Splatterpunk

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět

Víte (alespoň matně), co je SPLATTERPUNK?

ano
22
34%
ne
43
66%
 
Celkem hlasů: 65

Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5293
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

Asi to "ztotožnění" chápu příliš doslovně - měla jsem za to, že se tak označuje právě ten first person pohled, kdy se čtenář ve své hlavě stává hrdinou příběhu. Mívám ve zvyku sledovat isometricky (a spíš jako něčí gameplay, než jako hru, kterou hraju sama) a nikdy mě nenapadlo, že by tomu někdo taky mohl říkat ztotožnění.

A co se týče zdejších postav -
Jude je pro mě nepochopitelná od začátku do konce (a nemám ji ráda, ke konci už docela hodně), Jemný je srozumitelný jako pasivní líný děvkař, když se z něj stane Ómužnenadsamec, tak zas ne (a štve mě), asi kromě nějakých větších momentů. Možná by ušel mystif, kdyby se projevoval častěji něčím jiným než visením na Jemném.
Estrabrook je dement, Godolphin nesympatický, Celestine zahořklá (celkem pochopitelně), Quaisoir vysmažená. Vlastně tu nějak víc chápu leda Dowda.
Argonantus píše:Ale; v rámci fascinace pamětí a toho, že mám rád "rekonstrukční scény", kdy se postava probudí, typicky v nemocnici, a neví co je a začne se dávat dohromady, což tady platí dokonce o většině těch hlavních zároveň, pak problémy postav vlastně vyplývají nenápadně až v průběhu, zpočátku si toho naprosto nelze všimnout.
Většina hlavních postav se skládá zpětně jako Frank v Hellraiserovi.

Ale; ono to platí vlastně o všem. Celý ten úžasný kolos mne neustále překvapoval něčím novým, to, že tam nemám svoji postavu jsem si moc ani nestačil všimnout, protože se to stále rozvíjelo nejnečekanějšími směry.
Imagika tak nějak expanduje, napřed je to vysloveně pokojová lehce splatterpunková záležitost, Barkerovská noveletta na čtvrt Bubáka, která se ovšem rozrůstá jak nějaký Vetřelec, vyskakuje z nečekaných míst, i z hrdinů, samozřejmě, takže je z ní novela, román, monstrum. Na konci účinkuje tisíc slonů, jak v Pánovi prstenů.
Jawohl, tohle všechno se mi zamlouvalo velice velmi.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Splatterpunk

Příspěvek od jjelen »

Pardon, ale co jsou to "francouzští seržanti"?
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Splatterpunk

Příspěvek od Argonantus »

Gurn a Mamoulian.
V této souvislosti nás zajímá hlavně Mamoulian, nejúžasnější strašidlo všech dob a věků (Damnation game, česky podezřele Věčné zatracení).
Gurn je skutečné jméno Fantomase.
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Splatterpunk

Příspěvek od jjelen »

Tedy další Barker? Že bych mu dal ještě šanci...?
(no nic, nenechte se prosím dále rušit)
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Splatterpunk

Příspěvek od Argonantus »

Jestli tě Barker odrazil, neb možná nejsi totální magor, tak to bude možná setrvalý stav (který, mimochodem?)
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Splatterpunk

Příspěvek od jjelen »

Právě slovutná Imajika, mám pocit.
Ovšem Zatracení nevyhlíží, co do rozsahu, tak děsivě, takže bych je možná byl schopen alespon dočíst.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Splatterpunk

Příspěvek od Argonantus »

Spíš nebudeš.
Masakr, psáno speciálně pro mne a pro Sadako.
Stran rozsahu je asi ideální Hellraiser. Tam je všechno podstatné na stu stranách. A taky masakr.
Uživatelský avatar
Faskal
Moderátor
Příspěvky: 9046
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Splatterpunk

Příspěvek od Faskal »

Když jste probudili Barkera, povím vám, že jsem nedávno četl Noční rasu.
Špatné to nebylo, pod stanem, za kterým v dáli na pódiu hráli death metal, se to četlo úplně perfektně, ale nějak mě to tak docela nenaplnilo. Jestli ona to není (nejmíň) osmá kniha, co jsem od něj četl (knihy krve jsou jedna).

Když on to byl Utkaný svět, jenom kratší.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Splatterpunk

Příspěvek od Argonantus »

Já bych zas řekl, že Noční rasa je Hellraiser, akorát delší.
Tu knihu miluju zase hlavně stran kompozice a jazyka.
Prvních deset stran, přesně jako u Hellraisera - světový rekord v oboru expozice. Nebo spíš exploze? A ta rychlost!

Chyba je úplně poslední scéna, protože to se zřejmě myslelo na nějaké pokračování, které nikdy nepřišlo (=nemohlo přijít; všechny postavy zcela spotřebované, jak v Hamletovi). Bezva cajdák o lásce. A na scéně jen pár postav, ne jako v tom Utkaném světě (tam je příbuzná ta policejní scéna s drakem, snad jedině).

Imagika, Utkaný svět, Veliké tajné show, Věčné zatracení, Noční rasa, Hellraiser a pak ty menší věci z Knih krve.
Tak asi srovnané podle velikosti od největšího; pokud nejste maniaci jako já, dál už asi nemá cenu chodit.
Osm to ani není, vlastně.

EDIT:Ještě dva možná důležité klíče k Noční rase:
1) Kdybych měl jmenovat jedinou knihu na světě, které se nejvíc ze všeho podobá mých Sedm ryb, tak to bude Noční rasa. Já vím, jiný jazyk,jiné téma, všechno jinak, ale...

2) Nadšený nedávný sermón o Mad Maxovi mohl být klidně napsán o Noční rase. Tytéž důvody. Taky světový rekord v rychlosti a jednolitosti.
Uživatelský avatar
Faskal
Moderátor
Příspěvky: 9046
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Splatterpunk

Příspěvek od Faskal »

Tak Noční rasa, povídáš.

Jazyk je fajn. Kompozice ve smyslu toho, jak ubíhá příběh, taky. Ale přesto tomu cosi chybělo.

Přišlo mi, že ta kniha je hrozně prázdná, že se hrdinové ženou od ničeho nikam, hlavního hrdinu cosi někam tlačí, hlavní hrdinku to táhne za hlavním hrdinou, a až na konci se utrhnou, rozhodnou se udělat něco sami a pak je hned konec, vskutečnosti cliff hanger.

Velká část Barkerových knih takhle funguje, ale většinou se hrdinové utrhnou a vydají vlastní cestou dost brzy na to, aby to bylo zajímavé, tady to bylo příliš pozdě.

Do toho přichází problém objemu knihy - je buď příliš krátká, aby dokázala plně zpracovat to, co si vytyčila (kdyby to byla trilogie, jak to chlap plánoval, tak by se to snad dalo pochopit, ale známe ty jeho jedno až dvoudílné trilogie), nebo je v ní příliš mnoho balastu.

Vem si třeba to, že ti zlí jsou hodní a ti hodní jsou zlí. V protikladu k noční rase máš toho psychiatra, který dostal podle mě dostatečný prostor (ne, že by nesnesl víc), ale pak fízla a kněze, kteří se tam mihnou, zabírají prostor na scéně (Pluthero Quexos teprve vznikal) a jsou tam veskrze zbyteční. Podle mě by ta kniha chtěla buď sesekat nebo rozšířit, v této podobě se mi zdála jaksi metastabilní.

Ostatně jsem si vybavil kritiku nějaké knihy, co jsem kdysi četl, kde byla tajemná a mystická postava, která byla tak tajemná, že kritik prohlásil, že je spíš placeholder než mystery.

Největší chyba té knihy je, že jsem ji četl hned po Utkaném světě, kterým jsem navíc spotřeboval své knihy od Barkera v angličtině. Kdybych si Barkerovi postěžoval, vím, co by mi na to řekl.
mistr píše:"I wanted to do the reverse of what I did in Weaveworld which was to really cross the t's and dot the i's, give every detail of psychology and so on. In Cabal I wanted to present a piece of quicksilver adventuring in which you were just seeing flashes of things, Boone, Lori, the Breed, each character's psychology reduced to impressions. Part of the fun for me was to write it in short, sharp bites. The reviews for the book split into two camps. One was those people who enjoyed Weaveworld in all its detailed 700 pages and thought Cabal was too perfunctory, and the other camp thought Weaveworld was too large and enjoyed Cabal because of its speed. You can't please all of the people all of the time, but I never set out to make Cabal a work of Weaveworld's depths.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Splatterpunk

Příspěvek od midewiwin »

Jak tak Noční rasa mnou prošuměla, zanechala ve mně jakýsi takový dojem, co mi připomněl Faskal.
Čas neexistuje.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Splatterpunk

Příspěvek od Argonantus »

No, se srdcem divno hrát. Takže asi nemá cenu přesvědčovat, že je někdo nadšen něčím, čím není nadšen.
(Už teď jsi mrtvola!)

Nicméně, podobnost je místy až neuvěřitelná.
Přišlo mi, že ta kniha je hrozně prázdná, že se hrdinové ženou od ničeho nikam, hlavního hrdinu cosi někam tlačí,
Vskutečnosti Eerie Baatezu o Mad Maxovi?
až na konci se utrhnou, rozhodnou se udělat něco sami a pak je hned konec
Vskutečnosti Ecthelion o Sedmi rybách?

Hrdinové se někam šíleně ženou a něco hledají. Vskutečnosti dost improvizují, protože nemají plán. A nakonec to najdou. Jako bonus je tam trojčlenné dračí schéma (teda v Rybách tam třetí člen zatím chybí, jen je patrný jak Jára Cimrman). Pluther Quexos naopak víc, než kde jinde.
tady to bylo příliš pozdě.
Vskutečnosti nejrychleji, protože kniha je ještě kratší, než veškeré pomyšlení.
Lori celkem jasně tuší, kam jde. Boone to má poněkud komplikované, protože to bere přes Midian. Přesto stíhá.
Do toho přichází problém objemu knihy - je buď příliš krátká, aby dokázala plně zpracovat to, co si vytyčila

To je otázka. Pokud to bereš jako pokus o trilogii, pak je to jasná minela. Mně tam ale vůbec nic nechybí; pointa je naprosto zdrcující, pokud poslední scénu ustřihneme.
Dračí příběh očesaný na kost. 1,5B, divný rozměr, asi jako Dexter Ward nebo Gordon Pyme.
pak fízla a kněze, kteří se tam mihnou, zabírají prostor na scéně

Ano, nemuseli tam být; to jsou vedlejší postavy. Asi jako Narcisse a další. Jejich smysl je ale pro mne celkem jasný; gay monstrum si tu řeší svoje komplexy. Celá ta kniha je o divnějších nerdech, než veškeré pomyšlení.
Ostatně jsem si vybavil kritiku nějaké knihy, co jsem kdysi četl, kde byla tajemná a mystická postava, která byla tak tajemná, že kritik prohlásil, že je spíš placeholder než mystery.
Bafomet? To skoro ani není postava, spíš taková atrakce. Asi jako veselá Ťi-Ťi, největší pamětihodnost čtvrtého dominia.
Největší chyba té knihy je, že jsem ji četl hned po Utkaném světě
Mně se tyhle knihy jako moc nepotkávají. Je tam malá dračí scéna vedle asi milionu dalších důležitějších věcí. Utkaný svět je daleko víc příbuzný Imagice. Velkoplošný Pán prstenů, zavinutý k přenosném koberci.

Noční rasa je komorní záležitost pro pár postav, v interiéru. Kategorie Věčné zatracení nebo Hellraiser. Očesaný a zrychlený Hamlet. Nebo rybí páteř, která stojí na ocase (jak podivný nápad!). Ovšem s tím, že se ještě stihne ten důležitý dodatek v Andělovi smrti.
Uživatelský avatar
Faskal
Moderátor
Příspěvky: 9046
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Splatterpunk

Příspěvek od Faskal »

Zdá se, že není moc o čem diskutovat, tak jenom v rychlosti odpovědi na pár relevantních komentářů.

Inu, má hlavní výtka byla v tom, že hrdinové něco chtějí, ale jsou při tom spíše vlečeni okolnostmi. Teď můžeme debatovat, jestli jejich emancipace přišla pozdě, nebo brzy. Bylo to brzy z toho pohledu, že se to celé hnalo rychle a kniha byla krátká, ale zase pozdě z toho, že pak už hned přišel konec, cliffhanger a uvidíte v dalších dílech.

Trojčlenná schémata tam jsou pěkná: kluk, holka a nestvůry; vrah, maska a oběť; holka, touha a prach mrtvých; a další. To zas jo, ale pak tam byla spousta balastu, třeba ten fízl a kněz, u kterých si autor jenom "přihříval vlastní... agendu". Jak jsem psal, buď to chtělo ještě sešrkrtat, nebo naopak rozšířit. Jak jsem v minulém příspěvku citoval Barkera, má diagnóza se zdá být jasná.

Jak sám autor tvrdí, snažil se jednotlivé postavy neprokreslovat. Jako rozhodnutí je to validní, znám věci, kde to tak hezky funguje, tady tady prostě past v mém případě nesklapla. Odložil jsem knihu a už teď nevím, jaké měly jednotlivé postavy rysy, nejspíš proto, že tam nebyly; a přitom tohle je něco, co Barker dobře umí.

Mystery/placeholder bylo na zde irelevantní knihu.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Splatterpunk

Příspěvek od Argonantus »

Asi by se to už mělo nechat a diváci pískají, nicméně tvé šťouchy a dumání o comicsu vedle (Krabatovo slovo "podvratný") mne ještě přidržely k Midianu
Faskal píše: hrdinové něco chtějí, ale jsou při tom spíše vlečeni okolnostmi.
Vskutečnosti vlastně podstata iniciačního románu.
Ježto hrdina má něco zásadního objevit, nemůže vědět, co má objevit. Nefunguje to tak, že jednoho dne nad ránem řekne Newton, že "dnes je třeba objevit gravitaci." Spíš zpočátku zmateně surfuje a je vlečen úplně jinými okolnostmi.
Tento typ příběhu mu to usnadňuje (paradoxně) tím, že ho vrhne na počátku do labyrintu jako krysu a nutí ho hledat správné řešení.

Pokud jsem to srovnával s cestou hrdiny na způsob Froda, ten má zadání jasnější; dost brzy se problém vystaví tak, že tady je Hora osudu, tady je Prsten, ten Prsten máš hodit do Hory. Tečka. Jako voják, když dostane rozkaz.
Tím se mi taky vysvětlují Ecthelioni, co jsem s nimi byl na stejné vlně, když psali článek o hrdinství v Tolkienovi, ale ztratili se mi, když ten rozkaz zněl "jdi tam, nevím kam, najdi to, nevím co".

Aaron Boone je to samé. Chybí mu totiž adresování premisy!
Premisa je dokonale podvratná (teď to slovo), neb míří naprosto jinam, než k tomu, co Boone opravdu najde.
Trochu jako Temný rytíř, ale ještě daleko více odlišně; čtenář dostane jinou pointu, takže na konci praví:
cliffhanger a uvidíte v dalších dílech
Ne takto. Cliffhanger je ukončení dramatické situace v nejnapínavějším momentu, jak napovídá už název. V dalším pokračování se dramatická situace ukončí - obvykle banálně. Zpětně, při souvislém vyprávění, je toto místo celkem nezajímavé.
G.R.R.Martin, Arya - neznámý muž jí chytně pod krkem s nožem... pokračování příště... a ostříhá jí vlasy, aby byla nenápadná.

Noční rasa má - pokud ignorujeme ten nezajímavý a totálně nedramatický dodatek na konci - pointu jako hrom, fungující, jednu z nejefektnějších, co znám (a od té doby vícekrát opsanou, takže dnes už běžnější), nicméně zdánlivě nesedí k té úvodní premise, a teprve odhaluje, že celý příběh byl o něčem jiném. Newton ráno vstal, nakrmil kočku, jel kočárem do Akademie, dělal všechno možné... a nakonec večer objevil gravitaci, jejíž přítomnost v ději mohlo objevit jen pozorné oko.
buď to chtělo ještě sešrkrtat
Tak žádají Ecthelioni jinde. Jenže, obávám se, že další zrychlení by tuhle bytelnou konzervu učinilo nedobytnou už prakticky pro každého. Dá se zrychlit Mad Max? Určitě. Ale nemyslím, že by to bylo k lepšímu. Vynechat guttery a slít obrázky do menšího počtu nemusí být bezeztrátová operace.
Jak sám autor tvrdí, snažil se jednotlivé postavy neprokreslovat.
Autor ví houby, co napsal. Mnohdy se to dozvídá dodatečně, rok po vydání, třeba. Pokud vyvinu na postavu tlak 200 atmosfér, jako ten had, pak se nelze divit, že vznikne skvostná postava.
Daleko prokreslenější a pro mne přijatelnější, než třeba jinde, viz tlach o Imagice.
Boone je vlastní bratr Mad Maxe s tou maskou; to je klíč.
Uživatelský avatar
Faskal
Moderátor
Příspěvky: 9046
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Splatterpunk

Příspěvek od Faskal »

Rád bych zaprotokoloval, že nesouhlasím ani s jednou z námitek. Hold jsem asi od té knihy čekal něco jiného. Nebo došlo k... selhání čtenáře(tm).
Proti iniciačním románům nic nemám, jestli ne naopak; myslím jen, že mistr má i lepší.

Ten cliffhanger pro mě byl vyloženě zklamání (a vnímám jej jinak), ale u Cliva "z tohohle jednou bude trilogie" Barkera se s tím musí počítat, k jeho cti rád dodám, že on ty sliby často plní, jenom se musí počkat třicet let, nebo tak nějak.

Z mých námitek to vypadá, jako bych si myslel, že to není dobrá kniha. Není tomu tak, je velmi dobrá, nicméně jsem v poslední době četl Barkerů víc a všechny mi přišly zajímavější.

Hold má diagnóza je jasná, ať ještě jednou promluví autor: " The reviews for the book split into two camps. One was those people who enjoyed Weaveworld in all its detailed 700 pages and thought Cabal was too perfunctory, and the other camp thought Weaveworld was too large and enjoyed Cabal because of its speed."
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 7 hostů