[Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: :wink: $D $8) $cry$ $P :-)= :eyecrazy: :>:o/ :>;o) O-) :clap: :think: $lol$ $:) $;) $-o :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od Ecthelion » 1. 9. 2015, 19:06

Komentář do sborníku píše:Crowen je veterán všech Kuchyní a na hře je to vidět – je jasně organizovaná, přehledná a dobře postavená. Pravidla jsou přehledná a v zásadě nemám, co bych jim vytknul. Vypadají, že by měly fungovat bez problémů a hladce. Cyperunková akce v lehce dystopickém světě zní opravdu dobře a klidně bych si zahrál. Výhrad mám jen málo a jsou to v zásadě drobnosti, jako celek hra funguje.

Moje první výhrada směřuje k hlavním hrdinkám – jaký má smysl, že musí jít o ženy? Je to určitý „cheesy" prvek, ale jinak to zatím z mého pohledu smysl nemá. Hry by byla totožná, i pokud by šlo o muže (sice by se to pak nemohlo jmenovat Valkyra, ale hraní by bylo stejné) a protože předpokládám, že většina hráčů budou muži, vnáší to do hry prvek crossgenderu, který může být problematičtější na hraní. Buď bych doplnil nějaká herní témata pro ženy a nápady, jak je hrát, nebo bych se zamyslel, jestli tenhle prvek je pro hraní opravdu potřeba.

Další problém, který vidím, je ten, že ochrana VIP je v zásadě reakce na cizí akci. Postavy musí čekat, než se něco stane a teprve pak mohou jednat. Mohou samozřejmě podniknout nějaké akce, aby se připravily… ale ve výsledku stejně musí čekat na tah protistrany. Vražda, únos, nebo krádež jsou aktivní akce – tam vždy záleží na akci postav – tady je to reaktivní, musí čekat na akce protivníků. Pokud by ochrana VIP byla jen jedna z možných misí, nevadilo by to – na zpestření to není špatné. Pokud ale většina hry bude spočívat právě v této reaktivitě, může to být dost problematické. Seriál Human Target (jako inspirace jinak skvělý) je také postavený na ochraně VIP a po pár dílech museli najít i jiné motivy, protože se ta zápletka dost ohrála.

Jinak hře opravdu mohu máloco vytknout. Je pěkná, dobře zasázená, funguje a nejsou tam nějaké logické boty. Opravdu pěkná a příjemná práce.

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od OnGe » 18. 3. 2015, 12:08

York píše:Rámec hry je pevně ohraničený, jsou jím zakázky pro bezpečnostní agenturu od různých zadavatelů. Jsou tam i příklady toho, kdo může být zadavatelem a co může chtít.

Jediné, co u toho vidím jako problematické, je to spojení s osobními cíli postav (kde navíc příklady chybí), o tom jsem psal už výše.
To je zhruba to, o čem jsem mluvil. A moc to nekoresponduje se zaměřením na morálku, neřesti a podobně. Bych čekal, že když je na to takový důraz, že to bude důležité a že by ta hra měla být o tom.

ad. dovednosti naprd pro dokreslení - ok, proč tam pak mám astrofyziku a biologické zbraně (už mě nebavila práce v laborce, tak jsem si radši vybrala kariéru elitní ranařky?) a ne třeba právo, agronomii, košíkářství nebo hru na flétnu? Nemá smysl mechanicky řešit něco, co se ve hře neobjeví.

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od York » 18. 3. 2015, 11:24

OnGe píše:Co tady rozhodně chybí je, o čem by ta hra měla být.
To si rozhodně nemyslím. Rámec hry je pevně ohraničený, jsou jím zakázky pro bezpečnostní agenturu od různých zadavatelů. Jsou tam i příklady toho, kdo může být zadavatelem a co může chtít.

Jediné, co u toho vidím jako problematické, je to spojení s osobními cíli postav (kde navíc příklady chybí), o tom jsem psal už výše.
OnGe píše:Jako soukromá bezpečnostní megakorporace fajn, ale že tu máme v dovednostech i astrofyziku a biologické zbraně mi připadá pojaté trochu moc ze široka.
Touhle poznámkou po mě už taky pár lidí střílelo a pořád na ní nevidím nic směrodatného. Většina Shadowrunových postav má různé obskurní znalosti či dovednosti, protože, světe div se, žijí i něčím jiným a ne vždy to bývali shadowruneři. Dělá je to živými a zajímavými. Navíc v dovednostním systému, kde máš specializace a obecné dovednosti, které se z nich skládají, nemusíš ani tyhle věci konkrétně řešit, protože spadají pod tvou obecnou dovednost. Pokud navíc hodně pracuješ s tím, co spadá pod znalosti a odbornosti postav (třeba proto, že pak hráči získávají větší pravomoce při vnášení relevantních prvků do hry), tak se celkem hodí mít představu, co to tak zhruba obnáší.

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od crowen » 18. 3. 2015, 02:14

Onge: dakujem za podnetnu a konstruktivnu kritiku.

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od OnGe » 16. 3. 2015, 16:02

Proletěl jsem to jen zběžně, ale vypadá to na tradiční crownovskou kuchyňovku :) Mechanika s trochou dobré vůle funkční, zápletka tak cool, že by i Tarantino zapojil autocenzuru, ingredience jen tak na dozdobení a jako zlatý hřeb večera ilustrace, jejichž autorem zřejmě není Jan “crowen” Rosa, ale přísně se to tají.

Co tady rozhodně chybí je, o čem by ta hra měla být. Jako soukromá bezpečnostní megakorporace fajn, ale že tu máme v dovednostech i astrofyziku a biologické zbraně mi připadá pojaté trochu moc ze široka.

To je k tomu asi vše, ostatní už tu řekli předemnou, nebo to zaznělo v některém z minulých ročníků.

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od York » 16. 3. 2015, 11:41

Crowene, DBaD je fajn vodítko, ale těžko ho můžeš uplatnit, když nevíš, že to dotyčnému hráči vadí. Souhlasím s tím, že to byl spíš problém chybějící domluvy mezi hráči, než problém hry. Pacifist je v Shadowrunu regulérní pravidlový rys postavy a těžko někdo může předpokládat, že bude problém, když si udělal postavu podle pravidel.

Zrovna v téhle hře by to snad problém být neměl vůbec, existence Morálky coby traitu a pravidel pro práci s ní snad celkem jasně implikují, že morálka postav bude ve hře dost podstatným tématem. Nebyla to z mé strany ani tak výtka, jako spíš zamyšlení se nad tématem.

edit:
Zbytek by už byl rozbor tvého konkrétního systému, tedy obecně nepříliš zajímavý, takže z mé strany to je vše.

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od crowen » 13. 3. 2015, 22:35

Nekra (a York):
:arrow? Lstivost - a vlastne vsetky Vlastnosti kopiruju realitu. Lstivost predstavuje inteligenciu, rychlost rozhodovania, silu vole, proste vsetky mozne mentalne schopnosti zlucene do jednej. Zda sa najsilnejsia, ale aj v realite, ak ma niekto vysoku inteligenicu a silnu volu, je na tom lepsie, ako nejaky steroidmy nabuchany jedinec s IQ hupacieho konika.

Lstivost prida Vydrz, a ovplyvni Iniciativu. ALE, ak vsetko narves do Lstivosti, neostane ni dost na zvysne dve Vlastnosti. Predstav si, co sa stane, ked sa dostanes do fyzickeho konfliktu s postavou s vysokou Drsnostou. Sice budes skor na tahu, a mas vysoku Vydrz, ale tvoj protivnik bude mat voci tebe ovela vyssi bonus k hodu, a ak ho teda budes chciet zasiahnut, budes musiet pouzit viac, ako jednu kocku v hode. A tu ti pocet kociek, ktore mozes v jedom kole pouzit, limituje nizka hodnota Drsnosti.

Dalsi efekt vysokej Lstivosti a nizkych Drsnosti a Sexy je, ze budes ultra intelikentny nerd, ktory je skaredy a denglavy a aj kratka fyzicka namaha ta polozi v zmysle, ze nebudes vediet vyvinut dostatocne usilie na prekonanie nejakej trochu narocnejsej fycikej vyzvy - predstavy si nahanacku v ulickach, ked budes moct k hodu poucit len 2k6 lebo tvoja Drsnost je 2. Budes sa velmi snazit dobehnut informatora, ktory ma dolezite info o tvojom zadrziavanom priatelovi. Bude to nejaky buchac z gangu s Drsnostou 4. Buchac uz v zaklade ma vyhodu +2 kvoli rozdielu Drsnosti. (Inac teraz ked tak pozeram, tak tam nemam ziadu Specializaciu na sporty/atletiku, musim to tam niekde napasovat.). Okrem toho, ak ti bude chciet ujst, tak proste Koordinator pouzije viac kociek v kazdom kole a utecie ti.

Myslim, ze obaja sa na vlastnosti pozerate velmi z ciselneho pohladu - co je pre vas najvyhodnejsie, nie z herneho pohladu - co je pre vas najzabavnejsie, respektive co je pribehovo najuveritelnejsie.

:arrow? Doporucovanie/Vztahy - ten carovny kruh je zaujimavy. Dalo by sa to riesit povedzme tak, ze napisete, kto vas odporucil do Valkyry (uz existujuca Valkyra) a tym by sa trochu viac dotvorila Valkyra Security ako Organizacia. Vdaka za upozornenie.

:arrow? Odmietnutie uplatku Valkyrou - ech, to som prehliadol, pri tvorbe som sa stale nevedel rozhodnut medzi Moralkou a Skazenostou postavy a tolko krat som to prepisal, ze toto mi uslo. Pozriem sa na to, vdaka.

:arrow? hranaté závorky - upravil som to tak, ze som do zatvorky pridal cislo, ale len v sedom odtieni, takze po vytlaceni je to naznacene, ale nekrici to z papiera. Asi takto [1][2][3]

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od crowen » 13. 3. 2015, 15:58

:arrow? Moralka - extra platbu pri snahe Valkyry niekoho podplatit som nejako prehliadol, opravim, vdaka.

Zase, uplatni zdravy sedliacky rozum. Keby Valkyre v hre niekto ponukol 1 euro za zabitie kolegyne, tak namiesto palenia Vydrze ta Valkyra dotycneho bud brutalne vysmeje, alebo zastreli ako provokatera. Ja sa v mojich hrach snazim o uveritelnost, ani v realite by nikto za vrazdu kolegyne neponukal 1 euro, ale ovela vyssiu sumu zodpovedajucu zavaznosti zlocinu a riziku s tym spojenym.

:arrow? Pacifisticka postava - to je problem hracov, a nie pravidiel. IMHO nepisane pravidlo RPGciek je "Don't be a dick!", a ide o to, aby sa hraci dobre bavili, a nie, aby ich hra nebavila. Vo vasej situacii ste sa mali dohodnut, ci prudenie tvojho pacifistu bude pre hracku zabavne (aj ked to jej postavu bude poriadne srat), alebo nie. A bud sa dohodnete na tom, co je pre vsetkych zabavne, alebo si najdete inych spoluhracov.

:arrow? "klasický" přístup sčítání atributu a dovednosti. vobec nechapem, co chces povedat tymto odstavcom, mozes to prosim rozviest detailnejsie?

:arrow? jaké atributy se k čemu počítají To my vypadlo, musim to tam doplnit. Schopnosti a Vlastnosti nie su natvrdo zviazane, hrac sa moze rozhodnut, co v hre dava zmysel, aby jeho Valkyra vyuzila.

Zober si napriklad vypocuvanie - mozes zahrat "Good cop, bad cop". Jedna Valkyra pouziva Lstivost (alebo Sexy, podla pristupu, pri Sexy bude viac odvadzat pozornost, pri Lstivosti bude viac zavadzat, kontrolovat fakty atd), druha Drsnot (krik, buchanie po stole, obcasne facky, skrtenie ci uder do brucha). Jasne, ze nebudes Sexy soferova :-)

Vlastnosti maju vyznam talentu, ukazuju, nakolko je Valkyra v danom smere obdarena od prirody (chirurga, kybertechnika, ...). Schopnosti ukazuju, co sa naucila, a ako dobre to zvladla. Scituju sa preto, lebo Vlastnosti podporuju Schopnosti.

:arrow? schopnosti - Nechapem, co je na tom divne. Proste si vyberies par Specializacii, na zaklade coho urcis, ako dobre zvladas vseobecny zaklad v danej oblasti. Snazil som sa to spravit jednoduche, aby si hraci nemuseli pamatat milion statistik, a aby neboli schopnosti bud velim vseobecne, alebo velmi specializovane. Ja som "namodeloval" skutocnost, podla ktorej sa naucis par veci, a ak su v jednej oblasti, tak z tej oblasti mas dost dobre znalosti, ale ked pride na specializaciu, si macher.

Pochopil si to dobre, ak sa da Specializacia uplatnit, ratas si Schopnost + Specializacia, ak sa uplatnit neda, ratas si len Schopnost.

Zober si to ako paralelu k studiu Softveroveho Inzinierstva, nestudujes Softverove Inzinierstvo, ale Algorytmy, Matalyzu, Algebru, Architekturu pocitacov, Design Patterns, Programovacie techniky, Databazy, Optimalizaciu procesov, .... To su tie specializacie, z ktorych sa ti vysklada Schopnost Softverove Inzinierstvo. Aj ked si priamo nestudoval hardver, ked ti odide disk na pocitaci, tak si proste ten pocitac otvoris, zisits, aky disk si mas kupit, a sam si ho vymenis (na co ti bude stacit Softverove Inzinierstvo aj bez nejakej specializacie).

:arrow? Boj v meste - budes si to pocitat vzdy, ked budes bojovat v mestskom prostredi - krivolake ulicky, prehladavanie slumu alebo mrakodrapu atd. Vies, ake zakernosti mas cakat, vies, ako mas vyuzivat teren, a mas teda vyhodu.

:arrow? Taktika - budes si to pocitat pri planovani prepadu ci utoku, vyhodnocovani situacie pred dalsim rozhodovanim, ako postupovat v boji atd.

:arrow? Siesty zmysel - ziadna nadprirodzena schopnost, skor take tusenie, ze nieco nie je vporiadku, svrbenie na zatylku tesne predtym, ako ti hlavu odstreli snajper, intuitivne vycitenie, ze ti niekto klame do oci atd.

:arrow? Improvizacia - pouzijes ju vzdy, ked potrebuje postava improvizovat. Nemas vybavenie? Improvizujes. Posral sa bojovy plan? Improvizujes.

:arrow? Velenie - ked potrebujes, aby ta ludia, ktorym velis, posluchali. Zavelis nizsim sarzam v ramci skupiny, alebo NPC pod svojim velenim, vtedy mas bonus k hodu. (To mi pripomina, ze mi z pravidiel vypadol system hodnosti :-))

:arrow? Vysluch - uspech sa prejavi presne podla pravidiel - hodis viac, dozvies sa info od NPC. Hodis remizu, komplikacia znamena, ze medzi informaciami, co si sa dozvedel, je zamiesane klamstvo, ale nevies, co to je. Hodis menej, nic sa nedozvies.

:arrow? Navigacia - hodi sa vtedy, ked potrebujes naplanovat trasu tak, ako by ti to softver nespravil (cez urcite body, ktore bud v mapach nie su, alebo ich nechces nikde oznacit, aby si nezanechal digitalnu stopu, alebo je v danom mieste rusenie signalu, alebo sa ti pokazi pristroj atd)

:arrow? Bojove manevre - pri nahanacke v meste alebo prestrelke na motorkach si to mozes pripocitat. Ak sa len prepravujes z bodu A do bodu B, to ani nie je hodne hodu, pokial sa nema nieco stat.

:arrow? 6 bodů je strašně málo - to je diskutabilne, mozno by to chcelo lepsie otestovat v praxi. Sest bodov ti da povedzme 6 Specializacii v 6 roznych Schopnostiach. To znamena, ze v 6 oblastiach mas 50% maximalneho bonusu (+2 versus +4).

Dalsie veci skomentujem zase neskor

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od York » 13. 3. 2015, 13:59

crowen píše:Ciele - Si si isty, ze je to globalny problem, a nie len tvoj problem? Videl som par hier, kde boli Ciele postav implementovane pravidlovo, a nemal som pocit, ze by to hru rozbijalo.
Jistý si úplně nejsem, ale mám takovou zkušenost z několika různých skupin a z různých her. Ne, že by to hru vyloženě rozbíjelo, prostě se to do ní nikdy výrazněji nedostalo.

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od crowen » 13. 3. 2015, 13:48

Vdaka za komentare.

York:
:!: Setting - toto je ocakavanie komercnej 250+ stranovej hry, nie kuchynoveho polotovaru :-) Vdaka za tipy, vacsinu z toho som planoval, ale nebol cas vymyslat cool mena.

:arrow? Replikanti v hre - toto som zial nestihol rozpisat, mam k tomu poznamky, a planujem dorobit. V skratke - ano, Valkyra moze byt Replikantom.

:arrow? Ciele - Si si isty, ze je to globalny problem, a nie len tvoj problem? Videl som par hier, kde boli Ciele postav implementovane pravidlovo, a nemal som pocit, ze by to hru rozbijalo.

Tak nejak som sedliackym rozumom predpokladal, ze postavy budu svoje Ciele sledovat medzi misiami, alebo ak sa pocas misie vyskytne scena, ktora suvisi s ich Cielom. Skusim podrobnejsie popisat, ako vhodne zapojit Ciele do hry, aby nerusili koncepciu a ostatnych hracov. Podla mna Ciele tak trochu nutia hracov vkladat svoj diel do snahy o tvorbu spolocneho pribehu, a zaroven poskytuju Koordinatorov inspiraciu a napady, comu by sa vo svojich hrach chceli venovat.

Dalsia vyhoda Cielov pri dlhodobom hrani ustalenej skupiny je odohravat oneshoty pre jedneho alebo mensiu cast celej skupiny, ked zvysok hrat nemoze.

:arrow? Neresti - preco by museli mat Valkyry vymaxovane neresti? Su predsa len na dobrej strane zakona, a Nerest 5 je uz fatalna zavislost na niecom, co viac menej postavu z hry vylucuje - tazky alkoholik, narkoman, gambler atd. Respektive pri Neresti 5 sa hra okolo nicoho ineho netoci :-)

Zase som pri hrani Neresti predpokladaj zdravy sedliacky rozum. Napriklad ak mas Nerest - Milujem koktejly 3, tak ked sa bude odohravat nejake sledovanie alebo vyjednavanie v bare, existuje dost nevyznamne riziko, ze Valkyra pocas sceny vypije viac koktejlov, ako by mala, alebo ju to stoji silne sebazaprenie (Vydrz) aby udrzala pozornost a nepila.

Urcite by som neponukal Valkyre pokusenie, ze sa chce napit z placatky pocas soferovania dodavky....

Zvysok okomentujem neskor, musim teraz zmiznut od pocitaca.

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od York » 13. 3. 2015, 13:42

Atributy
V prvé řadě jsi zvolil "klasický" přístup sčítání atributu a dovednosti. To v principu znamená, že nemůžeš dovednostem přiřadit význam hodnocení, protože význam má až právě součet atributu a dovednosti. Hrát se bez toho asi v zásadě dá, ale mně už by to asi chybělo.

Jestli se dobře koukám, tak nemáš nikde uvedené, jaké atributy se k čemu počítají. To v zásadě nemusí být špatně, chtělo by to ale zmínit, jak se s tím mají hráči poprat.

Jak píše Nekra, Lstivost je jednoznačně nejvýhodnější atribut (i když je otázka, nakolik je výhra v Iniciativě zásadní), Sexy je naopak neméně výhodný. Podepisuje se na tom i to, že Výdrž se používá i v sociálních interakcích, takže mít vysokou Lstivost a Drsnost a nízké Sexy povede k sociálně v pohodě použitelné postavě, zatímco mít vysoké Sexy a nízký ten zbytek povede k obecně slabé postavě prakticky ve všem. Počítat Výdrž jako součet dvou atributů ze tří mi obecně nepřijde jako moc dobrý nápad.

V prvé řadě bych se zamyslel, k čemu jsou ty atributy vůbec dobré. Ve druhé řadě bych se držel toho, že se:
1) buď přičítají k dovednostem v testu
2) nebo se k dovednostem v testu nepřičítají a mají nějaký speciální význam, třeba jako to přičítání k iniciativě
Určitě bych to ale nekombinoval. Osobně bych atributy úplně vypustil, Výdrž dal na stejnou úroveň jako ostatní dovednosti a k iniciativě přičítal relevantní dovednost, pokud bych teda nutně chtěl mít iniciativu.

Schopnosti
Přečetl jsem si to pořádně - a je to divné. Chápu to správně, že když dám dejme tomu po bodu do Bitky, Taktiky a Střelných zbraní, tak budu mít celou dovednost Boj na trojce a pokud půjde o jednu z těchle podoblastí, tak pak dostanu ještě +1?

Jako, v zásadě proč ne, ale znamená to pak, že jsou specializace povinné, což je možná škoda. Moji hráči mi opakovaně opakují, že si cení toho, že když nechtějí, tak se jimi nemusí zabývat a stačí jim pamatovat si prostě "Mám Jednání na čtyřce". Druhá věc je, že nejde mít třeba Bitku 3, Taktiku 2 a zbylé specializace Boje 1. Tak jak to máš, to není vyloženě nepoužitelné, ale kdybych si jako hráč mohl vybrat, zvolil bych určitě tu variabilnější možnost.

Ke konkrétním specializacím:
Taktika a Boj ve městě - kdy si tyhle specializace započítám? Když bojuju ve městě libovolnou zbraní a stylem? A kdy Taktiku, když si předem připravím plán?

Šestý smysl - co to znamená, skutečně nadpřirozenou schopnost? Kam až to sahá? Dokážu předem vycítit nebezpečí, past?
Byrokracie jako specializace přežití je super :clap: :D
Improvizace - zase bych moc nevěděl, na co to vztahovat. Na situace, kdy nemám náležité vybavení? Improvizae podle mě patří ke všem druhům přežití.
Velení - jaký to má efekt?
Výslechy - jak herně projeví úspěšný test?

Navigace (pod řízením) - to jako pomocí sextantu a astrolábu, či jak? Na naplánování kurzu z bodu A do bodu B existují programy a polohu mi přesně sdělí GPSka...
Bojové manévry - tohle bych si asi zase počítal v boji vždycky, nebo ne? A mimo boj se obvykle na řízení nehází.

Poslední poznámka: 6 bodů je strašně málo, nepůjde prakticky udělat žádná trochu smysluplná postava. Ex-vojanda by například měla umět minimálně Boj, Technologii, Přežití, Zbraňové systémy a Šoférování, pokud je to velitelka tak i Komunikaci. To znamená, že bude mít ve všem jenom jedničku, tj. má možná tak základní výcvik...

Vztahy
Doporučení - napadlo mě to samé, co Nekru. Těžko se mohou hráčské postavy vzájemně doporučit ;-)

Organizace
Společné budování organizace zní super. Už jsem o něčem takovém taky uvažoval. Zatím to děláme tak, že hodnocení jednotlivých "oblasti" panství v podstatě odpovídá hodnocení příslušných schopností postav. Takže například Postavení barona (jedna z postav) říká, že je to baronství. Hodnost plukovníka (jiná postava) říká, jak je tam zhruba silná vojenská posádka. Sítě informátorů 4 další postavy zase vyjadřují, jaké má panství k dispozice informátorské sítě, atd.
Tohle se vyvinulo tak nějak živelně a samo (a vcelku to funguje). K tomu, udělat to nějak jinak, jsme se nikdy nedostali.

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od Nekra » 12. 3. 2015, 16:39

Komentář bez přečetní ostatních než úvodního příspěvku:

Uch, tak jsem se konečně donutil si to přečíst (vzhledem k tomu, že to má 21 stran, to vypadalo moc dlouhé, po těch kratších hrách). Je to ... netriviální.

V prvé řadě na mne hra působí jako sci-fi .(Jsem spíš fantasák, hlediska settingu mám jiné hráčské preference - to je důvod, proč mne to z hlediska settingu moc neoslovuje.)
A taky hodně žensky (otázka je, zda feministicky), když všechny postavy jsou ženský :).

Podle sepsání pravidel to vypadá, že to máš po většinu hry hodně promyšlené. Přesto k tomu mám nějaké dotazy nebo připomínky:

*)Připadá mi, že Lstivost působí jako nejvýhodnější vlastnost. Započítává se do Výdrže i do iniciativy.
*)Ohledně vztahů a doporučení, tam mi to fikčně bije do očí. Reálně sice dává smysl, že chceš být k hráčům spravedlivý, ale doporučení se do kruhu je z hlediska herního světa nesmysl. Když se do Valkýr lze dostat pouze na doporučení Valkýry, tak doporučující už musí být (aspoň tak to chápu) Valkýra. Takže nemůže být doporučena někým, kdo ještě ve Valkýra Security není . Logicky by tam nemohl být kruh, ale někde by to muselo končit, jako řetěz (1. hráčská Valkýra doporučena NPCčkem, další v řetězu až po poslední, která by mohla doporučit jen NPCčko nebo nikoho). Při představě kruhu by došo snad k hardcore (kyberpunk?) paradoxu - do Valkýra Security jsou doporučovány ženy od žen, které někdo doporučuje, takže tam nemohou být, ale zároveň tam být musí, aby mohly někoho doporučit. Uf!

*) Odmítnutí úplatku Valkýrou mi mechanicky nedává smysl. Za jeho odmítnutí musí zaplatit podle výše svojí morálky. Přičemž podle žebříčku na začátku (/dříve) je to čím vyšší morálka, tím slušnější Valkýra. Nedává mi smysl, že morálnější postava bude mít větší problém úplatek odmítnout, než ta nemorální. To jako aby toho úplatkáře neurazila ?! :o Dávalo by mi to smysl naopak - čím prohnilejší (nemorálnější), tím snáz úplatek přijme.

*)Ty hranaté závorky (alias políčka) sice vypadají hezky, ale u většího množství už je trochu problém je rozpoznat a spočítat v řadě za sebou - viz ty Cíle, poznat, že jich je fakt devět a ne osm, nebylo zrovna nejsnazší.

*) Proč se velmi silní protivníci mají tvořit jako postavy? Jasně, budou mít specializace. Přesto mi přijde divné, že u Silných portivníků se do vlastností (Sexy, Lstivý, Drsný) rozděluje 8 bodů, kdežto u Velmi silných pouze 7 (jako u postav).

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od York » 12. 3. 2015, 11:34

Setting
Začnu settingem - Shadowrun to není, ale to se od hry na dvacet stránek dost dobře nedá očekávat. Na druhou stranu tu ale chybí v podstatě jakákoliv technologická vychytávka - něco jako je v Shadowrunu cyberware (popis jednotlivých věcí, co si do sebe můžeš narvat), atp. Nemusel by jich být moc, ale pár by se jich k tématu hry hodilo.

Může být Valkýra replikantem? Co to pak znamená? Jak se vůbec "být replikantem" projevuje ve hře, když je to třeba NPC? Je těžké ho rozstřílet? Chová se nelidsky?

Chybí "ikonická jména". Třeba korporace Renraku ze Shadowrunu. Opět by jich stačilo pár. Momentálně tam máš v podstatě jen názvy celých velkých oblastí (Liga severu atp.) a Valkyra Security. Na druhou stranu je fajn, že tam máš tahák na severská jména a inspirativní seznam zadavatelů, událostí, hrozeb a lokací. Kdyby ke každé bylo konkrétní ukázkové jméno a možná jednořádkový popis, bylo by to imho výrazně snáze uchopitelné pro případnou první hru (GM by toho nemusel tolik vymýšlet).

Ten bodový seznam k ilustrování toho, o čem je kyberpunk, je fajn.

Ještě mě napadá jedna věc, která by tomu celému dost pomohla: Krátké úryvky situací a rozhovorů. Příklady toho, jak Valkýry komunikují v akci (stačí občas pár řádků), jak vypadá setkání se zadavatelem. Setting by měl prostupovat celou příručkou.

Tvorba postavy
Cíl - tohle je poněkud problematický bod. Opakovaně jsem se ho snažil do svých her zapojit a nikdy to moc dobře nevyšlo. Ty máš pro to docela fajn mechanickou podporu, ale problém není v tom, aby mělo plnění cílů mechanický význam, ale v tom, aby kolem toho hra nějak smysluplně držela. Ty to máš totiž postavené hodně podobně jako Shadowrun, jen s tím, že jsou postavy implicitně pevně svázané příslušností ke stejné jednotce. V Shadowrunu to typicky funguje tak, že trvá hodně dlouho, třeba několik měsíců hry, než si postavy začnou věřit a fandit natolik, aby si vzájemně nezištně pomáhaly s dosahováním osobních cílů. Když totiž přijdeš na první run, kde je cílem třeba ochránit zákazníka a vydělat tím prachy, a řekneš něco ve smyslu "potřebuju si teď na chvíli odskočit a vystřílet tuhletu hospodu, protože mám nějaký osobní spor s místním gangem", tak tě zbytek týmu pošle do háje a na další akci tě nejspíš nevezmou. Dělat to při akci zatáhne celý tým do nějaké války gangů a navíc zkomplikuje a dost možná ohrozí samotný run.

Dokonce i poté, co si postavy v týmu začnou trochu víc věřit, je pořád problém s osobními cíli - mnohem lépe fungují osobní problémy nebo společné cíle. Když se ukáže, že máš nemocnou ségru, která je navíc geniální mág a jdou po ní korporace, tak se určitě zbytek týmu rád přidá, aby ti ji pomohl ochránit a zajistit. Pokud si ale stanovíš za cíl třeba vyhrát volby do místního zastupitelstva, tak to nebude fungovat, dokud z toho neuděláš společný cíl - třeba tím, že bude v té čtvrti tým sídlit a často operovat a začne mu záležet na tom, co se v ní děje.

A v neposlední řadě je s osobními cíli imho nekompatibilní klasický styl vedení hry. Zkoušel jsem to u svých postav mockrát a nikdy se mi to nepodařilo do hry dostat, protože v klasických hrách tyhle věci záleží na libovůli Gamemastera. A i v případě, že se GM vyloženě snaží osobní cíle postav do hry co nejvíc zapojovat, tak to typicky dokáže tak u jedné nebo dvou postav a ostatní hráči mají smůlu (respektive já jsem to jako klasický GM nikdy se všemi hráči nedokázal).

Takže osobně bych používal buď osobní problémy (ale až poté, co si tým na sebe zvykne) nebo společné cíle (ty klidně od začátku, protože dobře tým stmelují), do osobních cílů bych nešel.

PS: Ještě detail: Když už osobní cíle, tak to chce alespoň pár příkladů na inspiraci.

Neřesti
Neřest má údajně hodnocení 1-5, ale máš jen tři body k rozdělování, takže víc než 3 imho reálně mít nemůže. Mechanický význam mi úplně nesedí. Na první pohled to sice dává smysl, na druhý ale imho bude v hráčově zájmu připomínat Neřesti vždycky, když nebude vadit jejich ukájení (a dobíjet si tak Výdrž) a ve Vypravěčově přesně naopak - připomínat je ve chvílích, kdy naopak absolutně nebude na něco takového čas, čímž bude prudit hráče a připravovat postavy o Výdrž.

Druhá věc je, že se mi Neřesti dost překrývají s Morálkou. Chápal bych, že někdo bude hrát na slabou stránku Valkýry a k něčemu jí tak uplatí. Tj. dokázal bych si představit Neřesti jako konkrétní věci, kvůvli kterým má Valkýra nízkou Morálku, nebo jako alternativu k obecně nízké Morálce (tj. máš celkově vysokou Morálku, ale když přijde na blonďaté chlapce...).

Morálka
Čímž se dostávám k Morálce. Trackování Morálky traitem zní dobře - to samo o sobě způsobí, že se to dostane do hry. Stejně tak zní rozumně placení Výdrží za páchání přečinů proti vlastní Morálce a její snižování, když páchám moc velká zvěrstva, nebo už se s nimi nemůžu (nebo nechci) trápit*. S efekty Morálky už to ale tak jasně nevidím...

K čemu je extra pravidlo o placení Výdrže při podplácení (podle morálky cíle)? Úplně by stačilo říct, že Morálka cíle zvyšuje obtížnost podplácení. Pálení Výdrže při testu je standardní mechanika.

Když se někdo pokouší uplatit Valkýru, tak zas chybí nějaké zohlednění toho, co přijmutím úplatku Valkýra riskuje a taky kolik jí dotyčný nabízí. Například ti nabídnu 1 euro a budu po tobě chtít, abys při další misi zabila kolegyni, která ti dříve zachránila život. Nebo ti nabídnu stát se ženou ropného magnáta z Arábie a až do konce života žít v luxusu, výměnou za to, že v kartotéce vymažeš jeden záznam.

* Tady ale zas může být problém s tím, co hráči od hry chtějí. Zažil jsem například, že spoluhráčka těžce nesla moji pacifistickou postavu, protože se chtěla ve hře pořádně vyřádit a morálkou se u toho netrápit. To, že její postavě moje postava podobné věci neustále rozmlouvala, z toho udělalo přesný opak - musela se tím trápit prakticky neustále.

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od York » 12. 3. 2015, 11:03

crowen píše:Takze to nie je tak, ze dostanes zachvat geniality, a za dva tyzdne napises hratelnu vec.
Jestli je to hratelné nedokážu říct, to zjistí až případní hráči ;-) Já jsem komentoval jen podání a zpracování.

BTW je fakt, že když je něco přiměřeně malé a máš to celé přiměřeně promyšlené, tak vypotit to v jednom tahu vede typicky k lepším výsledkům, než když se hrabeš v něčem dlouhém a neustále to přepracováváš.

Re: [Mimo sutaze][RPG Kuchyně 2015] Valkyra Security

od crowen » 11. 3. 2015, 13:30

York: Sup sup, sen s nazormi :-)

Inac toto je presne to, co som v inej diskusii spominal - feedback od porotcov, aj ked uz na danej hre pracovat nebudes, tak posunie dalej. Ja som mal prispevok v kazdej Kuchyni zatial, co je 7-8 z nicoho napisanych hier, na rozne temy, s roznymi mechanikami a uchopenim pravidiel a ingrediencii. Plus predtym som do supliku pisal niekolko fantasy srdcolamov, najucelenejsia vec je asi tato desat rokov stara zalezitost (a to je asi treti ci stvrty srdcolam v poradi).

Plus pomedzi Kuchynu obcasne dobrodruzstva, RPG doplnky a clanky pre Drakkar.

Takze to nie je tak, ze dostanes zachvat geniality, a za dva tyzdne napises hratelnu vec, ale pred tym je hromada studia, pokusov a omylov, diskusii a hadok okolo teorie, mechanik, ako pisat, pouzitelnost a pochopitelnost, ... Clovek sa casom vypise, a uz to berie ako rutinu. Cakam na ingrediencie, premyslam, kombinujem, a potom si sadnem, napisem osnovu/obsah, a uz len pisem ucelene pravidla.

Tento rok som do pravidiel ani nestihal hladat viac obrazkov.

Technicky som to do pocitaca naklepal asi za jeden/dva dni. Zvysok casu trvalo rozmyslanie, kombinovanie, zapisovanie utrzkovitych materialov, hladanie infa na webe, zvycajne hlavne wikipedia atd.

Jedine, co som mam predpripravene z minulosti, bol obrazok na obalke, nazov Valkyra Security, zenske zoldnierky ako myslienka hry. Susil som to uz niekolko rocnikov Kuchyne, kym k tomu nesadli ingrediencie, aby som to rozpracoval :-)

Nahoru