část lidí v realistickém světě žije, takže už se jim trochu okoukal.
Wild West píše:Jo, přesně tak. Pokud máš realismus denně na talíři jako jedinou možnost, připadá ti nudný a časem ho začneš docela nenávidět.
No, když někdo porovnává svůj běžný život v reálném světě s životem dobrodruha ve smyšleném světě, tak samozřejmě realita vychází jako nudná. Naproti tomu kdybych porovnával život takového Dusko Popova s nějakým fantasy vidlákem, který celý den maká na poli, ani nemusím hádat, jestli by vyšel lépe fantasy svět, nebo realita.

Nicméně doufám, že toho realismu bude zase nějaký čas přibývat.

K Eeriemu - já asi začal hrát o něco dřív, protože v té době a ještě pět let poté bylo RPG zábavou pro nerdy, na kterou se prakticky všichni nehráči dívali skrz prsty (tedy v naší třídě 85% lidí).
A DrD jsem začal hrát vlastně proto, že moc jiných možností nebylo. Deskovky v té době stály za houby, počítač jsme doma ještě neměli a tak byl Dračák lepší volbou společenské zábavy, protože byl prakticky jedinou (pro mě) - to že jde o fantasy jsem prostě musel překousnout.

Nevím do jaké míry jsem se tehdy domníval, že RPG může být jen fantasy. Určitě mi to nevydrželo dlouho, ale ještě v roce 2003 jsem potkával lidi, kteří mi tvrdili, že nic jiného než fantasy se v RPG hrát nedá. I Shadowrun byl podle nich hratelný jen proto, že v něm byla magie a jiné rasy.

Takže si nemyslím, že by DrD mělo úspěch proto, že by se trefilo do myšlení mladých lidí v té době - to se naopak trefovalo dost málo. Jeho úspěch byl v tom, že bylo jiné a svého druhu jediné.

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host