Filmy - recenze, doporučení, varování
Moderátor: Faskal
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
Prométheus - film odsouzený k nepochopení
1) Stává se pomalu standardem, že pořádný hollywoodský blocbuster má velikánskou reklamu. Tady se divák dozvěděl dopředu kdeco, včetně záplatky filmu. Hlavní trend – stařičký velikán scifi píše svůj epitaf, vrcholné dílo scifi od 2001- Vesmírné Odyssey, stůjte v pozoru.
V některých případech je promo neškodné. Jindy je otravné. Tady je smrtící; předalo divákovi stejně matoucí informaci, jako má nebohá prosádka Prométhea na počátku.
2) Pravda je totiž taková, že jdete na Vetřelce 5, nebo přesněji 0. Pokud se na to budete dívat jako na další díl oblíbené cyberpunkerské taškařice, velice si to užijete. Zapomenete na bombastická sdělení o původu lidstva a jiné kraviny, zapomenete na ctihodné velikány, spokojeně se usadíte v křesle, z koutku úst vám poteče lepkavá slina a budete sčítat bodycount.
3) A navíc si náramně užijete pokrok techniky a zobrazování; Scott se rozhodl soutěžit s Cameronem v rozmachu a efektech. Není pravda, že Giger nemá s filmem nic společného; film je ve skutečnosti rozpohybovaný Giger, oživené obrázky, biomechanoid v akci; je to dokonale úchylné, dotažené, precizní, a vlastně žádný předchozí vetřelec tento rozmach neměl, protože to tehdy prostě nešlo. Pohyblivé obrázky pro hodně zlé dětičky.
4) Spoiler děje – pakliže chápete, že je to Vetřelec 5, pak víte, co se stane. Stačí jen vyřešit trapně jednoduchou otázku, kdo je Ripleyová, víte i další podrobnosti. Víc není co prozrazovat; opravdu víte vše. Koho to rozčiluje, že všechno ví, pak připomínám, že to bylo úplně stejné i u dílů 2, 3 a 4; zejména detailní totožnost prvního a druhého dílu včetně pointy fascinuje léta plno komentátorů. A dokonce už při prvním shlédnutí prvního dílu to bylo stejné, když vám docvaklo (mně tehdy ano), že je to vlastně Deset malých černoušků a řeší se jediná otázka, kdo z nich je ten poslední.
5) Možná vás bude urážet i úžasná debilita postav. Připomíná to japonskou soutěž o Darwinovu cenu; všichni se snaží zemřít co nejrychleji a nejspolehlivěji. Jen úplný imbecil se rozhodne přečkat nepřízeň počasí v Gigerově mimozemské lodi; ono je na pováženou do ní vůbec lézt. Rozumná reakce je prchat, co vám síly stačí. Moc chytré také není otevírat hlavní dveře lodi v momentě, kdy venku nikdo není, kromě postavyy, která prokazatelně zemřela. A tak dále.
Jenže i tohle tady už bylo, od prvního dílu. Už v prvním momentě Vetřelce 1 našli kosmonauti podezřelé biologické objekty, a prohlíželi si je z takové blízkosti a šťourali do nich tak dlouho, až se to jednomu přilepilo na obličej. A nevěděli nic lepšího, než kontaminovaného zoufalce vzít na palubu. A tak dále.
Za normálních okolností a s normálními kosmonauty by děj Vetřelce musel zákonitě skončit nejpozději u první oběti, pokud by k ní vůbec došlo.
6) Základní nedorozumění je v dnešním chápání cyberpunku jako takového. Čas a nostalgie traduje, že je to cosi důmyslného, velkolepého a intelektuálního. Ve skutečnosti to byla příšerná krvavá béčka, v okázale stupidních kulisách a souvislostech; slovo „punk“ má být čteno jako provokace, nadsázka a výsměch. „Nezničitelný robot z budoucnosti, který…“ začínala soudobá anotace Terminátora. O Vetřelci by šlo říct třeba, že „děsivý mimozemšťan požírá kosmonauty“. Nic pokleslejšího, pulpovějšího a béčkovějšího nelze vymyslet a Clarke se s nějakými vznešenými idejemi může jít bodnout.
7) A teprve když setřete z brýlí krev a kyselinu, máte šanci pomalu pronikat do té „inteligentní“ vrstvy cyberpunku, která tam skutečně překvapivě byla a je od prvního až do tohoto dílu. Celé to funguje na jednoduchých otázkách a jednoduchých replikách, které příběh ilustruje; musíte si je najít a uvědomit si, co opravdu znamenají. Pak se vám teprve podaří pochopit třeba smysl úplně první předtitulkové scény (a hlavně její důvod). Klíčové věty zazní na jiném místě filmu; nemáte k nim klíč, dokud si je nespojíte s nějakou scénou nebo jinou replikou. „Trik je v tom, že musíte dělat, že bolest neexistuje.“ „Každé dítě uvažuje o tom, že zabije svoje rodiče.“ „Stvořili jsme tě, protože jsme mohli.“ „Ty nemáš žádné pocity, že?“
Ve všech předchozích cyberpunkových filmech byly takové věty. Kdo je přehlédl, má smůlu.
Prométheus je výborný cyberpunk klasické školy. Neřekne vám nic, co byste nevěděli už dávno. Ale všechny nejslavnější céčkárny takto fungovaly. Chesterton říkal, že paradox je pravda postavená na hlavu, aby upoutala pozornost. Cyberpunkerská pravda je pomazaná krví a kyselinou a protažená něčími vnitřnostmi. Aby se zjistilo, že je i po tomto procesu stejná, jako předtím.
9) Chyby jsou, ale nestojí za řeč. Nedokonalá totožnost původní planety a nynějšího měsíce, čehož si všiml jenom zkušený kosmonaut Fuka. Nedokonalá totožnost některých výtvarných objektů (Space jockey). Několik nadbytečných scén a postav. Několik ztracených postav. O ně vlastně nejde.
1) Stává se pomalu standardem, že pořádný hollywoodský blocbuster má velikánskou reklamu. Tady se divák dozvěděl dopředu kdeco, včetně záplatky filmu. Hlavní trend – stařičký velikán scifi píše svůj epitaf, vrcholné dílo scifi od 2001- Vesmírné Odyssey, stůjte v pozoru.
V některých případech je promo neškodné. Jindy je otravné. Tady je smrtící; předalo divákovi stejně matoucí informaci, jako má nebohá prosádka Prométhea na počátku.
2) Pravda je totiž taková, že jdete na Vetřelce 5, nebo přesněji 0. Pokud se na to budete dívat jako na další díl oblíbené cyberpunkerské taškařice, velice si to užijete. Zapomenete na bombastická sdělení o původu lidstva a jiné kraviny, zapomenete na ctihodné velikány, spokojeně se usadíte v křesle, z koutku úst vám poteče lepkavá slina a budete sčítat bodycount.
3) A navíc si náramně užijete pokrok techniky a zobrazování; Scott se rozhodl soutěžit s Cameronem v rozmachu a efektech. Není pravda, že Giger nemá s filmem nic společného; film je ve skutečnosti rozpohybovaný Giger, oživené obrázky, biomechanoid v akci; je to dokonale úchylné, dotažené, precizní, a vlastně žádný předchozí vetřelec tento rozmach neměl, protože to tehdy prostě nešlo. Pohyblivé obrázky pro hodně zlé dětičky.
4) Spoiler děje – pakliže chápete, že je to Vetřelec 5, pak víte, co se stane. Stačí jen vyřešit trapně jednoduchou otázku, kdo je Ripleyová, víte i další podrobnosti. Víc není co prozrazovat; opravdu víte vše. Koho to rozčiluje, že všechno ví, pak připomínám, že to bylo úplně stejné i u dílů 2, 3 a 4; zejména detailní totožnost prvního a druhého dílu včetně pointy fascinuje léta plno komentátorů. A dokonce už při prvním shlédnutí prvního dílu to bylo stejné, když vám docvaklo (mně tehdy ano), že je to vlastně Deset malých černoušků a řeší se jediná otázka, kdo z nich je ten poslední.
5) Možná vás bude urážet i úžasná debilita postav. Připomíná to japonskou soutěž o Darwinovu cenu; všichni se snaží zemřít co nejrychleji a nejspolehlivěji. Jen úplný imbecil se rozhodne přečkat nepřízeň počasí v Gigerově mimozemské lodi; ono je na pováženou do ní vůbec lézt. Rozumná reakce je prchat, co vám síly stačí. Moc chytré také není otevírat hlavní dveře lodi v momentě, kdy venku nikdo není, kromě postavyy, která prokazatelně zemřela. A tak dále.
Jenže i tohle tady už bylo, od prvního dílu. Už v prvním momentě Vetřelce 1 našli kosmonauti podezřelé biologické objekty, a prohlíželi si je z takové blízkosti a šťourali do nich tak dlouho, až se to jednomu přilepilo na obličej. A nevěděli nic lepšího, než kontaminovaného zoufalce vzít na palubu. A tak dále.
Za normálních okolností a s normálními kosmonauty by děj Vetřelce musel zákonitě skončit nejpozději u první oběti, pokud by k ní vůbec došlo.
6) Základní nedorozumění je v dnešním chápání cyberpunku jako takového. Čas a nostalgie traduje, že je to cosi důmyslného, velkolepého a intelektuálního. Ve skutečnosti to byla příšerná krvavá béčka, v okázale stupidních kulisách a souvislostech; slovo „punk“ má být čteno jako provokace, nadsázka a výsměch. „Nezničitelný robot z budoucnosti, který…“ začínala soudobá anotace Terminátora. O Vetřelci by šlo říct třeba, že „děsivý mimozemšťan požírá kosmonauty“. Nic pokleslejšího, pulpovějšího a béčkovějšího nelze vymyslet a Clarke se s nějakými vznešenými idejemi může jít bodnout.
7) A teprve když setřete z brýlí krev a kyselinu, máte šanci pomalu pronikat do té „inteligentní“ vrstvy cyberpunku, která tam skutečně překvapivě byla a je od prvního až do tohoto dílu. Celé to funguje na jednoduchých otázkách a jednoduchých replikách, které příběh ilustruje; musíte si je najít a uvědomit si, co opravdu znamenají. Pak se vám teprve podaří pochopit třeba smysl úplně první předtitulkové scény (a hlavně její důvod). Klíčové věty zazní na jiném místě filmu; nemáte k nim klíč, dokud si je nespojíte s nějakou scénou nebo jinou replikou. „Trik je v tom, že musíte dělat, že bolest neexistuje.“ „Každé dítě uvažuje o tom, že zabije svoje rodiče.“ „Stvořili jsme tě, protože jsme mohli.“ „Ty nemáš žádné pocity, že?“
Ve všech předchozích cyberpunkových filmech byly takové věty. Kdo je přehlédl, má smůlu.
Prométheus je výborný cyberpunk klasické školy. Neřekne vám nic, co byste nevěděli už dávno. Ale všechny nejslavnější céčkárny takto fungovaly. Chesterton říkal, že paradox je pravda postavená na hlavu, aby upoutala pozornost. Cyberpunkerská pravda je pomazaná krví a kyselinou a protažená něčími vnitřnostmi. Aby se zjistilo, že je i po tomto procesu stejná, jako předtím.
9) Chyby jsou, ale nestojí za řeč. Nedokonalá totožnost původní planety a nynějšího měsíce, čehož si všiml jenom zkušený kosmonaut Fuka. Nedokonalá totožnost některých výtvarných objektů (Space jockey). Několik nadbytečných scén a postav. Několik ztracených postav. O ně vlastně nejde.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22580
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
jednou bych rád viděl film z budoucnosti, kde se lidé setkají s mimozemšťany, jedno jakými, a budou se chovat tak, jako by o mimozemšťanech viděli minimálně dvacet filmů. A kdy emzák z filmu poruší nějaké klišé, protože on se našimi filmy neřídí.
hraju: Ω Projekt Omega
- Resurrection
- Příspěvky: 5415
- Registrován: 26. 9. 2006, 11:34
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
2WW: Tak tohle me totalne odradilo. Abych musel ignorovat veskerou sebeprezentaci, odmyslet si par blbosti, zmenit si v duchu nazev a marne hledat Sigourney, kterou stejne nenajdu, a po odstraneni tech tun bahna se teprve mohl ponorit do udajne kvalitniho filmu?? Asi mi unika, proc to Scott udelal prave takto, ale budiz mu to prano - nemam nicmene zajem. Uz jsme to nekde jinde tady resili, ze cyberpunk se proste za ta leta vyvinul a jak poznamenal snad Sosacek, uz to proste nejsou cira a kozeny vesticky respektive hnusni emzaci co poziraji idioty...
A je otazka, jestli obecne zklamani z Promethea je nepochopenim publika nebo naopak bolestnym pochopenim ci proste jen nezajmem o tema 30 let stare a mezitim 150x omlete.
A je otazka, jestli obecne zklamani z Promethea je nepochopenim publika nebo naopak bolestnym pochopenim ci proste jen nezajmem o tema 30 let stare a mezitim 150x omlete.
Secrets are power.
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
Resurrection:
V tom případě jsem ti možná ušetřil zklamání a 170 kaček. Fakt tam není vůbec nic nového.
Jerson:
Emzák se odchýlí od našich klišé ještě než doběhnou titulky. To je ovšem jedna z těch složitějších scén, které většina lidí nepochopí a raději ignoruje, protože scénář moc neusnadňuje pochopit, kam to vlastně patřilo.
Myslím, že pokud se ti nelíbil Blade Runner, tohle se ti asi taky dost spolehlivě líbit nebude. Princip fungování je podobný; jen se mnohem míň kecá.
V tom případě jsem ti možná ušetřil zklamání a 170 kaček. Fakt tam není vůbec nic nového.
Jerson:
Emzák se odchýlí od našich klišé ještě než doběhnou titulky. To je ovšem jedna z těch složitějších scén, které většina lidí nepochopí a raději ignoruje, protože scénář moc neusnadňuje pochopit, kam to vlastně patřilo.
Myslím, že pokud se ti nelíbil Blade Runner, tohle se ti asi taky dost spolehlivě líbit nebude. Princip fungování je podobný; jen se mnohem míň kecá.
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
je sranda ze Prometheus rozpolil ludi dvoma sposobmi:
- jedni vravia ze ako film je to uplny crap (ja), ini ze je to awesome (http://www.prometheus-movie.com/review/)
- jedni vravia ze je to obycajne beckove scifi so super efektami a v podstate nic viac (Wild West) a ini ze je to totalne hlboka vec s tonou alegorii a symbolov (vid: http://cavalorn.livejournal.com/584135.html)
ja si myslim, ze ani tie najdokonalejsie odkazy a hlboke myslienky nezachrania to, ze ten film nefunguje a to skoro vo vsetkych smeroch.
- jedni vravia ze ako film je to uplny crap (ja), ini ze je to awesome (http://www.prometheus-movie.com/review/)
- jedni vravia ze je to obycajne beckove scifi so super efektami a v podstate nic viac (Wild West) a ini ze je to totalne hlboka vec s tonou alegorii a symbolov (vid: http://cavalorn.livejournal.com/584135.html)
ja si myslim, ze ani tie najdokonalejsie odkazy a hlboke myslienky nezachrania to, ze ten film nefunguje a to skoro vo vsetkych smeroch.
There's nothing in the universe cold steel won't cut.
On eternal hold: d20 Warheart
On eternal hold: d20 Warheart
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
Aby nedošlo k nedorozumění - mně se ten film líbil a bavil jsem se.
A hlubší sdělení tam jsou, ale tím bezohledným stylem, který leckomu nevyhovuje a leckdo to tam vůbec nenajde.
Zábavné je, jak se Fila rozněžňoval nad Matrixem coby vrcholnou intelektuální důmyslností, kdežto tohle docela odstřelil. IMHo se první Matrix a Prométheus v mnohém podobají. Tohle mi připadá o kousek lepší.
Neodstranitelná vada je jedině v tom, že se nepíše rok 1984.
A hlubší sdělení tam jsou, ale tím bezohledným stylem, který leckomu nevyhovuje a leckdo to tam vůbec nenajde.
Zábavné je, jak se Fila rozněžňoval nad Matrixem coby vrcholnou intelektuální důmyslností, kdežto tohle docela odstřelil. IMHo se první Matrix a Prométheus v mnohém podobají. Tohle mi připadá o kousek lepší.
Neodstranitelná vada je jedině v tom, že se nepíše rok 1984.
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18482
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
Myslím, že je celkem snadné pochopit "myšlenku filmu"Wild West píše:Prométheus - film odsouzený k nepochopení
Jenže Vetřelci si myslím moc nehráli na Vesmírnou odysseu. Byl to film o příšerách a "body horror". Prometheus je film, který hlásí "koukejte, jakou mám Myšlenku!"Koho to rozčiluje, že všechno ví, pak připomínám, že to bylo úplně stejné i u dílů 2, 3 a 4;
ANO!5) Možná vás bude urážet i úžasná debilita postav.
Ne. Vůbec nejde o Gigerovskou loď. Tu známe my a my víme, že tam je něco moc moc ošklivého. Ale hned na všechno chmatat? Zejména když mám přímé rozkazy neiniciovat kontakt? Kontaminace se stala neznámým slovem?Jen úplný imbecil se rozhodne přečkat nepřízeň počasí v Gigerově mimozemské lodi; ono je na pováženou do ní vůbec lézt. Rozumná reakce je prchat, co vám síly stačí.
A tu pasáž s přečkáním jsem taky úplně (rozuměj: "vůbec") nepochopil... Jak tam sakra zůstali zrovna ti dva kokoti, co se rozhodli, že mají naděláno v kalhotech a mise pro ně končí (WTF?! Personalistovi Weyland-Yutani by někdo měl vážně umýt hlavu)? Vždyť ti měli být venku první, ne tam zůstat (nebo ty sondy budující 3D mapu byly jen proto, aby se tvůrce filmu blýsknul, jaké má prima nápady??). A proč se sakra vraceli na místo, které je přesvědčilo, že v misi nechtějí pokračovat? Co to k***a dělali s tím chapadlem, když chtěli být od všeho potenciálně živého co nejdál?
Vetřelec je humpolácký. Souvisí to fenoménem "známé špičkové techniky". To, co ukazoval blahé paměti Vetřelec, byl tehdy známý super-háj-tek, takže to fungovalo a +/- i funguje dodnes. Prometheovi o 30 let později ale prostě nevěřím.Jenže i tohle tady už bylo, od prvního dílu. Už v prvním momentě Vetřelce 1 našli kosmonauti podezřelé biologické objekty, a prohlíželi si je z takové blízkosti a šťourali do nich tak dlouho, až se to jednomu přilepilo na obličej. A nevěděli nic lepšího, než kontaminovaného zoufalce vzít na palubu. A tak dále.
Ano, ano, ale tohle přesně Prometheus být nemá, ne? Mimochodem taky ani moc kravavý nebo brutální není.6) Základní nedorozumění je v dnešním chápání cyberpunku jako takového. Čas a nostalgie traduje, že je to cosi důmyslného, velkolepého a intelektuálního. Ve skutečnosti to byla příšerná krvavá béčka,
Myslím, že vážně není problém pochopit smysl zmíněných scén, ostatně ty nejsou nikterak skryté, naopak mi přišlo až legrační, jak film dává okatě najevo "POZOR POZOR! tady je MYŠLENKA!". Můj problém je dát si dohromady vůbec tu fabuli. Počínaje tou první scénou... má ta černá sračka něco společného s tou moderní černou sračkou? Jak tohle stvoření jakože souvisí s tím, že staré civilisace (které od sebe byly mimochodem vzdálené tisíce let v čase...) měly ten stejný symbol? Proč ten symbol odkazoval kua zrovna sem?Pak se vám teprve podaří pochopit třeba smysl úplně první předtitulkové scény (a hlavně její důvod).
Nesouhlasím. Film kvůli nim nedrží pohromadě, a to od začátku do konce.9) Chyby jsou, ale nestojí za řeč.
To bude asi tím, že se to odehrávalo na jiné planetě...Nedokonalá totožnost původní planety a nynějšího měsíce, čehož si všiml jenom zkušený kosmonaut Fuka.
Jako že nesedí v tom kokpitu? Viz výše, bylo to na jiné planetě.Nedokonalá totožnost některých výtvarných objektů (Space jockey).
Nejsem si jist, co se tím míní... pokud míníš nevyužité postavy, tak nesouhlasím.Několik ztracených postav. O ně vlastně nejde.
Bezvýraznou hlavní hrdinku (s tím děsivým "that's what I choose to believe"... brrrrr...) totálně zastiňuje android David (u kterého nikomu není divné, že je zlomyslný... WTF?), jehož čas na plátně je ovšem dost krátký. Ostatní postavy se dají prakticky ignorovat... snad jen Vickersová (tam jsem málem vybuchnul smíchy u toho "my father"... zpětně přemýšlím, jestli to měl být "moment of comic relief", ale moc to tak nepůsobilo).
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
Tak schválně. U cyberpunku tohle bývá hlavní kámen úrazu.Eleshar_Vermillion píše: Myslím, že je celkem snadné pochopit "myšlenku filmu"
Vetřelec byl od počátku protest proti Vesmírné Odysseji a ještě přesněji proti Blízkým setkáním třetího druhu. Úplné vyvrácení základních hipíckých a newageáckých věr; proto ten film fungoval. Jinak na něm nic nebylo.Jenže Vetřelci si myslím moc nehráli na Vesmírnou odysseu.
Žádný cyberpunk netvrdil "Mám myšlenku". Tvrdí to promo Prométhea, a proto mu IMHO vážně uškodilo. Navzdory tomu cyberpunková dílka myšlenku měla, i když velmi nesnadno izolovatelnou (proto se taky o nich bezva diskutuje i dnes).
Vůbec nejde o Gigerovskou loď. Tu známe my a my víme, že tam je něco moc moc ošklivého.
Ježto jsem taky archeologická vykopávka, vím přesně, s jakými pocity jsem poprvé viděl Vetřelce. A už tehdy jsem byl šokován porušením všech rozumných zásad bezpečnosti - tehdy dokonce Karel Pacner sepsal filipiku na toto téma.
Je úplně jedno, že to je Gigerovská loď - vůbec vejít do biologicky aktivní oblasti je riziko s nejasnými důsledky. Kosmonauti v reálu se až hystericky dekontaminovali i na Měsíci. Ve vetřelci 1 se chmatalo na všechno - a tím vlastně celý děj odstartoval. Kdyby se držela tehdy notoricky známá scifi pravidla, děj vůbec nevznikne. Mimochodem, v Prométheovi se Vickersová chová v jednom místě v tomto směru i rozumně.
Nesedí počty posádky. Jedno číslo je vysvětleno, Fukovi tam ale lítali asi dva lidi, pokud jsem dával pozor.Nejsem si jist, co se tím míní... pokud míníš nevyužité postavy, tak nesouhlasím.
http://www.fffilm.name/
Osobně spíš vnímám jako problém Vickersovou, proč tam je. Ale možná ještě vysvětlení najdu.
To je pravda. Ten zastiňuje všechny, protože je to vlastně úplně hlavní postava.Bezvýraznou hlavní hrdinku totálně zastiňuje android David
To je právě to. Myšlenky sice údajně všechny jasné, ale důvody David, čili robot D (všichni ve Vetřelcích jsou podle abecedy) jasně sdělil, aniž to každému došlo.u kterého nikomu není divné, že je zlomyslný... WTF?
Jo, Vickersová mi není moc jasná.
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
Problem s Prometheem je, ze je o nem obtizne se bavit, protoze je tezko poznat komu se fakt nelibil a komu se nelibi protoze "prometheus je debilni" ma na fejsbuku moc lajku. A totez plati o tom, komu se libil, pochopitelne.
Ten film je stejny pripad jako Inception, Cameronuv Avatar, nebo Pan Prstenu, je to film ktery ma pre uvedenim hype jak to bude nejvic prelomovy film, neuzasnejsi opus magnum nejen jednoho typka, ale kinematografie celkem a cela kinematografie se od ted bude delit na Pred X a po X ... a pak se ukaze, ze je to remeslne dobre udelany ktery ma dva tri dobre napady a tim to konci, a komunita se rozdeli na lidi co rikaji "nejvetsi shit" a lidi co rikaji "je to nejvic hluboke". Oboji je modni, a oboji podle meho mimo. Zadny film nemuze byt tak dobry jak vypada predtim nez se zadne davat, protoze zadna vec neni tak dobra jako kdyz se na ni tesite, tak lidske mysleni proste funguje. A reziser casto nemuze za to, co o jeho filmu fanousci napisou.
Jinak Eleshare stezovat si na debilitu postav je hodne hloupe, je to proste soucast zanru, postavy v hororech a thrillerech byvaji debilni. To si muzes stezovat na nerealisticnost kungfu filmu kde nekdo skace pet metru do vzduchu. Budto se ti nelibi zanr jako celek (pak mi ale prijde mimo davat to za vinu konkretnimu filmu) nebo nevis na co jdes do kina, a to je pak tvuj problem.
EDIT: jinak ja bych nesouhlasim s tim ze to je cyberpunk. Ja v tom vidim spis nabozenske motivy, ale samozrejme na pozadi trhilleru ktery je tam to hlavni.
Ten film je stejny pripad jako Inception, Cameronuv Avatar, nebo Pan Prstenu, je to film ktery ma pre uvedenim hype jak to bude nejvic prelomovy film, neuzasnejsi opus magnum nejen jednoho typka, ale kinematografie celkem a cela kinematografie se od ted bude delit na Pred X a po X ... a pak se ukaze, ze je to remeslne dobre udelany ktery ma dva tri dobre napady a tim to konci, a komunita se rozdeli na lidi co rikaji "nejvetsi shit" a lidi co rikaji "je to nejvic hluboke". Oboji je modni, a oboji podle meho mimo. Zadny film nemuze byt tak dobry jak vypada predtim nez se zadne davat, protoze zadna vec neni tak dobra jako kdyz se na ni tesite, tak lidske mysleni proste funguje. A reziser casto nemuze za to, co o jeho filmu fanousci napisou.
Jinak Eleshare stezovat si na debilitu postav je hodne hloupe, je to proste soucast zanru, postavy v hororech a thrillerech byvaji debilni. To si muzes stezovat na nerealisticnost kungfu filmu kde nekdo skace pet metru do vzduchu. Budto se ti nelibi zanr jako celek (pak mi ale prijde mimo davat to za vinu konkretnimu filmu) nebo nevis na co jdes do kina, a to je pak tvuj problem.
EDIT: jinak ja bych nesouhlasim s tim ze to je cyberpunk. Ja v tom vidim spis nabozenske motivy, ale samozrejme na pozadi trhilleru ktery je tam to hlavni.
But nobody came.
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
Sosáček:
Skoro úplně souhlasím. Přelomový film to není a být vlastně z principu ani nemůže, protože je to vlastně retro.
Pokud někdo čekal úplnou reformu vesmíru, pak se určitě nekonala.
Pokud někdo čekal bezva popcornovku s pár pěknými bonusy navíc, tak bude úplně spokojen.
Ten nesouhlas se týká cyberpunku. Scott si totiž cyberpunk vymyslel filmem Vetřelec jako jeden z úplně prvních (a potažmo Blade Runner). Vedle Camerona nebo Cronenberga.
Pokud ti evangelista Marek nepřipadá dost křesťanský, pak je to těžká věc.
Ve věrouce se může stát, že dojde k nějaké reformaci a náboženství pak vypadá trochu jinak, než dřív - třeba vynález papeže, když se mám držet těch křesťanů, a Matrix, když se mám držet cyberpunkových filmů. To ale stejně neumožňuje otce zakladatele dodatečně vykopnout.
Skoro úplně souhlasím. Přelomový film to není a být vlastně z principu ani nemůže, protože je to vlastně retro.
Pokud někdo čekal úplnou reformu vesmíru, pak se určitě nekonala.
Pokud někdo čekal bezva popcornovku s pár pěknými bonusy navíc, tak bude úplně spokojen.
Ten nesouhlas se týká cyberpunku. Scott si totiž cyberpunk vymyslel filmem Vetřelec jako jeden z úplně prvních (a potažmo Blade Runner). Vedle Camerona nebo Cronenberga.
Pokud ti evangelista Marek nepřipadá dost křesťanský, pak je to těžká věc.
Ve věrouce se může stát, že dojde k nějaké reformaci a náboženství pak vypadá trochu jinak, než dřív - třeba vynález papeže, když se mám držet těch křesťanů, a Matrix, když se mám držet cyberpunkových filmů. To ale stejně neumožňuje otce zakladatele dodatečně vykopnout.
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18482
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
Tak visuálně to zřejmě trochu navazuje na toho vetřelce, kde se rozmazává rozhraní mezi dvojicemi prvků člověk, stroj, ufoun a kde se tak nějak patrně naznačuje nějaký vnitřní mužský strach z oplodnění a porodu. Ale to je v Prométheovi spíš jen nerozpracovávané dědictví plynoucí z téhož vesmíru.Wild West píše:Tak schválně. U cyberpunku tohle bývá hlavní kámen úrazu.
Hlavní téma je "setkání se stvořiteli/bohy" a jejich případné překonání, z toho pak následně plynoucí očekávání a zklamání. Vesele se to zrcadlí u toho androida, kde to je jakože něco podobného a hlavně kde mi připadá, že ten film nejvíc křičí "tady je myšlenka, dávej pozor!".
Promo Prométhea to určitě tvrdí, a to velmi silně. Každopádně myslím, že není náhoda, že mi v paměti uvízly přesně tytéž prázdné a falešné větičky, které jsi zmínil v předchozím příspěvku. Někdo totiž zoufale moc chtěl, aby si jich divák všiml.Žádný cyberpunk netvrdil "Mám myšlenku". Tvrdí to promo Prométhea, a proto mu IMHO vážně uškodilo. Navzdory tomu cyberpunková dílka myšlenku měla, i když velmi nesnadno izolovatelnou (proto se taky o nich bezva diskutuje i dnes).
Jenže ve Vetřelci zřejmě mělo tehdejší lidstvo již zkušenost s mimozemskými formami života (co si tak matně pamatuju) a jelo tam na záchrannou expedici - Nostromo byla odkloněná nákladní loď, nikoliv cílená vědecká mise. Taky si myslím, že koncem 70. let ještě asi nebylo takové povědomí, co by takový kontakt měl zahrnovat... měli detektory pohybu, ne detektory forem života.Je úplně jedno, že to je Gigerovská loď - vůbec vejít do biologicky aktivní oblasti je riziko s nejasnými důsledky. Kosmonauti v reálu se až hystericky dekontaminovali i na Měsíci. Ve vetřelci 1 se chmatalo na všechno - a tím vlastně celý děj odstartoval. Kdyby se držela tehdy notoricky známá scifi pravidla, děj vůbec nevznikne. Mimochodem, v Prométheovi se Vickersová chová v jednom místě v tomto směru i rozumně.
Jinak co se porušených protokolů týče... když David nechal...hm... jak se jmenovala... říkejme jí Ripleyová... když David nechal Ripleyovou s tím ufounem v břiše, jak je možné, že se osvobodila? jak proboha mohla chodit s tímhle po celé lodi, aniž by to někoho trápilo? jak proboha pronikla až do toho samostatného modulu Vickersové a následně k utajenému Weylandovi? Člověk mimochodem žasne, kolik se toho na tu loď vešlo... A to pak nikoho netrápilo, že jim tam Ripleyová zase běhá (mimochodem, myslím, že s přerušenými břišními svaly se pohybuje dost obtížně, ale to neřešme), když naposledy měla v břiše ufouna? Hlavně od Weylanda bych čekal, že by se rád dožil příští čtvrthodiny a tu ženskou k sobě nepustí, i když mu imponuje.
Aha, ok, to jsem neřešil.Nesedí počty posádky. Jedno číslo je vysvětleno, Fukovi tam ale lítali asi dva lidi, pokud jsem dával pozor.
Tak ta representovala asi EvilCorp, jen mi není jasné, proč se naprosto nekonsistentně nechala ukecat k sexu od toho černocha. A že je to Weylandova dcera, mě napadlo už na začátku a... OK... beru to, ale myslím, že odhalit to mohli tak nějak decentněji. Tohle na mě působilo stylem, jako by mě dnes někdo zděšeně zastavil na ulici a sdělil mi "OMG, umřel Václav Havel".Osobně spíš vnímám jako problém Vickersovou, proč tam je. Ale možná ještě vysvětlení najdu.
David má samé blbé poznámky k ostatním členům posádky a nikomu to nevadí, maximálně se na něj divně zatváří.To je právě to. Myšlenky sice údajně všechny jasné, ale důvody David, čili robot D (všichni ve Vetřelcích jsou podle abecedy) jasně sdělil, aniž to každému došlo.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
„... kde se rozmazává rozhraní mezi dvojicemi prvků člověk, stroj, ufoun a kde se tak nějak patrně naznačuje nějaký vnitřní mužský strach z oplodnění a porodu.“
No vida, jak intelektuální téma. A ryze cyberpunkové. Ony ty "biomechanoidy" taky byly furt nějaké znásilnění a podobně.
„Hlavní téma je "setkání se stvořiteli/bohy" a jejich případné překonání, z toho pak následně plynoucí očekávání a zklamání. Vesele se to zrcadlí u toho androida, kde to je jakože něco podobného a hlavně kde mi připadá, že ten film nejvíc křičí "tady je myšlenka, dávej pozor!".“
To bych se shodl. Celé je to veselé cvičení na téma "tvoření a inteligentní design, protože můžeme." Napočítal jsem to tam celkem třikrát. Ve všech případech průser (právě jako třeba v Blade Runnerovi). A připadá mi to na popcornovku docela intelektuální vychytávka.
Fuka to třeba celé nepochytal; ptá se, proč David takto. A to není žádný scifi běžný konzument.
„ přesně tytéž prázdné a falešné větičky“
Nahodil jsem falešné větičky, které pokládám za klíčové pro vysvětlení děje. Kdyby nebyly silně podtržené, asi je už nepochytá nikdo. Mně to u některých třeba trvalo, než mi docvaklo, kam přesně patřily. A jsem si jist, že mi pár dalších uteklo.
„ Nostromo byla odkloněná nákladní loď, nikoliv cílená vědecká mise“
Ač prostý scifi nadšenec, už tehdy při prvním shlédnutí jsem rozdával Darwinovy ceny. Nemusíš být vědec, abys tušil, že rejpat do podivné slizké koule na cizí planetě je volovina (připomíná mi to pravdila DrD 1.0). Podporuji Sosáčka v tom, že kdyby tohoto podivného chování postav nebylo, subžánr asi ani nevznikne.
„Jak je možné, že se osvobodila?“
Z hlediska protokolu a cochcárny tam vládly dost bezelstné poměry, z hlediska Davida bych řekl, že hrubě podcenil její instinkt k přežití (který následně zase ocenil).
„ s přerušenými břišními svaly se pohybuje dost obtížně“
Sázel bych na kvalitnější futuristickou technologii kancelářských svorek; a taky párkrát efektně kvikla.
„Hlavně od Weylanda bych čekal, že by se rád dožil příští čtvrthodiny“
Weyland je u mne kandidát na Darwinovu cenu č. 1, a je div, že se dožil tak vysokého věku. Zřejmě na tom makal celý team vědců a andělů strážných.
„Tak ta representovala asi EvilCorp, jen mi není jasné, proč se naprosto nekonsistentně nechala ukecat k sexu od toho černocha.“
K tomu prvnímu jsem došel taky; jako je David jasný dědic pánů Ashe, Bishopa a slečny Callové, pak tam máme i EvilCorp, ač jí tam moc není potřeba. Důvod této nečitelné figury je to matný, stejně jako to příbuzenství. Veselá konverzačně – sexuální odbočka má zřejmě za cíl pobavit diváka a odvrátit podezření, že je robot, které zřejmě muselo napadnout nejen černocha. Z hlediska možné kontaminace na palubě je to ostatně další součást dost lajdáckých poměrů.
„David má samé blbé poznámky k ostatním členům posádky a nikomu to nevadí“
To jsme zase u problému Darwinovy ceny. Kdyby ho někdo poslouchal, třeba by mu to celé mohlo docvaknout a tím by zmařil děj. Kdyby poznámek nebylo, tak do toho divák nemá šanci proniknout.
Obávám se, že pokračováním pitvy tohoto naprosto prázdného a nevýznamného díla potvrdíme moje podezření, že tak úplně prázdné a falešné zase není; a mám pocit chyby v matrixu a deja vu, protože tohle jsem už mnohokrát absolvoval i s původním Vetřelcem.
No vida, jak intelektuální téma. A ryze cyberpunkové. Ony ty "biomechanoidy" taky byly furt nějaké znásilnění a podobně.
„Hlavní téma je "setkání se stvořiteli/bohy" a jejich případné překonání, z toho pak následně plynoucí očekávání a zklamání. Vesele se to zrcadlí u toho androida, kde to je jakože něco podobného a hlavně kde mi připadá, že ten film nejvíc křičí "tady je myšlenka, dávej pozor!".“
To bych se shodl. Celé je to veselé cvičení na téma "tvoření a inteligentní design, protože můžeme." Napočítal jsem to tam celkem třikrát. Ve všech případech průser (právě jako třeba v Blade Runnerovi). A připadá mi to na popcornovku docela intelektuální vychytávka.
Fuka to třeba celé nepochytal; ptá se, proč David takto. A to není žádný scifi běžný konzument.
„ přesně tytéž prázdné a falešné větičky“
Nahodil jsem falešné větičky, které pokládám za klíčové pro vysvětlení děje. Kdyby nebyly silně podtržené, asi je už nepochytá nikdo. Mně to u některých třeba trvalo, než mi docvaklo, kam přesně patřily. A jsem si jist, že mi pár dalších uteklo.
„ Nostromo byla odkloněná nákladní loď, nikoliv cílená vědecká mise“
Ač prostý scifi nadšenec, už tehdy při prvním shlédnutí jsem rozdával Darwinovy ceny. Nemusíš být vědec, abys tušil, že rejpat do podivné slizké koule na cizí planetě je volovina (připomíná mi to pravdila DrD 1.0). Podporuji Sosáčka v tom, že kdyby tohoto podivného chování postav nebylo, subžánr asi ani nevznikne.
„Jak je možné, že se osvobodila?“
Z hlediska protokolu a cochcárny tam vládly dost bezelstné poměry, z hlediska Davida bych řekl, že hrubě podcenil její instinkt k přežití (který následně zase ocenil).
„ s přerušenými břišními svaly se pohybuje dost obtížně“
Sázel bych na kvalitnější futuristickou technologii kancelářských svorek; a taky párkrát efektně kvikla.
„Hlavně od Weylanda bych čekal, že by se rád dožil příští čtvrthodiny“
Weyland je u mne kandidát na Darwinovu cenu č. 1, a je div, že se dožil tak vysokého věku. Zřejmě na tom makal celý team vědců a andělů strážných.
„Tak ta representovala asi EvilCorp, jen mi není jasné, proč se naprosto nekonsistentně nechala ukecat k sexu od toho černocha.“
K tomu prvnímu jsem došel taky; jako je David jasný dědic pánů Ashe, Bishopa a slečny Callové, pak tam máme i EvilCorp, ač jí tam moc není potřeba. Důvod této nečitelné figury je to matný, stejně jako to příbuzenství. Veselá konverzačně – sexuální odbočka má zřejmě za cíl pobavit diváka a odvrátit podezření, že je robot, které zřejmě muselo napadnout nejen černocha. Z hlediska možné kontaminace na palubě je to ostatně další součást dost lajdáckých poměrů.
„David má samé blbé poznámky k ostatním členům posádky a nikomu to nevadí“
To jsme zase u problému Darwinovy ceny. Kdyby ho někdo poslouchal, třeba by mu to celé mohlo docvaknout a tím by zmařil děj. Kdyby poznámek nebylo, tak do toho divák nemá šanci proniknout.
Obávám se, že pokračováním pitvy tohoto naprosto prázdného a nevýznamného díla potvrdíme moje podezření, že tak úplně prázdné a falešné zase není; a mám pocit chyby v matrixu a deja vu, protože tohle jsem už mnohokrát absolvoval i s původním Vetřelcem.
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18482
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
Jo, ale to je Vetřelec, ne Prométheus. V Prométheovi je to naopak velmi nevyužité. Intruse jsou tam všeho všudy dvě:Wild West píše:„... kde se rozmazává rozhraní mezi dvojicemi prvků člověk, stroj, ufoun a kde se tak nějak patrně naznačuje nějaký vnitřní mužský strach z oplodnění a porodu.“
No vida, jak intelektuální téma. A ryze cyberpunkové. Ony ty "biomechanoidy" taky byly furt nějaké znásilnění a podobně.
1) Když vnikne ten červ do kosmonauta
2) Když megafacehugger sejme nadčlověka
První je úplně zabitá, protože sice je to asi dost nepříjemné, ale očividně to končí smrtí kosmonauta. Problém je naopak neočekávaně s jeho kámošem, co mu akorát poleptala ksicht kyselina a trocha černé srágory (měl jsem s tím docela problém, protože jsem neviděl film... hm... v kinokvalitě, tak jsem si nebyl jist, který je který... a když se vrátil ten poleptaný, tak mi to nedávalo moc smysl).
Druhá se netýká člověka, ale něčeho, co vypadá relativně dost nelidsky a hlavně je to momentálně hlavní antagonista, takže je to zabité. A ten "porod" byl taky hodně zmírněný... žádné bušení na břicho.
Pak je tam ještě pochopitelně "intruse" do hlavní hrdinky, ale ta rozhodně není vynucená a děsivá... Končí taky trochu zvláštně. Zbytek není intruse, ale nákaza.
Zůstává to celkem nerozvité, ale to není hlavní podstata mého odporu vůči filmu. Je to prima koření, ale jaksi chybí hlavní sousto. Ta "tématika" vetřelce se tam vytratila, nějaký extra zabiják to taky není, všichni umřou celkem v normě (většinu umlátí ta zombie, jednoho praští hlavou androida, ženskou rozmázne loď; drastičtější je upálení polozombie zaživa a nejasná věc s kyselinou; nejhorší je intruse bez důsledků popsaná v 1) a utržení hlavy, které se ovšem stane robotovi, který pak vesele funguje dál).To bych se shodl. Celé je to veselé cvičení na téma "tvoření a inteligentní design, protože můžeme." Napočítal jsem to tam celkem třikrát. Ve všech případech průser (právě jako třeba v Blade Runnerovi). A připadá mi to na popcornovku docela intelektuální vychytávka.
Jak tam sakra dáváš ty české uvozovky?!„ Nostromo byla odkloněná nákladní loď, nikoliv cílená vědecká mise“
Ta hranice se uvěřitelnosti se dá ovšem napínat jen do určité míry. Jedna věc jsou týnejdžři, kteří si řeknou "kchůl, to je jako v hororovém filmu, pojďme dělat hovadiny" a pak debilně jednají v panice, když je něco řeže na kousky. Druhá věc je cílená vědecká expedice pro možný kontakt s ufouny, složená odborníků vybraných speciálně pro tento účel. Parta debilů na velkém vesmírném náklaďáku, která náhodou narazí na biologickou atomovku mi připadá bližší tomu prvnímu.Ač prostý scifi nadšenec, už tehdy při prvním shlédnutí jsem rozdával Darwinovy ceny. Nemusíš být vědec, abys tušil, že rejpat do podivné slizké koule na cizí planetě je volovina (připomíná mi to pravdila DrD 1.0). Podporuji Sosáčka v tom, že kdyby tohoto podivného chování postav nebylo, subžánr asi ani nevznikne.
Mně na tom nevadí, že je prázdné a falešné, mně na něm vadí, že dějová linka nedrží pohromadě. Sekundární výhrada podle mě je, že si to hraje na něco, co to není. Třetí věc, která mě naopak z debaty napadá, je, že pokud to nechce být prázdné, nesmí to být úplně blbé. Film, který by rád měl nějakou trochu chytrou myšlenku, nefunguje, když se tam chová každý jako debil. Jiné filmy tak možná fungují, tenhle ne.Obávám se, že pokračováním pitvy tohoto naprosto prázdného a nevýznamného díla potvrdíme moje podezření, že tak úplně prázdné a falešné zase není; a mám pocit chyby v matrixu a deja vu, protože tohle jsem už mnohokrát absolvoval i s původním Vetřelcem.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
Dobrá, tak ja na to teda taky puju, abych se mohl přidat
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Re: Filmy - recenze, doporučení, varování
+1Bajo píše:Dobrá, tak ja na to teda taky puju, abych se mohl přidat
I když mám pocit že už jsem byl trochu vyspoilerovaný...
It is often the case that those who strongly advocate for social causes are driven less by a feeling of compassion towards the poor and weak, but more by a feeling of hate towards the rich and powerful.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti