nicmene si myslim, ze chtel rovnou sejmout Night Kinga, kdyz to draci kolem kydlili. Asi jediny duvod, proc tam takhle pul hodiny blbnout
This.
Tohle je klíč, který to mohl celé rozplést, že by to i fungovalo.
TL,DR zákulisní scénáristická úvaha nad sedmou sérií:
1)
Problém teleportů.
Martin v této věci není zdaleka tak přesný jako Tolkien, s grafickými mapami denních pochodů a dumáním nad tím, ve které má být fázi správně měsíc.
Martin důsledně neužívá datum a nevíme, jak fungují roky a jak vlastně vznikl v jeho světě pojem "rok", když zima trvá několik let a oběh planety... no, zkrátka, raději to nechal celé plavat a věděl proč.
Raději neužívá ani hodiny.
Nicméně není idiot a uvědomuje si, že přejít třeba z Králova přístaviště ke Zdi chvíli trvá. Dokonce i havranovi let chvíli trvá.
Řešení přináší pravidlo, že dramatický čas není roven skutečnému; stačí nám iluze toho, že nějaký čas, odpovídající normální zkušenosti, proběhl.
Takže třeba, Arya jdoucí z Králova přístaviště k severu, prožije plno příhod.
Nebo ještě jednodušeji; mezi momentem, kdy se Theon rozloučil s otcem na Štítu a kdy dobývá Zimohrad, což je dost daleko, tak prostě proběhne několik úplně jiných scén s jinými postavami. Nevíme, kolik přesně to trvalo a zda soudělnost časů pohybu dvou těles funguje, ale funguje to alespoň opticky a přibližně a podrobnosti nikoho nezajímají.
V seriálu se tohle víceméně drželo a fungovalo to, ale někde tak od 6. série se to začalo flákat. Baeliš z údolí Arryn dorazí na Zimohrad "čistě náhodou" současně s kýmsi dalším - mám dojem, že s Ramsay Boltonem - kdo jede úplně odjinud a polovičně daleko. Takové setkání je ve skutečném světě stejně fantastické, jako legendární
Mr. Stanley, I presume.
V sedmé řadě se tyhle efekty úplně urvaly z řetězů. Dejme tomu, že draci lítají rychle jako stíhačka - magie, voe.
Ale jak rychle drandí Euronovy lodě, když jsme je v jedné epizodě viděli někde u Králova přístaviště a zanedlouho potom u Casterlyovy skály - což je přesně na opačné straně kontinentu, znamená to asi jako ze Sao Paulo do Limy - a vzápětí zase frčí někam na Essos pro vojáky (někde v Africe)...?
A co říci tomu, že Ohař, který bezcílně bloudil krajem někde kolem Dvojčat nebo údolí Arryn, kde jsme ho nechali, jde najednou za Zeď? A co Gendry, jak rychle musel svištět do téhož místa z Králova přístaviště? Co Melisandra, která skáče jako kamzík mezi jednotlivými lokacemi, aniž bychom znali důvod?
Odpomoci se tomu dá jednoduše - prostě je třeba vymyslet důvod, proč přesouváme postavu - třeba Ohaře - ze sektoru Arryn k severu, a je třeba nechat proběhnout čas k přesunu, třeba oznámit, že jde ke Zdi a proč, a pak ho tam najít o epizodu dál.
A hlavně, postavy, které přesouvat nemusíme, tak nepřesouvat vůbec. Ohař na jihu nebyl k ničemu potřeba.
2)
Problém motivů a sil.
Hra o trůny fungovala jako podstatně složitější síť vztahů, než třeba Pán prstenů, kde vznikly na vrcholu děje asi tři dějové linie (Dvě věže), které se ale zase postupně spojily. Ve Hře o trůny se to spojovalo a rozpojovalo furt, nejhustší síť se koncentrovala uprostřed kolem Králova přístaviště. Často putovaly krajem nějaké osamělé dvojice (aby mohly dialogovat). Mohly se setkávat, střetávat a zase rozdělovat, odlišné zájmy tvořily napětí, události tyto zájmy měnily.
Po bitvě bastardů a po návratu Daenerys se tohle všechno začalo shánět dohromady jako ovečky do houfu. Daenerys na Dračím kameni, Sansa na Zimohradu a Cersei v Králově přístavišti jsou pevné body, které rozhodují, co se bude dělat, a všechny postavy fungují pro jednoho, druhého nebo třetího; a co je mimo toto schéma, to je určeno k likvidaci (Tyrrelové, Dornové).
Děj je tím logicky zploštělý a zjednodušený. Taková Missandei dělala překladatelku a pobíhala kolem Daenerys od začátku jakožto nepodstatná vedlejší postava. Teď se ovšem do téže role posunula hromada postav dříve samostatných a tvořících samostatný děj - Tyrion, Davos, Brienne, vlastně i Arya. Mají motivy stejné, jako jejich nadřízení, což je dost škoda. A u mnoha z nich se ptám, proč to vlastně tak je.
Klíčové rozhodnutí je, zda má být sedmá série poslední. Pak by tento postup dával smysl - seženeme všechny na dvě až tři hromady, pustíme proti sobě, lepší vyhraje, konec.
Pakliže to ovšem poslední série být nemá, pak je podobný postup chyba a bylo dobré postavy dávat dohromady postupně, každého z nějakého jiného osobního důvodu.
Případně je i dočasně znovu rozehnat.
3) Setkání Jon a Daenerys, podstatné jádro děje série, jsme viděli ve třetí epizodě. Bylo to víceméně zklamání; zasekli se na malém idiotském detailu, kdo má být komu nadřízený. Ale vyplývalo to zcela z předchozího děje a pro případ toho, že Daenerys stejně zahyne, je to ideální výsledek.
Hodně důležitý je vztah Jona k drakům; mělo by se stát pár hodně divných věcí; že ho nějak nechtějí sežrat. Což v epizodě naznačeno i bylo, jak hladí draka.
Dostali by hromadu obsidiánu, který si odvezou na voze, a cestou by sbalili ještě Gendryho a pár dalších nadšenců. Místo vojska pár maníků. A zpátky do Zimohradu.
4) Tato poměrně dlouhá a složitá výprava si vyžádá ten dramatický čas, a proto je důvod mezitím na Zimohradě odehrát celou epizodu s Malíčkem. A mohlo to být daleko tvrdší - Baeliš zorganizuje povstání lordů s cílem odstranit Aryu a zpacifikovat Sansu a málem se mu to povede. Nicméně Arya se zachrání před zajetím sama a Sansu zachrání Brienne. A pak ovládnou situaci zpátky.
Výhodou je, že Baeliše není moc logické trestat za nějaké starodávné hříchy z minulosti, když se to mohlo stát od první vteřiny, kdy na hrad vstoupil. A za hříchy proti třetím osobám - u Lysy Arryn třeba Sansa přihlížela a zločin kryla.
Mnohem lepší jsou zločiny proti Starkovic rodině; účast na zkáze Eddarda Starka a aktuální povstání.
5) Cersei mezitím průběžně vede otevřenou válku s Daenerys. To je logický výsledek celého předchozího děje; Daenerys to slibuje od první série, a Cersei se na konci šesté série ukázala být nejsilnějším hráčem jižní poloviny Westerosu. Už jen tak mimochodem vykydlí trosky Tyrrelů a Dornů, během prvních čtyř epizod.
Daenerys s draky je beznadějně silnější, ale Cersei a Jaime jí ještě dokážou situaci trochu zkomplikovat. Přijdou o Casterlyovu skálu, ale získají Vysokou zahradu.
Tohle schéma je dobré, ale chtělo to jednu velikou neošvindlovanou bitvu. IMHo to byla Casterlyova skála, mýtický bod skutečné moci Lanisterů, v tuto chvíli vlastně stejně zásadní, jako Zimohrad. Tyrion znovu v akci, po dlouhé době; pokud tento hrdina má mít ještě nějaký význam, pak měl ukázat něco statečného a chytrého.
No, a pak by přišla čtvrtá epizoda, skoro stejná, jako jsme viděli, s tím rozdílem, který tu mnozí navrhovali - Jaimemu by se to podařilo a Daenerys by opravdu zabil.
Bylo by to zcela v původním duchu, kdy "jasné výhry" Renlyho a pak Stannise nečekaně shořely na popel.
Celý ten spolek kolem Daenerys by se velmi účelně rozsypal; Tyrion s armádou robotů má najednou několik rozporných motivů, zabít bratra, kterého vlastně má rád, pokračovat ve vizi utopické revoluce, nebo jít na sever zachraňovat svět. Vzniká jakési Sirotčí vojsko.
Dothraci samozřejmě na Tyriona dlabou, řádí na pláních Vysoké zahrady a nikdo je neovládá.
Draci dlabou na všechny, odlétají... nejlépe někam k severu.
6) No, a teď k tomu přesvědčování.
Téma není špatné; ale k přesvědčování se nabízí zejména lordi severu, dost neurčitá směs sil a vlivů, která poslouchá Jona coby náhodně zjevivšího se nejsilnějšího psa.
Dokonale jsou přesvědčeni ti, kdo byli v okolí Zdi a viděli, co se tam děje - Davos, Tormund, Brienne. Ostatní je možno ještě něčím pošťouchnout.
Vidím to na menší bitku kolem zdi, kdy z nějakého důvodu trochu demoralizovaná a zmatená noční hlídka otevře bránu, případně jí zapomene zavřít, a pár nemrtvých projde skrz.
Nebo se nemrtví kolem zdi dostanou na lodi.
V každém případě, ta scéna, kdy vidí pár důležitých lidí mrtvé konečně na vlastní oči, by proběhnout měla. Spojenectví severu tím má ihned onačejší grády.
A druhý efekt je to, co popsal Resurrection - ukáže se, že zabití Bílého chodce má na mrtvé devastující efekt, jak jsme zjistili uprostřed výpravy.
7) A tím se dostáváme k logickému a jasnému motivu té výpravy Expendables - zabít Nočního krále. Na jakýkoli čelní střet nebo na hlídání Zdi má sever málo lidí. na výpravu není potřeba vojsko, stejně není k ničemu. Je potřeba sehnat komando drsňáků.
Pár lidí, jako Jon a Tormund, je jasných.
Ohař je méně jasný; nabízí se ale možnost, že ho lordi v rámci předchozích hrátek někde zajmou a chtějí ho popravit, ale Arya nebo Sansa to zastaví.
Berrik s Thorosem by zase mohli být popravováni Aryou, a zastaví to Ohař.
Pak někdo vymyslí, že Brienne jako ženská do akce nesmí, ale Ohař k tomu řekne svoje.
Gendry je vlastně poslední světu známý Baratheon. A mezi ním a loupežníky je jistá nevyřešená neshoda, kde lze také zabraňovat katastrofě.
Jak se tam zjevil Jorah Mormont, to bych taky prosil vysvětlit. Možná jako vyslanec ještě žijící Daenerys k severu, pověřený zjistit, co se tam děje?
A tak dokola; sestavování Expendables může být samo o sobě docela zábavná a složitá operace, která nám vysvětlí, jak, medle, se tahle parta snů sešla na šílené akci za Zdí.
8) Epizoda - ideálně devátá, jak bylo tradicí - bude věnována výhradně samotné akci. Je možno vymyslet řadu dalších vychytávek a komplikací, neb na to máme hodinu; stačí si uvědomit, jak komplikovaná byla bitva na řece nebo u Zdi, co všechno se tam stalo.
Lze objevit zapomenuté živé za Zdí. Třeba nějaké maníky Noční hlídky nebo divoké. Dost by to oživil obr.
Průběh může být podobný, výsledná pozice vlastně stejná - jsou chyceni na ledu strašně velikou strašně nasranou partou zombíků.
A teď udělá Jon kouzlo, byť třeba nechtěně. Má k tomu všechny předpoklady. Je legitimní král, legitimní Targaryen, setkal se s draky, má meč s valyrijské oceli a konečně má u ruky dalšího ohnivého čaroděje v činné službě Thorose.
Kouzlo může být různé povahy; polární záře, kometa, duha; něco nebojového, leč velmi efektního. Co v důsledku přivolá draky.
Jiná možnost je s mezičlánkem; kouzlo nebude tak bombastické, ale zaznamená ho Bran, tříoká vrána, a ten na dálku ovládne draky. Nebo alespoň jednoho.
A drak je z toho vyseká a při tom zahyne, tady to už může být skoro beze změn; jen není důvod házet draka do rybníka, když nemáme řetěz, a expendables nemusí odlétat na drakovi, stačí, když jim udělá průchod, domů ke Zdi už se vysekají sami.
Mission failed.
9) Epizoda poslední - Cersei obléhá Casterlyovu skálu a Tyrionovy roboty s pomocí námořnictva, posílá komando na zavraždění Jona na sever, a Noční král likviduje zeď, přesně, jak jsme viděli.
Situace je dokonale v hajzlu, o kousek víc, než v originální verzi.
A můžeme spustit osmou sérii, je ještě co řešit.