Cyberpunk

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32332
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Vallun »

Kdyby to někoho zajímalo, tak podle mne Vetřelec je pro mne dost jasný cyberpunk:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6298
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Fritzs »

eerieBaatezu píše: 16. 8. 2017, 16:42 2) Vetřelec znásilňuje, jako mimino vylézá z tělesných dutin,
Znásilnění (NSFW) $lol$ $lol$ $lol$ $lol$ $lol$ $P
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Argonantus
.
Příspěvky: 18112
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Argonantus »

Eerie:
Úchylové v pyžamu seděj v raketě a vedou dialogy.
Autor se snaží tohle duchamorné schéma trochu rozhýbat (a IMHO se mu to docela daří),
Celá tahle změna je vlastně hodně instruktivní a typická.

Pyžamo versus podezřelé hadry - velmi názorný posun od klasické scifi k cyberpunku, v tomto případě s důrazem na ten "punk".
V budoucnosti se původně lidi oblékali důstojně, do čistých uniforem, jaké se sluší na představitele vyspělé civilizace v budoucnosti. Vesmírná Odyssea, Návštěvníci, vlastně i začátek Vetřelce.
Během děje se všichni poněkud zasviní a ve finále druhých Vetřelců je Ripleyová v tom tričku a s těmi šílenými kanóny dokonalá cyberpunková ikona. Přichází z popelnice, nikoli z vědecké konference. Ve třetím díle jsou už otrhaní zjevové úplně všichni a ve čtvrtém to není lepší.
Stejný posun se děje se Sárou během Terminátora - napřed je to servírka ve slušivé uniformě a na holčičkovém skútru, ale pak na ní kydnou nějakej hamburgr a s jejím oblečením to jde furt s kopce.

Totéž ta statičnost. Rozhýbání té základní statické situace pokládám taky za naprosto symptomatické.
Na začátku Vetřelce se leží v nějakém hibernovacím sarkofágu, pak se trochu posedává v křeslech a všichni se tváří důležitě, ale nakonec je z toho slasherová honička v nejpodezřelejších a nejpunkovějších koutech rakety.
Prakticky ve všech těch filmech se na to šlo podobně. Úvod Blade Runera je v tomhle asi nejdokonalejší; pointou dlouhého tlachání je vražedná akce.
Akce pohlcuje a nahrazuje dialogy. Tlachá se poměrně málo a pokud ano, tak prakticky každá věta má smysl.
Finální podoba je nový Mad Max, kde se nemluví skoro vůbec (který je zvláštní případ retra, z dob, kdy celé hnutí už je dávno někde úplně jinde a mnohými pokládané za mrtvé).

EDIT: Přemýšlím nad Návštěvníky, včera zahlédnutý kus seriálu https://www.csfd.cz/film/111999-navstevnici/prehled/
Tam ještě reforma nedorazila naprosto v ničem; místy je to strašlivě statické (budoucnost jsou úchylové v pyžamu, pro změnu stojící na jakémsi pódiu a tvářící se důležitě). Hi tech je podobný tomu Star Treku - technika, čárymáryfuk.
Jediný český vnos je zkřížení této ortodoxní scifi s českou crazy komedií, která je vzácně vtipná, většinou ale spíš ne.
Zajímavé jsou reakce publika, které to vysloveně miluje. Proč, to netuším.
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2116
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Cyberpunk

Příspěvek od PardGalen »

Je tam nahá Patrasová. Tím se lecos vysvětlí.
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32332
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Vallun »

Argo, to Ti prozradím:) dnes je to nostalgie a při uvedení to bylo zjevení:) a hodně solidní výkony herecké...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18112
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Argonantus »

Aha. Tak to jsem se zase minul se vkusem Průměrného Čecha (TM).
Při uvedení mi to přišlo dost blbý a Patrasová mi připadala příšerná, oblečená i svlečená.
Herecký výkon je tam snad jen ten Bláha; šíleně vtipná postavička namachrovaného akademika, který je ...hahaha... nešikovný!
Ostatní postavy se pouze posouvají po scéně z místa A do B a odříkávají jakýsi text, údajně vtipný, případně plný venkovského moudra (Brodský). Jsou tam i skvělí herci (třeba Navrátil), ale mají důsledně zakázáno cokoli hrát.
Pár postav je roztomilých (to je taky na odstřel).

No nic, to je odbočka; je ale dobré to vidět s tím, že to je naprosto současné těm zakladatelským filmům.
Opět cvičení na téma podměrečné situace https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 33#p500333
Uživatelský avatar
Faskal
Moderátor
Příspěvky: 9048
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Faskal »

Mad Max. Vidím, že se do tvé definice vleze opravdu ledasco; ještě zvaž toho Dickense.

Díky za odkazy z Živlu, pokusím se tam ještě po vlastní ose pohledat ty velké šamany a především původní kontext toho seznamu filmů, co mi tak trhá žíly.

Cronenberga jsem si pročetl, zajímavé čtení, vidím tam zajímavé povídání o (body-)hororu; ten druhý edit jsem zevrubně zapracovat nestihl, vypadal ale také zajímavě. Nicméně nechápu nebo nechci chápat (afirmace je hrozná nemoc), jak mě to má přiblížit k pochopení toho, proč je Věc kyberpunk.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Cyberpunk

Příspěvek od eerieBaatezu »

Argonantus píše: 17. 8. 2017, 08:54Akce pohlcuje a nahrazuje dialogy. Tlachá se poměrně málo a pokud ano, tak prakticky každá věta má smysl.
V dobře napsaném Star Treku má každá věta taky smysl, a často nese, pro mne, mnohem zajímavější sdělení, ježto je to víc inťoušský.

Zajímavou ilustrací takové inťoušské věty ve špinavém filmu, je první Terminátor, kdy Reese řekne, že to celý udělal jen proto, že se zabouchl do holky na ošemtělý fotce a chtěl jí vidět. Tahle informace je vlastně Interstellar přesně 30 let před Interstellarem, kde jediná věc, co zachrání všechno, je taky těžký sentiment, totiž celý to zásiví na tom, že se Murph vrátí pro hodinky, co jí dal táta.

Jenom v Interstellaru se místo utíkání před něčím řeší víc času víc zajímavější věci. Interstellar je vlastně to, co jsem chtěl, aby byl novej Star Trek, jenže z toho udělali akční hovadinu.

Každopádně ta hláška dr. Brandový, kterou spousta lidí nemůže vydejchat, a já, těžkej ujížděč na racionálnu a metodě, překvapivě úplně naopak myslím, že je nejvíc nosná, je právě komentář na Terminátora a všechny tyhle těžkotonážní romantismy, kdy se prostě vyjeví, že za celým tím snažením, ať jsem prostorově nebo časově nebo jakkoliv úplně mimo, je citové pohnutí.
Nádherně to buduje základ celé té dichotomie, o které Int. je, individuálno vs společnost, rácio vs emoce, atd.

Jenže na Interstellaru oproti Terminátorovi je zajímavější to, že je to pointa obsáhlejšího dialogu, kterej dává věci do komplexnější perspektivy, kdežto u Terminátora je to prostě jen jedna věta. Něco jako platónskej dialog vs román. V jednom se víc kecá, argumentuje a padají tam hustý hlášky na zamyšlení, v druhém se víc běhá a taky tam padají husté hlášky, ale zřídka a osamoceně.

Ono nakonec jestli ta akce v Interstellaru není víc hodnotnější, než akce v Terminátorovi, ježto, když už musí být nějaká akce v Int., který o akci není, tak je to právě proto akce zásadní. Plus komplexnější dialogy, čili proto u mě jasný vítěz.

Protože "úchyl v pyžamu" nakecá stejně zajímavý věci, ale řekne jich víc a když už něco dělá, tak to musí stát za to.


Pokud chceš akční Star Trek, koukni na ty Abramsovy výsery (první ješět ušel, pak už ne), na Wrath of Khan, nebo na First Contact, a já jsem zjistil, že úplně nejstarší Star Trek, kde se vůbec neběhá, neš*ká a nestřílí, je nejlepší, ze všech sci-fáren.
Obrázek
Argonantus
.
Příspěvky: 18112
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Argonantus »

Faskale, tak Věc třeba není kyperpunk, pokud budeš šťastnější, píšu sem potřetí. Jedna vlaštovka jaro nedělá.

Problém definice v tvé hlavě je úzké vymezení.
Šíleně ses chytil na první půlku toho slova (cyber) a to, co má představovat, neb dnes je to všední realita.

Úplně jsi vytěsnil polovinu druhou, totiž, že punk byl docela zásadní hnutí už z druhé poloviny sedmdesátých let, kdy kybernetika existovala, ale vypadala drobátko jinak - hlavně obrazovky a kalkulačkové hranaté písmo (monochromatické). Kyberpunk prostě organicky navazoval na punk, to je celá věda. Rozvinul původní nápady do stále kybernetičtější polohy, jak se tahle technika rozvíjela a byla furt víc cool.

Kyberpunk byla při tom stále ještě mutace scifi, tudíž šlo o BUDOUCÍ techniku, nikoli techniku současnou divákům (a pochopitelně vypadala nakonec trochu jinak, než ta naše). Gibsonova neuromanceří terminologie je taky hodně jiná od současné.

No a konečně jsi zasklil to TĚLO, které je v tom od počátku naprosto zásadní. Posvátný chrám těla se právě v těchto věcech definitivně zhroutil. V původní scifi byl tuhle maník (v té kombinéze) a VEDLE něho nějaká technika. Asimovův android vypadá maximálně jako člověk, ale stále je to něco jiného.

Tady to přestává platit a technika a tělo jsou postupně těžko k odlišení. Implantáty, kyborg, tetsuo, terminátor, biomechanoid, jsou všechno variace na ten samý zásadní a tehdy naprosto revoluční problém (poprvé za tisíce let!), "cyber" na tom zdánlivě není nic, nebo jen málo, ale je to naprosto integrální problém hnutí a vniká kolem něj asi nejvíc a nejštěpnějších otázek. Touhou správného kyberpunkera je si vrazit nějaké dráty do hlavy a kamery do očí, protože to bude daleko lepší.



Což je podstata u toho Cronenberga, a proto se mu cyberpunkeři věnovali, ač tam původně žádnou techniku neměl (ale později už jo, v tom Videodromu nebo dokonce v Existenz). A možná je to důvod, proč dumali i nad tou Věcí, která je příbuzná formálně, obsahem dost nejasně.

Eerie:
Terminátor je, vinařskou terminologií, 100%, jako jeden ze dvou filmů na světě (druhý je Pán prstenů). Na obou jsem sice našel taky nějaké mouchy, ale jsou fakt úplně marginální a efekt neruší. V tom příběhu je úplně všechno, co se dá říci o lidech, Shakespeare se o takovou věc snažil, ale nikdy se mu nepovedla, Hamlet má daleko víc hluchých a zbytečně rozkecaných míst.
Stran toho sentimentu, je to dokonalá věc, jedna věta vydá za kilometr tlachání, jedna fotka, jedna sexuální scéna, odjezd do bouřky, nazdar bazar.

Interstellar mi právě v tomhle nejvíc drhnul, že to musel opakovat, zdůrazňovat, podtrhovat červenou fixou. Vyházet z něho půl hodiny, je to taky perfektní.

Výsadou cyberpunku byla strašlivá stručnost, a v důsledku toho údernost. Ránu kladivem tak snadno neprospíš.
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Lorwyn »

EB: Pořád mi přijde, že posloucháš když se mluví a kocháš se akcí když je akce. Mad Max, potažmo Matrix a Blade Runner fungují na jiné zákonitosti. Všimni si, co která postava neřekla, dívej se na ruce a oči. Akce je stejně jako dialog plnohodnotná výrazová metoda, která posouvá děj a myšlenku díla, to že třeba v Mad Maxovi i dobře vypadá není v žádném případě jediný ani hlavní důvod proč tam je.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Argonantus
.
Příspěvky: 18112
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Argonantus »

Mimozemšťani zřejmě nečtou bodytalk.

Já mám ale takto fatální problémy občas taky; nějak vůbec nechápu, o co se kdo snažil a proč se to dělalo.
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 77#p382077
a pokračování https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 19#p382119
dvě oddělené hodiny mého života, plné čirého šílenství.
Uživatelský avatar
Faskal
Moderátor
Příspěvky: 9048
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Faskal »

Ano, chytil jsem se na první polovinu slova, protože ona tam... je. A pokud jde o to, že ji vnímám moderně... tak ona je moderní. Technika potřebovala nějakou dobu interagovat s lidmi a kyberpunk jako definovatelný žánr začal vznikat až v osmdesátých letech, protože nějakou dobu trvalo, aby si autoři udělali dostatečně dobrou představu o tom, jak se představy transhumanismu zřejmě nenaplní.

Škatulkování nám umožňuje roztřídit si svět a pracovat s ním jednodušeji. Pokud zjistím, že se mi líbí kyberpunk, budu vyhledávat další díla ze škatulky kyberpunk.

Pokud ty odignoruješ první část slova a naplníš definici vlastním obsahem (až mám chvílemi pocit, že v tvé definici je kyberpunk="sci-fi, co se líbí Argonantovi"), stane se pro mě definice naprosto neužitečnou.

Mé vymezení je úzké, aby škatulka měla nějaký smysl. V mých škatulkách je Alien survival horor. S naprosto nosnou linkou bodyhororu. Ale není to kyberpunk, není tam vzdor proti společenskému uspořádání, a není ani není nosným tématem otázka, jak pokročilá technika změnila společnost. Alien jako horor prozkoumává jiné otázky.
wiki píše:Cyberpunk is a subgenre of science fiction in a future setting that tends to focus on society as "high tech low life"[1] featuring advanced technological and scientific achievements, such as information technology and cybernetics, juxtaposed with a degree of breakdown or radical change in the social order.
V kyber-punku jsou složky dvě. Aby to mohl být kyber-punk, musí tam být obě složky.

Dělníci tam sice mrmlají, že jsou wage-slaves, ale nakonec prachy jsou prachy, tak to neřeší, a Ripley na konci nezničí Nostromo se slovy: "Fuck you, zatím-ještě-bezejmenná korporace", ale zničí ji proto, že ji na Nostromo něco žralo. Na větší společnost není prostor, protože je to komorní survival horor. Můžeš hledat styčné body s kyberpunkem, ale ten film si klade jiné otázky než kyberpunk (viz wiki), ježto je to především horor.

Pokud jde o otázku těla, máš pravdu. Aby to ale mohl být kyber-punk, musí se tam v tomto kontextu objevovat ta kyber-složka.
Že se kyberpunkeři zajímají o body horor je přirozené, protože potřebují vykrást formu a obsah a využít je v kombinaci s vlastními kyber-kulisami a kyber-problémy.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Argonantus
.
Příspěvky: 18112
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Argonantus »

Mám pocit, že jsme se zasekli.
Napíšu, až vymyslím něco, co nás někam posune.
Uživatelský avatar
Faskal
Moderátor
Příspěvky: 9048
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Faskal »

Souhlasím.
Já se zkusím podívat po původním kontextu seznamu těch filmů, třeba z toho něco vykoukám.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6298
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Fritzs »

Faskal píše: 17. 8. 2017, 12:06 aby si autoři udělali dostatečně dobrou představu o tom, jak se představy transhumanismu zřejmě nenaplní.
Měl jsem za to, že transhumanismus je mladší než kyberpunk.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Semrush [Bot] a 6 hostů