History fiction
Moderátor: Faskal
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: History fiction
Hodiny coby zlomek dne používali, v Ecovi je docela slušně popsáno, jak to fungovalo - vždy plus minus nějaké minuty až desítky minut, samozřejmě. V klášteře to měli vyznačené nějakými časově příslušnými modlitbami.
U Anny Svídnické si už netroufnu vyloučit, že používali nějaké prvotní hodiny, třeba sluneční, vodní, svíčku apod. To je 14. století a pro některé země už renesance, což asi mohli na dvoře Karla IV. tušit a mohli mít nějaké hypermoderní novinky.
Zájem na té přesnosti mohl být třeba astrologický - Špůrek popisuje, jak se se založením Karlova mostu chtěli trefit co nejpřesněji do správného okamžiku
Kromě jiného je to krásná řada 135797531.
Jestli se jim to povedlo, to ovšem těžko někdo zkontroluje.
U Anny Svídnické si už netroufnu vyloučit, že používali nějaké prvotní hodiny, třeba sluneční, vodní, svíčku apod. To je 14. století a pro některé země už renesance, což asi mohli na dvoře Karla IV. tušit a mohli mít nějaké hypermoderní novinky.
Zájem na té přesnosti mohl být třeba astrologický - Špůrek popisuje, jak se se založením Karlova mostu chtěli trefit co nejpřesněji do správného okamžiku
l.P. 1357 - 9. července, snad už v 5 hodin 31 minut ráno
Kromě jiného je to krásná řada 135797531.
Jestli se jim to povedlo, to ovšem těžko někdo zkontroluje.
Re: History fiction
Ve středověku mohli mít sluneční hodiny někde na kostele, takže schůzka se dala domluvit s ohledem na ně. A taky se mohli řídit podle vyzvánění.
Mimochodem, narazila jsem na nabídku prstencových slunečních hodin, které se nosí na řetízku na krku.
Mimochodem, narazila jsem na nabídku prstencových slunečních hodin, které se nosí na řetízku na krku.
Čas neexistuje.
- Vallun
- Příspěvky: 32331
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: History fiction
Jojo, ty proslavil Willy Fogg
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: History fiction
Tak asi u všech tehdejších představitelných hodin. Těch 5 hodin 31 minut ráno je pustá teorie.Odchylka v měření slunečními hodinami může být proti běžným hodinám i desítky minut.
Možná ani Staroměstský orloj v původní verzi by to na minutu nedal.
- Vallun
- Příspěvky: 32331
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: History fiction
Není to utopie, bylo to teoreticky možné k jednorázovému účelu astronomicky spočítat... tedy je doloženo, že to zvladali Řekové a Féničané...pŕesnost cca 1 minuta prý...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: History fiction
Otázku položil Shadow někde úplně jinde a v jiné souvislosti, nicméně mne vede ke zpytování svědomí, zda opravdu, ale opravdu netvořím nějaký herní svět.Chtěl bych hrát v Argonautově herním světě. Jako vážně. Jeho postřehy k herním světům se mi fakt líbí. Nemáš něco někde sepsané, Argo?
Mám tendenci to popírat; že "můj svět" nic jiného není, nežli "náš svět vezdejší", na který si každý může sáhnout, může se o něm dočíst v různých wikipediích a historických publikacích a podobně. Autorsky je to res communis omnibus, majetek všech, asi jako Měsíc nebo oceán; každý si to může libovolně použít coby vlastní herní svět, psát o tom a tak.
Jenže; jsou tu různé efekty, které tohle tvrzení malinko zpochybňují.
1) První z nich znám odedávna; je to ta slavná Bubákova míra nedourčenosti. 12. století jsem si vybral kdysi právě proto, že se o něm hrozně moc věcí neví; nejsou noviny, není policie, není obecní správa, stát je jen parta lidí, co se vzájemně znají; není většina naší techniky; a i to, co je, je často nedoloženo zprávami. I nejpřísnější historik v této době musí předpokládat, protože kdyby vycházel jen z jasně prokázaného, stvoří nepravdu.
Například - neznáme všechny šlechtické rody té doby, protože se rodokmeny nedochovaly. Neznáme všechny členy rodů, protože jsou rodokmeny neúplné (tehdy silně neúplné). Jisto ale je, že každý člověk měl otce a matku; je tedy jisté, že rodokmeny pokračovaly ještě dál a různými směry.
Podobně - neznáme všechny vesnice. Kdybychom vycházeli jen z těch nalezených, máme obraz s daleko menším počtem obyvatel.
A také, a to je zásadní - neznáme všechny události, a možná nám utekly i některé docela významné.
Takže i nejpoctivější historická kniha o této době je více či méně plná předpokladů, nejistot a možných alternativ.
2) Další posun jsem si uvědomil nedávno nad Sherlockem Holmesem. Je jím potřeba výlučnosti a dramatického děje.
Kdybych postupoval podle historických pravděpodobností a statistik, můj Argonantus pokojně opisuje texty, prodává papír a celkem nebude co vyprávět. Jenže Argonantus je literární hrdina, a výjimečné události a entity mají jakousi záhadnou tendenci se kolem něho hromadit. Asi jako vraždy kolem Poirota (já bych s ním v jednom baráku nebydlel).
To, že se kolem Argonanta hromadí senzační, nadpřirozené, magické, násilné a jiné podivné jevy je dáno potřebou autora, nikoli imanentní vlastnost světa. Nicméně to ten svět také dost podstatně deformuje.
3) Mytologická fikce navíc nevychází z dnešního pohledu na historii, ale z pohledu, vycházejícího z tehdejší mytologie. Tuhle metodu užívala Kossaková a Tolkien, jak je důkladně rozebráno jinde.
S tím souvisí třeba i ti senzační a provokativní draci, které historická věda zásadně ignoruje. Nicméně soudobí kronikáři o nich psali a lidé s nimi normálně počítali. Zajímá mne jejich tehdejší pohled na svět, nikoli náš dnešní na to, co si oni podle nás měli myslet. Tentýž problém je s bohy, démony a jinými pro nás dnes fantastickými entitami; oni na nich nic fantastického neviděli.
4) Argonantův pohled na věc je otevřeně subjektivní. Dokonce extrémně subjektivní; událost prožil, ale po té ji dodatečně zapsal a vyprávěl, což vede k dalším druhotným signifikátorům a úpravám, které jsou v textu jasně patrné. Argonantus je svůj vlastní kronikář a máme k dispozici jeho pohled, a to ještě jednou dodatečně jím samým zcenzurovaný.
Můj svět v tomto smyslu je můj pokus, jak to tehdy lidé mohli vidět. A hlavně, jak jsem to viděl já, Argonantus.
Re: History fiction
Dočteno Sedm ryb. Spojení Eca a Lovecrafta? Skvělé.
Jinak kdo byl vskutečnosti Vinař? A Dagonova litanie je "autentická" nebo vlastní výtvor?
Jinak kdo byl vskutečnosti Vinař? A Dagonova litanie je "autentická" nebo vlastní výtvor?
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: History fiction
Spíš strašně hluboké vrstvy vlastní; je to třetí román a Argonantus je delší dobu rozvíjený model (Ztracené letopisy).
A někde u prazákladů tohoto modelu byla Kossaková a Tolkien - ostatně, je to rozebráno na prvočinitele v tom trojpojednání o historické fikci v Drakkaru. První betaverze jsou z první půlky osmdesátých let.
Lovecraft měl vliv dost okrajový, mnohem důležitější je Barker (ale taky už je pod několika dalšími vrstvami).
Dagonova litanie tak úplně autentická není; tam lze hledat souvislosti s Liber legis.
Ale jinak lví podíl na celé konstrukci Dagona a jeho církve má svatý Jan.
To, co mám už pět let rozepsané, je vlastně volné pokračování Sedmi ryb. A je o tom asi polovina mých příspěvků v Psaní po dobu těch pěti let. A taky třeba ten nad tím tvým.
nejnovější vydaný Argonantus jsou Ztracené ženy, opět v Drakkaru.
A někde u prazákladů tohoto modelu byla Kossaková a Tolkien - ostatně, je to rozebráno na prvočinitele v tom trojpojednání o historické fikci v Drakkaru. První betaverze jsou z první půlky osmdesátých let.
Lovecraft měl vliv dost okrajový, mnohem důležitější je Barker (ale taky už je pod několika dalšími vrstvami).
Dagonova litanie tak úplně autentická není; tam lze hledat souvislosti s Liber legis.
Ale jinak lví podíl na celé konstrukci Dagona a jeho církve má svatý Jan.
To, co mám už pět let rozepsané, je vlastně volné pokračování Sedmi ryb. A je o tom asi polovina mých příspěvků v Psaní po dobu těch pěti let. A taky třeba ten nad tím tvým.
nejnovější vydaný Argonantus jsou Ztracené ženy, opět v Drakkaru.
Naposledy upravil(a) Argonantus dne 22. 6. 2017, 10:20, celkem upraveno 2 x.
- Vallun
- Příspěvky: 32331
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: History fiction
Ten Dagon se Ti povedl...leze mi teď do všech her...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: History fiction
Dagon se mi nepovedl, on je prostě z Bible, těch tří příslušných míst.
A našel ho vskutečnosti Faskal.
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 21#p245621
jen mi trvalo několik let si uvědomit, co všechno objevil a k čemu se to dá použít.
Jinak geneze Sedmi ryb byla už rozpitvána taky (jsem nadšený literární patolog) v pojednání o Intuici na konci.
A našel ho vskutečnosti Faskal.
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 21#p245621
jen mi trvalo několik let si uvědomit, co všechno objevil a k čemu se to dá použít.
Jinak geneze Sedmi ryb byla už rozpitvána taky (jsem nadšený literární patolog) v pojednání o Intuici na konci.
- Vallun
- Příspěvky: 32331
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: History fiction
To vim, ale až ze 7ryb se mi v hlavě usadil dojem správně ujeté obludy:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: History fiction
Otázka za milion. Asi jako kdo byl ve skutečnosti Fulcanelli.Jinak kdo byl vskutečnosti Vinař?
Nicméně, ježto fandologicky existují oba výtvory, totiž portál i kniha, tak existovat musel.
Možné vysvětlení, že šlo o "kolektiv autorů" je zcela neuspokojivá a moc nás neposune.
Kolegu z Autun výjimečně známe jménem. Jmenoval se Gislebert.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Gislebertus_z_Autunu
Re: History fiction
Mě ty věci kolem Dagona přišli právě hodně lovecraftoidní (ale to může být klidně dáno tím, že jste z HPL vycházeli z podobných pramenů... anebo prostě kdykoliv vidím nějaké oslizlé prastaré a strašlivé božstvo, sepne mi to na Mistra z Providence, jakkoliv nebyl první... a taky mi kdož ví proč naskakovala asociace "černý Baal" - Nyarlathotep... ale jak jsem napsal výše...)
Stran Vinaře - dobře, co on/jeho "reálný předobraz" napsal/postavil/udělal?
Z "pokračování" Sedmi ryb mám radost (ale předpokládám, že co/kdo je strašidlo z Camargue se z něj asi nedozvíme, škoda... jo, to bylo celkem barkerovský, předpokládám)
Stran Vinaře - dobře, co on/jeho "reálný předobraz" napsal/postavil/udělal?
Z "pokračování" Sedmi ryb mám radost (ale předpokládám, že co/kdo je strašidlo z Camargue se z něj asi nedozvíme, škoda... jo, to bylo celkem barkerovský, předpokládám)
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: History fiction
No, on šel na to prostě podobně - studoval Bibli a pak zřejmě s úžasem narazil na ty ryby, chodící po ocase, co se na basreliéfech odněkud z Mezopotámie fakt dochovaly. Což je šmahem půlka jeho vodních strašidel, od Dagona po Insmouth.
Jinak i on sám cituje ve své studii kohosi, co psal o Dagonovi dřív než on (ale nečetl jsem ho).
Je to prostě lákavý a osvědčený nápad, asi jako exorcismus nebo apokalyptický drak.
Pro mne byl klíčový ten Gustav Dorré https://ronsartgallery.org/2012/09/20/f ... strated-2/
kterého znám od dětství a který mne už tehdy hodně fascinoval. Jak jsem po strašně moc letech objevil souvislost s Dagonem, tak se kniha vlastně napsala sama, jak by řekl Bradbury.
Jinak s tím předpokládáním to bude trochu složitější. Rozvádět to nechci, neb to nebudu spoilovat.
Stran Vinaře - postavil tohle https://en.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9zelay_Abbey
a napsal tohle http://www.databazeknih.cz/knihy/otec-f ... stos-75906 , konkrétně poslední traktát.
Od té doby bylo napsáno a postaveno máloco většího.
Jinak i on sám cituje ve své studii kohosi, co psal o Dagonovi dřív než on (ale nečetl jsem ho).
Je to prostě lákavý a osvědčený nápad, asi jako exorcismus nebo apokalyptický drak.
Pro mne byl klíčový ten Gustav Dorré https://ronsartgallery.org/2012/09/20/f ... strated-2/
kterého znám od dětství a který mne už tehdy hodně fascinoval. Jak jsem po strašně moc letech objevil souvislost s Dagonem, tak se kniha vlastně napsala sama, jak by řekl Bradbury.
Jinak s tím předpokládáním to bude trochu složitější. Rozvádět to nechci, neb to nebudu spoilovat.
Stran Vinaře - postavil tohle https://en.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9zelay_Abbey
a napsal tohle http://www.databazeknih.cz/knihy/otec-f ... stos-75906 , konkrétně poslední traktát.
Od té doby bylo napsáno a postaveno máloco většího.
Re: History fiction
V tom se promítá několik vlivů: Za prvé obecný vznik všech mořských bohů - moře bylo pro starověké lidi jedna z nejnebezpečnějších věcí vůbec. Za druhé to, že se na Dagona díváš mnohem pozdějšíma, křesťanskýma očima. Nová víra potřebovala stará božstva co nejvíc shodit, takže je zcela záměrně démonizovala a popisovala v co nejhorším světle. A z toho plyne i třetí věc, která ti podvědomě signalizuje, že jde o něco fakt strašně starého - když to i pro dávné křesťany byla fakt stará historie a pro středověkého Argonanta teprv, co to musí být pro nás? Je to jako kdybys to stupňoval v jazyce: starý (středověk), prastarý (vznik křesťanství), praprastarý (ještě starší).jjelen píše: ↑22. 6. 2017, 11:50 Mě ty věci kolem Dagona přišli právě hodně lovecraftoidní (ale to může být klidně dáno tím, že jste z HPL vycházeli z podobných pramenů... anebo prostě kdykoliv vidím nějaké oslizlé prastaré a strašlivé božstvo, sepne mi to na Mistra z Providence, jakkoliv nebyl první...)
A poslední, neméně důležitý vliv je, že jsi toho Lovecrafta četl, nebo jsi o tom alespoň slyšel. A četl, slyšel a viděl jsi spoustu dalších konstrukcí postavených na podobném základu (třeba Warcraft lore). To všechno v tobě rezonuje a vyvolává dalekosáhlou odezvu, dalece přesahující tvou schopnost plně si to uvědomit bez dlouhého a důkladného zamyšlení.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů