Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od OnGe »

V tom vám jistě nic nebrání, ale jak tu zaznělo, pracujete s předpokladem že něco vydat je obvykle důvod, proč vůbec něco psát. Já říkám, že tenhle předpoklad je mylný. Dokonce si myslím, že to ani nemusí být dobrý důvod.

Jinak v současnosti můžeš vydat naprosto cokoliv si budeš přát, jakou formou si budeš přát a je to jenom otázka toho to udělat a případně zaplatit. Na tom celkem není co k řešení a kdo chce, tak to prostě dělá.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od York »

OnGe píše: 23. 7. 2018, 11:33Já říkám, že tenhle předpoklad je mylný.
Však jsem ti dal za pravdu. I stand corrected.

Hmm a tak mě napadá, že vlastně existují i autoři, kteří původně nic vydávat nechtěli a přemluvili je k tomu až jejich přátelé/betačtenáři.
Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5293
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

A pak existují autoři, kteří nic moc vydávat nechtěli, vyloženě explicitně řekli, že se po jejich smrti má všechno dosud nevydané spálit a pak se na to Max Brod vysral a toho Kafku vydal.
Naposledy upravil(a) Sadako dne 23. 7. 2018, 14:51, celkem upraveno 1 x.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od Jerson »

OnGe píše: 23. 7. 2018, 11:19 Ani s tebou by můj šuplík nesouhlasil. Samozřejmě, motivace můžou být různé.
Tvůj šuplík jde mimo mně. Když se dozvím, že někdo píše, a ptám se ho, proč píše, tak nejčastější motivací je, aby si to někdo přečetl. Tedy samozřejmě první motivace je, že něco chtějí napsat, ale prakticky všichni to buď dávají na net nebo chtějí vydat. Ty jsi zatím první takový.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od York »

Ještě k tomu "neplaťte autorům v crowfundingu": Zní mi to trochu jako tvrzení, že čtenáři nejsou svéprávní rozhodovat o tom, co chtějí číst nebo podpořit.

Na druhou stranu ale asi chápu tu logiku: Když jdou ty prostředky přes kickstarter místo přes zavedené nakladatelství, tak ve výsledku menší procento knih projde profesionální redakcí. Problém ale je, že na kickstarteru lidé pledgují zejména kvůli pocitu, že podporují přímo autora, a že se tak stávají součástí tvůrčího procesu.

Taže spíš než apelovat na čtenáře, ať nepledgují, bych apeloval na nakladatelství, aby víc spolupracovala s autory, kteří jdou do kickstarteru. Možná by dávalo smysl i nakladatelství, které se na to zaměří a pomůže autorům jak s redakcí, tak s prezentací na kickstarteru.
Argonantus
.
Příspěvky: 18085
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od Argonantus »

Log 1=0
Já zásadně nesouhlasím.
Jasně. Na tom se můžeme zakopat, se zjištěním, že hranici přijatelného k vydání máme nastavenu někde dost jinde.

Nicméně, pro zvídavé, trocha TL, DR rozkecání, aby byla nějaká přidaná hodnota, kde vidím ty propady, způsobené spěchem a potřebou vydávat. Tihle autoři mi v tom připadají totiž dost učebnicoví.

1) Vondrušku nechám, neb jsem od něho nečetl ani čárku. Je to trochu s podivem, neb píše historické fikce. Ale nějak mne odrazuje to, že jsou to historické detektivky, kterých je po světě i u nás hodně a tento žánr sám o sobě považuji za docela provařený (Radovan Šimáček, Karel Čapek, třeba; světově samozřejmě Robert van Gulik, nebo Peter Tremayne). Pokud Vondruškovy knihy skrývají nějaký vyšší level mezi tím pátráním, pak se poníženě omlouvám.

2) Michal Viewegh. Tahle debata je ho plná, kdo chce, tak najde; a najde nejspíš docela tvrdé nadávání – třeba v debatách s Raven jsem se co chvíli stával nechtěným obhájcem Viewegha. Jinak poukazuji na názory dost zorientovaných pisatelů s nickem Faskal, Sadako, Boubaque, Eleshar. Pokud budou chtít, upřesní to sami.

Já to vidím tak, že mistr je obětí vlastní slávy; napsal a vydal první megaúspěšný román Báječná léta pod psa, který byl v nejednom smyslu výjimečně dobrý, aby pak s dalšími lety postupně ztrácel soudnost. Propady? Vzhledem k první věci, úplně všechno co znám je méně poctivé a pečlivé. Konkrétněji třeba Andělé všedního dne. Nápad je sice vykradený ze slavného Nebe nad Berlínem, ale je coby kostra nosný a šlo na jeho základě napsat román. Mistr začal snovat snadno a rychle „všední plahočení obyčejných postav,“ jaké předvedl už mnohokrát předtím, hromada linií, stačící tak na anekdotu nebo historku z natáčení; a já s ohledem na ty anděly a osudovost tématu bez dechu očekával osudové archetypální sdělení na konci. Načež to mistra přestalo bavit a všechny linie propletl ve finále na způsob Krvavého románu; mrtvola sebevrahova spadne na auto, kde souloží další dvě postavy, a přivolaná policie – nebo jak to bylo. Totální píčovina, nevím, jak to říci slušně. Výsledkem je ztracený čas, zahozené téma, nesmyslná věc, která moc neobstojí ani jako povídka. Pro velký úspěch zfilmováno.
Jinak několik věcí jsem tu recenzoval samostatně, dá se o nich říci to samé. S ohledem na první román víme, že by mistr uměl lépe.

3) Jules Verne. Byl tu už mnohokrát, a troufnu se označit za znalce, četl jsem asi třetinu díla. Spisovatel, který vlastně není moc dobrý, určitě slabší stylista než Viewegh, byl jen v pravý čas na pravém místě a hlavně si vymyslel téma, o kterém nikdo jiný nepsal. Ale přesto – některé věci mají jakousi zvláštní steampunkovou patinu a mají jistý styl, samozřejmě třeba Cesta kolem světa za 80 dní, ale i Pět neděl v balónu a Dvacet tisíc mil pod mořem. Zde zahlédneme i třetí level. Jak hrůzně si proti tomu stojí zoufalé slátaniny na způsob Honby za meteorem nebo Na Kometě, již s tou šílenou zápletkou, provokující všechny Jersony světa a vlastně popírající vlastní paradigma, které Verne vynalezl! Na propady u Verna upozornil i znalec asi největší mně známý, Ondřej Neff, a konečně mistrův nakladatel Pierre Jules Hetzel prý na smrtelném loži rozmetal román Robur dobyvatel, prý „špatně a předělat“ (a bohužel pak umřel, takže to vyšlo bez větších změn).

4) Terry Pratchett. Má samostatné téma, nejsem velký znalec a už jsme se tu o něho posekali mockrát, takže stručně – propady vidím úplně ve všem, co jsem četl, i v jeho nejlepší knize, jíž je Sekáč. Zde jsem měl smutný pocit, že mohla být daleko lepší, kdyby si s tím dal mistr trochu práci. Linie Sekáče, která je vlastně velkolepá a třetí spisovatelský level (kterého v předchozích případech vlastně nebylo nikde), je drtivě lepší, než linie univerzitní, ze které mám dojem, že je tam jen, aby tam toho bylo dost. Kdyby z toho mistr vystříhal povídku, je to geniální. Ostatní knihy jsou na tom všechny hůře – Barva kouzel je prostě začátečnické psaní, Mort je to samé co Sekáč, ale silně rozředěno a namazáno na příliš velký krajíc.

5) Isaac Asimov – k němu článek v Drakkaru o scifi zlatého věku; ten člověk teda taky moc neuměl psát, vystačil vždy s druhým levelem a výše nemířil, takže vskutku, propady jsou u něho méně zřetelné. Podobný případ jako Verne. Dialogy školní a zápletky časem stále předvídatelnější. Vlastně ani nemám přehled o tom, co všechno napsal. Četl jsem jeho údajně nejlepší věci – Já robot a Nadace - a ty zas až tak dobré nejsou; pak nějaké povídky, z nichž mi v mysli tane jakási husa se zlatými vejci, ježišmarjá, to byla tak nudná a otravná věc, že Verne je proti tomu trhák i v největších záchvatech přednášení. Zřejmě opět naprostá ztráta soudnosti vlivem slávy.

6) Jmenoval jsem i Stephena Kinga; to je vlastní bratr Viewegha ve světovém měřítku. První jeho vydaná kniha Carrie byla málem geniální, i když styl by mohl být k diskusi; ale vyvažovala to úžasná syrovost a hlavně poctivost té věci, která některé jedince lapila v krajině srdeční. Skoro to samé Osvícení.
A jak zoufale si proti tomu stojí ty pozdní ubohosti jako Pokoj 1409 (Edit - těsně vedle - 1408 https://rpgforum.cz/forum/posting.php?m ... 8&p=455524), nad kterým jsem tu už lamentoval několikrát! Tam to nešlo ani zlepšit, kdyby bylo víc času; příčetný spisovatel může takové nápady akorát zahodit. Nebo vložit jako odstavcovou anekdotu do románu o něčem úplně jiném.

7) Sem by patřil také Michael Crichton, velmi podobný scifi nadprodukčník, Verne 20. století, který přesto napsal pár hodně fajn knih, které opět vynikají spíše objevnými tématy a myšlenkami, než technikou psaní.

8) A samozřejmě, král všech chrličů století 19., Alexandre Dumas. Když chtěl, vyrobil Tři mušketýry a Hraběte Monte Christa. Ale taky vyrobil mraky věcí, o kterých určitě slyšet nechcete. A v dílech mu zůstávaly logické chyby a podivnosti, nad kterými jásají celé generace čtenářů a badatelů. Viz opět jinde.

Log 1=0 ještě dodatečně:
K těm vícero rozepsaným věcem – není to výsada profesionálů, dělá to zřejmě mnoho lidí a já taky, právě se tím dají alespoň trochu eliminovat ty technické prodlevy a čekání na další nápad. Když se člověk moří šestý rok s románem, není špatné si v mezipauzách napsat něco menšího. Od 78 – stále nevydaného – jsem už u čísla 86.

York:
No, tady souhlasím s tím Lincem; učit se veřejně je dost o držku, protože si tě lidi mohou zapamatovat jako mantáka a už tě pak nebudou chtít zkoumat, když už budeš dobrý. To zřejmě mínil mistr tou profesní sebevraždou.
Jinak už jsem tu mnohokrát žasnul nad podobně šílenou disciplínou vystavovat na netu rozdělané věci. To je asi jako učit se veřejně striptýzový tanec. Nenapadá mne jednodušší způsob, než se ztrapnit.

Onge a Jerson
Můj názor na šuplík je úplně stejný jako OnGeho; drtivá většina Argonantů zůstane v šuplíku a dobře tak pro lidstvo. A značná část raději už ani v šuplíku.

Souhlasím s OnGem – a Rayem Braburym, který řekl to samé – že píšeme hlavně z vnitřní potřeby. Abychom se nezadusili. Abychom nevybuchli (Bradbury). Jestli to bude číst někdo další, jestli to vydám, to je až druhotné.
Myslím, že každý mně známý autor, kterého beru vážně, tam tento vnitřní motiv má, jinak by ho pouhá potřeba vydávat (publish or perish) mohla nechat často ve štychu. Nikdo mu to nevydal = k čemu to teda celé bylo?

Dost se mi vyplatil i ten čistě magický pohled na věc, že ta nenapsaná věc tam někde je, a já ji objevuji. Přesně tak to popisoval Tolkien v dopisech a taky King, který mluvil o zkamenělině, kterou je třeba vykopat.
Právě tím spěchem a potřebou předčasné publikace se často stane, že někdo najde čelist dinosaura se třemi zuby a uteče mu, že tam hned vedle byla vlastně úplná velikánská zachovaná kostra. Jen se trochu obtěžovat s tou motykou trochu déle.
Naposledy upravil(a) Argonantus dne 23. 7. 2018, 18:07, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od York »

Argonantus píše: 23. 7. 2018, 16:05učit se veřejně je dost o držku, protože si tě lidi mohou zapamatovat jako mantáka a už tě pak nebudou chtít zkoumat, když už budeš dobrý. To zřejmě mínil mistr tou profesní sebevraždou.
Zapamatuje si tě tak maximálně těch pár lidí, kteří si to přečtou. Kdyby jich náhodou byly tisíce, tak máš nejspíš vyhráno a zhltnou ti i cokoliv dalšího.

A když těch pár lidí z první varianty, kteří tě nejspíš znají, protože jinak by si to nepřečetli, oslovíš s tím, že je to tvoje první věc, a požádáš je o rady, jak na sobě můžeš pracovat, tak pochybuju, že tě odmávnou jako beznadjného zoufalce.

Argonantus píše: 23. 7. 2018, 16:05Dost se mi vyplatil i ten čistě magický pohled na věc, že ta nenapsaná věc tam někde je, a já ji objevuji.
Na tohle bych možná kývnul před dvaceti lety, teď teda ani náhodou. Samo se nic nenapíše a nevymyslí. Tvorba úplně čehokoliv je pro mě tvrdá práce - musím si na to fakt sednout, plně se soustředit, psát si poznámky, rozvádět myšlenky. A pak to dál nosit v hlavě a den co den nemoct usnout, protože nad tím přemýšlím. A když to je hotové, tak to musíš s pomocí dalších lidí rozebírat na součástky a zase zpětně sešroubovávat a předělávat, často úplně jinak, než jak sis to v prvním nástřelu představoval.

Druhá věc je, že pokud má bejt něco fakt dobrý, tak je to vlastně nutně podvod. Musíš si nadřít, co ostatní lidé chtějí, co považují za dobré, jaké mají předsudky, kulturní stereotypy, očekávání a podobně a tomu všemu vyhovět. I když chceš být provokativní a jít v něčem proti proudu, tak to stejně stejně musíš nastudovat ten proud a vědět, co děláš.

Když napíšeš "to, co tam vlastně je a stačí to objevit", tak ti to redaktor proškrtá jak diktát v první třídě.

Takže to vlastně vidím úplně obráceně: Když něco tvořím, tak ze začátku mám fakt jen hodně hrubou představu a průběžně žasnu, jak se mi to kroutí, mění a přetváří pod rukama.
Argonantus
.
Příspěvky: 18085
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od Argonantus »

York o něčem trochu jiném:
Zapamatuje si tě tak maximálně těch pár lidí, kteří si to přečtou.
Člověče, já nevím. Neviděl bych to tak definitivně jako Linc (sebevražda!), ale nemyslím, že je to dobrá taktika.
A osobně mne dost štvou věci, které jsou vydané a nejsou dobré. Uklidňuje mne, že ty opravdu špatné nejspíš už nikdo na světě nenajde.
A i ty redakční mouchy, co jsou třeba v Rybách, mne taky štvou - a nic s tím nenadělám.
A když těch pár lidí z první varianty, kteří tě nejspíš znají, protože jinak by si to nepřečetli, oslovíš s tím, že je to tvoje první věc, a požádáš je o rady, jak na sobě můžeš pracovat, tak pochybuju, že tě odmávnou jako beznadjného zoufalce.
S tímhle mám jistou zkušenost, a poznamenám, že jsi tu věc nevydal, a rozhodně si nemyslím, že je to chyba.
Na tohle bych možná kývnul před dvaceti lety, teď teda ani náhodou. Samo se nic nenapíše a nevymyslí. Tvorba úplně čehokoliv je pro mě tvrdá práce - musím si na to fakt sednout, plně se soustředit, psát si poznámky, rozvádět myšlenky. A pak to dál nosit v hlavě a den co den nemoct usnout, protože nad tím přemýšlím. A když to je hotové, tak to musíš s pomocí dalších lidí rozebírat na součástky a zase zpětně sešroubovávat a předělávat, často úplně jinak, než jak sis to v prvním nástřelu představoval.
No, já ani King jsme netvrdili, že archeologie není dřina. Musíš pěkně kopat motyčkou, dávat bacha, abys nic nerozmlátil a studovat, kam ty kosti vedou a jaký je jejich smysl.

Nic to nemění na podstatě toho zjištění, že už v tom prvotním nápadu je jakýsi potenciál, jak by řekl vinařští šamani, a ten je jaksi objektivní, nic s ním nenaděláš. Pokud je slabý nápad, nebude to nikdy k ničemu, i když to sepíše Bradbury nebo nějaký jiný superstylista. A pokud je nápad mocný, pak je jen na tobě, zda ho dokážeš využít v plné síle a tou motyčkou ho nepoprasit. Případně tam půl kostry nenechat.
Druhá věc je, že pokud má bejt něco fakt dobrý, tak je to vlastně nutně podvod. Musíš si nadřít, co ostatní lidé chtějí, co považují za dobré, jaké mají předsudky, kulturní stereotypy, očekávání a podobně a tomu všemu vyhovět. I když chceš být provokativní a jít v něčem proti proudu, tak to stejně stejně musíš nastudovat ten proud a vědět, co děláš.
Tohle jsem u tebe zaznamenal mnohokrát a naprosto nechápu, co se tím míní. Názory nějakých proudů jsou mi dost ukradené. Já prostě cítím a vidím, zda je to k něčemu.
"Umění je takový to, když mám mrazení v zádech," jak jsem tu citoval vícekrát. Nic přesnějšího už neznám.
Když napíšeš "to, co tam vlastně je a stačí to objevit", tak ti to redaktor proškrtá jak diktát v první třídě.
Otázka je, zda to proškrtal pro neblahou stylistiku a pravopisné chyby a podobně, nebo proto, že prostě nechápe o čem to je a není to pro tebe ten správný redaktor, naladěný na stejnou notu. To se stává zhusta.
Takže to vlastně vidím úplně obráceně: Když něco tvořím, tak ze začátku mám fakt jen hodně hrubou představu a průběžně žasnu, jak se mi to kroutí, mění a přetváří pod rukama.
To není obráceně, to mi připadá to samé z druhé strany. Ta věc chce být napsaná tak, jak je nejlepší, a tobě chvíli trvá, než se trefíš. Tohle nebyl obratel z ocasu, ale záprstní kůstka.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6288
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od Fritzs »

Crowdfunding je u knih nesmysl. Má to smyls u nazi věcí (https://freestartr.com/project/althero/) nebo porna (https://www.patreon.com/animo), kde se pak dostáváme k částkám výrazbě převyšující průměrný příjem.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5293
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

York píše: 23. 7. 2018, 16:37Na tohle bych možná kývnul před dvaceti lety, teď teda ani náhodou. Samo se nic nenapíše a nevymyslí. Tvorba úplně čehokoliv je pro mě tvrdá práce - musím si na to fakt sednout, plně se soustředit, psát si poznámky, rozvádět myšlenky. A pak to dál nosit v hlavě a den co den nemoct usnout, protože nad tím přemýšlím. A když to je hotové, tak to musíš s pomocí dalších lidí rozebírat na součástky a zase zpětně sešroubovávat a předělávat, často úplně jinak, než jak sis to v prvním nástřelu představoval.
...
Takže to vlastně vidím úplně obráceně: Když něco tvořím, tak ze začátku mám fakt jen hodně hrubou představu a průběžně žasnu, jak se mi to kroutí, mění a přetváří pod rukama.
Já fskutčnosti nevidím mezi tvým a Argonantovým tvrzením rozpor. Že tam něco někde je je jedna věc, jak to vytáhnout ven, aby to k něčemu vypadalo, je už zase úplně jiná věc. Máš v hlavě surovou matérii a tu postupně vydestiluješ do něčeho, co promlouvá srozumitelným jazykem nejen k tobě.
To je to kouzlo. Ne vyblít to na papír tak, jak to napoprvé vykřešeš a pak to nechat beze změny.
Sestavení magické formule tak, aby byla správná a funkční, by se taky dalo říct. Aby všechna slova zapadala na svá místa tak, aby to dělalo to, co má. Ne že tě jednoho dne po dávce koňského oblbováku osvítil duch sťatý a tys ze sebe vysypal na první dobrou kulervoucí pětisetstránkový román.
York píše: 23. 7. 2018, 16:37Druhá věc je, že pokud má bejt něco fakt dobrý, tak je to vlastně nutně podvod. Musíš si nadřít, co ostatní lidé chtějí, co považují za dobré, jaké mají předsudky, kulturní stereotypy, očekávání a podobně a tomu všemu vyhovět. I když chceš být provokativní a jít v něčem proti proudu, tak to stejně stejně musíš nastudovat ten proud a vědět, co děláš.
Nepleteš dohromady pojmy "masově úspěšné" a "dobré"? Nebo je pro tebe mezi nimi rovnítko?
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od York »

Argonantus píše: 23. 7. 2018, 16:57Nic to nemění na podstatě toho zjištění, že už v tom prvotním nápadu je jakýsi potenciál, jak by řekl vinařští šamani, a ten je jaksi objektivní, nic s ním nenaděláš.
Ale jasně, že naděláš. Možná to nakonec ten úplně první nápad bude připomínat jen vzdáleně, ale osobně si myslím, že prakticky cokoliv se dá napsat poutavě zajímavě. Když budeš čekat na silný nápad, tak zaručeně přijde mnohem později, než když začneš se slabým a budeš na něm tvrdě pracovat, rozvádět ho, osekávat nefunkční věci a přidávat nové. Nesmíš se samozřejmě bát toho sekání, jinak si od začátku do konce poneseš kouli na noze. Ale tvorba je vždycky mnohem snazší, když na něčem stavíš a nesnažíš se postavit katedrálu v jednom dni.

Argonantus píše: 23. 7. 2018, 16:57Otázka je, zda to proškrtal pro neblahou stylistiku a pravopisné chyby a podobně, nebo proto, že prostě nechápe o čem to je a není to pro tebe ten správný redaktor, naladěný na stejnou notu.
Stylistických a gramatických chyb tam samozřejmě bude taky spousta, ale mluvím teď hlavně o chybách v kopozici, logice příběhu, spádu vyprávění, nezajímavosti postav a podobně. Ty jsi nezačínal rovnou velkou věcí, takže si tohle neviděl na jedné hromadě, ale postupně.

Argonantus píše: 23. 7. 2018, 16:57Ta věc chce být napsaná tak, jak je nejlepší, a tobě chvíli trvá, než se trefíš.
Každý nápad lze rozpracovat množstvím způsobů. A i když si myslíš, že jsi u konce, vždycky může přijít nějaký Argonantus, říct, že když to uděláš celé jinak, tak to bude mnohem lepší, a mít pravdu ;)

Nemusí být taky vůbec od věci napsat to celý znova.

Možná když už jsi hodně blízko cíle a začíná to do sebe pevně zapadat, tak opravdu jen dopilováváš tvar, který už celkem jasně vidíš. Pro celý tvůrčí proces to ale obecně neplatí.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od OnGe »

Jerson píše: 23. 7. 2018, 14:12 Když se dozvím, že někdo píše, a ptám se ho, proč píše, tak nejčastější motivací je, aby si to někdo přečetl.
To dává smysl - spíš se ti o psaní zmíní někdo, kdo chce být čten a ctěn, než někdo, kdo to dává do šuplete :)
York píše: 23. 7. 2018, 14:12 Na druhou stranu ale asi chápu tu logiku: Když jdou ty prostředky přes kickstarter místo přes zavedené nakladatelství, tak ve výsledku menší procento knih projde profesionální redakcí. Problém ale je, že na kickstarteru lidé pledgují zejména kvůli pocitu, že podporují přímo autora, a že se tak stávají součástí tvůrčího procesu.
Myslím, že tím to nebude. Většinou v těch nákladech, na které se lidi skládají, je i ta redakční práce. Aby to bylo profi. Protože náklady pouze na tisk jsou v současnosti takové (nízké), že si to člověk vydělá snáz sběrem jahod, než crowdfundingem a nejspíš by si to dokázal i našetřit.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od York »

Sadako píše: 23. 7. 2018, 17:02Nepleteš dohromady pojmy "masově úspěšné" a "dobré"? Nebo je pro tebe mezi nimi rovnítko?
Tohle je dost zásadní poznámka.

Ono to má k sobě hodně blízko. Rozdíl je jen v tom, k čí hlavě se snažíš přiblížit. Pokud se snažíš o masový úspěch, zajímají tě hlavy davu. Pokud to chceš mí dobré (podle lidí kteří tomu rozumí), zajímají tě hlavy lidí, kteří tomu rozumí.

edit: Podvádět nemusíš, pouze když ti stačí, že to bude dobré jen podle tebe. V tom případě můžeš opravdu vytvořit něco čistě ze sebe a za sebe, podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a své vlastní životní zkušenosti. Šuplík ti pak mlčky přitaká, v tom je velmi dobrý.

OnGe píše: 23. 7. 2018, 17:23Myslím, že tím to nebude. Většinou v těch nákladech, na které se lidi skládají, je i ta redakční práce. Aby to bylo profi. Protože náklady pouze na tisk jsou v současnosti takové (nízké), že si to člověk vydělá snáz sběrem jahod, než crowdfundingem a nejspíš by si to dokázal i našetřit.
Pokud je to takhle, tak celý ten rant proti vydávání přes crowdfunding nedává smysl. Ten je postavený na pozorování, že z toho procesu nevypadávají texty s kvalitní redakcí.
Argonantus
.
Příspěvky: 18085
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od Argonantus »

All:
Celý rant proti crowfundingu mi nedává smysl.
Pán prstenů je skvělá kniha za stavu, kdy ji zaplatí nakladatelství, kdy si ji zaplatí Tolkien sám i když na to vybere prachy jak na Národní divadlo.
Absolutně nechápu tu Lincovu teorii, která inherentně spojuje způsob získání peněz na vydání s výsledkem nebo s tím, jak moc se tomu autor věnuje.
Jinak to, že většina všeho jsou ptákoviny - a velká část z toho STRAŠNÉ PTÁKOVINY - to už pravil mistr Sturgeon a já na to odkazoval - něco prostě ani redakce nezachrání, zejména, pokud jsou mantáci i redaktoři.
A už vůbec nechápu tu nacistickou odbočku. To netvrdil snad ani Linc.

Mnohem zajímavější York:
No, když si najdeš to pojednání Confessio, zjistíš, že na konci řeším to, že "být dobrý spisovatel" jsou pro různé lidi velmi různé věci.
Mít hodně vydaných knih (a milionů) není totéž, co být kládou světové literatury, zejména. Nebo být kultovní autor.

Mnoho dnešních gigantů začínalo vysloveně neúspěšně; zejména ti průlomově noví, kteří změnili svět. Třeba ten Lovecraft, který vydal ve svém životě jedinou knihu nákladem 200 kusů (a nepraví se, kolik se toho prodalo). A nějaké povídky v pulpových časopisech, přečte se, zahodí a zapomene. Umíral jako totální loser, vědom si toho, že se to jakživ nenaučí.
Dnes je asi zbytečno jeho úspěch komentovat; vliv zasahuje napříč několika žánry a je asi těžké najít autora, u kterého by se někomu komerčně vyplatilo vydat jeho sebrané spisy (tedy všechny, včetně nepovedených věcí a nedodělaných) v češtině (!!), s nadějí, že se to bude číst.

Na druhé straně máš veleúspěšné chrliče, co přesně nastudovali ty "vzorce" a "požadavky trhu" a udělali obrovský kšeft, ale s odstupem času se tě plno docela vzdělaných lidí zeptá, kdo to sakra byl (třeba ten Edgar Wallace).

Tyhle dva extrémy se od sebe liší jako den a noc. Pokud chceš nejúspěšnější současné české autory, pak jasně, ten Viewegh, Vondruška a tak, pokud chceš lidi, co by měl každý znát a patří do základního kánonu české literatury, pak ti každý Bubák nad nimi řekne něco jako "no, já moc nevím, ale..."
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Příspěvek od OnGe »

York píše: 23. 7. 2018, 17:26 Pokud je to takhle, tak celý ten rant proti vydávání přes crowdfunding nedává smysl. Ten je postavený na pozorování, že z toho procesu nevypadávají texty s kvalitní redakcí.
Tak takové kousky jsou samozřejmě taky. Například tady, se vzkazem grammar naziům. Někomu jde prostě o to to vydat a lhostejno jak. Jsou dokonce kousky tak hrozné, že tomu žádné množství redakční práce nepomůže. Ale to je (alespoň doufám) zase jiná pohádka.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti