Strašidla

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Strašidla

Příspěvek od eerieBaatezu »

Hele jaktože safra ještě nemáme samostatné téma o jedné z nejdůležitějších věcí vůbec?


A přestože od dětství miluju Predátora, tak začnu Alienem...

Viděl jsem teď Covenant a taky tu byl post od Arga, který mě hafo překvapil:
Ke dvojce jsem nějak musel dorůst (a je fakt asi nejlepší, tady to mám obráceně, než u Terminátorů).
K jedničce vlastně taky, aby se mi vůbec začala trochu líbit.
Trojka se mi naopak trochu vzdálila a čtyřka mi připadá čím dál tím slabší.
Na pětku (vskutečnosti šestku) začínám být docela zvědavý.
Tudíž jsem se do toho trochu ponořil a jsem vlastně dost překvapen... Zjistil jsem, že všechno je jinak a že Ridley je frajer. Možná jednou docením jeho Blade Runnera. A myslím, že bys měl Argo ty filmy překoukat znova.

:!: SPOILERY

Já jsem nikdy na Alienovi nějak zvlášť neujížděl. Ale začínám ho dost doceňovat.
• Čím dál víc mi začíná připadat hustá ta Gigerova estetika. Jako děcku mi to asi přišlo moc chladný a temný a odtažitý a taky je to takový děsně sexuální, ale postupem času mi to přijde pořád víc a víc zajímavější v té své bizarní a nějakým způsobem ale i hluboké nátuře toho vizuálu.
• Začínám doceňovat tu podvratnou myšlenku, stojící proti Star Treku a space opeře, že vesmír není místo nového poznání a skvělých dobrodružství, ale temná, tichá prostora, kam si dost možná letíte pro hroznou smrt.
• A hlavně jsem docenil Ridleyho vetřelce samotného.
Jsem si dycky myslel, že je to prostě brutální zabijácká potvora, něco na bázi instinktů, vesmeš perfektní zvířecí dravec. Něco, co tě chce sežrat, s čím se nedá komunikovat, vyjednávat... Takhle nám to nějak naservíroval ten Cameron.

Jenže pak začne člověk pochytávat takové ty Mad Maxoviny a Blade Runneroviny, které Cameron úplně obešel v zájmu udělat cool akční střílečku, s hláškujícími space mariňáky, kde vlastně úplně zabil to, co je na vetřelci nejhustší. Zde tudíž šok z Argova odhalení, že mu přijde lepší dvojka, než jednička. IMO je to přesně a značně naopak, když člověk pochytí ty Scottovy nuance jako smrt Lambertové. Kde to celé trvá až nějak moc dlouho, kde to začíná až vypadat, že ta potvora má snad nějaké sebeuvědomění, že se vlastně chová vypočítavě, že ono je to fakt tak trochu dost natočeno jako znásilnění. Že ta příšera není jen nějaký houfový trubec nějaké královny, co z toho udělal Cameron a tím to zredukoval do prachu, že je to naopak vlastně cosi jako nejtemnější stín našeho vlastního lidství, že uvnitř té banánové kebule pracuje jakýsi temný a sadistický intelekt! Že ono to není jen zvíře s instinktem přežít. Že ono to možná nějak přemítá a uvažuje a ta škatulkace, na co se to vlastně díváme, není najednou vůbec jednoduchá.

A znenadání celé to Ridleyho Prometheovské a Covenantí ujíždění začíná dávat velmi dobrý smysl! Neříkám, že ty filmy jsou bez chyb, takový film ani neexistuje, ale celé ty věci, na které lidi tak děsně nadávají, ve skutečnosti dávají skvělý smysl.
Vždyť je to celé o zrcadlení naší lidské existence tady. Weyland jede za inženýry, protože chce věčný život, protože on sám stvořil perfektní život, Davida a další androidy, a tak si zaslouží nebýt smrtelný. Jenže inženýři, ti kteří dali vzniknout nám, mají k lidem extrémně antagonistický vztah, myslím, že věta Elizabeth "zeptej se, proč nás tak strašně nenávidí?", je nejstrašidelnější věc z celé Aliení série. Je cosi fundamentálně mrazivého na tom, že takhle hafo pokročilá rasa vesmírných husťáků nenávidí své nižší výtvory tak moc, že je chce vyhladit. A David, nejdokonalejší droid, kterého Weyland udělal, jehož série byla až moc lidská, tak se začaly produkovat více neperfektní androidi, je nakonec ten, kdo vytvořil vetřelce. Jaké skvělé završení kruhu stvoření, jaká ironie, jak břitké a trefné. IMO totálně dokonalý nápad. Nechápu proč tu myšlenku lidi nesnáší. Vždyť Alien není mravenec od nějaké královny, díky Jimmy, jdi domů, Xenomorph je cosi až podivně lidského, v tom je ta hrůza a ten hnus. A já totálně miluju tu scénu v Covenantu, kdy se postaví na obě nohy a jde vzpřímeně. Z toho mi fakt šel mráz po zádech, mnohem víc, než když tam honí lidi po lodi.

Já jsem děsně rád, že to Ridley celé posunul od těch akčních blbostí zpět k tomu svému podivnému vesmírnému čemusi. A že pokračování Covenantu, pokud bude, má být zase hodně o inženýrech, juhůůů (stejně ta opuštěná ztroskotalá loď s tím space jockeyem v tom divném křesle v té divné místnosti, je nejlepší věc z Vetřelce) a má to být o pokračování příběhu Davida, který je nakonec jasně nejzajímavější postava, spolu s Elizabeth a Weylandem., sorry Ripleyová. A pokud tam bude Daniels, budu jen rád, ale tak víme, co dělá David se spolujezdkyněmi, žejo... A navíc ten konec Covenantu, ou jééé, to je krutost.

Takže děsně doufám, že Ridleymu mrdne v palici ještě víc a udělá ještě šílenější pokračování, jakože já jsem o Covenantu přečetl všechny možný spoilery, než jsem to viděl, protože recenze byly dost blbý, ale nakonec, přestože jsem vlastně o tom filmu věděl všechno, mě to dostalo, takže příště jdu na novýho vetřelce rozhodně rovnou na premiéru do kina.
Obrázek
Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5293
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

eerieBaatezu píše: IMO je to přesně a značně naopak, když člověk pochytí ty Scottovy nuance jako smrt Lambertové. Kde to celé trvá až nějak moc dlouho, kde to začíná až vypadat, že ta potvora má snad nějaké sebeuvědomění, že se vlastně chová vypočítavě, že ono je to fakt tak trochu dost natočeno jako znásilnění. Že ta příšera není jen nějaký houfový trubec nějaké královny, co z toho udělal Cameron a tím to zredukoval do prachu, že je to naopak vlastně cosi jako nejtemnější stín našeho vlastního lidství, že uvnitř té banánové kebule pracuje jakýsi temný a sadistický intelekt! Že ono to není jen zvíře s instinktem přežít. Že ono to možná nějak přemítá a uvažuje a ta škatulkace, na co se to vlastně díváme, není najednou vůbec jednoduchá.
Ráda vidím, že si toho taky někdo všiml.
Tohle je rozměr, který mě na Alienenech vždycky fascinoval - a pochopitelně, Gigerův visuál, právě ta makabrózní sexualita, něco temného a hlubokého.

Já se snad na ten Covenant podívám, ty jo.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Strašidla

Příspěvek od jjelen »

Eh, je mi mnohem milejší dvojka Vetřelce než Prometheus (Covenant jsem ještě neviděl, žel lepší dojem z toho mít asi nebudu...) ale jo, Scottův Alien coby démonická zbraň stvořená nějakými starověkými astronauty mi připadá taky mnohem hustější než nějací vesmírní brouci...
(ne že by to bylo nějak překvapující)
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Strašidla

Příspěvek od Argonantus »

Strašidla jsou jedna z nejdůležitějších věcí, což si myslím už delší dobu a taky jsem o tom napsal dost textu:
http://drakkar.sk/39/pribeh-o-strasidle.html
http://drakkar.sk/40/pribeh-o-strasidle-2-lide.html

Úplně první, co jsem v Drakkaru napsal, byl Lovecraft, se strašidly opět poněkud související
http://drakkar.sk/13/lovecraftova-strasidla.html
Pak byl Barker, pro ty, kdo tuhle linku chtěli sledovat http://drakkar.sk/29/clive-barker-a-jeh ... svety.html

Co se týče Vetřelců speciálně, tak to byla hned druhá věc v Drakkaru
http://drakkar.sk/19/vetrelci-jeste-po- ... etech.html
na kterou tehdy vpodstatě nikdo nereagoval, tak jsem to na delší dobu nechal být, ale ještě se k tomu vrátil v tom cyberpunku
http://drakkar.sk/51/byl-jsem-mladistvy ... unker.html

To jen proto, abych co nejméně opakoval to, co už považuji pro sebe za vyřešené (smrt Lambertové vskutečnosti znásilnění, třeba, a ani to není můj nápad, všimli si toho jiní dávno přede mnou. Ono pokud znáte Biomechanoidy, pak to je dost nasnadě).
Vetřelci se proplétají, pokud si dobře pamatuji, úplně všemi těmito citovanými články jako jedno z věčných témat; jsou tedy v oboru strašidel skutečně zásadní. Řešil jsem je v době toho cyberpunku, tedy asi před dvaceti lety, a vzniklý článek už je taky zatraceně starý

Takže s ohledem na toto všechno, Vetřelec 1 má samozřejmě tuhle sexuální potopenou linku a je na něm nejdůležitější. Kdyby ji neměl , není z toho taková kultovní záležitost, co se recykluje skoro po 40 letech.
A je jen těžko popsat, jaká to byla tehdy naprostá bomba - všechna ta cyberpunková revoluce tady vlastně začala. Což jsem docenil asi až po těch 20 letech, kdy jsem k téhle věci dorostl.

Nic to nemění na stále platných výhradách, že vrchní rovina děje je zoufale jednoduchá, teenagerská vyvražďovačka čili Pátek 13 čili deset malých černoušků. Dále je tam ten Wow - efekt, děj je hodně založen na překvapení, což znamená, že podruhé už tak nefunguje.
A že většina postav je debilních a soutěží o Darwinovu cenu - což všichni vyčetli Prométheovi, ale v prvním Vetřelci jim to zřejmě nevadí, což nechápu, je to lautr to samé.
které Cameron úplně obešel v zájmu udělat cool akční střílečku, s hláškujícími space mariňáky, kde vlastně úplně zabil to, co je na vetřelci nejhustší
No, vůbec ne.
Zdá se že ti taky stále ještě pár pater utíká. První díl je o sexu a druhý o mateřství, a to tak, že od první scény s tím snem, která je velice podstatná. Specielně pro Sadako.

Podstata hororu - jak to řešíme vedle - je vždycky komorní a intimní, velmi často se odehrává velmi blízko hrdinovi, od Vetřelců a podobných věcí s oblibou v hrdinově vlastním těle. Tohle žádná střílečka nikdy nedokáže.
Rozdíl vetřelce 1 a Vetřelců 2 je hlavně v tom, že Cameron už neměl k dispozici to Wow - překvapení, efekt založený na tom, jak Vetřelec funguje. Takže to musel vystavět úplně jinak. A udělal to prakticky obráceně; zatímco první Vetřelec je inside -out, z těla jedné z postav, Vetřelci jsou outside - in, coby vojenská jednotka pronikáme do stále hlubších vrstev planety a problému, a na konci najdeme dvě matky, co si to rozdají, za jakoukoli cenu.
Vojáci jsou jen takoví úvodní statisti, podstatná je Newt, podstatný je robot (ve vetřelcích vždy, taky jsou podle té abecedy - Ash, Bishop, Call, David), podstatná je samozřejmě Ripleyová a docela podstatný je Hckx/Biehn, náhradní velitel a náhradní otec (herec je důležitý, neb u Camerona zase jasně navazuje na jinou podstatnou a podobnou roli).

Jinak rovnice sil v hororu - maník proti strašidlu - má klasické horové řešení, strašidlo vyhraje a sežere ho, a nebo taky přecvaknutí do monomýtu, oběť se vzbouří, bojuje a vyhraje a stane se hrdinou. Což je téma vlastně všech dílů vetřelců, v nejrůznějších obměnách, s větším důrazem na jedné či druhé straně (ono se i v prvním dílu zkouší bojovat, a naopak v druhém dílu jsou těžce intimní přesilovky, třeba v té laboratoři)

Chytrou potopenou rovinu měly úplně všechny díly, akorát se to ne všude úplně povedlo (čtvrtý díl byl suverénně nejnáročnější a nejambicióznější, ale povedl se nakonec nejméně).
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Strašidla

Příspěvek od jjelen »

Argonantus píše: 14. 8. 2017, 07:59 A že většina postav je debilních a soutěží o Darwinovu cenu - což všichni vyčetli Prométheovi, ale v prvním Vetřelci jim to zřejmě nevadí, což nechápu, je to lautr to samé.
Pominu-li těch 40 nebo kolik let co ty dva filmy dělí, pak je tu ještě jeden dost zásadní rozdíl: na Nostromu je parta vesmírných horníků (jasně, nemají to být žádní pitomci, ale ocitli se v situaci na kterou nejen nebyli ale ani v žádném případě nemohli být připraveni), naproti tomu na Prometheovi by to zjevně měla být jakási elita, nejlepší z nejlepších, letící na rande s ufouny, kteří by naopak měli být připraveni na ledacos, ne-li na všechno. A přitom se chovají stejně, ne-li pitoměji, než ti těžaři... (ve Vetřelci je třeba hrdinka proti tomu, aby byl na palubu vpuštěn nakažený kolega... tady naopak jediný kdo je proti je ošklivá Weylandová, kterou nakonec po zásluze potrestá obří donut...)
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Strašidla

Příspěvek od Vallun »

naproti tomu na Prometheovi by to zjevně měla být jakási elita, nejlepší z nejlepších, letící na rande s ufouny, kteří by naopak měli být připraveni na ledacos, ne-li na všechno. A přitom se chovají stejně, ne-li pitoměji, než ti těžaři... (ve Vetřelci je třeba hrdinka proti tomu, aby byl na palubu vpuštěn nakažený kolega... tady naopak jediný kdo je proti je ošklivá Weylandová, kterou nakonec po zásluze potrestá obří donut...)
Neviděl jsme Promethea, ale není tohle logické chování? Elita by si měla říct - ano, je to riziko, ale my to zvládneme a díky tomu se posuneme vpřed.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Strašidla

Příspěvek od OnGe »

Všichni jsou mrtví, tak to riziko asi úplně nedocenili. Navíc v Prometheovi jsou ty lidi dělaný z molitanu a rozpadají se jen o ně něco zavadí, takže trochu opatrnosti by bylo přecijen na místě.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
komi
Příspěvky: 674
Registrován: 17. 8. 2012, 19:07

Re: Strašidla

Příspěvek od komi »

Bych si dovolila souhlasit s Vallunem. U Promethea se dá narozdíl od Nostroma očekávat slušně zabezpečená a vybavená místnost plná nepřeberných druhů brukvových pokrmů, kde by šlo nakažedné uchovávat v karanténě. Jinak se ale ta elita chovala jako poměrně nezodpovědná jelita, takže moc nevěřím, že by ho tam dali.

Mě sledování Promethea strašně kazil fakt, že jsem věděla, že je to o vetřelcích. Kdybych se od této informace dokázala oprostit a brala to čistě putování po stopách stvořitele/boha, třeba by se mi to i docela líbilo. Takto jsem se celou dobu tloukla do hlavy, že se ti lidi chovají jako úplní kreténi. Přitom to s něma třeba ani nebylo až tak moc strašné, protože chudáci nemohli vědět, že jsou uvnitř vyvražďovačky, kde navíc cokoli cizorodého je smrtelně nebezpečné.

Jinak tenhle problém nemám jen s Prométheem, nejvíc se mi líbily horory, o kterých jsem při sledování nevěděla, že jsou to horory. Jak o něčem vím, že je to horor, nechtěně mě to přepíná ve výrazně cyničtějšího pozorovatele a stojí mě poměrně dost soustředění zůstat tou citlivou, empatickou, vyděsitelnou Komi.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Strašidla

Příspěvek od Argonantus »

Takto jsem se celou dobu tloukla do hlavy, že se ti lidi chovají jako úplní kreténi.
Tak přesně Vetřelec 1. Dojedou na cizí planetu, pak na ní vystoupí, pak zjistí, že je tam život. Hurá. Jakákoli karanténa nula.
Naopak, Čenda vleze na mimozemskou loď a tak dlouho šťourá do něčeho neznámého, až se mu to přicucne na ksicht.
Scéna je téměř parodie na pravidla DrD 1. díl (musíš opravdu do všeho šťourat? jsi zraněn za k6 životů!) nebo Pána prstenů, Pipin v Morii (Tos zeslonil! To je jako zkonil, ale stokrát horší!)
(pro velký úspěch scéna prakticky zopakována v Prométheovi)

A jedeme dál - co jiného s nakaženým, než ho vzít zpátky na loď, že. Bezva nápad!

V Prométheovi je to to samé - venku je jediná postava, která prokazatelně zemřela, tož, otevřeme příchozímu dveře.
Případně, co jako čekal milionář Weyland, že mu řeknou ti mimozemšťani, až je potká? Že je fakt hustej týpek?

Elita neelita, je to šílené jak ratlík. V obou případech jediné chabé alibi, že to roboti vlastně celou dobu podporují, protože to mají jako úkol. Posádka jim to ale moc nekomplikuje.

40 let? To je taky argument jak noha. V době Vetřelce ještě bylo i mezi diváky - samý scifista - všeobecně známo, že se dělala karanténní opatření i na Měsíci. Pak teprve toho nechali, když se po několikáté výpravě ověřilo, že Měsíc je fakt sterilní.

Naopak, celé to opisuje tu šílenou slasherovou logiku, jak blondýna jde sama do sklepa, zavře za sebou dveře a pokud možno se zbaví možnosti volat o pomoc. A pak - velké překvapení - ji něco drapne!
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Strašidla

Příspěvek od Vallun »

V době Vetřelce ještě bylo i mezi diváky - samý scifista - všeobecně známo, že se dělala karanténní opatření i na Měsíci. Pak teprve toho nechali, když se po několikáté výpravě ověřilo, že Měsíc je fakt sterilní.
Ona jsou v platnosti i dneska, jen se na Měsíc moc nelítá... nedávno o tom dávali pořad:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Strašidla

Příspěvek od Fritzs »

Vallun píše: 14. 8. 2017, 12:39
V době Vetřelce ještě bylo i mezi diváky - samý scifista - všeobecně známo, že se dělala karanténní opatření i na Měsíci. Pak teprve toho nechali, když se po několikáté výpravě ověřilo, že Měsíc je fakt sterilní.
Ona jsou v platnosti i dneska, jen se na Měsíc moc nelítá... nedávno o tom dávali pořad:)
To ovšem bude spíš aby se zamezilo možné kontaminaci Měsíce než naopak.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Strašidla

Příspěvek od Argonantus »

Fritzs:
Jo. A původně to bylo naopak. Předpokládalo se, že tam nic nežije, ale sicher ist sicher.

Ona v tom ale mohla být i trocha té podvratné kritiky světonázoru 2001 vesmírné Odyssey nebo Blízkých setkání; tam se zase tak nějak zářivě předpokládalo, že sice nějaké mimozemské potvory existují, ale rozhodně to s námi nemohou myslet zle. Vyspělejší znamená, že jsou hodní a mír šířící, jak každý ví.

Lze si představit, že postavy z Blízkých setkání někdo prostě přešoupl na loď Nostromo, s tím samým světonázorem. A bylo.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Strašidla

Příspěvek od Fritzs »

Argonantus píše: 14. 8. 2017, 14:05 Vyspělejší znamená, že jsou hodní a mír šířící, jak každý ví.
Vetřelec není vyspělejší. Je to zvíře, inteligence na úrovni hymzu by stačila na vysvětlení jeho chování v prvním filmu. Space jockey někam vezl vejce, ale to nutně neznamená, že to s kýmkoliv myslel zle. Třeba přesidlovali nebezpečná zvířata do rezervacea nevyšlo to.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Strašidla

Příspěvek od Vallun »

Ten proces je důsledně oboustranný, ale jsme OT:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Strašidla

Příspěvek od Argonantus »

T stanovil Eerie dost široce a já k tomu vychrlil celou baterii článků shora.
Rozvíjet lze různé linky.
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host