Stránka 83 z 87

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 10:10
od Sosacek
Quentin píše:
8. 11. 2018, 08:50
v hercích ani filmech se vůbec nevyznám, a už vůbec ne v českých. [...] protože jsem nikde neviděl ani náznak, že by tomu tak bylo)

Napsal: 8. 11. 2018, 10:23
od Sadako
Já bych tu klidně zůstala, on nás do těch filmů nebo spíš českých filmů nakonec někdo uřízne.
ilgir píše:
8. 11. 2018, 07:20
devadesátky, před revolucí, mmezi válkami? Vznikalo v některém z těchto období více skvělých nezapomenutelných filmů ročně?
Nejsem Argo, ale otázka mě zaujala, takže si na ni odpovím.
ČR imho zčásti kopíruje světovou (americkou) křivku, od němého filmu, který byl populární per se, protože nové médium, přes příšerná 30. a 40. léta kdy vznikaly ubulené limonády a nenáročné komedie (před-válečný eskapismus mocný je zde), léta 50. s bizarními žánry aka na východě budovatelské třeštění, na západě Netvoři z černé laguny, experimentální 60. s probouzením nových forem, sedativní 70. s pár perlami, 80. léta s návratem k zábavě... a v těch 90. letech se to divně láme a česká produkce se vydává rovnýma nohama přímo do hajzlu.

Neboť ČR sice tu křivku zčásti kopíruje, ale některé žánry se tu vyskytují v množství homeopatického typu (horror, akční, thiller) a pokud už, tak se velmi často smíchají s komedií, nebo jsou nesnesitelné jinak. Revoluce příliš nepomohla, točí se toho pořád hrozně málo - ano, máme tady už nějaké nízkorozpočtové horror produkce, ale jsou... takové nízkorozpočtové.
On se obecně žánrový záběr za posledních dvacet let ještě zúžil. Asi bych nad Old inivisible market hand pokrčila rameny, kdyby státní dotace nedostávaly zrůdy jako Renč. Zde však přiznávám, netuším, jakým způsobem to funguje jak v USA, tak kdekoli jinde, tedy, jak okatě přitečou prachy kámičům hlavounů. Možná jenom jinde méně mlaskají, nebo se ty zprávy nikdy neprotlačí na globální nástěnku, klidně může být.

Dále, české filmy jsou výrazně horší technicky a to nejen než filmy americké, ale i než třeba polské. Zrovna s těmi Poláky mám, myslím si, docela dobré srovnání, viděla jsem toho dost (včetně polodementních TV seriálů) a je to strašlivý rozdíl. Třeba v Polsku zvládají udělat zvuk tak, že si nemám chuť omlátit hlavu o zeď a lidi mluví jako lidi, ne jako blbě předabovaní roboti. Pokud chce někdo namítat, že Polsko je několikanásobně větší trh, tak mám pro něj špatnou zprávu, třeba takové srovnatelně malé Slovinsko je na tom taky líp. Nemám nejmenší tušení, čím tohle je.

A co se týče těch výše zmiňovaných žánrů, zdejší kinematografie nad jiné vyniká absencí nadčasových témat, schopnosti poradit si s vážností a práci s jiným kontextem než je druhoválečný, normalizační a jaksi bezčasový. Když nad tím tak uvažuju, je to fascinující, protože nemálo CZ filmů mi z toho vychází jako něco, co se nedokáže pořádně ukotvit ve většině minulosti ani v současnosti.

Herci jsou podružní. Nemyslím si, že bychom tu měli horší herce než v USA, ale ti nejsou až tak důležití. Režiséry a scénáristy tu máme příšerné, nebo se ti schopnější lidé na psaní a natáčení něčeho hodnotného vyserou a jdou dělat něco, co jim zaplatí složenky a vzhledem k tomu, jak u nás fungují filmové dotace, těžko jim to vyčítat. Filmy, které se protlačí do kin, píšou a točí pořád titíž lidé, sem tam probleskne nové jméno, které buď zapadne, nebo je bleskově znormalizováno.

Ergo si myslím, že na (ne)kvalitě současných snímků se podepisuje poměrně specifická kombinace různých průserů.

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 10:25
od Sosacek
Zadnej ceskej serial nikdy nebude lepsi americkej serial nez americky serialy.

Nemame v sobe ten americkej mythos - nikdy neuvidis jak typci sedm serii v kazdem dile zachranuji svet pred novou ultrahrozbou, nikdy neuvidis perfektne ochoreografovany bojovy sceny, nikdy neuvidis toho osameleho hrdinu co vsechny zachrani tim, ze jde proti systemu, hard man making hard decisions, atd.

Pokusy na tohle tema probehly (v divokych devadesatkach, kdy Cesi hledali novou identitu, a zkouseli i tu americkou (*)) - treba Detektiv Martin Tomsa, ale moc to nefungovalo.

(*): nez ji nasli u Vaclava Klause a Milose Zemana a Okamury, a tim definitivne ukazali, ze Hitler mel pravdu.(**)
(**): to je vtip, neberte vazne.

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 10:29
od crowen
Inac este k tej kvalite hercov - ked si pozries ktorykolvek animovany film v originale (americkom) a potom predabovany, tak za ten dabing by som posielal do gulagov, to sa neda pocuvat. (Schvalne som vybral animaky, kde hercov nie je vidno, a len musia kvalitne pracovat s hlasom)

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 10:51
od Vallun
Sos - ale mne by zajímalo, proč vůbec neumíme/nedéláme udělat nějakou bojovou akční scénu?

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 10:56
od Sosacek
Nevim, mozna je nasili v nasi kulture o dost min dulezita a obdivuhodna vec nez v americky kulture?

Kolik lidi jsi letos zabil? Kolik zmlatil, protoze se na tebe krive podivali?

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 19:38
od Invictus
Já myslím, že hlavně hrubě podceňujete efekt téměř stoleté nepřerušované tradice v průmyslové výrobě filmů. A to se týče režisérů, scénáristů, herců, filmových řemeslníků i veškeré infrastruktury okolo. To je obrovská konkurenční výhoda. A prakticky nelze jak dohnat, ten rozdíl se bude jen zvětšovat. Třeba čistě z hlediska řemeslnného zpracování filmu, tak i kdyby se tady dali dohromady všichni čeští producenti a týmy, tak prostě nevyplodí to, co top hollywoodské filmy. Ten kvalitativní rozdíl takto nelze dohnat.
Plus tu už probleskl ten rozměr angažovanosti herců. Je fakt rozdíl pokud máte herce, který se může celý rok plně věnovat jen natáčení třeba jednoho filmu, a má tolik peněz za něj, že nemusí odbíhat nikam stranou, a stále myslet na další den. Nebo má tolik peněz, že už by nemusel pracovat do konce života, ale pořád to hraní dělá a opravdu se na to soustředí.
Což mě vede k třetí poznámce, že podle mě Češi tady ty filmy neberou vlastně dost vážně. Symptom toho je i v tom, že ty nejpovedenější filmy jsou u nás dramata nebo mají silnou dramatickou linku. Jak je to převážně sranda, tak je taková česká kulturní tendence říct si, že to je vlastně o hovně, a dají tomu půlku úsilí.

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 19:54
od Vallun
Invcitus - jako, na tom určitě něco je. Navíc v Hollywoodu se koncetrují i elitní tvůrci z řady dalších, nejen anglicky mluvících zemí...

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 20:36
od Argonantus
Komplexně všichni,
už ani ne Ilgir (neb zjišťuji, že je zřejmě jediný, kdo si nemyslí, že český film je v krizi):

1) Nacházám tu další hlasy, co si myslí, že krize je a proč:
https://www.lidovky.cz/kultura/jen-ande ... ultura_jto
http://literarky.cz/kultura/film/25132- ... ize-tematu
odhalují různé další zajímavé příčiny, povýtce profesní, obchodní či technické, jak se to stalo a proč se to stalo

2) Nicméně se celkem shodují s mojí klopotnou analyssou* komedií (vedle) a taky se Sadako, že došlo k jakémusi zvláštnímu odchýlení od světových trendů a následně krizi témat i forem.
Souhlasím se Sadako s jediným upřesňujícím detailem, že k odchýlení došlo už za totáče, a teprve po roce 1990 se ukázalo, že všechny nouzově vybudované koleje, fungující v té době, dnes vlastně nevedou nikam. A na rozdíl od analyssátora* z Literárek si myslím, že to „hledání sebe sama“ ještě zdaleka neskončilo, trvá vlastně už skoro 30 let. Neschopnost diagnostikovat chorobu vede k problémům při terapii.

3) Rozhodně je do oka bijící to zúžení témat, na které poukazuje Sadako a vlastně nepřímo i Quentin nebo Invictus tím, že vlastně nevzniká nic, co by je zajímalo. Horor, scifi, fantasy, třeba. Space opera. Akční thriller. Bondovka.
Univezální výmluva je, že nejsou peníze. Ale je to očividný nesmysl, neb horor či scifi mají odedávna komorní varianty za pár šupů. Dokonce za toho socialismu toho vznikalo v tomto směru víc, než dnes, to je absurdní paradox. Bylo to levné, střelené, upatlané, ale fungovalo to, a mnohdy až překvapivě dobře. Historické kostýmní velkoshow typu Já Mattoni jsou nakonec paradoxně možná dražší, než taková polská scifi Sexmise nebo náš hororový Spalovač mrtvol blahé paměti.
Úplné vynechání takových témat, hraničící s fóbií, potom logicky vyřadí část diváků, kteří jdou jinam.

4) Dám sem soukromou odbočku k historické fikci, protože jednak mne zajímá ze všeho nejvíc, jednak je to trochu složitější případ. Historické fikce totiž u nás vznikaly odjakživa. U národa, který vznikl jakožto vedlejší produkt bádání nadšeného historika, to asi nemůže překvapovat. Mívali jsme pompézní a nezdařené čítankové kraviny typu Vávrovy husitské trilogie; na ně, zdá se, dokážeme zdatně navázat i v úplné současnosti (Rašín). Mívali jsme ale i daleko zdařilejší divadelně se tvářící baterii charakterových historických dramat na způsob Oldřicha Daňka. Mívali jsme i jeden z prototypů historické detektivky, v době, kdy většina těhletěch bratrů Cadfaelů a Vilémů z Baskervillu ještě čůrala do plenek. Mívali jsme artové skvosty od Vláčila, vlastně úplně nejoceňovanější filmy. To už jako nějak nedáváme, i když se historické věci furt točí. Na každou objevenou podobnou věc napíšu dalekosáhlé pojednání, ale není mi dopřáno jásat, zatím vlastně vůbec nikdy od roku 1990. Proč?

5) Už jsem tu žasnul nad neméně maniakální nenávisti k romantice, v jakékoli, třeba i homeopatické koncentraci. Když vztahy, tak vztahová apokalypsa. Případně těžkotonážní řachanda, za kterou se skrývá pro změnu vztahová apokalypsa. K tomu viz vedle Fila o Básnících, velmi trefné; a vlastně i o „laskavé“ Vesničce střediskové, která zahrnuje třeba taky domácí násilí.
V českém filmu se nikdo k nikomu nechová hezky. Ze zásady. Čekají vás tu křivdy, urážky a bití. Takže mi připadá logické, že se občas někdo zvedne a jde jinam, když už to nemůže vydržet.

6) Sosáčkova poznámka o „týpkovi, co zachraňuje svět, pokaždé jinak“ je také velmi trefná, dotýká se staršího flame na téma Švejk. V českém filmu je přísně zakázáno, aby byl někdo hrdina v původním slova smyslu. Totiž aby se přestal přiblble pošklebovat, vstal ze židle a něco opravdu udělal. A to jakkoli; nemusí to rovnou všechno vymlátit holýma rukama jako Arnold.
Párkrát se to stalo. Obvykle jsem nedýchal napětím a zavalil dotyčné dílko hvězdopádem. Ve stínu. Hořící keř. Expozitura. Ale je to tak vzácné, že není sranda takové případy vypátrat, že vůbec existují. Natožpak aby se to zvládlo uvěřitelně, elegantně, bez barvotiskových zběsilostí, typu poslední Rašín, třeba.

7) Trvá moje obvinění, že Češi filmy v pravém slova smyslu vlastně netočili nikdy, neb devět z deseti z nich jsou vlastně zfilmované divadelní hry. Takže vlastně by nemělo nikoho překvapit, že jdou raději do divadla, kde je paradoxně větší výběr. Do kina má cenu jít, když tam Gandalf jede z kopce, nebo obdivovat krásy CGI planety Pandora, nebo alespoň jak nám ty bavoráky krásně lítají v Kobře 11. Nebo Emilii Clarke, jak pózuje na lodi, než dobude svět. V divadle by mohla pózovat taky, ale s tou lodí už je drobet problém. A v českém filmu taky.

8) Docela zajímavá kombinace je ten Vallunův požadavek na více špionů§ a válčení. Tam se to totiž sejde najednou skoro všechno, a proto mne zaujala ta Balada o pilotovi. Je tam hrdina, je tam střílení, výbuchy, stíhačky brázdí vzdušný oceán a vůbec. Český film to vyřešil směle; vše naznačené je tam téměř úplně vymazáno, pilot sedí doma a hádá se s manželkou, případně divadelně dramaticky tlachá se zlým špionem. A láska je zobrazena rozvrácenými vztahy a totální debilitou všech. A akční drama je v tom, že se na konci zhasne. Zkrátka, neuvěřitelný český talent, jak slivbné a zajímavé téma provést tak, aby bylo co nejméně zajímavé. Na tohle téma tu už byl zmíněn i Tobrúk, což je IMHO světový rekord v tomto oboru.

9) Vůbec – zde vizte přehled, co se letos natočilo. http://www.cervenykoberec.cz/96896/cesk ... dospivani/
Možná vás překvapí, kolik toho je, za jediný rok. A zřejmě to není kompletní (chybí přinejmenším Po čem muži touží a ti Zmoření revizoři).
Druhý pohled je pocit většiny z nás, že není sranda si vybrat, ani z takové hromady filmů. Je to dlouhatánský seznam toho, na co bych do kina nešel, případně nešel, ani kdyby mne mučili. Docela mne zajímá Hastrman a docela mne zaujal Toman, a možná i Prezident Blaník, možná i Důvěrný nepřítel (horor, voe! – ale recenze vás rychle zchladí). Rozhodně to ale není zájem takového druhu, abych nechal všeho a hledal nejbližší kino (navíc to zřejmě z kin už zmizelo rychlostí Bugatti Veyron).
Lze také obdivovat, jak se tématické zásady, naznačené shora, poměrně důsledně dodržují i 30 let po revoluci. A tentokrát tam není ani žádná detektivka. Co kdyby nedejbože někoho zajímala.

*Věnováno Elesharovi

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 21:43
od Vallun
Docela zajímavá kombinace je ten Vallunův požadavek na více špionů§ a válčení.
Já tím narážel na to, cos taky konstatoval:
V českém filmu je přísně zakázáno, aby byl někdo hrdina v původním slova smyslu. Totiž aby se přestal přiblble pošklebovat, vstal ze židle a něco opravdu udělal. A to jakkoli; nemusí to rovnou všechno vymlátit holýma rukama jako Arnold.
Ale ano, zfilmovat špionážní příběh nemusí být drahé ani složité...a agentů mezi heci máme taky ještě dost....

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 22:05
od Sosacek
Argonantus píše:
8. 11. 2018, 20:36
6) Sosáčkova poznámka o „týpkovi, co zachraňuje svět, pokaždé jinak“ je také velmi trefná, dotýká se staršího flame na téma Švejk. V českém filmu je přísně zakázáno, aby byl někdo hrdina v původním slova smyslu. Totiž aby se přestal přiblble pošklebovat, vstal ze židle a něco opravdu udělal.
To nebyla moje poznamka.

Moje poznamka byla, ze cesti filmotvurci nedelaji bombasticke akcni filmy jako Marvel, kde se vsechno vyresi tim, ze Hrdina nekoho mlati pesti (*), neni selhani, je to jenom jiny styl. Kdyz uz se bojuje, tak typci myslim casteji bojuji sami se sebou nez s nejaky fakt velkym typkem co po nich strili. Ten Rapl je myslim dobry priklad. A co vic, cesti hrdinove maji povoleno nevyhrat, nebo vyhrat ale za nejakou cenu - hraci modernich rpg jiste oceni "typicky castecny uspech".

Misto toho najdes v ceskych filmech spoustu socialni kritiky - stezujes si, ze se vsichni chovaji jako svine, ale malokdy mam z filmu pocit, ze to oslavuje - mozna nejake filmy jsou "od svini svinim" ale "hele fakt chces bejt takovej/takova?"

Na "nikdo se nikdy nechova hezky" ani nebudu hledat protipriklad, protoze je to moc jednoduche.

...

Stejne mi prijde divne mluvit o krizi.

Nemame tolik nejslavnejsich filmu jako Hollywood, ktery ma nekonecne penez, vcetne penez na reklamu, ktere v modernim svete urcuji kolik se ceho proda? To je trochu divny, ne?

Mame v krizi vedu, protoze Univerzita Karlova ma min objevu nez CERN? Mame v krizi zdravotnictvi, protoze nemame tolik nemocnic co USA? Je Skoda v krizi, protoze prodava min nez Ford? A protoze prodava mnohem min tritunovych osmivalcovych pickup trucku?

(*): s cestnou vyjimkou Dr. Strange, ktery "trolled Cthulu to a standstill" - ale o zachranu sveta se samozrejme jednalo, nic jineho muze byt.

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 23:01
od Sosacek
Ja mam cim dal tim vetsi pocit, ze se hlavne kulturne hrozne lisi pohled "o cem stoji za to delat film/serial".

Je malo ceskych filmu kde se strili na potkaji, je malo americkych filmu, kde se dela socialni kritika navazno (me napada akorat Borat, jakoze, ale mozna mam male zaber).

O cem je vetsina francouzkych filmu z posledni doby? Nebo japonskych? Jakoze, musi byt americka bombasticka (doslova) produkce ten mustr, ktery musi vsichni kopirovat? Me to vecne mlaceni a zachranovani sveta pripada takove infantilni. Nebo rekneme teenagerske.

Ale to mozna zpivam se sborem (jak se to rika cesky, nosit drivi do lesa?) pac tady na foru je nadavani na Marvel uznavanym sportem (narozdil od fotbalu).

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 23:18
od Eleshar_Vermillion
Argonantus píše:
6. 11. 2018, 22:18
Brousek ml., Prachař ml, Brzobohatý ml., ono je těch ml. docela hodně.
Tak ne že by nebyla tradice, že... Bohdalová & Stašová; Hrušínský, Hrušínský ml., Hrušínský nml.; Svěrák & Svěrák ml., atd.
Pak bych tipoval, že ještě mnohem horší to bude v celé kinematografii, kde to "ml." nevidíš, protože jsou vlastně v jiné profesi, takže to není potřeba, ale ta tlačenka tam je jasná - maminka vlivná herečka znamená syn úspěšný kameraman.
neschopnost rozeznat, že třeba Dyk může být krásný - nevím, neposoudím to - ale herec to určitě není
Ale zase má podle Wiki bráchu, který dělá hudbu k filmům :wink:
Geislerová, ach jo, furt dokola.
U té je to shodou okolností taky celá famílie... babička, sestra, strýc,... Jako jasně, stává se, že děti prostě jdou ve stopách rodičů, ale kolik rolí by dostala její dcera Ester bez takového zázemí?
ilgir píše:
6. 11. 2018, 23:20
Přehrávání patří k divadlu.
Zcela nezpochybnitelně, ale zase jen do určité míry. Bohužel televise nefunguje jako divadlo. A taky jsme u nás zamrzli v tom nesnesitelném pitvoření.
Sosacek píše:Nemame v sobe ten americkej mythos - nikdy neuvidis jak typci sedm serii v kazdem dile zachranuji svet pred novou ultrahrozbou, nikdy neuvidis perfektne ochoreografovany bojovy sceny, nikdy neuvidis toho osameleho hrdinu co vsechny zachrani tim, ze jde proti systemu, hard man making hard decisions, atd.
Viděl jsem Dark od německého Netflixu, nic takového tam není a je to výborný seriál.
Viděl jsem Stranger Things a něco z toho tam je, ale kdyby toho bylo méně, asi by se prd stalo, pořád by to byl výborný seriál.
Ilgir píše:Třeba čistě z hlediska řemeslnného zpracování filmu, tak i kdyby se tady dali dohromady všichni čeští producenti a týmy, tak prostě nevyplodí to, co top hollywoodské filmy.
To nejspíš ne, fakt to nejspíš nebude špička. Ale co jsem vyčetl z recensí, tak v řemeslu jsme prý naopak velmi solidní a ve spoustě filmů a seriálů toto vůbec není problém, naopak když to je problém, tak se to tvrdě kritisuje, protože jest známo, že pro české filmaře není zdaleka nemožné řemeslné kvality díla dosáhnout.
Z naší debaty o českém seriálu a filmu je podle všeho ale problém nikoliv to, že netočíme špičkové kousky, srovnatelné se špičkou třeba z USA, nýbrž to, že netočíme filmy, a zejména seriály, které prostě zdaleka nejsou ani dobré, a raison d'être většiny z nich se jeví sloužit coby inspirace pro Filovy hatefesty, ale jakkoliv je rád čtu, tak bych se bez nich možná raději obešel a měl kvalitní filmy, které českou kulturu nezabíjejí, nýbrž propagují.
Sosáček píše:O cem je vetsina francouzkych filmu z posledni doby?
Nemám ponětí. Ale kdykoliv jsem viděl jakýkoliv francouzský film, byli v něm herci, kteří hráli, nikoliv šašci, kteří se pitvořili.

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 23:26
od York
Invictus píše:
8. 11. 2018, 19:38
Já myslím, že hlavně hrubě podceňujete efekt téměř stoleté nepřerušované tradice v průmyslové výrobě filmů. A to se týče režisérů, scénáristů, herců, filmových řemeslníků i veškeré infrastruktury okolo. To je obrovská konkurenční výhoda. A prakticky nelze jak dohnat.
To je nesmysl. Nežijeme za železnou oponou, nic nám nebrání učit se od nejlepších.

Samozřejmě dokud budeš mít přesně tenhle mindset, tj. "Nejde to, mají moc velký náskok a bude se jen dál a dál zvyšovat", tak je opravdu nikdy nedoženeš.

Re: Seriály - recenze, doporučení, varování

Napsal: 8. 11. 2018, 23:35
od Sosacek
Eleshar_Vermillion píše:
8. 11. 2018, 23:18
Nemám ponětí. Ale kdykoliv jsem viděl jakýkoliv francouzský film, byli v něm herci, kteří hráli, nikoliv šašci, kteří se pitvořili.
Tys nevidel zadnej film s Funesem?