Cyberpunk
Moderátor: Faskal
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Cyberpunk
Protože jsi mladý ucho.eerieBaatezu píše: Tak mi vysvětli, proč mě první šíleně nudil a druhej děsně bavil?
Kdybys byl starý ucho, tak bys viděl prvního Bladerunnera v jiném kontextu a měl srovnání s jinými filmy. A neznal fůru věcí, co přišly až po něm a jsou jeho kopie/rozvinutí. A byly by pro tebe zásadní a přelomové.
Což je mimochodem pointa toho Argova textu, co tu linkoval.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Cyberpunk
A možná do té věci Eerie doroste. Ale spíš ne. Některé věci jsou pro některé lidi ztracené.
- Invictus
- Nerozhodný volič
- Příspěvky: 7462
- Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cyberpunk
Já jsem teda original Blade Runner měl taky problém vydržet, prostě protože díky námětu a žánru jsem měl očekávání jako bych měl od akčního filmu, ale tempo byl ten starý noir. Což tedy ještě narušují ty akční sekvence, po kterých ten útlum působí ještě výrazněji. Pokud zrovna jste unavení, máte málo času, nebo k tomu dotáhnete nějakého člověka, který se k tomu dostal jako slepý k houslím, tak budete trpět. Mírně kryptický příběh taky úplně nepomáhá. Docela chápu, proč to už v době vydání u publika propadlo.
Ale pokud se vám podaří tyto rušivé vlivy odstranit, tak to stojí za to. I to vědomí, že to je vlastně průkopník cyberpunku pomůže docenit, jak dobrý je to vlastně film.
Ale pokud se vám podaří tyto rušivé vlivy odstranit, tak to stojí za to. I to vědomí, že to je vlastně průkopník cyberpunku pomůže docenit, jak dobrý je to vlastně film.
Iron Within
Iron Without
Iron Without
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Cyberpunk
Jenže já jsem viděl i old school noirový černobílý filmy, který mě nenudily. Prostě IMO pacing toho filmu drhne. A neomlouval bych to noirovým žánrem nebo čímkoliv.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6644
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cyberpunk
Tybrďo, tohle téma jsem nějak úplně minul.
Každopádně možná budu trochu offtopic...
Určitě už v roce 1983 to byl zavedený vizuál, i když mnohdy odporně stylizovaný, "studiový nepořádek" jako v klipech Michaela Jacksona k Billie Jean (zřejmě začátkem roku 1983), Beat it nebo Thriller (zřejmě spíš konec roku 1983). Podobně klipy Missing Persons Destination Unknown (zase dost romanticky stylizované, zřejmě někdy 1982-83) nebo vlastně živé vystoupení, i když ne tolik špinavé, spíš schované za make-upem i když ten styl je tam už docela dost vidět, Words (1981). Ostatně velká část nové vlny ten vizuál špíny, mlhy, občas deště nebo ohně velmi rychle přijala – i když právě v téhle stylizované podobě (a je to mimochodem jeden z důvodů, proč osmdesátky zvlášť po vizuální stránce většinou dost nesnáším).
Můžeš samozřejmě říct, že v tom klipu k Words to ještě není a ten zbytek už je ovlivněný Blade Runnerem, ale to má dva zádrhele: jeden je, že ve své době Blade Runner tak velký impakt neměl a sílil až s časem; a že se objevují podobné vizuály už společně s Blade Runnerem, nebo dokonce dřív. Vynechám klasický meziválečný a poválečný noir, kde désť, určitá porce špíny a tmavé prostředí jsou pomalu definující prvky, protože na noir Blade Runner zřetelně odkazuje. Ale mlha a déšť, temnota, vlastně i nějaká ta špína nepořádek, se objevuje i v jiných filmech:
Mnohé pasáže z Pink Floyd: The Wall – premiéra asi dva týdny po BR.
Série Šíleného Maxe (tam pochopitelně bez té vody) – první (1979) a víc asi spíš druhý díl (1981) (místo mlhy kouř a oblaka prachu)
Vlastně už prakticky k dokonalosti to přivedl Vetřelec (1979), i když samozřejmě bez těch hořících komínů. (Ale hořící ohně jsou do jisté míry už v tom Mad Maxovi, nebo i v The Wall.)
Určitě by se dalo najít několik dalších příkladů, nejsem v tomhle období nijak kovaný. Terminátor (1984) už to ukazuje v plné síle. Jako asi byl BR důležitý v tom formování, ale řekl bych, že Vetřelec byl v tomhle mnohem důležitější a začátkem 80. let už to (mimo Východní blok) nebylo nijak šokující.
Každopádně možná budu trochu offtopic...
Moc díky za tenhle příspěvek, je to pěkné shrnutí, mám k němu jen takovou poznámku bokem:Argonantus píše: ↑27. 1. 2016, 09:02 Tak ještě pár poznámek k Blade Runnerovi, když ho eerie baatezu vyvolal z hrobu.
To zvýrazněné je strašně zajímavé, protože to je věc, která sice v Blade Runnerovi funguje, ale imho není Blade Runner v tomhle nějaký průkopník, ale už se to pomalu stávalo konvenčním výrazovým prostředkem:Vliv je gigantický. Postava mimozemšťanky z Pátého elementu je skoro replika replikantky Priss. Podání ruky ve zlomyslné karikatuře je třeba finále prvního Burtonova Batmana. Scéna s výrobcem očí je Minority report. Hořící oheň nad komíny a kapající voda a cyberpunková mlha... je od té doby skoro všude.
Určitě už v roce 1983 to byl zavedený vizuál, i když mnohdy odporně stylizovaný, "studiový nepořádek" jako v klipech Michaela Jacksona k Billie Jean (zřejmě začátkem roku 1983), Beat it nebo Thriller (zřejmě spíš konec roku 1983). Podobně klipy Missing Persons Destination Unknown (zase dost romanticky stylizované, zřejmě někdy 1982-83) nebo vlastně živé vystoupení, i když ne tolik špinavé, spíš schované za make-upem i když ten styl je tam už docela dost vidět, Words (1981). Ostatně velká část nové vlny ten vizuál špíny, mlhy, občas deště nebo ohně velmi rychle přijala – i když právě v téhle stylizované podobě (a je to mimochodem jeden z důvodů, proč osmdesátky zvlášť po vizuální stránce většinou dost nesnáším).
Můžeš samozřejmě říct, že v tom klipu k Words to ještě není a ten zbytek už je ovlivněný Blade Runnerem, ale to má dva zádrhele: jeden je, že ve své době Blade Runner tak velký impakt neměl a sílil až s časem; a že se objevují podobné vizuály už společně s Blade Runnerem, nebo dokonce dřív. Vynechám klasický meziválečný a poválečný noir, kde désť, určitá porce špíny a tmavé prostředí jsou pomalu definující prvky, protože na noir Blade Runner zřetelně odkazuje. Ale mlha a déšť, temnota, vlastně i nějaká ta špína nepořádek, se objevuje i v jiných filmech:
Mnohé pasáže z Pink Floyd: The Wall – premiéra asi dva týdny po BR.
Série Šíleného Maxe (tam pochopitelně bez té vody) – první (1979) a víc asi spíš druhý díl (1981) (místo mlhy kouř a oblaka prachu)
Vlastně už prakticky k dokonalosti to přivedl Vetřelec (1979), i když samozřejmě bez těch hořících komínů. (Ale hořící ohně jsou do jisté míry už v tom Mad Maxovi, nebo i v The Wall.)
Určitě by se dalo najít několik dalších příkladů, nejsem v tomhle období nijak kovaný. Terminátor (1984) už to ukazuje v plné síle. Jako asi byl BR důležitý v tom formování, ale řekl bych, že Vetřelec byl v tomhle mnohem důležitější a začátkem 80. let už to (mimo Východní blok) nebylo nijak šokující.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cyberpunk
A opening shot v Blues Brothers. Z nějakého důvodu.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Cyberpunk
Díky všem, hlavně Sadako, za doporučení. Projdu si to a na něco se podívám.
Tak jsem si přečetl Argovo pojednání o Blade Runnerovi. Dokážu pochopit, že to ve své době některé lidi dostalo, a že může platit jednou fanoušek - vždycky fanoušek. Z dnešní perspektivy ovšem už ta hodnota je snížena (vše bylo mnohokrát zopakováno) a zabita tou neskutečnou nudou a kostrbatostí. Mé zklamání vyplynulo z toho, že jsem čekal kultovní a nadčasové dílo a dostal kultovní a (z pohledu dnešní filmařiny) mizerné dílo.
Tak jsem si přečetl Argovo pojednání o Blade Runnerovi. Dokážu pochopit, že to ve své době některé lidi dostalo, a že může platit jednou fanoušek - vždycky fanoušek. Z dnešní perspektivy ovšem už ta hodnota je snížena (vše bylo mnohokrát zopakováno) a zabita tou neskutečnou nudou a kostrbatostí. Mé zklamání vyplynulo z toho, že jsem čekal kultovní a nadčasové dílo a dostal kultovní a (z pohledu dnešní filmařiny) mizerné dílo.
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Cyberpunk
Ty argumenty dobou neberu. Původní Planeta Opic je z roku 68 a je to furt úžasnej film.
Re: Cyberpunk
Vždyť to říkám - některé filmy jsou nadčasové, některé nikoli. Ty, co nejsou, ovšem bývají pozitivně vnímány těmi, kdo je sledovali v době, kdy ještě mohly fungovat. Nostalgie se tomu říká.
- Sadako
- Příspěvky: 5293
- Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
- Bydliště: Stadt von Morgen
- Kontaktovat uživatele:
To je ovšem jenom tvůj pohled. Můj se třeba dost radikálně liší - Planeta opic je poměrně naivní a v současnosti moc nevidím důvod, proč se na ni dívat z jiných než studijních důvodů.eerieBaatezu píše: ↑7. 9. 2018, 18:52 Ty argumenty dobou neberu. Původní Planeta Opic je z roku 68 a je to furt úžasnej film.
Kniha mi taky nepřijde dvakrát nadčasová, francouzská šedesátá léta z ní stříkají proudem. Zajímavé v kontextu doby, ale jinak spíš ne, co si tak matně vybavuju. Komplexnější rozbor nedám, to bych ji musela znovu přečíst a do toho se mi moc nechce.
Co se Blade Runnera týče, má velmi pomalé tempo; mně to někdy vadí a někdy ne (spousta filmů ze 60. až 80. let je pro mne v tomto ranku naprosto nesnesitelná), u něj jsem to vlastně dala bez větších problémů, ale sralo mě. Vlastně víc než třeba v mnohem pomalejší Solaris. Nicméně, nebylo nepřežitelné a zbytek mi stál dost za to se dodívat, ale nějaká srdeční záležitost pro mě BR není. Nový jsem ještě neviděla (já vůbec poslední dobou sleduju převážně divná anime a to ještě roztahaně) a předpokládám, že v ranku tempa z něj nebudu nadšená srovnatelně. Ale třeba se mýlím.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Cyberpunk
Já bych to podpořil. Původní planeta opic byl film, který mne šíleně nudil už v sedmdesátých letech, kdy jsem ho viděl.
Vůbec nic zajímavého na něm nevidím a pokusy o remake to nijak nezlepšily.
Vůbec nic zajímavého na něm nevidím a pokusy o remake to nijak nezlepšily.
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Cyberpunk
Kniha Planety Opic je úplně jiná, než film. A že vám nepřijde dobrej, s tím nemůžu nic dělat. Osobně mám ten film v top best ever, nedávno jsem na něj koukal a opět se mi to potvrdilo. Některý filmy nestárnou dobře, ale tohle se furt drží, protože je to hustě napsaný a provedený.
Jasný, já souhlasím, jen jsem oběcně reagoval na ten argument doby.
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Cyberpunk
Zajímavost (a speciálně pro Eerieeho, pokud je ochoten si udělat čas). Narazila jsem na video, které rozebírá neverbální vyprávění příběhu v Mad Maxovi. Moc dlouhé to není a hezky to sumarizuje moje pocity ohledně tohohle typu sdělování myšlenky audiovizuáním způsobem.
https://www.youtube.com/watch?v=9u6DwJOs604
https://www.youtube.com/watch?v=9u6DwJOs604
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 hostů