Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: :wink: $D $8) $cry$ $P :-)= :eyecrazy: :>:o/ :>;o) O-) :clap: :think: $lol$ $:) $;) $-o :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od York » 18. 9. 2018, 11:26

Quentin píše:
18. 9. 2018, 10:15
Also this:
Dungeony v tomhle stylu nepřipravuju vůbec, rovnou je improvizuju v průběhu hry. Má to navíc výhodu, že jsou pak součástí příběhu kampaně. Když jsem se pustil do sepisování připraveného dungeonu, tak mi šlo hlavně o to vyzkoušet si, jaká může být přidaná hodnota něčeho připraveného oproti něčemu jednostránkovému nebo zimprovizovanému. A ukázalo se, že docela velká.

Hry, kde vedu ten připravený dungeon, jsou jediné, na které nechodím ve stresu, jak to dopadne (včetně obou skupin, se kterými hraju kampaň). Formát dungeonu má navíc tu úžasnou vlastnost, že pak ani nemám pocit, že hráče railoaduju.

Ještě pro srovnání: teď v kampani s oběma skupinama hraju přefluffovaný oldschool dungeon The Lost City, který je rozsahem textu zhruba stejný jako Opuštěná pevnost (respektive bez posledního patra, které jsem nepoužil). Akorát je to teda dungeon v úplně původním stylu, kdy nikdo absolutně neřešil nějakou logiku a flákal tam místnosti s náhodnýma potvorama, jak ho napadlo, a text modulu navíc není prakticky vůbec strukturovaný, takže je problém v něm něco najít a velkou část hry čučím do příručky. Rozsah textu rozhodně není postačující podmínkou, aby to byl dobrý a zábavný* dungeon :)

* On teda vcelku zábavný je, ale jen díky tomu, že si z toho děláme srandu. Vážně se to hrát moc nedá.

Je to o tom, co kdo od hry chce, no.

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od Quentin » 18. 9. 2018, 10:15

York: Někdo rád hraje podle modulu, ale pro mě je 30-60 stran absolute madness, pokud to nemá naprosto perfektní formát, aby si to DM nemusel celé pamatovat. Naopak One/Two page dungeony jsou super a občas zaberou i několik hodin na odehrání; i ta moje pitomá Krvavá vila zabere dvě hodiny.

Pokud bych měl pročítat 60 stran něčeho, tak bych mnohem raději, kdyby to bylo 59 one-page dungeonů a 1 hexová mapa, na které jsou rozmístěné :D

(IMHO!!)



Also this:

Obrázek

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od York » 17. 9. 2018, 18:52

skaven píše:
17. 9. 2018, 18:41
Ja osobne bych preferoval max. hraci cas 3-4 hodiny.

On je tam casto problem, ze autor ma treba dobry napad, ale neumi to na te A4 dobre podat...
Opuštěná pevnost (čistě modul, bez pravidel) má momentálně něco kolem 60 stran A5. Plus pár archů s kartami (bez těch by to šlo) a pár archů s texty, které mohou postavy v dungeonu najít (bez těch by to nešlo), plus mapa na 1 A4. Odehrát se to dá zhruba za 7-8 hodin. Text je už docela dost zrevidovanej, rozhodně to není první verze.

Když by to mělo bejt na 3-4 hodiny, tak by to zabralo dejme tomu 30 stran + nějaké texty, tedy řekněme 15 A4ek + mapa.

Chci tím říct, že jedna A4ka prostě neposkytuje dost prostoru na to, aby to autor vůbec "dobře podat" mohl. Tam se vejde fakt jen pár záchytných bodů s tím, že si to PJ musí domyslet/doimprovizovat za běhu. Rozhodně to nebude strukturovaný text, kde PJ bude moct jet popisy místností bod po bodu, aniž by nad tím musel nějak zvlášť přemýšlet, nebudou tam tipy, jak hrát různé protivníky a podobně.


edit: Navíc pokud to bude loot-based dungeon, tak se u kratší doby hry znásobí problém s tím, že hráči nemusí mít vůbec možnost nalezený loot využít.

Když máš navíc dejme tomu 5 postav a každá by v dungeonu měla najít alespoň jeden užitečnej předmět, tak těch 5 předmětů taky musíš někam dát - ideálně ne na jednu hromadu.

Potřebuješ taky nějakej minimální počet místností, aby měl dungeon netriviální strukturu: Dungeon o dvou místnostech bude například vždycky lineární.

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od skaven » 17. 9. 2018, 18:41

York píše:
16. 9. 2018, 16:58
Pak je tu teda ještě otázka, nakolik dungeon může být mini, aby byl ještě plně funkční. Pokud je to doplňek k nějaké samonosné kampani, tak se asi na stránku vejít může. Když to ale má být samostatný modul, tak by asi měl být delší, aby se tam vůbec stihlo něco dít.
Přijde mi to podobne jako umeni povidky. Kratky format je proste narocny. Nicmene i hodinove dobrodrustvi muze mit zabavny twist a muze hrace bavit. Ja osobne bych preferoval max. hraci cas 3-4 hodiny. Ono taky zalezi na systemu, treba kolik casu stravi hraci bojem apod. Ve volnych chcilich lustruju ty one a two page dungeony a par zajimavych uz se tam rysuje...
On je tam casto problem, ze autor ma treba dobry napad, ale neumi to na te A4 dobre podat...

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od York » 16. 9. 2018, 16:58

skaven píše:
16. 9. 2018, 14:11
Na druhou stranu mi tohle prijde jako docela smysluplna tvurci o redakcni cinnost. Ja bych klidne minidungenony vydaval, jen odkud je brat :) Ale i ze soukromeho zajmu by se mi jeden dva na testovaci hry velice hodil!
Dungeon, který jsme hráli online, koncepčně navazuje na tuhle myšlenku. Mým hlavním cílem je pořád zapojit do tvorby další lidi a dělat k tomu redakční práci. Dost ale pochybuju, že najdu nějaké zájemce o spolupráci před tím, než něco opravdu vyjde.


Pak je tu teda ještě otázka, nakolik dungeon může být mini, aby byl ještě plně funkční. Pokud je to doplňek k nějaké samonosné kampani, tak se asi na stránku vejít může. Když to ale má být samostatný modul, tak by asi měl být delší, aby se tam vůbec stihlo něco dít.

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od skaven » 16. 9. 2018, 14:11

Na druhou stranu mi tohle prijde jako docela smysluplna tvurci o redakcni cinnost. Ja bych klidne minidungenony vydaval, jen odkud je brat :) Ale i ze soukromeho zajmu by se mi jeden dva na testovaci hry velice hodil!

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od York » 14. 9. 2018, 15:33

skaven píše:
14. 9. 2018, 14:43
Narazil jsem na tohle téma, pročpak to vyšumělo do zapomění?
Mám matný dojem, že PetrH s Jersonem tehdy paralelně vyhlásili RPG dílnu (která pak taky umřela).

edit: Jo, je to tak. Tohle jsem si asi nechtěl připomínat :\

skaven píše:
14. 9. 2018, 14:43
Díval jsem se na One Page Dungeon Contest a je tam pěkná řádka příspěvků, bohužel kvalita těch dungeonů mi příjde relativně nevalná. Nemáte někdo nějaké své tipy na konkrétní dobrodružství?
Taky jsem jich svého času docela dost prošel a nic moc mě tam nenadchlo. Chybí tomu redakční práce a vydavatelské zaštítění, aby se tím zájemce nemusel probírat a měl jistotu, že ať už si vybere cokoliv, tak to bude odzkoušený, dotažený a zábavný dungeon.

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od skaven » 14. 9. 2018, 14:43

Narazil jsem na tohle téma, pročpak to vyšumělo do zapomění? Díval jsem se na One Page Dungeon Contest a je tam pěkná řádka příspěvků, bohužel kvalita těch dungeonů mi příjde relativně nevalná. Nemáte někdo nějaké své tipy na konkrétní dobrodružství? Případně nějaké své vlastní one page výtvory?

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od Jerson » 25. 8. 2014, 22:12

Nekra píše:No, a co je tedy ta "hromada nezábavné práce"? Zodpovědnost za svět a funkčnost klidně může být "hromadou nezábavné práce". Dračák totiž není jediné RPG (i když v tom směru asi nejznámější), kde mají postavy spoustu charakteristik a provádí se spousta výpočtů. Třeba v Hrdinech Fantasy se to tabulkami jen hemží (nehrál jsem, ale trochu četl) a navíc tam postavy nepostupují na další úrovně jednoduše jako v Dračáku, ale upgradují si jednotlivé vlastnosti/schopnosti/dovednosti. Což sice na první pohled vypadá realisticky, ale výpočetně by to mohlo být ještě složitější, než Dračák.
Hrdinové Fantasy jsou taky ještě horší systém než původní Dračák. Naštěstí jsou systémy, kde statistiky nepřátel v podstatě nepotřebuješ, nebo jsou dost osekané. Systémy, ve kterých GM vůbec neháže kostkou. Systémy, kde GM nemusí na jednu stranu hrát proti hráčům v roli CP a přitom být nezaujatý a spravedlivý (což je jedna z těch opravdu těžkých věcí, které způsobují nechuť vést hru v Dračáku a podobných systémech).
Pokud si chceš přečíst hru, kde je vedení hry zábavné, doporučuju pro začátek Apocalypse Word. Tam má GM na jednu stranu napsáno "buď na hráče tvrdý", na druhou stranu má celkem pevné mantinely v tom, jak moc jim může podle pravidel zatopit a jak to udělat (třeba pravidla typu: při úsúpěchu odpověz hráčům na otázku, při neúspěchu jim odpověz také, ale vyber věc, kterou nechtěli slyšet.")
Z tohoto hlediska by byl kdejaký systém se spoustou charakteristik (a požadavků na výpočty) s "chybou nechávající na Pjovi hromadu nezábavné práce".
Ono je to v těch různých názorech na to, co je to ta "nezábavná práce" na PJování (Vypravěčování).
Však taky ano. Od výpočtů máme počítače. Počítat čísla ve stolním RPG je otrava, a ještě větší otrava je dělat to pro pět postav v boji několikrát za minutu. Jenže dokud si to nezkusíš, je to jako popisovat sex panně - i kdybych to sebelépe popsal, ve skutečnosti je to úplně jiné.

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od OnGe » 25. 8. 2014, 21:41

K tomu bych řekl, že zodpovědnost za svět mají i hráči (znáš vypravěčskou techniku "tak nám to popiš"?) a Vypravěč nemívá víc počítání, než hráči. Dokonce bych řekl, že každý rozumný systém má nějaké nástroje, jak počítání Vypravěči odlehčit.

Jako nechci ti to vypravěčování nějak cpát, ale tyhle problémy jsou s rozumným systémem a rozumnými hráči spíš imaginární

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od Sparkle » 25. 8. 2014, 21:04

Mně přijde Fate pro vypravěče lepší v tom, že ho nutí "myslet v aspektech". Což znamená: ke každýmu místu, kde postavy jsou, vymysli aspekt. Ke každýmu zajímavýmu NPC, který potkaj, vymysli aspekt. Ke každýmu zajímavýmu předmětu, kterej najdou, vymysli aspekt. Když se tohohle pravidla fakt důsledně držíš, vymýšlíš pak mnohem víc awesome věci. Najednou zjišťuješ, že nevymýšlíš 10-té generické fantasy království, do kterého hrdinové připutovali, ale že všech 10 království, který hrdinové zatím navštívili, bylo jedinečných.

Když to převedu na příklad družiny putující do podzemí, kde sídlí zlý černokněžník:

v DrD potřebuje vypravěč udělat to, že plácne černokněžníka do nějaké místnosti, kde má proběhnout konfrontace. Zároveň k černokněžníkovi vyrobí bojové staty. To stačí. Pak když se to odehraje, může to být zábavný, může to být pro něj nuda.

Ve Fate vypravěč plácne černokněžníka do místnosti, vyrobí k němu bojové staty, dále se zamyslí nad cca dvěma aspekty (aspekt = cokoli, co je tam zajímavýho a nestandardního), takže čaroděj bude třeba Poslední žijící potomek krále Artuše a zároveň bude Nadnášený klubkem syčících hadů. Ano, třeba by tě to napadlo i v tom dračáku, ale taky nemuselo. Tady tě ten systém víc ponouká. Dále vymyslíš taky nějaký pěkný aspekty tý místnosti, ve který se má udít konfrontace, a najednou to pro tebe začne být víc barevný. Víc inspirativní. Možná získáš dokonce pocit, že se to GMuje skoro samo. Když navíc naučíš i svoje hráče myslet v aspektech, může se ti nakonec stát, že oni ti budou dodávat nápady právě takovýmahle heslovitýma aspektama a ty už je jen budeš filtrovat a hra se fakt bude hrát sama.

Takhle to mám aspoň já.

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od Nekra » 25. 8. 2014, 21:00

Jerson píše:To že Dračák nechal na PJjovi hromadu nezábavné práce, nikdo ho nechtěl dělat a zažil se styl "raději špatný PJ z donucení, než žádný" je chyba daného systému, nikoliv vlastnost RPG jako takového.
No, a co je tedy ta "hromada nezábavné práce"? Zodpovědnost za svět a funkčnost klidně může být "hromadou nezábavné práce". Dračák totiž není jediné RPG (i když v tom směru asi nejznámější), kde mají postavy spoustu charakteristik a provádí se spousta výpočtů. Třeba v Hrdinech Fantasy se to tabulkami jen hemží (nehrál jsem, ale trochu četl) a navíc tam postavy nepostupují na další úrovně jednoduše jako v Dračáku, ale upgradují si jednotlivé vlastnosti/schopnosti/dovednosti. Což sice na první pohled vypadá realisticky, ale výpočetně by to mohlo být ještě složitější, než Dračák.

Zatím mám dvě možnosti "vysvětlení", co je to ta "hromada nezábavné práce" v roli Vypravěče.
1) Zodpovědnost za svět (což by otrvovalo třeba mne).
2) Spousta výpočtů (což by mi zas tak nevadilo, ale můžu předpokládat, že by to otravovalo Jersona). Z tohoto hlediska by byl kdejaký systém se spoustou charakteristik (a požadavků na výpočty) s "chybou nechávající na Pjovi hromadu nezábavné práce".
Ono je to v těch různých názorech na to, co je to ta "nezábavná práce" na PJování (Vypravěčování).

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od Pepa » 25. 8. 2014, 18:59

Nekra píše:Ale ani jednoduchý systém sám o sobě nezbaví Vypravěče té "zodpovědnosti", že to (rozhodnutí, reakce) bude dávat smysl.
Tak jistou zodpovědnost Vypravěč jistě má. Nevím ale, proč by to mělo vylučovat zábavnost.

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od York » 25. 8. 2014, 18:09

Nekra píše:Tak ani nečekám, že vytvořím "dobrý" dungeon a kdokoli, kdo přečetl pár řádek nějaké hry ode mne do Kuchyně, to taky nebude očekávat.
1) Nepodceňuj se.
2) Od toho je právě ta nabídka spolupráce a také komentáře, názory a rady čtenářů.

Re: Soutěž ve tvorbě (mini)dungeonů

od OnGe » 25. 8. 2014, 17:58

Nekra píše:Tak ani nečekám, že vytvořím "dobrý" dungeon a kdokoli, kdo přečetl pár řádek nějaké hry ode mne do Kuchyně, to taky nebude očekávat.
To jsou hlouposti - nejhorší dungeon je žádný dungeon.

Nahoru