od Sosacek » 22. 1. 2015, 14:36
York píše:Sosáček: On v tom přece jen rozdíl trochu je. U aut a počítačů je z hlediska uživatele vývoj celkem lineární. Má to větší výkon, bohatší výbavu. RPGčka se vyvíjí dost podivně - i u titulů, kde by se dal čekat lineární vývoj, se s každou další edicí opakovaně vyskytují odskoky někam stranou. U nových her je to ještě šílenější - hru, která se snaží posunout něco stávajícího dopředu a moc s tím neexperimentovat, automaticky všichni označí za "just another XY clone". Jako průlomové naopak bývají označovány hry, které popřou všechno, na čem se stavělo doposud, a vydají se někam úplně jinam.
Časem se pak ty vývojové větve zase částečně propojují, ale obecně je problém porovnávat kvalitu produktů, které nabízí výrazně jiný druh herního zážitku.
Tebe ten Shadowrun 4 dost poznamenal, co
(koho z nás ne, brácho, koho z nás ne)
Ono to tak nějak funguje dost obecně, koukni se třeba na
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Innovator%27s_Dilemma nebo tak. STAte of the aRT najdeš v mainstreamu jen dost výjimečně(*). A i u aut zjistíš, že často někdo udělal kompromis "může to být rychlejší, nebo to může být bezpečnější" nebo "může to být pohodlnější pro někoho kdo tomu fakt rozumí a chce si to podrobně řídit sám nebo to může být pohodlnější pro někoho, kdo se s tím nechce moc párat a moc tomu rozumět" jinak než v předchozí generaci, a uživatelé se vztekají. Tough luck, kupte si Kiu.
Ale hlavně, co by měl takový nový Shadowrun přinést? Měl by být jednodušší, nebo podrobnější? Měl by mít víc tabulek, nebo méně? To jsou otázky, na které dostaneš od různých lidí různé odpovědi. Stejná být nemůže, a když bude jiná, nemůže nebýt někdo, komu by se nelíbila
jinak jiná.
Nějaký lineární postup existuje - dnd3 na 3.5 na pathfinder, třeba. DnD4 na essentials. Quentinův oldschool, který pořád vylepšuje, akorát ve formě blogu, ne ve formě pravidel.
Ale "teď někdo přišel s něčím novým a je to najednou úplně jinde" ... to je vzácné, a jsou lidi, co si řeknou "meh, to nemá tabulky" a jsou lidi co si řeknou "notykrávo" nebo "mě to naučilo úplně nový styl GMování a teď mě to i baví"(***) nebo "no hej já som mainstreamove hri hriat nechtiel, ale toho je neičo, co mi ukázalo, že to ma smysel".
A ano, jsou lidi, kteří takový vývoj sledují. Ne, není v pořádku říkat, že to jsou "módní vlny".
(*): Napadá mě Apple, ale ten i díky tomu pořídil otravný kult.
(**): Faskal o DW, parafráze, nemám doslovnou citaci
(***): Morech o DW, parafráze, slovenština může být fake
EDIT: překlep, ve slovenštině mi chybělo slovo "hej"
[quote="York"][b]Sosáček:[/b] On v tom přece jen rozdíl trochu je. U aut a počítačů je z hlediska uživatele vývoj celkem lineární. Má to větší výkon, bohatší výbavu. RPGčka se vyvíjí dost podivně - i u titulů, kde by se dal čekat lineární vývoj, se s každou další edicí opakovaně vyskytují odskoky někam stranou. U nových her je to ještě šílenější - hru, která se snaží posunout něco stávajícího dopředu a moc s tím neexperimentovat, automaticky všichni označí za "just another XY clone". Jako průlomové naopak bývají označovány hry, které popřou všechno, na čem se stavělo doposud, a vydají se někam úplně jinam.
Časem se pak ty vývojové větve zase částečně propojují, ale obecně je problém porovnávat kvalitu produktů, které nabízí výrazně jiný druh herního zážitku.[/quote]
Tebe ten Shadowrun 4 dost poznamenal, co 8)
(koho z nás ne, brácho, koho z nás ne)
Ono to tak nějak funguje dost obecně, koukni se třeba na https://en.wikipedia.org/wiki/The_Innovator%27s_Dilemma nebo tak. STAte of the aRT najdeš v mainstreamu jen dost výjimečně(*). A i u aut zjistíš, že často někdo udělal kompromis "může to být rychlejší, nebo to může být bezpečnější" nebo "může to být pohodlnější pro někoho kdo tomu fakt rozumí a chce si to podrobně řídit sám nebo to může být pohodlnější pro někoho, kdo se s tím nechce moc párat a moc tomu rozumět" jinak než v předchozí generaci, a uživatelé se vztekají. Tough luck, kupte si Kiu.
Ale hlavně, co by měl takový nový Shadowrun přinést? Měl by být jednodušší, nebo podrobnější? Měl by mít víc tabulek, nebo méně? To jsou otázky, na které dostaneš od různých lidí různé odpovědi. Stejná být nemůže, a když bude jiná, nemůže nebýt někdo, komu by se nelíbila [i]jinak[/i] jiná.
Nějaký lineární postup existuje - dnd3 na 3.5 na pathfinder, třeba. DnD4 na essentials. Quentinův oldschool, který pořád vylepšuje, akorát ve formě blogu, ne ve formě pravidel.
Ale "teď někdo přišel s něčím novým a je to najednou úplně jinde" ... to je vzácné, a jsou lidi, co si řeknou "meh, to nemá tabulky" a jsou lidi co si řeknou "notykrávo" nebo "mě to naučilo úplně nový styl GMování a teď mě to i baví"(***) nebo "no hej já som mainstreamove hri hriat nechtiel, ale toho je neičo, co mi ukázalo, že to ma smysel".
A ano, jsou lidi, kteří takový vývoj sledují. Ne, není v pořádku říkat, že to jsou "módní vlny".
(*): Napadá mě Apple, ale ten i díky tomu pořídil otravný kult.
(**): Faskal o DW, parafráze, nemám doslovnou citaci
(***): Morech o DW, parafráze, slovenština může být fake
EDIT: překlep, ve slovenštině mi chybělo slovo "hej"