Shadowrun

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Shadowrun

Re: Shadowrun

od York » 10. 4. 2024, 13:51

Markus píše: 10. 4. 2024, 09:40 Tím opouštím Shadowrun a velmi brzo se přestanu věnovat i nakladatelství FASA, protože to v roce 2001 zanikne.
Kacíř, upalte ho! Prorokuje zánik našeho nejoblíbenějšího nakladatelství! Burn him, burn, burn, burn!

Re: Shadowrun

od Markus » 10. 4. 2024, 09:40

Tak ještě něco ke třetí edici. Tím opouštím Shadowrun a velmi brzo se přestanu věnovat i nakladatelství FASA, protože to v roce 2001 zanikne.


Obrázek

:arrow? Shadowrun (3e) (1998)
Shadowrun je kyberpunková hra z ponuré dystopické budoucnosti roku 2060, ve které se snoubí vyspělá technologie s magií a tradičními „tolkienovskými“ fantasy rasami. Světu dominují megakorporace, je v něm možné cokoli, a přesto valná většina nemůže nic. Hráči se stanou shadowrunnery – nájemními agenty pohybujícími se stíny na pomezí vysoké politiky, korporační špionáže, zločinu, podsvětí a všeho možného.

Tato třetí edice nahazuje druhou edici Shadowrunu (1992) a je poslední edicí, kterou připravil původní nakladatel FASA, než zkracoval. Výraznou změnou je posunutí herních reálií o sedm let dopředu do roku 2060, což umožnilo zakomponovat už do základních pravidel změny a události v herním světě, které byly rozvíjeny v sérii dobrodružství a jiných doplňků pro druhou edici, a zároveň začlenit různá doplňková pravidla, která dřív byla dostupná v rozšířeních.

Pravidla jsou rozvinutou verzí těch předchozích. Jádro zůstává stejné: vyhodnocování poolem šestistěnných kostek, kdy vypravěč určí cílové číslo, hráč hodí kostkami a každá kostka, která cílové číslo dorovná nebo přehodí, se počítá jako „jeden úspěch“. Nová edice ale obsahuje řadu optimalizací a vyladění. Výrazně přepracován byl například dovednostní systém (rozdělením do jemnějších kategorií) nebo systém iniciativy. Nová edice lépe rozlišuje mezi „povinným“ jádrem hry a volitelný doplňkovými pravidly, která přidávají komplexitu.

Pouhé tři roky od vzniku hry ovšem nakladatelství FASA v roce 2001 zaniklo. Práva na Shadowrun přešla na nakladatelství FanPro, které připravilo čtvrtou edici Shadowrunu (2005).

Re: Shadowrun

od Markus » 9. 4. 2024, 09:37

A kdyby vás zajímalo, jak to s tím prezidentem dopadlo:

Obrázek

:arrow? Portfolio of a Dragon: Dunkelzahn's Secrets (1996)
Portfolio of a Dragon: Dunkelzahn's Secrets je nezvyklé, 112stránkové rozšíření pro druhou edici Shadowrunu, které dává do pohybu mnohé události v herním světě. Navazuje na děj dobrodružství Super Tuesday! (1996), v jehož důsledku byl v herním světě zvolen americkým prezidentem prastarý drak. Tato kniha vysvětlí, že drak byl ve večer své inaugurace zavražděn – ale zanechal po sobě poslední vůli, ve které odhaluje různá tajemství a zanechává různým osobám všelijaké podivné předměty, zajímavé vybavení nebo magické artefakty. Kniha na 10 stránkách reprodukuje samotnou poslední vůli a zbylý rozsah je věnován jejím 200 položkám, z nichž každý je v zásadě námětem na novou misi nebo zápletku.

Příklad zápletky: „Prvnímu, kdo identifikuje oběť na přiložené fotografii a přivede útočníky spravedlnosti [snímek muže bránícího se pěti postavám v kuklách], odkazuji svou nemovitost v Paříži.“ Jindy například drak odkáže menší jmění vůdci Karibské ligy – která ovšem žádného vůdce nemá, což rozpoutá menší válku o tuto pozici.

Re: Shadowrun

od Jezus » 8. 4. 2024, 10:30

Ta první, 86stránková, podrobně představuje Univerzální bratrstvo, populární New Age kult, který se rychle šíří světem, ale v utajení slouží jako krytí pro infiltrující hmyzí duchy. Druhá, 55stránková kniha představuje připravený scénář Missing Blood, který začne hledáním ztracené osoby a skončí odhalením pravdy o Univerzálním bratrstvu a nutností globální čistky.
Tohle jsem asi hrál na počítači - je to zápletka v Shadowrun Returns :-)

Re: Shadowrun

od York » 7. 4. 2024, 20:58

Markus píše: 7. 4. 2024, 18:55A taky zajímavé, že tím, jak se tohle nikdy nedostalo k nám v českém překladu, nám tyhle stránky Shadowrunu úplně unikly.
Err, ne. Drtivá většina lidí, co hrála Shadowrun, uměla anglicky. A Hač si to nechal převyprávět :)

Re: Shadowrun

od Markus » 7. 4. 2024, 18:55

Metaplot pokračuje!

Obrázek

:arrow? Super Tuesday! (1996)
Super Tuesday! je 112stránkový sborník pěti připravených scénářů pro druhou edici Shadowrunu, odehrávajících se během americké prezidentské kampaně roku 2057. Představuje šest velice nezvyklých kandidátů – jeden z nich je drak, další z nich není tím, za koho se vydává, a podobně. V jednotlivých scénářích budou hráči muset proniknout do zahmyzeného města Chicaga (viz Bug City, 1994), v dalším zastavit běsnícího toxického šamana, jindy se zapletou s tajnou organizací hledající magický talisman.

Sborník částečně navazuje na dějovou linii o hmyzích infiltrátorech představenou v knihách The Universal Brotherhood (1990) a Bug City (1994) a dál kanonický příběh světa rozvíjí. Byl spojený s velkou anketou, kdy sami hráči měli hlasovat, který z šesti kandidátů se stane příštím americkým prezidentem. Výsledek byl prezentován v rozšíření Portfolio of a Dragon: Dunkelzahn's Secrets (1996).
Mně tyhlety oficiální metaploty a podobné počiny tak zvrhle zajímají. Přijdou mi „historicky zajímavé“. Muselo být celkem fajn to v devadesátkách zažívat. Dneska by to asi bylo hrozný, protože her, fantasy, sci-fi a jiných geekovin je svět přeplněnej a člověk má i bez metaplotu pocit, že mu něco utíká. Ale představuju si (a částečně vzpomínám), že v předonlinové době člověk seděl izolovanej někde ve svém městečku a dychtivě čekal na jakoukoli zprávu o vývoji jeho oblíbeného produktu, hltal každý článek v nějakém časopise. Kdo tehdy stíhal kupovat knížky, odehrávat ta dobrodružství, jak vycházela, a zažívat ten vývoj v reálném čase, ten se asi měl.

Samozřejmě že zpětně, když se vracíte k prvním knížkám a vidíte před sebou tu masu těch, které mají kakonicky následovat, tak to působí dost svazujícím dojmem. Ale kdybyste byli u toho, tak ten kánon před vámi ještě nebyl určen.

A taky zajímavé, že tím, jak se tohle nikdy nedostalo k nám v českém překladu, nám tyhle stránky Shadowrunu úplně unikly.

Re: Shadowrun

od sirien » 7. 4. 2024, 18:41

Markus: interesting, ok; sorry, tohle mě zjevně minulo. Je pravda že ty publikovaný adventure jsme nikdy nehráli, takže to že ten vývoj světa byl součást nějakýho jejich storyline narativu mě minulo.

Passingby: metaplot přímo interaguje se zápletkami a ovlivňuje hráčské možnosti (...popř. zdroje, rozhodnutí atd.). Můžeš mít posuny světa co do jeho vývoje, stylizace, dění na pozadí fluffu atd., které můžou být i herně významné toto nesplňují (např. když nová generace v Šestém světě kulturním posunem adoptuje magii jako něco všedního - není to něco co by mohli hráči jakkoliv ovlivnit, zároveň to je ale něco co mění to prostředí a interakce v něm).

Re: Shadowrun

od Markus » 7. 4. 2024, 18:38

Shodou okolností se v tom teď vrtám, tak pošlu, co zatím máme. Minimálně tahleta hmyzí linka je dost metaplotová. (První anotace já, druhá Passingby.) Ale mám za to, že jich bude víc.

Obrázek

:arrow? The Universal Brotherhood (1990)
The Universal Brotherhood je rozšíření a dobrodružství pro první edici Shadowrunu, tvořené dvěma menšími knihami. Ta první, 86stránková, podrobně představuje Univerzální bratrstvo, populární New Age kult, který se rychle šíří světem, ale v utajení slouží jako krytí pro infiltrující hmyzí duchy. Druhá, 55stránková kniha představuje připravený scénář Missing Blood, který začne hledáním ztracené osoby a skončí odhalením pravdy o Univerzálním bratrstvu a nutností globální čistky.

Dějová linka s hmyzí infiltrací do lidské společnosti se stala významnou součástí herního kánonu a byla postupně rozvíjena dalšími rozšířeními. Tím nejbližším je Bug City (1994).

Obrázek

:arrow? Bug City (1994)
Bug City je rozšiřující příručka pro druhou edici Shadowrunu umožňující hraní v troskách Chicaga, navazující na události románu Burning Bright. V Chicagu se objevili obří hmyzí duchové a bezpečnostním složkám UCAS nezbylo nic jiného než je zkusit zlikvidovat taktickou jadernou hlavicí. Celá oblast byla ohraničena a prohlášena za uzavřenou zónu. Přeživším obyvatelům jsou ze vzduchu shazovány zásoby, ale jinak se musejí postarat sami o sebe a nikdo zvenčí nemá moc přesnou představu, co se uvnitř vlastně děje.

Jako u ostatních příruček pro druhou edici Shadowrunu jsou první dvě třetiny psané hlavně formou elektronických zpráv od obyvatel oblasti, na které by hráči mohli narazit při brouzdání Matrixem. Popisují prostředí izolovaného Chicaga – jednotlivé čtvrti, organizace, kriminální podsvětí – a co se zatím podařilo zjistit o hmyzích duších.

Druhá část příručky jsou informace, rady a nová pravidla pro vedení hry v Bug City, se statistikami pro hmyzí duchy a popisem významných nehráčských postav.

Děj o infiltraci hmyzích duchů do lidské společnosti nepřímo navazuje na základy položené už v rozšíření The Universal Brotherhood (1990), pokračuje touto knihou a následně vede do knihy Super Tuesday (1996).

Re: Shadowrun

od Markus » 7. 4. 2024, 18:29

Minimálně druhá edice určitě měla metaplot v plném slova smyslu – tj. oficiální příběh, který se odehrává v reálném čase, je prezentován jako kanonický ve vydaných knihách, které tak pousouvají „děj světa“ dopředu, a dokonce se do něj mohli zapojit hráči. (Z Designers & Dragons.)
FASA metaplot.jpg

Re: Shadowrun

od Passingby » 7. 4. 2024, 17:53

sirien píše: 7. 4. 2024, 16:56 Shadowrun nemá žádný "metaplot", má jen historický vývoj světa (ano, je v tom zásadní rozdíl)
A tím je? (třeba pro mě je to synonymum, protože kdo se s tím dlouhým nesmyslem má vypisovat)

Re: Shadowrun

od sirien » 7. 4. 2024, 16:56

Šestý svět, ne věk.
definice deckera je že se připojuje přímo mozkem do sítě.
Shadowrun nemá žádný "metaplot", má jen historický vývoj světa (ano, je v tom zásadní rozdíl)

Teď nemám moc čas předělávat anotace ani v rámci prokrastinace, ale pokud se k tomu nedostane někdo jinej tak do mě časem šťouchni a já to zahladim.

Re: Shadowrun

od Markus » 7. 4. 2024, 16:46

Projíždím tvorbu FASA a dostal jsem se k Shadowrunu, tak jsem sepsal dosud chybějící anotaci první edice.


Obrázek

:arrow? Shadowrun (1e) (1989)
Shadowrun je kyberpunková science-fantasy hra z blízké budoucnosti („Šestém věku“) Země v roce 2050, ve které se probudila magie a mýtické bytosti, takže moderní technologie, virtuální sítě a dystopický svět ovládaný všemocnými korporacemi se mísí s magií, tradičními fantasy rasami, draky a jinými prvky fantasy. Hráči se stávají „shadowrunnery“ – zkušenými (polo)zločinci, kteří plní zakázkové ilegální mise pro korporace, vlády, zločinecké syndikáty nebo boháče.

Hráči si pro své postavy volí jednu z tradičních fantasy ras (lidé, elfové, trpaslíci, orkové, trollové) a jeden ze šetnácti archetypů (pouliční samurajov, technomancer schopný myslí ovládat počítače, mág, hackerský „dekker“...). Postavy jsou definované devíti základními vlastnostmi a sadou dovedností, obojí je určené vybraným archetypem. Dovednosti slouží i k sesílání kouzel. Hráči si taky můžou pořizovat kybernetické implantáty, které odemykají různé speciální schopnosti, ale zároveň zhoršují charakteristiky potřebné ke kouzlení, takže kouzlící postavy se jim obvykle vyhýbají.

K vyhodnocování používá hra inovativní systém poolů šestistěnných kostek. Vypravěč určí cílové číslo, hráč hodí kostkami a každá kostka, která cílové číslo dorovná nebo přehodí, se počítá jako „jeden úspěch“. Systém měl výrazný vliv na další vývoj RPG her, například jeden z autorů Tom Dowd ho později ve zdokonalené podobě použil ve Vampire: the Masquerade (1991).

Shadowrun si rychle získal značnou popularitu a spolu s původním Cyberpunkem (1988) se stal se jedním z pouhých dvou skutečně úspěšných kyperpunkových RPG své doby. Rychle pro něj vyšlo kolem dvaceti různých doplňků a rozšíření, načež vznikla druhá edice Shadowrunu (1992), která tento vývoj začleňuje zpátky do základních pravidel a posouvá čas z roku 2050 do roku 2053, aby mohla zohlednit změny v oficiálním metaplotu.
Předělal jsem i druhou, ale tam je nových informací pomálu.


Obrázek

:arrow? Shadowrun (2e) (1992)
Shadowrun je kyberpunková science-fantasy hra z blízké budoucnosti („Šestém věku“) Země v roce 2053, ve které se probudila magie a mýtické bytosti, takže moderní technologie, virtuální sítě a dystopický svět ovládaný všemocnými korporacemi se mísí s magií, tradičními fantasy rasami, draky a jinými prvky fantasy. Svět ovládají megakorporace, které na špinavou práci využívají „shadowrunnery“ – kriminální živly bez legální identity. Hráči na sebe berou role těchto „runnerů“ a jako mágové, deckeři (hackeři celosvětové virtuální sítě zvané Matrix) nebo kyberneticky vylepšení pouliční samuraji plní nejrůznější úkoly.

Tato druhá edice nahrazuje původní první edici Shadowrunu (1989). Nejvýraznější změnou je posun reálií z roku 2050 do roku 2053 a zapracování změn, které se v těchto letech odehrály v oficiálním „metaplotu“ hry – kanonickém ději představovaném v sérii rozšíření. S tím se pojí například lepší dostupnost nelidských ras hráčům.

Pravidla zůstávají v jádru stejná jako v první edici, obsahují hlavně drobná vylepšení, vyladění hodnoty a jiné iterativní změny. K vyhodnocování používá hra systém poolů šestistěnných kostek. Vypravěč určí cílové číslo, hráč hodí kostkami a každá kostka, která cílové číslo dorovná nebo přehodí, se počítá jako „jeden úspěch“.

Druhá edice je jediná verze Shadowrunu, která vyšla v oficiálním českém překladu.

Dalším pokračovatelem – a posledním od původních autorů – je třetí edice Shadowrunu (1998).

Pro jistotu připomínám, že tyhle moje výplody jsou vždy takové první verze, psané člověkem bez přímé znalosti dotyčných her, a že je můžete kdykoli upravit a přidat další podrobnosti nebo něco zpřesnit.

Re: Shadowrun

od Mira » 29. 11. 2023, 08:40

Návštěvník píše: 29. 11. 2023, 08:38
York píše: 29. 11. 2023, 01:47 Hraje, ale jsou to všechno skupiny, který začínaly v době, kdy byla druhá a třetí edice aktuální. Tady asi nikoho nenajdeš, ale daj se zkontaktovat na Nyxu.
Díky za tip. Taky jsme hráli, ale pak se nám skupina rozpadla, když Gamemaster tragicky zemřel.
Hráli jsme Shadowrun, Dračí doupě i ten pokus Stín meče.
To byla moje odpověď :)

Re: Shadowrun

od Návštěvník » 29. 11. 2023, 08:38

York píše: 29. 11. 2023, 01:47 Hraje, ale jsou to všechno skupiny, který začínaly v době, kdy byla druhá a třetí edice aktuální. Tady asi nikoho nenajdeš, ale daj se zkontaktovat na Nyxu.
Díky za tip. Taky jsme hráli, ale pak se nám skupina rozpadla, když Gamemaster tragicky zemřel.
Hráli jsme Shadowrun, Dračí doupě i ten pokus Stín meče.

Re: Shadowrun

od York » 29. 11. 2023, 01:47

Hraje, ale jsou to všechno skupiny, který začínaly v době, kdy byla druhá a třetí edice aktuální. Tady asi nikoho nenajdeš, ale daj se zkontaktovat na Nyxu.

Nahoru