Víno

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus »

Vážného portugala nebo vavřince jsem nepotkal
Tak portugal je prakticky vždycky levná pergolová sranda a pokusy dělat z něho cosi víc dopadají většinou podivně.
Navíc je to - stejně jako ta Frankovka - Moravsko - rakouská záležitost, nikdo jiný v tom moc nejde (netuším, co přesně s tím mají společného Portugalci, a možná to zjistím). Češi to taky nezkoušejí, a dobře dělají.
V tomhle je Frankovka jasně vyšší level, bral bych jí jako místní alternativu Cabernet franc. Ten Botur je fanda do červených a šachuje s těmi sudy, což se ukazuje být u vážnějšího červeného skoro nutnost.

S Vavřincem je to daleko složitější a záhadnější; oni ho totiž nikde jinde nepěstují (snad ti Rakušáci), a za socialismu to byla naprosto nejoblíbenější červená odrůda. K pinotu se má hodně podobně jako Gamay a dost věřím, že jsou spřízněni i geneticky - je to nějaký místní podivný klon. Pročež, podobně jako gamay, by z něj nejspíš šlo udělat při seriózním přístupu něco o kus lepšího. Zkouší to třeba Jara Springer, a tady Třebívlice. Zatím z toho nepadám ze židle, ale rozhodně to nevypadá tak zoufale, jako portugal.
EDIT: Tady jsou starší úvahy na tohle téma,. hodně zajímavé pojednání http://www.jizni-svah.cz/2009/10/jara-s ... ujici.html
Burgenland je skrze ně pojem
možná nejvíc skrze slaďáky. Altenrativa Tokaje nebo Sauternes, zásadně míněná. Podrobnosti nedodám, jakožto acidofilní tmář.
Vrbice je oblíbena skrze to ubytování a památník s dělem...jinak je to bašta, žel ne poslední, svěží moravské kyselinky

Přesně tenhle dojem mi z nich zůstal. Modré hory v jejich pojetí točí na konci do kysela.
V Kobylí zkouší alterantivní postupy, biodynamiku, autentická vína
to jsem zatím nějak prošvihl. Pokud to tak je, bylo by to dobře.
Kobylí nastoupilo v devadesátých letech frajersky coby místní machr a lídr, pak se přes něj přehnala doba a zanechala ho v krajině s neurčitými hypermarketovými výtvory. Není tam jediný vinař, o kterého by se zajímaly tyhlety internety. Díky různým rodinným vazbám jsme dostávali mnoho místních vín, a bylo to... takové místní. Nic, čeho by se v Bořeticích nebo Čejkovicích museli nějak obávat.
prý 0 pridané síry...nicméně na bodech se to projeví...
To by mohlo mít za následek třeba myšinu, tvrdí Jižní svah (a v debatě to různí jiní popírají), ale rozhodně to nevysvětluje, proč se víno bleskově rozsype. Biovína dělá nějaká Leroy, nějaký Villaine a další tobě už trochu známí týpci, a těm to naopak drží až děsivě. I věci, co by teoreticky držet neměly (gamay...). Divná historie.
Horák - nevychází mi to ekonomicky...8 let zabírat tank a pak to prodat za 90 kč?

nedobře já - netušil jsem cenu, a nevšiml si, že je to růžovka. Zanechte vší naděje - zřejmě je to model chemický Ali, a sice to vydrží, ale nechtějte vědět, proč.
Nicméně Chardonky bych rád jel ve vlastní režii tzn. vybral všechna sám...částečně inspirován Petrovou akcí...
jasně. To jsou nejlepší akce - mixnout tam nějaké low end Burgundsko, Itálii nebo kdovíco. Chardonnay roste všude možně, a leckde ho umí zatraceně dobře.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Ještě k těm Frnakovkám:

https://www.youtube.com/watch?v=o4neNAKxlV4

Portugal je víno z minulosti, dřív se vnímalo docela vážně a respektovalo se, alespoň na vídeňském dvoře...vztah k Portugalsku to nějaký slabší má - typu, že je to snaha udělat víno podobné tomu, tkerému císaři chutnalo a o němž se říkalo,ž e je z Portugalska...

Vavřinec je další z mutací Pinotu noir, nicméně směrem ke Frankovce a jiným tvrďákům, pročež ho nechápu...proč se namáhat s Vavřincem když na stejném místě udělám lepší Pinot?

Ano, Seewinkel je malá část Burgenlandu, asi jako Sauternes v Bordeaux, ale prorto bych netvrdil, že Bordeaux proslulo díky slaďákům, i když dYquem je nejvíc nejlepší víno, co jsem kdy pil...

Kobylí dělala Patria - ta vyletěla jako kometa, pak se dostala do finančních problémů a kvalita šla dolů, nicméně třeba Čačík je právě ztamaď. Vajbar nebo Herzánovi se taky nejeví beznadějně...

Vican holt není Leroy, biodynamika je zkrátka těžší disciplína...

No, mam za zády Petra L. který mi dal pár tipů a snad dorazí - lákám ho na Podzámeckou Chardonnay, která je jedno z nejlepších mnou ochutnaných českých vín ever a podpořil mne i RK - pan Konečný je jeho prvním učitelem vínomilství:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus »

...proč se namáhat s Vavřincem když na stejném místě udělám lepší Pinot?
tak nějak u mne obvykle dopadnou úvahy o jakémkoli jiném červeném.
Jako je to pěkný, ale nečekám, že to bude nějak lepší, než pinot. A taky není.
Vavřinec i portugal jsou taková levná pergolová řešení; něco jako muškát ve vztahu k opravdovému vínu. Je to jednodušší a levnější, pod pergolu a pro Rusáki dobrí. Nějak moc uchovávat to nemá smysl. Pročež to v zásobách vůbec nemám; pokud se to náhodně vyskytne, obvykle to jde rychle k vypití nebo k vaření.

Zkoumání chardonnay je záslužná věc. IMHO je v tomhle věda stále na začátku; od památné myšlenky Johna Salviho jsme se posunuli jen nepatrně. Zatím se našlo pár slibných případů, k zobecnění, kde a proč roste dobré chardonnay, je ještě daleko.

Zatím se zdá, že Morava, nikoli Čechy.
Pak je zřejmě nějaký problém s tou sklizní, jak naznačovala ta MW Sedláčková (ale to se týkalo ryzlinku). Prostě - není vyjasněno, proč je typické moravské chardonnay okamžitě pitelné a pak jde ale velmi rychle do ztracena, kdežto burgundské začne vysloveně kysele a pak se vyvíjí to těch toastů, oříšků, másla a podobných skvělých věcí.
A třetí pracovní hypotéza je, že pokud to někdo občas dokáže, pak je to možné. Což by opět nasvědčovalo problému ve vinařích.

Jinak krom těch exemplářů, co už v degustaci byly, se hodně nabízí Valihrach, vítěz chardonnay v galaxii (nebo kde), a samozřejmě Michlovský. Lze si o něm myslet leccos, ale nakonec se obvykle ukáže, že umí udělat hodně dobré víno. To je jako ten Springer.

tady byly jakési pokusy učiněny http://vino.tk/8571/hledame-nejlepsi-chardonnay/

P.S. Hledal jsem levné Echezeaux, a nějak se to úplně nepovedlo http://www.dobravina.cz/catalog/879--ec ... nee-conti/
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

K těm tipům - Michlovského nebrat. Valihracha ano, ale toho nevím, jak sehnat:/ Stejně jako Šamšulu, které bych tam viděl raději:)

Nicméně sestavu mám hotovou relativně...pokud vše seženu:) 4 lahve budou top a 4 průřez typicky moravskou Šardonkou...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus »

Proč má mezi šamany špatnou pověst Tomáš Krist http://www.jizni-svah.cz/2013/04/lehoun ... istem.html
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Pane Eru, to je debil ten Krist...
tak nějak u mne obvykle dopadnou úvahy o jakémkoli jiném červeném.
obecně to vidím stejně, ale jsme ještě ochoten uznat, že jsou parcely, kde půjde Frankovka lépe než Pinot, a potom jako budiž, pít to nemusim, ale repsktuji, že to vzniká... Byť v našich končinách bych spíš řekl: "když tam nemůže být pinot, tak tam dejte bílé - nejspíš Hibernal, ten snese i horší podmínky, nebo Pálavu", ale jěště jsme nevymyslel, jak to udělat, aby mne museli poslechnout...:D
Zkoumání chardonnay je záslužná věc.
Kdybys byl 8.1. nebo 15.1. v Praze, tak jsi vítán
od památné myšlenky Johna Salviho jsme se posunuli jen nepatrně
Podle mne vlastně vůbec.
V Chardonkách burgundského typu se za cenu premier cru vyrovnají nejlepší našinci vesnickým AOC, a to jen když mají den...taková soutěž by mne nebavila.

Problém je, že na ten burgundský efekt tu musíme mít terroir zaloený na vápenci a toho je tu málo. Šlo by dělat skvělé jiné Chardonky, ale ty se zase neprosadí ve světě, protože nebudou burgundské...:/ Šlo by jít stylem Chablis - tam mají více hlinité typy půd, ale tam je zase problém,že jim díky počasí lépe drží kyselinky...
Takže shrnuto a podtrženo - já bych se na ní vybodl, když si s ní chce někdo hrát, tak prosim, ale bez veřejné podpory...

Chardonnay je těžká disciplína - potřebuje sladit terroir s prací vinaře - to, co vám bude fungovat v Hustopečích, o dva kilometry severně na Vrbici dopadne katastrofálně.

Na to, zdas DRC 2005 koupil se ani nebudu ptát:)



Minireport ze Svatomartinských vín s oživlými mrtvolami

100 vzorků od 100 vinařů...zastoupen byl téměř každý, ze zde častěji diskutovaných chyběli: Zěrnoseky, Třebvlice, Pod Sedlem, autentisté...první došel Znovín:)

Odrůdy:
Muller Thurgau 25 x
Modrý Portugal 25 x (z toho 6 rosé nebo klaretů
Svatovavřinecké 20 x (z toho 9 rosé nebo klaretů)
Zweigeltrebe 15 x (vše rosé)
Muškát moravský 11 x
Veltlínské červené ranné 4 x

Já jsem okoštoval 29 vzorků, s průměrných hodnocením těsně pod 77 b. (já na tohle mršení vína nejsem, no).
Nejlepíš byl Muller Thurgau od Grmolce (82 b.), jen o bod méně získali Botur (MT), Halm (Mopr), Kosík (Zwr), Konečný St. (Zwr), Dufek (Včr), Líbal (MT) a Hnidák (Zwr). Ten Líbal docela překvapil...
Naopak nejslabíš kousky Chrámce Zweigeltrebe rosé - 71 b. fakt špatné víno, nevytáhly se ani Nechory s Moprem, Kovácsovi se podařilo dokonale nevýrazný, nevoňavý Mopr. A to jsme se nechvalně známým firmám vyhýbal:)
Ne zcela dostál očekávání ZD Sedlec s MP rosé, měl sice slušných 80 b. ale čekal jsme víc, navíc dochuť byla taková acylpyrinovitá...sice překvapivá, ale nikoliv úplně to pravé:) Zmíněný Krist dostal za Svatovavřinecké rosé 77 b.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Tak jeslti tomu dobře rozumím, Burgundské 2017 na aukci v Beaune trhá rekordy, zase... 15 000 Eur za nejlevnější premier cru Pommard :(((
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus »

Jo. Myslím, že jsme letos na 38 eurech za AOC láhev Pommardu.
A Epenots někde na 50.
Furt sranda proti cenám zdejších dovozců - u Premier wines mi přechází zrak už dlouho.

Jinak ten Hospices - to jsou všeobecně šílené ceny i na Burgundsko, neb je v tom ta charita sláva.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Na fcb to kolegové posouvají ještě víš, viděl jsem odhady 45-50 EUR láhev...

Neopakovatelná srovnávací degustace Pinotů v ročnících 2005, 2007 a 2012 by Petr Lipový

Další úžasná akce Petra Lipového, tentokráte zase v trochu jiném slepém formátu, vína byla rozdělena do tří flightů/letek po ročnících. Neopakovatelná byla nejen proto, že skvělá, ale i proto, že žádné z moravských vín už není prakticky dostupné:(

Ročník 2012 - hodně slušný pro červená vína

Domaine Jean Grivot, Bourgogne AOC 2012
Červenotřešňovohnědá barva, vůně krásná, maldší, ale silná, ostřejší na začátku, vyzrávající ke karamelovým tónům. Chuť ovocitá, nevyhraněná směs třešňových chutí, stopičky paprik, delší dřevitá dochuť, hodně hezké, dobře udělané velmi pitelné víno.
87 b. - 7 hlasů, vítěz flightu
- Vinař typický Francouz, vše na háku, příznivec sudování, v polsendí době dost zdražil.

Domaine Hrabal 2012
Tmavší, sytější červená barva, výraznější vůně třešní přecházející až do tomatového džusu ala bloody mary (tedy nikoliv nepříájemného nebo nepatřičného). V chuti taktéž třešně jdoucí až do přezrýlých téměř rajčatových či zemitých tónů. V dochuti peckovina a dosud mírně vystupující alkohol. Slabší než předchozí vzorek, ale pořád hodně dobré víno.
85 b.

Jara Springer, Roučí 2012
Červenější, hodně výrazné světlání na okraji. Ve vůni dřevo a náznak vody ze zelených brambor až plnotučné hořice. Chuť širší, ostrá na okrajích, nahořklá bez stop ovoce, rychle odchází. Přes trochu strašidelný popis to pořád byl solidní pinot, ale nejslabší víno degustace.
84 b.

Francouz byl tak nějak k poznání sám - jasně kvalitní víno, asi tak to, co se od Bourgogne AOC očekává, příjemné, kvalitní, fajn. Springera a Hrabala jsem ale prohodil - Springer byl tentokráte hlinitější než Hrabal, což jsem předpokládal naopak.

Ročník 2007 - podivný, proměnlivý ročník

Jara Springer 2007
Hnědočervená, zlaté odlesky, asi nejtypičtější odrůdový vzhled. Vůně pěkná, plná, ale rychle slábnoucí. V chuti dominovala hořčinka a dubové tóny, ale i ta rychle odcházela. Druhé nejslabší víno, překonalo Roučí hlavně tím, že bylo zralejší.
84 b.

Nepraš and Co., 2007
Višňově červená barvě, vůně třešňového kompotu, sladkých křížal a jahod. Chuť jemně sametová, vznešená, jahody a starý santal, obrovská elegance - bomba.
89 b.- 8 hlasů, vítěz flightu, pro mne i celé degustace
- Nepraš je bývalý enolog Reistenu, víno zrálo 9 let na kalech.

Domaine Jean Trapet, Gevrey-Chambertin AOC 2007
Barva tmavých višní, ale světlejší, lesklá. Ve vůni patrné masité tóny a sud. Chuť natrplke ovocná, třešně, samozřejmě, ostřejší.
85 b.
- vinař hodně nadprůměrný

Nejdříve jsem si myslel (podle první várky), že z Burgundska bude víno č. 5/2. ve flightu, protože bylo jasně nejlepší a to, co si pod malebným výrazem Gevrey-Chambertin představuji (sametovost, hravost, elegance), jenže vůně 6. vzorku byla typicky francouzká, pak zbývalo jen rozhodnout, zda to njelepší je Nepraš neob Springer a já věřil víc neprašovi - opět s oheldem na výsledek prvního flightu.

Ročník 2005 - hodně špičkový, ročník desetiletí určitě, PL: "kdo v roce 2005 udělal blbé víno je kretén":)

Jara Springer, dvouletá vinifikace na sudu, 2005
Hnědofialová matná barva, živočišné tóny ve vůni (hovězí na třešních?), chuť spíše kratší, v dochuti sotřejší kyselinka, pěkně zralé.
87 b. třetí místo degustace (Grivot byl řemeslně lepší asi, ale tohle bylo určitě zajímavější)

Jara Springer, jednoletá vinifikace na sudu, 2005
Barva jako předchozí ale více do skořicova, vůně slabší, chuť nepatrně trpčí.
85 b.

Domaine Hrabal 2005
Barva hnědá, nejméně vínová, v chuti dost zralé, řidčí třešňový kompot.
86 b. - 6 hlasů

Vaudissey-Creisefond, Pommard "La Croix Blanche" 2005
Višňově tmavá, ovocité, hladké, vlemi příjemné víno, nejsvěžejší z flightu.
88 b. - 6 hlasů, pro mne druhé víno degustace, ale po pravdě - kdybych měl to víno zařadit v rámci Burgundska, tak se svými chabými znalostmi ho řadím do Volnay nebo Santenay - očekával jsem, že Pommard bude větší drsoň
- parcela Bílý kříž je jen přes silnici od Le Grande Epenots, co víc říct?:)

Tady bych mohl napsat, že ač první dvě vína byla patrně jiná, tak tam byla jistá podobnost přičemž první bylo výraznější, proto dvouletá vinifikace na sudu a čtvrté víno bylo jasně nejmadší z hlediska vyzrálosti, proto Pommard, ale po pravdě byl to především naprostý tiping. Po šesti vlemi zajímavých pinotech jsem jich byl plný (dojmů), bylo dost těžké se na ta vína pečlivě soustředit.

Petr měl správnou poznámku,že se svými neznalostmi červených jsem dost odvýážný, když zveřejňuji svá (přisná/nízká) bodová hodnocení, tak to berte s rezervou:) On to trochu srovná ve svém fundovanějším pojednání:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus »

Pár poznámek z dálky k opravdu zajímavé degustaci pinotů Morava versus Burgundsko, tentokrát daleko vědečtěji, by Petr Lipový. Netřeba mne samozřejmě brát vážně, protože zdálky.

1) Výška hodnocení – zda je Vallun moc dole. Za mne asi ano.
Může za to zřejmě obvyklé povinné – a důležité! – zvolání, že to je estetika a může to různým lidem různě lítat, v tom vidím i posuny u oblíbených vín; mně většinou vyleze bodování červeného Burgundska +1 nebo +2 proti anonymnímu davu Cellartrackeru, a naopak -3 nebo i -5 u Moravy proti Průvodci nejlepšími víny. A nejspíš bych nespravedlivě seřezal body třeba u Bordeaux, i když znalec by jásal (causa Tarapaca).
Beru si k ruce Cellartracker a zjišťuji u Burgundských, že Petr zřejmě šel po „typických devadesátkách“, plus minus nějaké drobné, neb dav praví následující:

Jean Grivot Bourgogne 2012 – 89,3 (tedy zatraceně hodně, na základní víno)
Domaine Trapet Gevrey Chambertin 2007 - 88,5 (tedy malinko propad proti typickým 90)
Vaudoisey-Creusefond Pommard 2005 - nevíme, ale sousední skvělý ročník 2009 je 90

Jinak stran vinařů – Grivot patří mezi hodně namachrované, viz Premiere wines, kde bývá mezi notoricky nejdražšími, Trapet je specialista na Chambertiny a je ve svém terénu docela pojem (jeho GC Chambertin ztropil svého času poprask a patřil mezi 3 nejgooglovanější vína vůbec), u toho Vaudoisey jsem měl velký problém to správně napsat, neb jsem o něm v životě neslyšel, totální no name. Což ovšem v Burgundsku ještě není konec světa, neb tam často neznámý autor podrtí slavné mistry.

Stran ročníků – k 2005 není co dodat, je dokonalý - lze jen dumat, zda je lepší než 2009 (a většina učených autorit tvrdí, že ano; je prý nejlepší od 1959).
U 2007 je věc daleko speciálnější, neb nás na to místní několikrát upozornili a zkušenost to potvrzuje – rozhodně ho nelze bezelstně označit jako dobrý, neb jeho podstatou je premox, zrychlené stárnutí, a jakože hodně – možná trojnásobně. Takže dnes se chová 2007 burgunda běžně jako 30leté víno. Což může být v některých případech plus (legendární víno 20. Corton au Chateau Corton André – cellartracker i já střílíme strašlivých 94 bodů), ale podle mne je to příčina Petrova rozčarování nad Chambertinem, „pouhým“ AOC, ale 10 let by měl dát levou zadní. Jenže moc nedává, pokud z něj leze kyselina, je to jedno z typických a méně elegantních stárnutí. Pakliže je mu jakoby 30 let, je to docela možné. A Cellartrackeři mu možná dali těch 88,5 v době, kdy vypadal o mnoho veseleji, dnes by třeba také nebyli nadšeni a výrazně by klesli.

Nad 2012 bych také tak úplně nejásal. Ono se o každém ročníku zpočátku tvrdí, jak je skvělý, neb je na to velký tlak obchodníků a vinařů; ale pravda se ukáže časem. A já bych za 2012 moc nelámal kopí, za mne je to dokonce možná brácha té podivné 2007, všechno je sice brzy k pití, ale taky brzy pryč, a dost možná by se s Grivotem hra mohla opakovat, kdyby se dnes psalo 2022.
Takže bodová výhra Pommardu, jak se na dálku jeví v cellartrackeru i z vašeho povídání, je prostě příběh o tom, jak je 2005 opravdu boží a jak už je dnes v kategorii AOC poživatelný. A lze dodat, že dle zkušeností s Pommardem bude v roce 2027 možná ještě božejší a budou se ho obávat i vína papírově o čárku nebo dvě slavnější, a má cenu se o něm bavit klidně i v roce 2055.

Co je ale asi hlavní závěr, a to se zřejmě mělo prokázat, že nejlepší pinoty z našich luhů a hájů občas mohou snít i o bájné devadesátce, konkrétně v tomto případě třeba ten Nepraš (kterého bych si naslepo podle vzhledu lahve nikdy nekoupil, mimochodem – jak vyvolat v zákazníkovy obavy, i když není žádný důvod) Hrabal (který je ovšem spíš mimo trh) a snad výjimečně i ten Jara Springer, když mu pomůže ročník a všichni svatí (pinot 2005 v burgundské lahvi, taky zřejmě mimo trh). Ten je ovšem místní cenový brácha Grivota – má vysloveně burgundské ceny.

V Čechách bych se tohle odvážil tvrdit jen o dvou exemplářích Žernosek, 2009 Ovčáry (a v budoucnu dojde k testu po 10 letech), a 2012 barrique, kteroužto vychytávku odborná veřejnost zřejmě vůbec nezaznamenala, neb jí existoval přesně 1 sud a je v tahu a nemám to já a možná ani samo vinařství.
Vše ostatní o čárku nebo dvě níže. Třeba Škrobák staré keře 2007, který rovněž nejspíš neexistuje (a byl by zajímavý příspěvek do problému 2007). Aktuálně zkoumaný Pinot Pod Sedlem byl možná 90 u jediné náhodně vylovené lahve, jindy je to sotva 85, velikánský rozpytl mezi lahvemi signalizuje, že je možná ještě brzo.
Hranice 85 se jinak jeví jako poměrně bytelná závora, kterou málokdo překoná, a pokud ano, tak s tím obvykle hodně zamíchá čas, který odhaluje mouchy nejlépe.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Výška hodnocení – zda je Vallun moc dole. Za mne asi ano.
Objektivně dole jsem, jenže...

Grivot svět 89 b., Vallun 87 b. - rozdíl byl v "estetické toleranci" +- 2b.
Když to srovnám s Chassagne Montrachet 1er Cru Clos Saint Jean 1999, Michel Niellon, které jsme oba ochutnali na Velkých Burgundách, tak pro mne ta vína byla subjektivně dost podobná v celkovém hodnocení, byť v mači by pinot vyhrál - byl to perfektně udělaný základ, ale pořád základ, méně komplikované víno, než ten Niellon, navíc by snesl ještě dva tři roky zrání...
Stran ročníků – k 2005 není co dodat, je dokonalý - lze jen dumat, zda je lepší než 2009 (a většina učených autorit tvrdí, že ano; je prý nejlepší od 1959).
imho to teprve uvidíme, legendární ročník musí být perfektní ve všech třídách vína, od vesnic po grand cru, a na GC 2009 je ještě spíš brzy... OBa jsou rozhodně velké, u nsá mi přijde o chlup lepší 2009, ale to může být i subjektivním zkreslením - 2009 je prnví ročník, kdy mám vlastní archivace lahví a nutno říct, že vyzrávají špičkově:)

Stejně tak Trapet, ani on nebyl špatný, ale jako mezi ostatními dost zapadal. Bavil mne o chlup méně než ta nejlepší z Frankovek z předchozího týdne:/ Na červené super, nicméně na Trapet/Chambertin to bylo zklamání, čekal jsem víc...o dost.

U mne Pommard nevyhrál, ale 88 b. pro červené je hodně slušné, nicméně pan Nepraš mu naprášil;) Navíc Pommard byl dost jiný, než jsem ho dle Tvých slov čekal...:) Ale je fakt, že působil i ve dvanácti letech dost mladě - svěžestí by si nezadal s martinskými ze Senátu, ale těm by nasadil rozdíl několika parníků:D
v tomto případě třeba ten Nepraš (kterého bych si naslepo podle vzhledu lahve nikdy nekoupil, mimochodem – jak vyvolat v zákazníkovy obavy, i když není žádný důvod)
souhlas, etiketa příšerná, ale to víno! žel, nesehnatelné...:(
Naopak, nové Springerovi etikety fungují fakt poutavě...:) ve vinotéce si jich všimneš...nicméně pohled bezpečně nejvíce uvítá žlutozlatá kombinace:D

Jinak musím pochválit vinotéku Veltlin - milé rychlé jednání, našli mi za stejnou cenu láhev, která už dle eshopu (eshop ale nedobrý) není k dispozici (ročník 2012), ale návštěva je tam nebezepčná - kdybych se neovládal, tak si toho donesu víc...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Ještě k těm ročníkům - začátek studie je ZDE

2005 +++ Ta největší moravská vína jsou na vrhcolu, ta nejlepší burgundská se začínají otvírat:)
2006 +
2007 ?+
2008 0
2009 ++ Z osobní zkušenosti je lepší, než 2005...
2010 +
2011 ++ muj tajný favorit, mco lidí se mnou nesouhlasí - od ženy jsem dostal Ch-M Les Ensiegeneres....což jak sjem dosdatečně zjistil, je blízká soused nejmlatšího z GC Montrachetů (Bienvenues Batard Montrachet), takže to chce počkat tak ještě 6 let nejméně
2012 0
2013 -
2014 -
2015 ++ Ale třeba PL říká,ž ejde o easy going ročník - že moc nevydrží...
2016 +
2017 ?-

Ale ono to nejde hodnotit en bloc - i v Burgundsku lze najít velké rozdíly v rámci hodnocneí roku podle toho, zuda jde o horní nebo dolní část a nebo o bílé víno...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus »

2006 - jako mně nikdy moc nebral. Skvělý vinař to dal, s trochou štěstí.
2008 - asi nejhůře hodnocený kdekým, já bych ho viděl zejména jako záludný a nevyzpytatelný. Občas se zadařilo.
Za mne je bezpečně nejhorší 2004.
2010 - podceňovaný a IMHO skvělý. Vlastně se nezdá být o moc horší než devítka. A ano, potkal jsem tu hodně dobré věci.
2011 - taky vůbec není špatný. Docela na něj začínám věřit.
2012 - viz výše. To JE easy going ročník.
2013 - docela bestie.
2014 - slušný, ale vlastně se moc nevyskytuje. Velikánský propad úrody.
2015 - čekaly se zázraky, ale možná bude mít Petr pravdu, třeba je to další 2007 a 2012. Což může být někdy výhoda, viz výše.
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti