Víno

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Argonantus
.
Příspěvky: 13943
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus » 18. 8. 2017, 12:21

RK má nejraději Cos d Estournel, to je celkem jasné. A všeobecně má drobet raději Bordeaux než Burgundsko.

Ale nemá to nějak napevno zadrátované, je ochoten se nadchnout ledasčím i méně provařeným, nebo z úplně jiné země. Bádání ve vzdálených zemích je bržděno jednak tím, že vína nejde snadno sehnat a jednak tím, že tam bylo vinařství objeveno coby disciplína dost nedávno, takže starých vín není moc (USA, Jižní Afrika třeba).
Jinak v debatě při jedné ochutnávce, když padla napínavá otázka, zda by si dal raději la Landonne (asi nejslavnější Rhona), Grange (asi nejslkavnější Austrálie) a Richebourg, dlouho váhal, nakonec volil Richebourg.
Nicméně La Tache má zjevně raději, než Richebourg, pokud mohu posoudit. Což je jediný bod problému, kde mohu přispět, a taky nemám jasno, u mne to byla plichta.

Ježto ho pozoruju u Burgundska už delší dobu, je celkem zřejmé, že má daleko raději Volnay než třeba Corton (kterých nemívá moc), problematický vztah má k Beaune. Jinak se stačí kouknout, co měl za speciál ochutnávky.

Jinak ty nejdražší vína - stran parcel jsem ochutnal sedm z deseti (ale opakují se), jen výjimečně mám pocit, že by "oprava" s lepším výrobcem přinesla nějaký zásadní efekt. Spíš připadá v úvahu oprava s lepším ročníkem nebo že se správněji počkalo. Nejméně polovina Grand cru v Burgundsku se vypije předčasně a IMHO to posouvá i bodování - když k tomu dorazím později, je to často o bod nebo dva lepší, než tvrdil kolektiv.

Stran pojmu "Clos" - to je halt další taková Burgundská vychytávka. Znamená to, že někdy v minulosti připadala někomu vinice bezva, takže si ji ohradil a pojmenoval. Zeď už je většinou dávno v tahu, zůstala jen v názvu - fyzicky ji má třeba Clos de Vougeot.
Nejslavnější Clos jsou různá Grand cru (Clos te Tart, Clos de Beze a tak). Často dělají bordel v terminologii, protože není patrné, ze které jsou apelace (Clos de Beze je Chambertin, to je každému Burguňdanovi jasné).
Některá jsou premiérová (Clos de Epenots, Clos St Jacques).
A plno je jich i v obyčejných AOC. Třeba Mersault Clos de Cromin je AOC. A je dost bezva.
A samozřejmě nelze vyloučit, že nějaký vykuk někdy v historii přidal do názvu své vinice Clos, aby to vypadalo dramatičtěji.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 22184
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 18. 8. 2017, 13:38

Ježto ho pozoruju u Burgundska už delší dobu, je celkem zřejmé, že má daleko raději Volnay než třeba Corton (kterých nemívá moc), problematický vztah má k Beaune. Jinak se stačí kouknout, co měl za speciál ochutnávky.
Tady bych nepodceňoval vliv toho, co prostě lze rozumně sehnat na aukcích - to má větší vliv, než jakékoliv přání:)
sedm z deseti
já tedy posuzuji všech 13 položek, nejen 10:)
Nejméně polovina Grand cru v Burgundsku se vypije předčasně
a je to ještě skvělý výsledek, na Moravě je to přes 90 % - pokud nepočítáme vína, jež se naopak vypijí pozdě - tedy kdykoliv...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 22184
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 23. 8. 2017, 22:53

Velký vinařský podzim pokračuje

Rare Wine - Bílé burgundské
- poněkud lakonický název pro bleskově vyprodanou degustaci opravdu impozantních lahví, sám jsem se na ní dostal jen díky náhradnictví, mail přišel dnes po poledni...

Já jsem si střihl neplánovanou minidegustaci Sonberku v nové interní vinotéce hypermarketu v OC Chodov, byl tam pán z vinařství, evidentně odborník, byť jeho vyjadřování o vlastních starších vínech bylo ne zcela logické (já je chválil, on shazoval).
Pálava 2015 ze základní (stříbrné) řady - 83 b. krásně minerální, vyvážená, asi nejlepší suchá Pálava, co jsem měl
Ryzlink rýnský VOC Mikulov 2016 - 78 b.
Tramín červený 2015 - 77 b. vinařství je zaměřeno na suchá vína, u jejich tramínu je to vyloženě škoda
Ryzlink rýnský 2012 - 84 b. zajímavé víno, silně zemité, hezky nazrálé, ale ...trochu něco chybí k velikosti.
Pálava VOC 2016 - 79 b.
pak byla nahlášena bomba, než jsme se stihli evakuovat, tak prozradili, že jde o zkoušku rozhlasu, ale už jsme se nevracel, navíc měli jen cuvée a Sauvignon...
Tuhle perlu, bratru za 1077 Kč (skrzevá tu docela zajímavou medaili), tam neměli...pro tu bych riskoval

Obrázek
0. Champagne cart d´or Jean Dumangin
- už zavíňovací vzorek byl velmi fajn, základnější champagne, jednoduché, prosté, ale champagne:)
1. Vougeot Blanc 1995, Tollinche Freres
Už začátek byl velký, víno se sice čte vužó (to mi přijde nepatřičné k takovému pojmu), ale barva byla úžasná, čajově zlatá, možná nejlepší vůbec, ve vůni med a růže, plná zralost, chuť příjemně ostrá, hořká a kyselá - 88+3 b.
- špičkový rok, méně známý vinař, vesnická kvalita (vesnického je méně, než cru)
2. Chassagne Montrachet les Caillerets 1er Cru 1999, M.Colin
Zlatozelená barva, masitá plná vůně doutníku bez tabáku, ostrá hořčinka, víno vydrželo v perfektním stavu 55 minut. 89+3 b. objektivně o trochu lepší, ale Vougeot mne bavil více
- nadprůměrný ročník, vinař s jednou hvězdou od Cliva Coatese - to už je někdo;)
3. Chassagne Montrachet 1er Cru Clos Saint Jean 1999, Michel Niellon
Barva hnědá, lehce kalná, hnědé tóny sice rychle vymizely, ale to víno celkově taky taky:/ ve vůni svěží kyselinka, slabé maso, v chuti stopy cukru a slabá hořčinka, terciární tóny tam byly, ale 87-b.
4. Meursault Perrieres 1er Cru 1999, V. Dancer
Barva zlatá se stopami oranžové, ve vůni decentní dřevo a později likérové tóny, chuť vysoká, hořkokyselá, na vrcholu cca po 40 minutách ve sklenici - 90+2 b. příjemný, solidní mersault, to bych mohl
- velmi vážně braná apelace, skoro v kvalitě grand cru
5. Meursault 1er Cru Genevrieres 2001, Comtes Lafon
B: širá zlatá, V: kouř a dřevo, chuť úžasná, mladá, plná, těžko hledat slova - 92+1 b., ten jeden bod je spíš za plnou zralost, než za stárnutí
- výrobce má 3 hvězdy od Cliva Coatese, co víc říct? taky stojí láhev 8 100 :)
6. Corton Charlemagne Grand Cru 1999, Vincent Girardin
Zlatělesklá barva, ve vůni sýr a pepř, chuť kouřovitě těžší, silná - 91+2 b.
- úplně jiné než předchozí položky, při tom stejná odrůda jen o pár kilometrů (pokud vůbec) vedle
7. Chassagne Montrachet 1er Cru Tete du clos 2001, Vincent Dancer
Barva bíložlutá, ve vůni zpočátku až hnojovité tóny, které zcela nezmizely (ale nelze říct, že by byly nepříjemné), chuť mladá, prakticky bez terciárních tónů - 91+0 b. a nebýt vůně, tak to mohlo být o bod výš
- víno - náhradník, parádní, byly tři lahve k prodeji a zmizely jak pára nad hrncem - dřív, než je stačil Rosťa Kuneš nabídnout všem:) Jejich cena je cca 1450 Kč, když to srovnám s tou výš eodkázanou pálavou za 1077, ta nevím, zda se smát nebo brečet...
8. Puligny Montrachet 1er Cru Les Combettes 1999, Etienne Sauzet
Hnědozlatá barva, vůně slabší, stopy masa, chuť úžasně vysoká - 90,5+2 b. stupnice není dost jemná - pro mne bylo o chlup lepší než Meursault Perrieres, ale o stejný chlup slabší než Corton GC
9. Montrachet Grand Cru 1989, Prieur
Barva zaltorůžová, víc podrobností nezaznamenáno:( Krásně zralé, výtečné ... - 90+3 b.
Víno pochází z parcely Le Montrachete, která leží na pomezí obou M. vesnic, toto bylo z poloviny Chassagne... Vinař nemá hvězdu, protože se Coatesovi zdá, že na to, jak špičkovou má skladbu parcel, tak ta vína ještě nejsou to pravé, ale zlepšují se.
Obrázek

Vyhrála tedy hned tři vína, jak se dalo tak trochu čekat - Meursault, Corton a Montrachet...za sebe bych zvolil Montrachet, protže byl nejzralejší a to je tak nějak to, co hledám. Ale třeba Pouligny nebylo o moc slabší a Vougeot zase nejzábavnější...Chassagne z Tete du clos se zase pilo velmi příjemně až samo:)

Edit: celkově se ukazalo, že ani v bílém Burgundsku jsem se ještě nepropil k porozumění těmto top vínum, což mne tedy nemrzí:)

Překvapením pro mne byla informace o tom, ze na jedné parcele mohou být jak červená, tak bílá..

Montrachet byl nejspíš už na vrcholu, asi se vlivy, které poškodily etiketu přeci jen promítly i dovnitř, nemyslím si, že by zrál k lepšímu. Na druhou stranu, nebýt tomu tak, tak stojí asi přes 20 tisíc... Naopak Meursault i Corton budou za 5 (možná za 10 nebo 15) let určitě lepší. Mersault asi za delší dobu/má malibko větší potenciál...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Argonantus
.
Příspěvky: 13943
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus » 24. 8. 2017, 12:25

Nesmírně zajímavé.
Právě jsem dopsal kontrahodnocení a viděli jsme to hodně podobně.
Totéž z opačného konce stolu a zcela nezávisle (Vallun čten až dodatečně)


Bílé burgundské, Rare wine č. 7, srpen 2017

Vougeot Blanc 1995, Tollinche Freres – narozdíl od kolosálního monopolního Clos Blanc bylo tohle podstatně skromnější AOC s neznámým negociantem, navíc sebrané z více pozemků, což dokazuje, že bílý Vougeot není zase tak totální rarita, jak se zdálo. Jedno z nejstarších vín večera, patřičně tmavé a nazrálé chardonnay, velmi specifické severní Vougeotové tóny, takže hodně fajn, i když méně srovnané a méně perfektní stav proti dřívějšímu kolegovi, přesto bych dal „dopočítanou devadesátku“ 88+2, protože drželo docela statečně. Vývoj byl ovšem trochu statický.
V otázce „premoxové teorie“, podle které vína z let 1994-2004 (edit, oprava) předčasně stárnou, tohle víno moc nenapovědělo, připadalo mi přesně tak staré, jak mělo být. Jinak z toho období pocházela prakticky celá ochutnávka.

Chassagne Montrachet les Caillerets 1er Cru 1999, M.Colin
– poměrně známý vinař, víno začalo vysloveně podivnou vůní, věštící špatné konce, ale ta nakonec odvanula a vylouplo se hodně pěkné chassagne asi za 90+0, stáří tu moc ničemu nepomohlo.

Chassagne Montrachet 1er Cru Clos Saint Jean 1999, Michel Niellon – srovnatelná parcela, vinař i věk, přesto naprosto jiný výsledek; na první dojem velmi elegantní a už dle vůně lepší než předchozí, ale do několika málo minut se situace naprosto obrátila, víno se docela rychle rozpadalo, hnědlo, vylézaly tóny přezrálých hrušek a úplně v závěru už to nebylo žádné štěstí pít. Takže opsalo během čtvrt hodiny dráhu od 88 někam k 78 bodům a jasně nejslabší exemplář.

Meursault Perrieres 1er Cru 1999, V. Dancer – skvělá parcela, neznámý vinař, první dojem docela impozatní, víno značně mohutnější než obě předchozí, nazrálejší, jasná 90, ovšem za stárnutí lze přidat sotva +1, opět jsem neměl dojem, že by stáří k něčemu pomohlo. Vývoj k lepšímu se už pak nekonal, ke konci z něho trochu lezla kyselina.

Meursault 1er Cru Genevrieres 2001, Comtes Lafon – víno, kvůli kterému mne akce zaujala. Parcela, která vzbuzuje nejvyšší pozornost a vinař přímo legendární; stejná třída jako Leroy nebo DRC, čemuž odpovídá dost hrůzostrašná cena (8000).
Ve světle tohoto velkého očekávání je výsledek trochu smíšený; stáří se tentokrát nekonalo vůbec, víno se prakticky nevyvíjelo a bylo stále elegantně mladé a pěkné, lehká finesa a elegance, asi za 93. ale ne víc. Nepatrně nazrálejší a zřejmě i mohutnější exemplář z Patriarche 2000 to nedostihlo a nepřekonalo. Přesto jasná medajle a možná spoluvítěz, protože nic jasně lepšího se už neobjevilo.

Corton Charlemagne Grand Cru 1999, Vincent Girardin – opět docela známý a dobrý vinař, někdo k němu doplnil, že je to zajímavý případ, protože v Burgundsku rodina nemá tradici, Girardin přiel z neznáma, skoupil solidních 35 hekatrů a začal pěstovat víno, a zjevně mu to nijak moc nepůsobí komplikace. Charlemagne měl projev úplně opačný, než předchozí jižní série vín - úplně nejtěžší, nejagresivnější, medově kyselý, takový bojovný Corton, a tentokrát mne konečně zaujal a bavil mne skoro víc, než předchozí položka. 91+2, tady stárnutí pomohlo jednoznačně, žádný jiný Corton Charlemagne se mu ani zdaleka nevyrovnal, a ukazuje se, že jsme zřejmě všechny předchozí pili přečasně.
Vedli jsme i zajímavou debatu o zařazení lahve za favorita Genevrieres, ale ukázalo se, že to byla perfektní volba, za poloviční cenu efekt přinejmenším srovnatelný a odlišný projev všechno zahladil.

Chassagne Montrachet 1er Cru Tete du Clos 2001, V. Dancer – náhradní neohlášené víno, nazvané vzhledem k logice ochutnávky „Cimrmanův krok stranu“. Krok to byl překvapivě zdařilý, víno dokonale drželo a neprozrazovalo ani náznak stárnutí, chovalo se velmi podobně jako Meursault Genevrieres a hodně jsem váhal, než jsem dal o bod nižší známku 92 za přece jen jednodušší projev. V poměru cena/výkon ovšem jasný vítěz večera a také jsme ho hned objednali.

Puligny Montrachet 1er Cru Les Combettes 1999, Etienne Sauzet – tohle se zase podobalo Meursaultu Perriere, nazrálé, těžké ale tak nějak jednoduché, jak občas Puligny bývá. 90+1, velké víno, ale zase tak úplně mne nedostalo.

Montrachet Grand Cru 1989, Prieur
– padaly pochyby o ročníku (14,5 bodů), o vinaři (Prieur nemá u Coatese ani jednu hvězdu, ale zdá se to být sporné, neb Dominée mu dává čtyři), já se zase obával stáří, u chardonnay opravdu značného – ale nakonec to dopadlo... tak nějak jako vždy, 93 bodů a dojem trochu rozpačitý. Vzhledcem k ceně (dvojnásobek Lafonova Genevrieres, tedy asi 16.000) by teoreticky mělo smést všechno do zapomění, ale rozhodně nesmetlo. Genevrieres mi připadal důmyslnější, Charlemagne zábavnější, a i Chassagne od Dancera mu těžce šlapal na paty, což by být rozhodně nemělo. Víno bylo mohutné, likérovité, ale... tak nějak jednoduché. Podobný problém, jako už třikrát předtím – jasná struktura, ale nic dalšího.
Paradoxní výsledek akce je tedy ten, že jsem se spíš přiblížil k pochopení Cortonu Charlemagne, než k Montrachetu, který zůstává záhadou.
Naposledy upravil(a) Argonantus dne 28. 8. 2017, 10:52, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 22184
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 24. 8. 2017, 16:07

Posedlost čísly:

Vougeot Blanc 1995, Tollinche Freres - 88+3 b. / 88+2 b.
Chassagne Montrachet les Caillerets 1er Cru 1999, M.Colin - 89+3 b. / 90+0 b.
Chassagne Montrachet 1er Cru Clos Saint Jean 1999, Michel Niellon - 87-1 b. / 88 až 78 b.
Meursault Perrieres 1er Cru 1999, V. Dancer - 90+2 b. / 90+1 b.
Meursault 1er Cru Genevrieres 2001, Comtes Lafon - 92+1 b. / 93+0 b.
Corton Charlemagne Grand Cru 1999, Vincent Girardin - 91+2 b. / 91+2 b.
Chassagne Montrachet 1er Cru Tete du clos 2001, V. Dancer - 91+0 b. / 92+0 b.
Puligny Montrachet 1er Cru Les Combettes 1999, Etienne Sauzet 90,5+2 b. / 90+1 b.
Montrachet Grand Cru 1989, Prieur 90+3 b. / 93 b.

Až mne ta shoda překvapuje a ještě víc to, že já jsem ten hodnější - je to evidentně tím,že mám podstatně méně zkušeností a možností srovnávat.

Vužó (pro sebe jsme tomu vínu říkal Vagot...vužó mi stále nějak nesedí, moc změkčilé k tomu vínu) - rozdíl zanedbatelný v rámci běžného odlišnosti vnímání. Jen premox se vyskytoval od roku 1994 (překlep) :)

les Caillerets - mne to víno docela sedlo, váhal jsem zda 90+2 nebo 89+3, pro druhou variantu jsem se rozhodl proto, že po Vužó působilo nejstarším dojmem, naplnilo mou chuť na víno se zřetelnými terciálními tóny.

Clos Saint Jean - popisem zajímavá parcela, ale víno byla mrtvola, prakticky (ve vztahu k ceně určitě 1 900 Kč)...i když tu chvilku, kdy ještě žila, nebyla marná. Podle mých poznámek ale byla hnědá na začátku a světlala... :think:

Perrieres - malý rozdíl, ano víno se nevyvíjelo moc...ale jako špatné fakt nebylo.
velké víno, ale zase tak úplně mne nedostalo.
a třetí nejdražší víno večera, 5 500 za lahev!
Vzhledcem k ceně (dvojnásobek Lafonova Genevrieres, tedy asi 16.000)
Podle toho, co říkal RK sousedům, tak spíš 10 -12 tisíc díky poškozené etiketě...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Argonantus
.
Příspěvky: 13943
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus » 24. 8. 2017, 19:08

A fakt jsme se nedomlouvali.
Při čemž bod nebo dva jsou jasně v toleranci - ty nikdy nikdo nedohledá.
A neméně zajímavý je dodatečný pohled na cellaracker - kolektiv se s námi celkem shoduje. Dost často mi vyjde o bod nebo dva výš, což si vysvětluji tím, že kolektiv není zaměřený tolik na burgundské a jednak tím, že kolektiv to obvykle hodnotí poměrně brzy a víno ne vždy stačí ukázat, co v něm je.
Ale celkem je jasno v tom, které víno je povedené, které je mimořádně povedené a které je jasně mimo. V tom to vinaření úplná pavěda není.

Jinak Chassagne a Meursaulty mám raději, než Puligny, velké Montrachety často úplně nechápu (toto je čtvrtý případ), Charlemagne mne nadchl vlastně poprvé. Vougeoty hodně fajn, i když málokdo ví, že to vůbec existuje.
Bombastická očekávání spíše nenaplněna, oboje moc dobré, ale určitě ne legendární. 93 bodů je strašně moc hodně, ale ve světle toho, že jsem potkal lepší Genevrieres za třetinu, tak nadšení dost vyprchá.
Takže hlavní spokojenost s těmi dalšími položkami, co se od nich tolik nečekalo.
Vužó
- klodevužó. V Sedmi rybách dumá Argonantus hlavně, jak se to vyslovuje, což vskutku moc intuitivní není.

Problematické bylo jediné víno, ten Saint Jean, všechno ostatní se motalo kolem 90 bodů, jak by být mělo. Já měl to víno světle žluté, ale zakalené, což bývá trochu varovný znak, a pak se nevyvíjelo do zlata, ale do hněda, což je takový ten zrychlený a mnohem méně šťastný vývoj.
Perrier, Vougeot, Puligny a Montrachet už tmavě žluté byly, ale dost tak zůstávaly, nic moc šíleného se už pak nedělo.
třetí nejdražší víno večera, 5 500 za lahev!
Všechno strašně moc. Perrier, Charmes a Genevrieres bývají sice nejdražší, ale tím míní našinec něco jako 110 euro.
Za tuto cenu umí pan Caillot i Batard Montrachet, a to v takové kvalitě, že předmětný Prieurův GC Montrachet nestačí zírat (stáří bylo podobné, mám dojem, že 1998). Viz legendární vína.
Jediné z těch drahých věcí mi dával smysl Corton, a ani to bych asi nebyl ochoten dát.
Zůstanu raději u svých méně namachrovaných Chassagne a Meursaultů. Vůbec nejsou špatné ani AOC varianty.

Jinak stran těch barev - už jsem na to upozorňoval, je to klasická zrada - že je Meursault zrovna červený, nebo Vougeot bílý, to tě nikdo nevaruje, je proto dobré občas kouknout do láhve. O bílém Vougeotu GC jsem slyšel poprvé, nikdy jsem ho neviděl. Zdálky to vůbec nevypadá špatně.

Jinak pro milovníky bílého upozorňuji na bílé Beaune, těch je plno a vůbec to není špatná věc.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 22184
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 24. 8. 2017, 20:59

Jinak Chassagne a Meursaulty mám raději, než Puligny, velké Montrachety často úplně nechápu
Tohle já říct nemohu, na to nemám dost komparativního materiálu:( Já byl celkově z degustace docela nadšen - i když žádné z vín nemělo wow efekt, tak ta kvalita tam rozhodně byla - a jsme přesvědčen, že Corton a Meursault budou za nějakých 10 let úžasná vína - což je vražedné, protože s jejich cenou zjišťovat, kdy budou top je na bankrot...:)
V Sedmi rybách dumá Argonantus hlavně, jak se to vyslovuje, což vskutku moc intuitivní není.
Že tam Clos de Vougeot je si pamatuji, tuhle úvahu ale ne...jazykové věci mi v hlavě moc neulpívají.
Jinak stran těch barev - už jsem na to upozorňoval, je to klasická zrada - že je Meursault zrovna červený, nebo Vougeot bílý,
Že jsou smíšené podoblasti beru, ale myslel jsem, že konkrétní parcely jsou v Burgundsku "čisté", no evidentně ne:)

Teď přemýšlím, jak Rosťovi vsugerovat dva nápady na degustace -
Výběr z vesnických pinotů
Volnay - ale tady mám tušení, že se něco takového chystá;)


EDIT:
Vinař roku 2017

Vyhrál Spielberg - s nimi mám dlouhodobě trochu problém - nosy nahoru a vína dost drahá - a zatím žádné mne nepřesvědčilo,že za tu cenu stojí...

Nejlepší víno - Muškát žlutý výběr z cibéb 2015 z Vinných sklepů Valtice - myslím, že jsem měl (nejsem si jist ročníkem...) a ano, chápu, ač Valtice moc nemusím, tak tohle má svou kvalitu.
Nejlepší červené - Milan Sůkal za Pinot Noir 2015 Výběr z hroznů - jako je to pinot, ale skoro bych si tipl, že moc mladý...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 22184
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 26. 8. 2017, 11:22

Kdyby bylo Podzámecké chardonnay sur lie průměrné české víno, tak nikdo nezná Burgundsko... po roce je ještě úžasnější...krasně zraje....Yavannino víno...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Argonantus
.
Příspěvky: 13943
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus » 28. 8. 2017, 10:54

Geneverieres v jednom týdnu ještě jednou, to se málokdy povede. A tento druhý exemplář, opakovaný podruhé, jest nadále nejlepší Meursault v této a jakékoli jiné Galaxii. A potažmo i největší bílé - lze vymyslet několik srovnatelných kolosálních exemplářů, ale ne větší. Všechny jsou právem Legendární.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 22184
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 28. 8. 2017, 22:11

Rok, výrobce? ;)

https://www.ilovejiznimorava.cz/zprava/ ... um-6804002

nic zajímavého...:/

Jinak já to napíšu, abych se zavázal - reportáž z Čejkovic bude! :)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Argonantus
.
Příspěvky: 13943
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus » 29. 8. 2017, 07:25

Ten samý, Patriarche 2000, co je popsán v legendárních vínech. Neb si ho známý koupil.
Celá jeho degustace byla komponována oficiálně jako "projedeme celou Francii", ale vskutečnosti to mířilo k tomuto jasnému a předem určenému vrcholu.
Jinak tam hodně zazářil alsaský ryzlink jakožto úplně první položka (Dopf Irion, 2002 nebo tak nějak), velmi pěkné Chateuneuf du Pape, jeden moc dobrý AOC Chambertin, a na stříbrnou medajli bylo Beaune 1989, coby úplně poslední položka.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 22184
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 30. 8. 2017, 08:19

Velký vinařský podzim, díl třetí

DOS Čejkovice 2017

Po roce přicházejí nejen Vánoce, ale také Otevřené sklepy Čejkovice, což u vínomilce moravichtivého vzbuzuje nadšení skoro stejné intenzity. Stejně jako loni začala i letos celá událost pěší cestou z Vrbice mezi vinohrady do Čejkovic. I když, aby si mohl člověk užívat vína po celý den, je důležité správně zvolit už snídani. Bez ní bych to nedoporučoval zkoušet ani těm, co jinak nesnídají po celý dlouhý rok. Otázkou vpravdě filosofickou zůstává, zda jíst nejprve sýr a pak trochu slaniny nebo obráceně. Vzhledem k tomu, že špek se s chutí vína zas tolik netluče, tak lze doporučit spíše druhou možnost.

Vínachtivého lidu se dostavilo na pohled o něco málo méně, než loni, přesto nebylo nerozumné dostavit se k prodeji vstupenek, jež stejně jako loni zahrnovala taštičku na krk, skleničku, propisku a seznam nabízených vín (vše za 800 Kč, včetně poukázek na nákup vín za 300) včas. V deset hodin krátce promluvil starosta Čejkovic a komtur templářského řádu svolil k nalévání dobrého vína přespolním. Scénka je to milá, jen nejsem sám, kdo má dojem, že by potřebovala jazykovou korekturu, pokud jde o některé použité latinismy.

No a pak to vypuklo. Samotný začátek připomíná start všelidového maratonu, kdy se všichni snaží co nejrychleji dostat do vybraného, nebo možná libovolného otevřeného, sklípku a zahájit koštování. Ti zkušenější volí sklípky sice vzdálenější, ale s kratší frontou, kde mají tak k vínu blíž. Prvním cílem se stalo Vinařství Hřiba, na samém hořejšku Příhonu, kde prošly zkouškou čtyři vzorky z vcelku typické nabídky pěti bílých, jednoho rosé a 4 červených (což je spíše nadprůměr). Vše z ročníku 2016 a vyjma výběrohroznové Chardonnay v kvalitě pozdního sběru. A zrovna Chardonnay, ač s nejvyšším přívlastkem, tak zaujala nejméně, byť 80 b. není úplně špatných a s trochou optimismu lze doufat, že víno ještě vyzraje. Vítězem sklepa se stalo Rulandské šedé (85 b.) těsně porazivší růžovou Frankovku (84 b.), která ale zaujala více, citelná až ostřejší mineralita může zaujmout i jedince, kteří „roséčkům“ neholdují.

O pár desítek metrů (nikoliv výškových) níže se nachází Vinařství Vydařelý - Vinařství Homoláč, které tradičně svou nabídku vín doplňuje stánkem s burčákem z odrůdy Solaris. Z celkem pěti degustovaných vín byl jasným vítězem bobulový výběr právě ze Solarisu, ač se u této cukernaté variety dal očekávat sladký cumel, výsledek mimořádně překvapil. Víno nebylo zdaleka jen sladké, mělo styl a extraktivnost. Z běžnějších kousků pak zvítězila příjemná, jemná Pálava, naopak trochu zklamáním byl Irsai Oliver, ač ve výběru z hroznů, tak nevýrazný, byť docela voňavý. Neznám tuto odrůdu natolik, abych odhadl, zda pomůže zrání, ale uškodit by určitě nemělo. Hibernal, loni vysoce bodující snad u všech vinařů, dostal 83 b. Ze zajímavostí nabízí toto vinařství se Svatým Urbanem ve znaku novošlechtěný Cabernet Cortis či neobvyklé rosé z C. Morávie, přičemž právě jeho neobvyklost je nejvýznamnější kvalitou.

Za stánkem s burčákem se pak nachází moderní stavba Vína Škrobák, jehož prostorná recepce není dost prostorná pro všechny zájemce o vína se symbolem skarabea na etiketě (navíc jsme stále přesvědčen, že jde o symbol znamení Býka a planety Venuše, hieroglyf skarabeus má místo kolečka oválek). Zde by byl hřích neochutnat vše z pestré nabídky, jež letos žel neobsahovala Scarabea – vlajkovou loď vinařství, barikované Rulandské šedé. Prý nová várka bude po koštu, tedy asi za pět týdnů. Pan Škrobák, osobně přítomný i se syny, nabízel všechna vína z ročníku 2016 od Kabinetu po výběr z hroznů, vyjma Sauvignonu, který byl ještě z roku 2015 a i díky počínajícímu nazrávání šlo o hezké, plné víno (85 b.), které překonal jen Aurelius, také ve výběru z hroznů, který zabodoval překvapivě skořicovými tóny (86 b.) a jednalo se o nejlepšího představitele této mladé odrůdy, co jsem ochutnal. Za zmínku stojí též Dornfelder (82 b.) s nádherně fialovou barvou. Solidních 84 bodů pak získaly Tramín, z něhož však křičela přílišná mladost a pikantní Pálava, oba ve výběru z hroznů.

Vinařství Konečný nabízí svá vína ve stáncích před sklípkem, ale zato vedle třinácti vín katalogové nabídky mělo 6 dalších extra. Nejvíce zaujal barikový Tramín (85 b.) , který překonaly jen slámovky z Alibernetu (88 b.) a Pálavy (86 b.), likérovému vínu z roku 2010, ale trošku něco chybělo (84 b.). Sousedící Sýkora víno bodovalo Rulandským modrým, které ale i přes bobulový výběr dostalo "jen" 83 b., stejné hodnocení měl i likérový Portýr, z něhož však záhy lezl alkohol, naopak Frizo bílé patřilo k těm slabším kouskům celého dne (77 b.).

Pod čejkovickým Zámkem se nachází zajímavá trojice vinařství. První přijde na řadu presentační sklep Zemědělské a.s. Čejkovice, jejichž aktuální nabídka patřila ke slabším - Rulandské šedé, Tramín, Pálava a Hibernal (všechna přívlastková, ostatní bylo jakostní) dostali průměrnou známku 80,5 b., ale na vyžádání jsou ochotni prodat láhve ze svého archivu za cca 1 - 3 tisíce Kč, ale mají Ryzlink rýnský, Veltlínské zelené, Tramín a Rulandské modré (označované jako Burgundské červené - je to poprvé, co jsme se s tímto označením setkal v praxi) a to i z některých ročníků 80. let minulého století.

Hned vedle sídlí Šamšula, jež svou nabídku obohatil o příplatkovou možnost ochutnat kombinaci ústřic a sektu. Užší katalogovou nabídku s osmi kousků doplnilo odpoledne několik velmi zajímavých lahví, z nichž nejzajímavější bylo likérové cuvée dynamického typu (průběžně se do sudu přidává vhodný mošt z každého roku) s 88 b. Ale i základní nabídka nedopadla vůbec špatně - nejslabším z ochutnaných bylo Rulandské modré výběr z hroznů z roku 2015 za 82 b., které bylo netypicky echt červené. O bod lépe dopadly Ryzlink rýnský, jemuž hodně chybělo zrání, ale má našlápnuto ke krásnému petrolejovému projevu, a sice jednodušší, leč velmi pitelný Hibernal (oba PS 2016). Pálava byla o stupeň vyšší v přívlastku, který vedl i k plus bodu na hodnocení, ale i u ní šlo o víno zbytečně mladé, s dosud nevycválanou kyselinkou. Vítězem se tak stala Chardonnay (taktéž PS 2016) za krásných 86 b., které by šlo věřit, že pochází z nějaké mírně nadprůměrné parcely jižní části pravého Burgundska.

O další dveře níže pak sídlí další Konečný, tentokráte Podzámecké víno. Již loni zaujali svou Chardonnay vyrobenou metodou sur-lie (jež na láhvi být ale z administrativních důvodů vyznačena nesmí), kterou přemohl jen Škrobákův Scarabeus. Jak již bylo uvedeno, ten se letos nezúčastnil a navíc Podzámecké šardonce rok v láhvi prospěl a celkově zvítězila s nekompromisními 89 b. (a napodruhé, z lépe vychlazené lahve byla ještě lepší!), přičemž má zřejmý potenciál k dalšímu růstu, který by se nemusel zastavit ani na 91 b. - grand vin, s přehledem. No a za dobré slovo o dobrém vínu byly nabídnuty poklady ze sklepa - konkrétně Dornfelder rosé 2006 (možná 1996, záznamy nebyly zcela čitelné, každopádně v obou případech by se jednalo o jednu z nejstarších výsadeb této odrůdy v ČR).

Cesta pak vedla zpět na Zámek, kde ve sklípku prezentuje svá vína Vinařství Červenka. Jejich Ryzlinku rýnskému z roku 2016 dominovala hořčinka (81 b.), lepší byl ze stejné sklizně příjemně drsný Tramín (82 b.) a o rok starší Pálava proměnila svou zralost a pitelnost v 84 b. Hned naproti pak sídlí Templářské sklepy, které tradičně umožňují prohlídku části svých slavných sklepů a je třeba podotknout, že je to zajímavější bod programu, než stánek s vínem, kde vynikl Hibernal 2015 v pozdním sběru, který dostal 78 b. Ulicí Za Valama pak vinná štreka pokračuje ke Sklepu na Bařině, kde nabízeli výbornou škvarkovou pomazánku, z vín je pak nejlepší Cabernet Sauvignon klaret s 82 b. O něco dále nacházející se Víno Radocha však nepřekonalo ani tuto laťku, jejich Tramín s Hibernalem atakovaly jen laťku 80 b. přičemž prvně jmenovaný uspěl, druhý nikoliv. Víno U Libora pak zaujalo oranžovým provedením Chardonnay 2015, které však bylo překonáno angreštovitým Sauvignonem za 83 b. O mnoho lépe nedopadlo ani Rodinné vinařství Libor Veverka, z jejichž nabídky byl nejoriginálnější Merlot rosé, ale poté, co Tramín ve výběru z hroznů získal pouhých 78 b., tak nebyl důvod pokračovat, ale jevilo se rozumnějším pokračovat na další adresu k Vinařství Pastorek. Solidní Rulandské šedé (82 b.) doplnil Tramín s výraznou hořčinkou (ale ničím víc - 80 b.) a nový ročník Cuvée Přátelství spojujícího některá čejkovická vinařství v rulandské provenienci, jež bylo jako vždy příjemně pitelné, ale s dosud nezaoblenou kyselinkou (81 b.).

Na protějším svahu miniříčky Prušánky je první na řadě Vinařství Veverka s větrným mlýnem ve znaku. To nabízelo nikoliv nezajímavý sekt z Muškátu Ottonel (83 b.) a stejně pěkný Tramín s výraznou dochutí (VzH 2015), naopak Hibernal (PS 2016) měl přesahující kyselinku. Zajímavější nabídku představovala oranžová vína, kde naopak Hibernal 2013 o bod zvítězil nad Tramínem 2015 (85 b.). Cesta pak pokračuje k vianřství Petr Kočařík, nabízejícímu autentická vína, prakticky jen ze špičkového roku 2015 (akorát cuvée Dva Pinoty je spojení let 2014 a 2015), no a pozná se to. Rulandské modré a Hibernal získaly 82 b. a Tramín ještě o bod více. Kapacita pak nezbyla na cuvée Odměra spojující vína ze stejnojmenné vynikající čejkovické trati. Vinařství Mezi sklepy mělo též převahu vín z roku 2015, ale přesto Rulandské šedé v pozdním sběru působilo až příliš mladistvým dojmem a podobným surovcem byl i Hibernal ve výběru z hroznů (2016), proto těsně zvítězil Tramín (VzH 2015 za 83 b.). Vinařství Pavel Novotný propagující některé moderní směry ve své řadě Deysi, přesto za ostrý Hibernal ve výběru z hroznů 2015 dostal 82 b.

Pod Novosady, až za fotbalovým hřištěm najdeme Víno Hradil, jež zasluhuje pochvalu za výbornou, chladivou vodu. Z jejich vín pocházejících bezvýjimečně z roku 2016, zasluhuje největší pozornost Rubinet s 81 b., jehož chuť a vůně připomíná pečené bonpari. Lepší dojem udělala vína od sousedního Víno Hřiba & Robek - Ryzlink rýnský (PS 2016) s náznaky oceli a líbivé cuvée Julie (MZV 2014) dostaly shodně 83 b., přičemž je oba překonal elegantní Tramín (VzH 2016 - 85 b.), jenž, stejně jako Ryzlink, skrývá velký potenciál k růstu. Podobný výkon předvedlo Vinařství Fojtík, jehož Pálava i Hibernal byly výběry z hroznů z roku 2016 shodně za 80 b., neboť hořčinka Hibernalu ani nevalná dochuť Pálavě nesluší. Poslední v této ulici je pak Víno Hajduch, které sice nezabodovalo s příliš krátkým Tramínem, ale reputaci napravilo vážnější Rulandské šedé a pěkný Hibernal (83 resp. 82 b.). Ne nezajímavá byla taktéž Červená bambule, pololikérové cuvée s tóny třešní, jen s trochu příliš patrným alkoholem.

Prakticky na stejném místě předváděl svá vína další z čejkovických velikánů Vinařství Michna - pořadí sklepů podle mapky z katalogu v těchto místech tradičně není zcela přesné. Michna nabízel zajímavé srovnání totožného Hibernal z roku 2015, který v okamžiku sběru dosáhl na výběr z hroznů, a z roku 2016, jež se ve stejný den stal jen pozdním sběrem. Starší bráška byl přirozeně plnější, kultivovanější a získal tak 84 b., mladší ještě potřebuje nějaký čas (81 b.), Rulandské šedé ve výběru z hroznů z loňského roku bylo kultivovanější, kulatější a dosáhlo taktéž na 84 b. Obě tato příjemná vína překonala Pálava, v chuti potlačené cukry daly vyniknout mohutnosti a extraktivnosti této odrůdy a ač bez patrné minerality, šlo o vcelku opulentní výběr z hroznů 2016 získavší 85 b. Přesto nezvítězila, neboť vymazlený Cabernet Sauvignon (rovněž VzH 2016), měl jiskru a několik zajímavých zatáček - měl spíš tóny lesního ovoce, než rybízu, bavil!

Víno Herzán nacházející se poblíž kostela nabídlo hned dvě vína připravená metodou sur-lie grepovitou Chardonnay (PS 2015 - 82 b.) a kořenité Rulandské šedé (VzH 2014 - 83 b.), špatná nebyla, byť příliš mladá, Pálava (VzH 2016 - 82 b.), ale všechno překonal Sýgr, původní moravský kříženec Tramínu červeného a Madlenky královské (té, která dala vznik Mulleru Thurgau), z roku 1987, který zrál až do loňska v demižonu. Šlo o velice zajímavé, perfektně zralé, jen trochu tenčí víno, s minerálně zemitými tóny, 85 + 2 b. A věřím ,že kdyby zrálo v (ideálně barikovém) sudu, tak tu máme jasnou 90ku. Vinařství Jindřich Opluštil provedlo loňský Tramín jen v jakostní třídě, přesto dostalo 79 b., trochu lépe dopadl pozdní sběr z Hibernalu za 82 b., jež byl příliš plochý na to, aby získal lepší hodnocení. Lukáš Hlinecký nabídl především Levandulového šviháka, jakési bublinky s vůní levandule, na žízeň se dalo, když toho nebylo moc. Tramín červený ani Solaris v silné konkurenci ostatních nevynikly (80 resp. 81 b.). Cesta zpět pak vedla přes poslední destinaci, Víno Bíza. Nevíno jménem Víno (z vitis labrusca - Charvát) zaujalo tóny zralých i nezralých lesních jahod, a ne nepříjemně hořký byl Ryzlink rýnský (PS 2015 - 81 B.). Tramín ve výběru z hroznů z roku 2015 byl ale přeci jen lepší, plnější - 84 b.

Sečteno a podtrženo, opětovně šlo o příjemnou akci se spoustou zajímavých vín. Je hezké vidět, jak pečlivě se vinaři o své poklady pozorně starají, což nepochybně přispívá celkovému vysokému bodovému průměru. Jak je uvedeno v textu, královnou Dne otevřených sklepů se stala Podzámecká Chardonnay 2015, parádní a velké víno ve všech směrech. Víno, které vyvrací myšlenku, že u nás Chardonnay nejde. Nelze se bavit o tom, zda je suchá nebo ne, je to zbytečné, stejně jako u burgundských příbuzných - je, jaká je. Naopak žádné víno vysloveně nezklamalo a s hodnoceními se všechna dostala alespoň na 76 b.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Argonantus
.
Příspěvky: 13943
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus » 30. 8. 2017, 08:42

Kolosální.
Zřejmě jste museli plivat, jinak byste dolezli po čtyřech.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 22184
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 30. 8. 2017, 08:59

Plivat ne - víno jen usrkávám, odlévat rozhodně ano, tedy já ano, mladý vinařský kolega (Rejn zdejší) toho nebyl schopen z úcty k vinařům a skončil u cca 60 vzorků - já dal 105:) Zase ale třeba tu vítěznou Chardonku jsem měl vícekrát - i když ně tolikrát, jako loni toho božského Scarabea:D Jde o to se dobře najíst, odlévat a prokládat to vodou a škvarkovou pomazánkou, v níž by mohli čejkovičtí uspořádat taky soutěž:)

Jinak Šamšulovu Chardonku mají velmi rádi na NSS, i když ...;)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Argonantus
.
Příspěvky: 13943
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus » 30. 8. 2017, 09:18

Je docela zajímavé, jak tohle ještě plno vinařů neumí a neuvědomuje si; že degustační dávka je fakt hodně mrňavá, půl deci a nejlépe ještě podstatně méně. Když chcete podělit 12 lidí jednou lahví, jako Rare wine, třeba.
Údernický charakter 100 vín za den je pro různé obchodníky s vínem celkem běžná praxe, pokud to někdo zkouší pojmout jako normální popíjení v hospodě, je z toho masakr.

Tady pak má obzvláště smysl si vybrané nejlepší exempláře koupit jako láhev a projet si je v klidu úplně jindy.

Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host