jedna věc, kterou by stálo za to před hrou udělat, je mezi sebou si vyjasnit, jak si kdo představujete, že by ta hra měla vypadat, jak moc by měla být temná, jak moc by tam mělo být hrůzy, bezmoci atd, jak moc by postavy hráčů měly spolupracovat nebo se podrážet, pár slov asi věnovat i tomu, jestli mají hráči nějaká témata, kterým by se fakt věnovat nechtěli (na tom není nic špatného, všichni taková máme).
tahle pietova rada je imo zlate pravidlo, ktere by se melo vytesat do mramoru!
fakt to udelejte. klidne si pred hrou sednete doma na kafe ci do hospody a debatte a debatte. ty vyzved od hracu, jake maji predstavy a promysli to. pri dalsim sezeni jim nadhod, jakou mas vizi a pokus se jejich postavy krapet nasmerovat tak, jak bys potrebovala. vubec to nedelej skryte, proste jim to oznam a zkus jim vysvetlit, ze to je v zajmu hry. a pri dalsim sezeni doladte detaily...
hry WoD jsou predevsim o komunikaci ST s hraci. mela bys dopodrobna vedet, jake touhy a plany a cile ktera postava ma a stavet jim hry na miru. a to se behem hernich sezeni neda zjistit. doporucuji o postavach a hre debatit minimalne tolik hodin, kolik venujete samotnemu hrani. a ne jen pred zacatkem, ale i prubezne.
a pak bych doporucoval zacit par her jako lidi (tedy jen podle pravidel WoD. az po par sezenich udelat z nekterych postav ghuly, casem upiry...
my to tak udelali a moc se to osvedcilo. dospelo to tak daleko, ze nektre postavy odmitly byt upiry a hrajeme smisenou kroniku lidskoghuloupiri.
(jen pozor na to, ze clovek je v tomto systemu velmi nachylny umirat na vselijake zraneni. takze to neprehanej s neprately a boji vubec!)
taky bych doporucoval zacit hrat v minulosti a postupne kracet dejinami vpred. (opet mam s podobnou veci dobre zkusenosti). my zacali ve francii po prvni svetove valce, ted nas brzy postihne krach na NY burze (bohacum to muze dost rozhodit usmevy
) a moc se tesim na druhou svetovou valku. zkratka a dobre, timto zpusobem se vyvarujeme sedosti stejnych pribehu. stale se deje neco noveho a jsem zvedav, jestli hracum, kteri se rozhodli nebyt upiry a radeji chodit po dennim svetle jejich presvedceni vydrzi az do stari postav a nechaji sve osyudy zavrsit smrti nebo nakonec podlehnou svodum nesmrtelnosti a stanou se krevsajicimi monstry...
(snad jsem dostatecne popsal vyhody, ktere kronika plynouci casem ma.)