od ShadoWWW » 19. 4. 2019, 07:18
Jo, v Brně se to chytlo hodně. Vím o čtyřech skupinách, které aktuálně hrají jako otevřená hraní (dále OH) a vzešly z našeho OH. Výhodou je, že noví lidé mají často chuť si zahrát, ale než si seženou a vytvoří svoji vlastní skupinu, chtějí si to odzkoušet s někým, kdo to už hraje, na což se OH hodí. Nám se pak stává, že se skupina kvůli velikosti musí rozpadnout na dvě, případně naposledy se ze dvou udělaly tři (a teď už jsou zase všechny na hranici 7-8 lidí). Někteří z těchto lidí hrají i mimo OH ve svých vytvořených domácích skupinách a někdy se stane, že odejdou a už hrají jen svou domácí hru. Anebo prostě odejdou se věnovat jiným koníčkům nebo povinnostem a někdy se zas vrací. Je to živý organismus.
Mimo to ale v čajovnách potkáváme další skupiny, co hrají 5e, a nevzešly z našich hraní. I když je hraní ve veřejných prostorách (čajovny, herny) je v poslední době populární, tak přece jen je to jen špička ledovce. Naprostá většina jsou skupiny hrající v domácím prostředí. Další kapitolou jsou pak DDM a různé skautské oddíly. A taky streamy na Youtube.
Podobně je to s internetovou RPG komunitou. Komunita kolem Pětek je stále aktivní, i když já už v ní kvůli nedostatku času moc aktivní nejsem. Konsolidovalo se to na Kostce, tady nebo na Nyxu to moc aktivní není (a většina místních aktivních Pětkařů jsou lidé z Kostky). Důležité je, že hráči, co nemají možnost si zahrát na nějakém OH, mají místo, kde se mohou přijít zeptat. Super jsou taky ty překlady, které jsou využívané docela masivně napříč všemi různými druhy skupin. Dokonce na Roll20 díky jedné úplně externí skupině vznikl překlad uživatelského rozhraní dle překladů na Kostce (včetně sáhů; kde jeden sáh = 5 stop).
Originální pravidla se taky prodávají dobře (hlavně v Černém rytíři a Fantasy obchodu), takže paralelně jsou další skupiny.
Podle různých náznaků a ohlasů si myslím, že se DnD 5e už stalo podobným fenoménem, jako Dračí doupě v devadesátkách. Ale pár rozdílů tu je:
- Zatímco v devadesátkách to zastřešovalo oficiální vydavatelství - ALTAR - tak dnes to zastřešuje fanovská komunita na Kostce, která pochopitelně funguje jinak (není výdělečná, žije z prostého nadšení, nevyužívá veřejné kanály jako knihkupectví, reklamy v časopisech, nevydává svůj časopis atd.) Kanály, co prodávají orig. pravidla, jsou zase speciálky.
- Hráči se k pravidlům dostanou snáze, i hůř. Snáze, protože vygooglit si pravidla a stáhnout si je je na pár okamžiků. Hůře, protože na ně nedosáhnou z neRPG zdroje (klasická knihkupectví).
- Samotná pravidla jsou profesionálnější a vychází toho víc.
- Hodně propagaci DnD 5e a obecně RPG pomáhá youtube kanál PJcraft. Víc, než by se zdálo.
- Hodně propagaci RPG pomáhají i zahraniční kanály jako Critical Role apod.
- Internetové komunity, včetně Kostky, jsou pořád jen špičkou ledovce pro geeky. Mnoho skupin, co jsem pozoroval, nemají potřebu chodit do internetových diskuzí a anket. Často žijí ze stažených překladů. Ti aktivnější si občas přijdou pro updatovanou verzi (o errata a překlepy), těm pasivnějším ani nestojí za to si přijít stáhnout novou verzi (nic proti tomu, jen konstatování). Taky jsem slyšel, že se překlady šíří svým vlastním životem přes USB klíčenky apod. - z ruky do ruky, offline.
Zanedlouho se má rozjet nový youtube kanál Krotitelé draků. Jsem docela zvědavý, jaký to bude mít dopad na popularitu. Další větší skok v popularitě bych viděl ve vydání Jeskyní a draků Mytagem. Kdy a jestli to ale nakonec bude, je stále ve hvězdách.
I když ale RPGčka jako celek nejsou ve společnosti takovým fenoménem jako D&D v USA, tak to vlastně nikomu moc nevadí (snad až na to, že tu není velký trh, což má své důsledky). Ti, co to už hrají (většinou v domácích skupinách), nemají problém přibrat nového hráče, když budou chtít. Zároveň ale nemají potřebu být aktivní na internetu, přestože právě internet je médium, kde se v ČR toho kolem RPG nejvíc vytvoří (to je trochu paradox). Když někdo cizí osloví hráče, má možnost odkázat ho na dostupná pravidla (překlad DnD, překlad Fate Core, Příběhy impéria, DrD II). A hlavně: holky a kluci na základce si dnes mohou snadno zahrát kvalitní RPG, aniž by museli znát anglicky.
Pro srovnání: Odhaduje se, že za celou dobu životního cyklu DrD 1 (tj. 1990-2010) si tuto hru zahrálo zhruba 100 tisíc hráčů.
Jo, v Brně se to chytlo hodně. Vím o čtyřech skupinách, které aktuálně hrají jako otevřená hraní (dále OH) a vzešly z našeho OH. Výhodou je, že noví lidé mají často chuť si zahrát, ale než si seženou a vytvoří svoji vlastní skupinu, chtějí si to odzkoušet s někým, kdo to už hraje, na což se OH hodí. Nám se pak stává, že se skupina kvůli velikosti musí rozpadnout na dvě, případně naposledy se ze dvou udělaly tři (a teď už jsou zase všechny na hranici 7-8 lidí). Někteří z těchto lidí hrají i mimo OH ve svých vytvořených domácích skupinách a někdy se stane, že odejdou a už hrají jen svou domácí hru. Anebo prostě odejdou se věnovat jiným koníčkům nebo povinnostem a někdy se zas vrací. Je to živý organismus.
Mimo to ale v čajovnách potkáváme další skupiny, co hrají 5e, a nevzešly z našich hraní. I když je hraní ve veřejných prostorách (čajovny, herny) je v poslední době populární, tak přece jen je to jen špička ledovce. Naprostá většina jsou skupiny hrající v domácím prostředí. Další kapitolou jsou pak DDM a různé skautské oddíly. A taky streamy na Youtube.
Podobně je to s internetovou RPG komunitou. Komunita kolem Pětek je stále aktivní, i když já už v ní kvůli nedostatku času moc aktivní nejsem. Konsolidovalo se to na Kostce, tady nebo na Nyxu to moc aktivní není (a většina místních aktivních Pětkařů jsou lidé z Kostky). Důležité je, že hráči, co nemají možnost si zahrát na nějakém OH, mají místo, kde se mohou přijít zeptat. Super jsou taky ty překlady, které jsou využívané docela masivně napříč všemi různými druhy skupin. Dokonce na Roll20 díky jedné úplně externí skupině vznikl překlad uživatelského rozhraní dle překladů na Kostce (včetně sáhů; kde jeden sáh = 5 stop).
Originální pravidla se taky prodávají dobře (hlavně v Černém rytíři a Fantasy obchodu), takže paralelně jsou další skupiny.
Podle různých náznaků a ohlasů si myslím, že se DnD 5e už stalo podobným fenoménem, jako Dračí doupě v devadesátkách. Ale pár rozdílů tu je:
[list]
[*] Zatímco v devadesátkách to zastřešovalo oficiální vydavatelství - ALTAR - tak dnes to zastřešuje fanovská komunita na Kostce, která pochopitelně funguje jinak (není výdělečná, žije z prostého nadšení, nevyužívá veřejné kanály jako knihkupectví, reklamy v časopisech, nevydává svůj časopis atd.) Kanály, co prodávají orig. pravidla, jsou zase speciálky.
[*] Hráči se k pravidlům dostanou snáze, i hůř. Snáze, protože vygooglit si pravidla a stáhnout si je je na pár okamžiků. Hůře, protože na ně nedosáhnou z neRPG zdroje (klasická knihkupectví).
[*] Samotná pravidla jsou profesionálnější a vychází toho víc.
[*] Hodně propagaci DnD 5e a obecně RPG pomáhá youtube kanál PJcraft. Víc, než by se zdálo.
[*] Hodně propagaci RPG pomáhají i zahraniční kanály jako Critical Role apod.
[*] Internetové komunity, včetně Kostky, jsou pořád jen špičkou ledovce pro geeky. Mnoho skupin, co jsem pozoroval, nemají potřebu chodit do internetových diskuzí a anket. Často žijí ze stažených překladů. Ti aktivnější si občas přijdou pro updatovanou verzi (o errata a překlepy), těm pasivnějším ani nestojí za to si přijít stáhnout novou verzi (nic proti tomu, jen konstatování). Taky jsem slyšel, že se překlady šíří svým vlastním životem přes USB klíčenky apod. - z ruky do ruky, offline.
[/list]
Zanedlouho se má rozjet nový youtube kanál Krotitelé draků. Jsem docela zvědavý, jaký to bude mít dopad na popularitu. Další větší skok v popularitě bych viděl ve vydání Jeskyní a draků Mytagem. Kdy a jestli to ale nakonec bude, je stále ve hvězdách.
I když ale RPGčka jako celek nejsou ve společnosti takovým fenoménem jako D&D v USA, tak to vlastně nikomu moc nevadí (snad až na to, že tu není velký trh, což má své důsledky). Ti, co to už hrají (většinou v domácích skupinách), nemají problém přibrat nového hráče, když budou chtít. Zároveň ale nemají potřebu být aktivní na internetu, přestože právě internet je médium, kde se v ČR toho kolem RPG nejvíc vytvoří (to je trochu paradox). Když někdo cizí osloví hráče, má možnost odkázat ho na dostupná pravidla (překlad DnD, překlad Fate Core, Příběhy impéria, DrD II). A hlavně: holky a kluci na základce si dnes mohou snadno zahrát kvalitní RPG, aniž by museli znát anglicky.
Pro srovnání: Odhaduje se, že za celou dobu životního cyklu DrD 1 (tj. 1990-2010) si tuto hru zahrálo zhruba 100 tisíc hráčů.