od Ecthelion » 16. 5. 2016, 19:36
Hodnocení porotců píše:Alef
Night Noir je skoro párik s hrou Pod rouškou. Skvelý vizuál a minimalizmus, lenže … oporných bodov je tu mimoriadne málo. Naozaj nestačí povedať, že hráte hru, vytvorte si “nejaké” postavy a rozbehnite sa. Prirodzene, je tu oporný bod: buď vraždu vyšetrujete, alebo ju riešite ako tieňová postava. ale paradoxne, tieňové postavy sú lepšie natienené než tie regulárne. Toto by mohlo fungovať, ak by bol v hre príklad (aspoň fiktívny), lebo hra jednoducho nedáva návod na obsah. Osobne vidím problém aj v samotných vraždách: bačoriť sa v opise vrážd možno možno raz alebo dvakrát, ale napĺňanie obsahu je bezobsažné. Pritom detektívnych žánrov je tak veľa.
nápad, atmosféra, celkový dojem: 3 body
hratelnost a provedení: 1
ucelenost, srozumitelnost, podání: 1
zapojení ingrediencí: 1
Ecthelion
Night Noir je pěkná a minimalistická hra, která vsadila na atmosféru, srazila mechaniky na minimum a pěkně jí to funguje. Jednoduché bílé písmo na černé, noční můry, zachmuřený detektiv ze třicátých let... atmosféra jak řemen. Hra je zaměřena na menší počet hráčů (od začátku jsme měl dojem, že je spíš míněna jeden na jednoho a nejlépe pak funguje), což je zajímavé rozhodnutí, ale pochopitelné, vzhledem ke zvolenému žánru hry. Přemýšlím, jestli by se nenašel nějaký prostor pro další hráče (Dirty Secrets má více vypravěčů, kteří se střídají ve vyprávění scén, mohl by tu být prostor pro přízraky z jeho minulosti... třeba přízrak detektivovy ženy, která je stále s ním a se kteoru si stále povídá, přestože ji nikdo nijný nevidí... případně přízraky ze světa snů, které jsou lapeny ve stejném zlém snu, jen z druhé strany), ale to je otázka spíš pro další dopracování hry – takhle ten základ pěkně funguje. Propojení reálného světa a nočních můr, které jsou skutečné je moc pěkný nápad (jakkoli mě osobně by hrát za vraha asi docela bylo proti srsti a zvažoval bych hraní za oběť... ale plně chápu, že to přispívá k atmosféře depresivní hry). Je tu v zásadě jedna jediná mechanika a podle všeho funguje dobře (předávání vypravěčské pravomoci je pro tuto hru velice vhodné). Jako slabinu systému vidím, že je to čistý rollfest – neexistuje možnost ovlivnit výsledek akce, vše je čistě náhodné. Jsou tu sice žetony, které zaručí přehození, ale i tak je výsledek šitě na náhodě. Když kostky prostě nebudou padat, může to být dost frustrující. Přemýšlím, že bych spíš ocenil, kdyby žetony přidávaly bonus k hodu (a hráč by tak mohl posílit hody, na kterých mu záleží před samotným hozením). Také získávání žetonů za dobře zahranou scénu je dost subjektivní a mohlo by potenciálně dělat problémy, ale jinak funguje.
Přiznám se, že jsem trochu očekával řešení (případně několik možností), proč detektiv vidí vraždy (případně proč je ve snech páchá) a pak je vyšetřuje. Za sebe si nejsem jistý, jestli bych dokázal bez pomoci něco zajímavého vymyslet... kdyby bylo ve hře pár možností (protože předpokládám, že autor nějakou měl připravenou, případně vymyšlenou), určitě by to pro hraní pomohlo. Nebylo by špatných do další verze pár příkladů, ale hra je dobře srozumitelná, takže pro tuhle verzi nebyly až tak potřeba. Jinak je to moc pěkná malá hra, která by na zahrání krátké kampaně mohla přinést opravdu atmosférické hraní.
nápad, atmosféra, celkový dojem: 4 body
hratelnost a provedení: 3 body
ucelenost, srozumitelnost, podání: 3 body
zapojení ingrediencí: 3,5 body
Pepa
Nápad, atmosféra a celkový dojem - 5
Postavám se ve snu zdá o vraždách, které později musí vyšetřit. To je nápad, který se mi velmi líbí a líbí se mi i atmosféra celkově. Problém ale právě vidím v tom, že to na tu atmosféru spoléhá až moc. Protože jinak ta hra v podstatě nemá žádná pravidla...
Hratelnost a provedení - 2
Jak hodnotit pravidla hry, když se všechno řeší téměř bezpravidlově? Vyhodnocovací mechanika je v podstatě mechanika ze Shadows, která samozřejmě někomu být po chuti může (a co mě týče, tak já také říkám: klidně), ale mám pocit, že když jde o příspěvek do soutěže, tak by se v něm leccos pravidlově zajímavého mělo také objevit. Jenom o tvorbě prostředí by to asi zase nemělo být...
Ucelenost, srozumitelnost a podání - 5
Hra je srozumitelná a pochopí ji každý
Zapojení ingrediencí - 2
Sen je zpracován velmi dobře, Přízrak a Přísaha už jenom okrajově. (Protože mi přijde, že v závislosti na náladě, atmosféře a hráčích u stolu, se už na to "strašení" či "psychické potíže" zase tak moc třeba ani hrát nemusí.) Mechanická ingredience (podle mého) naplněna není. Hráč sice má pod kontrolou dvě herní entity (i když i to už může být docela spekulativní), ale ty
nejsou popsané více charakteristikami[\b] (jak se chtělo).
Ještě poznamenám, že mám dojem, že čím méně má hra pravidel a čím více stojí na atmosféře, tak tím je těžší ji hrát. Protože naruší-li někdo/něco budovanou atmosféru, tak to jde celé do háje, protože o pravidla se příliš opřít nelze... (A dva Vypravěči (!?) to rozhodně nezachrání.) (A také bude asi poměrně těžké najít na tuto hru spoluhráče a "fungující" skupinu.)
Takže těžko říci, jak tuto hru hodnotit, když to je "pouze" prostředí pro Shadows
[quote="Hodnocení porotců"][b][size=150]Alef[/size][/b]
Night Noir je skoro párik s hrou Pod rouškou. Skvelý vizuál a minimalizmus, lenže … oporných bodov je tu mimoriadne málo. Naozaj nestačí povedať, že hráte hru, vytvorte si “nejaké” postavy a rozbehnite sa. Prirodzene, je tu oporný bod: buď vraždu vyšetrujete, alebo ju riešite ako tieňová postava. ale paradoxne, tieňové postavy sú lepšie natienené než tie regulárne. Toto by mohlo fungovať, ak by bol v hre príklad (aspoň fiktívny), lebo hra jednoducho nedáva návod na obsah. Osobne vidím problém aj v samotných vraždách: bačoriť sa v opise vrážd možno možno raz alebo dvakrát, ale napĺňanie obsahu je bezobsažné. Pritom detektívnych žánrov je tak veľa.
[i]nápad, atmosféra, celkový dojem: [/i]3 body
[i]hratelnost a provedení:[/i] 1
[i]ucelenost, srozumitelnost, podání:[/i] 1
[i]zapojení ingrediencí:[/i] 1
[b][size=150]Ecthelion[/size][/b]
Night Noir je pěkná a minimalistická hra, která vsadila na atmosféru, srazila mechaniky na minimum a pěkně jí to funguje. Jednoduché bílé písmo na černé, noční můry, zachmuřený detektiv ze třicátých let... atmosféra jak řemen. Hra je zaměřena na menší počet hráčů (od začátku jsme měl dojem, že je spíš míněna jeden na jednoho a nejlépe pak funguje), což je zajímavé rozhodnutí, ale pochopitelné, vzhledem ke zvolenému žánru hry. Přemýšlím, jestli by se nenašel nějaký prostor pro další hráče (Dirty Secrets má více vypravěčů, kteří se střídají ve vyprávění scén, mohl by tu být prostor pro přízraky z jeho minulosti... třeba přízrak detektivovy ženy, která je stále s ním a se kteoru si stále povídá, přestože ji nikdo nijný nevidí... případně přízraky ze světa snů, které jsou lapeny ve stejném zlém snu, jen z druhé strany), ale to je otázka spíš pro další dopracování hry – takhle ten základ pěkně funguje. Propojení reálného světa a nočních můr, které jsou skutečné je moc pěkný nápad (jakkoli mě osobně by hrát za vraha asi docela bylo proti srsti a zvažoval bych hraní za oběť... ale plně chápu, že to přispívá k atmosféře depresivní hry). Je tu v zásadě jedna jediná mechanika a podle všeho funguje dobře (předávání vypravěčské pravomoci je pro tuto hru velice vhodné). Jako slabinu systému vidím, že je to čistý rollfest – neexistuje možnost ovlivnit výsledek akce, vše je čistě náhodné. Jsou tu sice žetony, které zaručí přehození, ale i tak je výsledek šitě na náhodě. Když kostky prostě nebudou padat, může to být dost frustrující. Přemýšlím, že bych spíš ocenil, kdyby žetony přidávaly bonus k hodu (a hráč by tak mohl posílit hody, na kterých mu záleží před samotným hozením). Také získávání žetonů za dobře zahranou scénu je dost subjektivní a mohlo by potenciálně dělat problémy, ale jinak funguje.
Přiznám se, že jsem trochu očekával řešení (případně několik možností), proč detektiv vidí vraždy (případně proč je ve snech páchá) a pak je vyšetřuje. Za sebe si nejsem jistý, jestli bych dokázal bez pomoci něco zajímavého vymyslet... kdyby bylo ve hře pár možností (protože předpokládám, že autor nějakou měl připravenou, případně vymyšlenou), určitě by to pro hraní pomohlo. Nebylo by špatných do další verze pár příkladů, ale hra je dobře srozumitelná, takže pro tuhle verzi nebyly až tak potřeba. Jinak je to moc pěkná malá hra, která by na zahrání krátké kampaně mohla přinést opravdu atmosférické hraní.
[i]nápad, atmosféra, celkový dojem: [/i]4 body
[i]hratelnost a provedení:[/i] 3 body
[i]ucelenost, srozumitelnost, podání:[/i] 3 body
[i]zapojení ingrediencí: [/i]3,5 body
[b][size=150]Pepa[/size][/b]
[i]Nápad, atmosféra a celkový dojem[/i] - 5
Postavám se ve snu zdá o vraždách, které později musí vyšetřit. To je nápad, který se mi velmi líbí a líbí se mi i atmosféra celkově. Problém ale právě vidím v tom, že to na tu atmosféru spoléhá až moc. Protože jinak ta hra v podstatě nemá žádná pravidla...
[i]Hratelnost a provedení [/i]- 2
Jak hodnotit pravidla hry, když se všechno řeší téměř bezpravidlově? Vyhodnocovací mechanika je v podstatě mechanika ze Shadows, která samozřejmě někomu být po chuti může (a co mě týče, tak já také říkám: klidně), ale mám pocit, že když jde o příspěvek do soutěže, tak by se v něm leccos pravidlově zajímavého mělo také objevit. Jenom o tvorbě prostředí by to asi zase nemělo být...
[i]Ucelenost, srozumitelnost a podání [/i]- 5
Hra je srozumitelná a pochopí ji každý :)
[i]Zapojení ingrediencí [/i]- 2
Sen je zpracován velmi dobře, Přízrak a Přísaha už jenom okrajově. (Protože mi přijde, že v závislosti na náladě, atmosféře a hráčích u stolu, se už na to "strašení" či "psychické potíže" zase tak moc třeba ani hrát nemusí.) Mechanická ingredience (podle mého) naplněna není. Hráč sice má pod kontrolou dvě herní entity (i když i to už může být docela spekulativní), ale ty [b]nejsou popsané více charakteristikami[\b] (jak se chtělo).
Ještě poznamenám, že mám dojem, že čím méně má hra pravidel a čím více stojí na atmosféře, tak tím je těžší ji hrát. Protože naruší-li někdo/něco budovanou atmosféru, tak to jde celé do háje, protože o pravidla se příliš opřít nelze... (A dva Vypravěči (!?) to rozhodně nezachrání.) (A také bude asi poměrně těžké najít na tuto hru spoluhráče a "fungující" skupinu.)
Takže těžko říci, jak tuto hru hodnotit, když to je "pouze" prostředí pro Shadows :think:[/quote]