J.R.R.Tolkien

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: J.R.R.Tolkien

Příspěvek od eerieBaatezu » 18. 1. 2019, 18:53

Sadako píše:
18. 1. 2019, 18:47
You do not have access to this item via your institution.
A pak se mi někdo diví, proč mám pěnu u huby, když se někde dření autorská práva v akademické sféře.
Cywe, to jo no. Ale počkat, on tam jde možná udělat účet nebo něco. To dřív nebylo, se mi zdá.
Fritzs píše:
18. 1. 2019, 18:50
Já se k tomu dostanu a to nemám s tímhle oborem nic společného.
A proč tady ještě není link na uloz.to? $lol$

Uživatelský avatar
Faskal
Příspěvky: 7834
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: J.R.R.Tolkien

Příspěvek od Faskal » 18. 1. 2019, 19:00

Tak to já taky nemám, jenom na první stránku. *Pliv.*

Takže jedině přes sci-hub, bůh mu žehnej.
Přílohy
Tolkien, Beowulf, and the Barrow-Wights.pdf
(1.18 MiB) Staženo 15 x
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: J.R.R.Tolkien

Příspěvek od eerieBaatezu » 18. 1. 2019, 21:35

Faskal píše:
18. 1. 2019, 19:00
Tak to já taky nemám, jenom na první stránku. *Pliv.*

Takže jedině přes sci-hub, bůh mu žehnej.
Super! Díky, Faskale.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26001
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: J.R.R.Tolkien

Příspěvek od Vallun » 19. 1. 2019, 14:15

Obrázek
Tak to vypadá, že se 10. května dočkáme Tolkiena. Respektive životopisného filmu o tomhle titánovi světové fantastiky.
Nicholas Hoult jako Tolkien a Lily Collins v podobě jeho velké lásky Edith Bratt (Beren a Lúthien) vás provedou mládím slavného spisovatele, školními léty i kamarádstvími, která ho formovala. S Tolkienem nás zasáhne i světová válka.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: J.R.R.Tolkien

Příspěvek od eerieBaatezu » 19. 1. 2019, 16:50

Scénáristy ani režiséra neznám, ale Hoult je skvělý herec, takže aspoň tak.
Jsem zvědav, jak to pojmou.
Naposledy upravil(a) eerieBaatezu dne 19. 1. 2019, 19:00, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5250
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako » 19. 1. 2019, 17:01

OMG, to točí režisér Tom of Finlad, The Grump, Forbidden Fruit a pár dalších velmi dobrých filmů. A jeden ze scénáristů napsal pár BBC minisérií, co jsem viděla a byly dost použitelné.
Nejdřív jsem si říkala, že si životopis JRRT klíďo nechám ujít (životopisné filmy většinou sají první ligu), ale s tímhle materiálem by to nemusela být ztráta času.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26001
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: J.R.R.Tolkien

Příspěvek od Vallun » 24. 2. 2019, 10:13

Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5250
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako » 6. 3. 2019, 23:18

Já vám před časem slíbila nějaké elfáky a pak na to zapomněla, že ano. Doufám, že to bude dávat smysl, je to občas velmi heslovité a taktéž se tam objevují vulgární zkratky, protože jsem to zaznamenávala v přítomném čase a do toho jsme to analyzovali, nebyl čas na hrdinství.
EDIT: A vzpomněla jsem si proto, že teď koukáme na Hobita (auvajs) a analyzujeme pro změnu skřety v popkultuře.

Role elfů v Pánovi prstenů?
První elf ve filmu – Arwen. Funguje jako zachránce, světlo (proti temnotě), přímo září. Je žena (versus prstenové přízraky), naděje.
-> stejně funguje i příchod elfů do Helmova žlebu. -> Elrond přichází s mečem (i jako vyzyvatel hrdiny, co přináší svůj osud), -> světlo ve Frodově flaštičce, -> lembas, elfí meče, palantír (zkažený) -> zjevení Galadriel
Věrnost (až za hrob, vzdání se nesmrtelnosti), romance (Aragorn), mateřství, anděl strážný.
Mužští elfové?
Haldir, Elrond, Legolas – soupeření s Gimlim, rozšířené vnímání (slyšení, vidění, předpovídání, intuice).
Galadriel – telepatie (s Elrondem) – možná role prstenů? Galadriel, Elrond, Gandalf
Zrcadlo Galadriel (Křtitelnice – svěcená voda)
Elrond – mudrc, lord of safespace, studnice vědomostí a dějin, Arwenin otec
Elfové odcházejí!
Zlatý věk (ilud tempus), odchod magie, svět zůstává lidem.
Opozice vůči ostatním rasám? – trpaslíci, lidi, skřeti (uruk a skurut hai)
Elfové – trpaslíci: mithril (kovářství)
Elfové – skřetové: zničení, zkažení elfové
Nápis na Prstenu – černou řečí, ale elfím písmen, elfština = latina

Zlo a role temné strany – topografie Mordoru v opozici k elfím světům jako Lothlórien nebo Roklinka. Role magie.
Elfí svět – nezemský, ideální, příroda (země, zeleň, voda, stromy), čistota, skrytost, gotická katedrála skrytá v lese
Mordor – tma, oheň, špína, průmysl, dekadence, nízkost, zrůdnost, zjevnost, sevřená pěst dělnické třídy
Isengard – geneze Mordoru v reálném „old world will burn in fires of Industry!“
Entové z Fangornu, který je ještě starší než elfové, kteří mají na industrii vlastní názor.
Stromy ve Valinoru a Gondoru
Západ, Sever – Východ, Jih (Ottomanská říše jako zlo)
Ještě je tam Orodruina, která funguje jako megavýheň, forma primordiálního chaosu.
Idealizace předindustriálního světa, krása středověku a předindustriální společnosti, zatímco Mordor je tam za tu industriální svini.

Jak funguje zlo? A jak funguje Sauron?
Pokoušení, pokřivování, deformování, spoutávání, deformování, kažení, MOC, používání/nepoužívání. Prsten! Malá sexy cetka, které není nikdo schopen ublížit = fascinace zlem. Dědičný hřích –> něco, co jsme si nevybrali, co jsme dostali, co toužíme dělat, nesmíme a počátek našeho ničení spočívá v tom, že to začneme používat. Kdy dostane poprvé Frodo ránu? Když si natáhne Prsten. Tedy, on už si ho nasadil omylem u Skákavého poníka a tím na sebe přilákal pozornost Přízraků. Prsten je něco těžkého, co ho pokouší, mění ho to, chce se ho zbavit, ale nemůže. A když už má teda Prsten dát, tak ho nechce dát. Ve třetím filmu se to odehrává ve trojici Frodo, Sam, Glum. Sam a Glum se nesnáší, chtějí se vzájemně zabít. Ale Frodo to nedopustí. A Glum má v sobě navíc Sméagola a Gluma (jako vlastního Gluma a Sama). Dva vlci, kteří se perou a vyhraje ten, kterého krmíš = Frodo to na konci nedává. Z hříchu se nevyhrabe člověk sám. Musí být spasen. Nesl to příliš dlouho, ulpívá na tom. Zato Sam si vezme na chvíli Prsten a pak ho bez problémů vrátí, jako jediná postava, která je imunní proti jeho moci. Aluze Artuše s Parsifalem, protože Sam je nakonec ten, kdo udělá ten ten quest for Holy Grail. Na konci dostáváme ke strukturálnímu obrácení, kdy Glum, způsobí vlastně zánik prstenu, včetně hříšného prstu, na němž byl Prsten nesen.
Barad-dur a Sauronovo oko. Boží oko převrácené ve svůj opak, křesťanská tradice, všešmírák.
Skvělá poznámka – Tolkien stavěl černou řeč na svých chabých znalostech akkadštiny, dur je věž. Barad-dur = babylonská věž?
Sauron bez lidské podoby, v knize jenom postava jménem Sauronova ústa. Což je vlastně replikace toho ukousnutého prstu.
Minas Tirith versus Minas Morgul (bývalá elfí Minas Anor) X Frodo versus Glum a dlfové versus skřeti.

Srovnání ras
Elfové versus trpaslíci = příroda versus industrie, les versus skála, výška & krása, nízká postava a hřmotnost a vousy, feminní rysy versus maskulinní rysy, Galadriel verus Gimli, Legolas versus Gimli -> začínají jako nepřátelé a skončí jako best buddies. Trpaslíci v sobě mají prvky materialismu, hamižnosti. Chlad versus vášeň. Elfové mají meče a luky, trpaslíci meče a kladiva. Elfové staví nahoru, trpaslíci staví dolů.
Elfové versus lidé = nadpřirozeno X přirozeno, nesmrtelnost X smrtelnost, obtížně zkazitelní X snadno zkazitelní, astrálnost X zemitost
Astrál = elfové, země = lidé, nitro/kámen = trpaslíci
Elfové versus skřeti = zničení a zkažení elfové, jasný duch versus temná hmota, šířeji duch versus tělo, chlad versus syrová krvavá agresivní vášeň.
Sociologická analýza – někdejší řád, musím ho obnovit, obnovujeme ho zase tím, že dosadíme krále. Zidealizovaný feudální stát versus kapitalistická industriální totalita.

Greimasovy čtverce (strukturální opozice a spojnice) ve slovech aneb zapomněla jsem to vyfotit
Frodo a Glum mají opozici v povinnosti nést prsten a touze vlastnit prsten (povinnost versus podléhání chtíči). Glum i Sam jsou společníci Froda, Sam je čistý a loajalní, versus zrádnost a zkaženost. Všichni jsou hobiti. Frodo a Sméagol vědí, co je to mít prsten. Sebeoběť (Frodo) versus oběť (Sméagol). Frodo Prsten dvakrát vytáhne a nic, Glum Prsten jednou nasadí a jede. Kain a Ábel. Sam se osvědčí, Sméagol selže, převáží to jeho zlé já, podlehne. Sam i Sméagol mají pocit, že je Frodo zradil, Sam se vrátí, Sméagol ne. Sam je civilizace, kultura, zkrocený oheň, zahradník, vaření a Sméagol je divočina, podzemí, divoká voda, lovec, syrové. Sam a Sméagol jsou lepší já Froda a Gluma. Sam zachrání Froda, Sméagol zachrání Gluma. Sam umožňuje přežít civilizaci (nádobí, vaření), Glum v divočině (lov).

Aragornův čtverec. Aragorn a Denethor – motiv odmítání a usurpování moci (motiv odmítání a bažení po moci se objevuje i u Froda a Gluma), taky vně a uvnitř, skromný versus a opulentní. Denethor jako Krónos požírající své děti (jak v těch scénách furt žere, vystříkne mu rajče jako krev v moment, kdy Faramira skosí šípy skřetů). Théoden a Denethor – Théoden se vyléčí, Denethor se propadá do šílenství. Oba ztratí syny. Theodén nasedá na koně a jede, Denethor se jde upálit i s Faramirem – kdo podléhá zlu a kdo se brání zlu. Oba dostali od Gandalfa ránu. Boromir s Aragornem jsou oba ve Společenstvu, Aragorn netouží po Prstenu, Boromir ano. Aragorn žije, Boromir umře. K Théodenovi přijde externí zlo, Boromir se korumpuje sám, je inciativní. Théoden umírá jako hrdina, Boromir jako vykoupený hříšník. Společným prvkem je roh, volání o pomoc.
Přeměřování penisů FTW.

Jungovská analýza
Hero’s Journey. Arwen jako anima, která se obětuje, sestupuje z andělského trůnu k Aragornovi, zásadním způsobem mu dodává sílu. Elrond sám jako její otec se s tím musí smířit, přijmout její rozhodnutí.
Aragornův Stín je stín jeho předků, ta armáda přízraků, až teprve má meč, tak tam může sestoupit a oni jsou doslova stíny. Ta armáda je armádou jeho otce a meč dostává od svého otce (=tchána).

Aragorn
Arwen = anima (milenka)
Elrond = otcovská postava
Denethor = negativní
Gandalf = selbst
Stíny v hoře = stín

Frodo
Arwen jako matka, která splývá s Galadriel
Otcovská postava chybí
Gandalf = selbst
Odula = negativní

Dítě je fixované na matku a pak se fixuje na otce, kterého musí překonat. Frodo je dítě do puberty, Aragorn dítě po pubertě. Proto Frodo nemá žádnou animu, není sexuálně aktivní. Frodo na konci odchází, protože dítě odchází (do bájné země), zatímco král dospělý muž Aragorn prokázal, že ho má fakt velkýho a dřepí na trůně. To vysvětluje tu fascinaci Arwen Frodem, objeví se nesený Arwen jako dítě, ještě dřív než se objeví vztah Aragorna s Arwen, tj. v moment kdy je v píči, se objeví anima, vytáhne ho z píče. Arwen = ztráta éteričnosti přijmutím smrtelnosti. Arwen jako matka = anděl, Arwen jako milenka = žena.

Gandalf prochází formou apoteózy, prochází proměnou poté, co se postaví zlu, kterému se nikdo jiný postavit nemůže, takže to udělá, obětuje se, takže očištěný. Ale ta jeho role se nemění, on je ten průvodce, on je to moudrý stařec. Když Kristus sestoupil z kříže, tak ho taky učedníci nepoznali – smrt ho tak proměnila, jak už to dělá. Děje se něco s tím selbst? Jestli spíš nejdeme na teologickou interpretaci. Jak se vyvíjí Aragron, tak se souběžně s ním vyvíjí Gandalf. Jak se vyvíjí člověk, vyvíjí se i jeho bytostné já. Bytostným já následníka trůnu je moudrý čaroděj, zatímco bytostným já krále je Spasitel. Strukturální paralela mezi sestupem pod horu a sestupem do Stínu. Dokud je Gandalf šedý, nemá autoritu, když se vypere, hned je to lepší. Gandalf získává schopnost zaujmout Sarumanovo místo, Aragorn vítězí díky Stínům v bitvě u Minas Tirith. Gandalf přichází do Gondoru před Aragornem.
Individuální stín versus kolektivní stín, se kterým se nic nenadělá.
Gandalf a Aragorn jsou dohromady boží král lidí. Gandalf by mohl fungovat jako šťastná náhoda, mohl by být vlastně čistě metafyzický. Gandalfova magie je mnohem blíž tomu, jak funguje magie doopravdy. Co na rovině starého zákona – Eliáš vyzve čaroděje na souboj a vyhraje. Tolkien byl pozoruhodný realista, nejsou tam firebally a blesky, které slouží jako metafora palných zbraní, tohle je použití osobnosti.

Gender?
Ženství prominentně v souvislosti s elfy – hobitka je tam jediná (Růža), lidská žena jediná (Eówyn).
Zásadní ženy v Pánovi prstenů – Arwen, Eówyn, Galadriel, Odula (bílá matka versus černá matka, světlo a tma, anděl a ďábel)
Galadriel – Frodo X Arwen / Aragorn Aragornovy halušky na břehu řeky, kdy ho líbá Arwen a v reálu ho olizuje kůň.
A tady jsme po třech hodinách museli skončit.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16848
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: J.R.R.Tolkien

Příspěvek od Jerson » 7. 3. 2019, 07:16

Takže analýza filmu, a ještě nikoliv plné verze, nikoliv knižní předlohy?
Ne že by to vadilo, spíše je pak složitější rozlišit, které prvky pochází od Tolkiena a které od Jacksona. Konkrétně Arwen hraje u Tolkiena mnohem menší roli a při hodnocení podle knížek by z mnoha tvých příkladů vypadla.

Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5250
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako » 7. 3. 2019, 09:35

Tak tak, analýza pouze filmové kinoverze.
Na nějakou komparativní analýzu knižního a filmového Pána prstenů by musel být celý semestr zaměřený jenom na Tolkiena a to jsme zase nechtěli, přece jenom ten obraz elfů (a teď i orků) v popkultuře netvoří jenom on.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16848
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: J.R.R.Tolkien

Příspěvek od Jerson » 7. 3. 2019, 10:03

Pokud je to bráno z hlediska vlivu na popkulturu, tak to už chápu kinoverzi, to dává smysl. Vlivy dalších vzorů budete také probírat?

Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5250
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako » 7. 3. 2019, 11:02

Jo. Měli jsme kromě Pána prstenů taky Dámy a pánové od Pratchetta, hry (Zaklínač, Skyrim, WoWko), Labyrinth, Hawka mstitele (osmdesátkové Trololo). Teď právě jedeme orky (skřety), ať to máme všechno hezky vedle sebe.

Ten canc výše jsem sem postkla kvůli Jacksonově filmové podobě elfa, mám dojem, že to tady někoho zajímalo, co z toho vyleze.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!

Argonantus
.
Příspěvky: 16214
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re:

Příspěvek od Argonantus » 7. 3. 2019, 16:05

Sadako:
Díky za analyssu.
Ona se toho většina dala očekávat, ale pár věcí mne zaujalo, neb mne zatím nenapadly:
Ve třetím filmu se to odehrává ve trojici Frodo, Sam, Glum. Sam a Glum se nesnáší, chtějí se vzájemně zabít. Ale Frodo to nedopustí. A Glum má v sobě navíc Sméagola a Gluma (jako vlastního Gluma a Sama). Dva vlci, kteří se perou a vyhraje ten, kterého krmíš = Frodo to na konci nedává. Z hříchu se nevyhrabe člověk sám. Musí být spasen. Nesl to příliš dlouho, ulpívá na tom. Zato Sam si vezme na chvíli Prsten a pak ho bez problémů vrátí, jako jediná postava, která je imunní proti jeho moci.
Tohle překvapivé není, ale za mne je tahle komorní část úplně nejsilnější z celého Pána Prstenů, jak ti tři maníci jdou k Hoře. A je skvělé, že to opravdu zachytili i ve filmu.
Aluze Artuše s Parsifalem, protože Sam je nakonec ten, kdo udělá ten ten quest for Holy Grail.

Dost volná, protože existuje s Grálem víc variant. Třeba ta s Galahadem, což je ten nejsvětější ze všech.
Ale Perceval je asi nejpopulárnější, ve verzi Chrétiena de Troyes, Wolframa von Eschenbach i popkulturního Wagnera či Bormana.
Na Percevalovi vyniká prostota, jako na Samovi; Blahoslavení chudí duchem.
Myslím ale, že původní verze mířila malinko jinam; Perceval je méně namachrovaný proti ostatním rytířům, aby to mohl být KAŽDÝ, tedy i posluchač/čtenář.
Což je taky bytostně Tolkienovský nápad; proto hobiti a ne Aragorn.
Tolkien stavěl černou řeč na svých chabých znalostech akkadštiny, dur je věž. Barad-dur = babylonská věž?
To jsem neznal, a je to dobré.
Elfové versus lidé = nadpřirozeno X přirozeno, nesmrtelnost X smrtelnost, obtížně zkazitelní X snadno zkazitelní, astrálnost X zemitost
Já jsem tam vždycky trochu cítil válečné Angličani versusu Ostatní vojáci Commonwelathu, se kterými se vymetou největší průsery. Taková ti Australáci, Sikhové a další zoufalci, co jdou rozmontovávat bomby a jiné šílenosti, ale mává se praporem hlavně nad Angličany.
U Tolkiena jsou si všichni rovni, ale elfové jsou si rovnější. Lidi jsou béčkoví zoufalci a já je měl vždycky mnohem raději.
Glum i Sam jsou společníci Froda,

že jsou vskutečnosti čtyři, to je mazaná myšlenka. A docela dobrá.
Aragorn netouží po Prstenu, Boromir ano.
tam je daleko příhodnější porovnávání Boromira a jeho bratra Faramira.
Gandalf prochází formou apoteózy, prochází proměnou poté, co se postaví zlu, kterému se nikdo jiný postavit nemůže, takže to udělá, obětuje se, takže očištěný. Ale ta jeho role se nemění, on je ten průvodce, on je to moudrý stařec. Když Kristus sestoupil z kříže, tak ho taky učedníci nepoznali – smrt ho tak proměnila, jak už to dělá. Děje se něco s tím selbst? Jestli spíš nejdeme na teologickou interpretaci.
Samozřejmě, že selbst má taky levely. To je alchymie pro kojence. Gandalf zachycuje první dva stupně:
šedivá = typičtěji černá, zakouřená, mlhavá, nejasná
bílá = barva mudrce vyššího levelu
červená, královská, ohnivá, ta tu úplně chybí (nebo to Tolkien věděl a bylo to na něj už moc hustý)
Co je do Učedníka, který si nevšímá barev! (ehm, to je odjinud)
Dokud je Gandalf šedý, nemá autoritu, když se vypere, hned je to lepší.

Úplně přesně. Zbělování, čištění, taky purifikace. Dianiny holubice. Václavovi ledňáčci.
Gandalf získává schopnost zaujmout Sarumanovo místo,

Mimmochodem, Saruman všech barev jde vlastně proti směru od bílé, k obdobě té šedé a možná ještě před ní, neb to je Prvotní chaos, Tohuvabohu. Je v Umění úplně out, čéče.
Gandalfova magie je mnohem blíž tomu, jak funguje magie doopravdy. Tolkien byl pozoruhodný realista, nejsou tam firebally a blesky, které slouží jako metafora palných zbraní, tohle je použití osobnosti.
Zejména je zajímavé si srovnat tu úpravu Gandalfovy magie od Hobita, kde ty firebally byly.
Něco podobného se stalo s Argonantem mezi Soubojem a Sedmi rybami.
Nejde o vývoj hrdiny, ale o vývoj autora, který si uvědomil, že méně a reálněji může být více.
Zásadní ženy v Pánovi prstenů – Arwen, Eówyn, Galadriel, Odula (bílá matka versus černá matka(
Ty dvě ženy mi unikly. Ale je to přesně tak.
Zajímavé je, že jsou obráceně, než by se dalo čekat - Arwen je černovlasá Večernice, to je ta hlavně na sex a běžný život (Venuše), kdežto Eowyn je světlá, žádný sex nebude, duchovno a ušlechtilost. (Měsíc, Diana lovkyně).

Jinak já bych tam tu Růžu Chaloupkovou dal, ač je to superpasivní role - to je vlastně ta Dáma v dálce, Křižákův pravý cíl (od Jeruzaléma se Vrátit k Ní, to je teprve ten opravdový cíl).
Aragornovy halušky na břehu řeky, kdy ho líbá Arwen a v reálu ho olizuje kůň.
Pokud najde někdo duchovní inerpretaci, je to kouzlo nechtěného - vzniklo to z té originální verze, kdy tam původně přitáhla Arwen a pak byla po zralém uvážení vymazána. Když tam nechali polibek, vymysleli improvizované veselé vysvětlení, kdo ho to vskutečnosti líbal.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26001
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: J.R.R.Tolkien

Příspěvek od Vallun » 7. 3. 2019, 17:43

Já jsem tam vždycky trochu cítil válečné Angličani versusu Ostatní vojáci Commonwelathu, se kterými se vymetou největší průsery. Taková ti Australáci, Sikhové a další zoufalci, co jdou rozmontovávat bomby a jiné šílenosti, ale mává se praporem hlavně nad Angličany.
U Tolkiena jsou si všichni rovni, ale elfové jsou si rovnější. Lidi jsou béčkoví zoufalci a já je měl vždycky mnohem raději.
Ale no tak! Ostatně, víš, kde se narodil JRRT, že?
Tohle je socialistická interteprtace vykořisťování národů imeprialisty, zrovna u Tebe bych to nečekal...elfové jsou prostě krásný a hrdý svět minulosti, jež musí ustoupit světu lidí - nudných a zkažených, ale miláčků boha. Je to ale dáno i tím, že Středozem měla být původně alternativní mytologickou historií Tol Erresei, pardon Anglie...
tam je daleko příhodnější porovnávání Boromira a jeho bratra Faramira.
to je ale rozšířená verze, v základním filmu to skoro není...
Gandalfova magie je mnohem blíž tomu, jak funguje magie doopravdy.
Tahle věta je skutečná perla, samotná by byla na rozbor na několik seminářů:D

U Oduly nejsou ženské apsekty parkitcky přítomny, tady mi to přijde dosti umělé... sama je potom, ne matka...
Zajímavé je, že jsou obráceně, než by se dalo čekat - Arwen je černovlasá Večernice, to je ta hlavně na sex a běžný život (Venuše), kdežto Eowyn je světlá, žádný sex nebude, duchovno a ušlechtilost. (Měsíc, Diana lovkyně).
Ale houby, tady nejsi ani v knize, natož ve filmu, kde Eowyn Aragorna totálně balí, ale má smůlu - s Láskou nelze bojovat...
Pokud najde někdo duchovní inerpretaci, je to kouzlo nechtěného - vzniklo to z té originální verze, kdy tam původně přitáhla Arwen a pak byla po zralém uvážení vymazána. Když tam nechali polibek, vymysleli improvizované veselé vysvětlení, kdo ho to vskutečnosti líbal.
tak tak
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

jjelen
Příspěvky: 1576
Registrován: 27. 7. 2010, 15:23

Re:

Příspěvek od jjelen » 7. 3. 2019, 21:05

Sadako píše:
6. 3. 2019, 23:18
Gandalfova magie je mnohem blíž tomu, jak funguje magie doopravdy.
Prosím o rozvedení (teda asi možná ne tady), jakkoliv se tu už podobné věci řešili a to mnohokráte.

Kapitalism vs feudalism - ty jo, to mi nikdy nedošlo! Teda odpor k průmyslu ano, si stačí přečíst předmluvu ke Společenstvu, obdiv ke středověku taky, ale takhle mi to nikdy neseplo. Pro tuhle dobu imho typický, katolíků-konzerv co to viděli takto bylo nemálo (a nemálo z nich pak skončilo jako fašouni - takové denethorovské/boromirovské selhání abych nebyl úplně OT)

Příroda x civilisace x chaos - hm, ten chaos mi tam nějak nesedí. Jako u fantasy z mýtů vycházejících by to bylo ok, ale zrovna v LotRovi... příroda-dobro (nebo aspoň neutrální) x industriální civilizace (která musí být poněkud zorganizována?) zlo. I když ono nějaké průmyslové velkoměsto počátkem 20. století asi mohlo působit pořádně chaoticky :P

Argo: postřeh s "koloniálními národy" je super :D
červená, královská, ohnivá, ta tu úplně chybí (nebo to Tolkien věděl a bylo to na něj už moc hustý)

Tak červený je třeba balrog či samotný Sauron, ne? :-)=

Jinak kdyby se sadako chtělo sem nahodit výstup třeba z těch skřetů/orků... minimálně jeden clověk by si to přečetl :D

Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host