Ať žije český film...?

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32320
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Vallun »

Aha, takže bys historickou věrnsot vyměnila za vlastní tendenčnnost, hmm...

Já bych se třeba soustředil na to, co skutečně byly Lidové milice, a srovnal bych to s SSákama, s nimiž bojoval jejich otec...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18549
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Eleshar_Vermillion píše: 27. 3. 2018, 22:32Pokud jsem koukal a počítal správně, tak Argo tu napsal tři velmi rozsáhlé příspěvku o tom, jak a proč toto tvrzení není pravda.
jjelen píše: 28. 3. 2018, 08:42 Hmm, já ti nevím, Češi natočili nepochybně spooustu špatných komedií, na druhou stranu totéž asi Američani, Italové, Francouzi (by mě zajímalo, jak by to vycházelo na procenta :D ) Mi vadí spíš že netočej nic moc jiného...
Bylo tam pár kousků v době předlistopadové. Čekal bych, že za třicet let kulturní svobody to dotáhneme výše, než na asi pětinu toho, co jsme vyprodukovali za 40 let komunismu.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4819
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od midewiwin »

Vallun píše: 28. 3. 2018, 19:42 Aha, takže bys historickou věrnsot vyměnila za vlastní tendenčnnost, hm
Nerozumím. Co ti na tom mém konceptu připadá tendenční, resp. v jakém směru?
Možná bychom se měli přesunout do historie.
Čas neexistuje.
Argonantus
.
Příspěvky: 18107
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Argonantus »

Nedořešené poznámky:
Ilgir:
Češi jsou dobří v komediích
Eleshar:
Argo napsal tři stránky o tom, proč toto tvrzení není pravda
Jjelen:
Češi natočili spoustu špatných komedií, na druhou stranu totéž asi Američani, Italové, Francouzi…

Ilgir – Elesharovi:
Tak to jsi koukal a počítal špatně
Myšlení Hollywoodu je deformované vývojem
Eleshar:
Čekal bych, že za třicet lety kulturní svobody to dotáhneme výše, než asi na pětinu toho, co jsme vyprodukovali asi za 40 let komunismu
Tohle všechno se nějak dotýká ústředních zjištění mého průzkumu. A asi nejsem dost přesný ve vyjádřeních, ale šlo mi o něco daleko subtilnějšího, než o jednoduchý rozstřel „komedie jsou dobré – komedie jsou špatné,“ stejně jako jsem šel za celkem banální zjištění, že jakákoli národní tvorba je ovlivněna – deformována – vývojem.
Výjimečnost je dána tím, že jsme nuceni tu definici – deformaci - změnit.

Když použiju analogie:
ryba, vychovaná v akváriu se chová jinak, než ryba žijící od začátku nadivoko v řece. Dokonce může i jinak vypadat a v případě malého akvária vyroste celá nějak menší. Po vpuštění zpět do řeky se taková ryba akvarijní jeví coby divný exot, který například v 7.30 ráno přijede ke břehu a očekává krmení.
„Svébytný český humor“ potom nic jiného není, nežli taková akvarijní ryba, která v nových podmínkách v řece funguje nějak divně a místy i ne moc dobře.
A to, co tu třicet let probíhá, je pomalá rekonvalescence a přeškolování ryby do normálního chování. A jde to překvapivě pomalu. V řádu desetiletí.
Za deset let od revoluce někdo teprve naznačil, že osvobozování v roce 1945 bylo doprovázeno vražděním. Ještě později trvalo, než se zjevily první použitelné a dost nezaujaté pohledy na normalizaci – Pupendo, Občanský průkaz, Pouta. A mně samotnému trvalo třicet let, než jsem si byl schopen to takto zformulovat, v čem je problém.

Komplikované je to tím, že model „normalizační komedie“ vymezené podmínkami není univerzální a výlučný. Samozřejmě existují i v našich komediích ze všech období nadčasové vtipy, na politickém stavu věcí nezávislé, kterým se zasměje od srdce pán i otrok, měšťák, dělník, rolník i pracující inteligent, winner i loser. Jakými vyniká třeba ten Limonádový Joe a Adéla, fungující téměř kompletně takto, i když pár dobových vychytávek by se v nich určitě taky našlo.

Opačný případ jsou některé – opět ne všechny – vtipy třeba ve Vesničce střediskové. Hláška o „nastavování zrcadla“ okamžitě a spontánně funguje na lidi, kteří to znali a pamatují si, že před kdejakým západním filmem hlasatelka temným hlasem sdělila, že film nastavuje kritické zrcadlo soudobému buržoaznímu světu, případně jinou zavedenou frázi, abychom si toho jako fakt všimli. I když to byl třeba jen kriminálka jako ten Bradley, co ho zabili. A kdyby západní film zrcadlo nenastavoval ani trochu, tak ho samozřejmě nevyšlou. Lidi, co tohle nezažili, musí někde absolvovat tohle komplikované vysvětlení, které je tak dlouhé a klopotné, že vtip už tak moc vtipný není. Prostě to dnes už moc nefunguje.

Přesně tentýž model je o mnoho let mladší scéna z Pelíšků „kde udělali soudruzi z NDR chybu“. Pravděpodobně se nad tím někdo zasměje i v roce 2030, ale těžko ho to pobaví tolik, jako ty, kdo ještě geniální soudruhy z NDR pamatují.

Případně Satinský s práškovacím letadlem – opět Vesnička - coby symbol pokroku. Možná se někdo usměje i dnes, ale úplně jinak to vnímali lidé, bombardovaní denně ódami na kombajny a válcovací linky a velkorypadla. To byl kolosální vtip samo o sobě. A ještě poměrně drzý, protože z pokroku si nikdo legraci moc dělat nemohl.

Zkrátka, kdyby tady byl ještě komunismus a existovalo něco jako csfd – čistě teoreticky, komunisti by to dovolili asi tak dlouho, než by pochopili, co to je – pak dostane Vesnička a všechny ty další tehdejší hity ještě o pět procent (nebo kolik) navíc. Mělo to tehdy 4,4 miliony diváků v kinech – co dodat. Dnes má stále ještě zatraceně hodně, ale už to prostě není nejlepší film ve vesmíru.

Ilgir:
Co je normální? Něco, co sis sám definoval?
Mimořádně obtížná otázka. Vlastně otázka, o kterou do budoucna běží především. Zjistili jsme – nejen já, ale zřejmě i divák, co na to chodí stále méně a dává stále méně procent – že tento stav normální není. V 7.30 se s krmením na břeh nikdo nedostaví. Vůbec nikdy. Co je normální a co má ta ryba dělat, to budeme muset zjistit. Můj typ je, že zhruba to, co ostatní ryby.
Navrhuji jeden test – zkuste pustit film svému americkému (francouzskému, kdovíjakému) kamarádovi. Pokud se bude smát, je ten vtip normální.

Paradoxně se mi vlastním dohadem k normální komedii víc blíží ten střelený film Jedna ruka netleská, než Pelíšky; Akumulátor, než Obecná škola; a Vejdělek než Bohdan Sláma. Že se mi Vejdělek nelíbí, to je spíš můj osobní problém. Lidem je jako komedie zřejmě nejsrozumitelnější ze všeho. A když zatnu zuby, vyhodím z toho Vicu Kerekeš a přidám pár pro mne trochu zajímavějších témat než cizoložení na balkóně, možná by to fungovat mohlo.

Kdyby zase někdo vymyslel film o něčem, s nějakým příběhem, tak mne dostane. I kdyby byla základní situace střeleně jednoduchá, jako invaze mimozemšťanů, úkol zastřelit hlavní hrdinku, úkol postavit přehradu na poušti – no, ten seznam už jste ode mne četli. Existuje svět, plný možností. Všechno to lze pojmout jako velikánskou bžundu. Když jsme tak strašně vtipný národ, možná bychom to dali.

Sosáček:
Otázkou je, jestli dobrý film musí být dražší.
I na tuhle přízemní technickou dimenzi odpovídá odkázaná tabulka dost jasně. http://kinomaniak.cz/nejdrazsi-ceske-filmy/naklady A ten Vejdělek. Za 50 milionů lze pořídit slušný film, ze kterého člověk nemá dojem, že se na něm zběsile šetřilo. Lze tam propašovat i filmové scény, protože ne všechny musí být nutně drahé. Komedie paradoxně může peníze ušetřit, jak ukazují ty případy crazy komedií v šedesátých letech. Trik může být schválně špatný nebo nedopečený; v Limonádovém Joeovi tohle tvoří samostatnou linku vtipů (střely srážející se navzájem, snadno a rychle).

Zjevně nemáme na to, abychom vytvořili komedii se špičkovým vizuálem jako Pátý element. Pokusy o megablockbuster se jasně nevedou a fakt je na to malý trh – Tmavomodrý svět byl úspěchu asi nejblíž, a přesto nekonečně daleko. Ale určitě bychom měli na to vytvořit prakticky kompletní ten Blunt – seznam ve srandovnějším pojetí, včetně Hrany zítřka, s tím, že by byli mimozemšťani poněkud více podobní stormtrooperům nebo něčemu plechově podezřelému. V komedii to rozhodně není vada a na děj to nemá žádný podstatný vliv. Opět připomínám tu Sexmisi, která stála tehdy pár šupů.

Spor o Mašíny nechávám v historii. Tady řeknu jen, že "Pojmout to jako Hepnarová" znamená právě NEVYSVĚTLOVAT, jak fungovaly Lidové milice a kdovíco ještě, neb v našem příběhu zrovna nevystupují.
Mám podezření, že Vallun Hepnarovou neviděl – to by značnou část otázek vyjasnilo.
Funguje to právě úplně jinak – netvrdí nic, nevšímá si ničeho okolo, je to monokamera jediné postavy, která vypráví, jak ona to vidí. V celém příběhu se nevyskytne slovo „komunista“ pokud jsem dával pozor, a nezasvěcený divák nemusí tušit, že je to málem současné tomu Palachovi. Jen to ukazuje, co dělala Hepnarová a co lidé okolo ní. Nic víc, nic méně. Přesně jako United 93 a Zero Dark Thirty. Žádná nalejvárna, jak je Usáma špatnej. A je to historicky věrné. Tak, až to bere dech. V tom je ten vtip.

Ještě mne čeká Milada, kde se už zdálky obávám, že je právě pojata úplně jinak, daleko čítankověji, nalejvárna toho, jak to mám správně vidět a správně vnímat. Ale možná se pletu, doufám. Komedie to asi rozhodně nebude. Komedie byla jenom kněžna Libuše na houbičkách.
Uf.
Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5293
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

Podle Fily je Milada dost ZLO.
Vyprávění celkově připomíná sled izolovaných biblických výjevů, kdy se mučednice s posvátnou aurou zjevuje a koná jakési blíže neurčené zázraky, dokud nenaštve vrchnost a ta ji veřejně neukřižuje. David Mrnka se nechal v jednom rozhovoru slyšet, že mu nešlo o popis doby, ale o osobní příběh hrdinky. Tím se ovšem dopouští nešťastné tvorby mýtu, kdy se dějinné zvraty dějí z ničeho, a jedná se o čistě manichejský souboj dobra a zla. Myšlenková pokleslost tohoto přístupu přitom není v tom, že by šlo o metafyzické principy, ale že zlo a dobro mají jasně danou fyzickou podobu. Kdo je hezký, je hodný, kdo je ošklivý, je zlý.
...
Mrnkova Milada Horáková je primitivně antikomunistický kýč, jenž by měl být předmětem výuky jedině v hodinách mediální výchovy jako příklad toho, jak někdo může omylem (byť s pomocí několika dramaturgů) zjednodušovat pohled na dějiny a politiku. Nikdo nemůže zpochybnit to, že Horáková trpěla a že soudní proces, v němž měla být loutkou, byl politicky zmanipulovaný a právně nelegitimní. Ale proč aspoň tvůrci Horákové nedopřáli představit ji nejen jako oběť, ale i strategicky přemýšlející osobu?
...
Horáková se ve vězení nezlomila proto, že na ni zatlačili prostřednictvím její rodiny, jak je tu naivně předvedeno. Takticky zvolila přiznání ke smyšleným obviněním s vědomím toho, že bude odsouzena na smrt, čímž chtěla od téhož osudu zachránit ostatní obviněné, a sama věřila v udělení milosti díky svému mezinárodnímu renomé. Její tragédií bylo, že se přepočítala, a přitom to nesnižuje její odvahu, neboť i na popravišti se chovala hrdě.

Když si ale filmová Horáková stěžuje, že nebyla moc dobrou manželkou a matkou, neboť kvůli politice zanedbávala rodinu, což uvádí jako svou jedinou chybu, je na vině spíše samotný film, neboť hlavní hrdinku neukazuje ve více dimenzích. Ano, Horáková tu není ani matka, ani manželka, ale bohužel ani politička. Pouze zaneprázdněná kariéristka, která byla shůry potrestána za svoji emancipovanost – i tak by se dal celý příběh číst.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
Argonantus
.
Příspěvky: 18107
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re:

Příspěvek od Argonantus »

Sadako:
Jo, já se zdálky velmi bojím. Ale Fila pár poznámkami dává spíš naději, paradoxně.
Tím se ovšem dopouští nešťastné tvorby mýtu, kdy se dějinné zvraty dějí z ničeho, a jedná se o čistě manichejský souboj dobra a zla. Myšlenková pokleslost tohoto přístupu přitom není v tom, že by šlo o metafyzické principy, ale že zlo a dobro mají jasně danou fyzickou podobu. Kdo je hezký, je hodný, kdo je ošklivý, je zlý.
Tohle bylo třeba hodně lajdácké.
Člověk musí být takt trochu marxista, aby si byl jist, že "dějinný zvrat se netvoří z ničehoůa že tedy zřejmě musí být čímsi "objektivně podmíněn".
Úloha osobnosti v dějinách nemá žádné konečné ani univerzální řešení. V mnoha případech lze říci, že dějinný zvrat vznikl opravdu z ničeho, neb si to někdo mocný nad ránem usmyslel. A když skočím zpět k filmům a vyprávění, právě tyhle věci bývají daleko vděčnější a zábavnější, než třeba teorie, že římská říše zanikla díky olověným rouráma nádobí.
Ale proč aspoň tvůrci Horákové nedopřáli představit ji nejen jako oběť, ale i strategicky přemýšlející osobu?
Jakože cože?
Proč má být oběť - potažmo hrdina příběhu - strategicky uvažující osoba? Zrovna Palach a Hepnarová jako strategicky nic moc. I když se teda snažili.
Horáková se ve vězení nezlomila proto, že na ni zatlačili prostřednictvím její rodiny, jak je tu naivně předvedeno. Takticky zvolila přiznání ke smyšleným obviněním s vědomím toho, že bude odsouzena na smrt, čímž chtěla od téhož osudu zachránit ostatní obviněné, a sama věřila v udělení milosti díky svému mezinárodnímu renomé.


Tady už se přeme o "historicky správné" pojetí, což je ve flmovém vyprávění hodně jemná hra. Někdo třeba udělá díru do světa s lehce posunutými motivy postavy, i když to třeba tak přesně nebylo. Amadeus. Johanka z Arku by Besson.
Když si ale filmová Horáková stěžuje, že nebyla moc dobrou manželkou a matkou, neboť kvůli politice zanedbávala rodinu, což uvádí jako svou jedinou chybu, je na vině spíše samotný film, neboť hlavní hrdinku neukazuje ve více dimenzích.
Jestli ovšem není pes zakopaný v tom, že tyhle věci vyznějí většinou strašně blbě, když se řeknou. Proto show, dont tell.
Ano, Horáková tu není ani matka, ani manželka, ale bohužel ani politička.
Třeba to byla úplná kráva, co já vím. Relativizuje se tím ten fakt, že ji komunisti popravili bez trestněprávního důvodu a že je to justiční vražda?

Mám dojem, že se Fila vydal naprosto nešťastným směrem.
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4819
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od midewiwin »

Zemřel Juraj Herz.
Čas neexistuje.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Obrázek

Napsat a natočit jeden z nejlepších filmů vůbec se jen tak někomu nepodaří. A ještě si zahrát v Limonádovým Joe a Což takhle dát si špenát. $:)

Obrázek

Byl hustej.
Obrázek
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od eerieBaatezu »

https://youtu.be/3Ebn4lB4Eoo
Jinak co vím byl ještě jeden alternativní konec.

https://youtu.be/fv4R_xhRbbA
To je tak masakrózně šílený.

https://youtu.be/ihNl-x2Wl20
Výborný.

Unikátní, Hrušínskej byl absolutní špička.

https://youtu.be/JJ5nuJHj-MU
Obrázek
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Je dobré si připomenout, že v záplavě všech těch filmů nakonec nad ostatní svou kvalitou neskutečně vyčnívají takovéhle věci.

Měl bych k tomu udělat titulky, ty co jsou na youtube vůbec nevystihují osobité nuance těch monologů. :-)=
Obrázek
Argonantus
.
Příspěvky: 18107
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Argonantus »

No, pro mne byl Herz asi úplně nejlepší.
Nejen kvůli TOMU filmu (který je fakt asi nejlepší), ale to máte Morgianu, Petrolejové lampy, Panna a netvor, flák za flákem, navíc zatočeno do hororu, který naše tvorba tak zoufale postrádá...
Uživatelský avatar
Karotka
Příspěvky: 1110
Registrován: 21. 9. 2011, 21:42
Bydliště: Praha

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Karotka »

Na Spalovače jdu dneska do divadla. Jsem docela zvědavej na trochu jiný pojetí.

Tradiční jasnozřivost depresivních, často popisovaná jako radikální nezúčastněnost ve vztahu k lidským starostem, se projevuje v první řadě nezájmem o problémy, které vskutku nejsou příliš zajímavé.
(M. Houellebecq)
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Zemřel Miloš Forman. Obrázek

Tak to je další velikán, co natočil jedny z nejlepších filmů vůbec, Kukaččí hnízdo a Amadea. Ti naši režiséři staré generace byli naprosto světová třída.
Obrázek
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Nedávno jsem si koupil knížku rozhovorů s ním, tak asi nastal čas si to přečíst.
Obrázek
Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5293
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti