Hra o trůny

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hra o trůny

Příspěvek od Vallun »

Mně se odehraná zlá varianta zdá být daleko originálnější, překvapivější a působivější, než Old Shatterhandovská výprava do hradu, která vlastně všechno vyřeší.
Ano, ale nelogická a s minimální uvěřitelností.

Škoda, že Daenerys neumí trochu víc přemýšlet - nálet na transport lupu z Vysoké zahrady - kdyby nalítla rovnoběžně s linií obrany, tak by její útok byl násobně efektivnější...a nemuseli umírat koňové...

Pak to provede - ale zlikviduje zásoby potravin... :roll:

EDIT: Kdosi, kdesi tvrdil, že Tyrion by se po upálení Tarlyů měl odklonit od Matky draků - pro Erua proč? Tarly byl dvojnásobný zrádce, odmítl pokleknout, odmítl Zeď...co měla dělat?

Jinak supersilná sécna byla Jon a Drak...moc:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hra o trůny

Příspěvek od Vallun »

Uff, dokouákáno...

Dobré video...
Naposledy upravil(a) Vallun dne 12. 11. 2017, 20:09, celkem upraveno 1 x.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hra o trůny

Příspěvek od Vallun »

Všetko je to chyba Horkého Koláče... Keby nepovedal Aryi že Starkovia znovu majú Zimohrad tak by pokračovala do Královho Prístavište a zabila Cersei. Jon by nemusel ísť po chodca a Dany nemusela prísť o draka :DDD
:clap: :clap: :clap:

Tohle video mne isnpirovalo...

Tipne si tu někdo, jak se bude S8 vyvýjet?

Podle mne střet Cerseiných vojsk s Targarienskými na severu znemožní účinnou obranu proti Night Kingovi a dopadne to celé špatně...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Hra o trůny

Příspěvek od Argonantus »

Sebereklama - stran tématu vyšlo pojednání https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 22#p518922
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hra o trůny

Příspěvek od Vallun »

Obrázek

Obrázek
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Hra o trůny

Příspěvek od eerieBaatezu »

Hele, to je koincidence...
https://youtu.be/dylqDO4uEXc?t=30s
Jsem nevěděl, že Williams složil theme pro Game of Thrones. :D
Obrázek
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hra o trůny

Příspěvek od Vallun »

Winter is comming...

The Winds of Winter is not comming in 2018...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Hra o trůny

Příspěvek od jjelen »

Přemýšlím před kolika lety to bylo ještě vtipné :D
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hra o trůny

Příspěvek od York »

Dost se teď zamýšlím nad Hrou o trůny. Nebude to moc sesumírované, jen pár úvah a postřehů.

:arrow? Podle Martinových vlastních slov na začátku byla pouze první scéna knihy. Všechno ostatní postupně vygeneroval z tohohle počátečního bodu.

(Celé tohle video je zajímavé. Ačkoliv je natočené "dokumentárním" stylem, kterej nemusím, je tam docela hodně Martinových vlastních, štěpných komentářů.)


:arrow? Jeden z klíčových bodů GoT je podle mě mamutí práce na "části ledovce skryté pod hladinou". Beze zbytku to platí taky pro Tolkiena, Stevena Ericsona, nebo třeba Brandona Sandersona v jeho sérii The Stormlight Archive (a ostatně pro celý Cosmere universe), případně pro Davida Webera a jeho Honorverse.


:arrow? Dalším klíčovým bodem je studium historie a historických postav. Z tohohle opět těží jak Martin tak Tolkien, byť každý jinak. Tolkien se inspiroval hlavně eposy a mytologií, Martin mnohem víc reálnou historií. V obou případech je to ale strašně znát. Ericson nebo Sanderson jsou mnohem víc "svoji" a jejich díla díky tomu v těhle oblastech nemají takovou hloubku a komplexitu.


:arrow? S tím souvisí charaktery postav, jejich motivace, jejich nepřímá charakterizace. V tomhle podle mě Game of Thrones válcuje Tolkiena a všechny ostatní a řekl bych, že to je naprosto klíčový faktor jejího ohromného úspěchu.

Nějaké příklady, co tím myslím: Littlefinger, Tyrion, Starkové.

Nejsem si jistej, jestli tohle takhle dobře umí Martin i v knihách, nebo to dělá až seriál společnou prací scénáristů, výborných herců a tak. Ale je to tam.


:arrow? Další věc je obrovská komplexita příběhu - tedy nejen že existuje nějaká geografie, historie a genealogie, ale že jsou kolem toho propletené příběhy, které přímo nebo nepřímo zasahují do hlavního příběhu. Tohle je důvod, proč by podle mě nejspíš nefungovalo uříznutí linie s Daenerys, nebo podobné nápady - samozřejmě by to udělat šlo, ale sága by tím přišla o hloubku, jako třeba co a proč možná motivuje Varyse.


Michael Bronec mi v jenom komentáři řekl, že autoři se běžně soustředí na jednu nebo dvě oblasti, jako je worldbuilding, psychologie postav, kompozice příběhu, hloubka a provázanost příběhu, záhady a tajemství, a ve zbylých se tak nějak vezou. Matin má slabou kompozici příběhu, ale je zatraceně silný prakticky ve všem ostatním, co dokážu identifikovat - a v některých oblastech (třeba postavy) se těžko bude hladat někdo jiný, kdo se mu rovná.


edit: Ještě jedna věc. V prvním odkazovaném videu Martin zmiňuje, jak vypráví skrze viewpoint charaktery, a jak je podle něj důležité, že jim čtenář vidí do hlavy. Na druhou stranu v seriálu tohle není a funguje to možná ještě líp. Otázka ale je, jestli to není tím, že v seriálu se na tom spolupodílí hromada výbornejch herců, kteří dokáží zahrát rozmanitost postav, kterou by jeden autor bez koukání do hlavy nedokázal vylíčit...
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hra o trůny

Příspěvek od Vallun »

Docela souhlas, až na zřejmý nesmysl, že Martin válcuje Tolkiena. Tady jsi v rozporu sám se sebou - Tolkien píše mytologické charaktery, Martin "reálné", je logické, že reálně pojatý charakter bude působit reálněji, než mytologický:)

Charaktery má Martin v knihách nejméně stejně dobré jako v seriálu...to vidění do hlavy x odehrávání jsou prostě rozdílné nástroje pera a kamery...:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hra o trůny

Příspěvek od York »

Vallun píše: 31. 8. 2018, 06:31 Docela souhlas, až na zřejmý nesmysl, že Martin válcuje Tolkiena. Tady jsi v rozporu sám se sebou - Tolkien píše mytologické charaktery, Martin "reálné", je logické, že reálně pojatý charakter bude působit reálněji, než mytologický:)
O tom jsem nemluvil v souvislosti s historičností a reálností, ale v souvislosti s charakterizací. Rozbory charakterizace Tolkienových postav podobné tomu, co jsem postoval, na netu nenajdeš, protože Tolkienovy postavy v tomhle ohledu prostě nejsou tak zajímavé.

Máš ale určitě pravdu, že to dost souvisí s tím, do jakých situací příběh postavy staví.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Hra o trůny

Příspěvek od Argonantus »

A teď co s tímhle nadělením. Já ti nějak nevím.
York píše: 30. 8. 2018, 23:48 na začátku byla pouze první scéna knihy. Všechno ostatní postupně vygeneroval z tohohle počátečního bodu.
No jo, ale tohle je tak trochu truismus. Ono se vždycky začne od počátečního bodu. Jediné scény, věty, slova.
V jisté noře bydlel jeden hobit, třeba.
Bývá zajímavé izolovat tento první bod, ale daleko zajímavější je první rozvoj úvah od tohoto bodu dál (to je přesně to, čeho jsem se tak úplně nedopátral u Elvandrey - tam už je to hodně rozjeté).
A samozřejmě, zda se od prvního bodu Bradburyovsko - Sadakózně začne chlit spontánně text, ono z toho něco vyleze,
nebo se pokračuje v Poeovsko - Yorkovské úvaze, co z toho bodu plyne a jak to bude.

Což v informaci o Hře o trůny naprosto chybí, a chybí to všeobecně skoro všude. Věda v genezi významných děl tápe.
:arrow? Jeden z klíčových bodů GoT je podle mě mamutí práce na "části ledovce skryté pod hladinou".
IMHO to v drtivé většině případů funguje přesně obráceně.
Autor nabere znalosti něčeho a pak teprve dospěje k názoru, že by je mohl využít v románu.
Tolkien nabyl znalostí o středověké mytologii léta letoucí před rokem 1936. Myslím, že Martin bude ten samý případ.
Já jsem zcela určitě ten samý případ - propadání do středověku začalo někdy kolem roku 1983 nebo tak nějak.
Tolkien se inspiroval hlavně eposy a mytologií, Martin mnohem víc reálnou historií.

za tenhle rozdíl bych si nelehl na koleje. Viz článek.
Martin se inspiruje víc moderní mytologií (jak my si myslíme, že by měl vypadat středověk podle filmů), Tolkien víc tou původní.
Realitu oba směle minou, pokud jim nevyhovuje.
:arrow? S tím souvisí charaktery postav, jejich motivace, jejich nepřímá charakterizace. V tomhle podle mě Game of Thrones válcuje Tolkiena a všechny ostatní a řekl bych, že to je naprosto klíčový faktor jejího ohromného úspěchu.
No, ne. O nějakém válcování těžko může být řeči.
A ten rozdíl bych viděl jinde - v dramatickém dialogu. Ten Tolkien prakticky neužívá.

Postavy jsou budovány srovnatelně, Littlefinger mne nikdy moc nebral a považuji ho za dost umělou kreaci. Tyrion je naopak dokonalý, ovšem do konce třetí knihy.
Starkové jsou debilové; otázka, zda to bylo účelem. Snad ano. Ale měl jsem vždycky problém, když stvořím debilní figuru jí vzápětí napráskat za to, že je debilní.
jestli tohle takhle dobře umí Martin i v knihách, nebo to dělá až seriál společnou prací scénáristů, výborných herců a tak
. Tohle je napínavá otázka, která tu už někde padla. Asi případ od případu.
:arrow? Další věc je obrovská komplexita příběhu - tedy nejen že existuje nějaká geografie, historie a genealogie, ale že jsou kolem toho propletené příběhy, které přímo nebo nepřímo zasahují do hlavního příběhu.
Tohle naprosto nechápu.
Když nableju hromadu textu, který vnitřně nesouvisí, nestanu se větším autorem. V tomhle mi Martin moc neimponuje.
Michael Bronec mi v jenom komentáři řekl, že autoři se běžně soustředí na jednu nebo dvě oblasti, jako je worldbuilding, psychologie postav, kompozice příběhu, hloubka a provázanost příběhu, záhady a tajemství, a ve zbylých se tak nějak vezou.
Krčím rameny. Asi se bavíme o různých váhových kategoriích autorů.
IMHO má perfektní dílo zvládnuté všechny složky tak, jak potřebuje. Pokud autor něco neumí, tak to obvykle neužívá.
Příklad je ten Tolkienův nebo Lovecraftův dramatický dialog, který prakticky chybí.
Pokud nezvládáš kompozici, pak je absurdní zkoušet napsat několikatisícistránkovou věc. Jsi zralý na povídky a básně a kratší útvary.
Viz souběžná úvaha o Karlu Čapkovi. Ten s tím měl taky problémy, ale byl si toho dokonale vědom a nezkoušel to.
V prvním odkazovaném videu Martin zmiňuje, jak vypráví skrze viewpoint charaktery, a jak je podle něj důležité, že jim čtenář vidí do hlavy. Na druhou stranu v seriálu tohle není a funguje to možná ještě líp.

Otázce jsme věnovali už kilometry prostoru.
Funguje oboje, metody jsou různé. IMHO podstata osobního pohledu netkví úplně v tom, že maníkovi vidíme do hlavy, ale že celou viděnou realitu deformuje k obrazu té postavy.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hra o trůny

Příspěvek od York »

Argonantus píše: 31. 8. 2018, 16:20
:arrow? Jeden z klíčových bodů GoT je podle mě mamutí práce na "části ledovce skryté pod hladinou".
IMHO to v drtivé většině případů funguje přesně obráceně.
Autor nabere znalosti něčeho a pak teprve dospěje k názoru, že by je mohl využít v románu.
Nemyslel jsem tím autorovy znalosti, i když ty jsou toho taky součástí. Myslím tím věci jako genealogie vládnoucích rodů Westerosu. Heraldika. Mapy. Historie. Příběhy a legendy, které se do vlastního textu dostanou jen ve zmínkách. A takové věci.

Potom jsou tu znalosti zcela konkrétní, třeba jak probíhala nějaká konkrétní bitva, které já teda rozhodně v hlavě netahám a musím si je někam vypsat pro pozdější použití.

Argonantus píše: 31. 8. 2018, 16:20
:arrow? S tím souvisí charaktery postav, jejich motivace, jejich nepřímá charakterizace. V tomhle podle mě Game of Thrones válcuje Tolkiena a všechny ostatní a řekl bych, že to je naprosto klíčový faktor jejího ohromného úspěchu.
No, ne. O nějakém válcování těžko může být řeči.
Takhle - já to tak určitě vnímám. A vsadil bych se, že v tom nejsem sám.

Argonantus píše: 31. 8. 2018, 16:20
:arrow? Další věc je obrovská komplexita příběhu - tedy nejen že existuje nějaká geografie, historie a genealogie, ale že jsou kolem toho propletené příběhy, které přímo nebo nepřímo zasahují do hlavního příběhu.
Tohle naprosto nechápu.
Když nableju hromadu textu, který vnitřně nesouvisí, nestanu se větším autorem.
Jenže ono to vnitřně souvisí. To ostatně taky Martin sám v tom videu poznamenal: To, že čtenáři a fandové pitvají hluboké pozadí, promýšlí různé varianty příběhu, hledají skryté souvislosti a budují konspirační teorie, je jasnou známkou toho, že autor v tomhle směru uspěl.

Dalším podobným vodítkem je, jestli k tomu vznikne fanovská wikipedie. Malaz ji má, Tolkien samozřejmě taky, Martin taky. Spousta autorů ji ale nemá, protože ve svém díle prostě nemají tolik zajímavých informací, aby ji to uživilo.

Argonantus píše: 31. 8. 2018, 16:20
Michael Bronec mi v jenom komentáři řekl, že autoři se běžně soustředí na jednu nebo dvě oblasti, jako je worldbuilding, psychologie postav, kompozice příběhu, hloubka a provázanost příběhu, záhady a tajemství, a ve zbylých se tak nějak vezou.
Krčím rameny. Asi se bavíme o různých váhových kategoriích autorů.
Přesně tak, s levelem autora to nepochybně úzce souvisí. Kulhánek například dobře zvládá psát čtivý text a akční scény. Ve Stronciu má i promyšlenou dějovou linii. To jsou ale pořád jen dvě nebo tři oblasti.

Argonantus píše: 31. 8. 2018, 16:20IMHO má perfektní dílo zvládnuté všechny složky tak, jak potřebuje. Pokud autor něco neumí, tak to obvykle neužívá.
Příklad je ten Tolkienův nebo Lovecraftův dramatický dialog, který prakticky chybí.
Což o to, Kulánek nepochybně umí napsat výbornou Kulhánkovinu. Když to ale srovnáš s GoT, tak je tam ale zřejmý rozdíl v mnoha dalších oblastech. O tom přesně mluvím.

Není to jen o autorovi, je o ti o druhu díla. Symfonie vs jednoduchý popěvek. Obojí může být ve své kategorii velmi dobré, ale symfonie může být dobrá v mnohem více kategoriích. A čtenáři (nebo posluchači) to poznají a dokáží ocenit, i když třeba nedokáží přesně říct, v čem je ten rozdíl.

Argonantus píše: 31. 8. 2018, 16:20Pokud nezvládáš kompozici, pak je absurdní zkoušet napsat několikatisícistránkovou věc.
Martin nebo Erikson právě prokazují, že to absudní rozhodně není. Kompozice prostě není jediná kvalita, kterou dílo může mít. A když jsi silný v jiných oblastech, tak i s pokulhávající kompozicí můžeš mít obrovský úspěch. Aspoň zatím (autoři se nepochybně budou dále zlepšovat, takže za sto let to už nemusí platit).
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Hra o trůny

Příspěvek od ilgir »

Tak jsem zkouknul 7. sérii. Potěšilo, že děj není tak nemožně naporcovaný jako dřív. Jon řekne, že se vydá na cestu, a vida, ob scénu už je u cíle. V každém díle se něco stane. Taky je vidět stále rostoucí rozpočet. Na bitvy se dá koukat, i je to když pořád daleko za filmem.

Některé rádoby překvapivé obraty jsou dost násilné a nelogické. Sansa vs. Malíček, Tyrion vs. těhotná Cersei. Ale co už, bez nich by to nebyla Hra o trůny.

K tomu srovnání Marin vs. Tolkien ohledně propracovanosti charakterů... je tam víc faktorů.

1. Martin má víc postav (na více stranách). Tím pádem má i víc podrobně vykreslených postav. A víc podrobně vykreslených postav, které projdou zásadním vývojem. Kolik takových má Tolkien? Glum, Frodo, Sam, Aragorn, Gandalf, možná Faramir... Takže celkově to působí v Martinův prospěch.
2. Tolkiena a Martina dělí půl století, což je strašně moc. Díky tomu Martinovy postavy na současného čtenáře působí současněji. Kdo z Tolkienových hrdinů by při pohledu z hradeb Helmova Žlebu na pluky skurutů prohlásil: "Armáda vojáků bez péra"?
Tolkien je oldschool autor zahalený v oparu historie. Starší než Foglar, ježkovyvoči!
3. Již zmiňováno - Tolkien píše mýtus a tomu je dílo podřízeno. Postavy jsou nástroji mytických archetypů. Martin píše hnusně řečeno telenovelu. Celé jeho dílo stojí na postavách a jejich vztazích. Bylo by stejně fascinující, kdyby se tam místo meči bojovalo pulzními kanóny a svět ohrožovala mimozemská armáda za stratosférickou bariérou. Btw. ta telenovela je tak strašně roztahaná a překombinovaná, že je téměř nemožné si zapamatovat, kdo koho tam zabil, zradil apod. Pamatujete si jen "to je ten vychytralý slizoun" a "to je ten zbabělý hlupák", což ale stačí.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Hra o trůny

Příspěvek od Argonantus »

Tak jeden zbytečný post, jen tak.
ilgir píše: 23. 11. 2018, 16:16 Potěšilo, že děj není tak nemožně naporcovaný jako dřív. Jon řekne, že se vydá na cestu, a vida, ob scénu už je u cíle. V každém díle se něco stane.
Porcování scén v polovině podle mne skončilo někde ve 4. sérii, která byla asi nejlepší.
Jinak radost nad tím že "v každém díle se něco děje" je vyvážena absurdní nesoudělností pohybu těles na ploše, což některým z nás, co si s tím rádi hrajeme - zrovna kolega Tolkien nebo kolega Jerson - dost vadí. Pohyb celým Westerosem podélně z Králova přístaviště se děje kdovíproč ve stejném čase, jako poloviční trasa z Údolí Arryn. Popis pohybu toho Euronova loďstva, brilantně přeskakujícího kontinenty, se už vůbec vymyká chápání.
Já bych se nebál říci, že je to v tomto směru je sedmá série pěkná fušeřina. Lidi jsou líní přemýšlet pět minut a vychytávat logické chyby, neb to vlastně nic jiného není. Možná by i při tom přemýšlení pár těch cest škrtli jakožto totálně zbytečných.
Taky je vidět stále rostoucí rozpočet. Na bitvy se dá koukat, i je to když pořád daleko za filmem.
No já teda nevím. Opravdu koukací epizody, jako třeba ta bitva na řece, nebo Hardhome, nebo ta bitva na Zdi, už byly před delším časem. Kromě víc digitálních draků - s výjimkou zcela poslední scény v sérii dramaticky naprosto zbytečných - tam toho zas tak moc drahého nebylo. Nějaké to pózování na lodi.
Některé rádoby překvapivé obraty jsou dost násilné a nelogické. Sansa vs. Malíček,

Vůbec nechápu, čemu jsi nerozuměl. Sansa ho pečlivě využila k výhře v bitvě a po použití předhodila svému cvičenému Krakenovi, čili sestřičce. Pokud se něco blíží Tyrionovu rodinnému finále s otcem, pak je to finální Sansa s tou židličkou v psinci. To byly svého druhu dramatické vrcholy celého seriálu. A nebylo to v sedmé sérii.
Tyrion vs. těhotná Cersei.
A nevadí ti, že celá základní situace série s přesvědčováním Cersei pomocí zombíka je očividně debilní?
1. Martin má víc postav (na více stranách). Tím pádem má i víc podrobně vykreslených postav. A víc podrobně vykreslených postav, které projdou zásadním vývojem. Kolik takových má Tolkien? Glum, Frodo, Sam, Aragorn, Gandalf, možná Faramir... Takže celkově to působí v Martinův prospěch.
Mno. Je třeba si připustit, že Martin těžce švindluje tím, že postavy docela sprostě duplikuje včetně jejich vývoje. Kvantita je něco, co mi moc neimponuje. Napsat víc písmenek není nic, co je hodno obdivu; vím, jak je to snadné.

Pokud bych Martinovi uznal v dramatu víc bodů, tak pro některé postavy zavinuté do daleko přesnější a čistěji vykroužené smyčky, zejména Tyrion do 4. série (pak měl umřít, neb není k ničemu), Sansa v 6. sérii (ale zase mohla začít kroužit tak o tři série dřív, mohla se narodit ve 3. sérii), možná Arya. To jsou postavy hodné Shakespeara.

Jde ale o to, že Tolkien neměl v úmyslu psát drama a taky to neudělal. Mlátit někoho za to, co nenapsal a nechtěl napsat je selhání kritika.
2. Tolkiena a Martina dělí půl století, což je strašně moc. Díky tomu Martinovy postavy na současného čtenáře působí současněji.
Cože to? Rytíř s mečem působí současně? Mnich působí současně?
To mi připadá dost pochybná kvalita.
Kdo z Tolkienových hrdinů by při pohledu z hradeb Helmova Žlebu na pluky skurutů prohlásil: "Armáda vojáků bez péra"?
Ano. Lze zvolat "jsem totální kretén a jsem na to hrdý", na způsob Sapkowského postav. Vyslechl jsem tunu názorů na to, jak je to "realistické" a "opravdové", ale podle mne to platí v rovině, pokud ty války vedou patnáctiletí kluci, co si furt musí něco dokazovat.
Dovolil bych si, jak v těchto debatách vždycky, upozornit, že Tolkien se v opravdové válce v životě nacházel, kdežto Martin, Sapkowski a jiní děsně hustí frajeři nikoli.
Jestli ono to není tak, že na takové chujoviny v bitvě nikdo nemá čas.
Tolkien je oldschool autor zahalený v oparu historie. Starší než Foglar, ježkovyvoči!
Tohle je další WTF. Dokonce dvojité.
Jednak mi připadá velmi vratká teorie o "zastarávání" umění, jinak by šlo asi těžko vysvětlit, že nejhranější divadelní autoři jsou například Shakespeare, ještě starší než Tolkien a Foglar, nebo nedejbože Aischylos.

Jednak máznout mezi dospěláckou fantazy - o což se očividně snažili Tolkien i Martin, i když každý jinak - podivně infantilního Foglara je tak nějak úlet, asi jako poměřovat Shakespeara Sekorou nebo Ninja želvami.
3. Již zmiňováno - Tolkien píše mýtus a tomu je dílo podřízeno. Postavy jsou nástroji mytických archetypů.
Smělý závěr, o kterém lze napsat tlusté pojednání.
Řekl bych, že ne tak docela, po přečtení Nestvůr a kritiků. Zařazení do nějakého žánru a formy se Tolkien vědomě bránil, z celkem oprávněné obavy, že tím dojde ke zploštění významu. Jak tak pozoruji tvůj post, obava byla zcela namístě.
Martin píše hnusně řečeno telenovelu.
To tu padlo mnohokrát, ale je to ještě surovější odstřel a zploštění. Ony tam určité vazby a konsistence jsou. Tyrion, Arya a Sansa by těžko mohly být označeny jako úžasné postavy, pokud je nevydržíme vnímat v délce větší, než jedna série (typický Martinův oblouk je dlouhý asi 3 díly, tedy 3000 stran. Odtud můj pocit, že víc stran rozhodně nebylo třeba).
Celé jeho dílo stojí na postavách a jejich vztazích.
Mno. Podobně jako u Tolkiena mne ke sledování seriálu a čtení knih přitáhly scény, které jsou čistý horor. Hardhome. Tleskám; ta věc je úžasná, i když je to vlastně jen půl dílu, taková povídka. A takových věcí je tam mnohem víc. Vztahy tam velký význam nemají.
Bylo by stejně fascinující, kdyby se tam místo meči bojovalo pulzními kanóny a svět ohrožovala mimozemská armáda za stratosférickou bariérou.
No, možná pro Eerieho; já bych se k tomu rozhodně nedonutil. Pulsní kanony mne moc nezajímají. Mne zajímají ty vztahy a strašidla.
Btw. ta telenovela je tak strašně roztahaná a překombinovaná, že je téměř nemožné si zapamatovat, kdo koho tam zabil, zradil apod.

Pokud míníš telenovelou to, co zovu "kompozice" a je to pro mne jedním ze spisovatelských svatých grálů, pak ano.
martin tam kompozici má, ale zoufale rozevlátou, otevřenou, nedotaženou. Chtělo to dopsat celé a nejméně deset let brousit, aby to dávalo nějaký smysl. Idiotská taktika "napřed to vydáme a pak napíšeme", která je v poslední době hitem, vede k výrobě příšerných nedopečeností s logickými dírami a kilometry slepých odboček, co k příběhu vlastně nepatří (případ Daenerys je extrém všech extrémů). Asi jako když si krasobruslař nacvičí na olypmiádu půl sestavy s tím, že "ty čtverné skoky, to se tam pak nějak dodělá na místě".
Což vede k té děsivé kompoziční nevyrovnanosti; občas perfektní čtverný skok se všemi navazujícími piruetami z říše snů a občas desetileté dítě, které se učí stát na bruslích.

Tady si za mne bere Tolkien všechny chybějící body zpět, protože je prostě v tomhle mistr světa, nemá zbytečné scény, nemá nenavazujícího nic, všechno sedí na svém místě na milimetr přesně, jakkoli je to obrovské. Znám jediný srovnatelný tisícistránkový výkon, kde bych s obtížemi hledal větu, kterou by šlo škrtnout (natožpak scénu).
Martin to není.

EDIT: tady nacházím před pár lety nástřel použitelné kompozice celé Písně:
Ta scéna s tím zvednutím rukou je jedna z největších doposud, cvičení na eeriovské téma "úplné zbytečnosti dalších keců"
Noční Král to dělá čelem k Jonovi a Thormundovi, které považuje zřejmě za svoje hlavní protivníky, aby viděli, jak se věci mají.
Jediné gesto smázne stovky a tisíce stran nepodstatného lidského tlachání.
Byl by to dechberoucí konec série nebo knihy, trochu jako v druhé sérii, pokračování.

Vůbec by bylo zajímavé končit příběh VŽDYCKY u Zdi, tím, jak se věci pomalu posouvají. Vlastně v každé knize/sérii taková scéna je k dispozici.
Celá Píseň může být popsána jako
- prolog se zombiemi
- strana 568 neboli Jon versus nemrtvý Othor
- trojí zatroubení, mrtví jdou
- Sam versus Bílý chodec
- Bílí chodci nesou dítě Nočnímu králi
- Král přijde a po bitvě zvedne ruce
atd., dál netřeba spoilovat
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů