Cyberpunk

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Cyberpunk

Příspěvek od eerieBaatezu »

Tyjo, na Letovu roli Niandera Wallace byl původně plánovanej David Bowie!
Obrázek
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Argonantus »

Lemmy:

krom toho klasického železářství s loutkami (hodně k vidění v Mad Maxovi, třeba, ale i v Terminátorovi 3, kde je CGI mnohem méně, než by se čekalo) je v tom důležitý i scénář:
Co si vybavuji ze starého Robocopa, byl to dost krvavý, syrový a brutální film v akci. Dost se u něj zmiňuje tohle i v rámci kritiky násilí jako takového

Přesně. Všechny ty filmy byly násilné a krvavé. A hlavně, měly naprosto drasticky asymetricky nastavené rovnice sil. Terminátor honil servírku z fastfoodu na diskotéce plné lidí, kde po něm Kyle střílel brokovnicí. Robocop se mlátil s tou obrovskou umělou obludou opět v místnosti mezi lidmi. Všude dostávali lidi tvrdě do držky, a se stroji se zacházelo ještě zběsileji - jezdily po nich náklaďáky a mlátili je do obličeje traverzami, v případě Robocopa na něj házeli náklad z jeřábu, pokud se pamatuju dobře.

Tady je proti tomu akademická střílečka s roboty "padni seš mrtvej" a lidem celou dobu nic nehrozí. Jediný, o koho by se dalo bát, je hlavní protagonista, ale to je zase taková sofistikovaná a těžko zprostředkovatelná obava z vypnutí ze zásuvky, která navíc trvá pár minut a vyřeší se tím, že hlavní padouch se najednou rozhodne, že bude hodnej.
Ten film absolutně nefunguje na té základní emoční rovině, jako napínavé vyprávění o lovu na šavlozubého tygra. Stejný problém měl i T5 nebo Trascendence a vlastně i Matrix 2 a 3.. Prostě to nebylo napínavé.
Pamatuji si, jaký jsem měl jako kluk pocit ze scény s kostlivci z Jásona a Argonautů. Tedy, už tehdy tam sice bylo znát to stáří triku, ale zároveň to bylo o dost působivější právě pro ty trhané pohyby a umělost až "robovitost" kostlivců. Člověk věděl, že to není úplně přirozený pohyb postavy a právě to na tom bylo děsivé.

Doslova totéž je ve finále Terminátora. Kulhavá smrt je archetypální strašidlo.
A ostatně, proč by se měl oživlý kostlivec pohybovat přirozeně?
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Cyberpunk

Příspěvek od jjelen »

Argonantus píše: 9. 10. 2017, 08:03
Pamatuji si, jaký jsem měl jako kluk pocit ze scény s kostlivci z Jásona a Argonautů. Tedy, už tehdy tam sice bylo znát to stáří triku, ale zároveň to bylo o dost působivější právě pro ty trhané pohyby a umělost až "robovitost" kostlivců. Člověk věděl, že to není úplně přirozený pohyb postavy a právě to na tom bylo děsivé.

Doslova totéž je ve finále Terminátora. Kulhavá smrt je archetypální strašidlo.
A ostatně, proč by se měl oživlý kostlivec pohybovat přirozeně?
Jo, hyperrylchý nemrtváci, ještě všeljak vrčící a vřeštící, mě taktéž štvou. Zombík pohybující se tak nák trhaně, pomalu (ale jistě - i když je problém, že když bude moc pomalý, kdejaká servírka s brokovnicí ho rozloží na atomy) a hlavně tiše (možná sem tam plesknutí kusu masa o podlahu) mi připadá přinejmenším stejně děsivý a daleko "uvěřitelnější" (teď myslim fakt mrtvoly, ne jenom "nakažené" ala 30 days after).
Ale možná jsem OT... patří nemrtvý vůbec do cyberpunku? (třeba je na nějakou hodně primitivní a přitom riskantní práci snažší zprovoznit na pár dní čerstvou mrtvolu než stavět celýho robota :D )
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Argonantus »

Nemrtvý začali patřit do cyberpunku až mojí vinou, a to je naprostá o.t. rarita taky.

Jinak společný kořen rovnice nemrtváků a kyborgů jsou samozřejmě strašidla. A to je určitě o.t.

Jiný společný kořen je to tělo, o kterém tvrdím, že vězí v cyberpunku zásadním způsobem od začátku, i když v názvu není.
Čímž pádem to není o.t.

EDIT: Jinak Mirka Blade Runnera drsně nakopla https://kultura.zpravy.idnes.cz/blade-r ... mvideo_ts¨
kdežto fffuka to vidí úplně opačně http://www.fffilm.name/2017/10/recenze- ... 49-90.html
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Lemmy »

jjelen píše: 9. 10. 2017, 10:14 Ale možná jsem OT... patří nemrtvý vůbec do cyberpunku? (třeba je na nějakou hodně primitivní a přitom riskantní práci snažší zprovoznit na pár dní čerstvou mrtvolu než stavět celýho robota :D )
Podle mě vyloženě ne nemrtvý archetyp jako takový, ale určitě tam patří téma ovlivňování smrtelnosti, smysl života a hranice mezi životem a smrtí, často právě spojené s úpravami těla (viz ten Robocop). Tedy tělo, jak píše Argo (ale i ta duše).
A patří tam ne vyloženě nemrtvost, ale netvornost, nepřirozenost - nebo spíš "nelidskost", což může být přeneseno do toho pohybu právě ten robotický/trhaný/sekavý pohyb postavy. Hodně přímý způsob, jak tu nelidskost (a neslitování) zobrazit.
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Lemmy »

... hlavně tohle všechno v kyberpunku jsou témata, které spíš slouží jako prostředky pro otazníky k silnějším tématům (u toho cyberpunku jsou to podle mě hlavně ty hranice/přetvoření a smysl jako takový - tedy např. "existuje duše ve stroji?" "je tohle ještě život/má takový život smysl?" "co je ještě lidské?", atp...). Sám o sobě mi přijde cyberpunk hodně hloubavý, ale zároveň hodně depresivní žánr (může to být dost odlišný zážitek třeba od sword and sorcery $D (ale nemusí, zase záleží, na jaká témata je dáván důraz v daném díle)).
Uživatelský avatar
Faskal
Moderátor
Příspěvky: 9045
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Faskal »

Podle mě je společný jmenovatel, který tento žánr pomohl vyčlenit, mysl a ne tělo, odtud ta část -kyber. Tělo se veze se starším punkem a táhne tím hodně vizuálu a velmi často také sekundárně vyskakuje kvůli tomu propojení těla a mysli. Ale jako primární tady vidím otázku mysli.

Pokud jde o zombie, z jednoho pohledu je to tradiční otázka, viz problematika typicky označovaná jako ghost in the shell
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Lemmy »

Nejsem hráč, takže o tom vím prdlajs, ale někoho by možná mohlo zajímat...

Dělá se hra Cyberpunk 2077 - nějaké to promo: https://www.youtube.com/watch?v=J3mg_Ns6vBQ
Co je na tom zajímavé, že ve videu mluví Mike Pondsmith, na jehož motivy rolleplay her se hra dělá (jak moc ale bude vycházet z originálního Cyberpunk 2020 ale netuším - https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberpunk_2020).
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Argonantus »

Jdu do Blade Runnera 2049, se zpožděním.
Asi nejsem s to to úplně dokonale zpracovat, neb je to opravdu velikánský flák a zřejmě to úplně zvládnu až po opakovaném shlédnutí. Takže jen šťouchy:

1) Základní paradox v natáčení dvojky nějaké legendy je v tom, že na jedné straně je to nejvíc očekáváno a žádáno, ale na druhé straně je skoro jisté, že to zaručeně nebude stejné jako legenda, takže za to dostane od fandů na budku (csfd – Lima, Tom Hardy). Utkat se s tímhle dilematem se vlastně zdařilo jen velmi výjimečně. Párkrát za století.

2) Tady na to šli tak, že udělali rovnou film pro fandy. On už ten původní Blade Runner nebyl moc davová záležitost. Takže – strašlivácky dokonalý vizuál, který se přímo mazlí s originálem, stejně jako hudba, vznášedla, pyramidovité baráky, déšť. A všechno ještě vymakanější a je toho víc, bo byl větší rozpočet a je mocnější technika (Blade runner je zcela bez CGI, připomínám). Takže hodně často vylezeme ven z města a je taky den, nejen noc.

3) Podobně zásadní rozhodnutí byl čas. Původní film byl pomalý, nikoli záměrně, ale protože celý svět byl tehdy ještě pomalý; byl natočen o kousíček dřív než Terminátor, který změnil pojetí filmového tempa. Villeneuve ještě zpomalil, což je za mne léta páně 2017 hodně odvážné rozhodnutí. S tím, že fanoušci to dají. Dal jsem to, ale úplně spokojen nejsem; osobně bych vyházel nejméně 30 minut nulového času. Nikoli konkrétních scének, ale délky úplně všech scén; mělo se to dít o pár okamžiků rychleji. V plánované možná největší scéně filmu – nalezení ukrytého koníčka – mne to vysloveně rušilo. To je jedna ze dvou největších vad.

4) Druhá vada je to vyhlazování cyberpunku, viz výše Robocop starý a nový. Tady je to méně drastické, ale je to přítomné taky. Rvačky Deckarda s Royem byly daleko víc bojem o život, tekla tam krev a bolelo to a bylo to špinavé a zoufalé, tady je to takové sterilně uhlazené, už tím, že většina postav jsou roboti. Když jsem viděl Blade Runnera poprvé, byl jsem, pravda, poněkud mladší, ale tehdy jsem se normálně bál. To se mi dnes už nedělo a mrzí mne to. Bylo to správně smutné, ale už ne strašidelné.

5) Nicméně to hlavní tam je, a je to zatraceně podařené. Detektiv a noirové pátrání po vlastním osudu. Školní lekce, zabalená do všední práce. Harrison Ford byl retro Humphreyho Bogarda, takže měl laťku nastavenou kurevsky vysoko, neb se pral s totální filmovou ikonou. Nicméně to dal a stal se taky totální filmovou ikonou; IMHO ho stvořila právě tahle role, víc, než Indiana Jones a daleko víc než Hvězdné války.

Gosling je třetí v takovéto kultovní sérii, nároky na něho jsou tedy úplně šílené; navíc to trvá tři hodiny a on prakticky neslézá ze záběru. Nevěřil jsem, že to dá, ale dal to s přehledem a zřejmě i na jeho výkon se bude dlouho vzpomínat.
Hodně dobrý byl Bautista, byť to je jen krátká epizoda, připomínající silně Hanebný Pancharty/první scénu. A Edward James Olmos!!

Hodně dobré jsou všechny důležité holky, byť zatím z naprosto neznámých hereček – Ana de Armas (ta virtuální milenka), Mackenzie Davis (fyzická milenka, variace na Pris), Robin Wright (šéfka Bladerunnerů, ta není neznámá), Sylvia Hoeks (hlavní drsňačka), profesorka co dělá vzpomínky (tu jsem bezpečně neidentifikoval, možná Krista Kosonen) a Hiam Abas (revoluční robotka bez oka).
Snad jen u Sylvie Hoeks si nejsem úplně jist, ta má úlohu podobně šílenou jako Gosling, protože hraje vlastně Roye Battyho (Rutger Hauer), což byla za mne úplně nejlepší postava originálu. Možná když ji uvidím podruhé, budu mít jasněji.

6) Klíčovou tajenku, jak udělal druhý díl, kde žádný druhý díl být nemůže, vyřešil scénárista geniálně – je to prostě opačný konec evangelia. A teprve tohle je ten Argosmus, co sliboval Eerie – nemůže být závažnější téma, než rodiče a děti; téma, před kterým mám naprostý respekt a zatím se mu zbaběle vyhýbám, ale jednoho dne mne čeká. Toho dne možná dorostu Blade Runnerovi 2049 a možná se do něho zamiluju o několik čárek víc.

7) Pointa příběhu je vyspoilovaná debilně už v trajlerech a v promo materiálech, nicméně je poměrně průhledná a podobně jako v jiném skoro současně viděném mistrově díle Prisoners člověk hodně tuší dopředu. Za vadu to až tak moc nepovažuju, věc je příliš vážná na to, aby ji šlo odmávnout pouze tím, že o tom víme. Možná s tímhle měl problém Marky ve své reakci. Jo, a já si vlastně nejsem úplně jist tím, jak to dopadlo. Verze, kterou autoritativně sdělí robotka bez oka se mi nezdá být přesná a úplná. Ale musel bych to vidět víckrát, abych měl jasno. Paradoxně na tom až tak moc nezáleží, film by nekazila jiná varianta.

8) Mé romantické já by asi ještě rozvíjelo tu záležitost s externím monitorem. Originál byl hero´s journey (jo, zase), a končil vlastně úplně klasicky, tady jsme zůstali trochu divně viset mezi. Někdy je důležité zůstat cizincem, nicméně ne úplně ke všem, to se nedá zvládnout.

9) Jako je to velikánský film, určitě pět hvězd, jestli se časem dobere legendárních výšin originálu, to ukáže čas. Zatím je pro mne brzy. 75% na csfd ukazuje jen to, že to většina publika nedala, což mne moc nepřekvapuje.
10) Na toho Villeneuva bude asi třeba si posvítit, protože už třetí film a zase hodně dobře (po Arrival a po Prizoners).

11) Pár trefných žvejků z csfd:
Akisha: Nechte ho uležet! Já jsem odcházela se smíšenými pocity, ale jak se mi rozležel, zjistila jsem, že jsem zaháčkovaná.

3DD3: Úlitba rasistickým kořenům funguje lépe než 12 let v řetězech. (No kurvaže, dodávám. To platilo už o originálu)

Davies 182: Monument. Futuristický pomník všem, kteří byli ochotni bojovat za své ideály. Nebojte se snít.
Spiker 01: Film roku? Nene, to je film několika desetiletí.
Mirka Spáčilová jako obvykle mimo, ale to platilo už i u originálu:
https://kultura.zpravy.idnes.cz/blade-r ... lmvideo_ts
kdežto Fuka je pochopitelně fanda a znalec...
http://www.fffilm.name/2017/10/recenze- ... 49-90.html

další oponentní názory - Marky https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 06#p516606
Invictus https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 59#p520559
Eerie https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 20#p515520
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Argonantus »

Nový Total Recall, dodatečně.
Skoro by šlo opsat tohle https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 36#p515536

Nažehlené, drahé, spousta akce. A v tom je ten problém. Efekt, který jsem tu řešil mnohokrát - akce, která trvá furt a je stále stejná a hlavně, nepředstavuje žádný vývoj v ději (task resolution, jako souboj ve Star wars, třeba), se stane pozoruhodně otravnou.
V ději došlo k pár změnám, místy se to trochu vylepšilo, ale zase to moc zásadní efekt nemá.

Obsazení maximální - dvě superkočky, z nichž zlá Beckinsale rozhodně přesvědčivější, než Sharon stone (té akční roli moc nevěřím); Bil Nighy jako bonus. Colin Farrel o nevímkolik pater lepší herec, než Shcwarzenegger, ale, paradoxně, ježto tu v ryze akčním ději nemá co hrát, Schwarzenegger dopadl výrazně lépe. Má to být dělník se sbíječkou a pak akční agent, ne Hamlet princ dánský.

Už jsem se tu kdysi svěřil, že Total Recall moc rád nemám od začátku; upřesňuji, že scénář je chytrý a má obrovský potenciál, ale vadilo mi, jak s ním kdysi Verhoeven pojednal a jak málo z toho vypadlo. A že to vlastně tak moc nebral vážně; ostny ironie se obracely ani ne tak proti evil corporation, jako spíš proti hrdinovi samotnému.

Ale taky uznávám, že je to trochu cvičení na téma stylizace, která mi nesedla; Verhoeven do toho vnesl přece jen alespoň nějaký styl. Tohle je série výpůjček z Blade Runnera (šlo by sestříhat trajler tak, že ho od Buněk a Propojení nerozeznáte), z Pátého elementu, a Minority reportu a kdovíodkud, tolik to honí různé trendy, že to moc neví, čím to samo je.
Takže jasně slabší, než originál, kterému bych zpětně uznal asi čtyři, tohle je za tři, poctivěji odpracované než většina Marvelů, a není to vysloveně průšvih jako nový Robocop, ale nic moc. Pokud jste viděli starý Total Recall, tohle je totálně zbytečný film. Pokud ne, je to taková popcornovka, víc od toho nečekejte.

A ještě - můj oblíbený popcornometr Prométheus je, sečteno podtrženo, zábavnější nejméně o půl hvězdy.
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Lemmy »

Není to sice asi stoprocentní cyberpunk; nicméně film Upgrade vypadá, že by mohlo jít o zábavnou a svižnou akční jízdu. Na Rottenech aktuálně 75 procent, což není vzhledem k žánru vůbec marné :)

EDIT: dávám sem necenzurovaný trailer, který je lepší, než ten původní, cenzurovaný:
https://www.youtube.com/watch?v=nIi2GuqD3eE
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Argonantus »

Zase terminatori. Kromě obvykle fascinace vidim jak moc je to opravdu sen a hra s proměnnými realitami. Skoro pokaždé někdo usne a něco se mu zdá. A ten sen je důležitější než skutečnost a ta se meni na sen taky.
A lak strašlivý moc energie to má proti tem replikam.
A jak jsou hrdinové civilní a zranitelni.
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Lemmy »

Argo: pokud je to cílené jako odpověď na Upgrade: První, co napadlo mě, byl Robocop. Základ je v podstatě stejný: gangsteři hlavnímu hrdinovi zdevastují tělo a díky technologiím je schopný se pomstít... ale ta technologie ho začne zároveň ovládat. Rozdíly - tipuji z toho, co ukazuje trailer a základní popis - jsou tam spíš ve struktuře příběhu (u Robocopa si hlavní hrdina nemohl vybrat, jestli chce technologii přijmout a devastace těla byla mnohem větší / nezabili mu tam manželku - Upgrade bude zřejmě víc revenge movie / u Robocopa znamenalo ovládání technologií nemožnost jít proti čemukoliv, co měl zakódováno - tady půjde nejspíš o nemožnost ovlivnit, co program dělá - ale možná to bude ta samá premisa, kdy villain určil, co má program zakódováno ... nebo jiný plot twist).

... a pak Hardcore Henry. Film jsem sice neviděl, ale trailerové záběry a "brutalita" na mě působí obdobným dojmem.

Upgrade se podle mě bude inspirovat u několika zdrojů (a někdy to nebude inspirace cílená, ale člověk jí tam stejně uvidí, protože ji tam bude chtít vidět).

K těm proměnným realitám: tohle mě třeba nenapadlo vůbec, ale byl by to fajn (sice dost využívaný, ale fungující) plot twist - zvlášť pokud by se přidali čachry s realitami: aneb "něco prokáže, že to byl jen sen, ale můžou hýbnout prsem u nohy a když si sáhnu na krk, zjistím že je tam skutečně technologie" - konec filmu :). A to už je zase ten Recall $D
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Argonantus »

Muj post byl mimobezny. Nicméně spojitost lze v tématu najít s kde čim.
Veškerá moje psana romantika je hotel Tiki.
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Cyberpunk

Příspěvek od Lemmy »

Argonantus píše: 14. 4. 2018, 07:48 Veškerá moje psana romantika je hotel Tiki.
Jak říká klasik: "jojo, taky si rád vymýšlím nová slovíčka" $D
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů